FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / KLM schrapt in totaal 4.500 tot 5.000 banen
slashdotter3vrijdag 31 juli 2020 @ 13:19
https://www.nu.nl/economi(...)-tot-5000-banen.html

KLM schrapt in totaal 4.500 tot 5.000 banen als gevolg van de coronacrisis. Dat heeft het bedrijf vrijdag bekendgemaakt.

Het gaat om banen bij de KLM-groep, waar ook Transavia deel van uitmaakt. "In de loop van 2021 moet, op een huidig totaal van 33.000 voltijdbanen in de hele KLM Groep, het aantal arbeidsplaatsen worden verminderd met 4.500 tot 5.000 naar 28.000 voltijdbanen", aldus KLM.

De luchtvaartmaatschappij sluit niet uit dat het banenverlies nog verder zal oplopen. "Gezien de hoge mate van onzekerheid, houdt KLM de mogelijkheid open om het aantal arbeidsplaatsen verder te reduceren." Dat zal afhangen van hoe de vraag naar vliegreizen zich ontwikkelt.

Door het niet verlengen van tijdelijke contracten, is het personeelsbestand al met 1.500 voltijdbanen teruggebracht. Via de vrijwillige vertrekregeling die in mei voor al het personeel werd opengesteld, verlaten zo'n tweeduizend mensen het bedrijf.

"Daarnaast is er door onder andere pensioneringen in 2020 en 2021 ook nog natuurlijk verloop van vijfhonderd voltijdbanen dat bijdraagt aan de benodigde reductie", zegt KLM.

Daarna moeten alsnog zo'n vijftienhonderd arbeidsplaatsen verdwijnen, KLM spreekt over "alternatieve oplossingen" om dit voor elkaar te krijgen. Voor zover als mogelijk kijkt KLM naar omscholing en herplaatsing, maar gedwongen ontslagen zijn onvermijdelijk.

Het gaat om vijfhonderd functies bij het grondpersoneel, driehonderd stewards en stewardessen, driehonderd piloten en nog vierhonderd banen bij KLM-dochterondernemingen en banen binnen het moederbedrijf Air France-KLM.

Volgens CEO Pieter Elbers kan het dat ook juist weer mensen worden aangenomen, omdat er een "mismatch" is tussen de mensen die weg willen en die weg kunnen. Binnen de vrijwillige vertrekregeling vertrekken vijfhonderd mensen die eigenlijk niet gemist kunnen worden en dus vervangen moeten worden.

klm-schrapt-in-totaal-4500-tot-5000-banen.jpg

Sinds de uitbraak van COVID-19 verkeert KLM in grote crisis. Donderdagavond maakte het bedrijf bekend dat in de eerste zes maanden van het jaar een verlies is geleden van 800 miljoen euro.

Volgens KLM-topman Pieter Elbers is de NOW-steun van 300 miljoen euro in de cijfers al meegenomen. "Zonder deze NOW was het resultaat dus nog lager geweest en waren we uitgekomen op een verlies van bijna 10 miljoen per dag."

Omdat de luchtvaart nog langere tijd niet op het oude niveau zal terugkeren, past KLM het netwerk en ook de organisatie aan. Er zal minder gevlogen worden en naar minder bestemmingen waardoor ook minder vliegtuigen en personeel nodig zijn.
de_boswachtervrijdag 31 juli 2020 @ 13:25
KLM het liefje van Rutten. Volgens mij duwt hij zijn pener in uitlaten van 767's van die maatschappij.
slashdotter3vrijdag 31 juli 2020 @ 13:26
De gevolgen van de recessie beginnen zichtbaar te worden...

