abonnement Unibet Coolblue
pi_195402438
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 10:30 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

in Zweden is de economische situatie niet heel anders, er is daar nog geen sprake van een tweede golf trouwens.
[..]

https://www.mckinsey.com/(...)e-coronavirus-crisis
Zweden is vooral hard geraakt door aspecten waar zij weinig invloed op hadden.

quote:
Although businesses have largely continued to operate in Sweden, the country's economy is highly dependent on exports, which were hit by lack of demand from abroad.
https://www.bbc.com/news/business-53664354
pi_195403160
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 10:48 schreef nostra het volgende:

[..]

Dat zijn data uit juni. Het herstel in consumentenvertrouwen is de laatste maanden in Zweden wel aanzienlijk beter dan dat van hun peers, al is consumentenvertrouwen natuurlijk maar één factor (wel één die de effecten van lokale verschillen vermoedelijk iets beter weergeeft dan iets als GDP-groei).

[ afbeelding ]

Bron
Het consumentenvertrouwen is negatief nog steeds, ook in Zweden, immers minder dan 100.
pi_195403197
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 11:09 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Zweden is vooral hard geraakt door aspecten waar zij weinig invloed op hadden.
[..]

https://www.bbc.com/news/business-53664354
Bevestigd nogmaals het beeld dat de Zweden niet veel anders reageerden op de epidemie.
quote:
The results also suggest that, while more of society remained open than in other parts of Europe, plenty of Swedes still chose to stay away from shops, restaurants and gyms.
pi_195403264
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 12:01 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

Bevestigd nogmaals het beeld dat de Zweden niet veel anders reageerden op de epidemie.
[..]

Dat was ook de bedoeling, dat mensen zelf verantwoordelijkheid namen, ik kan me voorstellen dat helemaal ouderen en kwetsbaren zichzelf hebben willen beschermen. Dat is toch een grote groep.
pi_195424905
quote:
Corona en slechte oogst brengen aardappelboeren in problemen: prijzen kelderen van 110 euro naar 30 euro per ton

Aardappeltelers hebben weinig redenen tot optimisme. De prijzen die de industrie betaalt voor frietaardappelen blijven laag. En daar komt nu ook nog een slechte oogst bij, waardoor er minder aardappelen verkocht kunnen worden aan supermarktketens en andere handelaars. De prijzen zijn gekelderd van 110 euro naar 30 euro per ton.

Wim Schepens
08:20

Aardappeltelers halen hun inkomsten grotendeels uit twee bronnen. Enerzijds uit de aardappelen die ze verkopen aan de industrie, die ze verwerkt tot (diepvries)frieten en aardappelproducten voor de horeca (de frietaardappelen). En anderzijds uit de aardappelen die ze verkopen aan de supermarktketens en kleinhandel.

Bekijk hier een bijhorende reportage uit "Het Journaal" (en lees voort onder de video):

Lockdown nekt vraag en prijzen
De prijzen die ze krijgen van de industrie liggen al een hele tijd laag. Dat heeft voornamelijk te maken met het coronavirus en de lockdown die er geweest is. Door de lockdown zijn de horecazaken lange tijd gesloten geweest en werden er ook geen evenementen meer georganiseerd. Daardoor was er minder vraag naar industriële (diepvries)frieten en kwam de aardappelverwerkende industrie met overschotten te zitten.

WEST-VLAANDEREN
Frietproductie valt stil en boeren raken aardappelen niet kwijt, sector vraagt overheidssteun
update wo 08 apr 17:38

De vraag is intussen wel weer aan het stijgen, maar bereikt nog lang niet het niveau van voor de coronacrisis. De North-Western European Potato Growers (NEPG), een internationale belangenorganisatie die ook de Belgische telers vertegenwoordigt, verwacht dat de prijzen voor aardappelen die naar de industrie gaan nog minstens tot het einde van het jaar op hetzelfde lage niveau zullen blijven. Op dit moment ligt de prijs die telers krijgen 66 procent lager dan vorig jaar.

