abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 31 juli 2020 @ 15:34:46 #201
132458 noescom
Libertariër
pi_194340037
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 15:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Jouw definitie van dwang, bedoel je . Die staat duidelijk ter discussie.
De enige definitie van dwang uit het woordenboek die ik al heb gepost.
pi_194340055
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 15:07 schreef mcmlxiv het volgende:
Dat is jouw beperkte kennis van een commune. Bezit mag best.
Ik dacht dat de kern van een commune juist was dat alle bezit gemeenschappelijk is. Dat lees ik ook terug in diverse definities. Misschien dat je je eigen tandenborstel mag hebben maar daar hebben we het hier niet over.

quote:
Het probleem blijft dat wanneer je binnen zo’n volledig legale vereniging wordt geboren je dezelfde beperkingen zult ervaren als nu.
Wanneer deze 'vereniging' precies dezelfde wetten, regels en belastingen heeft als Nederland, is de kritiek ook hetzelfde. Namelijk dat deze niet libertarisch is.
pi_194340108
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 15:34 schreef noescom het volgende:
Wie denkt er nu dat je lichaam je chanteert als je maag gaat rommelen?
Je maag initieert geweld tegenover je brein. Logisch toch.
  vrijdag 31 juli 2020 @ 15:45:42 #204
132458 noescom
Libertariër
pi_194340201
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 15:36 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Ik dacht dat de kern van een commune juist was dat alle bezit gemeenschappelijk is. Dat lees ik ook terug in diverse definities. Misschien dat je je eigen tandenborstel mag hebben maar daar hebben we het hier niet over.
"Een commune (Frans voor gemeente, afgeleid van commun, gemeenschappelijk) is een leef- en/of woongemeenschap waar alles gezamenlijk wordt gedaan. Alle of bijna alle (materiële) bezittingen zijn van de gehele gemeenschap. De bedoeling is dat door de individuele leden van de gemeenschap alleen gebruikt wordt wat nodig is. " - Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Commune
  vrijdag 31 juli 2020 @ 15:50:57 #205
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_194340287
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 15:34 schreef noescom het volgende:

[..]

Dus als een politieagent jouw ID kaart eist en je een boete geeft als je die niet kan laten zien, terwijl je nooit hebt afgesproken dat je een ID kaart bij je zal hebben dan is dat geen dwang. Man, ga toch henen. Ik heb nog nooit zo'n slap gezwam gelezen. Wie denkt er nu dat je lichaam je chanteert als je maag gaat rommelen?
Dat die agent je opsluit is gewoon jouw vrije keuze.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_194340320
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 12:55 schreef Wegenbouwer het volgende:
We zijn geen communisten hoor, met je communes. Lijkt me het tegenovergestelde van kapitalisme.
Aan het uiteinde van het hoefijzer komen beide toch verdacht dicht bij elkaar...
  vrijdag 31 juli 2020 @ 15:54:20 #207
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_194340345
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 15:34 schreef noescom het volgende:

[..]

Dus als een politieagent jouw ID kaart eist en je een boete geeft als je die niet kan laten zien, terwijl je nooit hebt afgesproken dat je een ID kaart bij je zal hebben dan is dat geen dwang. Man, ga toch henen. Ik heb nog nooit zo'n slap gezwam gelezen. Wie denkt er nu dat je lichaam je chanteert als je maag gaat rommelen?
Dus een boete krijgen omdat je die niet bij hebt is dwang.

Maar vogelvrij worden omdat je er voor kiest niet mee te doen aan jullie wereld-ID-organisatie is dat niet?
  vrijdag 31 juli 2020 @ 15:56:06 #208
132458 noescom
Libertariër
pi_194340377
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 15:54 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dus een boete krijgen omdat je die niet bij hebt is dwang.

Maar vogelvrij worden omdat je er voor kiest niet mee te doen aan jullie wereld-ID-organisatie is dat niet?
Zowel Wegenbouwer als ik hebben het nooit gehad over een wereld-ID-organisatie. Dat is echt jouw fantasie.
  vrijdag 31 juli 2020 @ 15:58:02 #209
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_194340399
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 15:34 schreef noescom het volgende:

[..]

Dus als een politieagent jouw ID kaart eist en je een boete geeft als je die niet kan laten zien, terwijl je nooit hebt afgesproken dat je een ID kaart bij je zal hebben dan is dat geen dwang. Man, ga toch henen. Ik heb nog nooit zo'n slap gezwam gelezen. Wie denkt er nu dat je lichaam je chanteert als je maag gaat rommelen?
Nee hoor je mag gewoon weg. Kom je bij ons, volg je onze regels. Geen enkele dwang.

En wanneer heb ik afgesproken dat ik voor eten moet betalen? Herinner ik me niets van
  vrijdag 31 juli 2020 @ 15:58:46 #210
132458 noescom
Libertariër
pi_194340409
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 15:58 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]

Nee hoor je mag gewoon weg. Kom je bij ons, volg je onze regels. Geen enkele dwang.
En het cirkeltje is rond. Het is weekend. Tijd om af te taaien.
  vrijdag 31 juli 2020 @ 16:00:18 #211
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_194340426
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 15:58 schreef noescom het volgende:

[..]

En het cirkeltje is rond. Het is weekend. Tijd om af te taaien.
Klopt. Succes met de revolutie
  vrijdag 31 juli 2020 @ 16:50:51 #212
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_194341196
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 15:56 schreef noescom het volgende:

[..]

Zowel Wegenbouwer als ik hebben het nooit gehad over een wereld-ID-organisatie. Dat is echt jouw fantasie.
Als je het topic terugleest zie je toch echt dat jullie met die constructie bedenken waarbij een centraal geregistreerde ID onontkoombaar is.

quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 15:39 schreef noescom het volgende:

[..]

Een bedrijf kan een ID eisen. Blijkt die vals te zijn dan verleent men geen diensten meer. Lijkt me niet zo moeilijk.
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 15:58 schreef noescom het volgende:

[..]

Dat kan niet als het bedrijf identiteitsbewijzen eist.
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 08:33 schreef noescom het volgende:

[..]

Er is nu ook geen wereldwijde centrale database voor IDs. Bedrijven accepteren buitenlandse ID-kaarten. Dat concept wordt niet anders zodra je de schaal verkleind. De focus ligt nu erg op ID-kaarten, maar dat is natuurlijk niet de enige manier om iemand's identiteit te verifiëren.

quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 10:34 schreef noescom het volgende:

[..]

