abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_194308974
quote:
Het bestuur van de Nederlandse turnbond KNGU zet alle bondstrainers van het topsportprogramma bij de vrouwen op non-actief. Het programma van de Oranje-vrouwenselectie wordt gedurende het onderzoek naar misstanden in de sport stilgelegd.

De bond reageert daarmee op getuigenissen van meerdere oud-turnsters, die verklaarden dat onder anderen Vincent Wevers en Gerben Wiersma zich stelselmatig schuldig hebben gemaakt aan grensoverschrijdend gedrag.

"De verhalen komen van alle kanten samen", zegt voorzitter Monique Kempff. "Wil je een cultuurverandering bewerkstelligen, kun je geen halve maatregelen nemen."

De bond is eerder vandaag in gesprek gegaan met de coaches en besloot op basis daarvan alle trainers in het topturnen bij de vrouwen op non-actief te stellen.

Oud-turnsters doen boekje open
Turntrainer Gerrit Beltman bracht afgelopen weekeinde een sneeuwbal aan het rollen met de bekentenis in het verleden turnsters te hebben gekleineerd en geïntimideerd.

Hij bevestigde de verhalen van meerdere oud-turnsters die al jaren geleden verklaarden het slachtoffer te zijn geweest van ongepast gedrag en spraken van een structureel onveilig omgeving in de turnhal.
https://nos.nl/artikel/23(...)beschuldigingen.html

https://www.ad.nl/andere-(...)r-misbruik~a9725976/
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_194308987
Maar de vrouwenselectie heeft nergens last van.
pi_194308995
Het gaat oa om Vincent Wevers. De vader van Sanne.

Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_194309274
Tot zover de olympische medailles dan weer.

Lekker recreeren met zn allen.

En de coach die steeds roept "hoe geweldig" de pupil is die op haaar dikke reet gaat.

Poltiek correcte topsport. In NL kan dat gewoon!
pi_194309389
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 16:31 schreef riazop het volgende:
Tot zover de olympische medailles dan weer.

Lekker recreeren met zn allen.

En de coach die steeds roept "hoe geweldig" de pupil is die op haaar dikke reet gaat.

Poltiek correcte topsport. In NL kan dat gewoon!
Zo'n medaille is vrij weinig waard als je daarna 15 jaar met problemen rondloopt omdat je mishandeld bent.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_194309474
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 16:39 schreef vipergts het volgende:

[..]

Zo'n medaille is vrij weinig waard als je daarna 15 jaar met problemen rondloopt omdat je mishandeld bent.
Er is geen multi-miljonair profvoetballer te vinden die vroeger niet uitgescholden of "vernederd" is door zijn trainers.

Daar later "last van te hebben" is een keuze. Of gewoon een zwakke persoonlijkheid. Ongeschikt voor topsport.
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 29 juli 2020 @ 16:46:08 #7
408813 crew  trein2000
pi_194309504
Een jaar voor de spelen zo rigoureus ingrijpen is belachelijk. Daarmee dupeer je de sporters.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_194309532
Ik denk dat je met deze zachte wind van "politiek correct topsporters trainen" de komende generatie geen olympische medailles voor Nederland meer hoeft te verwachten;

En dan begint er in 2035 iemand te janken "het moet allemaal anders!"
  woensdag 29 juli 2020 @ 16:48:40 #9
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_194309539
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 16:44 schreef riazop het volgende:

[..]

Er is geen multi-miljonair profvoetballer te vinden die vroeger niet uitgescholden of "vernederd" is door zijn trainers.

Daar later "last van te hebben" is een keuze. Of gewoon een zwakke persoonlijkheid. Ongeschikt voor topsport.
Dus het uitschelden en vernederd worden moeten we dus maar normaal vinden in de sport?
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_194309571
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 16:48 schreef Megumi het volgende:

[..]

Dus het uitschelden en vernederd worden moeten we dus maar normaal vinden in de sport?
Sterker: In TOPSPORT is het normaal ja.

Gelukkig is er daarnaast heel veel ruimte in de sport voor recreanten. Blijf daar dan lekker. Zegt de trainer elke dag "hoe goed je bent", te laat komen is cool, een keertje feesten en zuipen ook en nooit meer gezeur over "je dikke reet".
  Boks-Chick woensdag 29 juli 2020 @ 16:51:39 #11
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_194309582
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 16:46 schreef trein2000 het volgende:
Een jaar voor de spelen zo rigoureus ingrijpen is belachelijk. Daarmee dupeer je de sporters.
Alsof de bond hier niet van af wist. Beetje voor de buhne dit, deze actie.
lolwut
pi_194309586
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 16:44 schreef riazop het volgende:

[..]

Er is geen multi-miljonair profvoetballer te vinden die vroeger niet uitgescholden of "vernederd" is door zijn trainers.

Daar later "last van te hebben" is een keuze. Of gewoon een zwakke persoonlijkheid. Ongeschikt voor topsport.
Beetje meer sympathie voor je medemens kan geen kwaad. Dat ze multimiljonair zijn moet je visie niet vertroebelen.
pi_194309604
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juli 2020 16:51 schreef Eindbaas_ het volgende:

[..]

Beetje meer sympathie voor je medemens kan geen kwaad. .
sympathie en medemens zijn geen topsportdingetjes hoor
  woensdag 29 juli 2020 @ 16:53:15 #14
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_194309606
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 16:50 schreef riazop het volgende:

[..]

Sterker: In TOPSPORT is het normaal ja.
Dat moet daar denk ik wat aan gedaan worden dan.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_194309637
quote:
19s.gif Op woensdag 29 juli 2020 16:51 schreef BrandX het volgende:

[..]

Alsof de bond hier niet van af wist. Beetje voor de buhne dit, deze actie.
je kunt weinig anders van ze verwachten. Als ze niets doen raken ze hun subsidie en hun eigen pluche kwijt.
pi_194309639
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 16:50 schreef riazop het volgende:

[..]

Sterker: In TOPSPORT is het normaal ja.

Gelukkig is er daarnaast heel veel ruimte in de sport voor recreanten. Blijf daar dan lekker. Zegt de trainer elke dag "hoe goed je bent", te laat komen is cool, een keertje feesten en zuipen ook en nooit meer gezeur over "je dikke reet".
:') Onzin. Epke gaf toch ook aan dat het bij de vrouwen heel anders ging dan bij de mannen? En dat hij z'n dochter ook niet op turnen zou doen zoals het ging / gaat?
pi_194309644
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 16:53 schreef riazop het volgende:

[..]

sympathie en medemens zijn geen topsportdingetjes hoor
Nee het zijn allemaal gevoelloze prestatierobots. Meer niet. Hoe verzin je het? 8)7
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 29 juli 2020 @ 16:56:16 #18
408813 crew  trein2000
pi_194309656
quote:
19s.gif Op woensdag 29 juli 2020 16:51 schreef BrandX het volgende:

[..]

Alsof de bond hier niet van af wist. Beetje voor de buhne dit, deze actie.
Ook dat ja. Ze lijken totaal in paniek.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_194309658
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 16:46 schreef trein2000 het volgende:
Een jaar voor de spelen zo rigoureus ingrijpen is belachelijk. Daarmee dupeer je de sporters.
Niet mee eens. Er wordt hier rigoureus ingegrepen en er wordt een duidelijk statement neergezet. Gedurfd en verstandig. Dit hebben ze wat mij betreft tot nu toe goed aangepakt.
pi_194309671
quote:
19s.gif Op woensdag 29 juli 2020 16:51 schreef BrandX het volgende:

[..]

Alsof de bond hier niet van af wist. Beetje voor de buhne dit, deze actie.
Misschien wel, misschien niet, misschien deels. Als ze dit puur voor de buhne doen hadden ze ook minder rigoureus kunnen ingrijpen.
pi_194309724
De Chinezen en Russen lachen hierom.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_194309734
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 17:02 schreef superniger het volgende:
De Chinezen en Russen lachen hierom.
De Russen met hun preventieve uitsluiting van de Spelen vanwege doping? Die Russen, ja?
pi_194309735
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 16:44 schreef riazop het volgende:

[..]

Er is geen multi-miljonair profvoetballer te vinden die vroeger niet uitgescholden of "vernederd" is door zijn trainers.

Daar later "last van te hebben" is een keuze. Of gewoon een zwakke persoonlijkheid. Ongeschikt voor topsport.
Flauwekul. Zit echt wel een verschil tussen hard getraind/gedrild worden en zinloze vernedering en mishandeling.

Epke Zonderland, turner, topsporter en OS-kampioen, heeft zelf ook aangegeven dat er vroeger in de turnzaal geen gezond klimaat heerste voor de vrouwelijke turnsters. Hij had in die periode zogezegd zijn eigen dochter niet eens op turnen gedaan.
pi_194309742
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 17:02 schreef superniger het volgende:
De Chinezen en Russen lachen hierom.
De Belgen ook hoor

pi_194309766
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 17:03 schreef FYazz het volgende:

[..]

Flauwekul. Zit echt wel een verschil tussen hard getraind/gedrild worden en zinloze vernedering en mishandeling.


Iedereen ervaart dat anders.

Ik adviseer mensen die niet tegen snoeiharde kritiek kunnen ver uit de buurt van topsport te blijven
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 29 juli 2020 @ 17:05:44 #26
408813 crew  trein2000
pi_194309780
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 16:56 schreef wpor het volgende:

[..]

Niet mee eens. Er wordt hier rigoureus ingegrepen en er wordt een duidelijk statement neergezet. Gedurfd en verstandig. Dit hebben ze wat mij betreft tot nu toe goed aangepakt.
Wat mij betreft niet. Op deze manier benadeel je de sporters.
In het positiefste scenario dupeer je dan mensen die er niks mee te maken hebben.

In het slechtste geval maak je een slachtoffer nog een keer slachtoffer.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_194309787
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 17:05 schreef riazop het volgende:

[..]

Iedereen ervaart dat anders.

Ik adviseer mensen die niet tegen snoeiharde kritiek kunnen ver uit de buurt van topsport te blijven
Snap jij wel het verschil tuseen (constructieve) kritiek en (verbale) mishandeling/pesterijen?
  woensdag 29 juli 2020 @ 17:06:39 #28
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_194309790
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 16:44 schreef riazop het volgende:

[..]

Er is geen multi-miljonair profvoetballer te vinden die vroeger niet uitgescholden of "vernederd" is door zijn trainers.

Daar later "last van te hebben" is een keuze. Of gewoon een zwakke persoonlijkheid. Ongeschikt voor topsport.
Nee hoor, die zijn doorgaans door hun jeugdtrainers op een voetstuk geplaatst en allemaal kleine prinsjes.
We have always been at war with Eastasia.
pi_194309802
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juli 2020 17:06 schreef Eindbaas_ het volgende:

[..]

Snap jij wel het verschil tuseen (constructieve) kritiek en (verbale) mishandeling/pesterijen?
Iedereen ervaart dat anders.
pi_194309837
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 16:50 schreef riazop het volgende:

[..]

Sterker: In TOPSPORT is het normaal ja.

Gelukkig is er daarnaast heel veel ruimte in de sport voor recreanten. Blijf daar dan lekker. Zegt de trainer elke dag "hoe goed je bent", te laat komen is cool, een keertje feesten en zuipen ook en nooit meer gezeur over "je dikke reet".
Welke topsport beoefen jijzelf of ben je topsport trainer waardoor je hier zo zeker van bent?

Ik heb vele trainingen mogen aanschouwen van vrouwelijke topsporters die worden getraind voor de OS o.a. (kunst) schaatssters en hockeysters en van vernedering en mishandeling was geen sprake.
pi_194309844
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 17:06 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Nee hoor, die zijn doorgaans door hun jeugdtrainers op een voetstuk geplaatst en allemaal kleine prinsjes.
De helft van de oranjespelers werd vroeger uitgelachen omdat hun moeder geen auto had om ze naar een wedstrijd of training te brengen. "Vernederd" omdat ze op een flatje woonde. Omdat hun moeder "maar" een schoonmaakster was. Discotheken kwamen ze ook al niet in.

Zielig nu?
pi_194309854
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 17:07 schreef riazop het volgende:

[..]

Iedereen ervaart dat anders.
Het ligt aan de opmerking. Dat geef ik je MAAR bepaalde opmerkingen kunnen niet door de beugel en er kan ook geen misverstand over bestaan dat die ongepast zijn.

En fysieke mishandeling mag nooit. Of praat je dat ook goed?
pi_194309866
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 17:09 schreef FYazz het volgende:

[..]



