abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_194309757
Ik wil die ouwe van me verrassen met een paar DVD pakketten van series uit zijn tijd.
Jaren 70 80 90 enzo...
Nu heeft hij een blu-ray speler maar ik heb gezien dat dvd's een stuk goedkoper zijn.
Maakt het wat beeldkwaliteit betreft wat uit?
De beeldkwaliteit van oude series blijft toch hetzelfde dus kan ik ze toch net zo goed ook op DVD kopen, of niet?
  Moderator woensdag 29 juli 2020 @ 17:29:46 #2
403652 crew  ChevyCaprice
F1-watcher
pi_194310144
Waarom zouden ze een serie oid op blu-ray uitbrengen als het de kwaliteit niet zou verhogen? Kwaliteit zal wel hoger zijn, al dan niet op een artificiële manier.
Gerieflijke groeten,
ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!)
  woensdag 29 juli 2020 @ 17:37:02 #3
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_194310234
Maakt zeker veel uit. Ligt er ook wel aan wat voor soort tv hij heeft.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_194310443
Ligt er vooral aan of de serie is opgenomen op video of op film.
Video wordt nauwelijks beter, maar film kan haarscherp gereproduceerd worden.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_194310965
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 17:29 schreef ChevyCaprice het volgende:
Waarom zouden ze een serie oid op blu-ray uitbrengen als het de kwaliteit niet zou verhogen? Kwaliteit zal wel hoger zijn, al dan niet op een artificiële manier.
Beetje naïef gedacht van je.
Voor een Bluray kan je meer vragen dan voor een DVD, óók als de kwaliteit hetzelfde is.

Daarnaast is het een illusie dat je een tv-serie van 20 jaar of ouder zomaar kan verbeteren naar een betere beeldkwaliteit.
So we just called him Fred too
pi_194310984
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 18:37 schreef Fred2 het volgende:

[..]

Beetje naïef gedacht van je.
Voor een Bluray kan je meer vragen dan voor een DVD, óók als de kwaliteit hetzelfde is.

Daarnaast is het een illusie dat je een tv-serie van 20 jaar of ouder zomaar kan verbeteren naar een betere beeldkwaliteit.
Het geluid is vaak ook ruk.
pi_194310991
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juli 2020 17:54 schreef Jordy-B het volgende:
Ligt er vooral aan of de serie is opgenomen op video of op film.
Video wordt nauwelijks beter, maar film kan haarscherp gereproduceerd worden.
Dan is nog wel de voorwaarde dat de originele opnamen nog bestaan én op een goede manier bewaard zijn.
Helaas is dat voor veel series niet het geval.
So we just called him Fred too
  Moderator woensdag 29 juli 2020 @ 18:41:24 #8
403652 crew  ChevyCaprice
F1-watcher
pi_194311018
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 18:37 schreef Fred2 het volgende:

[..]

Beetje naïef gedacht van je.
Voor een Bluray kan je meer vragen dan voor een DVD, óók als de kwaliteit hetzelfde is.

Daarnaast is het een illusie dat je een tv-serie van 20 jaar of ouder zomaar kan verbeteren naar een betere beeldkwaliteit.
Blu-ray kwaliteit is altijd hoger.
Gerieflijke groeten,
ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!)
  woensdag 29 juli 2020 @ 18:41:26 #9
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_194311019
quote:
14s.gif Op woensdag 29 juli 2020 18:39 schreef Socios het volgende:

[..]

Het geluid is vaak ook ruk.
Omdat oude series vaak in stereo zijn en dat kan slecht overweg met de moderne geluidssystemen. Ze proberen er dan soms kunstmatig iets anders van te maken maar dat wordt nooit echt geweldig.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_194311020
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juli 2020 17:04 schreef Werkman het volgende:
De beeldkwaliteit van oude series blijft toch hetzelfde dus kan ik ze toch net zo goed ook op DVD kopen, of niet?
Ik zou voor de DVD versie gaan. Tenzij er met koeie letters op staat dat het geremasterd is vanaf de originele opnamen.

