abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_194302682
Ik ben 21 jaar en met nog een paar studiepunten te gaan voor mijn econometrie bachelor ben ik mij aan het orienteren op een master studie. Mijn interesse ligt bij een master quantitative finance, gezien ik erg geintereseerd ben in wiskunde, statistiek, programeren en economie/finance. Ik heb echter 0.0 verstand van de hele financiele sector en zou graag naast droge lesstof, wiskunde en statistiek meer over de praktijk te weten willen komen.

Bijvoorbeeld over de cultuur binnen financiele instellingen en de instellingen zelf; Welke instellingen zijn er en hoe zitten ze in elkaar? Hierbij denk ik aan o.a. zakenbanken, offshore banken en de private bank, maar ook aan hedge funds, consultancy bureaus / intermediairs en verzekeraars. Binnen de instellingen zelf denk ik aan e.g. het verschil tussen front-, middle- en back-office. Wat valt er hier over te weten?

Ook zou ik graag meer te weten willen komen over de aandelenmarkt, financiele producten en in feite al het andere wat je moet weten voordat je klaar bent met je studie, maar waar wij op de universiteit niet (genoeg) over leren.
Ik zie door de bomen het bos niet meer en oudere topics en blogs leiden vaak naar informatie waarvan ik niet weet of het nog actueel of relevant is (topics uit het grote AEX overzicht gaan terug tot 2009, ik kan me voorstellen dat er ondertussen zeer veel is veranderd).

Hoe kan ik zonder enige kennis over de financiele sector weten wat mij na mijn studie mogelijk te wachten staat? Welke boeken of andere informatie bronnen (NL of ENG) raden jullie nieuwkomers aan of vonden jullie zelf heel interessant? Waar moet ik rekening mee houden als ik na de master de arbeidsmarkt op ga? Alle tips zijn welkom!

Daarnaast heb ik nog een vraag waarvan ik niet weet over ik deze hier of in SES moet stellen;
Maken werkgevers onderscheid in mensen met een master quant, econometrie of actuariaat? Ik begrijp dat operational research een andere tak van sport is, maar tussen deze drie is mij het verschil niet helemaal duidelijk.
In Groningen wordt geen master quantitative finance aangeboden, maar wel de master EORAS. Binnen deze master zijn er drie richtingen; econometrie, actuariaat en operational research. Mij is verteld dat de richtingen econometrie en actuariaat zo op te vullen zijn qua keuzevakken en het thesis onderwerp dat de master vrijwel identiek is aan een master quantitative finance. Ik zal hier nog verder naar informeren, maar mogelijk dat anderen op dit forum hier ook iets over kunnen vertellen?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-07-2020 03:04:09 ]
pi_194303003
Als je er 0,0 verstand van hebt: alle modules van de Wft (Wet op het financieel toezicht) 14.gif
pi_194303316
Stage?
Join the Army, see the world, meet interesting people - and kill them.
pi_194303418
quote:
84s.gif Op woensdag 29 juli 2020 06:02 schreef Socios het volgende:
Als je er 0,0 verstand van hebt: alle modules van de Wft (Wet op het financieel toezicht) 14.gif
Dan weet je daarna nog niets.

Het boek(je) hoofdlijnen wft (https://www.wolterskluwer(...)ijnen-wft/NPHOOFWFT/) is wel een aanrader om je iets te verdiepen in de juridische structuur van de verschillende instellingen en producten. Of: hoeveel ruimte is er om (extracurricular) vakken te volgen bij een andere faculteit?


Maar dat blijft theorie natuurlijk. Stage lijkt me voor TS de meest logische keuze.

[ Bericht 5% gewijzigd door Degodvader op 29-07-2020 08:26:13 ]
  woensdag 29 juli 2020 @ 08:37:30 #5
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_194303559
Lees ‘De Poenschepper’ in de Suske en Wiske reeks. Lambik wordt dan financier en moet dan in de ijskast gaan zitten om zijn hart te laten bevriezen, zodat hij geen gevoelens meer heeft. Dat lijkt me een goed begin.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_194303583
quote:
84s.gif Op woensdag 29 juli 2020 06:02 schreef Socios het volgende:
Als je er 0,0 verstand van hebt: alle modules van de Wft (Wet op het financieel toezicht) 14.gif
:D
pi_194308668
Trek je mooiste pak aan, sta om 8 uur op, ga mooie Powerpoints decks en Excel modellen maken achter je bureau tot 24.00 uur en herhaal dat 7 dagen en die week erna weer opnieuw. Laat je moeder of je vader een paar boze mailtjes sturen, waar het blijft en je komt aardig in de buurt. Of als je net klaar bent om 20.00 uur, dat je nog een nieuwe Powerpoint moet maken die morgenochtend om 8 uur 's ochtends echt af moet.

Als je dat vol houdt, dan komt het goed met je.
pi_194309716
quote:
84s.gif Op woensdag 29 juli 2020 06:02 schreef Socios het volgende:
Als je er 0,0 verstand van hebt: alle modules van de Wft (Wet op het financieel toezicht) 14.gif
Bedankt voor je reactie!

quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 08:03 schreef MilkTea het volgende:
Stage?
Stages zijn lastig te regelen. Ik heb geen groot netwerk en door het Corona virus worden er weinig stages aangeboden en zijn er geen borrels of kennismakingen met bedrijven. Daarnaast zit ik voor mijn studie in Groningen en liggen veel interessante\relevante bedrijven en instellingen in de Randstad.

quote:
1s.gif Op woensdag 29 juli 2020 08:21 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Dan weet je daarna nog niets.