Ik heb vele trainingen mogen aanschouwen van vrouwelijke topsporters die worden getraind voor de OS o.a. (kunst) schaatssters .... en van vernedering en mishandeling was geen sprake.
Welke NL kunstschaatsters hebben iets gepresteerd de laatste 20 jaar?

Juist

Bedankt dat je mn punt ff maakte!
pi_194309873
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juli 2020 17:10 schreef Eindbaas_ het volgende:

[..]

En fysieke mishandeling mag nooit. Of praat je dat ook goed?
Ook daar zijn gradaties in.

Een schop onder de bips is iets anders dan een stomp in het gezicht.
pi_194309886
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 17:11 schreef riazop het volgende:

[..]

Welke NL kunstschaatsters hebben iets gepresteerd de laatste 20 jaar?

Juist

Bedankt dat je mn punt ff maakte!
Je laat selectief zijn opgenoemd voorbeeld over hockeysters weg. Je bent niet meer te geloven.
pi_194309902
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 17:11 schreef riazop het volgende:

[..]

Ook daar zijn gradaties in.

Een schop onder de bips is iets anders dan een stomp in het gezicht.
Je zet jezelf echt voor schut met deze dwaze opmerking. Totaal niet meer serieus te nemen.

*Indien je het niet wist is die handeling in Nederland verboden.
  woensdag 29 juli 2020 @ 17:13:45 #37
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_194309903
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 17:09 schreef riazop het volgende:

[..]

De helft van de oranjespelers werd vroeger uitgelachen omdat hun moeder geen auto had om ze naar een wedstrijd of training te brengen. "Vernederd" omdat ze op een flatje woonde. Omdat hun moeder "maar" een schoonmaakster was. Discotheken kwamen ze ook al niet in.

Zielig nu?
:')
nee
We have always been at war with Eastasia.
pi_194309941
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 17:11 schreef riazop het volgende:

[..]

Welke NL kunstschaatsters hebben iets gepresteerd de laatste 20 jaar?

Juist

Bedankt dat je mn punt ff maakte!
Welk punt? Onze oranje hockeysters zijn één van de beste ter wereld.

Idem dito voor schaatsers en shorttrackers!

Het kunstschaatsen is een nieuw talenten traject met als resultaat dat er in jaren weer een NLse kunstschaatser naar de OS mag.

Terugkomend op mijn vraag: beoefen jijzelf een topsport? Train je in een topsportaccommodatie waardoor je vele trainingen ziet? Of ben je zelf topsport trainer?

Als op alle vragen het antwoord nee is, dan kun je denk ik niet veel inhoudelijks hierover melden.
pi_194309956
Het verbaast mij dat hier nu pas en vooral ook zo verbaasd op gereageerd wordt. Is het niet al tientallen jaren duidelijk dat turn en ballet trainingen er vrij hard aan toe gaan? Ik ken meerdere mensen die (ook selectie) geturnd hebben en vertelden hoe strict het er bij de jeugd / plezierturnsters al aan toe ging. Vaak onder het excuus dat het verkeerd uitvoeren van oefeningen tot grote blessures zou leidden en dat er daardoor wel geschreeuwt moest worden.

Daarnaast hebben turnsters veel minder concurrentie dan voetballers. Dat zou ook een van de redenen zijn voor coaches om een harde vorm van trainen toe te passen. Turnster kunnen zich niet makkelijk optrekken aan anderen uit hun omgeving, omdat ze minder concurrentie zien. Daarnaast is het een stuk minder makkelijk voor turncoaches om iemand uit de selectie te verwisselen voor een ander aanstormend talent, gezien deze er niet veel zijn.

We kennen allemaal het verhaal van Verona van de Leur. Waarom is daar niets mee gedaan? Waarom zien we de ophef nu veel meer dan toen zij haar biografie in 2014 publiceerde, waarin ook veel verteld werd over grensoverschrijdend gedrag van coaches?
pi_194309963
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 17:16 schreef FYazz het volgende:

[..]

Welk punt? Onze oranje hockeysters zijn één van de beste ter wereld.

Idem dito voor schaatsers en shorttrackers!

Het kunstschaatsen is een nieuw talenten traject met als resultaat dat er in jaren weer een NLse kunstschaatser naar de OS mag.

Terugkomend op mijn vraag: beoefen jijzelf een topsport? Train je in een topsportaccommodatie waardoor je vele trainingen ziet? Of ben je zelf topsport trainer?

Als op alle vragen het antwoord nee is, dan kun je denk ik niet veel inhoudelijks hierover melden.
Sterker nog, ik geloof dat hij niet eens zelfs als toeschouwer langs is geweest. Want zelfs dat geeft je nogal wat inzichten.
pi_194309988
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 17:17 schreef polyp11 het volgende:
Het verbaast mij dat hier nu pas en vooral ook zo verbaasd op gereageerd wordt. Is het niet al tientallen jaren duidelijk dat turn en ballet trainingen er vrij hard aan toe gaan? Ik ken meerdere mensen die (ook selectie) geturnd hebben en vertelden hoe strict het er bij de jeugd / plezierturnsters al aan toe ging. Vaak onder het excuus dat het verkeerd uitvoeren van oefeningen tot grote blessures zou leidden en dat er daardoor wel geschreeuwt moest worden.

Daarnaast hebben turnsters veel minder concurrentie dan voetballers. Dat zou ook een van de redenen zijn voor coaches om een harde vorm van trainen toe te passen. Turnster kunnen zich niet makkelijk optrekken aan anderen uit hun omgeving, omdat ze minder concurrentie zien. Daarnaast is het een stuk minder makkelijk voor turncoaches om iemand uit de selectie te verwisselen voor een ander aanstormend talent, gezien deze er niet veel zijn.

We kennen allemaal het verhaal van Verona van de Leur. Waarom is daar niets mee gedaan? Waarom zien we de ophef nu veel meer dan toen zij haar biografie in 2014 publiceerde, waarin ook veel verteld werd over grensoverschrijdend gedrag van coaches?
Pas als het in Amerika los barst uit zijn voegen dan moeten wij ook mee op de #metoo hype.
  woensdag 29 juli 2020 @ 17:27:00 #42
338319 ZarB
Piña colada
pi_194310098
Riazop= vincent wevers?

Ik turnde vroeger op amateurniveau en dat was al een en al ellende. Toen was ik een jaar of 8. Alles moest strak, recht, stijf etc. Gebrul als niet alle 5 je tenen aangespannen waren tijdens de zweefstand op de balk. Vreselijk. Ik had toen al lichtelijke moordneigingen richting de trainster. Turnen is wel echt heel specifiek als het gaat om het verkeerd behandelen van de beoefenaars.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_194310118
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 17:27 schreef ZarB het volgende:
Riazop= vincent wevers?

Ik turnde vroeger op amateurniveau en dat was al een en al ellende. Toen was ik een jaar of 8. Alles moest strak, recht, stijf etc. Gebrul als niet alle 5 je tenen aangespannen waren. Vreselijk. Ik had toen al lichtelijke moordneigingen richting de trainster. Turnen is wel echt heel specifiek als het gaat om het verkeerd behandelen van de beoefenaars.
Maar moesten alle turnsters dit ondergaan of alleen een handjevol? Is dat wat je met specifiek bedoelt?
  woensdag 29 juli 2020 @ 17:30:28 #44
338319 ZarB
Piña colada
pi_194310151
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juli 2020 17:28 schreef Eindbaas_ het volgende:

[..]

Maar moesten alle turnsters dit ondergaan of alleen een handjevol? Is dat wat je met specifiek bedoelt?
Nee, ik bedoel, in andere topics vraagt men zich af hoe het kan dat het niet bij andere sporten is bijv. Maar ik denk dat het specifiek bij turnen gebeurt. er zal in de topsport sowieso wel veel gebruld en vernederd worden, maar bij turnen komen er zo veel aspecten bij kijken. En het zijn vaak heel jonge meiden.

Jahoor, alle turnsters die les kregen van mijn trainsters werden zo behandeld. Het was gewoon "normaal".
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 29 juli 2020 @ 17:36:03 #45
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_194310222
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 16:31 schreef riazop het volgende:
Tot zover de olympische medailles dan weer.

Lekker recreeren met zn allen.

En de coach die steeds roept "hoe geweldig" de pupil is die op haaar dikke reet gaat.

Poltiek correcte topsport. In NL kan dat gewoon!
Allemaal leuk en aardig, maar in het turnen is het in heel veel landen echt niet normaal (vergeleken met andere, ook succesvolle sporten) hoe er met vooral de jonge meiden om wordt gegaan. Dit is echt niet een Nederlands verhaal, het is een turnverhaal.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_194310226
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juli 2020 17:30 schreef ZarB het volgende:

[..]

Nee, ik bedoel, in andere topics vraagt men zich af hoe het kan dat het niet bij andere sporten is bijv. Maar ik denk dat het specifiek bij turnen gebeurt. er zal in de topsport sowieso wel veel gebruld en vernederd worden, maar bij turnen komen er zo veel aspecten bij kijken. En het zijn vaak heel jonge meiden.

Jahoor, alle turnsters die les kregen van mijn trainsters werden zo behandeld. Het was gewoon "normaal".
Maar hoe gaat dat in andere landen aan? Denk je dat zij ook geen last hebben van mishandeling, fysiek, of verbaal? Ik kan me heel goed voorstellen hoe een jonge Chinese meid bijv keihard wordt geslagen, bepedigd,, en bespot door haar trainer. En misschien zelfs verhongerd of opgesloten. Alles in de naam van conditie en discipline. Waarom is Nederland uniek? Moeten de andere landen ook niet op slot?
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 29 juli 2020 @ 17:36:45 #47
408813 crew  trein2000
pi_194310231
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juli 2020 17:36 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Allemaal leuk en aardig, maar in het turnen is het in heel veel landen echt niet normaal (vergeleken met andere, ook succesvolle sporten) hoe er met vooral de jonge meiden om wordt gegaan. Dit is echt niet een Nederlands verhaal, het is een turnverhaal.
Juistem. Ik heb het ook wel vaker gehoord.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_194310243
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juli 2020 17:36 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Allemaal leuk en aardig, maar in het turnen is het in heel veel landen echt niet normaal (vergeleken met andere, ook succesvolle sporten) hoe er met vooral de jonge meiden om wordt gegaan. Dit is echt niet een Nederlands verhaal, het is een turnverhaal.
Precies wat ik ook gedacht. Zie mijn reactie net na de jouwe.
  woensdag 29 juli 2020 @ 17:41:09 #49
338319 ZarB
Piña colada
pi_194310283
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juli 2020 17:36 schreef Eindbaas_ het volgende:

[..]

Maar hoe gaat dat in andere landen aan? Denk je dat zij ook geen last hebben van mishandeling, fysiek, of verbaal? Ik kan me heel goed voorstellen hoe een jonge Chinese meid bijv keihard wordt geslagen, bepedigd,, en bespot door haar trainer. En misschien zelfs verhongerd of opgesloten. Alles in de naam van conditie en discipline. Waarom is Nederland uniek? Moeten de andere landen ook niet op slot?
Turnen staat er wel om bekend, maar heel veel feitelijke onderbouwing heb ik daar niet voor. Ik zit er ook al 20 jaar niet meer in hoor. Wat ons vroeger wel verteld werd was dat het voor de Russische meisjes nog veel erger was. Dat was toen echt een land (en nu nog wel) dat er om bekend stond dat de turnsters keihard aangepakt werden.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_194310285
Degene die die turnoefeningen bedacht heeft moet ook een sadist zijn. Waarom niet meer danselementen in het turnen verwerken ipv dat starre gedoe? Maakt het trainen ook leuker denk ik. Dan kan een trainer zeggen: probeer te doen alsof je verliefd bent! Ipv: hé je hebt vier tenen aangespannen ipv 5!
pi_194310306
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 17:41 schreef Mondkapje het volgende:
Degene die die turnoefeningen bedacht heeft moet ook een sadist zijn. Waarom niet meer danselementen in het turnen verwerken ipv dat starre gedoe?
Nee hoor tis wel top voor je conditie en gezondheid. Denk maar aan apen en chimpsnsees en hun vlugheid en sterkte. Misschien keek de uitvinder wel naar hun soepele natuurlijke bewegingen in de jungle.
pi_194310312
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juli 2020 17:43 schreef Eindbaas_ het volgende:

[..]