Kleinere oogst door hitte
Daar komt nog bij dat ook de tweede bron van inkomsten kleiner dreigt te worden. Want door de hitte in juli en augustus zal de oogst dit jaar naar schatting 6 procent kleiner zijn dan vorig jaar.

Die oogst wordt voor een stuk verkocht aan supermarkten en kleinhandelaars. Maar dat stuk zal dus dit jaar kleiner zijn. Omdat het aanbod kleiner is, kunnen de telers wel een hogere prijs vragen. Maar die zal de mindere verkoop niet goedmaken.

Volgend seizoen minder productie
Omdat de vooruitzichten zo slecht zijn dringt NEPG er bij landbouwers op aan om volgend seizoen minder aardappelen te planten.

Het is volgens NEPG de enige manier om te voorkomen dat er overschotten ontstaan en dat de prijzen verder zullen dalen.
https://www.vrt.be/vrtnws(...)lboeren-in-de-probl/
pi_195459834
quote:
Snijden in openbaar vervoer lijkt onvermijdelijk; plekken of dorpen kunnen onbereikbaar worden
Het openbaar vervoer begint aan een hete herfst. Nog deze maand moeten vervoersbedrijven in de regio Rotterdam-Den Haag met bezuinigingsvoorstellen voor 2021 komen. Reizigers in het ov gaan dat vrijwel zeker voelen. ,,Als ritten moeten worden geschrapt, kunnen bepaalde plekken en dorpen straks onbereikbaar worden met het ov’’, zegt Pedro Peters van branchevereniging OV-NL.

De coronacrisis maakte een plotseling einde aan de jarenlange snelle stijging van de reizigersaantallen. Vorige maand, zo’n beetje op het moment dat de tweede golf zich aandiende, lagen deze in Rotterdam en omstreken nog altijd 45 procent lager dan een jaar geleden. Mensen werken en studeren meer thuis en velen willen niet meer de bus, metro of tram in uit bezorgdheid daar het virus op te lopen.
https://www.ad.nl/rotterd(...)aar-worden~a71852a9/
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_195460425
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 07:32 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Best gek, reorganiseren, afstoten bedrijfsactiviteiten, desinvesteren kosten ook geld. Beter houden ze het gewoon in stand tot wanneer de pandemie voorbij is.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  dinsdag 6 oktober 2020 @ 08:49:46 #58
37248 BertV
Handgemaakt
pi_195460454
quote:
7s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 08:47 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Best gek, reorganiseren, afstoten bedrijfsactiviteiten, desinvesteren kosten ook geld. Beter houden ze het gewoon in stand tot wanneer de pandemie voorbij is.
Dit wordt dus ingeschat voor iets van de te lange termijn om hier voor te kiezen.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_195460535
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 08:49 schreef BertV het volgende:

[..]

Dit wordt dus ingeschat voor iets van de te lange termijn om hier voor te kiezen.
Dat zal dan wel de afweging zijn. Maar mijn inschatting is dat als de pandemie nog 1 jaar duurt, het eigenlijk niet waard is om zwaar te gaan ingrijpen.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  dinsdag 6 oktober 2020 @ 12:04:18 #60
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_195462888
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 07:32 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

tuurlijk beter snijden ze alle krimpregios in Nederland af en verklaren het tot onbewoonbaar gebied , dan kunne we de randstad verder vol proppen , meer koeien de ruimte geven , de laatste bejaardenhuizen slopen en de ouderen op straat zetten
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_195462967
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 12:04 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