Het boek(je) hoofdlijnen wft (https://www.wolterskluwer(...)ijnen-wft/NPHOOFWFT/) is wel een aanrader om je iets te verdiepen in de juridische structuur van de verschillende instellingen en producten. Of: hoeveel ruimte is er om (extracurricular) vakken te volgen bij een andere faculteit?

Maar dat blijft theorie natuurlijk. Stage lijkt me voor TS de meest logische keuze.
Bedankt voor je reactie! Ik heb even naar het boek gekeken en het lijkt me inderdaard wel interessant. Ik ga kijken of er een exemplaar aanwezig is bij de universiteitsbieb.

Wat betreft extracurricular vakken; Ik zou komend studiejaar mogelijk extra vakken kunnen volgen, afhankelijk van het moment waarop ik precies met de master begin. Door het corona virus is het mogelijk om aan de master te beginnen wanneer er nog een klein aantal studiepunten gehaald moet worden (zachte knip), dus ik moet eerst kijken wat ik daarmee doe. Tijdens de master zijn veel keuzevakken mogelijk, maar dit zijn geen extracurricular vakken. Over wat voor vakken zat je precies te denken? Gezien ik in Groningen zit, is het vrij lastig om vakken te volgen aan andere universiteiten, tenzij het onderwijs nog lange tijd doorgaat op afstand (online). Econometrie valt onder de economiefaculteit, ik zou niet weten naar welke andere faculteiten ik zou moeten kijken.

quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 08:37 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Lees ‘De Poenschepper’ in de Suske en Wiske reeks. Lambik wordt dan financier en moet dan in de ijskast gaan zitten om zijn hart te laten bevriezen, zodat hij geen gevoelens meer heeft. Dat lijkt me een goed begin.
Bedankt voor je reactie! Ik heb liever een 'bevroren hart' dan een hart voor de zorg of het onderwijs om er vervolgens achter te komen dat je van alle kanten benadeeld wordt door de bezuinigingen die constant doorgevoerd worden. Ik zie het niet zo zitten om over 5 of 10 jaar met collega's naar het malieveld te gaan om te gaan protesteren tegen overheidsbeleid of mijn eigen werkgever, wetende dat het vrijwel niks gaat uitmaken.
Daarnaast heb ik straks een grote studieschuld die afbetaald moet worden, al helemaal als ik ooit een kans wil maken op een hypotheek en een koopwoning in plaats van een huurhuis en een mogelijk malafide huisbaas.

quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 15:39 schreef RealRS het volgende:
Trek je mooiste pak aan, sta om 8 uur op, ga mooie Powerpoints decks en Excel modellen maken achter je bureau tot 24.00 uur en herhaal dat 7 dagen en die week erna weer opnieuw. Laat je moeder of je vader een paar boze mailtjes sturen, waar het blijft en je komt aardig in de buurt. Of als je net klaar bent om 20.00 uur, dat je nog een nieuwe Powerpoint moet maken die morgenochtend om 8 uur 's ochtends echt af moet.

Als je dat vol houdt, dan komt het goed met je.
Best wel fijn toch, zonder slaapdiensten, nachtdiensten en gebroken diensten? Maar zonder gekkigheid, ik heb dit topic juist gemaakt in de hoop een iets realistischer beeld te krijgen van de financiele sector. Als je er ervaring mee hebt hoor ik het graag!
  woensdag 29 juli 2020 @ 17:21:12 #9
338319 ZarB
Piña colada
pi_194310014
Ik denk dat die reacties vrij realistisch zijn. Als je drijfveren zijn je studieschuld die in je nek hijgt afbetalen en een hypotheek aan je been, dan ga je vast niet heel gelukkig worden.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
  woensdag 29 juli 2020 @ 17:35:11 #10
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_194310210
Aanmelden bij een studenten beleggersclub is wellicht een leuk idee.

Daarnaast is de financiële sector natuurlijk enorm breed. Je zou via LinkedIn mensen kunnen opzoeken en aanspreken met privéberichten om meer informatie over hun functie te krijgen. Bijvoorbeeld Dirk Scheringa of Gerrit Zalm.
pi_194310233
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 17:21 schreef ZarB het volgende:
Ik denk dat die reacties vrij realistisch zijn. Als je drijfveren zijn je studieschuld die in je nek hijgt afbetalen en een hypotheek aan je been, dan ga je vast niet heel gelukkig worden.
Het afbetalen van een studieschuld en het verkrijgen van een hypotheek zijn zeker niet mijn drijfveren. Ik wil er alleen mee zeggen dat het mij niet verbaast dat steeds meer mensen kiezen voor een sector waarin het niet constant over bezuinigingen gaat.
Ik begrijp dat de financiele sector niet een heel fijn imago heeft, maar ook op andere sectoren zoals de zorg en het onderwijs valt veel aan te merken. Hetzelfde geld voor de juridische sector, kijk bijvoorbeeld naar het aantal advocaten dat zit te staken. Of de wetenschap; ik heb genoeg verhalen gehoord over wetenschappers die een hoge werkdruk hebben en met moeite aan financiering voor nieuwe projecten kunnen komen.
Het enige wat ik er mee wil zeggen is dat die verhalen over keihard werken en geen emotie moeten hebben mij niet weerhouden om als bijvoorbeeld quant aan de slag te willen gaan.
  woensdag 29 juli 2020 @ 17:51:12 #12
338319 ZarB
Piña colada
pi_194310386
quote:
11s.gif Op woensdag 29 juli 2020 17:37 schreef polyp11 het volgende:

[..]