En ID-kaartuitgevende instanties kunnen ook onderling afspraken maken. En doen ze dat niet dan zijn er altijd nog marktkrachten die ervoor zorgen dat bepaalde gegevens op zo'n kaart staan, omdat bedrijven daarom vragen.
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 15:00 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Er is niemand die je dwingt lid te worden van een beveiligingsbedrijf. Ze kunnen bij lidmaatschap wel een ID vragen natuurlijk. En daarbij kunnen er verschillende bedrijven zijn die een dergelijke database bijhouden. Hoe is dat een overheid?
Dus ja je hebt het raadsel van hoe je mensen gaat identificeren zonder een systeem waar iedereen gedwongen aan mee doet nog altijd niet opgelost.
  vrijdag 31 juli 2020 @ 16:54:56 #213
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_194341253
Nog een mooie aan het ontbreken van een overheid is trouwens het gevolg dat er geen publieke ruimte meer is. Dus als je je huis uit wilt ben je voortdurend bezig toestemming te vragen om over andermans perceel te gaan, danwel moet je overal tol betalen om over wegen te gaan. Waarbij door het geografische element die tolwegeigenaars ook monopolisten zijn.

Wordt een dure tijdrovende klus om naar je werk en terug te komen.
pi_194341429
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 16:54 schreef Hexagon het volgende:
Nog een mooie aan het ontbreken van een overheid is trouwens het gevolg dat er geen publieke ruimte meer is. Dus als je je huis uit wilt ben je voortdurend bezig toestemming te vragen om over andermans perceel te gaan, danwel moet je overal tol betalen om over wegen te gaan. Waarbij door het geografische element die tolwegeigenaars ook monopolisten zijn.

Wordt een dure tijdrovende klus om naar je werk en terug te komen.
Er komt vast een mooi bedrijf of organisatie wat dat voor je coördineert en die tegelijk ook de verkeersregels en het onderhoud organiseert. Eventueel kan de betaling dan plaats vinden afhankelijk van het werkelijke gebruik in tijd en locatie. Je zou zoiets dan bijvoorbeeld rekeningrijden kunnen noemen.
  vrijdag 31 juli 2020 @ 17:08:50 #215
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_194341469
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 17:05 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]

Er komt vast een mooi bedrijf of organisatie wat dat voor je coördineert en die tegelijk ook de verkeersregels en het onderhoud organiseert. Eventueel kan de betaling dan plaats vinden afhankelijk van het werkelijke gebruik in tijd en locatie. Je zou zoiets dan bijvoorbeeld rekeningrijden kunnen noemen.
Precies, kan wel goud geld vragen en nul onderhoud doen, want er is toch geen alternatief. Maar hee, zolang het maar niet via een belasting hoeft.
  vrijdag 31 juli 2020 @ 17:36:31 #216
61891 zakjapannertje
rijksmonument
pi_194341832
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 15:58 schreef noescom het volgende:

[..]

En het cirkeltje is rond. Het is weekend. Tijd om af te taaien.
Ha! Je doet ook aan zomertijd. :P
pi_194342538
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 17:08 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Precies, kan wel goud geld vragen en nul onderhoud doen, want er is toch geen alternatief. Maar hee, zolang het maar niet via een belasting hoeft.
En klagen heeft geen zin. Je krijgt dan als dom antwoord "dan bouw je toch zelf een weg". Iedereen zijn eigen weg bouwen, zijn eigen elektriciteitsnet alleen richting zijn eigen huis en zijn eigen rioolnetwerk. Want stel je voor dat je gedwongen wordt om ergens aan deel te nemen...


Geef mij maar ons geweldige belastingstelsel, wat een uitvinding. Iets waar iemand in een anarcho kapitalistische samenleving wel eens een nobelprijs voor zou kunnen winnen, het systeem van de noodzakelijke dingen samen doen. En niks geen dwang: je kunt ergens anders gaan wonen en dus valt het niet onder de definitie van dwang. Niemand van boven de 18 woont gedwongen in Nederland.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 31 juli 2020 @ 19:36:39 #218
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_194343565
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 18:26 schreef Hanca het volgende:

[..]

En klagen heeft geen zin. Je krijgt dan als dom antwoord "dan bouw je toch zelf een weg". Iedereen zijn eigen weg bouwen, zijn eigen elektriciteitsnet alleen richting zijn eigen huis en zijn eigen rioolnetwerk. Want stel je voor dat je gedwongen wordt om ergens aan deel te nemen...

Geef mij maar ons geweldige belastingstelsel, wat een uitvinding. Iets waar iemand in een anarcho kapitalistische samenleving wel eens een nobelprijs voor zou kunnen winnen, het systeem van de noodzakelijke dingen samen doen. En niks geen dwang: je kunt ergens anders gaan wonen en dus valt het niet onder de definitie van dwang. Niemand van boven de 18 woont gedwongen in Nederland.
Ooit was er een user (HenriOsewoudt) met een origineler antwoord. We zouden dan allemaal met mini-helikoptertjes vliegen. :')

Maargoed, in het beeld van de rasechte libertarier wonen we waarschijnlijk allemaal ergens in een dunbevolkt gebied in et verre westen van de VS rond 1820
  vrijdag 31 juli 2020 @ 21:55:52 #219
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_194345412
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 18:26 schreef Hanca het volgende:
En niks geen dwang: je kunt ergens anders gaan wonen en dus valt het niet onder de definitie van dwang.
Nou, dat gaat nog niet zo makkelijk hoor.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  vrijdag 31 juli 2020 @ 22:11:36 #220
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_194345667
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 21:55 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Nou, dat gaat nog niet zo makkelijk hoor.
Ligt eraan waar je heen wil en wat je meeneemt. Libertaire geweldenaren moeten toch zonder problemen een paar miljoen kunnen meenemen
  vrijdag 31 juli 2020 @ 22:19:36 #221
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_194345828
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 22:11 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]

Ligt eraan waar je heen wil en wat je meeneemt. Libertaire geweldenaren moeten toch zonder problemen een paar miljoen kunnen meenemen
Haha, op zijn minst. Ze zullen wel een flinke kluis thuis ergens hebben hangen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_194345833
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 21:55 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Nou, dat gaat nog niet zo makkelijk hoor.
Emigreren naar een ander land is veel makkelijker te verwezenlijken dan de dooddoener waar libertariërs altijd mee komen, dat mensen maar zelf een weg moeten aanleggen, of zelf een bedrijf moeten beginnen als ze het ergens niet mee eens zijn, of als een bedrijf te machtig zou worden ofzo.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  vrijdag 31 juli 2020 @ 22:22:06 #223
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_194345886
Was papertiger trouwens geen libertariër?
Wat is er met hem gebeurd?
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_194346298
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 21:55 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Nou, dat gaat nog niet zo makkelijk hoor.
Het vliegtuig pakken naar Zuid Amerika met een bananendoos en daar in een sloppenwijk verdwijnen kan prima. Dat noemden ze zelf in dit topic het ideaalbeeld: een bestaan zonder baan, zonder huis en zonder zekerheden.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 31 juli 2020 @ 22:47:46 #225
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_194346440
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 22:40 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dat noemden ze zelf in dit topic het ideaalbeeld: een bestaan zonder baan, zonder huis en zonder zekerheden.
Serieus? Of neem je ze nu in de maling?
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_194346646
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 22:47 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Serieus? Of neem je ze nu in de maling?
Ze beweerden dat het nemen van een baan en het krijgen van een hypotheek iets vrijwilligs was, dat hoefde niet per sé. Blijkbaar zien zij een leven zonder wel zitten, ik zou een baan en een huis (en dus een hypotheek) toch nooit als vrijwillig maar altijd als onmisbaar beschouwen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 31 juli 2020 @ 23:06:12 #227
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_194346758
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 22:58 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ze beweerden dat het nemen van een baan en het krijgen van een hypotheek iets vrijwilligs was, dat hoefde niet per sé. Blijkbaar zien zij een leven zonder wel zitten, ik zou een baan en een huis (en dus een hypotheek) toch nooit als vrijwillig maar altijd als onmisbaar beschouwen.
Doet me een beetje denken aan Diogenes.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_194346810
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 22:47 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Serieus? Of neem je ze nu in de maling?
Onzin natuurlijk. Lees de discussie zelf maar terug.
pi_194346890
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 23:09 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Onzin natuurlijk. Lees de discussie zelf maar terug.
Een baan was iets vrijwilligs. Een hypotheek ook. Zelfs als je cash een huis koopt zul je ergens moeten registreren wie jij bent om te kunnen registreren dat het huis van jou is. Maar daar kon je volgens jullie onderuit door het gewoon niet te doen: geen baan nemen, geen huis kopen (en ook niet huren). Volgens jullie kon dat allemaal, dat was een optie. Anders is het niet vrijwillig, dat registreren, die baan nemen. En inderdaad: dat is ook niet vrijwillig. Goed dat je nu snapt dat jullie onzin schreven.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 1 augustus 2020 @ 08:12:39 #230
132458 noescom
Libertariër
pi_194349928
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 23:14 schreef Hanca het volgende:

[..]

Een baan was iets vrijwilligs. Een hypotheek ook. Zelfs als je cash een huis koopt zul je ergens moeten registreren wie jij bent om te kunnen registreren dat het huis van jou is. Maar daar kon je volgens jullie onderuit door het gewoon niet te doen: geen baan nemen, geen huis kopen (en ook niet huren). Volgens jullie kon dat allemaal, dat was een optie. Anders is het niet vrijwillig, dat registreren, die baan nemen. En inderdaad: dat is ook niet vrijwillig. Goed dat je nu snapt dat jullie onzin schreven.
Die samenvatting is vals en leugenachtig. Maar goed, je kunt ook niet anders verwachten van mensen die stellen dat hun maag hun hersens chanteert zodra ze honger krijgen. Als je wil weten wat er wél is gezegd, moet je even teruglezen.
pi_194349943
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 08:12 schreef noescom het volgende:

[..]

Die samenvatting is vals en leugenachtig. Maar goed, je kunt ook niet anders verwachten van mensen die stellen dat hun maag hun hersens chanteert zodra ze honger krijgen. Als je wil weten wat er wél is gezegd, moet je even teruglezen.
Is het nemen van een baan nou wel of niet iets vrijwilligs, iets optioneels dus (als er geen optie is iets niet te doen, doe je het per definitie niet vrijwillig)?

Jij beweerde toch echt van wel...
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 1 augustus 2020 @ 08:23:14 #232
132458 noescom
Libertariër
pi_194349980
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 08:15 schreef Hanca het volgende:

[..]

Is het nemen van een baan nou wel of niet iets vrijwilligs, iets optioneels dus (als er geen optie is iets niet te doen, doe je het per definitie niet vrijwillig)?

Jij beweerde toch echt van wel...
Lees nog eens de definitie van dwang en trek je eigen conclusies.

"Met gebruik van geweld iemand dwingen iets te doen, iets niet te doen of iets te dulden. In het civielrecht geldt dat overeenkomsten en andere rechtshandelingen die onder invloed van dwang tot stand zijn gekomen vernietigbaar zijn. Dwang hoeft niet door de tegenpartij zelf uitgeoefend te worden, maar kan ook door een derde geschieden. - Bron: https://www.encyclo.nl/begrip/dwang

"het uitoefenen van macht om iemand tegen diens wil iets te laten doen of laten" - Bron: https://nl.wiktionary.org/wiki/dwang
pi_194350037
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 08:23 schreef noescom het volgende:

[..]

Lees nog eens de definitie van dwang en trek je eigen conclusies.

"Met gebruik van geweld iemand dwingen iets te doen, iets niet te doen of iets te dulden. In het civielrecht geldt dat overeenkomsten en andere rechtshandelingen die onder invloed van dwang tot stand zijn gekomen vernietigbaar zijn. Dwang hoeft niet door de tegenpartij zelf uitgeoefend te worden, maar kan ook door een derde geschieden. - Bron: https://www.encyclo.nl/begrip/dwang

"het uitoefenen van macht om iemand tegen diens wil iets te laten doen of laten" - Bron: https://nl.wiktionary.org/wiki/dwang
Weer eens een vraag die je niet beantwoord (misschien is een cursus lezen iets voor je?). Ik vroeg niet naar een definitie van dwang. Ik vroeg of het nemen van een baan vrijwillig/optioneel is.

Volgens mij is ieder gezin in Nederland gedwongen dat minstens 1 een baan neemt als ze een redelijk leven willen hebben. En als je de overheid en dus de uitkeringen af schaft ben je zelfs gedwongen een baan te nemen als je niet van honger wil komen. Ontken je dat?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 1 augustus 2020 @ 08:32:20 #234
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_194350040
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 08:23 schreef noescom het volgende:

[..]

Lees nog eens de definitie van dwang en trek je eigen conclusies.

"Met gebruik van geweld iemand dwingen iets te doen, iets niet te doen of iets te dulden. In het civielrecht geldt dat overeenkomsten en andere rechtshandelingen die onder invloed van dwang tot stand zijn gekomen vernietigbaar zijn. Dwang hoeft niet door de tegenpartij zelf uitgeoefend te worden, maar kan ook door een derde geschieden. - Bron: https://www.encyclo.nl/begrip/dwang

"het uitoefenen van macht om iemand tegen diens wil iets te laten doen of laten" - Bron: https://nl.wiktionary.org/wiki/dwang
Mooi hoor. Dus een baan, een hypotheek, eten is vrijwillig. Daarmee is belasting betalen ook vrijwillig geworden. Gewoon zorgen dat je geen inkomen hebt.
  zaterdag 1 augustus 2020 @ 08:33:02 #235
132458 noescom
Libertariër
pi_194350044
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 08:31 schreef Hanca het volgende:

[..]

Weer eens een vraag die je niet beantwoord. Ik vroeg niet naar een definitie van dwang. Ik vroeg of het nemen van een baan vrijwillig/optioneel is.
Als we het niet eens worden over definities dan is dit gesprek kansloos en nutteloos en ga ik verder weekend vieren.
pi_194350054
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 08:33 schreef noescom het volgende:

[..]

Als we het niet eens worden over definities dan is dit gesprek kansloos en nutteloos en ga ik verder weekend vieren.
De vraag is zo ontzettend simpel: is het een optie geen baan te nemen in jouw ideale samenleving zonder overheid, ja of nee?

Je durft gewoon niet te antwoorden.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 1 augustus 2020 @ 08:43:15 #237
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_194350116
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 08:34 schreef Hanca het volgende:

[..]

De vraag is zo ontzettend simpel: is het een optie geen baan te nemen in jouw ideale samenleving zonder overheid, ja of nee?

Je durft gewoon niet te antwoorden.
Ja het is ook vrij vervelend als je allerlei lastige vragen krijgt over je simplistische idee dat we wel zonder overheid kunnen. De enige uitweg lijkt om allerlei absurde constructies te bedenken en dan glashard ontkennen dat je daarmee een nieuwe overheid bedenkt.

Maar wellicht is het ook goed als we hen de vrijheid geven om vogelvrije landloper/clochard te worden. Dan dwingt niemand ze om mee te doen met de rest.
  zaterdag 1 augustus 2020 @ 09:12:38 #238
132458 noescom
Libertariër
pi_194350298
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 08:34 schreef Hanca het volgende:

[..]

De vraag is zo ontzettend simpel: is het een optie geen baan te nemen in jouw ideale samenleving zonder overheid, ja of nee?
De definitie van dwang die ik hanteer is: "het uitoefenen van macht om iemand tegen diens wil iets te laten doen of laten". Jouw definitie van dwang is: "niet optioneel door natuurlijke noodzaak". Deze definities liggen ver uit elkaar. Het heeft pas zin om verder te praten als we het erover eens zijn waar we het over hebben. Ik ga nu op het strand liggen.
pi_194350321
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 09:12 schreef noescom het volgende:

[..]

De definitie van dwang die ik hanteer is: "het uitoefenen van macht om iemand tegen diens wil iets te laten doen of laten". Jouw definitie van dwang is: "niet optioneel door natuurlijke noodzaak". Deze definities liggen ver uit elkaar. Het heeft pas zin om verder te praten als we het erover eens zijn waar we het over hebben. Ik ga nu op het strand liggen.
Ik noem het woord dwang niet.

Daarbij vallen termen als "noodgedwongen" en "gedwongen door omstandigheden" juridisch ook gewoon onder dwang.


Maar je weigert een zeer simpele ja/nee vraag te beantwoorden, gewoon omdat je bang bent voor je eigen antwoord.


Het is zeer simpel: of jouw ideaalbeeld is het leven zonder baan of huis, of je moet toegeven dat je geen ideaal leven kunt hebben zonder dat je gedwongen bent (het is dus noodgedwongen) aan systemen mee te doen die nu door de overheid zijn ingericht en dan door type bedrijven als facebook zullen worden beheerd.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 1 augustus 2020 @ 09:18:58 #240
132458 noescom
Libertariër
pi_194350349
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 09:15 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik noem het woord dwang niet.
Jawel, dat doe je voortdurend.

quote:
Daarbij vallen termen als "noodgedwongen" en "gedwongen door omstandigheden" juridisch ook gewoon onder dwang.
Dat zal best, maar het is niet de definitie die ik hanteer.
pi_194350360
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 09:18 schreef noescom het volgende:

[..]

Jawel, dat doe je voortdurend.
Waar staat het woordje dwang?

quote:
is het een optie geen baan te nemen in jouw ideale samenleving zonder overheid, ja of nee?
Het is alsof ik met mijn 5 jarige zoontje praat, die verzint ook vaak woordjes in de zinnen nu hij leert lezen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 1 augustus 2020 @ 09:22:22 #242
132458 noescom
Libertariër
pi_194350366
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 09:20 schreef Hanca het volgende:

[..]

Waar staat het woordje dwang?
quote:
Daarbij vallen termen als "noodgedwongen" en "gedwongen door omstandigheden" juridisch ook gewoon onder dwang.
quote:
Volgens mij is ieder gezin in Nederland gedwongen dat minstens 1 een baan neemt als ze een redelijk leven willen hebben.
pi_194350367
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 09:18 schreef noescom het volgende:

[..]
Dat zal best, maar het is niet de definitie die ik hanteer.
Definities aanpassen omdat het anders niet uit komt met je ideale wereld, omdat je anders moet toegeven dat je ongelijk hebt. Een zwaktebod.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_194350373
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 09:22 schreef noescom het volgende:

[..]


[..]


[..]

Geef nu gewoon antwoord op de simpele ja/nee vraag, of durf je niet?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 1 augustus 2020 @ 09:23:07 #245
132458 noescom
Libertariër
pi_194350374
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 09:22 schreef Hanca het volgende:

[..]

Definities aanpassen omdat het anders niet uit komt met je ideale wereld, omdat je anders moet toegeven dat je ongelijk hebt. Een zwaktebod.
LOL. Dus een definitie uit het woordenboek kopieren is in jouw fantasiewereld "definities aanpassen". We zijn klaar.
pi_194350395
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 09:23 schreef noescom het volgende:

[..]

We zijn klaar.
Klopt, we hebben genoeg bewezen dat in jouw ideale wereld er vooral onderdrukking door rijken en heel veel wanorde en een totaal gebrek aan recht zal zijn.


Niet voor niets dat een echte liberariër ook helemaal de overheid niet af wil schaffen, een echte libertariër heeft niks met het anarcho kapitalisme.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 1 augustus 2020 @ 09:28:23 #247
132458 noescom
Libertariër
pi_194350410
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 09:26 schreef Hanca het volgende:

[..]

Klopt
Daarmee is alles gezegd. We praten weer verder zodra je mijn definitie van dwang accepteert (die in het woordenboek staat, voor de duidelijkheid). :W
pi_194350427
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 09:28 schreef noescom het volgende:

[..]

Daarmee is alles gezegd. We praten weer verder zodra je mijn definitie van dwang accepteert. :W
We praten weer verder als jij niet een klein stukje uit een woordenboek pakt als definitie, lekker knippen en plakken zoals het jou uit komt, maar volledige definities gaat gebruiken. En als jij simpele ja/nee vragen hebt leren beantwoorden, want een volgend gesprek over dit onderwerp zal weer met die simpele ja/nee vraag beginnen. Misschien een cursusje lezen starten?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_194350473
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 15:10 schreef noescom het volgende:

[..]

Het lijkt me logisch dat boeren die geld, tijd en energie steken in het verbouwen van voedsel daar iets voor terug willen zien. Dit valt allemaal niet onder dwang, want niemand dwingt je om te eten.
Fijn dat die boeren voor de mensen nog wat eten verbouwen, vlak voordat hun gaan oogsten mogen de mensen dit zo van zijn land oogsten in het utopische libertarische paradijs, want het land is toch ook van iedereen.

Worden er opeens wel eigendomsrechten daar bijgehouden, wie en met welke legitimiteit gaat dat doen? En waarom zouden niet 3 bedrijven dat doen en elke bedrijf heeft in zijn eigen optiek de mogelijkheid om eigendomsrechten om te verdelen.
  Beste debater 2022 zaterdag 1 augustus 2020 @ 11:47:08 #250
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_194352039
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 09:12 schreef noescom het volgende:

[..]

De definitie van dwang die ik hanteer is: "het uitoefenen van macht om iemand tegen diens wil iets te laten doen of laten". Jouw definitie van dwang is: "niet optioneel door natuurlijke noodzaak". Deze definities liggen ver uit elkaar. Het heeft pas zin om verder te praten als we het erover eens zijn waar we het over hebben. Ik ga nu op het strand liggen.
Van wie is dat strand?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zaterdag 1 augustus 2020 @ 12:15:12 #251
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_194352442
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 11:47 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Van wie is dat strand?
Het grappige is dat hij in zijn paradijs zal klagen dat hij niet meer gratis op het strand kan liggen
  zaterdag 1 augustus 2020 @ 12:19:45 #252
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_194352495
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 09:28 schreef noescom het volgende:

[..]

Daarmee is alles gezegd. We praten weer verder zodra je mijn definitie van dwang accepteert (die in het woordenboek staat, voor de duidelijkheid). :W
Jouw definitie is prima. Die betekent namelijk dat jij nu al in je libertaire wereld leeft. Niemand dwingt jou belasting te betalen, het is jouw keuze hier te wonen, niet de onze. Zoek een plek zonder belasting en probleem opgelost

Oh ja familie en vrienden? Das ook een keuze, net als honger. Net wat je het belangrijkste vind toch?
  zaterdag 1 augustus 2020 @ 13:08:41 #253
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_194353173
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 12:15 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]

Het grappige is dat hij in zijn paradijs zal klagen dat hij niet meer gratis op het strand kan liggen
Nog niet te spreken van die tientallen tolpoortjes die je door moet
pi_194353430
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 12:15 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]

Het grappige is dat hij in zijn paradijs zal klagen dat hij niet meer gratis op het strand kan liggen
Gratis? Stranden worden onderhouden van belastinggeld.
pi_194353547
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 13:32 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Gratis? Stranden worden onderhouden van belastinggeld.
In praktijk worden stranden onderhouden door gemeentes en vrijwilligers, die gemeentes verdienen dat terug door toerisme. Als je dus niet in de gemeente van het strand woont, lig je gratis op dat strand, ja (en als je wel in die gemeente woont, heb je daar voor gekozen en dus ook gekozen die belasting te betalen).
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_194353903
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 13:41 schreef Hanca het volgende:

[..]

In praktijk worden stranden onderhouden door gemeentes en vrijwilligers, die gemeentes verdienen dat terug door toerisme. Als je dus niet in de gemeente van het strand woont, lig je gratis op dat strand, ja (en als je wel in die gemeente woont, heb je daar voor gekozen en dus ook gekozen die belasting te betalen).
De grootste klap qua onderhoud doet Rijkswaterstaat overigens als onderdeel van de zeewering. Betaal ik ook aan mee ook al zit ik hier hoog en droog :D
pi_194353978
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 14:10 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]

De grootste klap qua onderhoud doet Rijkswaterstaat overigens als onderdeel van de zeewering. Betaal ik ook aan mee ook al zit ik hier hoog en droog :D
Ja, ik ben benieuwd hoe een anarcho kapitalistische samenleving zoiets gaat regelen. Je kunt een abonnement nemen, maar als je het niet neemt werkt de bescherming ook niet voor je?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_194354038
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 14:15 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ja, ik ben benieuwd hoe een anarcho kapitalistische samenleving zoiets gaat regelen. Je kunt een abonnement nemen, maar als je het niet neemt werkt de bescherming ook niet voor je?
Ik gok dat het er op neer zal komen dat je verplicht een abonnement op de zeewering moet nemen als je onder NAP woont. Wil je dat niet, dan moet je maar ergens anders gaan wonen...
pi_194354124
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 14:20 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]

Ik gok dat het er op neer zal komen dat je verplicht een abonnement op de zeewering moet nemen als je onder NAP woont. Wil je dat niet, dan moet je maar ergens anders gaan wonen...
Of in de buurt van een rivier... blijft weinig Nederland over. En de prijzen komen van een monopolist, of gaan we concurreren op waterveiligheid?

[ Bericht 5% gewijzigd door Hanca op 01-08-2020 14:34:52 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_194354429
quote:
Nee, ik ga niet een enorme faq doorlezen van mensen die dromen over een sprookjeswereld waarin slechte mensen en legers niet bestaan. Sorry. En zeker niet alle 100 linkjes uit de OP.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_194354624
quote:
“Vrijwillige” bijdrage op straffe van sociale uitsluiting dus als ik het goed begrijp?
pi_194354846
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 14:54 schreef Hanca het volgende:

[..]

Nee, ik ga niet een enorme faq doorlezen van mensen die dromen over een sprookjeswereld waarin slechte mensen en legers niet bestaan. Sorry. En zeker niet alle 100 linkjes uit de OP.
Als je te beroerd bent om je een beetje in te lezen, reageer ik ook niet meer serieus op jouw vragen. Dan ben je gewoon aan het trollen hier.

quote:
Ja, ik ben benieuwd hoe een anarcho kapitalistische samenleving zoiets gaat regelen.
Blijkbaar ben je helemaal niet benieuwd want je vertikt het om er ook maar iets over te lezen.

[ Bericht 5% gewijzigd door Wegenbouwer op 01-08-2020 15:36:19 ]
  zaterdag 1 augustus 2020 @ 15:35:20 #264
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_194354993
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 15:09 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]

“Vrijwillige” bijdrage op straffe van sociale uitsluiting dus als ik het goed begrijp?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dus de Amish zijn al libertair. Opgelost.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_194355072
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 15:27 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Als je te beroerd bent om je een beetje in te lezen, reageer ik ook niet meer serieus op jouw vragen. Dan ben je gewoon aan het trollen hier.
[..]

Blijkbaar ben je helemaal niet benieuwd want je vertikt het om er ook maar iets over te lezen.
'Iets' lezen of de echt 100 links met meestal meerdere pagina's aan veelal minder interessante en zeer gekleurde informatie doorworstelen is nogal een verschil.

En als ik overtuigd was van iets, zou ik niet te beroerd zijn het kort uit te leggen. Blijkbaar mist die overtuiging hier toch wat, omdat de fans van het anarcho kapitalisme (let op, geen libertariërs want dat is echt wat anders, een libertariër wil de overheid niet afschaffen) vooral vragen ontwijken en nooit een antwoord geven.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_194355294
quote:
7s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 15:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dus de Amish zijn al libertair. Opgelost.
Het gaat in het artikel over anarcho-kapitalisme of andere vormen van anarchisme. Niet over libertarisme. Ik weet niet genoeg van de Amish om te zeggen of die samenleving anarchistisch is.

[ Bericht 2% gewijzigd door Wegenbouwer op 01-08-2020 16:04:42 ]
  zaterdag 1 augustus 2020 @ 16:52:08 #267
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_194356310
quote:
Helaas staan er geen oplossingen in. Alleen dezelfde vage shit. Dijken als goed doel! Ja perfecte oplossing
  Beste debater 2022 zaterdag 1 augustus 2020 @ 20:48:14 #268
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_194359398
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 15:49 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Het gaat in het artikel over anarcho-kapitalisme of andere vormen van anarchisme. Niet over libertarisme. Ik weet niet genoeg van de Amish om te zeggen of die samenleving anarchistisch is.
In het anarcho-kapitalisme is het een grotere zonde belasting te heffen (diefstal) dan iemand van de honger of pijn te laten creperen.

Dat is alles wat we over dat psychopathische systeem weten moeten.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zaterdag 1 augustus 2020 @ 20:49:08 #269
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_194359409
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 15:49 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Het gaat in het artikel over anarcho-kapitalisme of andere vormen van anarchisme. Niet over libertarisme. Ik weet niet genoeg van de Amish om te zeggen of die samenleving anarchistisch is.
Dan moet je je maar eens inlezen op dat onderwerp.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zaterdag 1 augustus 2020 @ 20:50:42 #270
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_194359432
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 16:52 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]

Helaas staan er geen oplossingen in. Alleen dezelfde vage shit. Dijken als goed doel! Ja perfecte oplossing
Waarbij voorbij gegaan word aan het feit dat veel goede doelen shit word afgedwongen door religie of gestimuleerd met belastingvoordelen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_194359591
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 20:48 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

In het anarcho-kapitalisme is het een grotere zonde belasting te heffen (diefstal) dan iemand van de honger of pijn te laten creperen.

Dat is alles wat we over dat psychopathische systeem weten moeten.
Het is een sociaal-economisch systeem zonder centrale overheid waarbij de taken die traditioneel aan de overheid worden toegeschreven op de vrije markt tot stand komen. Over zonden wordt niets gezegd.
pi_194359603
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 20:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dan moet je je maar eens inlezen op dat onderwerp.
Lijkt me interessant. Heb je een artikel?
  Beste debater 2022 zaterdag 1 augustus 2020 @ 21:03:55 #273
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_194359626
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 21:01 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Het is een sociaal-economisch systeem zonder centrale overheid waarbij de taken die traditioneel aan de overheid worden toegeschreven op de vrije markt tot stand komen.
We weten hoe de vrije markt over 'onrendabelen' denkt.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_194359823
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 21:03 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

We weten hoe de vrije markt over 'onrendabelen' denkt.
Zonder minimumloon zullen er al een stuk minder 'onrendabelen' zijn. De overheid houdt veel mensen in armoede zonder enig toekomstperspectief.
  Beste debater 2022 zaterdag 1 augustus 2020 @ 21:16:03 #275
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_194359848
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 21:14 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Zonder minimumloon zullen er al een stuk minder 'onrendabelen' zijn.
Alleen maar meer; immers, als de werkgever de macht heeft en het goedkoop kan krijgen, leren de harde economische wetten dat hij dat ook zal doen...

verbazingwekkend hoe wereldvreemd libertariërs en anarcho-kapitalisten zijn.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 zaterdag 1 augustus 2020 @ 21:16:57 #276
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_194359868
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 21:14 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Zonder minimumloon zullen er al een stuk minder 'onrendabelen' zijn. De overheid houdt veel mensen in armoede zonder enig toekomstperspectief.
De overheid zorgt in ieder geval nog dat die mensen in leven blijven en enigszins normaal kunnen leven.

In jouw dystopie zijn ze aan de afgoden (H. Vrije Markt en de H. Economie) overgeleverd...
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_194359888
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 21:16 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Alleen maar meer; immers, als de werkgever de macht heeft en het goedkoop kan krijgen, leren de harde economische wetten dat hij dat ook zal doen...

Harde economische wetten leren ons dat 'de werkgever' te maken heeft met concurrentie en niet zelf prijszetter is.
  Beste debater 2022 zaterdag 1 augustus 2020 @ 21:18:58 #278
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_194359915
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 21:17 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Harde economische wetten leren ons dat 'de werkgever' te maken heeft met concurrentie en niet zelf prijszetter is.
Daarom; waarom 8 euro per uur betalen als 'ie in libertopia iemand voor drie centen en een appel kan krijgen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zaterdag 1 augustus 2020 @ 21:19:38 #279
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_194359925
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 21:01 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Het is een sociaal-economisch systeem zonder centrale overheid waarbij de taken die traditioneel aan de overheid worden toegeschreven op de vrije markt tot stand komen. Over zonden wordt niets gezegd.
Ach wij zullen ons wel redden in de libertaire wereld.



Libertaire softies die denken dat hun commerciële beveiligingsbedrijf een kans maakt tegen onze proletarische communicatie stijl blijven grappig
pi_194360837
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 21:14 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Zonder minimumloon zullen er al een stuk minder 'onrendabelen' zijn. De overheid houdt veel mensen in armoede zonder enig toekomstperspectief.
Klopt, die zullen zich net als een heleboel van de anderen al snel dood werken, als ze niet van honger omkomen. Uitroeien die "onrendabelen"! Weg met de mensheid!
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_194365615
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 augustus 2020 21:14 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Zonder minimumloon zullen er al een stuk minder 'onrendabelen' zijn. De overheid houdt veel mensen in armoede zonder enig toekomstperspectief.
Amerika het land met een minimaal minimumloon waar 5% van de werkenden meerdere banen moeten hebben en alsnog op voedselbonnen moeten leven. Waar blijven de perspectieven voor die groep van de bevolking? :{
pi_194365795
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 09:51 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Amerika het land met een minimaal minimumloon waar 5% van de werkenden meerdere banen moeten hebben en alsnog op voedselbonnen moeten leven. Waar blijven de perspectieven voor die groep van de bevolking? :{
Om nog niet te spreken over chronisch zieken, gehandicapten en andere mensen die door omstandigheden niet kunnen werken. Die moeten dan maar hopen op liefdadigheid van anderen, begrijp ik altijd...
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zondag 2 augustus 2020 @ 10:12:56 #283
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_194365885
"Liefdadigheid" is ook een mooi eufemisme voor "Iemand anders mag zich er best om bekommeren, zolang ik het maar niet ben."
pi_194366307
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 10:12 schreef Hexagon het volgende:
"Liefdadigheid" is ook een mooi eufemisme voor "Iemand anders mag zich er best om bekommeren, zolang ik het maar niet ben."
Ja, en een gehandicapte zoals die jongen in Ermelo een paar jaar terug op tv die dag in dag uit 2 of 3 man verzorging nodig heeft (op 1 gehandicapte), heeft wel heel veel liefdadigheid nodig. Daar kun je toch niet op vertrouwen, dat iedereen dan een menswaardig leven krijgt?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zondag 2 augustus 2020 @ 10:54:09 #285
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_194366354
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 10:12 schreef Hexagon het volgende:
"Liefdadigheid" is ook een mooi eufemisme voor "Iemand anders mag zich er best om bekommeren, zolang ik het maar niet ben."
Onze libertaire voorvechters willen best liefdadig zijn hoor. Voor eigen partner, kinderen en heel misschien nog wat familie schat ik zo in. Voor de rest vooral ikke ikke gok ik.

Ongeveer zoals Nederland was voor 1960, das hun ideaalbeeld
pi_194366417
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 10:12 schreef Hexagon het volgende:
"Liefdadigheid" is ook een mooi eufemisme voor "Iemand anders mag zich er best om bekommeren, zolang ik het maar niet ben."
Uiteraard, want het is natuurlijk niet de bedoeling dat ze straks pakweg 50% van hun veel lagere inkomen af moeten dragen aan liefdadigheid...
  zondag 2 augustus 2020 @ 11:06:09 #287
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_194366491
Maargoed het ontbreken van sociaal beleid vind ik nog niet het interessantste bezwaar van het libertarisme. Ik ben het er totaal mee oneens maar het is niet onrealistisch, genoeg landen waar het zo werkt.

Het is vooral het totaal ontbreken van de bassistructuur van een samenleving die het zo absurd maakt. Dingen zoals een onafhankelijke rechtspraak, interventies voor het algemeen belang, een identificatie van mensen of een publieke ruimte. Allemaal zaken zonder welke niets van de grond komt.
  zondag 2 augustus 2020 @ 11:10:41 #288
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_194366541
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 11:06 schreef Hexagon het volgende:
Maargoed het ontbreken van sociaal beleid vind ik nog niet het interessantste bezwaar van het libertarisme. Ik ben het er totaal mee oneens maar het is niet onrealistisch, genoeg landen waar het zo werkt.

Het is vooral het totaal ontbreken van de bassistructuur van een samenleving die het zo absurd maakt. Dingen zoals een onafhankelijke rechtspraak, interventies voor het algemeen belang, een identificatie van mensen of een publieke ruimte. Allemaal zaken zonder welke niets van de grond komt.
Ik heb ooit een klusje voor Liberia (grappige naam in deze context) gedaan. Net na het verjagen van Charles Taylor, 2004 of zo. Daar zag je heel aardig dat het totaal ontbreken van enige vorm van een basisstructuur de chaos in stand houdt. Inclusief de bijbehorende armoede en wetteloosheid.
pi_194367272
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 11:06 schreef Hexagon het volgende:
Maargoed het ontbreken van sociaal beleid vind ik nog niet het interessantste bezwaar van het libertarisme. Ik ben het er totaal mee oneens maar het is niet onrealistisch, genoeg landen waar het zo werkt.

Het is vooral het totaal ontbreken van de bassistructuur van een samenleving die het zo absurd maakt. Dingen zoals een onafhankelijke rechtspraak, interventies voor het algemeen belang, een identificatie van mensen of een publieke ruimte. Allemaal zaken zonder welke niets van de grond komt.
Let op: geen libertarisme, maar anarcho kapitalisme. Een libertariër wil een kleine overheid, maar niet helemaal geen overheid. Een libertariër vindt dat politie, justitie, leger en dijken wel een zaak zijn van de overheid, ook al wil hij niet dat dit via belastingen betaald wordt. Sterker nog: er is ook een libertarische stroming die veel meer overheidsingrijpen nog wel gerechtvaardigd vindt, de Fransman Onfray is een bekende leider van die stroming.

Dat maakt het libertarisme een wat mij betreft onwenselijke, maar niet onmogelijke politieke stroming. Het anarcho kapitalisme is wel een onmogelijke stroming, puur wensdenken. Dat blijkt ook uit het feit dat hier bijna alle vragen ontweken worden. Het anarcho kapitalisme past het best in fictie-boeken.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_194368041
quote:
1s.gif Op zondag 2 augustus 2020 12:05 schreef Hanca het volgende:
Een libertariër wil een kleine overheid, maar niet helemaal geen overheid. Een libertariër vindt dat politie, justitie, leger en dijken wel een zaak zijn van de overheid
Nog wat leesvoer uit de OP. Dit keer maar een paar regels, zou zelfs voor jou te doen moeten zijn.