Nee hoor tis wel top voor je conditie en gezondheid. Denk maar aan apen en chimpsnsees en hun vlugheid en sterkte. Misschien keek de uitvinder wel naar hun soepele natuurlijke bewegingen in de jungle.
Robot-apen, dat zijn topturnsters.
  woensdag 29 juli 2020 @ 17:44:51 #53
338319 ZarB
Piña colada
pi_194310316
Bij turnen moet alles perfect. Elke beweging, elke houding. Het gaat niet alleen om het beheersen van de oefening, maar ook om je houding én je uiterlijk (haar strak, geen ondergoed). Voor elke scheet krijg je puntenaftrek. Vanaf het moment dat je de jury moet groeten (en ook daar kun je aftrek voor krijgen) tot de eindgroet moet alles perfect zijn. Dat trekt perfectionisten aan als trainers. En dat wordt geprojecteerd op die meisjes. Het zijn eigenlijk niks meer dat poppenspelers die hun popjes zo perfect mogelijk willen hebben. Als 10 jarige heb je nog helemaal geen flauw benul van volwassen perfectionisme, maar je gaat geloven dat het zo hoort. Eigenlijk is het gewoon brainwashing.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_194310327
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 17:44 schreef ZarB het volgende:
Bij turnen moet alles perfect. Elke beweging, elke houding. Het gaat niet alleen om het beheersen van de oefening, maar ook om je houding én je uiterlijk (haar strak, geen ondergoed). Voor elke scheet krijg je puntenaftrek. Vanaf het moment dat je de jury moet groeten (en ook daar kun je aftrek voor krijgen) tot de eindgroet moet alles perfect zijn. Dat trekt perfectionisten aan als trainers. En dat wordt geprojecteerd op die meisjes. Het zijn eigenlijk niks meer dat poppenspelers die hun popjes zo perfect mogelijk willen hebben. Als 10 jarige heb je nog helemaal geen flauw benul van volwassen perfectionisme, maar je gaat geloven dat het zo hoort. Eigenlijk is het gewoon brainwashing.
Die pakjes steeds hoger opgesneden waarbij je het maandverbandje ziet zitten, vreselijk.
Als Nederland nu eens als eerste zegt: wij stoppen ermee, het is mishandeling?
  woensdag 29 juli 2020 @ 17:46:53 #55
338319 ZarB
Piña colada
pi_194310334
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juli 2020 17:43 schreef Eindbaas_ het volgende:

[..]

Nee hoor tis wel top voor je conditie en gezondheid. Denk maar aan apen en chimpsnsees en hun vlugheid en sterkte. Misschien keek de uitvinder wel naar hun soepele natuurlijke bewegingen in de jungle.
Nou nee, het is ontzettend slecht voor die jonge lichaampjes. Alles vergroeit naar de turnhouding. Als je op tv naar turnen kijkt zie je allemaal grietjes met lichamen van een 10 jarige. Maar zelf zijn ze die leeftijd al lang en breed gepasseerd.

Bij mij liepen er genoeg met rugklachten. Ik had ze ook al op mijn 11e.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
  woensdag 29 juli 2020 @ 17:48:33 #56
338319 ZarB
Piña colada
pi_194310356
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 17:46 schreef Mondkapje het volgende:

[..]

Die pakjes steeds hoger opgesneden waarbij je het maandverbandje ziet zitten, vreselijk.
Als Nederland nu eens als eerste zegt: wij stoppen ermee, het is mishandeling?
En oh wee als je pakje tussen je billen schoot. Dat moest dan maat de hele oefening blijven zitten. Als je het flikte om 'm goed te doen kreeg je flink aftrek. Daardoor mocht er geen onderbroek onder. Dat nam al wat kans op die actie weg. Los van dat je de onderbroek niet onder je pakje vandaan mocht zien komen. Gelukkig was ik al gestopt lang voordat ik ongesteld werd :')
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_194310369
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 17:44 schreef ZarB het volgende:
Bij turnen moet alles perfect. Elke beweging, elke houding. Het gaat niet alleen om het beheersen van de oefening, maar ook om je houding én je uiterlijk (haar strak, geen ondergoed). Voor elke scheet krijg je puntenaftrek. Vanaf het moment dat je de jury moet groeten (en ook daar kun je aftrek voor krijgen) tot de eindgroet moet alles perfect zijn. Dat trekt perfectionisten aan als trainers. En dat wordt geprojecteerd op die meisjes. Het zijn eigenlijk niks meer dat poppenspelers die hun popjes zo perfect mogelijk willen hebben. Als 10 jarige heb je nog helemaal geen flauw benul van volwassen perfectionisme, maar je gaat geloven dat het zo hoort. Eigenlijk is het gewoon brainwashing.
Goed dan dat je er vroeg mee gestopt bent. Dat was je toch? Of toch lang volgehouden?

quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 17:46 schreef ZarB het volgende:

[..]

Nou nee, het is ontzettend slecht voor die jonge lichaampjes. Alles vergroeit naar de turnhouding. Als je op tv naar turnen kijkt zie je allemaal grietjes met lichamen van een 10 jarige. Maar zelf zijn ze die leeftijd al lang en breed gepasseerd.

Bij mij liepen er genoeg met rugklachten. Ik had ze ook al op mijn 11e.
Dat wist ik niet eerlijk gezegd. Eerste keer ooit dat ik het hoor.
pi_194310395
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 17:46 schreef Mondkapje het volgende:

[..]

Die pakjes steeds hoger opgesneden waarbij je het maandverbandje ziet zitten, vreselijk.
Als Nederland nu eens als eerste zegt: wij stoppen ermee, het is mishandeling?
Niet op die leeftijden.
pi_194310418
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juli 2020 17:12 schreef Eindbaas_ het volgende:

[..]

Je laat selectief zijn opgenoemd voorbeeld over hockeysters weg. ....
Omdat dat geen mondiale sport is?
  woensdag 29 juli 2020 @ 17:54:39 #60
338319 ZarB
Piña colada
pi_194310435
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juli 2020 17:49 schreef Eindbaas_ het volgende:

[..]

Goed dan dat je er vroeg mee gestopt bent. Dat was je toch? Of toch lang volgehouden?
[..]

Dat wist ik niet eerlijk gezegd. Eerste keer ooit dat ik het hoor.
Nee hoor ik ben gestopt toen ik naar de middelbareschool ging. Andere prioriteiten en geen zin meer in het intensieve.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_194310471
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juli 2020 17:36 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Allemaal leuk en aardig, maar in het turnen is het in heel veel landen echt niet normaal (vergeleken met andere, ook succesvolle sporten) hoe er met vooral de jonge meiden om wordt gegaan. Dit is echt niet een Nederlands verhaal, het is een turnverhaal.
idd

in het turnen is het een internationaal verhaal.

in sporten als zwemmen of judo gaat de zweep er ook over.

En terecht
pi_194310484
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juli 2020 17:36 schreef Eindbaas_ het volgende:

[..]

Moeten de andere landen ook niet op slot?
In de meeste andere landen primeert het behalen van medailles
pi_194310534
Het is al decennialang een treurnis, zie dit verhaal over Jelena Moechina:

In het najaar van 1979 brak ze tijdens een turndemonstratie in Engeland haar been, waardoor ze onder andere niet kon meedoen aan de wereldkampioenschappen in Fort Worth. Ze werd geopereerd, maar na anderhalve maand bleek dat het been niet goed geheeld was en ze opnieuw geopereerd moest worden. Coach Klimenko wilde niet wachten tot ze volledig hersteld was en dwong Moechina om de training met één been in het gips te hervatten.[14][16] In een interview uit 1988 met Oksana Polonskaya voor het tijdschrift Ogonyok zei Moechina het volgende over die periode:

"... omdat ik mijn afzetbeen op een wedstrijd in 1979 had gebroken en de salto slecht deed. Maar de race was in volle gang - de Olympische Spelen kwamen eraan. De doktoren? Hoe het zit met de doktoren ... Ze zijn er niet om je gezondheid te bewaken, maar om de sport te dienen. Ik vroeg: "Ontsla me niet uit het TsITO (Centraal Instituut voor Traumatologie en Orthopedie), want ze slepen me van huis uit naar de trainingen." Ze verwijderden het gips en toen bleek dat ik scheef liep. Ze namen een röntgenfoto waaruit bleek dat de botten van elkaar waren gescheiden. Direct na de lunch lag ik op de operatietafel. De volgende dag kwam mijn coach langs en die zei dat ik niet toegewijd was en dat ik in het gips mijn trainingen kon hervatten ...[12][17]"

Haar carrière kwam abrupt ten einde toen ze door een ernstige val tijdens de training aan alle vier de ledematen verlamd raakte. Sindsdien zat ze in een rolstoel. Ze stierf aan complicaties van tetraplegie op 22 december 2006.
Ze is 46 jaar geworden.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Jelena_Moechina

Zo'n coach hoort in de gevangenis.
Maar ze had nog een enigszins normaal pakje aan, daar zocht ik eigenlijk op.
pi_194310545
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 16:50 schreef riazop het volgende:

[..]

Sterker: In TOPSPORT is het normaal ja.

Gelukkig is er daarnaast heel veel ruimte in de sport voor recreanten. Blijf daar dan lekker. Zegt de trainer elke dag "hoe goed je bent", te laat komen is cool, een keertje feesten en zuipen ook en nooit meer gezeur over "je dikke reet".
Je bedoelt vinden mensen het normaal. Ik vind het dus niet normaal om kinderen zo te behandelen. Dat er een strak schema aangehouden moet worden is nog tot daaraan toe maar als je kinderen gaat kleineren e.d. dan gaan ze te ver dan maar geen medailles.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_194310588
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 17:53 schreef riazop het volgende:

[..]

Omdat dat geen mondiale sport is?
Jawel. Hoezo niet? Verklaar je nader.
  woensdag 29 juli 2020 @ 18:10:09 #66
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_194310630
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 17:57 schreef riazop het volgende:

[..]

In de meeste andere landen primeert het behalen van medailles
Daar slagen veel van die andere landen dan doorgaans niet bijster prima in in vergelijking met Nederland.
We have always been at war with Eastasia.
pi_194310651
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 17:54 schreef ZarB het volgende:

[..]

Nee hoor ik ben gestopt toen ik naar de middelbareschool ging. Andere prioriteiten en geen zin meer in het intensieve.
Dat betekent dus dat je het een jaar of 3 volhield? Als mijn gok klopt?
pi_194310670
''Not quite my tempo".
Op zondag 15 januari 2017 19:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Als je geen nazi genoemd wilt worden moet je geen achterlijke discriminerende dingen zeggen als: "de islam tast anderen aan in hun rechten".
pi_194310680
Als je het wilt opnemen tegen wetteloze schurkenstaten als China zit er niets anders op. Die gaan nog veel harder te keer. Nederland zou niet mee moeten willen doen met dit soort zeer arbeidsintensieve sporten, waar je op hele jonge leeftijd al moet pieken. Op latere leeftijd zijn vrouwen weerbaarder, maar dan ben je al te oud/niet strak genoeg voor deze sport
pi_194310718
Ik ben benieuwd wat hiervan waard is. Best interessant om te lezen om iemand op non-actief te zetten zonder bewijzen.

In de huidige Westerse rechtsstaat hoef je alleen maar te roepen dat er iets gebeurt is en dan mag je maar gaan bewijzen dat je onschuldig bent. Zeker als je vrouw bent.
  woensdag 29 juli 2020 @ 18:27:57 #71
338319 ZarB
Piña colada
pi_194310837
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juli 2020 18:12 schreef Eindbaas_ het volgende:

[..]

Dat betekent dus dat je het een jaar of 3 volhield? Als mijn gok klopt?
Nee hoor, ik begon toen ik een jaar of 5 was. Al was het toen nog niet zo heel extreem. Dat kwam pas bij de "keurgroep". Met een jaar of 7.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_194311046
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 17:44 schreef Mondkapje het volgende:

[..]