Het afbetalen van een studieschuld en het verkrijgen van een hypotheek zijn zeker niet mijn drijfveren. Ik wil er alleen mee zeggen dat het mij niet verbaast dat steeds meer mensen kiezen voor een sector waarin het niet constant over bezuinigingen gaat.
Ik begrijp dat de financiele sector niet een heel fijn imago heeft, maar ook op andere sectoren zoals de zorg en het onderwijs valt veel aan te merken. Hetzelfde geld voor de juridische sector, kijk bijvoorbeeld naar het aantal advocaten dat zit te staken. Of de wetenschap; ik heb genoeg verhalen gehoord over wetenschappers die een hoge werkdruk hebben en met moeite aan financiering voor nieuwe projecten kunnen komen.
Het enige wat ik er mee wil zeggen is dat die verhalen over keihard werken en geen emotie moeten hebben mij niet weerhouden om als bijvoorbeeld quant aan de slag te willen gaan.
Er is overal wel wat natuurlijk, maar daarom is het de bedoeling dat je ook wel intrinsiek gemotiveerd bent voor het werk dat je inhoudelijk doen én niet het gevoel hebt dat je je ziel verkoopt voor het geld. En dat komt toch in de finance (of bedrijfsleven an sich) wat vaker voor dan in de zorg of het onderwijs.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_194310902
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 17:35 schreef RamboDirk het volgende:
Aanmelden bij een studenten beleggersclub is wellicht een leuk idee.

Daarnaast is de financiële sector natuurlijk enorm breed. Je zou via LinkedIn mensen kunnen opzoeken en aanspreken met privéberichten om meer informatie over hun functie te krijgen. Bijvoorbeeld Dirk Scheringa of Gerrit Zalm.
Een studenten beleggersclub is een leuk idee, maar ik heb niet de behoefte om op dit moment zelf te gaan beleggen en mijn interesse ligt meer bij financiele producten en het werkveld (het algemene) dan beurskoersen en het op dit moment wel of niet moeten investeren in bepaalde aandelen. Iets waar het bij deze clubs toch vaak over gaat.
Via LinkedIn mensen benaderen om meer informatie te krijgen is inderdaad een idee! Mogelijk ook een manier om wat makkelijker aan een stage te komen.

quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 17:51 schreef ZarB het volgende:

[..]

Er is overal wel wat natuurlijk, maar daarom is het de bedoeling dat je ook wel intrinsiek gemotiveerd bent voor het werk dat je inhoudelijk doen én niet het gevoel hebt dat je je ziel verkoopt voor het geld. En dat komt toch in de finance (of bedrijfsleven an sich) wat vaker voor dan in de zorg of het onderwijs.
Ben ik het helemaal mee eens! Ik ben ambitieus en ik heb een vechtersmentaliteit, maar mensen die mij kennen weten dat ik alles behalve een materialist ben. Juist tijdens mijn studie ben ik er achter gekomen dat ik finance en met name de beurs en financiele producten zo interessant vind. Jongens die snel rijk willen worden heb ik genoeg gezien bij mijn studie, maar die haken over het algemeen binnen het eerste jaar al af.
pi_194312634
Ik ken wel een aantal mensen in het wereldje, waarin je graag wilt werken. Onderstaande punten zijn misschien open deuren maar je zit nu vooral op de inhoud, belangrijk maar niet het belangrijkste.

Belangrijkste is dat je een duidelijk doel voor ogen hebt, waar je wil werken want je vraagt nu 100 opties die allemaal zijn voor en nadelen hebben en ook met verschillende moeilijkheidsgraad om binnen te komen.

- NL of internationaal, bijvoorbeeld Londen. Daar zit al een groot verschil in moeilijkheidsgraad om binnen te komen. NL verwacht ik dat je snel aan de bak komt bij een pensioenfonds of verzekeraar. Bij een topbank, Hedgefonds of PE internationaal heb je wereldwijd concurrentie, want iedereen wil die banen. Daar moet je in jaar 1/2 al goed gaan kijken naar zomerstage's, stage's in het algemeen, werkervaring, netwerken, internationale ervaring (buitenland studeren) en andere opvallende zaken op je cv. Eigenlijk wordt er al op het VWO gekeken of je goede cijfers hebt en op de uni ook top resultaten bij de mooiste functie's.
- Soort functie, bedrijf dat je ernaartoe kan werken en je vakkenpakket erop kan afstemmen. Nu vraag je bij wijze van het verschil tussen een order verwerken en een investment banker.
- Zorg dat je de functie gaat leven en kijk naar de functie vereisten.

Alle startfunctie's is vooral hard werken en jezelf bewijzen, iemand moet je een kans geven. Goed om je eigen ontwikkeling goed in de gaten te houden en de functie daarop uit te zoeken.
  donderdag 30 juli 2020 @ 12:08:42 #15
419161 Chaes
Badr, BADR!
pi_194321486
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 15:39 schreef RealRS het volgende:
Trek je mooiste pak aan, sta om 8 uur op, ga mooie Powerpoints decks en Excel modellen maken achter je bureau tot 24.00 uur en herhaal dat 7 dagen en die week erna weer opnieuw. Laat je moeder of je vader een paar boze mailtjes sturen, waar het blijft en je komt aardig in de buurt. Of als je net klaar bent om 20.00 uur, dat je nog een nieuwe Powerpoint moet maken die morgenochtend om 8 uur 's ochtends echt af moet.

