Moest je eigenlijk de NOW-steun niet terugbetalen als je mensen gaat ontslaan?quote:How to become a millionaire in the airline industry?
Start as a billionaire and buy an airline.
Dat gaat lastig, want die heeft KLM nietquote:Op vrijdag 31 juli 2020 13:25 schreef de_boswachter het volgende:
KLM het liefje van Rutten. Volgens mij duwt hij zijn pener in uitlaten van 767's van die maatschappij.
Ohquote:Op vrijdag 31 juli 2020 13:48 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Dat gaat lastig, want die heeft KLM niet
Nee niet als het in de periode na de steun is.quote:Op vrijdag 31 juli 2020 13:30 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Moest je eigenlijk de NOW-steun niet terugbetalen als je mensen gaat ontslaan?
Euh, een omzet reductie van meer dan 70% zouden de meeste mensen toch een reden moeten vinden om te snijden in het personeel. En de komende tijd zal dat niet snel naar het oude niveau gaan, dus het is wel begrijpelijk.quote:Op vrijdag 31 juli 2020 13:28 schreef Questular het volgende:
Hoeveel bedrijven grijpen dit (corona) aan om lekker te snijden in het personeel? De mensen die hun baan houden zijn blij dat zij er niet tussen zitten en gaan vast niet klagen dat de werkdruk te hoog is.
Niet specifiek KLM bedoel ik.quote:Op vrijdag 31 juli 2020 14:57 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Euh, een omzet reductie van meer dan 70% zouden de meeste mensen toch een reden moeten vinden om te snijden in het personeel. En de komende tijd zal dat niet snel naar het oude niveau gaan, dus het is wel begrijpelijk.
Zet dat er even bij in een topic over de KLM. De toerisme sector is toch wel de grote verliezer in hele verhaal, en de vliegmaatschappijen met hun torenhoge vaste lasten krijgen echt behoorlijke klappen. En ik denk niet dat we binnen 2 jaar weer op het niveau van afgeloopen jaar zitten.quote:
Ik denk niet dat de werkdruk van het overgebleven personeel tot 2022 omhoog gaat.quote:Op vrijdag 31 juli 2020 13:28 schreef Questular het volgende:
Hoeveel bedrijven grijpen dit (corona) aan om lekker te snijden in het personeel? De mensen die hun baan houden zijn blij dat zij er niet tussen zitten en gaan vast niet klagen dat de werkdruk te hoog is.
Ligt een beetje aan de afdeling. Bij Cityhopper dreigen er al tekorten van piloten en cabine omdat er productie wordt overgenomen van mainline. Die gaan drukke roosters krijgen volgend jaar.quote:Op vrijdag 31 juli 2020 16:21 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Ik denk niet dat de werkdruk van het overgebleven personeel tot 2022 omhoog gaat.
Ik snap niet dat er niet meer bij Transavia is gezet. Transavia Europa KLM de rest.quote:Op vrijdag 31 juli 2020 16:28 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Ligt een beetje aan de afdeling. Bij Cityhopper dreigen er al tekorten van piloten en cabine omdat er productie wordt overgenomen van mainline. Die gaan drukke roosters krijgen volgend jaar.
(En daar heb je KLM zijnde gelijk probleem 1 als je piloten gaat ontslaan, want dan gooi je bijna alleen maar copiloten bij cityhopper eruit omdat het op LIFO basis gaat
De herstructurering was voorwaarde om überhaupt die steun te krijgenquote:Op vrijdag 31 juli 2020 18:14 schreef Bart2002 het volgende:
Goed zo. Mensen zijn er voor bedrijven en niet andersom. Toppie geregeld weer. Voorbeeldbedrijf onze Koninklijke Luchtvaart Maatschappij. Hoezee!
Wel eerst ff 3,4 miljard euro cashen van de belastingplichtige en als dat weer uitgekeerd is aan de belanghebbenden bij gratis geld je personeel de deur uitschoppen. Een bedrijf om trots op te zijn.
Cityhopper is nu juist ideaal met kleinere, modernere en zuinigere vliegtuigen.quote:Op vrijdag 31 juli 2020 18:21 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Ik snap niet dat er niet meer bij Transavia is gezet. Transavia Europa KLM de rest.
Zat vooral te denken aan de mindere cao van de Transavia medewerkers. Scheelt ook veel. Er zijn al best wat codeshare routes. Transavia zou de feeder rol kunnen overnemen.quote:Op vrijdag 31 juli 2020 18:25 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Cityhopper is nu juist ideaal met kleinere, modernere en zuinigere vliegtuigen.
Transavia vliegt met de minder efficiënt 737 die KLM zelf ook heeft en is ook niet per se veel goedkoper. Sowieso is Transavia er vooral voor de directe vluchten en charters, Cityhopper/KLM voor het overstapmodel.