[ Bericht 1% gewijzigd door slashdotter3 op 31-07-2020 13:32:35 ]
Questularvrijdag 31 juli 2020 @ 13:28
Hoeveel bedrijven grijpen dit (corona) aan om lekker te snijden in het personeel? De mensen die hun baan houden zijn blij dat zij er niet tussen zitten en gaan vast niet klagen dat de werkdruk te hoog is.
Hyperdudevrijdag 31 juli 2020 @ 13:30
quote:
How to become a millionaire in the airline industry?
Start as a billionaire and buy an airline.
Moest je eigenlijk de NOW-steun niet terugbetalen als je mensen gaat ontslaan?
Wirelessmousevrijdag 31 juli 2020 @ 13:48
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 13:25 schreef de_boswachter het volgende:
KLM het liefje van Rutten. Volgens mij duwt hij zijn pener in uitlaten van 767's van die maatschappij.
Dat gaat lastig, want die heeft KLM niet :P
de_boswachtervrijdag 31 juli 2020 @ 13:51
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 13:48 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]

Dat gaat lastig, want die heeft KLM niet :P
Oh ;(
Drekkoningvrijdag 31 juli 2020 @ 14:02
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 13:30 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Moest je eigenlijk de NOW-steun niet terugbetalen als je mensen gaat ontslaan?
Nee niet als het in de periode na de steun is.
Boris_Karloffvrijdag 31 juli 2020 @ 14:57
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 13:28 schreef Questular het volgende:
Hoeveel bedrijven grijpen dit (corona) aan om lekker te snijden in het personeel? De mensen die hun baan houden zijn blij dat zij er niet tussen zitten en gaan vast niet klagen dat de werkdruk te hoog is.
Euh, een omzet reductie van meer dan 70% zouden de meeste mensen toch een reden moeten vinden om te snijden in het personeel. En de komende tijd zal dat niet snel naar het oude niveau gaan, dus het is wel begrijpelijk.
Questularvrijdag 31 juli 2020 @ 15:00
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 14:57 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Euh, een omzet reductie van meer dan 70% zouden de meeste mensen toch een reden moeten vinden om te snijden in het personeel. En de komende tijd zal dat niet snel naar het oude niveau gaan, dus het is wel begrijpelijk.
Niet specifiek KLM bedoel ik.
Boris_Karloffvrijdag 31 juli 2020 @ 15:08
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 15:00 schreef Questular het volgende:

[..]

Niet specifiek KLM bedoel ik.
Zet dat er even bij in een topic over de KLM. De toerisme sector is toch wel de grote verliezer in hele verhaal, en de vliegmaatschappijen met hun torenhoge vaste lasten krijgen echt behoorlijke klappen. En ik denk niet dat we binnen 2 jaar weer op het niveau van afgeloopen jaar zitten.
Idisromvrijdag 31 juli 2020 @ 16:21
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 13:28 schreef Questular het volgende:
Hoeveel bedrijven grijpen dit (corona) aan om lekker te snijden in het personeel? De mensen die hun baan houden zijn blij dat zij er niet tussen zitten en gaan vast niet klagen dat de werkdruk te hoog is.
Ik denk niet dat de werkdruk van het overgebleven personeel tot 2022 omhoog gaat.
Drekkoningvrijdag 31 juli 2020 @ 16:28
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 16:21 schreef Idisrom het volgende:

[..]

Ik denk niet dat de werkdruk van het overgebleven personeel tot 2022 omhoog gaat.
Ligt een beetje aan de afdeling. Bij Cityhopper dreigen er al tekorten van piloten en cabine omdat er productie wordt overgenomen van mainline. Die gaan drukke roosters krijgen volgend jaar.

(En daar heb je KLM zijnde gelijk probleem 1 als je piloten gaat ontslaan, want dan gooi je bijna alleen maar copiloten bij cityhopper eruit omdat het op LIFO basis gaat :')
Bart2002vrijdag 31 juli 2020 @ 18:14
Goed zo. Mensen zijn er voor bedrijven en niet andersom. Toppie geregeld weer. Voorbeeldbedrijf onze Koninklijke Luchtvaart Maatschappij. Hoezee! :)

Wel eerst ff 3,4 miljard euro cashen van de belastingplichtige en als dat weer uitgekeerd is aan de belanghebbenden bij gratis geld je personeel de deur uitschoppen. Een bedrijf om trots op te zijn.
potjecremevrijdag 31 juli 2020 @ 18:21
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 16:28 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Ligt een beetje aan de afdeling. Bij Cityhopper dreigen er al tekorten van piloten en cabine omdat er productie wordt overgenomen van mainline. Die gaan drukke roosters krijgen volgend jaar.