Als je dat vol houdt, dan komt het goed met je.
Haha, dit vat M&A wel goed samen ja.
pi_194329366
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 20:13 schreef RealRS het volgende:
Ik ken wel een aantal mensen in het wereldje, waarin je graag wilt werken. Onderstaande punten zijn misschien open deuren maar je zit nu vooral op de inhoud, belangrijk maar niet het belangrijkste.

Belangrijkste is dat je een duidelijk doel voor ogen hebt, waar je wil werken want je vraagt nu 100 opties die allemaal zijn voor en nadelen hebben en ook met verschillende moeilijkheidsgraad om binnen te komen.

- NL of internationaal, bijvoorbeeld Londen. Daar zit al een groot verschil in moeilijkheidsgraad om binnen te komen. NL verwacht ik dat je snel aan de bak komt bij een pensioenfonds of verzekeraar. Bij een topbank, Hedgefonds of PE internationaal heb je wereldwijd concurrentie, want iedereen wil die banen. Daar moet je in jaar 1/2 al goed gaan kijken naar zomerstage's, stage's in het algemeen, werkervaring, netwerken, internationale ervaring (buitenland studeren) en andere opvallende zaken op je cv. Eigenlijk wordt er al op het VWO gekeken of je goede cijfers hebt en op de uni ook top resultaten bij de mooiste functie's.
- Soort functie, bedrijf dat je ernaartoe kan werken en je vakkenpakket erop kan afstemmen. Nu vraag je bij wijze van het verschil tussen een order verwerken en een investment banker.
- Zorg dat je de functie gaat leven en kijk naar de functie vereisten.

Alle startfunctie's is vooral hard werken en jezelf bewijzen, iemand moet je een kans geven. Goed om je eigen ontwikkeling goed in de gaten te houden en de functie daarop uit te zoeken.
Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Ik begrijp dat mijn vraag erg breed is, maar dat is precies het punt waar ik tegen aan loop en de reden waarom ik met dit topic ben gekomen. Ik kan een duidelijk doel voor ogen hebben en zeggen dat ik investment banker, stockbroker of high-frequency trader wil worden, maar dat heeft weinig zin als ik niet weet wat deze functies inhouden en of ik er uberhaupt wel voor in aanmerking kom. Ik weet dat ik met een 7+ gemiddeld op mijn bachelor en een niet heel bijzonder cv kansloos ben op Wallstreet, de City of bijvoorbeeld Canary Wharf.

Ik zeg nooit nooit en ik weet natuurlijk niet wat mijn resultaten zullen zijn op de master en wat voor kansen (stages/ervaringen) ik in de komende jaren kan aanpakken, maar ik ben ook realistisch en ik weet dat er wat dat betreft niet veel voor mij inzit. Jammer voor mij natuurlijk, maar ik besef me ook goed dat ik al lang blij mag zijn dat ik een studie als econometrie prima aan kan (en erg leuk vind) en dat er hier in Nederland ook genoeg interessante mogelijkheden zijn. Daarom probeer ik nu een beeld te krijgen van dat wat voor mij wel mogelijk is en richt ik mij voornamelijk op Nederland.

Door meer te weten te komen over de financiele sector en voornamelijk hoe deze hier in Nederland in elkaar zit, hoop ik een duidelijker doel voor ogen te krijgen en mij straks tijdens de master te kunnen richten op een specifieke functie. Op die manier kan ik mij er inderdaad naar toe werken door bijvoorbeeld bepaalde keuzevakken te kiezen of op zoek te gaan naar een specifieke internship en kan ik ervoor zorgen dat ik straks met al enige kennis de arbeidsmarkt betreed. Dat is dus waarom ik het op dit moment nog redelijk breed houd.
pi_194344042
kick
pi_194392556
Muah, ik zou zeggen bel eens een ing recruiter.

Zeg dat je een klasse econometrist bent die een keer wat wil zien, en je kan zo langskomen. Maatje is actief in die wereld en neemt iedereen die wil meteen aan.
pi_194427613
Zoek eens contact met een handelsbank om daar interviews te mogen houden met de betreffende doelgroep adviseurs.
Persoonlijk adviseer ik van Lanschot, daar het een private bank is met nogal vermogende klanten. Dat houdt in dat persoonlijk contact met dergelijke cliënten nogal actief is/zijn van aard en inhoud.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  donderdag 6 augustus 2020 @ 13:44:56 #20
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_194427817
Neem gewoon een kleine lening van een miljoen en koop wat vastgoed.
pi_194435879
Doe iets kwantitatiefs, doe goed werk, praat met mensen en bevind je waar de actie zit.

Financiele kennis maakt weinig uit.

Zou me niet zo druk maken om cijfers, maar wees gewoon goed in wat je doet.

Verder, als je een baan wilt in Wall Street, ga naar NYC/studeer in NYC. Als je een baan wilt in Londen, ga naar Londen/studeer in Londen.
pi_194523333
In het begin heel hard werken voor weinig, door veel shit ploegen, wanhopig worden, omgaan met geldbeluste mensen, geen fouten maken, bij de besten horen, niet klagen, rekening houden met ontslag, en misschien heb je op je 30e een baan waar je zelf tevreden mee bent.