Robot-apen, dat zijn topturnsters.
Topsport is prostitutie. Je verkoopt je lichaam voor veel geld aan een club, je wordt afgeblaft door je trainer (pooier) om harder en hoger te presteren, en je wordt geadoreerd door het publiek om je prestaties en je lichaam.
Om dat te bereiken word je op een streng dieet gezet, bepaalt een ander jouw agenda en na tien tot vijftien jaar ‘trouwe dienst’ ben je niet goed genoeg meer en mag je opkrassen.
pi_194311146
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 16:48 schreef riazop het volgende:
Ik denk dat je met deze zachte wind van "politiek correct topsporters trainen" de komende generatie geen olympische medailles voor Nederland meer hoeft te verwachten;

En dan begint er in 2035 iemand te janken "het moet allemaal anders!"
Ja, steeds wordt vooraf geroepen dat de lat minimaal op het niveau Sidney 2000 ligt. Maar de huidige turnsters worden nu pas echt in hun dromen gedwarsboomd door de KNGU. Over mentale mishandeling gesproken.
pi_194311213
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juli 2020 17:49 schreef Eindbaas_ het volgende:

Dat wist ik niet eerlijk gezegd. Eerste keer ooit dat ik het hoor.
In België wordt van ‘turnen’ gesproken waar men het in Nederland over schoolgym heeft. Uurtje sporten, zwaaien, slingeren per week, niks mis mee. Sport = ontspanning, vrijetijdsbesteding, recreatie. Althans, zo zou het moeten zijn. Balletje trappen en beetje competitie, fantastisch. Zeker als het halve dorp met het team meeleeft en het team door dik en dun steunt, omdat meedoen belangrijker is dan winnen.
Het gaat mis als elk detail van de sport een zaak van levensbelang wordt, zoals ZarB beschrijft. Uren per dag trainen op sierlijke bewegingen, en voor wat eigenlijk? Net als alle andere sporten. No hard feelings, maar Wesley Sneijder heeft na jaren ballen genoeg verdiend om bovenmodaal te leven en dat is het. Goed, boek over hem verschenen - handig voor de alimentatie van twee stukgelopen huwelijken - en hij mag soms meepraten over een andere voetballer in de rust van een belangrijke wedstrijd. En verder?
  Moderator woensdag 29 juli 2020 @ 18:56:17 #75
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_194311235
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 16:50 schreef riazop het volgende:

[..]

Sterker: In TOPSPORT is het normaal ja.

dat komt omdat er in de topsport nog steeds teveel slechte trainers rondlopen

van die figuren met zogenaamd grote namen in de sport die na hun carriere wat terug willen doen maar zichzelf te groot vinden om onderaan de ladder te beginnen

een fatsoenlijke trainer heeft dit soort onzin echt niet nodig
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  woensdag 29 juli 2020 @ 19:01:24 #76
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_194311297
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 17:46 schreef Mondkapje het volgende:

[..]

Die pakjes steeds hoger opgesneden waarbij je het maandverbandje ziet zitten, vreselijk.
Als Nederland nu eens als eerste zegt: wij stoppen ermee, het is mishandeling?
Met dit soort onzin posten is eigenlijk een normale discussie niet mogelijk. Wat ik positief vind dat de huidige turnsters aangeven dat er wat veranderd is. Verder is het dus aan de turnbond. En denk dat de gevolgen voor de spelen van 2021 wel meevallen.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  woensdag 29 juli 2020 @ 19:04:26 #77
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_194311353
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 18:56 schreef sp3c het volgende:

dat komt omdat er in de topsport nog steeds teveel slechte trainers rondlopen

van die figuren met zogenaamd grote namen in de sport die na hun carriere wat terug willen doen maar zichzelf te groot vinden om onderaan de ladder te beginnen

een fatsoenlijke trainer heeft dit soort onzin echt niet nodig
Vincent ook niet echt lijkt me, ik ken hem nog van vroeger (ook zijn broer Marcel en vrouw Gemma overigens). Hij is wel het type trainer "niet lullen maar poetsen" maar dit geloof ik niet echt.
pi_194311372
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 18:18 schreef idealistuo het volgende:
Ik ben benieuwd wat hiervan waard is. Best interessant om te lezen om iemand op non-actief te zetten zonder bewijzen.

In de huidige Westerse rechtsstaat hoef je alleen maar te roepen dat er iets gebeurt is en dan mag je maar gaan bewijzen dat je onschuldig bent. Zeker als je vrouw bent.
Als je aangifte wil doen, word je weggestuurd met de mededeling dat je over 7 dagen het nog een keer mag proberen.

Zo gemakkelijk gaat het niet. Slecht 35% van de meldingen van verkrachting, leidt tot aangifte. Kan je nagaan hoe laag dat percentage bij bijvoorbeeld aanranding is...
pi_194311496
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juli 2020 19:05 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Als je aangifte wil doen, word je weggestuurd met de mededeling dat je over 7 dagen het nog een keer mag proberen.

Zo gemakkelijk gaat het niet. Slecht 35% van de meldingen van verkrachting, leidt tot aangifte. Kan je nagaan hoe laag dat percentage bij bijvoorbeeld aanranding is...
Leuk. Zegt natuurlijk niks over of iemand schuldig is. Waar je dus nu vanuit gaat en mijn punt alleen maar bewijst van schuldig tot het tegendeel bewezen is.

Waarom zou je als vrouw tegenwoordig niet roepen dat een man je verkracht heeft? Google maar op Frans Herremans. Het gebeurt vaker dan dat geval trouwens.
pi_194311762
Dit is op zich een goede eerste stap, maar het gaat mij niet ver genoeg. Om topsport te veranderen, moet je de perverse prikkel weghalen en deze prikkel is geld. Topsport zou gewoon amateursport moeten zijn. Geen geld, betekent alleen voor de eer. De Olympische Spelen draaide vroeger alleen op eer voor de sporters, de bonden en de deelnemende landen. een lauwerkrans op je hoofd en een goedkope medaille om je nek. Verdien alleen geld om de evenement te organiseren en voor de rest moet je de OS amateuristisch maken. Dus geen prijzengeld of ander soort inkomsten voor de bonden. Dus geen A-status of andere perverse prikkelen waarmee je de druk legt op atleten.

Verder moet je gewoon de turnsport schrappen van de OS net zo lang tot deze sportwereld mondiaal weer veilig is voor al de jonge talenten. En ik zou een minimum leeftijd invoeren van 18 jaar. Dan pas mag je topsport beoefenen voor alle sporten.
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 29 juli 2020 @ 19:34:56 #81
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_194311914
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 17:56 schreef riazop het volgende:

[..]

idd

in het turnen is het een internationaal verhaal.

in sporten als zwemmen of judo gaat de zweep er ook over.

En terecht
Maar véél minder en véél minder wijdverbreid. En nee, mishandeling is niet terecht. Als je als coach niet kunt pushen en niet het maximale uit iemand kunt halen zonder kinderen te mishandelen, wat doe je dan in godsnaam in de sport?
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_194312221
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 19:12 schreef idealistuo het volgende:

[..]

Leuk. Zegt natuurlijk niks over of iemand schuldig is. Waar je dus nu vanuit gaat en mijn punt alleen maar bewijst van schuldig tot het tegendeel bewezen is.

Waarom zou je als vrouw tegenwoordig niet roepen dat een man je verkracht heeft? Google maar op Frans Herremans. Het gebeurt vaker dan dat geval trouwens.
Ga ik niet vanuit. Ik zeg dat van de 100 meldingen, er maar 35% tot aangifte leidt. Van die groep, wordt 60% ook nog eens gedeponeerd. Nou tel uit je winst. Dat is niet allemaal verzonnen rotzooi. Er wordt wel veel verzonnen of overdreven, maar de stelling: "In Nederland hoef je naar te roepen dat er iets gebeurt is en dan mag je maar gaan bewijzen dat je onschuldig bent" is wel heel kort door de bocht. Vaak wordt er al geen aangifte gedaan want het is toch niet te bewijzen.
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 29 juli 2020 @ 20:13:15 #83
408813 crew  trein2000
pi_194312622
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 19:27 schreef MakkieR het volgende:
Dit is op zich een goede eerste stap, maar het gaat mij niet ver genoeg. Om topsport te veranderen, moet je de perverse prikkel weghalen en deze prikkel is geld. Topsport zou gewoon amateursport moeten zijn. Geen geld, betekent alleen voor de eer. De Olympische Spelen draaide vroeger alleen op eer voor de sporters, de bonden en de deelnemende landen. een lauwerkrans op je hoofd en een goedkope medaille om je nek. Verdien alleen geld om de evenement te organiseren en voor de rest moet je de OS amateuristisch maken. Dus geen prijzengeld of ander soort inkomsten voor de bonden. Dus geen A-status of andere perverse prikkelen waarmee je de druk legt op atleten.

Verder moet je gewoon de turnsport schrappen van de OS net zo lang tot deze sportwereld mondiaal weer veilig is voor al de jonge talenten. En ik zou een minimum leeftijd invoeren van 18 jaar. Dan pas mag je topsport beoefenen voor alle sporten.
Gaat natuurlijk gigantische problemen opleveren dit voorstel. Ik pik er een aantal uit.

Punt 1. We leven hier niet in een communistische dictatuur. NOC*NSF kan wel besluiten alle betalende leden te weren oid. Maar dan is het een kwestie van dagen voor er een tegenbond is opgericht gok ik maar zo.

Punt 2. Wat is topsport? Dat valt toch niet te definiëren? Bovendien mis je dan internationaal totaal de boot. (Zeker in een sport als damesturnen waarin een sporter al heel jong op dr top is) Waar ik wel voorstander van zou zijn is een verbod om te gaan 'slepen' met jonge sporters. Trainen binnen 15 kilometer van woonplaats.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator woensdag 29 juli 2020 @ 20:21:07 #84
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_194312788
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 19:04 schreef AchJa het volgende:

[..]

Vincent ook niet echt lijkt me, ik ken hem nog van vroeger (ook zijn broer Marcel en vrouw Gemma overigens). Hij is wel het type trainer "niet lullen maar poetsen" maar dit geloof ik niet echt.
wat geloof je niet?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator woensdag 29 juli 2020 @ 20:22:56 #85
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_194312831
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 20:13 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Waar ik wel voorstander van zou zijn is een verbod om te gaan 'slepen' met jonge sporters. Trainen binnen 15 kilometer van woonplaats.
lol dan zijn de schaatsen wel klaar in Nederland _O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 29 juli 2020 @ 20:26:07 #86
408813 crew  trein2000
pi_194312884
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 20:22 schreef sp3c het volgende:

[..]

lol dan zijn de schaatsen wel klaar in Nederland _O-
Nou ja ook daar is wel een lokale ijsclub te vinden. Hooguit trainen die fysiek wat verder. Voor dat soort sporten zou je natuurlijk een uitzondering kunnen maken. (Kan mij voorstellen dat er meer sporten zijn waar zoiets voor geldt, wandklimmen, rodelen, skiën etc.)

Maar in het algemeen lijkt me zoiets prima hanteerbaar.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator woensdag 29 juli 2020 @ 20:28:25 #87
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_194312929
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 20:26 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Nou ja ook daar is wel een lokale ijsclub te vinden. Hooguit trainen die fysiek wat verder. Voor dat soort sporten zou je natuurlijk een uitzondering kunnen maken. (Kan mij voorstellen dat er meer sporten zijn waar zoiets voor geldt, wandklimmen, rodelen, skiën etc.)

Maar in het algemeen lijkt me zoiets prima hanteerbaar.
nee voor voetbal, tennis, hockey enz. is het prima hanteerbaar (als je zou willen) ... in het algemeen echter niet
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_194312930
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 18:50 schreef Idisrom het volgende:

[..]

Ja, steeds wordt vooraf geroepen dat de lat minimaal op het niveau Sidney 2000 ligt. Maar de huidige turnsters worden nu pas echt in hun dromen gedwarsboomd door de KNGU. Over mentale mishandeling gesproken.
De huidige topturnsters zijn de jacques idd

misschien dat een ander land Sanne Wever en haar vader wil hebben? Frankrijk, Oezbekistan, ?
pi_194312998
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juli 2020 19:34 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Maar véél minder en véél minder wijdverbreid. En nee, mishandeling is niet terecht....
We zitten nu met mensen opgescheept die een opmerking over "dikke billen" al "mishandeling" vinden.

En als je kijkt naar hun kruis vinden ze het wsl "verkrachting"
  Moderator woensdag 29 juli 2020 @ 20:34:04 #90
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_194313030
coaches die naar het kruis van hun pupillen staan te staren moet je om andere redenen buiten de deur willen houden denk ik ...
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  woensdag 29 juli 2020 @ 20:40:38 #91
13456 AchJa
Shut up!!!
  Moderator woensdag 29 juli 2020 @ 20:42:17 #92
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_194313182
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 20:40 schreef AchJa het volgende:

[..]

Mishandeling en grensoverschrijdend gedrag.
laat ze het maar uitzoeken, ik weet het ook niet maar het klinkt vrij serieus allemaal

als er niets is zullen ze die gasten wel weer aanstellen lijkt me
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator woensdag 29 juli 2020 @ 20:42:30 #93
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_194313187
als ze nog willen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_194313233
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 20:34 schreef sp3c het volgende:
coaches die naar het kruis van hun pupillen staan te staren moet je om andere redenen buiten de deur willen houden denk ik ...
we weten al jaren dat tijdens olympische spelen de kaartjes voor de turnevenementen het eerst weg zijn (met het dames beachvolleybal)

ik moet daar geen tekeningetje bij maken zeker?
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 29 juli 2020 @ 20:44:49 #95
408813 crew  trein2000
pi_194313239
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 20:42 schreef sp3c het volgende:

[..]

laat ze het maar uitzoeken, ik weet het ook niet maar het klinkt vrij serieus allemaal

als er niets is zullen ze die gasten wel weer aanstellen lijkt me
Ik vind het vooral zuur voor de sporters. Die hebben niks misdaan (in het ergste geval zijn ze zelfs slachtoffer) en worden nu wel behoorlijk benadeeld door de bond. Ik snap ook niet dat dat zo moet.

