abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_194306484

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dr. John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's
Reconstructie NRC, een echte aanrader
Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht BD Dataplan Corona Locator Nederland
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Grafieken zelf maken of Alle grafieken t/m 13apr20
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Netherlands & Italy compare infected CORONAvirus (COVID-19) infected daily graph/chart
Verzameling alle NL cijfers

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic. Hier is het slowchat-topic: COR / [En Don SC #1] HATSJOE
• Let een beetje op elkaar

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Vermijd drukte!
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_194306522
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 13:13 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Er is nauwelijks overeenkomst tussen de gangbare hooikoortsklachten en de coronaklachten.
Leg jij even aan het RIVM uit dat je met niezen gewoon de deur uit mag dan.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_194306544
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 13:17 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Leg jij even aan het RIVM uit dat je met niezen gewoon de deur uit mag dan.
Als je iedereen met hooikoortsklachten verplicht binnen gaat zetten zit half Nederland binnen deze zomer.

Het advies is: laat je testen bij klachten.

En zie bv.:
quote:
Mijn kind heeft langdurig verkoudheidsklachten/ hooikoorts. Moet hij of zij dan thuisblijven?

Als het kind elk jaar hooikoorts heeft of chronisch verkouden is dan herken je de klachten. Het kind mag dan gewoon naar school. Twijfel je of zijn de klachten anders dan je gewend bent, houd het kind dan thuis tot de (nieuwe) klachten voorbij zijn.
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/vragen-antwoorden
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_194306565
En ook:
quote:
Wat te doen met al die hooikoortstwijfelaars? Het RIVM sluit het filmpje af met de mededeling ‘Had je de afgelopen jaren in dezelfde periode vaak dezelfde klachten door hooikoorts, dan komen deze klachten nu waarschijnlijk óók door hooikoorts. Twijfel je, of voelen de klachten anders aan dan je van hooikoorts gewend bent, blijf dan thuis.’
https://www.volkskrant.nl(...)averdachte~b13234ef/

Ik zeg niet dat je je met hooikoortsklachten niet druk hoeft te maken. Wel dat je je niet per se achter je voordeur hoeft op te sluiten in een zomerquarantaine.
pi_194306601
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 13:22 schreef DireStraits7 het volgende:

Ik zeg niet dat je je met hooikoortsklachten niet druk hoeft te maken. Wel dat je je niet per se achter je voordeur hoeft op te sluiten in een zomerquarantaine.
En dat is dan ook precies wat veel mensen doen (mijzelf inclusief). Ik herken mijn hooikoortsklachten goed. Kan het dan alsnog corona zijn? Ja. Blijf ik daar voor thuis? Nee.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_194306625
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 13:25 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

En dat is dan ook precies wat veel mensen doen (mijzelf inclusief). Ik herken mijn hooikoortsklachten goed. Kan het dan alsnog corona zijn? Ja. Blijf ik daar voor thuis? Nee.
laat je je testen?
  woensdag 29 juli 2020 @ 13:28:42 #7
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_194306638
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 13:25 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Voor zover ik begrepen heb komen hooikoortsklachten en covidklachten niet overeen?
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_194306657
quote:
10s.gif Op woensdag 29 juli 2020 13:28 schreef Dven het volgende:

[..]

Voor zover ik begrepen heb komen hooikoortsklachten en covidklachten niet overeen?
Hooikoortsklachten en verkoudheidsklachten wel.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_194306692
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  woensdag 29 juli 2020 @ 13:32:32 #10
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_194306711
quote:
2s.gif Op woensdag 29 juli 2020 13:27 schreef Evertjan het volgende:

[..]

laat je je testen?
Hoe vaak en hoe lang ?

Vandaag niet en morgen ms wel besmet. Besmet zijn zegt voorts niets over de besmettelijkheid, laat staan een ziekteverloop. Testen heeft voor mij alleen zin om in geval van opname, meer zekerheid te hebben of iemand op dat moment ook/al corona verschijnselen heeft. Men kan daar dan rekening houden bij de behandeling en (voor andere patiënten) eventuele isolatie overwegen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  woensdag 29 juli 2020 @ 13:34:16 #11
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_194306740
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 13:30 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Hooikoortsklachten en verkoudheidsklachten wel.
In Nederland heb ik een bepaalde periode van het jaar altijd last van hooikoorts gehad. Nu is er bij beide veel geproest en -snotter maar de verschillen zijn toch wel behoorlijk duidelijk, laat staan met de voorname klachten die bij covid-19 optreden. En anders kan je altijd nog even antihistaminica proberen want dat verlicht de hooikoorts wel terwijl het bij het coronavirus helemaal niets doet.

Maar ik kan me echt niet voorstellen dat er iemand met covid-19 rondloopt die denkt dat het een hooikoortsje is.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  woensdag 29 juli 2020 @ 13:35:18 #12
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_194306758
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 13:31 schreef _serial_ het volgende:
[ afbeelding ]
Mooie lijst waarmee je dus op grond van symptomen niets eenduidig, laat staan conclusiefs kunt vaststellen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_194306775
quote:
10s.gif Op woensdag 29 juli 2020 13:34 schreef Dven het volgende:

Maar ik kan me echt niet voorstellen dat er iemand met covid-19 rondloopt die denkt dat het een hooikoortsje is.
Want? Het ligt echt wel in elkaars verlengde..
pi_194306776
quote:
2s.gif Op woensdag 29 juli 2020 13:27 schreef Evertjan het volgende:

[..]

laat je je testen?
Nee, waarom zou ik?
  woensdag 29 juli 2020 @ 13:36:30 #15
122053 Stoney3K
Flatsehats!
pi_194306778
quote:
10s.gif Op woensdag 29 juli 2020 13:34 schreef Dven het volgende:

Ik denk ook dat dat niet het probleem is, wel een werkgever die een hooikoorts-niezende werknemer naar huis stuurt of een restaurantbezoeker die geweigerd wordt omdat ie loopt te niezen van de hooikoorts.
  woensdag 29 juli 2020 @ 13:39:51 #16
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_194306830
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 13:36 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Want? Het ligt echt wel in elkaars verlengde..
Je zal geen hooikoorts hebben als je de jaarlijks terugkerende jeukende rode ogen en heftige nies- en snotterbuien denkt te kunnen vergelijken met covid-19 waarbij zeker het niesen en de jeukende ogen niet voorkomen.

Dit wordt overigens ook gewoon zo gesteld door KNO-artsen.
pi_194306843
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 13:31 schreef _serial_ het volgende:
[ afbeelding ]
Wacht, niet niezen? :?
pi_194306846
quote:
10s.gif Op woensdag 29 juli 2020 13:39 schreef Dven het volgende:

[..]

Je zal geen hooikoorts hebben als je de jaarlijks terugkerende jeukende rode ogen en heftige nies- en snotterbuien denkt te kunnen vergelijken met covid-19 waarbij zeker het niesen en de jeukende ogen niet voorkomen.

Dit wordt overigens ook gewoon zo gesteld door KNO-artsen.
Hooikoorts is bij lange na niet alleen jeukende rode ogen en heftige nies- en snotterbuien.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
  woensdag 29 juli 2020 @ 13:41:48 #19
12221 Tijn