Als je het gaat doen omdat je goed verdient dan heb je wel gelijk, maar je gaat er niet gelukkig van worden als dat je motivatie is
OEH!!AAAAHH UNIVERSAAJAJAJAJAHHEEOEEUEUE
pi_194523600
Aandachtspunten:

Lid worden van de VVD scheelt je een paar jaar gevangenisstraf als je al gepakt wordt

Golddigger thuis op de bank bijvoorkeur uit oostblok, dan weet jazeker dat je ook privé genaaid wordt alleen niet op manier zoals je zou willen, kind is ultieme bindmiddel voor alimentatieverplichting

En vooral trouwen in gemeenschap van goederen want anders is hetgeen echte liefde volgens haar en loop jij ook niet zo snel weg

Veel vrienden krijgen die dit allemaal machtig interessant vinden en stiekem stinkend jaloers

Als je uitgaat met je vrienden mag jij natuurlijk betalen want jij hebt geld genoeg

Opgelicht worden door de middenstand omdat ze weten dat jij het toch wel kan betalen

Te grote auto kopen en vervolgens vaak van de weg geplukt worden door de politie die ook jaloers en of nieuwsgierig is

Geen geheim nummer nemen want als er ergens plotselinge geldnood is moet jij bereikbaar zijn en gelijk oplossen want jij kan dat wel missen

Grote Rolex kopen en dan gaan zwemmen met dat ding aan en doodgeschoten worden

Leeglopen op Apple producten zoals iPhone iPad en imacbook

Notaris die jou erfenis gaat afwikkelen berekent ook woekertarieven aan goedgelovige nabestaanden

Meer dan 50.000 euro op je spaarrekening zetten dan ga je automatisch door naar de private banking afdeling en gaan ze je volstoppen met rommel en of huisfondsen die hun geld opleveren en jou natuurlijk niet

Je gaat je arrogant gedragen omdat je niet langer gekwetst wilt worden door zulke randdebielen

Je verliest het zicht op waar het in het leven om draait

Minder is meer wordt opeens de oplossing

Succes vriend :7
  woensdag 12 augustus 2020 @ 17:42:48 #24
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_194523934
quote:
Meer dan 50.000 euro op je spaarrekening zetten dan ga je automatisch door naar de private banking afdeling en gaan ze je volstoppen met rommel en of huisfondsen die hun geld opleveren en jou natuurlijk niet
Bewezen incorrect. De rest heb ik geen mening over.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_194524163
Ik ben al arrogant en geldbelust, ik heb zat vrienden die hier ook in geinteresseerd zijn en je zal me nooit horen klagen of janken. Daarnaast ben ik echt wel wat gewend wat werk betreft. Dus maken jullie je daar maar niet zo druk om. Aan al die bullshit cliche opmerkingen heb ik helemaal niets.

Ik snap sowieso niet waarom er zoveel gehaat wordt. Als iemand vraagt hoe hij stratenmaker kan worden ga ik diegene toch ook niet voor van alles uit lopen maken. Doe toch ff gewoon.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-08-2020 17:58:56 ]
pi_194524197
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 22:22 schreef Paganitzu het volgende:
Doe iets kwantitatiefs, doe goed werk, praat met mensen en bevind je waar de actie zit.

Financiele kennis maakt weinig uit.

Zou me niet zo druk maken om cijfers, maar wees gewoon goed in wat je doet.

Verder, als je een baan wilt in Wall Street, ga naar NYC/studeer in NYC. Als je een baan wilt in Londen, ga naar Londen/studeer in Londen.
Dit is natuurlijk wel heel makkelijk gezegd. Zo maar even in Londen of NYC studeren. Als dat toch eens mogelijk was _O-

Dat over financiele kennis heb ik vaker gehoord. De een verteld me dat het totaal niet van belang is, maar de ander zegt me dat werkgevers er aan ergeren hoe weinig financiele kennis en praktijk kennis afgestudeerden daadwerkelijk hebben. Het zal toch liggen aan het werk wat je aanneemt?
pi_194553262
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 17:58 schreef polyp11 het volgende:

[..]

Dit is natuurlijk wel heel makkelijk gezegd. Zo maar even in Londen of NYC studeren. Als dat toch eens mogelijk was _O-

Dat over financiele kennis heb ik vaker gehoord. De een verteld me dat het totaal niet van belang is, maar de ander zegt me dat werkgevers er aan ergeren hoe weinig financiele kennis en praktijk kennis afgestudeerden daadwerkelijk hebben. Het zal toch liggen aan het werk wat je aanneemt?
Als je goed genoeg bent voor zo'n baan zal het studeren in Londen/NYC ook echt geen probleem zijn.

Het is echt niet zo moeilijk om een extra master aan Columbia/NYU/UCL te volgen na je Nederlandse kwantitatieve master met goede (i.e. top-25%) resultaten. Ik ken meer dan genoeg Fransen in NY die dat zo doen.

Over dat tweede, dat is mijn eigen ervaring. Ik had het niet nodig in Nederland, en mensen om me heen die ook daadwerkelijk goede banen krijgen in NY ook niet.

Gewoon doen, dan blijkt het allemaal niet zo moeilijk te zijn als je denkt.
pi_194553724
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 13:58 schreef Paganitzu het volgende:

[..]

Als je goed genoeg bent voor zo'n baan zal het studeren in Londen/NYC ook echt geen probleem zijn.