Er is toch vast wel ergens een trainer te vinden die het topsportprogramma lig in afgezwakte vorm kan doordraaien?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_194313380
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 20:44 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Ik snap ook niet dat dat zo moet.


Ik snap dat heel goed.

Deze strijd kun je niet winnen als bond. Hoe gelijk ze ook zouden hebben met op koers te blijven.

Dit is 2020: er is niet meer het recht op beledigen, op politiek incorrecte kritiek, de marges zijn smaller. In de hele westerse samenleving

Voeg dat bij de naieve Nederlandse kijker die serieus denkt dat goud wordt gewonnen dmv empatische coaches en dat Zoetemelk de Tour won zonder doping en voila,

De domme meute overtuigen dat TOPsport per definitie ongezond is, jezelf tot bloedens toe afbeulen, meedogenloos, mentaal een hoge stabiliteit vereist en dat de gekste meestal wint, is een onbegonnen zaak.

De meute ziet alleen de droom, de medailles, de suffe journalist ("hoe voel je je?")
pi_194313410
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 20:44 schreef trein2000 het volgende:

[..]



Er is toch vast wel ergens een trainer te vinden die het topsportprogramma lig in afgezwakte vorm kan doordraaien?
"afgezwakte" vorm levert niets op in topsport. Misschien bij dames hockey, waar we eenoog zijn, maar niet bij een mondiaal zeer competitieve sport
  Moderator woensdag 29 juli 2020 @ 21:34:53 #98
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_194314105
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 20:44 schreef riazop het volgende:

[..]

we weten al jaren dat tijdens olympische spelen de kaartjes voor de turnevenementen het eerst weg zijn (met het dames beachvolleybal)

ik moet daar geen tekeningetje bij maken zeker?
ik heb geen idee maar er zullen geen tissues bij geleverd worden

dan kun je beter met 100 euro naar een stripclub ofzo, zie je meer en kun je jezelf nog klemzuipen ook
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator woensdag 29 juli 2020 @ 21:35:28 #99
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_194314110
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 20:52 schreef riazop het volgende:
De domme meute overtuigen dat TOPsport per definitie ongezond is
onzin
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_194314422
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 20:13 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Gaat natuurlijk gigantische problemen opleveren dit voorstel. Ik pik er een aantal uit.

Punt 1. We leven hier niet in een communistische dictatuur. NOC*NSF kan wel besluiten alle betalende leden te weren oid. Maar dan is het een kwestie van dagen voor er een tegenbond is opgericht gok ik maar zo.

Punt 2. Wat is topsport? Dat valt toch niet te definiëren? Bovendien mis je dan internationaal totaal de boot. (Zeker in een sport als damesturnen waarin een sporter al heel jong op dr top is) Waar ik wel voorstander van zou zijn is een verbod om te gaan 'slepen' met jonge sporters. Trainen binnen 15 kilometer van woonplaats.
Ik doelde hiermee eigenlijk ook op het internationale vlak, daar is in de topsport heel veel mis, de fraude bij de FIFA, de corruptie bij het wielrennen, doping overal en dat alles om de prestaties te leveren voor de vele miljoenen. Niet vanwege sportiviteit, maar vanwege het geld, heel veel...geld. Deze turnsters en ook andere atleten zijn een product geworden, jonge voetbaltalenten zijn ook producten. Hier gaat volgens mij iets grondig mis. Waar topsport over gezondheid en sportiviteit zou moeten gaan, gaat topsport alleen maar over heel veel geld. Dit gaat zelfs zover, dat er dodelijke ongelukken ontstaan. Turnen is daarmee maar het topje van de ijsberg als het gaat om misstanden in de topsport.
pi_194315535

Johan voorspelde het al :) (vanaf 02:08)
pi_194316443
Een onderzoek tot einde van het jaar ???

Hoe tergend langzaam is dat om er vijf maanden voor uit te trekken !!
.
pi_194316821
Wat ik trouwens ook mis in deze discussie zijn de oefeningen die nu zijn verboden maar die vroeger onder dwang gewoon werden gedaan onder de noemer "grenzen blijven verleggen" tot het echt een keer verkeerd is gegaan.

pi_194319777
Wat doe je als je kind sporttalent blijkt te hebben en al op extreem jonge leeftijd in een wereld vol verwachtingen, spanningen en teleurstellingen terecht komt? Hoe begeleid je je kind het beste, terwijl je als ouder - vaak tegen wil en dank - met precies diezelfde gevoelens te maken krijgt?

"TURN! gaat over de hoop en vrees van ouders binnen een zekere opvoedparadox. Enerzijds is elk kind een belofte voor zijn ouders en hoopt iedereen dat zijn of haar kind uitblinkt, anderzijds willen ouders vooral een gelukkig kind en zijn prestaties 'heus' niet al te belangrijk. TURN! is een intieme, persoonlijke film die deze paradox van de opvoeding in beeld brengt en onderzoekt. Esther volgt in de film haar zoontje en de wijze waarop ze hem zelf begeleid in de turnwereld. Ook volgt ze enkele andere ouders die in hetzelfde topsportschuitje zitten. Het gaat in de film niet om goed of fout gedrag, maar wel om de worsteling die opvoeden in deze tijd, in de geïntensiveerde omgeving van de topsport, met zich mee brengt."

https://estherpardijs.nl/reuzen-werktitel/
https://www.2doc.nl/docum(...)19/oktober/turn.html
pi_194320223
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 16:50 schreef riazop het volgende:

[..]

Sterker: In TOPSPORT is het normaal ja.

Gelukkig is er daarnaast heel veel ruimte in de sport voor recreanten. Blijf daar dan lekker. Zegt de trainer elke dag "hoe goed je bent", te laat komen is cool, een keertje feesten en zuipen ook en nooit meer gezeur over "je dikke reet".
Er zit volgens mij nog een behoorlijke middenweg tussen vernederd worden en feesten en zuipen is cool.
pi_194320314
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 10:39 schreef roninho het volgende:

[..]

Er zit volgens mij nog een behoorlijke middenweg tussen vernederd worden en feesten en zuipen is cool.
Precies. Het andere extreme. Excessen moet je vermijden.
pi_194320329
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 23:33 schreef Idisrom het volgende:
Een onderzoek tot einde van het jaar ???

Hoe tergend langzaam is dat om er vijf maanden voor uit te trekken !!
.
ach al die onderzoeken zijn vooral symboolpolitiek.
Zogenaamd geschokt lijken door de beweringen, terwijl de turnbond echt wel weet dat topsport turnen gewoon betekend dat je spartaans behandeld wordt als topturner/turnster.

Kijk fysieke mishandeling is wat anders, maar dat je in een topsportopleiding mentaal enorm zwaar belast wordt is juist onderdeel ervan. Als ik zo'n interview met zo'n meisje/vrouw lees die er nu nog last heeft van dat ze altijd op haar gewicht werd gewezen dan snap ik meteen dat het voor haar enorm zwaar was en is. Echter, wat moet je anders van een trainer verwachten als je in een sport zit waar gewicht een belangrijk onderdeel van presteren is? Dat hij het maar niet continue aankaart om het te verbeteren?
pi_194320982
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 10:48 schreef roninho het volgende:

[..]

ach al die onderzoeken zijn vooral symboolpolitiek.
Zogenaamd geschokt lijken door de beweringen, terwijl de turnbond echt wel weet dat topsport turnen gewoon betekend dat je spartaans behandeld wordt als topturner/turnster.

Kijk fysieke mishandeling is wat anders, maar dat je in een topsportopleiding mentaal enorm zwaar belast wordt is juist onderdeel ervan. Als ik zo'n interview met zo'n meisje/vrouw lees die er nu nog last heeft van dat ze altijd op haar gewicht werd gewezen dan snap ik meteen dat het voor haar enorm zwaar was en is. Echter, wat moet je anders van een trainer verwachten als je in een sport zit waar gewicht een belangrijk onderdeel van presteren is? Dat hij het maar niet continue aankaart om het te verbeteren?
idd

We zitten nu met de maatschappelijke realiteit dat de politiek en media "zachte empatische" trainers wenst/eist.

Bitter dat dat ons medailles kost, sportcarrieres van de huidige talenten vernietigd en een aantal toptrainers aan de schandpaal wordt genageld.

En over 15 jaar zitten er jankende turnsters aan de bekende media babbeltafels te klagen waarom ze niet mee konden concurreren met buitenlandse turners.

Ook dat gaat ongetwijfeld lijden tot geestelijke problemen.
pi_194321268
Die trainers in de documentaire hierboven hebben in elk geval niet de X-factor. Het ontbreekt ze aan humor en liefde. 'Als je het kan ben je een held en als je het niet kan ben je een sukkel.' Ja hoor... Het ging heel snel maar het was te horen. En dan weten ze zelfs dat er microfoons in de buurt zijn.
pi_194321766
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 11:33 schreef riazop het volgende:

[..]

idd

We zitten nu met de maatschappelijke realiteit dat de politiek en media "zachte empatische" trainers wenst/eist.

Bitter dat dat ons medailles kost, sportcarrieres van de huidige talenten vernietigd en een aantal toptrainers aan de schandpaal wordt genageld.

En over 15 jaar zitten er jankende turnsters aan de bekende media babbeltafels te klagen waarom ze niet mee konden concurreren met buitenlandse turners.

Ook dat gaat ongetwijfeld lijden tot geestelijke problemen.
En het bijzondere is m.i. dat een turnbond (of NOC NSF) niet bij machte is om dit op een fatsoenlijke wijze over te brengen.

Hoe moeilijk is het om een statement op te stellen waarin je duidelijk maakt dat je heel hard optreedt en acteert om fysieke (en seksuele) mishandeling te voorkomen. Punt.
En dat daarnaast het voor publiek en media van belang is om te realiseren dat indien je topsporter wilt worden je een heel zware opleiding krijgt welke mentaal heel veel van je vergt, en dat niet iedereen daarvoor geschikt blijkt te zijn. Wat heel vervelend is maar wel een consequentie van topsport is.

In plaats van dat ze dit over de buhne brengen (want uiteindelijk is dat gewoon hun beleid, we leiden topsporters op) gaan ze zich quasi-geschokt acteren van oh oh wat is het erg.
pi_194321984
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 12:23 schreef roninho het volgende:

[..]

En het bijzondere is m.i. dat een turnbond (of NOC NSF) niet bij machte is om dit op een fatsoenlijke wijze over te brengen.....
Ik snap de turnbond wel hoor.

De wind waait nu uit een bepaalde hoek en het heeft geen enkele zin daar tegen te vechten, hoe sterk je argumenten ook zijn.
Deze strijd is op dit moment niet te winnen.
Je kunt ook niet anders verwachten in een Nederlandse wereld die politiek correct zijn voorop stelt. Artiesten, zangers, rappers en nu ook sporters. Niet de prestatie is belangrijk maar de resultaten dienen binnen bepaalde marges te worden behaald. En die marges zijn smal. Iemand kech noemen...Iemand uitschelden. Nee, in deze wereld in dit land, in onze generatie is dat onacceptabel geworden.

Er nu voor gaan liggen zou hooguit betekenen dat het aantal trainers en bestuurders waarvan het hoofd door de domme meute wordt geeisd nog groter wordt. Dan zal de turnbond nog meer afbrokkelen dan nu het geval is. Nu wordt alleen de bovenkant vd sport vernietigd. Daar kan de breedtesport mee leven.

En wij kunnen gewoon blijven genieten van Roemenen, Fransen, Amerikanen, Russen, en Belgen als topturnsters.
pi_194322120
Kinderen willen het liefste allemaal Epke Zonderland als trainer en dat zou ideaal zijn, maar je kan als turnbond wel proberen om een trainer te vinden met een aantal essentiële eigenschappen, hij of zij bepaalt namelijk de levens van kleine kinderen in de dop.
Ik vraag me af wat ze in het profiel van een trainer hebben staan. Moet die en die papieren hebben? Dat is natuurlijk te weinig.
pi_194322929
Ook bij de jongens gaat het er heftig aan toe:
https://www.2doc.nl/docum(...)19/oktober/turn.html
pi_194323350
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 13:45 schreef Blueheeler het volgende:
Ook bij de jongens gaat het er heftig aan toe:
https://www.2doc.nl/docum(...)19/oktober/turn.html
Niet naar een verjaardagsfeestje kunnen. Heftig!!!
pi_194324406
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 14:10 schreef riazop het volgende:

[..]