"Digital remastered" is een mooie reclame slogan, maar in de praktijk nog net zo ruk als eerdere DVD uitgaven.
So we just called him Fred too
pi_194311028
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 18:41 schreef karr-1 het volgende:
Omdat oude series vaak in stereo zijn en dat kan slecht overweg met de moderne geluidssystemen. Ze proberen er dan soms kunstmatig iets anders van te maken maar dat wordt nooit echt geweldig.
Erger nog, ze zijn vaak mono. Met een beetje pech ook nog eens met alleen geluid op links.
So we just called him Fred too
  woensdag 29 juli 2020 @ 18:42:33 #12
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_194311032
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 18:42 schreef Fred2 het volgende:

[..]

Erger nog, ze zijn vaak mono. Met een beetje pech ook nog eens met alleen geluid op links.
Of dat inderdaad
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_194311221
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 18:41 schreef ChevyCaprice het volgende:
Blu-ray kwaliteit is altijd hoger.
Helaas gaat die vlieger echt niet op.

Meer pixels voor het beeld en meer bits voor het gekuid maakt het echt niet mooier als je het vult een versie die gemasterd is voor DVD.
So we just called him Fred too
pi_194312205
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 18:39 schreef Fred2 het volgende:

[..]

Dan is nog wel de voorwaarde dat de originele opnamen nog bestaan én op een goede manier bewaard zijn.
Helaas is dat voor veel series niet het geval.
Film is duur en niet herbruikbaar, dus dat is veelal in kluizen opgeslagen.

Het probleem is meer dat het remasteren van een hele serie een kostbare aangelegenheid is en de vraag niet zo groot is als in het dvd-tijdperk.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_194350413
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 17:29 schreef ChevyCaprice het volgende:
Waarom zouden ze een serie oid op blu-ray uitbrengen als het de kwaliteit niet zou verhogen? Kwaliteit zal wel hoger zijn, al dan niet op een artificiële manier.
om mensen te latrn denken dat het beter is, en er meer geld voor te kunnen vragen..

ja er zal vast iets aan beeldoptimalisatie gedaan zijn, maar dat valt niet echt te zien vaak..
pi_194351258
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juli 2020 17:54 schreef Jordy-B het volgende:
Ligt er vooral aan of de serie is opgenomen op video of op film.
Video wordt nauwelijks beter, maar film kan haarscherp gereproduceerd worden.
Je bedoelt 35/48mm film?
Hoe vaak worden films nog op die manier opgenomen? :? Ik weet er niks van, vandaar de vraag.

Uit die film frames kan je zelfs 8K halen? Hoe zit het dan met die oude 35mm films?
pi_194356110
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juli 2020 17:04 schreef Werkman het volgende:
Ik wil die ouwe van me verrassen met een paar DVD pakketten van series uit zijn tijd.
Jaren 70 80 90 enzo...
Nu heeft hij een blu-ray speler maar ik heb gezien dat dvd's een stuk goedkoper zijn.
Maakt het wat beeldkwaliteit betreft wat uit?
De beeldkwaliteit van oude series blijft toch hetzelfde dus kan ik ze toch net zo goed ook op DVD kopen, of niet?
Je gedachte dat de beeldkwaliteit van oude series hetzelfde blijft bij (her)uitgave is in zijn algemeenheid onjuist. Veel zal afhangen van de manier waarop de serie oorspronkelijk is opgenomen. Zelfs bij opnamen die oorspronkelijk op 16 mm film zijn gemaakt zal een goed geproduceerde Blu-ray een veel beter beeld kunnen geven dan een goed geproduceerde DVD van hetzelfde beeldmateriaal, om maar niet te spreken van opnamen die oorspronkelijk op 35 mm film zijn gemaakt.

Ik heb hier bijvoorbeeld de Blu-ray versie van het vijfde seizoen van The Avengers (De Wrekers) opgenomen in 1967, en de beeldkwaliteit daarvan is zonder meer excellent te noemen en duidelijk veel beter dan van de (ook al goede) eerdere DVD uitgaven. Het geluid is uiteraard mono, maar dat is ook op de Blu-ray uitgave geen enkel probleem (anders dan hier wordt gesuggereerd).