Het is echt niet zo moeilijk om een extra master aan Columbia/NYU/UCL te volgen na je Nederlandse kwantitatieve master met goede (i.e. top-25%) resultaten. Ik ken meer dan genoeg Fransen in NY die dat zo doen.

Over dat tweede, dat is mijn eigen ervaring. Ik had het niet nodig in Nederland, en mensen om me heen die ook daadwerkelijk goede banen krijgen in NY ook niet.

Gewoon doen, dan blijkt het allemaal niet zo moeilijk te zijn als je denkt.
Bedankt voor je antwoord! Zou je iets meer kunnen vertellen over wat jij hebt gedaan of ervaringen die je kent van anderen? Ik ken 1 iemand die (na zijn bachelor) een master kon doen aan Columbia, maar die moest daarvoor wel valedictorian zijn en had daarnaast genoeg extra activiteiten op z'n cv staan. LSE lijkt wat dat betreft makkelijker om bij binnen te komen, maar is voor mij na de bachelor alsnog niet realistisch. Over een master in het buitenland na een master QF hier in Nederland weet ik eigenlijk niets. Komt dat echt veel voor? Het lijkt mij vrij lastig te financieren tenzij je een rijke familie hebt die er veel geld voor over heeft.
En waarom zouden Columbia/NYU/UCL genoegen nemen met iemand die in de top-25% zit bij een master aan een Nederlandse universiteit? Ze hebben daar de studenten voor het uitkiezen, dus dan zouden ze toch alleen het beste van het beste willen hebben? De top-5% maximaal?
pi_194557939
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 14:27 schreef polyp11 het volgende:

[..]

Bedankt voor je antwoord! Zou je iets meer kunnen vertellen over wat jij hebt gedaan of ervaringen die je kent van anderen? Ik ken 1 iemand die (na zijn bachelor) een master kon doen aan Columbia, maar die moest daarvoor wel valedictorian zijn en had daarnaast genoeg extra activiteiten op z'n cv staan. LSE lijkt wat dat betreft makkelijker om bij binnen te komen, maar is voor mij na de bachelor alsnog niet realistisch. Over een master in het buitenland na een master QF hier in Nederland weet ik eigenlijk niets. Komt dat echt veel voor? Het lijkt mij vrij lastig te financieren tenzij je een rijke familie hebt die er veel geld voor over heeft.
En waarom zouden Columbia/NYU/UCL genoegen nemen met iemand die in de top-25% zit bij een master aan een Nederlandse universiteit? Ze hebben daar de studenten voor het uitkiezen, dus dan zouden ze toch alleen het beste van het beste willen hebben? De top-5% maximaal?
Engineering schools zijn veel makkelijker om binnen te komen. Vervolgens kan je meeste college geld grotendeels kwijt laten schelden door te werken voor lab. Je moet wel iets kunnen bijdragen (bijv. data science skills) en dat heb je eerder als je al een master hebt gedaan. Als je geluk hebt krijg je zelfs een living stipend. Duur van zo'n master is 1-jaar.

Daarom zeg ik ook, zolang je goed bent en ook daadwerkelijk iets kan bijdragen zal het collegegeld geen probleem zijn en toegang tot een master ook niet. De meeste Amerikanen doen geen master, en vooral engineering schools van NYU en Columbia zijn niet dusdanig selectief (is geen MIT). Je hebt wel alle voordelen mbt. locatie, campus recruitment/3-jaar werkvergunning.

Twee vrienden van me hebben een master gedaan aan ParisTech en Paris Descartes (AI-focus). Laatste had echt geen goede cijfers (matig zelfs), maar is ook gewoon toegelaten aan Biomedical Engineering aan Columbia en heeft zijn kosten grotendeels kunnen vergoeden door te werken voor lab.

Aanzienlijk deel van mensen die naar Columbia Engineering gaan werken uiteindelijk bij bedrijven als Citadel/Two Sigma. Zelfs met BME als je specialisatie bijvoorbeeld AI of computational biology is.
pi_194637627
Neefje van me doet nu een Master aan de LSE. Maar daarvoor was hij wel valedictorian in z'n Econometrie Bachelor.

Het is zeker mogelijk om na je Bachelor gelijk aan een topuniversiteit in het buitenland te studeren. Maar je hebt wel nodig: geld (maar er zijn scholarships), een goed CV, goede cijfers (en GMAT), en een goed onderbouwde motivatie.
pi_194837181
quote:
84s.gif Op woensdag 29 juli 2020 06:02 schreef Socios het volgende:
Als je er 0,0 verstand van hebt: alle modules van de Wft (Wet op het financieel toezicht) 14.gif
Is er een bepaalde volgorde die het meest logisch is?
pi_194837470
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 20:28 schreef Chaes het volgende:
Neefje van me doet nu een Master aan de LSE. Maar daarvoor was hij wel valedictorian in z'n Econometrie Bachelor.

Het is zeker mogelijk om na je Bachelor gelijk aan een topuniversiteit in het buitenland te studeren. Maar je hebt wel nodig: geld (maar er zijn scholarships), een goed CV, goede cijfers (en GMAT), en een goed onderbouwde motivatie.
Dit vind ik dus zo'n bullshit antwoord. "Ja het is mogelijk om president te worden, maar je moet wel geboren zijn in een rijke familie en de juiste connecties hebben en op jonge leeftijd al begonnen zijn en gestimuleerd zijn om keihard te werken en een CV op te bouwen en je moet al vroeg weten wat je wilt zodat je een voorsprong kan maken op anderen en je moet het geluk hebben dat er niet toevallig iemand in jouw jaar zit die net een paar betere cijfers haalt waardoor jij nummer 2 wordt van jouw jaar en bedrijven en universiteiten minder belangstelling hebben en en en".