(En daar heb je KLM zijnde gelijk probleem 1 als je piloten gaat ontslaan, want dan gooi je bijna alleen maar copiloten bij cityhopper eruit omdat het op LIFO basis gaat :')
Ik snap niet dat er niet meer bij Transavia is gezet. Transavia Europa KLM de rest.
Drekkoningvrijdag 31 juli 2020 @ 18:22
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 18:14 schreef Bart2002 het volgende:
Goed zo. Mensen zijn er voor bedrijven en niet andersom. Toppie geregeld weer. Voorbeeldbedrijf onze Koninklijke Luchtvaart Maatschappij. Hoezee! :)

Wel eerst ff 3,4 miljard euro cashen van de belastingplichtige en als dat weer uitgekeerd is aan de belanghebbenden bij gratis geld je personeel de deur uitschoppen. Een bedrijf om trots op te zijn.
De herstructurering was voorwaarde om überhaupt die steun te krijgen ;)
Drekkoningvrijdag 31 juli 2020 @ 18:25
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 18:21 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Ik snap niet dat er niet meer bij Transavia is gezet. Transavia Europa KLM de rest.
Cityhopper is nu juist ideaal met kleinere, modernere en zuinigere vliegtuigen.

Transavia vliegt met de minder efficiënt 737 die KLM zelf ook heeft en is ook niet per se veel goedkoper. Sowieso is Transavia er vooral voor de directe vluchten en charters, Cityhopper/KLM voor het overstapmodel.
Hexagonvrijdag 31 juli 2020 @ 18:26
Zuur maar onvermijdelijk
potjecremevrijdag 31 juli 2020 @ 18:27
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 18:26 schreef Hexagon het volgende:
Zuur maar onvermijdelijk
Zeker zuur!!
potjecremevrijdag 31 juli 2020 @ 18:28
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 18:25 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Cityhopper is nu juist ideaal met kleinere, modernere en zuinigere vliegtuigen.

Transavia vliegt met de minder efficiënt 737 die KLM zelf ook heeft en is ook niet per se veel goedkoper. Sowieso is Transavia er vooral voor de directe vluchten en charters, Cityhopper/KLM voor het overstapmodel.
Zat vooral te denken aan de mindere cao van de Transavia medewerkers. Scheelt ook veel. Er zijn al best wat codeshare routes. Transavia zou de feeder rol kunnen overnemen.
Drekkoningvrijdag 31 juli 2020 @ 18:32
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 18:28 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Zat vooral te denken aan de mindere cao van de Transavia medewerkers. Scheelt ook veel. Er zijn al best wat codeshare routes. Transavia zou de feeder rol kunnen overnemen.
Te duur tov de huidige feeder, Cityhopper, denk ik
Hexagonvrijdag 31 juli 2020 @ 18:42
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 18:14 schreef Bart2002 het volgende:
Goed zo. Mensen zijn er voor bedrijven en niet andersom. Toppie geregeld weer. Voorbeeldbedrijf onze Koninklijke Luchtvaart Maatschappij. Hoezee! :)

Wel eerst ff 3,4 miljard euro cashen van de belastingplichtige en als dat weer uitgekeerd is aan de belanghebbenden bij gratis geld je personeel de deur uitschoppen. Een bedrijf om trots op te zijn.
Jij had ze liever totaal kapot gezien begrijp ik?
#ANONIEMvrijdag 31 juli 2020 @ 19:51
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 18:14 schreef Bart2002 het volgende:
Goed zo. Mensen zijn er voor bedrijven en niet andersom. Toppie geregeld weer. Voorbeeldbedrijf onze Koninklijke Luchtvaart Maatschappij. Hoezee! :)

Wel eerst ff 3,4 miljard euro cashen van de belastingplichtige en als dat weer uitgekeerd is aan de belanghebbenden bij gratis geld je personeel de deur uitschoppen. Een bedrijf om trots op te zijn.
Daar heb je helemaal gelijk in. Dit geld had op een betere manier besteed kunnen worden. Maar nee we pompen het in de KLM die niet goed functioneert en dat niet nu wel zal doen.
Bart2002vrijdag 31 juli 2020 @ 19:53
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 18:42 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Jij had ze liever totaal kapot gezien begrijp ik?
Zie de eerste zin. Dat vind ik zonder meer het belangrijkst. Maar dan andersom natuurlijk. Bedrijven zijn er voor mensen. En als ze aan 3,4 miljard niet genoeg hebben is het een kansloos bedrijf inderdaad. Werkgelegenheid is het belangrijkste wat er is voor de bulk. Niet of een bedrijf wat vooral mensen ontslaat en waar die miljarden al opgevreten zijn door de "stake-holders" overleeft. Inderdaad, dus ja. Ik vind het een onbeschaamd smerig bedrijf met grote graaiers aan het hoofd.