Te duur tov de huidige feeder, Cityhopper, denk ikquote:Op vrijdag 31 juli 2020 18:28 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Zat vooral te denken aan de mindere cao van de Transavia medewerkers. Scheelt ook veel. Er zijn al best wat codeshare routes. Transavia zou de feeder rol kunnen overnemen.
Jij had ze liever totaal kapot gezien begrijp ik?quote:Op vrijdag 31 juli 2020 18:14 schreef Bart2002 het volgende:
Goed zo. Mensen zijn er voor bedrijven en niet andersom. Toppie geregeld weer. Voorbeeldbedrijf onze Koninklijke Luchtvaart Maatschappij. Hoezee!
Wel eerst ff 3,4 miljard euro cashen van de belastingplichtige en als dat weer uitgekeerd is aan de belanghebbenden bij gratis geld je personeel de deur uitschoppen. Een bedrijf om trots op te zijn.
Daar heb je helemaal gelijk in. Dit geld had op een betere manier besteed kunnen worden. Maar nee we pompen het in de KLM die niet goed functioneert en dat niet nu wel zal doen.quote:Op vrijdag 31 juli 2020 18:14 schreef Bart2002 het volgende:
Goed zo. Mensen zijn er voor bedrijven en niet andersom. Toppie geregeld weer. Voorbeeldbedrijf onze Koninklijke Luchtvaart Maatschappij. Hoezee!
Wel eerst ff 3,4 miljard euro cashen van de belastingplichtige en als dat weer uitgekeerd is aan de belanghebbenden bij gratis geld je personeel de deur uitschoppen. Een bedrijf om trots op te zijn.
Zie de eerste zin. Dat vind ik zonder meer het belangrijkst. Maar dan andersom natuurlijk. Bedrijven zijn er voor mensen. En als ze aan 3,4 miljard niet genoeg hebben is het een kansloos bedrijf inderdaad. Werkgelegenheid is het belangrijkste wat er is voor de bulk. Niet of een bedrijf wat vooral mensen ontslaat en waar die miljarden al opgevreten zijn door de "stake-holders" overleeft. Inderdaad, dus ja. Ik vind het een onbeschaamd smerig bedrijf met grote graaiers aan het hoofd.quote:Op vrijdag 31 juli 2020 18:42 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Jij had ze liever totaal kapot gezien begrijp ik?
Of wat KLM nu gaat doen, grote groep mensen ontslaan en die plaatsen opvullen met flexibele contractenquote:Op vrijdag 31 juli 2020 13:28 schreef Questular het volgende:
Hoeveel bedrijven grijpen dit (corona) aan om lekker te snijden in het personeel? De mensen die hun baan houden zijn blij dat zij er niet tussen zitten en gaan vast niet klagen dat de werkdruk te hoog is.
Ze worden daardoor een soort Ryanair met steeds minder rechten voor de werknemer. Dat vinden wij goed en slim.quote:Op vrijdag 31 juli 2020 19:54 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Of wat KLM nu gaat doen, grote groep mensen ontslaan en die plaatsen opvullen met flexibele contracten
En daar hebben wij net in geïnvesteerd. Dikke vinger in het gezicht
Menig detacherings- en payrollbedrijf zal blij zijnquote:Op vrijdag 31 juli 2020 19:58 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ze worden daardoor een soort Ryanair met steeds minder rechten voor de werknemer. Dat vinden wij goed en slim.
Ik weet niet zeker of een ontslag-golf een vereiste was in deze. Lijkt me haast niet. Maar is wel een "oplossing" die geen enkele denkkracht en visie vereist. Dus de uitkomt was voorspelbaar. En dat laatste is ongetwijfeld waar.quote:Op vrijdag 31 juli 2020 19:59 schreef Farenji het volgende:
Echt totaal onbegrijpelijk dat onze overheid deze reorganisatie en enorme ontslag-golf als harde voorwaarde heeft gesteld voor het ontvangen van de staatssteun. Alsof de klm haar eigen voorwaarden op heeft gesteld en de overheid alleen braaf ja en amen mocht knikken.
Het lijkt me toch niet lastig om te berekenen wat de kosten van een KLM zijn en wat er gebeurt als ineens de inkomsten wegvallen. En dat door iets waar ze ook nog eens niets aan kunnen doen.quote:Op vrijdag 31 juli 2020 19:53 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Zie de eerste zin. Dat vind ik zonder meer het belangrijkst. Maar dan andersom natuurlijk. Bedrijven zijn er voor mensen. En als ze aan 3,4 miljard niet genoeg hebben is het een kansloos bedrijf inderdaad. Werkgelegenheid is het belangrijkste wat er is voor de bulk. Niet of een bedrijf wat vooral mensen ontslaat en waar die miljarden al opgevreten zijn door de "stake-holders" overleeft. Inderdaad, dus ja. Ik vind het een onbeschaamd smerig bedrijf met grote graaiers aan het hoofd.
