abonnement Unibet Coolblue
  Moderator donderdag 30 juli 2020 @ 11:26:14 #1
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_194320866
Steeds meer wetenschappelijke bladen worden open, dat wil zeggen dat de artikelen niet meer achter een paywall zitten en ze dus voor iedereen leesbaar zijn. De wetenschappers die in dit soort bladen publiceren betalen daar vaak een beetje extra voor. Eén van de redenen is de transparantie zodat wetenschappers beter gecontroleerd kunnen worden maar ook de openbaarheid van de data en conclusies voor een breder publiek.

Nu vroeg ik me af zijn er hier in W&T mensen die wel eens een (open) wetenschappelijk artikel gelezen heeft van de daadwerkelijke bron. En dan bedoel ik specifiek buiten de studie en als je zelf geen wetenschapper bent. Dus laten we zeggen als je zelf nog nooit een wetenschappelijk artikel gelezen hebt en het niet voor een vak op school was.

Welke artikel was dat over welk onderwerp? En wat vond je er van, had je er wat aan of was het maar wazig :P

Misschien ook leuk voor mensen die dit topic lezen: W&T / Een wetenschappelijke publicatie wat komt daar nou bij kijken.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  donderdag 30 juli 2020 @ 12:45:06 #2
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_194322130
Een keer omgerekend 20 euro ofzo betaald voor een artikel over een derecho die plaatsvond in Bulgarije.

Nooit meer.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  Moderator donderdag 30 juli 2020 @ 13:18:41 #3
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_194322542
quote:
10s.gif Op donderdag 30 juli 2020 12:45 schreef Dven het volgende:
Een keer omgerekend 20 euro ofzo betaald voor een artikel over een derecho die plaatsvond in Bulgarije.

Nooit meer.
Een wat?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_194322638
Zo vaak, over dingen die ik interessant vind, meestal naar aanleiding van een referentie aan dat artikel of die studie in de reguliere media.

Je ziet vaak dat de werkelijke conclusies een stuk genuanceerder zijn dan het samenvattinkje in die media. Over het algemeen is de strekking prima te lezen, maar zodra je richting de bijlages gaat, haak ik af.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_194323547
Als ik je goed begrijp...ik lees wekelijks toch wel een artikel in Nemo kennislink
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  Moderator donderdag 30 juli 2020 @ 15:08:25 #6
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_194324146
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 14:25 schreef cempexo het volgende:
Als ik je goed begrijp...ik lees wekelijks toch wel een artikel in Nemo kennislink
Ik doelde op de primaire bronnen, dus bladen waarin de wetenschappers als eerste hun resultaten in publiceren, en niet populair wetenschappelijke tijdschriften waar vaak wel die artikelen besproken worden maar uit tweede hand.

Voorbeelden zijn bijvoorbeeld nature, science of the lancet.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  donderdag 30 juli 2020 @ 15:15:06 #7
123149 Clupea
Euchromatisch...
pi_194324269
Als je geïnteresseerd bent in wetenschappelijke artikelen zou je de Unpaywall extensie moeten hebben: deze kijkt automatisch of er een gratis versie beschikbaar is, bijvoorbeeld via de website van de betreffende universiteit. Dit is legaal: wetenschappers mogen zelf dergelijke versies beschikbaar maken, maar ze vinden is vaak lastig.
Can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee due to some ancient injury?
pi_194324310
Ik ben tegenwoordig arts in de eerste lijn en heb geen abonnementen meer op bladen, ik zoek regelmatig artikelen. Ik neem aan dat je niet op zoek bent naar ervaring met een dergelijke situatie?
  Moderator donderdag 30 juli 2020 @ 15:23:00 #9
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_194324404
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 15:18 schreef MevrouwPuff het volgende:
Ik ben tegenwoordig arts in de eerste lijn en heb geen abonnementen meer op bladen, ik zoek regelmatig artikelen. Ik neem aan dat je niet op zoek bent naar ervaring met een dergelijke situatie?
Ik was inderdaad iets mee opzoek naar de ervaringen van de leek. Maar hier meepraten is altijd goed hoor :D Ik ben gewoon benieuwd of de doelgroep van geinteresseerde leek bereikt wordt en wat zij van de service vinden.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_194324810
quote:
88s.gif Op donderdag 30 juli 2020 15:08 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ik doelde op de primaire bronnen, dus bladen waarin de wetenschappers als eerste hun resultaten in publiceren, en niet populair wetenschappelijke tijdschriften waar vaak wel die artikelen besproken worden maar uit tweede hand.

Voorbeelden zijn bijvoorbeeld nature, science of the lancet.
Die primaire bronnen had ik al begrepen. Mijn gedachte van Nemolink was namelijk dat er geregeld?! doorgeschakeld kan worden naar het onderzoek/bron zelf.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  Moderator donderdag 30 juli 2020 @ 15:53:38 #11
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_194324875
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 15:49 schreef cempexo het volgende:

[..]

Die primaire bronnen had ik al begrepen. Mijn gedachte van Nemolink was namelijk dat er geregeld?! doorgeschakeld kan worden naar het onderzoek/bron zelf.
Ah okay tof, ikzelf ken nemolink niet.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_194324916
quote:
14s.gif Op donderdag 30 juli 2020 15:53 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ah okay tof, ikzelf ken nemolink niet.
Nemolink komt wekelijks uit en je kunt een geheel gratis abonnement nemen via je pc.

Kun je bij een bepaald artikel niet doorschakelen, dan kun je altijd nog wel met hem/haar als auteur in contact komen.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_194344257
Hierbij een informatie link van NEMO Kennislink.

https://www.nemokennislin(...)%20NEMO%20Kennislink
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')