Vergeet niet dat een herstructurering cq reorganisatie "automagisch" betekent dat je mensen moet ontslaan. Het is wel het makkelijkste en daarom kiest men daarvoor. The powers that be die daarover beslissen blijven uiteraard gewoon zitten..
opgebaardevrijdag 31 juli 2020 @ 19:54
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 13:28 schreef Questular het volgende:
Hoeveel bedrijven grijpen dit (corona) aan om lekker te snijden in het personeel? De mensen die hun baan houden zijn blij dat zij er niet tussen zitten en gaan vast niet klagen dat de werkdruk te hoog is.
Of wat KLM nu gaat doen, grote groep mensen ontslaan en die plaatsen opvullen met flexibele contracten

En daar hebben wij net in geïnvesteerd. Dikke vinger in het gezicht
Bart2002vrijdag 31 juli 2020 @ 19:58
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 19:54 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Of wat KLM nu gaat doen, grote groep mensen ontslaan en die plaatsen opvullen met flexibele contracten

En daar hebben wij net in geïnvesteerd. Dikke vinger in het gezicht
Ze worden daardoor een soort Ryanair met steeds minder rechten voor de werknemer. Dat vinden wij goed en slim. :{
Farenjivrijdag 31 juli 2020 @ 19:59
Echt totaal onbegrijpelijk dat onze overheid deze reorganisatie en enorme ontslag-golf als harde voorwaarde heeft gesteld voor het ontvangen van de staatssteun. Alsof de klm haar eigen voorwaarden op heeft gesteld en de overheid alleen braaf ja en amen mocht knikken.
#ANONIEMvrijdag 31 juli 2020 @ 20:00
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 19:58 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ze worden daardoor een soort Ryanair met steeds minder rechten voor de werknemer. Dat vinden wij goed en slim. :{
Menig detacherings- en payrollbedrijf zal blij zijn
Bart2002vrijdag 31 juli 2020 @ 20:00
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 19:59 schreef Farenji het volgende:
Echt totaal onbegrijpelijk dat onze overheid deze reorganisatie en enorme ontslag-golf als harde voorwaarde heeft gesteld voor het ontvangen van de staatssteun. Alsof de klm haar eigen voorwaarden op heeft gesteld en de overheid alleen braaf ja en amen mocht knikken.
Ik weet niet zeker of een ontslag-golf een vereiste was in deze. Lijkt me haast niet. Maar is wel een "oplossing" die geen enkele denkkracht en visie vereist. Dus de uitkomt was voorspelbaar. En dat laatste is ongetwijfeld waar.
Hexagonvrijdag 31 juli 2020 @ 20:05
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 19:53 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Zie de eerste zin. Dat vind ik zonder meer het belangrijkst. Maar dan andersom natuurlijk. Bedrijven zijn er voor mensen. En als ze aan 3,4 miljard niet genoeg hebben is het een kansloos bedrijf inderdaad. Werkgelegenheid is het belangrijkste wat er is voor de bulk. Niet of een bedrijf wat vooral mensen ontslaat en waar die miljarden al opgevreten zijn door de "stake-holders" overleeft. Inderdaad, dus ja. Ik vind het een onbeschaamd smerig bedrijf met grote graaiers aan het hoofd.

Vergeet niet dat een herstructurering cq reorganisatie "automagisch" betekent dat je mensen moet ontslaan. Het is wel het makkelijkste en daarom kiest men daarvoor. The powers that be die daarover beslissen blijven uiteraard gewoon zitten..
Het lijkt me toch niet lastig om te berekenen wat de kosten van een KLM zijn en wat er gebeurt als ineens de inkomsten wegvallen. En dat door iets waar ze ook nog eens niets aan kunnen doen.