Vergeet niet dat een herstructurering cq reorganisatie "automagisch" betekent dat je mensen moet ontslaan. Het is wel het makkelijkste en daarom kiest men daarvoor. The powers that be die daarover beslissen blijven uiteraard gewoon zitten..
https://nos.nl/artikel/23(...)persconferentie.htmlquote:Op vrijdag 31 juli 2020 20:00 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik weet niet zeker of een ontslag-golf een vereiste was in deze. Lijkt me haast niet. Maar is wel een "oplossing" die geen enkele denkkracht en visie vereist. Dus de uitkomt was voorspelbaar. En dat laatste is ongetwijfeld waar.
Was toch duidelijk dat dit ging gebeuren?quote:In ruil voor deze financiële reddingsboei zal KLM flink moeten snijden in de kosten, zodat het bedrijf in de toekomst weer op eigen benen kan staan.
Nee vind ik niet. Je kunt natuurlijk niet afspreken dat er iets magisch moet gebeuren. Wat je weet is dat het hersenloze management niets beters kan verzinnen dan mensen ontslaan. Dat had men kunnen voorkomen maar het lijkt of er verder niets concreets is afgesproken hoe het vorm gegeven moet worden. Met dit VVD kabinet verbaast het me overigens niets dat het zo is gegaan.quote:Op vrijdag 31 juli 2020 20:05 schreef Farenji het volgende:
Was toch duidelijk dat dit ging gebeuren?
Als de KLM “verdwijnt” zijn er andere vliegmaatschappijen die de lijnen overnemen en verplaatsen de banen dus...quote:Op vrijdag 31 juli 2020 20:05 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het lijkt me toch niet lastig om te berekenen wat de kosten van een KLM zijn en wat er gebeurt als ineens de inkomsten wegvallen. En dat door iets waar ze ook nog eens niets aan kunnen doen.
Dus ja dat zorgt voor enkele pijnlijke keuzes. Het kan helaas niet uit de zakken van Pieter Elbers komen aangezien bij lange na zo diep niet zijn.
En het alternatief is KLM weg. En nog een veelvoud aan mensen werkloos en een structureel slechtere economische positie. En dat alleen maar uit wrok.
Overigens is er nog niemand ontslagen natuurlijk, het grote onderhandelen met de vakbonden gaat nu beginnen. Overtolligheid kan wellicht ook opgelost worden met collectief deeltijd. Complexe puzzel waar ze tot 1 oktober de tijd voor hebben.quote:Op vrijdag 31 juli 2020 20:14 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Nee vind ik niet. Je kunt natuurlijk niet afspreken dat er iets magisch moet gebeuren. Wat je weet is dat het hersenloze management niets beters kan verzinnen dan mensen ontslaan. Dat had men kunnen voorkomen maar het lijkt of er verder niets concreets is afgesproken hoe het vorm gegeven moet worden. Met dit VVD kabinet verbaast het me overigens niets dat het zo is gegaan.
Die hebben niet de landringsrechten die KLM over vele jaren heeft geregeld. Bovendien hebben die Schiphol niet als basis. Dus die vlieger gaat niet op.quote:Op vrijdag 31 juli 2020 20:15 schreef Ananaszot het volgende:
[..]
Als de KLM “verdwijnt” zijn er andere vliegmaatschappijen die de lijnen overnemen en verplaatsen de banen dus...
Dan nog nemen andere partijen het over. Wellicht niet het hele netwerk maar er zal wel een grote speler komen.quote:Op vrijdag 31 juli 2020 20:25 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Die hebben niet de landringsrechten die KLM over vele jaren heeft geregeld. Bovendien hebben die Schiphol niet als basis. Dus die vlieger gaat niet op.
Alsof Schiphol geen belang heeft bij vrijgekomen plekken opvullen :‘)quote:Op vrijdag 31 juli 2020 20:25 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Die hebben niet de landringsrechten die KLM over vele jaren heeft geregeld. Bovendien hebben die Schiphol niet als basis. Dus die vlieger gaat niet op.
Ja alleen vervelend als die speler niet uit Nederland komtquote:Op vrijdag 31 juli 2020 21:50 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Dan nog nemen andere partijen het over. Wellicht niet het hele netwerk maar er zal wel een grote speler komen.
Ja maar andere luchthavens hebben dat dus ook. Een hoop vluchten krijg je dus niet meer terug.quote:Op vrijdag 31 juli 2020 21:52 schreef Ananaszot het volgende:
[..]
Alsof Schiphol geen belang heeft bij vrijgekomen plekken opvullen :‘)
Schiphol geeft zelf die rechten niet uit maar daarnaast denk ik niet dat @Hexagon het had over de landingsrechten op Schipholquote:Op vrijdag 31 juli 2020 21:52 schreef Ananaszot het volgende:
[..]