Niet naar een verjaardagsfeestje kunnen. Heftig!!!
Heb je de hele docu bekeken?
pi_194324449
Simone Heitinga en Stasja Kohler hebben er in 2013 een boek over geschreven "De onvrije oefening". Waarom nu zoveel ophef?
Wem die Scheisse bis zum Hals steht, sollte den Kopf nicht hängen lassen
pi_194325602
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 10:03 schreef Mondkapje het volgende:
Wat doe je als je kind sporttalent blijkt te hebben en al op extreem jonge leeftijd in een wereld vol verwachtingen, spanningen en teleurstellingen terecht komt? Hoe begeleid je je kind het beste, terwijl je als ouder - vaak tegen wil en dank - met precies diezelfde gevoelens te maken krijgt?

"TURN! gaat over de hoop en vrees van ouders binnen een zekere opvoedparadox. Enerzijds is elk kind een belofte voor zijn ouders en hoopt iedereen dat zijn of haar kind uitblinkt, anderzijds willen ouders vooral een gelukkig kind en zijn prestaties 'heus' niet al te belangrijk. TURN! is een intieme, persoonlijke film die deze paradox van de opvoeding in beeld brengt en onderzoekt. Esther volgt in de film haar zoontje en de wijze waarop ze hem zelf begeleid in de turnwereld. Ook volgt ze enkele andere ouders die in hetzelfde topsportschuitje zitten. Het gaat in de film niet om goed of fout gedrag, maar wel om de worsteling die opvoeden in deze tijd, in de geïntensiveerde omgeving van de topsport, met zich mee brengt."

https://estherpardijs.nl/reuzen-werktitel/
https://www.2doc.nl/docum(...)19/oktober/turn.html
Het zijn vaak de ouders die willen dat hun kind iets presteert. Als je Wytze ziet huilen onder de training en je zou hem vragen of hij er mee wil kappen, zou hij ja zeggen. Dan wel zonder zijn verknipte vader en trainer erbij. Hoezo wil vader Oscar het beste voor zijn zoon? Nee de vader heeft bepaalde verwachtingen en die moet zijn zoon uitvoeren. Walgelijk zulke ouders
Wem die Scheisse bis zum Hals steht, sollte den Kopf nicht hängen lassen
pi_194325686
De turnwereld heeft een eigen bond die eisen stelt aan turnverenigingen en nog steeds is het daar een zooitje.

Verbaast me overigens niets hoor. Ik kom uit een omgeving waar bijna iedereen (in de selectie) van de hockey zat, waar ook veel toezicht is, en erg gezellig waren de verhalen niet.

Los van de bonden en het toezicht moeten ouders ook eens opgevoed worden. In wiens belang is het als een kind zijn/haar hele leven opoffert aan een sport voor... status?

(Ja, vroeger wilde ik ook uitblinken in een sport. Ja, natuurlijk zijn er sportverenigingen die status willen met goede sporters en soms dingen doen die niet kunnen. Het is de taak van ouders/volwassenen om kinderen hiertegen te beschermen.)
pi_194325723
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 16:39 schreef vipergts het volgende:

[..]

Zo'n medaille is vrij weinig waard als je daarna 15 jaar met problemen rondloopt omdat je mishandeld bent.
Ik ken mensen die op hun CV zetten in welk hockeyteam ze zaten, vaak met een beetje overdrijving erbij. Het is toch een vorm van status.
pi_194325748
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 12:44 schreef Mondkapje het volgende:
Kinderen willen het liefste allemaal Epke Zonderland als trainer en dat zou ideaal zijn, maar je kan als turnbond wel proberen om een trainer te vinden met een aantal essentiële eigenschappen, hij of zij bepaalt namelijk de levens van kleine kinderen in de dop.
Ik vraag me af wat ze in het profiel van een trainer hebben staan. Moet die en die papieren hebben? Dat is natuurlijk te weinig.
Die studenten die allemaal naar de yoga of het suppen gaan... Denk je dat die “trainers” überhaupt enig papier van waarde hebben? Of dat er een bond is die toezicht houdt op die takken van “sport”?

Dan vind ik de eisen die in de turnwereld worden gesteld aan de trainers nog behoorlijk hoog.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 30-07-2020 16:46:08 ]
pi_194325992
Overigens gaat die docu over jongens, en ik heb vandaag artikelen in het Noord-Hollands Dagblad gelezen over meisjesturnen maar die verhalen zijn veel en veel erger.
pi_194326018
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 17:00 schreef Mondkapje het volgende:
Overigens gaat die docu over jongens, en ik heb vandaag artikelen in het Noord-Hollands Dagblad gelezen over meisjesturnen maar die verhalen zijn veel en veel erger.
Ik ben benieuwd, heb je een link naar het artikel? Of is alles offline?
pi_194326181
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 17:02 schreef Ananaszot het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd, heb je een link naar het artikel? Of is alles offline?
Kijk maar bij Noord Hollands dagblad, ze hebben daar een hele serie artikelen, veel wel 'premium'.
Hier eentje:

,,De opmerking floept eruit, bijdehand misschien maar verder onschuldig: 'De brigadier staat voor me.' Wat volgt: aan mijn haren word ik door de zaal naar de kleedkamer gesleept.

'Ik kan het niet', stamel ik. Hij ontploft, schreeuwt: 'Dat maakt me niks uit, je doet het gewoon verdomme.' Ik verstar, sta aan de grond genageld, durf het alsnog niet. Hij loopt naar mij toe, ik zie de woede in zijn ogen. Eenmaal bij me slaat hij me met een vlakke hand in mijn gezicht.

Opnieuw moet ik het touw vastpakken en omhoog klimmen. De blaren staan op mijn handen. Eenmaal boven verzuren mijn vingers en glijd ik in rotvaart ongecontroleerd naar beneden. Mijn dijbenen zitten vol striemen en schuurplekken, mijn rechterhand bloedt. De coach slaat er geen acht op en zegt: 'Niet aanstellen, nóg een keer naar boven.'

Ik kan geen kant op, zit klem tussen hem en de muur. Hij grijpt met zijn handen mijn keel vast en tilt me aan mijn nek de lucht in, zijn gezicht zo dicht bij de mijne dat ik zijn adem kan voelen. Ik hoor een schraapgeluid, gevolgd door een spuuggeluid, en voel een dikke klodder in mijn gezicht."

De bovenstaande getuigenissen zijn het eerste hoofdstuk van in totaal negen delen: naast fysieke mishandeling ook nog uitschelden en vernederen, negeren, manipuleren en machtsmisbruik, isoleren, angstcultuur, blessureleed en fysiek ongemak, eet- en gewichtsproblematiek, getekend voor het leven. Voor het complete verhaal, zie: Turntrainer Gerrit Beltman geeft grensoverschrijdend gedrag toe en doet een boekje open: 'Ik was bezeten en ik was niet de enige'

en: 'Hij grijpt met zijn handen mijn keel vast en tilt me aan mijn nek de lucht in.' Mishandeld, vernederd en van je identiteit beroofd: dit overkwam topturnsters in Nederland
https://www.noordhollands(...)-het-gewoon-verdomme

Je gelooft het haast niet.

[ Bericht 18% gewijzigd door Mondkapje op 30-07-2020 17:19:48 ]
pi_194326685
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juli 2020 16:45 schreef Ananaszot het volgende:

[..]

Die studenten die allemaal naar de yoga of het suppen gaan... Denk je dat die “trainers” überhaupt enig papier van waarde hebben? Of dat er een bond is die toezicht houdt op die takken van “sport”?

Dan vind ik de eisen die in de turnwereld worden gesteld aan de trainers nog behoorlijk hoog.
Naar het shoppen? Wat?
pi_194326782
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juli 2020 17:37 schreef Eindbaas_ het volgende:

[..]

Naar het shoppen? Wat?
Sport waarbij je op een plankje met een peddel de grachten verkend.

Ook ooit en niet lang geleden weer door iemand verzonnen en daarom nu “hot” onder studenten die de Basic Fit saai vinden.
pi_194327773
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 17:10 schreef Mondkapje het volgende:

[..]

Kijk maar bij Noord Hollands dagblad, ze hebben daar een hele serie artikelen, veel wel 'premium'.
Hier eentje:

,,De opmerking floept eruit, bijdehand misschien maar verder onschuldig: 'De brigadier staat voor me.' Wat volgt: aan mijn haren word ik door de zaal naar de kleedkamer gesleept.

'Ik kan het niet', stamel ik. Hij ontploft, schreeuwt: 'Dat maakt me niks uit, je doet het gewoon verdomme.' Ik verstar, sta aan de grond genageld, durf het alsnog niet. Hij loopt naar mij toe, ik zie de woede in zijn ogen. Eenmaal bij me slaat hij me met een vlakke hand in mijn gezicht.

Opnieuw moet ik het touw vastpakken en omhoog klimmen. De blaren staan op mijn handen. Eenmaal boven verzuren mijn vingers en glijd ik in rotvaart ongecontroleerd naar beneden. Mijn dijbenen zitten vol striemen en schuurplekken, mijn rechterhand bloedt. De coach slaat er geen acht op en zegt: 'Niet aanstellen, nóg een keer naar boven.'

Ik kan geen kant op, zit klem tussen hem en de muur. Hij grijpt met zijn handen mijn keel vast en tilt me aan mijn nek de lucht in, zijn gezicht zo dicht bij de mijne dat ik zijn adem kan voelen. Ik hoor een schraapgeluid, gevolgd door een spuuggeluid, en voel een dikke klodder in mijn gezicht."

De bovenstaande getuigenissen zijn het eerste hoofdstuk van in totaal negen delen: naast fysieke mishandeling ook nog uitschelden en vernederen, negeren, manipuleren en machtsmisbruik, isoleren, angstcultuur, blessureleed en fysiek ongemak, eet- en gewichtsproblematiek, getekend voor het leven. Voor het complete verhaal, zie: Turntrainer Gerrit Beltman geeft grensoverschrijdend gedrag toe en doet een boekje open: 'Ik was bezeten en ik was niet de enige'

en: 'Hij grijpt met zijn handen mijn keel vast en tilt me aan mijn nek de lucht in.' Mishandeld, vernederd en van je identiteit beroofd: dit overkwam topturnsters in Nederland
https://www.noordhollands(...)-het-gewoon-verdomme

Je gelooft het haast niet.
Uitgaande van dat deze verhalen juist zijn...

Waarom bleven die turnsters maar (voor langere tijd) trainen? Dachten ze allemaal dat dit maar normaal is?
  donderdag 30 juli 2020 @ 18:51:12 #127
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_194327801
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 17:43 schreef Ananaszot het volgende:

[..]

Sport waarbij je op een plankje met een peddel de grachten verkend.

Ook ooit en niet lang geleden weer door iemand verzonnen en daarom nu “hot” onder studenten die de Basic Fit saai vinden.
Dat was eind jaren '80 al niet meer hip hier in Fryslan... :')
pi_194328317
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 16:50 schreef riazop het volgende:

[..]

Sterker: In TOPSPORT is het normaal ja.

Gelukkig is er daarnaast heel veel ruimte in de sport voor recreanten. Blijf daar dan lekker. Zegt de trainer elke dag "hoe goed je bent", te laat komen is cool, een keertje feesten en zuipen ook en nooit meer gezeur over "je dikke reet".
Dat soort clubs bestaan ook ja en vind ik tijd- en geldverspilling, maar daar hoef je toch niet te komen?

Als ik een sport tof vindt maar er is geen enkele normale vereniging te vinden ga ik er ook niet bij.

Of je zoekt toch maar verder naar een normale.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 30-07-2020 19:28:18 ]
  Moderator donderdag 30 juli 2020 @ 20:39:00 #129
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_194329365
probleem is dat als je mensen uit gaat schelden en vernederen enzo ze al heel snel iets anders gaan doen
ik bedoel ... als ik vernederd wil worden ga ik wel dronken Starcraft spelen tegen een stel Koreanen ofzo _O-

resultaat is niet alleen een kleinere vijver om talent uit te vissen maar ook een kleinere bron van inkomsten (contributie) om die talenten mee op te leiden wat resulteert in slechtere resultaten (minder medailles dus) en dat betekend minder sponsor inkomsten etc. etc. etc.

het is ook nergens voor nodig, ze gaan de loopgraven niet in ofzo
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_194332176
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 16:37 schreef maryen65 het volgende:

[..]