Wat ik er mee wil zeggen, heel veel is mogelijk maar voor veel mensen niet realistisch. Ik denk dat TS blij mag zijn als hij überhaupt op de Zuidas ervaring op kan doen in de financiële sector, want er zijn genoeg mensen die beter zijn dan hem en de middelen wel hebben om bijvoorbeeld naar het buitenland te gaan.
pi_194837534
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 18:57 schreef Paganitzu het volgende:

[..]

Engineering schools zijn veel makkelijker om binnen te komen. Vervolgens kan je meeste college geld grotendeels kwijt laten schelden door te werken voor lab. Je moet wel iets kunnen bijdragen (bijv. data science skills) en dat heb je eerder als je al een master hebt gedaan. Als je geluk hebt krijg je zelfs een living stipend. Duur van zo'n master is 1-jaar.

Daarom zeg ik ook, zolang je goed bent en ook daadwerkelijk iets kan bijdragen zal het collegegeld geen probleem zijn en toegang tot een master ook niet. De meeste Amerikanen doen geen master, en vooral engineering schools van NYU en Columbia zijn niet dusdanig selectief (is geen MIT). Je hebt wel alle voordelen mbt. locatie, campus recruitment/3-jaar werkvergunning.

Twee vrienden van me hebben een master gedaan aan ParisTech en Paris Descartes (AI-focus). Laatste had echt geen goede cijfers (matig zelfs), maar is ook gewoon toegelaten aan Biomedical Engineering aan Columbia en heeft zijn kosten grotendeels kunnen vergoeden door te werken voor lab.

Aanzienlijk deel van mensen die naar Columbia Engineering gaan werken uiteindelijk bij bedrijven als Citadel/Two Sigma. Zelfs met BME als je specialisatie bijvoorbeeld AI of computational biology is.
Columbia is niet selectief? En hoe heb je de zekerheid dat je kan werken voor een lab en dus de financiële mogelijkheid hebt er te studeren, voordat je er überhaupt begonnen bent? Mensen die net een master hebben afgerond met een 7.5 hebben echt niet het cv waarmee ze dat voor elkaar kunnen krijgen. Daarnaast heb je de financiële zekerheid al nodig voordat je er zit. Anders kom je mogelijk tijdens je studie er achter dat je op straat wordt gezet omdat je je huur niet kan betalen.
pi_194837566
quote:
Hoe bereid ik mij voor op een carrière in de financiële sector?
Zo snel mogelijk al je geld er doorheen brassen, maximaal lenen, dat ook opmaken, automatische incasso's intrekken, vervolgens een maand of 6 geen enkele brief openen.

Daarna de handen in de lucht gooien en help roepen.

Denk dat dat je makkelijkste voorbereiding is op een carrière in de financiële sector. De vraag is even of je aan die kant van de medaille wilt zitten.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_194897070
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 september 2020 23:05 schreef jameshond7 het volgende:

[..]

Dit vind ik dus zo'n bullshit antwoord. "Ja het is mogelijk om president te worden, maar je moet wel geboren zijn in een rijke familie en de juiste connecties hebben en op jonge leeftijd al begonnen zijn en gestimuleerd zijn om keihard te werken en een CV op te bouwen en je moet al vroeg weten wat je wilt zodat je een voorsprong kan maken op anderen en je moet het geluk hebben dat er niet toevallig iemand in jouw jaar zit die net een paar betere cijfers haalt waardoor jij nummer 2 wordt van jouw jaar en bedrijven en universiteiten minder belangstelling hebben en en en".

Wat ik er mee wil zeggen, heel veel is mogelijk maar voor veel mensen niet realistisch. Ik denk dat TS blij mag zijn als hij überhaupt op de Zuidas ervaring op kan doen in de financiële sector, want er zijn genoeg mensen die beter zijn dan hem en de middelen wel hebben om bijvoorbeeld naar het buitenland te gaan.
Misschien moet je dan ook niet wíllen studeren aan een buitenlandse topuniversiteit als je beseft dat er duizenden mensen zijn die wél weten wat ze willen en daar hard voor werken.
pi_194897097
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2020 10:32 schreef Chaes het volgende:

[..]

Misschien moet je dan ook niet wíllen studeren aan een buitenlandse topuniversiteit als je beseft dat er duizenden mensen zijn die wél weten wat ze willen en daar hard voor werken.
Hoe kom je hier nu bij? Ik heb echt het idee dat je nu op een andere reactie reageert. Kan je niet begrijpend lezen?
pi_194897268
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2020 10:34 schreef jameshond7 het volgende:

[..]

Hoe kom je hier nu bij? Ik heb echt het idee dat je nu op een andere reactie reageert. Kan je niet begrijpend lezen?
Wat een vreemde reactie. Kwestie van realiteitsbesef hebben. Als je van te voren al weet dat studeren aan een buitenlandse topuniversiteit lastig wordt (want pas laat hierop gaan focussen, of cijfers die niet goed genoeg zijn, onvoldoende extra-curriculars , geen financiële middelen, etc. etc. etc.) dan kan je beter je energie steken in alternatieven die minder onrealistisch zijn (d.w.z. stages doen in Nederland, CV opbouwen, netwerk creëren) en dan eventueel later alsnog in het buitenland werken.