Dus ja dat zorgt voor enkele pijnlijke keuzes. Het kan helaas niet uit de zakken van Pieter Elbers komen aangezien bij lange na zo diep niet zijn.

En het alternatief is KLM weg. En nog een veelvoud aan mensen werkloos en een structureel slechtere economische positie. En dat alleen maar uit wrok.
Farenjivrijdag 31 juli 2020 @ 20:05
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 20:00 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ik weet niet zeker of een ontslag-golf een vereiste was in deze. Lijkt me haast niet. Maar is wel een "oplossing" die geen enkele denkkracht en visie vereist. Dus de uitkomt was voorspelbaar. En dat laatste is ongetwijfeld waar.
https://nos.nl/artikel/23(...)persconferentie.html

quote:
In ruil voor deze financiële reddingsboei zal KLM flink moeten snijden in de kosten, zodat het bedrijf in de toekomst weer op eigen benen kan staan.
Was toch duidelijk dat dit ging gebeuren?
Bart2002vrijdag 31 juli 2020 @ 20:14
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 20:05 schreef Farenji het volgende:
Was toch duidelijk dat dit ging gebeuren?
Nee vind ik niet. Je kunt natuurlijk niet afspreken dat er iets magisch moet gebeuren. Wat je weet is dat het hersenloze management niets beters kan verzinnen dan mensen ontslaan. Dat had men kunnen voorkomen maar het lijkt of er verder niets concreets is afgesproken hoe het vorm gegeven moet worden. Met dit VVD kabinet verbaast het me overigens niets dat het zo is gegaan.
#ANONIEMvrijdag 31 juli 2020 @ 20:15
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 20:05 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Het lijkt me toch niet lastig om te berekenen wat de kosten van een KLM zijn en wat er gebeurt als ineens de inkomsten wegvallen. En dat door iets waar ze ook nog eens niets aan kunnen doen.

Dus ja dat zorgt voor enkele pijnlijke keuzes. Het kan helaas niet uit de zakken van Pieter Elbers komen aangezien bij lange na zo diep niet zijn.

En het alternatief is KLM weg. En nog een veelvoud aan mensen werkloos en een structureel slechtere economische positie. En dat alleen maar uit wrok.
Als de KLM “verdwijnt” zijn er andere vliegmaatschappijen die de lijnen overnemen en verplaatsen de banen dus...
Drekkoningvrijdag 31 juli 2020 @ 20:23
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 20:14 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Nee vind ik niet. Je kunt natuurlijk niet afspreken dat er iets magisch moet gebeuren. Wat je weet is dat het hersenloze management niets beters kan verzinnen dan mensen ontslaan. Dat had men kunnen voorkomen maar het lijkt of er verder niets concreets is afgesproken hoe het vorm gegeven moet worden. Met dit VVD kabinet verbaast het me overigens niets dat het zo is gegaan.
Overigens is er nog niemand ontslagen natuurlijk, het grote onderhandelen met de vakbonden gaat nu beginnen. Overtolligheid kan wellicht ook opgelost worden met collectief deeltijd. Complexe puzzel waar ze tot 1 oktober de tijd voor hebben.
Hexagonvrijdag 31 juli 2020 @ 20:25
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 20:15 schreef Ananaszot het volgende:

[..]

Als de KLM “verdwijnt” zijn er andere vliegmaatschappijen die de lijnen overnemen en verplaatsen de banen dus...
Die hebben niet de landringsrechten die KLM over vele jaren heeft geregeld. Bovendien hebben die Schiphol niet als basis. Dus die vlieger gaat niet op.
Drekkoningvrijdag 31 juli 2020 @ 20:36
https://klm.unie.nl/herstructureringsplan-klm-verrast-de-unie/