Het zijn vaak de ouders die willen dat hun kind iets presteert. Als je Wytze ziet huilen onder de training en je zou hem vragen of hij er mee wil kappen, zou hij ja zeggen. Dan wel zonder zijn verknipte vader en trainer erbij. Hoezo wil vader Oscar het beste voor zijn zoon? Nee de vader heeft bepaalde verwachtingen en die moet zijn zoon uitvoeren. Walgelijk zulke ouders
De enige manier naar de TOP

Als het de ouders allemaal weinig kan schelen kun je in een groot aantal sporten nooit het hoogste bereiken
  Moderator donderdag 30 juli 2020 @ 23:39:58 #131
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_194332559
maar wat kan de ouders dan weinig schelen?

dat het kind gelukkig is of dat de TOP bereikt zou kunnen worden?
als zo'n joch niet naar de TOP wil dan wil hij niet en als je dat gaat forceren dan wordt TOPSPORT idd ongezond en zelfs gevaarlijk maar dat is echt niet nodig
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_194332565
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  Moderator donderdag 30 juli 2020 @ 23:44:12 #133
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_194332607
klinkt niet echt WOEST

beetje teleurgesteld maar dat is begrijpelijk
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_194332624
quote:
83s.gif Op donderdag 30 juli 2020 23:39 schreef sp3c het volgende:
maar wat kan de ouders dan weinig schelen?

dat het kind gelukkig is of dat de TOP bereikt zou kunnen worden?
als zo'n joch niet naar de TOP wil dan wil hij niet en als je dat gaat forceren dan wordt TOPSPORT idd ongezond en zelfs gevaarlijk maar dat is echt niet nodig
Je hebt gewoon ouders die perse willen dat hun kind de top bereikt, en die hebben er alles voor over. Ik heb wel eens de tlc programma "todlers en tiara's" gezien. Die ouders pushen hun kind, want het zo leuk. Nee die kinderen vinden het niet leuk, maar de ouders willen zo graag dat hun kind beroemd word, of een topsporter word. Ik vind het kindermishandeling
Wem die Scheisse bis zum Hals steht, sollte den Kopf nicht hängen lassen
  Moderator vrijdag 31 juli 2020 @ 00:05:36 #135
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_194332785
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 23:45 schreef maryen65 het volgende:

[..]

Je hebt gewoon ouders die perse willen dat hun kind de top bereikt, en die hebben er alles voor over. Ik heb wel eens de tlc programma "todlers en tiara's" gezien. Die ouders pushen hun kind, want het zo leuk. Nee die kinderen vinden het niet leuk, maar de ouders willen zo graag dat hun kind beroemd word, of een topsporter word. Ik vind het kindermishandeling
I know

tijdje terug was ik in Tsjechie op zo'n ijsbaantje en die kinderen stonden om 6 uur op om warm te lopen en een uur te ijshockeyen voor ze naar school gingen, na school deden ze hetzelfde, warmlopen uur schaatsen en daarna huiswerk, eten en buitenspelen (skieen) en naar bed

daar werden echt geen kinderen uitgescholden, huilende kinderen werden getroost door de coaches en ouders waren er absoluut niet welkom want shit moet leuk blijven en volgens onderzoeken zijn fanatieke ouders en op afstand gevolgd door iets te kwaaie coaches de grootste redenen voor uitval en daar worden (werden?) die clubs door de bond op afgerekend

enige pressiemiddel dat ze gebruikten was dat je als je lui bent geweest de wedstrijden vanaf de tribune mocht bekijken en dat is echt meer dan genoeg
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator vrijdag 31 juli 2020 @ 00:09:10 #136
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_194332816
coaches, trainers, ouders moeten hun plaats kennen

het gaat niet meer om de eigen eer en glorie maar om het maximale uit het kind te halen en als dat niet de absolute wereldtop is dan is dat maar zo, dat kun je toch niet forceren
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_194332848
quote:
Ze heeft een dubbel paspoort (en is bloedmooi)

Als ze verstandig is gaat ze direct naar IJsland met haar trainer.

Met politiek correct turnen kun je hooguit een vogelnestje maken
pi_194332878
quote:
83s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 00:05 schreef sp3c het volgende:

[..]



tijdje terug was ik in Tsjechie op zo'n ijsbaantje en die kinderen stonden om 6 uur op om warm te lopen en een uur te ijshockeyen voor ze naar school gingen, na school deden ze hetzelfde, warmlopen uur schaatsen en daarna huiswerk, eten en buitenspelen (skieen) en naar bed

daar werden echt geen kinderen uitgescholden, huilende kinderen werden getroost door de coaches en ouders waren er absoluut niet welkom want shit moet leuk blijven ....
Je hebt het hier niet over TOP ijshockey hoor (je staat langs een of ander veldje)
pi_194332991
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 00:16 schreef riazop het volgende:

[..]

Je hebt het hier niet over TOP ijshockey hoor (je staat langs een of ander veldje)
_O- _O-
pi_194332995
quote:
83s.gif Op donderdag 30 juli 2020 23:39 schreef sp3c het volgende:
maar wat kan de ouders dan weinig schelen?

dat het kind gelukkig is of dat de TOP bereikt zou kunnen worden?
als zo'n joch niet naar de TOP wil dan wil hij niet en als je dat gaat forceren dan wordt TOPSPORT idd ongezond en zelfs gevaarlijk maar dat is echt niet nodig
Vooralsnog ging ik er altijd van uit dat dit in Amerika gebeurde, maar ouders kunnen soms best wel lotje getikt zijn, als het gaat om de eeuwige roem, jouw naam op een gouden plak ook al is deze van je zoon of je dochter. De sponsors en prijzengeld dat er bij komt. Maar het gaat vooral om dat sommige ouders menen dat een kampioen in de genen zit. "Die goede eigenschap heeft hij/zij van mij" koppel dit eens aan andere talenten en je ziet al die ouders pochen met hun kind hoe getalenteerd hij/zij wel niet is. ( en waar komt dat talent vandaan zegt de ouder dan. )
pi_194333043
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 00:39 schreef MakkieR het volgende:

[..]

Vooralsnog ging ik er altijd van uit dat dit in Amerika gebeurde, maar ouders kunnen soms best wel lotje getikt zijn, als het gaat om de eeuwige roem, jouw naam op een gouden plak ook al is deze van je zoon of je dochter. De sponsors en prijzengeld dat er bij komt. Maar het gaat vooral om dat sommige ouders menen dat een kampioen in de genen zit. "Die goede eigenschap heeft hij/zij van mij" koppel dit eens aan andere talenten en je ziet al die ouders pochen met hun kind hoe getalenteerd hij/zij wel niet is. ( en waar komt dat talent vandaan zegt de ouder dan. )
Wat voor een ouders slaan zo door? Geen goede dat zeker.
pi_194333079
Als ik de turnwereld een advies mocht geven, dan zou ik een kijkje gaan nemen in de surfwereld of de snowboardwereld, de sporten die ik in mijn jeugd heb beoefend en waarover ik mee kan praten ook al was ik niet erg goed. Daar kijkt men liever naar het avontuur, dan naar het winnen, het feit dat je in staat bent een stunt te kunnen is veel belangrijker, dan het winnen met een stunt.
Dat je in vrijheid van een berg kunt snowboarden en er heerlijk van kunt genieten in de sneeuw. Zoek de plezier in de sport.

Dat snap ik dus niet van de turnwereld, als jij zo'n vlucht element kunt uitvoeren en je land prachtig op je voeten. Geeft dat dan niet veel meer waarde, dan wat een achterlijke jurylid er van vind. Trainers zouden daar veel meer de nadruk op moeten leggen, dat je iets kunt waar een ander alleen maar over kan dromen.
pi_194333087
Gevalletje Jelena Dokic :')
metal up your ass
pi_194333143
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 00:57 schreef MakkieR het volgende:
Als ik de turnwereld een advies mocht geven, dan zou ik een kijkje gaan nemen in de surfwereld of de snowboardwereld, de sporten die ik in mijn jeugd heb beoefend en waarover ik mee kan praten ook al was ik niet erg goed. Daar kijkt men liever naar het avontuur, dan naar het winnen, het feit dat je in staat bent een stunt te kunnen is veel belangrijker, dan het winnen met een stunt.
Dat je in vrijheid van een berg kunt snowboarden en er heerlijk van kunt genieten in de sneeuw. Zoek de plezier in de sport.

Dat snap ik dus niet van de turnwereld, als jij zo'n vlucht element kunt uitvoeren en je land prachtig op je voeten. Geeft dat dan niet veel meer waarde, dan wat een achterlijke jurylid er van vind. Trainers zouden daar veel meer de nadruk op moeten leggen, dat je iets kunt waar een ander alleen maar over kan dromen.
Het heeft allemaal met geld te maken (wat is nieuw?). Sportbonden krijgen financiele steun van de NOC*NSF (bijvoorbeeld de 35 miljoen per jaar voor topsportprogrammas in NL). Hoe minder er gepresteerd word, hoe minder geld een sportbond binnen krijgt. Hoe minder er dus gepresteerd wordt op EK's, WK's en op olympisch niveau, hoe minder een bond te besteden heeft en hoe meer een bond moet bezuinigen. Daarnaast komt dat nationaal en internationaal success ervoor zorgt dat meer kinderen met de sport beginnen waardoor er meer contributie binnen komt bij de bond (zie bijvoorbeeld de winst van Epke of Sanne, of het success van de voetbalvrouwen). Daarom die nadruk op winst en prestatie in plaats van plezier. In feite is het een dalende spiraal; minder success zorgt voor minder geld en minder aandacht; minder aandacht zorgt voor minder nieuwe leden en dus minder geld; minder geld en minder nieuwe leden zorgen voor minder success.
  Moderator vrijdag 31 juli 2020 @ 03:00:07 #145
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_194333343
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 00:16 schreef riazop het volgende:

[..]

Je hebt het hier niet over TOP ijshockey hoor (je staat langs een of ander veldje)
ja Tsjechen kunnen er niets van idd
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_194342521
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 01:16 schreef polyp11 het volgende:

[..]

Het heeft allemaal met geld te maken (wat is nieuw?). Sportbonden krijgen financiele steun van de NOC*NSF (bijvoorbeeld de 35 miljoen per jaar voor topsportprogrammas in NL). Hoe minder er gepresteerd word, hoe minder geld een sportbond binnen krijgt. Hoe minder er dus gepresteerd wordt op EK's, WK's en op olympisch niveau, hoe minder een bond te besteden heeft en hoe meer een bond moet bezuinigen. Daarnaast komt dat nationaal en internationaal success ervoor zorgt dat meer kinderen met de sport beginnen waardoor er meer contributie binnen komt bij de bond (zie bijvoorbeeld de winst van Epke of Sanne, of het success van de voetbalvrouwen). Daarom die nadruk op winst en prestatie in plaats van plezier. In feite is het een dalende spiraal; minder success zorgt voor minder geld en minder aandacht; minder aandacht zorgt voor minder nieuwe leden en dus minder geld; minder geld en minder nieuwe leden zorgen voor minder success.
Daarom heb ik al eerder aangegeven dat "geld" de kern is van het probleem. Eigenlijk zou het IOC de ballen moeten hebben om mondiaal de turnsport aan banden te leggen desnoods 8 jaar lang geen turnsport bij de olympische spelen en dan net zo lang tot de turnsport in de wereld op topniveau veilig is voor iedereen. Veilig en gezond, dat zou de motto voor iedere sport moeten zijn. Als het IOC dit met doping doet omdat dit ongezond is en gevaarlijk, waarom dan ook niet dit soort kwalijke en ongezonde sportculturen aanpakken.

In de kern wil je toch dat je kind in een veilige en gezonde sport omgeving terecht komt vrij van geldwolven en je wilt dat je kind geniet van sporten en niet huilend thuis komt.
pi_194342574
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 18:25 schreef MakkieR het volgende:

[..]

Daarom heb ik al eerder aangegeven dat "geld" de kern is van het probleem. Eigenlijk zou het IOC de ballen moeten hebben om mondiaal de turnsport aan banden te leggen desnoods 8 jaar lang geen turnsport bij de olympische spelen en dan net zo lang tot de turnsport in de wereld op topniveau veilig is voor iedereen. Veilig en gezond, dat zou de motto voor iedere sport moeten zijn. Als het IOC dit met doping doet omdat dit ongezond is en gevaarlijk, waarom dan ook niet dit soort kwalijke en ongezonde sportculturen aanpakken.