Tot in de jaren '90 werden veel wat ambiteuzere Amerikaanse TV-series die men ook in het buitenland (lees Europa) wilde verkopen op film gedraaid, dit vanwege de verschillende frame rates en resoluties bij de toen gebruikte (standaard) TV-systemen. Met de toenmalige techniek werd een veel beter resultaat verkregen door uit te gaan van film en daar verschillende videomasters voor de verschillende TV systemen van te maken. Ook hier geldt dat een (her)uitgave op Blu-ray een significant betere beeldkwaliteit kan hebben dan een (her)uitgave op DVD, mits men is uitgegaan van het oorspronkelijke filmmateriaal en dit opnieuw heeft ingescand.

Een extra bonus is dat series die oorspronkelijk zijn gedraaid op film en zijn uitgezonden in het oude 4:3 beeldformaat soms bij remastering vanaf het oorspronkelijke filmmateriaal kunnen worden heruitgebracht niet alleen in HD maar ook meteen in 16:9 (breedbeeld). Dit is bijvoorbeeld het geval bij de serie Charmed. Deze is oorspronkelijk uitgezonden in SD 4:3 maar ik heb recent op RTL Lounge een aantal in HD 16:9 geremasterde afleveringen van de eerste seizoenen gezien. Die kijken niet alleen prettiger op een moderne TV omdat het nu 16:9 is maar de beeldkwaliteit is ook nog eens significant beter dan die van de vroegere uitzendingen of de eerder uitgebrachte DVD's.

Je zult zelf je research moeten doen om te zien of het lonend is van de TV-series die je op het oog hebt de Blu-ray versie aan te schaffen, als deze tenminste beschikbaar is.
pi_194356484
Meeste series zijn niet remastered naar HD en als er al geschoten is op film is remasteren peperduur. Komt nog bij dat veel van die mastertapes lang niet zo netjes bewaard zijn als bij bioscoopfilms. Koop gewoon de DVD, series naar blu-ray is alleen boeiend als het een remastered versie betreft.
pi_194357260
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 10:49 schreef Gruj0 het volgende:

[..]

Je bedoelt 35/48mm film?
Hoe vaak worden films nog op die manier opgenomen? :? Ik weet er niks van, vandaar de vraag.

Uit die film frames kan je zelfs 8K halen? Hoe zit het dan met die oude 35mm films?
kom je ook een heel eind mee. Natuurlijk heeft een groot filmformaat meer details, maar 35mm is een standaardformaat en daar kan je prachtige beelden van krijgen.

[ Bericht 7% gewijzigd door Jordy-B op 01-08-2020 18:24:32 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_194367509
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 16:37 schreef Riparius het volgende:
Je zult zelf je research moeten doen om te zien of het lonend is van de TV-series die je op het oog hebt de Blu-ray versie aan te schaffen, als deze tenminste beschikbaar is.
Nou, het gaat hier voornamelijk over oude Nederlandse televiesie-series.
Zoals Stiefbeen en Zoon, Willem van Oranje met Jeroen Krabbe uit de jaren 80, zeg eens AAAH, De brekers en Laat maar zitten (Die beide laatste met Johnny Kraaykamp.)
Leek mij indertijd gewoon simpel volksvermaak van boerenklompenkwaliteit voor de toenmalige tv.
Wat buitenlandse series betreft zijn Fawlty Towers, Dads Army en Fools and Horses bij hem facoriet, maar daar geld ongeveer hetzelfde denk ik....