Alsof Schiphol geen belang heeft bij vrijgekomen plekken opvullen :‘)
Ook andere luchthaven verkopen de rechten dan weer aan een ander...quote:Op vrijdag 31 juli 2020 21:54 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Schiphol geeft zelf die rechten niet uit maar daarnaast denk ik niet dat @:Hexagon het had over de landingsrechten op Schiphol
Ja allemaal aan die mysterieuze nieuwe grote speler die opeens Schiphol als thuisbasis neemt zekerquote:Op vrijdag 31 juli 2020 21:55 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Ook andere luchthaven verkopen de rechten dan weer aan een ander...
Waarom vervelend. In Nederland verdienen we ook geld aan Easyjet en Ryanair. We zouden ook geld kunnen verdienen met Etihad.quote:Op vrijdag 31 juli 2020 21:54 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja alleen vervelend als die speler niet uit Nederland komt
[..]
Ja maar andere luchthavens hebben dat dus ook. Een hoop vluchten krijg je dus niet meer terug.
Jij denkt dat er geen interesse zal zijn?quote:Op vrijdag 31 juli 2020 21:56 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Ja allemaal aan die mysterieuze nieuwe grote speler die opeens Schiphol als thuisbasis neemt zeker
Met vakantiestunters ben je geen intercontinentale hubquote:Op vrijdag 31 juli 2020 21:57 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Waarom vervelend. In Nederland verdienen we ook geld aan Easyjet en Ryanair. We zouden ook geld kunnen verdienen met Etihad.
Ik denk niet dat er een bedrijf inspringt met eenzelfde bedrijfsvoering als KLM, met eigen afhandeling, onderhoudsafdeling, etc.quote:Op vrijdag 31 juli 2020 21:59 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Jij denkt dat er geen interesse zal zijn?
Plus de bereikbaarheid van Schiphol, en dus Nederland kan serieuze schade krijgen.quote:Op vrijdag 31 juli 2020 22:05 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Ik denk niet dat er een bedrijf inspringt met eenzelfde bedrijfsvoering als KLM, met eigen afhandeling, onderhoudsafdeling, etc.
Gaten zullen eerder gevuld worden door maatschappijen die hun basissen ergens anders hebben.
Of die bedrijven die kleinere basissen openen op Schiphol. Maar het banenvolume dat je nu in Nederland hebt zal niet terugkomen, althans niet in Nederland zelf.
Zucht...Norwegianquote:Op vrijdag 31 juli 2020 22:03 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Met vakantiestunters ben je geen intercontinentale hub
Het zal inderdaad wel minder worden maar Schiphol zal echt nog wel bestaansrecht hebben.quote:Op vrijdag 31 juli 2020 22:05 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Ik denk niet dat er een bedrijf inspringt met eenzelfde bedrijfsvoering als KLM, met eigen afhandeling, onderhoudsafdeling, etc.
Gaten zullen eerder gevuld worden door maatschappijen die hun basissen ergens anders hebben.
Of die bedrijven die kleinere basissen openen op Schiphol. Maar het banenvolume dat je nu in Nederland hebt zal niet terugkomen, althans niet in Nederland zelf.
https://luchtvaartnieuws.(...)nke-salarisverlagingquote:De piloten van British Airways hebben vrijdag met een ruime meerderheid voor het akkkoord gestemd dat vakbond BALPA vorige week met de directie sloot. In ruil voor een beperking van het banenverlies krijgen de piloten veel minder salaris.
Ontslaan is juist beter dan kunnen mensen WW aanvragen en een aanzienlijk deel van hun salaris behouden.quote:Op zondag 2 augustus 2020 13:04 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
Waarom zetten ze niet in op mensen niet te ontslaan maar vragen om minder uren te werken?
Dan heb je ook minder problemen indien het vleigen weer aantrekt dan vraag je gewoon of ze weer voltijd willen werken.
Dat zal een van de oplossingen zijn die ze nu met de vakbonden bespreken. Ligt eraan hoe sterk het collectief en collegiaal denken is.quote:Op zondag 2 augustus 2020 13:04 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
Waarom zetten ze niet in op mensen niet te ontslaan maar vragen om minder uren te werken?
Dan heb je ook minder problemen indien het vleigen weer aantrekt dan vraag je gewoon of ze weer voltijd willen werken.
Dit zat er wel aan te komen jaquote:Op donderdag 13 augustus 2020 20:19 schreef Vallon het volgende:
Bron: nu.nl
En dan vandaag lekker volhouden dat je als KLM-personeel recht hebt op loonsverhoging omdat het pre-Corona zo was afgesproken.
Vraag mij soms af waar de realiteitszin zit. Natuurlijk begrijp ik beloften maar situaties nog beter.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |