abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 29 juli 2020 @ 08:11:05 #1
282135 PietPossum
Disputatio non grata
pi_194303365
Goedemorgen :W

Ik ben absoluut geen stadsmens. Ik heb een hekel aan drukte, verkeer en in elkaar tuin kijken. Ik ben opgegroeid in een kleine stad (40.000 inwoners) en verhuist naar een nabijgelegen dorp (20.000 inwoners). Dat bevalt prima op zichzelf, vrij uitzicht achter, toch nog een school en supermarkt op loopafstand en zelfs de dorpskern met wat basis winkels is goed te lopen.

Alleen qua ruimte zou ik nóg wel wat vrijer willen gaan wonen. Heb dan ook een huisje op het oog, ca 10 minuten fietsen van mijn huidige woning, maar net in het dorp hiernaast.

Wat ik me alleen afvraag: ik zit met een klein kindje die binnenkort schoolgaand is. Maak ik het mezelf niet ontzettend moeilijk door (eventueel) te verhuizen? Het is maar 10 minuten verder, maar iedere dag dat zelfde stukje meerdere keren extra rijden om de kleine naar school te brengen, geen speeltuintjes op loopafstand, minder kinderen in de omgeving om mee te spelen..

Kortom: hoe bevalt het andere jonge ouders op het platteland / klein dorp? En ben je zelf afkomstig of opgegroeid op het platteland of juist niet?
  woensdag 29 juli 2020 @ 08:14:31 #2
149959 SQ
snelle trees
pi_194303379
Ik denk dat het minder uitmaakt als je meer kinderen krijgt. Of blijft het bij eentje? En hoe outback is het? Heb je nog wel mensen / gezinnen op loopafstand of moet je altijd alles met de auto gaan doen? Is de school eventueel wel op fietsafstand? Want kinderen kunnen op gegeven moment ook gewoon zelf gaan fietsen.

Speeltuinen zijn minder relevant als je een boerderij koopt, want die zet je dan gewoon op je eigen terrein.

Zelf overigens geen ervaring met afgelegen wonen, maar dat zijn even de gedachten die door mijn hoofd gaan, als moeder zijnde ;)
disclaimer
  woensdag 29 juli 2020 @ 08:18:54 #3
282135 PietPossum
Disputatio non grata
pi_194303403
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juli 2020 08:14 schreef SQ het volgende:
Ik denk dat het minder uitmaakt als je meer kinderen krijgt. Of blijft het bij eentje? En hoe outback is het? Heb je nog wel mensen / gezinnen op loopafstand of moet je altijd alles met de auto gaan doen? Is de school eventueel wel op fietsafstand? Want kinderen kunnen op gegeven moment ook gewoon zelf gaan fietsen.

Speeltuinen zijn minder relevant als je een boerderij koopt, want die zet je dan gewoon op je eigen terrein.

Zelf overigens geen ervaring met afgelegen wonen, maar dat zijn even de gedachten die door mijn hoofd gaan, als moeder zijnde ;)
Goede vragen. Het is niet bijzonder outback hoor, het is dus echt maar 10 minuten extra fietsen vanaf m'n huidige woning. In het dorp zelf zit erg weinig ,dus blijf aangewezen op mn huidige dorpje. Zelfs de huidige basisschool is net zo ver als die in het dorp zelf ligt. Maar goed, als je die 10 minuten dus iedere dag zo vaak extra moet rijden, lijkt het me wellicht erg frustrerend over tijd?
Betreft kinderen: tja de wens is wel om er ooit nog meer bij te krijgen.
pi_194303410
Hoe klein is het dorp waar je wilt gaan wonen en hoe ver uit de kern woon je? Ik woon in een dorp van 4.000 inwoners en dat heeft twee basisscholen. En daarmee dus ook voldoende jonge kinderen en andere gezinnen. School en speeltuintjes op loopafstand, supermarkt ook, enz...
Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...
  woensdag 29 juli 2020 @ 08:23:03 #5
149959 SQ
snelle trees
pi_194303431
Och, ik woonde eerst midden in de stad en ik moest voor de basisschool van mijn dochter ook 10 minuten fietsen ;) Ik heb dat zelf nooit als bijzonder belastend ervaren. De school is waar we nu wonen op loopafstand maar omdat je loopt ben je die tijd uiteindelijk ook wel kwijt (zeker met een kleuter :'))

Het wordt imo pas echt lastig als je net als mijn tante in zo'n uithoek woont dat je een half uur in de AUTO moet zitten om bij een redelijke supermarkt te komen.

Voordeel is dan weer wel dat je kinderen met 18 jaar gegarandeerd het huis uit zijn :Y)

[ Bericht 1% gewijzigd door SQ op 29-07-2020 08:45:07 ]
disclaimer
pi_194303594
Los van al het (on)praktische vind ik persoonlijk het kleinburgerlijke van een kleiner dorp irritant. Heb je dat ook meegenomen in je overweging @TS? Dat iedereen elkaar kent en 'alles' van elkasr weet. Over elkaar verhalen heeft, dat alles wat 'van buiten' komt vreemd is etc

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-07-2020 08:40:49 ]
pi_194303635
Ik woon inmiddels 10 jaar op het platteland met rondom de velden en de bossen, het dorp heeft 500 inwoners en geen winkels. Ik heb hier geen kinderen rondlopen, maar mijn ervaring als single is dat je wat meer gaat organiseren om elders bv boodschappen te gaan doen.
Wonen in een rijtjeshuis of een vrijstaand huis in een stad is inmiddels voor mij uitgesloten. De natuur en vooral de mensen hier rondom mij heen hebben definitief gewonnen. Foto: het pand(en) en mijn directe buren.


Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  Moderator woensdag 29 juli 2020 @ 08:48:49 #8
5428 crew  miss_sly
pi_194303662
quote:
5s.gif Op woensdag 29 juli 2020 08:19 schreef papernote het volgende:
Hoe klein is het dorp waar je wilt gaan wonen en hoe ver uit de kern woon je? Ik woon in een dorp van 4.000 inwoners en dat heeft twee basisscholen. En daarmee dus ook voldoende jonge kinderen en andere gezinnen. School en speeltuintjes op loopafstand, supermarkt ook, enz...
Dit inderdaad.
Een dorp met 20.000 inwoners is geen klein dorp.
Wij wonen sinds kort in een dorp met 6.000 inwoners. Er zijn twee supermarkten en verschillende andere winkels, twee basisscholen en verschillende sportclubs.

Mijn ervaring (nog vrij kort dus) is dat je voor een aantal zaken inderdaad wat verder moet rijden. Dat went. De basisschool op tien minuten fietsen (?) lijkt me niet onoverkomelijk. Afhankelijk van de route kunnen ze zelf fietsen. Ik zie hier in het dorp veel meer zelfstandigheid bij kinderen dan ik in Amsterdam zag wat dat betreft.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_194304349
Wij woonden in Amsterdam en wilden landelijk gaan wonen. Voor ons was het een harde eis dat de kinderen naar hun eigen school konden blijven gaan en hun vrienden konden blijven houden. We zijn in een dorp terechtgekomen met een basisschool, maar hebben de kinderen op hun oude school gelaten. De rit naar school is alleen met de auto te doen: de reisafstand is een half uur op de fiets en 12 minuten met de auto.

Onze ervaringen zijn heel goed. De rit vind ik niet erg. In Amsterdam zelf waren we ook veel tijd kwijt vanwege de drukte. Nu rijden we door lommerrijk landschap. In Amsterdam was ik altijd opgefokt (wéér geen parkeerplek!) en nu ben ik steevast ontspannen. Met de vriendjes wordt als vanouds afgesproken. Het kost een beetje extra moeite en de andere ouders vinden dat geen probleem. Wij zouden het bovendien geen enkel probleem vinden om iets meer moeite te doen. Als een van de ouders bijvoorbeeld op een middag geen beschikking over een auto heeft, dan breng ik hun kind gewoon even naar huis.

Wat ik jammer vind is dat spontaan afspreken niet mogelijk is. We wonen wat buitenaf en in onze directe omgeving wonen geen kleine kinderen. Toen we in ons vorige huis gingen wonen, woonden er veel kinderen van dezelfde leeftijd in onze straat en werd er volop spontaan gespeeld. Maar daar kwam ook verandering in. Onze kinderen ontwikkelden gaandeweg een voorkeur voor bepaalde kinderen en juist die kinderen gingen vanwege scheidingen verhuizen. Uiteindelijk zaten we dus al in de situatie dat er niet spontaan meer werd gespeeld. Je hebt daar niet altijd invloed op als ouders.

En onze huidige situatie brengt andere mooie dingen. De band tussen onze kinderen is hechter geworden en onze oudere buren zijn een soort extra opa en oma aan het worden. En verkijk je niet op hoe snel kinderen zelfstandiger worden. Afgelopen jaar lieten we onze zoon van 9 regelmatig na school met zijn vrienden naar het winkelcentrum gaan en dan haalden we hem op als hij een seintje gaf. Na de zomer gaat hij naar groep 8 en ik verwacht dat hij dan gaat oefenen met zelfstandig naar school/vrienden reizen met de fiets of het openbaar vervoer.

[ Bericht 1% gewijzigd door Claudia_x op 29-07-2020 09:55:38 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_194304448
Wat ik er nog aan toe wil voegen: wij hebben bij het uitzoeken van een nieuw huis erg gelet op de routes die we afleggen, zowel naar school en vriendjes als ons werk. Ik ga zelf bijvoorbeeld op de fiets naar mijn werk en deed dat altijd via de overvolle pont bij Amsterdam Centraal. Nu neem ik een brug: meer kilometers, meer rust, minder stressgevoel.

Het merendeel is een kwestie van beleving. Als je geniet van je omgeving, dan ben je al gauw ontspannen. En voor kinderen zijn ontspannen ouders ook fijn. :+ Ik heb wel verhalen gehoord over kinderen die het niks vonden om buitenaf te gaan wonen, maar mijn kinderen vinden het heerlijk. Ik heb vaak zelfs de indruk dat ze gezinnen in de stad een beetje zielig vinden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_194304464
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 08:48 schreef miss_sly het volgende:
Wij wonen sinds kort in een dorp met 6.000 inwoners.
Dat is óók een geen klein dorp :D
Ik ben zelf opgegroeid in een dorp van 700 inwoners, en zelfs daar was een basisschool. Geen winkels, daarvoor moest je 5 km verder zijn. Maar daar wen je snel genoeg aan.
pi_194304503
20.000 inwoners is toch een stadje, geen dorp.

Hier in de buurt een dorpje van 6.500 inwoners en daar is het volgende aanwezig:

6 kroegen
Hema
Action
Aldi
Lidl
3 friettenten
Chinees
Jumbo
2 opticiens
4 kappers
2 tankstations
Grote basisschool
Voortgezet onderwijs
Scapino
En nog meer winkels

Voorzieningen genoeg daar.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  woensdag 29 juli 2020 @ 10:15:25 #13
282135 PietPossum
Disputatio non grata
pi_194304593
quote:
5s.gif Op woensdag 29 juli 2020 08:19 schreef papernote het volgende:
Hoe klein is het dorp waar je wilt gaan wonen en hoe ver uit de kern woon je? Ik woon in een dorp van 4.000 inwoners en dat heeft twee basisscholen. En daarmee dus ook voldoende jonge kinderen en andere gezinnen. School en speeltuintjes op loopafstand, supermarkt ook, enz...
Dat klinkt meer als het dorp waar ik nu woon. Dorp waar ik een huisje op het oog heb, heeft nog geen 2000 inwoners. Er is een cafe, kerk en (aan de andere kant v.h. dorp) een basisschool. Dus de huidige basisschool is zelfs nog dichterbij dan de 'nieuwe'.
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juli 2020 08:40 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
Los van al het (on)praktische vind ik persoonlijk het kleinburgerlijke van een kleiner dorp irritant. Heb je dat ook meegenomen in je overweging @:ts? Dat iedereen elkaar kent en 'alles' van elkasr weet. Over elkaar verhalen heeft, dat alles wat 'van buiten' komt vreemd is etc
Haha ja, klinkt mij altijd wel een stuk leuker in de oren dan het afstandelijke van de stad.
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 08:44 schreef cempexo het volgende:
Ik woon inmiddels 10 jaar op het platteland met rondom de velden en de bossen, het dorp heeft 500 inwoners en geen winkels. Ik heb hier geen kinderen rondlopen, maar mijn ervaring als single is dat je wat meer gaat organiseren om elders bv boodschappen te gaan doen.
Wonen in een rijtjeshuis of een vrijstaand huis in een stad is inmiddels voor mij uitgesloten. De natuur en vooral de mensen hier rondom mij heen hebben definitief gewonnen. Foto: het pand(en) en mijn directe buren.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Prachtig zeg! Als ik geen kind had genomen/gekregen, had ik ook vol voor zoiets gegaan!

quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 09:48 schreef Claudia_x het volgende:

En onze huidige situatie brengt andere mooie dingen. De band tussen onze kinderen is hechter geworden en onze oudere buren zijn een soort extra opa en oma aan het worden. En verkijk je niet op hoe snel kinderen zelfstandiger worden. Afgelopen jaar lieten we onze zoon van 9 regelmatig na school met zijn vrienden naar het winkelcentrum gaan en dan haalden we hem op als hij een seintje gaf. Na de zomer gaat hij naar groep 8 en ik verwacht dat hij dan gaat oefenen met zelfstandig naar school/vrienden reizen met de fiets of het openbaar vervoer.
Bedankt, Claudia! Je situatie heeft denk ik wel wat overlap met de mijne (hoewel ik nu ook echt wel in een dorp woon, zeker t.o.v. Amsterdam, maar het is leuk om ook te lezen wat je positieve punten zijn!
pi_194304597
Ja, wij hebben een fractie daarvan. We hebben niet eens een traditionele supermarkt. Toen ik in Amsterdam woonde kwam ik ook al niet in de supermarkt omdat we alles online deden. Ik haat winkelen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 29 juli 2020 @ 10:17:30 #15
149959 SQ
snelle trees
pi_194304621
Misschien ook een tip: voordat je automatisch voor de dichtstbijzijnde school kiest zou ik even peilen bij directe buren waar hun kinderen naar school gaan. Het is leuker om naar dezelfde school te gaan als kinderen die vlakbij wonen ;)
disclaimer
pi_194304629
Je beoogde dorp klinkt vergelijkbaar met mijn dorp, @PietPossum . Minder dan 2000 inwoners, een café, een paar kerken, een basisschool, verder wat bedrijven aan huis (kapster, pedicure, dat soort zaken). En er is een kleine buurtwinkel. Ik vind het zo leuk dat mijn kinderen regelmatig naar het buurtwinkeltje gaan om iets te halen, ze daar herkend worden en een snoepje krijgen. Dat doet me denken aan het dorp waar ik in opgroeide (dat overigens veel groter was en wel een supermarkt en diverse andere winkels had).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 29 juli 2020 @ 10:24:39 #17
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_194304695
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juli 2020 08:23 schreef SQ het volgende:
Och, ik woonde eerst midden in de stad en ik moest voor de basisschool van mijn dochter ook 10 minuten fietsen ;) Ik heb dat zelf nooit als bijzonder belastend ervaren. De school is waar we nu wonen op loopafstand maar omdat je loopt ben je die tijd uiteindelijk ook wel kwijt (zeker met een kleuter :'))

Het wordt imo pas echt lastig als je net als mijn tante in zo'n uithoek woont dat je een half uur in de AUTO moet zitten om bij een redelijke supermarkt te komen.

Voordeel is dan weer wel dat je kinderen met 18 jaar gegarandeerd het huis uit zijn :Y)
Dat laatste valt tegen volgens mij. Juist op het platteland blijven de kinderen gemiddeld langer hangen.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
  woensdag 29 juli 2020 @ 10:37:41 #18
149959 SQ
snelle trees
pi_194304837
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juli 2020 10:24 schreef embedguy het volgende:

[..]

Dat laatste valt tegen volgens mij. Juist op het platteland blijven de kinderen gemiddeld langer hangen.
Nou mijn studerende nichtje had weinig behoefte aan naar de universiteit gaan met de belbus, dus die was snel weg _O-
Als je niet gaat studeren is het wellicht anders ja.
disclaimer
  Moderator woensdag 29 juli 2020 @ 11:28:38 #19
5428 crew  miss_sly
pi_194305323
quote:
10s.gif Op woensdag 29 juli 2020 10:03 schreef Piles het volgende:

[..]