Is het libertarisme tegen de staat ?

tldr: anarcho-kapitalisme en libertarisme staan los van elkaar

[ Bericht 5% gewijzigd door Wegenbouwer op 02-08-2020 13:08:35 ]
pi_194368075
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 11:06 schreef Hexagon het volgende:
Het is vooral het totaal ontbreken van de bassistructuur van een samenleving die het zo absurd maakt.
Wat bedoel je met structuur? Wou je zeggen dat alleen overheidsorganisaties een structuur hebben en marktpartijen als Apple. maar wat aanrommelen?
pi_194368149
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 13:01 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Nog wat leesvoer uit de OP. Dit keer maar een paar regels, zou zelfs voor jou te doen moeten zijn.

Is het libertarisme tegen de staat ?

tldr: anarcho-kapitalisme en libertarisme staan los van elkaar
Dat is exact wat ik zeg: het anarcho-kapitalisme (geen overheid) is geen libertarisme.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_194368191
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 13:03 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Wat bedoel je met structuur? Wou je zeggen dat alleen overheidsorganisaties een structuur hebben en marktpartijen als Apple. maar wat aanrommelen?
Apple maakt gebruik van de structuren van de overheden. Als jij bij apple wat in termijnen koopt of iets leased, moet je je identificeren. Ook Apple kan niet zonder de basisstructuur van de overheden.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_194368685
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 13:10 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dat is exact wat ik zeg: het anarcho-kapitalisme (geen overheid) is geen libertarisme.
Je zei ook dat een libertarier voor een overheid is, wat niet klopt.

quote:
Apple maakt gebruik van de structuren van de overheden. Als jij bij apple wat in termijnen koopt of iets leased, moet je je identificeren. Ook Apple kan niet zonder de basisstructuur van de overheden.
Het idee is dat een vergelijkbare basisstructuur wordt gevormd door marktpartijen.
pi_194368926
quote:
1s.gif Op zondag 2 augustus 2020 13:12 schreef Hanca het volgende:

[..]

Apple maakt gebruik van de structuren van de overheden. Als jij bij apple wat in termijnen koopt of iets leased, moet je je identificeren. Ook Apple kan niet zonder de basisstructuur van de overheden.
Sterker nog; Apple is zo groot kunnen worden juist dankzij door de overheid gefinancierde research en development.

Zie ook het boek 'de ondernemende staat'.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_194369280
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 13:50 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Je zei ook dat een libertarier voor een overheid is, wat niet klopt.
[..]

Wel, libertariërs willen de overheid niet afschaffen. Als jij denkt van wel, moet je zelf nog even wat gaan lezen. Anarchisten (in dit geval aanhangers van het anarcho kapitalisme, maar er zijn meer varianten, ook een communistische) willen de overheid afschaffen. Libertariërs willen de overheid verkleinen, maar weten heel goed dat de overheid onmisbaar is.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zondag 2 augustus 2020 @ 14:56:29 #297
132458 noescom
Libertariër
pi_194369523
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 13:50 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Je zei ook dat een libertarier voor een overheid is, wat niet klopt.
Ik heb dat altijd wel een beetje schizofreen gevonden aan het libertarisme.

"Er zijn libertariers die een minimale staat met alleen een aantal taken op het gebied van justitie en politie voorstaan. Deze zogenaamde nachtwakerstaat is de meest extensieve staat die volgens hen te rechtvaardigen is."

Maar als je een staat voorstaat, dan ben je een collectivist. Ik zie niet hoe dat verenigbaar is met "Het libertarisme is een politieke filosofie die een maatschappij nastreeft waarin individuele vrijheid centraal staat.". Kortom, minarchisten zijn geen libertariers. Je kunt je zelfs afvragen of libertarisme wel bestaat.

[ Bericht 0% gewijzigd door noescom op 02-08-2020 15:04:48 ]
pi_194369752
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 14:56 schreef noescom het volgende:
Maar als je een minimale staat voorstaat, dan ben je een collectivist. Ik zie niet hoe dat verenigbaar is met "Het libertarisme is een politieke filosofie die een maatschappij nastreeft waarin individuele vrijheid centraal staat."
Het is verenigbaar voor pragmatische libertariers die geen heil zien in het anarcho-kapitalisme en daar liever een paar principes voor laten varen. Ik zou niet zover willen gaan om hen geen libertariers te noemen, hooguit niet volledig principieel. Je kunt onder een overheid ook een grote mate van vrijheid hebben. Vraag is alleen of het vol te houden is.
  zondag 2 augustus 2020 @ 15:11:18 #299
132458 noescom
Libertariër
pi_194369861
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 15:05 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Het is verenigbaar voor pragmatische libertariers die geen heil zien in het anarcho-kapitalisme en daar liever een paar principes voor laten varen. Ik zou niet zover willen gaan om hen geen libertariers te noemen, hooguit niet volledig principieel. Je kunt onder een overheid ook een grote mate van vrijheid hebben. Vraag is alleen of het vol te houden is.
Tja. Dat is een beetje zoals principieel tegen verkrachting zijn, behalve als het wel een héél lekker wijf is. Je staat voor je principes of niet. Ik snap wel dat iemand liever een kleine staat heeft dan een grote, maar dan is het meer een pragmatische keuze uit twee kwaden. Als je staat voor individuele vrijheid dan kom je automatisch bij anarcho-kapitalisme uit. Ik moet ineens denken aan dit grapje: "Wat is het verschil tussen minarchisme en anarcho-kapitalisme? Ongeveer 6 maanden"
pi_194370145
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 15:11 schreef noescom het volgende:

[..]

Tja. Dat is een beetje zoals principieel tegen verkrachting zijn, behalve als het wel een héél lekker wijf is. Je staat voor je principes of niet. Ik snap wel dat iemand liever een kleine staat heeft dan een grote, maar dan is het meer een pragmatische keuze uit twee kwaden. Als je staat voor individuele vrijheid dan kom je automatisch bij anarcho-kapitalisme uit. Ik moet ineens denken aan dit grapje: "Wat is het verschil tussen minarchisme en anarcho-kapitalisme? Ongeveer 6 maanden"
Nee, het is verstandig zijn en weten dat voor een aantal dingen een centrale leiding nodig is. Justitie, leger en politie (en ook waterveiligheid en riool, bijvoorbeeld) kunnen niet in particuliere handen zijn en systemen als de identificatie van personen door middel van een bij de geboorte gegeven en onveranderbaar nummer zijn onmisbaar.

Maar goed, anarchisten staan nou eenmaal niet bekend om hun heldere beeld hoe de samenleving er uit moet zien, alleen maar om het 'de overheid is slecht, want...' en dan verschilt wat er op de puntjes staat per groep anarchisten. Anarcho-kapitalisme lijkt dan ook meer op anarchocommunisme dan op libertarisme.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')