[ Bericht 0% gewijzigd door Werkman op 02-08-2020 12:37:50 ]
pi_194367665
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 12:23 schreef Werkman het volgende:
Wat buitenlandse series betreft zijn Fawlty Towers, Dads Army en Fools and Horses bij hem facoriet, maar daar geld ongeveer hetzelfde denk ik....
Ik heb fawlty towers onlangs gekocht. De "2009 remastered" versie. Beeldkwaliteit is niet spectaculair te noemen. Je kan goed zien dat ze interlaced frames hebben proberen om te zetten naar progressive frames. Veel beter zal het niet worden ben ik bang.
So we just called him Fred too
pi_194367740
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 12:32 schreef Fred2 het volgende:
Je kan goed zien dat ze interlaced frames hebben proberen om te zetten naar progressive frames. Veel beter zal het niet worden ben ik bang.
Dit zegt mij niet zo veel ben ik bang..wat betekent dat in Jip en janneke taal? :?
pi_194367830
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 12:35 schreef Werkman het volgende:
Dit zegt mij niet zo veel ben ik bang..wat betekent dat in Jip en janneke taal? :7
Ik zal een poging doen:
Je weet wellicht dat tv werkt door 50 tot 60 keer per seconde het beeld te verversen.

Tentijde van anloge tv werd het beeld lijn voor lijn ververst. Bij interlaced beeld worden de lijnen om-en-om ververst, bij progressive beeld worden alle lijnen achter elkaar ververst.

Voor het menselijk oog gaat dat allemaal zo snel dat het niet opvalt.

Als je interlaced gaat omzetten naar progressive worden lijnen uit meerdere frames gecombineerd. Ook dit is niet te zien, tenzij er sprake is van plotselinge bewegingen: dan valt opeens op dat het beeld lijn voor lijn is opgebouwd.
So we just called him Fred too
pi_194372100
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 12:32 schreef Fred2 het volgende:

[..]

Ik heb fawlty towers onlangs gekocht. De "2009 remastered" versie. Beeldkwaliteit is niet spectaculair te noemen. Je kan goed zien dat ze interlaced frames hebben proberen om te zetten naar progressive frames. Veel beter zal het niet worden ben ik bang.
Erg vreemd, want DVD video is nu juist interlaced (576i voor PAL). Dat geldt zowel voor film- als voor videomateriaal op DVD. Er zou juist geen deinterlacing mogen zijn toegepast, dat moet de aangesloten TV doen (die daarbij wel onderscheid moet kunnen maken tussen film en video voor de juiste deinterlacing strategie). In bepaalde gevallen kan de elektronica in de DVD (of Blu-ray) speler ook de deinterlacing doen. Dat is met name het geval als de speler is aangesloten via HDMI en er tevens upscaling door de speler wordt toegepast bijvoorbeeld van 576i naar 1080i. Interlaced video kun je niet zomaar opschalen, daar is eerst deinterlacing voor nodig. Als de output van de speler 1080i is moet het opgeschaalde signaal bovendien weer interlaced worden gemaakt door de speler.

Fawlty Towers is opgenomen op video. Ik heb de 2009 versie hier niet bij de hand, maar ik zal deze nog eens bekijken, want ik herken je probleem niet.
pi_194372244
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 12:23 schreef Werkman het volgende:

[..]

Nou, het gaat hier voornamelijk over oude Nederlandse televiesie-series.
Zoals Stiefbeen en Zoon, Willem van Oranje met Jeroen Krabbe uit de jaren 80, zeg eens AAAH, De brekers en Laat maar zitten (Die beide laatsten met Johnny Kraaykamp.)
Leek mij indertijd gewoon simpel volksvermaak van boerenklompenkwaliteit voor de toenmalige tv.
Wat buitenlandse series betreft zijn Fawlty Towers, Dad's Army en Fools and Horses bij hem favoriet, maar daar geldt ongeveer hetzelfde denk ik....
Bij deze series kun je het gerust bij DVD's houden, het is grotendeels studiowerk dat destijds op video is opgenomen (en dus niet op film). Het enige voordeel van een uitgave op Blu-ray zou kunnen zijn dat er - bij dezelfde kwaliteit als op de DVD uitgaven - meer afleveringen op één schijfje passen, zodat je ruimte spaart en niet zo vaak schijfjes hoeft te wisselen bij binge watching.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')