Dat is óók een geen klein dorp :D
Ik ben zelf opgegroeid in een dorp van 700 inwoners, en zelfs daar was een basisschool. Geen winkels, daarvoor moest je 5 km verder zijn. Maar daar wen je snel genoeg aan.
Eens :)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_194305347
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juli 2020 10:37 schreef SQ het volgende:

[..]

Nou mijn studerende nichtje had weinig behoefte aan naar de universiteit gaan met de belbus, dus die was snel weg _O-
Als je niet gaat studeren is het wellicht anders ja.
Wij wonen zo dichtbij de hoofdstad dat ik vermoed dat de kinderen liever hier zullen willen wonen dan op kamers te gaan. Maar hé, je weet het nooit. Toen ik 18 was maakte ik dat ik wegkwam.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_194305522
Ik hou van de stad, dus woon in lekker in Tilburg in de oude kern. Ik zou me niet zo zorgen maken over kleine kinderen en de basisschool, maar meer in de toekomst.

Kan je 13-jarige kind straks naar een middelbare school? Kan hij zelfstandig naar voetbal of het zwembad?

Het is trouwens niet gezegd dat een stad met voorzieningen beter is dan een dorp, genoeg dorpen winnen het op dat punt, voor de jeugd (jeugdhonk, verenigingen, sport) van menig stadswijk.
pi_194306015
Wij zijn een aantal maanden geleden gaan wonen in een lintdorp tussen een stad en een dorp. De kinderen breng ik met de auto naar school in de stad. Scholen dichterbij hadden niet onze voorkeur, vandaar. Er zijn meer kinderen in de klas die van verder komen en dat maakt dat ouders wel gewend zijn te rijden voor speelafspraken. Wij zijn ook makkelijk met het halen en brengen. Eerder woonden we in een grotere stad met een school dichterbij, maar met het brengen en halen was ik net zoveel tijd kwijt.

Het dorp is makkelijk op de fiets te bereiken voor de kinderen (ik denk zo'n 10 tot 15 minuten fietsen) en daar is genoeg te doen (zwembad, zwemplas, bibliotheek, mooie fietsroutes langs speeltuintjes, sportverenigingen, supermarktje en nog wat andere winkeltjes). Naar de stad fiets ik wel, maar het is wat ver voor de kinderen. Middelbare scholieren fietsen er wel in groepen heen en dat zullen onze kinderen later ook moeten doen voor school, winkels, de bios en dergelijke. Mijn nichtje van 6 heeft het stuk gefietst van de stad naar ons en verzuchtte halverwege: 'deze weg is oneindig, als de ruimte. ;( ' :')

Het scheelt dat we drie kinderen hebben en ze dus altijd wel iemand hebben om mee te spelen. Het perceel is zeer ruim, zodat ze er lekker rond kunnen fietsen en er genoeg hebben om zich te vermaken. De rust, ruimte, natuur en vrijheid vind ik heel erg fijn. Vrijheid voor de kinderen om aan het water te spelen, rond te fietsen en zelf brieven op de post te doen, bijvoorbeeld. We worden er allemaal kalmer van en ik merk dat ook bij anderen hier (zo zijn de leerkrachten op school gemoedelijker).

En omdat we zo afgelegen wonen met veel ruimte komen familieleden en vrienden vaak wat langer op bezoek. Dat levert ook een ander soort (in mijn ogen fijner) contact op.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
pi_194306036
En, niet onbelangrijk, de kinderen vinden het hier zelf ook fijner.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
pi_194333976
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 12:38 schreef Sumppi het volgende:
We worden er allemaal kalmer van en ik merk dat ook bij anderen hier (zo zijn de leerkrachten op school gemoedelijker).
Herkenbaar...door die vrijheid en het individuele leven word ik meer autonoom dan toen ik in de grote stad woonde. Mijn zelfstandigheid ontwikkelt zichzelf tot juist meer activiteiten rondom mij heen.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_194336559
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 12:38 schreef Sumppi het volgende:

En omdat we zo afgelegen wonen met veel ruimte komen familieleden en vrienden vaak wat langer op bezoek. Dat levert ook een ander soort (in mijn ogen fijner) contact op.
Frequent (en vaak vluchtiger) contact met de buren vind ik zelf ook wel fijn. Maar je moet het treffen met je buren, zowel in de stad als buitenaf.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')