Interessant leesvoer, uiteraard wel wat gekleurd want het komt van de vakbond, maar staan ook feiten in.
potjecremevrijdag 31 juli 2020 @ 21:50
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 20:25 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Die hebben niet de landringsrechten die KLM over vele jaren heeft geregeld. Bovendien hebben die Schiphol niet als basis. Dus die vlieger gaat niet op.
Dan nog nemen andere partijen het over. Wellicht niet het hele netwerk maar er zal wel een grote speler komen.
#ANONIEMvrijdag 31 juli 2020 @ 21:52
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 20:25 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Die hebben niet de landringsrechten die KLM over vele jaren heeft geregeld. Bovendien hebben die Schiphol niet als basis. Dus die vlieger gaat niet op.
Alsof Schiphol geen belang heeft bij vrijgekomen plekken opvullen :‘)
Hexagonvrijdag 31 juli 2020 @ 21:54
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 21:50 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Dan nog nemen andere partijen het over. Wellicht niet het hele netwerk maar er zal wel een grote speler komen.
Ja alleen vervelend als die speler niet uit Nederland komt

quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 21:52 schreef Ananaszot het volgende:

[..]

Alsof Schiphol geen belang heeft bij vrijgekomen plekken opvullen :‘)
Ja maar andere luchthavens hebben dat dus ook. Een hoop vluchten krijg je dus niet meer terug.
Drekkoningvrijdag 31 juli 2020 @ 21:54
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 21:52 schreef Ananaszot het volgende:

[..]

Alsof Schiphol geen belang heeft bij vrijgekomen plekken opvullen :‘)
Schiphol geeft zelf die rechten niet uit maar daarnaast denk ik niet dat @Hexagon het had over de landingsrechten op Schiphol ;)
potjecremevrijdag 31 juli 2020 @ 21:55
Als de bonden KLM willen laten bestaan is het nu toch echt tijd om afscheid te nemen van de oude rechten. En en is niet meer van deze tijd.
potjecremevrijdag 31 juli 2020 @ 21:55
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 21:54 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Schiphol geeft zelf die rechten niet uit maar daarnaast denk ik niet dat @:Hexagon het had over de landingsrechten op Schiphol ;)
Ook andere luchthaven verkopen de rechten dan weer aan een ander...
Drekkoningvrijdag 31 juli 2020 @ 21:56
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 21:55 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Ook andere luchthaven verkopen de rechten dan weer aan een ander...
Ja allemaal aan die mysterieuze nieuwe grote speler die opeens Schiphol als thuisbasis neemt zeker ;)
potjecremevrijdag 31 juli 2020 @ 21:57
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 21:54 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ja alleen vervelend als die speler niet uit Nederland komt
[..]

Ja maar andere luchthavens hebben dat dus ook. Een hoop vluchten krijg je dus niet meer terug.
Waarom vervelend. In Nederland verdienen we ook geld aan Easyjet en Ryanair. We zouden ook geld kunnen verdienen met Etihad.
potjecremevrijdag 31 juli 2020 @ 21:59
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 21:56 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Ja allemaal aan die mysterieuze nieuwe grote speler die opeens Schiphol als thuisbasis neemt zeker ;)
Jij denkt dat er geen interesse zal zijn?
Hexagonvrijdag 31 juli 2020 @ 22:03
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 21:57 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Waarom vervelend. In Nederland verdienen we ook geld aan Easyjet en Ryanair. We zouden ook geld kunnen verdienen met Etihad.
Met vakantiestunters ben je geen intercontinentale hub
Drekkoningvrijdag 31 juli 2020 @ 22:05
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 21:59 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Jij denkt dat er geen interesse zal zijn?
Ik denk niet dat er een bedrijf inspringt met eenzelfde bedrijfsvoering als KLM, met eigen afhandeling, onderhoudsafdeling, etc.
Gaten zullen eerder gevuld worden door maatschappijen die hun basissen ergens anders hebben.
Of die bedrijven die kleinere basissen openen op Schiphol. Maar het banenvolume dat je nu in Nederland hebt zal niet terugkomen, althans niet in Nederland zelf.
Hexagonvrijdag 31 juli 2020 @ 22:06
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 22:05 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Ik denk niet dat er een bedrijf inspringt met eenzelfde bedrijfsvoering als KLM, met eigen afhandeling, onderhoudsafdeling, etc.
Gaten zullen eerder gevuld worden door maatschappijen die hun basissen ergens anders hebben.
Of die bedrijven die kleinere basissen openen op Schiphol. Maar het banenvolume dat je nu in Nederland hebt zal niet terugkomen, althans niet in Nederland zelf.
Plus de bereikbaarheid van Schiphol, en dus Nederland kan serieuze schade krijgen.
potjecremevrijdag 31 juli 2020 @ 22:08
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 22:03 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Met vakantiestunters ben je geen intercontinentale hub
Zucht...Norwegian
potjecremevrijdag 31 juli 2020 @ 22:12
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 22:05 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Ik denk niet dat er een bedrijf inspringt met eenzelfde bedrijfsvoering als KLM, met eigen afhandeling, onderhoudsafdeling, etc.
Gaten zullen eerder gevuld worden door maatschappijen die hun basissen ergens anders hebben.
Of die bedrijven die kleinere basissen openen op Schiphol. Maar het banenvolume dat je nu in Nederland hebt zal niet terugkomen, althans niet in Nederland zelf.
Het zal inderdaad wel minder worden maar Schiphol zal echt nog wel bestaansrecht hebben.
Hexagonvrijdag 31 juli 2020 @ 22:12
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 22:08 schreef potjecreme het volgende:

[..]

Zucht...Norwegian
Wat is daarmee?
potjecremezondag 2 augustus 2020 @ 12:52
Bij BA snappen de piloten het wel.
quote:
De piloten van British Airways hebben vrijdag met een ruime meerderheid voor het akkkoord gestemd dat vakbond BALPA vorige week met de directie sloot. In ruil voor een beperking van het banenverlies krijgen de piloten veel minder salaris.
https://luchtvaartnieuws.(...)nke-salarisverlaging
Circle.Of.Filthzondag 2 augustus 2020 @ 13:04
Waarom zetten ze niet in op mensen niet te ontslaan maar vragen om minder uren te werken?

Dan heb je ook minder problemen indien het vleigen weer aantrekt dan vraag je gewoon of ze weer voltijd willen werken.
#ANONIEMzondag 2 augustus 2020 @ 13:16
quote:
5s.gif Op zondag 2 augustus 2020 13:04 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
Waarom zetten ze niet in op mensen niet te ontslaan maar vragen om minder uren te werken?

Dan heb je ook minder problemen indien het vleigen weer aantrekt dan vraag je gewoon of ze weer voltijd willen werken.
Ontslaan is juist beter dan kunnen mensen WW aanvragen en een aanzienlijk deel van hun salaris behouden.

Daarnaast lijkt KLM graag meer flexmedewerkers te willen en dit is een mooie manier om dit te kunnen regelen. Dat kan je KLM niet aanrekenen, dat is “mode” in heel Nederland.
Drekkoningzondag 2 augustus 2020 @ 13:16
quote:
5s.gif Op zondag 2 augustus 2020 13:04 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
Waarom zetten ze niet in op mensen niet te ontslaan maar vragen om minder uren te werken?

Dan heb je ook minder problemen indien het vleigen weer aantrekt dan vraag je gewoon of ze weer voltijd willen werken.
Dat zal een van de oplossingen zijn die ze nu met de vakbonden bespreken. Ligt eraan hoe sterk het collectief en collegiaal denken is.
Scheelt KLM wel transitievergoedingen, aan de andere kant is een deeltijder wel relatief duurder.
Vallondonderdag 13 augustus 2020 @ 20:19
Bron: nu.nl
En dan vandaag lekker volhouden dat je als KLM-personeel recht hebt op loonsverhoging omdat het pre-Corona zo was afgesproken.

Vraag mij soms af waar de realiteitszin zit. Natuurlijk begrijp ik beloften maar situaties nog beter.
Drekkoningdonderdag 13 augustus 2020 @ 20:31
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 20:19 schreef Vallon het volgende:
Bron: nu.nl
En dan vandaag lekker volhouden dat je als KLM-personeel recht hebt op loonsverhoging omdat het pre-Corona zo was afgesproken.

Vraag mij soms af waar de realiteitszin zit. Natuurlijk begrijp ik beloften maar situaties nog beter.

Dit zat er wel aan te komen ja :)
De vakbonden die dit als een verrassing zien of zelfs een rechtszaak willen starten zijn redelijk de weg kwijt.