In de kern wil je toch dat je kind in een veilige en gezonde sport omgeving terecht komt vrij van geldwolven en je wilt dat je kind geniet van sporten en niet huilend thuis komt.
Helemaal mee eens. Maar het is niet controleerbaar. Hoe wil je ervoor zorgen dat bijvoorbeeld de Russen en Chinezen stoppen met spartaanse trainingen? De IOC kan daar moeilijk elke training iemand bij zetten. Doping is makkelijk te bewijzen, maar deze kwalijke vormen van trainen niet.
pi_194342839
Verschil mannen en vrouwen turnen:

Hoe zit het eigenlijk in het mannenturnen? De verhalen over fysieke en mentale mishandeling in het turnen spitsen zich nu vooral toe op meisjes en vrouwen

De verhalen over fysieke en mentale mishandeling in het turnen spitsen zich vooral toe op meisjes en vrouwen. Hoe zit dat eigenlijk in het mannenturnen? Zes vragen.

Is grensoverschrijdend gedrag in het turnen alleen aan de orde bij de vrouwen?

Nee. Het komt ook voor aan de mannenkant. In 2017 bijvoorbeeld klaagde de Britse Europees kampioen Dan Keatings al over de angstcultuur in het Britse turnen. Hij vertelde toen over stelselmatig schelden en pesten, wat bij hem tot depressie had geleid. In Nederland werd eind vorig jaar de documentaire ’Turn!’ gelanceerd. Deze werd woensdagavond herhaald. Daarin worden jonge turners en hun ouders gevolgd en is duidelijk ook sprake van grensoverschrijdend gedrag, schelden en angst.

Waarom horen we dan vooral over misstanden in het vrouwenturnen?

Bij de meisjes komt het vaker voor dan bij de jongens. Dat heeft een aantal redenen. Ten eerste moeten meisjes op jongere leeftijd aan de top staan. De piekleeftijd in het internationale turnen heeft lang op vijftien-, zestienjarige leeftijd gelegen, hoewel dat sinds een aantal jaar begint te veranderen. Steeds meer turnsters doen ruim in de twintig nog mee in de internationale top. De mannen hoeven pas tussen hun twintigste en dertigste te pieken. Die langere aanloop maakt dat er meer gedoseerd kan worden in de jongere jaren en de jongens beter in staat zijn een eigen identiteit op te bouwen.

Is dat pieken op jonge leeftijd bij de meisjes altijd zo geweest?

Nee. Voor 1972 waren de toppers in het vrouwenturnen echte vrouwen. Vanaf de jaren zeventig werden de (Oost-Europese) kampioenen steeds jonger. Nadia Comaneci was in 1976 veertien toen ze haar tienen scoorde op de Olympische Spelen. Sinds die tijd werd jong, licht en ’angstloos’ de norm in het vrouwenturnen. Daardoor werd er op steeds jongere leeftijd heel veel getraind. 25 uur per week op je tiende was en is geen uitzondering. In 1997 is de minimumleeftijd om mee te doen aan de internationale seniortoernooien opgeschroefd naar zestien jaar.

(...)
Over die documentaire 'Turn!' gesproken. Die scène waarin dat jongetje huilend in een spagaat wordt geduwd is hartverscheurend. Kan dat niet anders?

Ja en nee. De manier waarop die oefening in de documentaire wordt gedaan, is niet goed. De trainer zou de kinderen veel meer moeten begeleiden en positief aanmoedigen in plaats van ze huilend tot tien te laten tellen en ze belachelijk te maken als ze huilen. Zo'n oefening doet pijn, is niet leuk en daar moet vanuit de trainers veel meer empathie voor worden getoond. Echter, in het turnen is flexibiliteit heel belangrijk. Zowel voor jongens als voor meisjes. Niet alleen om de oefeningen te kunnen doen, maar ook om blessures te voorkomen. Zonder stretchoefeningen is turnen op hoog niveau niet mogelijk, en hoe jonger je ermee begint, hoe 'makkelijker' het gaat. De manier waarop dit soort oefeningen worden aangeboden, moet echter totaal anders.
https://www.noordhollands(...)p-meisjes-en-vrouwen
pi_194342951
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 18:29 schreef polyp11 het volgende:

[..]

Helemaal mee eens. Maar het is niet controleerbaar. Hoe wil je ervoor zorgen dat bijvoorbeeld de Russen en Chinezen stoppen met spartaanse trainingen? De IOC kan daar moeilijk elke training iemand bij zetten. Doping is makkelijk te bewijzen, maar deze kwalijke vormen van trainen niet.
Ik denk dat dit makkelijker is dan je denkt. Bij doping heb je de WADA die je bloed urine controleert, bij mishandeling heb je een organisatie die sportpsychologen levert. Ga overal steekproeven doen, waarbij deelnemende landen akkoord gaan met sessies waar jonge sporters worden ondervraagt door de psychologen over misstanden, ( seksuele ) mishandelingen, of uitbuiting . ( gaat een land niet akkoord, automatische uitsluiting OS of het land/de nationale bond krijgt geen geld van het IOC ) Als je dit verder anoniem doet, dus namen worden niet bekend gemaakt, dan kan een commissie oordelen of een land zich aan de regels houdt. Het IOC is dan de organisatie die de straffen uitdeelt. ( een beetje in grote lijnen )
pi_194343029
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 18:53 schreef MakkieR het volgende:

[..]

Ik denk dat dit makkelijker is dan je denkt. Bij doping heb je de WADA die je bloed urine controleert, bij mishandeling heb je een organisatie die sportpsychologen levert. Ga overal steekproeven doen, waarbij deelnemende landen akkoord gaan met sessies waar jonge sporters worden ondervraagt door de psychologen over misstanden, ( seksuele ) mishandelingen, of uitbuiting . ( gaat een land niet akkoord, automatische uitsluiting OS of het land/de nationale bond krijgt geen geld van het IOC ) Als je dit verder anoniem doet, dus namen worden niet bekend gemaakt, dan kan een commissie oordelen of een land zich aan de regels houdt. Het IOC is dan de organisatie die de straffen uitdeelt. ( een beetje in grote lijnen )
Ik vrees dat de turnsters uit “die landen” helemaal niet inzien dat zij verkeerd behandeld worden.
En daarnaast, hoe wil je onze Westerse waarden aan hen opleggen?
pi_194343103
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 18:58 schreef Ananaszot het volgende:

[..]

Ik vrees dat de turnsters uit “die landen” helemaal niet inzien dat zij verkeerd behandeld worden.
En daarnaast, hoe wil je onze Westerse waarden aan hen opleggen?
Ik weet helemaal niet of dit werkt, maar je moet iets doen, of iets proberen, want zo doorgaan, kan niet en het is ongezond. Zo dachten we voorheen ook over doping, tot het met de steroïden helemaal mis ging, was geloof ik iemand aan overleden. Ineens waren daar de dopingcontroles. Nu is het wachten tot de eerste topsporter zich van zijn leven beroofd. Ik zeg je, dan zijn de rapen gaar. Maar sowieso, als ouder en dat ben ik, moet je gewoon dit niet willen, waar je ook woont. Je wilt het beste voor je zoon en dochter en hun gezondheid staat altijd bovenaan.
pi_194344007
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_194344636
Ik ben nu een topic elders aan het lezen waarin gestelde ex-turnsters reageren...

Het lijkt er toch op dat veel ouders zien dat dit wereldje fout is en hun kinderen daarom eraf halen, en slechts een deel van de ouders dit niet heeft gezien en de kinderen het maar pikten.

(Even gekeken op de websites van lokale turnclubs. Al die trainingen zijn voor kinderen tot 10 jaar. Waarom zijn de oudere kinderen alleen de wedstrijdturners?)

[ Bericht 23% gewijzigd door #ANONIEM op 01-08-2020 12:17:21 ]
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 31 juli 2020 @ 21:05:23 #154
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_194344761
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 19:02 schreef MakkieR het volgende:
Nu is het wachten tot de eerste topsporter zich van zijn leven beroofd. Ik zeg je, dan zijn de rapen gaar.
Nee hoor, want dat gebeurt al met enige regelmaat.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_194345025
quote:
'Geslagen en geschopt' zal wel eerder 'geduwd en getrokken' zijn geweest. Althans bij deze heer Wevers, ik zie hem niet aan voor een slaander en schopper. Duwen en trekken is ook fout natuurlijk.
pi_194345354
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 21:05 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Nee hoor, want dat gebeurt al met enige regelmaat.
Het probleem is natuurlijk dat dit gepaard gaat met onacceptabel gedrag waarvan de sporters en ouders het niet meer pikken en dat het in Amerika en nu ook hier groot in het nieuws staat. Maar je hebt gelijk het gebeurt vaker, kijk maar naar de hartritmestoornis van Nouri en Ajax die daar vanaf wist, maar het geld belangrijker vond dan de gezondheid van dit top talent. Dan storten de geldwolven er bovenop en voor dat je het weet krijgt zo'n jongen een hartaanval met alle gevolgen van dien. Het is eigenlijk ook wel een hele foute wereld als het mis gaat. ( waar het om miljoenen euro's gaat )
pi_194345374
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 21:52 schreef MakkieR het volgende:

[..]

Het probleem is natuurlijk dat dit gepaard gaat met onacceptabel gedrag waarvan de sporters en ouders het niet meer pikken en dat het in Amerika en nu ook hier groot in het nieuws staat. Maar je hebt gelijk het gebeurt vaker, kijk maar naar de hartritmestoornis van Nouri en Ajax die daar vanaf wist, maar het geld belangrijker vond dan de gezondheid van dit top talent. Dan storten de geldwolven er bovenop en voor dat je het weet krijgt zo'n jongen een hartaanval met alle gevolgen van dien. Het is eigenlijk ook wel een hele foute wereld als het mis gaat. ( waar het om miljoenen euro's gaat )
Toch wel gek dat niemand Ajax is gaan boycotten.

Ik lees op internet nu wel berichten als “mijn dochter mag niet op turnen”.
pi_194352428
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 21:53 schreef Ananaszot het volgende:

[..]



Ik lees op internet nu wel berichten als “mijn dochter mag niet op turnen”.
Als je nu al begint te gillen, zou het ook nooit wat zijn geworden met dat kind.
pi_194352732
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 12:14 schreef riazop het volgende:

[..]

Als je nu al begint te gillen, zou het ook nooit wat zijn geworden met dat kind.
Gelukkig mag het wel als je het turnen een andere naam geeft: https://forum.viva.nl/kin(...)list_messages/373541
  zaterdag 1 augustus 2020 @ 14:29:21 #160
3542 Gia
User under construction
pi_194354146
quote:
Alsof alleen 'schoppen en slaan' mishandeling is.

Spieren rekken tot huilens toe, valt daar ook onder.
pi_194354168
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 14:29 schreef Gia het volgende:

[..]

Alsof alleen 'schoppen en slaan' mishandeling is.

Spieren rekken tot huilens toe, valt daar ook onder.
Ik kan je helaas uit ervaring vertellen dat wat jij schrijft ik letterlijk ook bij een andere sport heb gehad.

Helaas is de turnbond op dit moment de enige die er nog enige verantwoording voor neemt.
  zaterdag 1 augustus 2020 @ 15:35:06 #162
3542 Gia
User under construction
pi_194354985
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 14:31 schreef Ananaszot het volgende:

Ik kan je helaas uit ervaring vertellen dat wat jij schrijft ik letterlijk ook bij een andere sport heb gehad.

Helaas is de turnbond op dit moment de enige die er nog enige verantwoording voor neemt.
Ballet?

Verder niets mis met zelf rekken en strekken, maar als je door de trainer verder geduwd wordt dan je kan, vind ik dat mishandeling.

Hopelijk durven door deze kwestie ook andere sporters hun mond open te doen. Sport, ook topsport, moet wel leuk blijven.
pi_194356404
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 15:35 schreef Gia het volgende:

[..]

Ballet?

Verder niets mis met zelf rekken en strekken, maar als je door de trainer verder geduwd wordt dan je kan, vind ik dat mishandeling.

Hopelijk durven door deze kwestie ook andere sporters hun mond open te doen. Sport, ook topsport, moet wel leuk blijven.
Nee niet eens ballet...

En ik hoop ook dat deze aandacht bij het turnen een begin is om ook bij andere sporten de mond open te trekken
pi_194356744
... dir was twee jaar geleden ook al in de (regionale) media?

https://haarlemmermeer.d6(...)tanden-in-turnsport/

Nou ja beter laat dan nooit ook landelijk
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')