quote:
Op woensdag 29 juli 2020 13:52 schreef Sjemmert het volgende:[..]
De werkelijkheid is natuurlijk andersom. De straf aanbeveling van 7-9 jaar was veel te hoog volgens de richtlijnen en in vergelijking met andere gevallen. Waarom was die aanbeveling zo bizar hoog ? Omdat het vriend was van Trump die ze aan wilde pakken ? Gezien de uitspraak van de rechter (3 jaar) was die eis inderdaad veelste hoog. En aan het eind van de dag is het de rechter die straf bepaald. Niet Barr.
Vrij ernstige zaak dat aanklagers zich door politiek laten benvloeden in hun straf eis. Wel grappig dat dat precies is wat ze Barr dan verwijten als hij dat recht zet.
Je stelt zonder enig bewijs dat de aanklagers zich politiek lieten leiden. 4 hebben zich nota bene terug getrokken uit de zaak waarvan er zelfs 1 ontslag nam en dat is ogenschijnlijk toch echt vanwege hun onvrede met de inmenging vanuit politiek ooogpunt. De advocaat die het vervolgens overnam heeft de oorspronkelijke aanbeveling voor de strafmaat daarna weer overgenomen. Dat moet wel echt een conspiracy geweest zijn zeg.
Ondanks die aanbevolen strafmaat oordeelde de rechter inderdaad lager dan dat de openbaar aanklager wilde. Hoe zit dat dan?
Zie hier voor de richtlijnen:
https://www.ussc.gov/site(...)ual/2018/GLMFull.pdfIn die richtlijnen zie je deze tabel met de voorgestelde strafmaat op pagina 407 (415 in pdf):
Eerste aanbevelingOorspronkelijk kwam vanuit de "probation office" dit advies:
0) de basis 14 punten was, vanwege "obstruction, false statements, and witness tampering", waarvoor 15 tot 21 maanden als richtlijn geldt
1) een verzwaring van 8, omdat: "If the offense involved causing or threatening to cause physical injury to a person, or property damage, in order to obstruct the administration of justice, increase by 8 levels."
2) een verzwaring van 3, omdat: "If the offense resulted in substantial interference with the administration of justice, increase by 3 levels."
3a) een verzwaring van 2, omdat: "If the offense … (C) was otherwise extensive in scope, planning, or preparation, increase by 2 levels."
4) een verzwaring van 2, vanwege (U.S.S.G. 3C1.1 2): "If (1) the defendant willfully obstructed or impeded, or attempted to obstruct or impede, the administration of justice with respect to the investigation, prosecution, or sentencing of the instant offense of conviction, and (2) the obstructive conduct related to (A) the defendant’s offense of conviction and any relevant conduct; or (B) a closely related offense, increase the offense level by 2 levels."
De DOJ was het niet helemaal eens met het derde punt en vervingen dat met
3b) een verzwaring van 2 vanwege obstructie van rechtsgang (Obstruction of Justice 2 U.S.S.G. 2J1.2(b)(3)(C) 2 level increase)
De oorspronkelijke aanbeveling was dus om deze reden: 14 + 8 + 3 + 2 + 2 = 29 punten
Hij had een niveau I crimineel verleden, dus uit de tabel kunnen we simpel lezen dat het dan gaat om een aanbeveling van 87 tot 108 maanden.
Geen politiek mee van doen. Dit is een gevolg van het beleid van Jeff Sessions die in mei 2017
een order uitvaardigde waarin te lezen is: "prosecutors should charge and pursue the most serious, readily provable offense. [...] By definition, the most serious offenses are those that carry the most substantial guidelines sentence, including mandatory minimum sentences. By definition … those that carry the most substantial guidelines sentence. [...] In most cases, recommending a
sentence within the advisory guideline range will be appropriate."
Als er al politiek mee gemoeid was kun je simpel zien dat dit verklaarbaar is met klassiek stevig rechts hardcore strafbeleid, niks meer.
Tweede aanbevelingHierna volgde
een tweede aanbeveling van de openbaar aanklager vlak voor de veroordeling. Het is wel goed op te merken dat deze verklaring ook zelfs door de persoon die hem indiende daarna niet gebruikt is. Hij gebruikte weer de oorspronkelijk ingediende aanbevelingen. Deze zogenaamde Barr aanbeveling stelt dat:
a) de 8 punten verzwaring hierboven bij 1) niet zou gelden omdat: "Notably, however, the Sentencing Guidelines enhancements in this case—while perhaps technically applicable— more than double the defendant’s total offense level and, as a result, disproportionately escalate the defendant’s sentencing exposure to an offense level of 29, which typically applies in cases involving violent offenses, such as armed robbery, not obstruction cases."
b) de 2 punten verzwaringen onder 4) hierboven niet zou gelden, omdat obstructie van het Huis van Afgevaardigden onderzoek (3b))zou overlapen met obstructie in zijn eigen rechtsvervolging (4)): "the two-level enhancement for obstruction of justice ( 3C1.1) overlaps to a degree with the offense conduct in this case."
Dan kom je uit op 14 + 3 + 2 = 19 punten, ofwel in zijn geval 30-37 maanden, of met onzekerheid over de 2 punten die wat dubieus zijn: 30-46 maanden.
Behandeling rechterNu stelde jij dat de rechter vond dat die tweede afweging juister was. Dat is echter niet zo. Dit is de berekening die de rechter maakte:
Ze was het eens met de oorspronkelijke aanbeveling 1), 2), 4) en wees 3b) van de hand, die oorspronkelijk nota bene anders geadviseerd was door de probation office. Ze gaf expliciet als argument dat dit niet in de oorspronkelijke aanbeveling stond van de probation office. Dan kom je dus uit op 14+8+3+2 = 27 punten met een geadviseerde strafmaat van 70-87 maanden.
Ze was het dus niet eens met de eerste en tweede aanbeveling van de DOJ.
Ze kwam wel uit op een strafmaat in de range van de tweede aanbeveling, omdat ze Credico's opmerking meewoog dat hij zich niet bedreigd voelde (oid, ik type dit nu even vanuit geheugen) wat gaat over een flinke verzwaring van 8 punten, en omdat ze van mening is dat de DOJ aanbevelingen in algemeenheid te zwaar zijn (ze heeft nota bene de neiging veel lichter te straffen dan de richtlijnen).
Resumerend:- geen politiek besluit door de oorspronkelijke aanklagers afgezien van guur rechts strafbeleid algemeen toepassen,
- de oorspronkelijke aanbeveling met 3a) was misschien helemaal overgenomen,
- de afgeleide aanbeveling werd overgenomen door de rechter op punt 3b) na, wat 2 punten kostte,
- de "Barr" aanbeveling werd door de openbaar aanklager niet eens overgenomen na het zelf onder zijn naam ingediend te hebben, maar beide argumenten hierin werden verworpen door de rechter,
- de rechter kwam desondanks wel op een strafmaat uit die in lijn lag met die gewenste "Barr" aanbeveling, maar via een heel ander pad.
Verder: als Barr vindt dat leeftijd structureel mee moet wegen voor het openbaar ministerie bij de strafmaat dan zou hij dat voor iedereen moeten doen en niet alleen bij Stone. Het was in ieder geval geen argument in Stones proces.
[ Bericht 0% gewijzigd door SnertMetChoco op 01-08-2020 13:17:19 ]