tuurlijk beter snijden ze alle krimpregios in Nederland af en verklaren het tot onbewoonbaar gebied , dan kunne we de randstad verder vol proppen , meer koeien de ruimte geven , de laatste bejaardenhuizen slopen en de ouderen op straat zetten
Je kan er nog lopend, fietsend, met auto en met een zelf gehuurde bus of taxi komen....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_195463003
quote:
7s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 08:47 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Best gek, reorganiseren, afstoten bedrijfsactiviteiten, desinvesteren kosten ook geld. Beter houden ze het gewoon in stand tot wanneer de pandemie voorbij is.
Maar nu is het moment daar om ze af te stoten... Het is niet zo dat die lijnen er weer komen als de pandemie voorbij is. Eenmaal weg is veelal blijvend weg.
Velen waren al onrendabel
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 6 oktober 2020 @ 12:11:14 #63
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_195463005
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 12:08 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Je kan er nog lopend, fietsend, met auto en met een zelf gehuurde bus of taxi komen....
ik wil er voor mijn verdriet niet leven en komen in de grote stad , met AOW mag je frisse lucht ademen, zelfs mijn auto heb ik aan mijn dochter uitgeleend als tweede auto, ik heb die niet nodig , mijn fiets is prima

De overheid doet de randstad volproppen , alle bomen kappen in de krimpregios om te verbranden voor een biocentrale , koeien het milieu laten verpesten en de buitenruimte in beslag nemen en iedere sukkel opsluiten in een klein hokje

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 07:32 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

knettergek is de overheid

sowieso het woord krimpregio's alsof het een doel op zich is om Nederland kleiner te maken

[ Bericht 5% gewijzigd door michaelmoore op 06-10-2020 12:57:10 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_195476021
quote:
15 UUR GELEDEN
'Transportsector en industrie kwetsbaar voor buitenlandse coronamaatregelen'

De Nederlandse transportsector en de industrie zijn kwetsbaar voor nieuwe coronamaatregelen in het buitenland, schrijven het Centraal Planbureau (CPB) en het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in een onderzoek. De omzet in beide sectoren is sterk afhankelijk van de export. Volgens het CBS is ongeveer een derde van de Nederlandse werkgelegenheid en de economie direct of indirect verbonden met de export. Een daling daarvan zal de Nederlandse economie daarom hard raken, zo is de vrees.

Volgens het CPB was er eerder dit jaar tijdens de 'intelligente lockdown' vooral aandacht voor bedrijven in de dienstensector, zoals de horeca en bij cultuurinstellingen. Maar, zeggen de onderzoekers, het effect van maatregelen in het buitenland op Nederlandse bedrijven is onderbelicht gebleven.

"Bedrijven die geraakt worden door de huidige daling van de export lijken over het algemeen nog niet meteen in de gevarenzone te verkeren", schrijven de onderzoekers. "Wel bestaat het gevaar dat ze op langere termijn uitgehold kunnen worden bij een tweede coronagolf in het buitenland. Als bedrijven in de industrie en transport omvallen, kan het uitstralingseffect groot zijn, omdat ze ingebed zijn in een netwerk van Nederlandse toeleveranciers en afnemers, met name in het mkb." Mocht er toch een tweede wereldwijde coronagolf komen, schrijven het CPB en CBS, dan kunnen er maatregelen nodig blijven om de bedrijven te ondersteunen.
https://nos.nl/liveblog/2(...)E-container-48107279
pi_195480815
quote:
En toen de prijs hoog was liepen ze te zeuren dat ze benadeeld waren omdat grote verwerkers als Aviko met lange termijns leveringscontracten werkt voor een vaste prijs, nu de prijs laag ligt is dat kennelijk in 1 keer niet het geval.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_195481177
Eindelijk weer een artikel dat niet gedreven is door hysterie en onzinnige randzaken maar door heldere onderbouwingen, cijfers en vanuit verschillende invalshoeken een gewenst(er) beleid schetst.

https://esb.nu/blog/20060(...)or-corona-en-dat-kan
pi_195481382
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 12:11 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

ik wil er voor mijn verdriet niet leven en komen in de grote stad , met AOW mag je frisse lucht ademen, zelfs mijn auto heb ik aan mijn dochter uitgeleend als tweede auto, ik heb die niet nodig , mijn fiets is prima

De overheid doet de randstad volproppen , alle bomen kappen in de krimpregios om te verbranden voor een biocentrale , koeien het milieu laten verpesten en de buitenruimte in beslag nemen en iedere sukkel opsluiten in een klein hokje
[..]

knettergek is de overheid

sowieso het woord krimpregio's alsof het een doel op zich is om Nederland kleiner te maken
Ik moest dit even 10x lezen voordat ik het begreep.
Dit is inderdaad knettergek als dit waar zou zijn.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_195481987
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 09:49 schreef Jedi_Pimp het volgende:
Eindelijk weer een artikel dat niet gedreven is door hysterie en onzinnige randzaken maar door heldere onderbouwingen, cijfers en vanuit verschillende invalshoeken een gewenst(er) beleid schetst.

https://esb.nu/blog/20060(...)or-corona-en-dat-kan
Flink stuk, maar inderdaad 1 van de betere heerlijk rustige analyses!
pi_195482177
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 09:49 schreef Jedi_Pimp het volgende:
Eindelijk weer een artikel dat niet gedreven is door hysterie en onzinnige randzaken maar door heldere onderbouwingen, cijfers en vanuit verschillende invalshoeken een gewenst(er) beleid schetst.

https://esb.nu/blog/20060(...)or-corona-en-dat-kan
Dankjewel voor de link, echt 1 van de betere artikelen die ik erover heb gelezen. Maar misschien is mijn mening (te) gekleurd want ook naar mijn idee is het van de zotte dat we doen alsof Covid-19 de enige factor van welzijn is en alles daar afhankelijk van is (of zou moeten zijn).
pi_195482257
quote:
‘Dertig procent amateurvoetbalclubs vreest voor voortbestaan’
De belangenbehartiger van amateurvoetbalclubs maakt zich grote zorgen over de toekomst van de verenigingen in Nederland. Dertig procent van de clubs zou zelfs vrezen voor het voortbestaan van de club. Dat is gebleken uit een rondgang langs 1600 leden van Belangenorganisatie Amateur Voetbalverenigingen.
https://www.ad.nl/nederla(...)ortbestaan~a1595971/
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  woensdag 7 oktober 2020 @ 11:13:26 #71
462731 TheVoice4ever
Dilano de Kleijn superfan
pi_195482293
economische gevolgen, alleen maar aan die schijteconomie denken, wat geef ik daar nou om

mensenlevens zijn belangrijker dan economie
Big Brother Favo: Ronahi, Jimmy, Sabeau, Tom
Verraders Favo: Ihsane, Tom
pi_195631923
quote:
Bedrijven die vragen om uitstel van betaling bij de bank krijgen een minder welwillend oor dan tijdens de eerste drie maanden van de coronacrisis. Banken zullen hardere keuzes moeten maken. "Nu is het belangrijk dat we ons focussen op bedrijven met toekomstperspectief", zegt Chris Buijink van de Nederlandse Vereniging van Banken.

Ontbreekt dat toekomstperspectief? Dan komt er geen uitstel van betaling. Voor bedrijven in financiële nood is dat uitstel van levensbelang. Als je het aflossen van leningen even kunt pauzeren heb je meer financiële armslag.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)betalingsachterstand
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  woensdag 14 oktober 2020 @ 13:06:02 #73
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_195631988
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 13:03 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Faillisementsgolf incoming de komende maanden.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_195632050
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 13:06 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Faillisementsgolf incoming de komende maanden.
Daar ben ik ook bang voor ja. Niet alleen de groep die geen uitstel meer kan krijgen, maar vooral de groep die dat bijna een half jaar geleden wel heeft gehad. Die kregen namelijk een half jaar uitstel en moeten straks hun betalingsachterstand weer in gaan lopen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  woensdag 14 oktober 2020 @ 13:13:49 #75
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_195632167
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 13:08 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Daar ben ik ook bang voor ja. Niet alleen de groep die geen uitstel meer kan krijgen, maar vooral de groep die dat bijna een half jaar geleden wel heeft gehad. Die kregen namelijk een half jaar uitstel en moeten straks hun betalingsachterstand weer in gaan lopen.
Jep. En dan de relatief gezonde bedrijven die wel een paar maanden buffer hadden maar die ondertussen helemaal leeg is.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')