En jouw eerste reactie slaat ook gewoonweg nergens op. Rijke familie etc., wat voor verkapt wereldbeeld heb jij.
pi_194897395
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2020 10:45 schreef Chaes het volgende:

[..]

Wat een vreemde reactie. Kwestie van realiteitsbesef hebben. Als je van te voren al weet dat studeren aan een buitenlandse topuniversiteit lastig wordt (want pas laat hierop gaan focussen, of cijfers die niet goed genoeg zijn, onvoldoende extra-curriculars , geen financiële middelen, etc. etc. etc.) dan kan je beter je energie steken in alternatieven die minder onrealistisch zijn (d.w.z. stages doen in Nederland, CV opbouwen, netwerk creëren) en dan eventueel later alsnog in het buitenland werken.

En jouw eerste reactie slaat ook gewoonweg nergens op. Rijke familie etc., wat voor verkapt wereldbeeld heb jij.
Ik begrijp nog steeds niet wat jij wil zeggen. Je zegt dit:
quote:
Misschien moet je dan ook niet wíllen studeren aan een buitenlandse topuniversiteit als je beseft dat er duizenden mensen zijn die wél weten wat ze willen en daar hard voor werken.
Er zijn genoeg jongeren die op latere leeftijd (op de universiteit) weten wat ze willen en daar keihard voor willen werken. Maar als jij opgroeit in een omgeving waarbij het niet eens normaal is om te gaan studeren, dan bedenk je je eerder toch niet dat het uberhaupt realistisch kan zijn om aan een top-universiteit in het buitenland te zitten? Daarnaast krijg je alleen mogelijk een beurs als de de beste van de beste bent. Daar komt ook een flink portie geluk bij kijken. Ben je dat niet, maar ben je alsnog extreem goed, dan krijg je de kans om aan zo'n universiteit te studeren, maar dan kan je die beurs wel vergeten. In dat geval heb je flinke financiele middelen nodig. Voor sommigen is alleen al het vliegticket financieel onhaalbaar.
Daarnaast hebben genoeg jongeren in het voortgezet onderwijs nog niet het besef dat ze dan al aan hun toekomst 'moeten' werken. Het is niet zo dat elke jongere vanuit thuis mee krijgt dat universiteiten of werkgevers ook kijken naar dat waar ze dan al mee bezig zijn, of dat wat ze doen effect kan hebben op de mogelijkheden die ze later op bijvoorbeeld de universiteit hebben.
Dit heeft niets met een verkapt wereldbeeld te maken.
Een rijke familie is sowieso niet gek gedacht, want hoe moet je anders al die extra curriculars halen? Je kan niet zomaar een half jaar studeren in het buitenland (vliegreis, dubbele kamerhuur, inentingen krijg je echt niet via een beurs) en ook activiteiten zoals zomerschool kosten veel geld. Hetzelfde geld voor een certificaat Cambridge Engels die je vaak nodig hebt om in het buitenland geaccepteerd te worden. Daarnaast heeft ook niet iedereen het netwerk om al vroeg aan een stage te komen. Werken mensen in jouw familie bij grote bedrijven en hebben die daar ook een hoge positie, dan heb je meer kans op uberhaupt een stage mogen doen dan wanneer jouw hele familie op de betoncentrale werkt.
pi_194898465
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2020 10:54 schreef jameshond7 het volgende:

[..]

Ik begrijp nog steeds niet wat jij wil zeggen. Je zegt dit:
[..]

Er zijn genoeg jongeren die op latere leeftijd (op de universiteit) weten wat ze willen en daar keihard voor willen werken. Maar als jij opgroeit in een omgeving waarbij het niet eens normaal is om te gaan studeren, dan bedenk je je eerder toch niet dat het uberhaupt realistisch kan zijn om aan een top-universiteit in het buitenland te zitten? Daarnaast krijg je alleen mogelijk een beurs als de de beste van de beste bent. Daar komt ook een flink portie geluk bij kijken. Ben je dat niet, maar ben je alsnog extreem goed, dan krijg je de kans om aan zo'n universiteit te studeren, maar dan kan je die beurs wel vergeten. In dat geval heb je flinke financiele middelen nodig. Voor sommigen is alleen al het vliegticket financieel onhaalbaar.
Daarnaast hebben genoeg jongeren in het voortgezet onderwijs nog niet het besef dat ze dan al aan hun toekomst 'moeten' werken. Het is niet zo dat elke jongere vanuit thuis mee krijgt dat universiteiten of werkgevers ook kijken naar dat waar ze dan al mee bezig zijn, of dat wat ze doen effect kan hebben op de mogelijkheden die ze later op bijvoorbeeld de universiteit hebben.
Dit heeft niets met een verkapt wereldbeeld te maken.
Een rijke familie is sowieso niet gek gedacht, want hoe moet je anders al die extra curriculars halen? Je kan niet zomaar een half jaar studeren in het buitenland (vliegreis, dubbele kamerhuur, inentingen krijg je echt niet via een beurs) en ook activiteiten zoals zomerschool kosten veel geld. Hetzelfde geld voor een certificaat Cambridge Engels die je vaak nodig hebt om in het buitenland geaccepteerd te worden. Daarnaast heeft ook niet iedereen het netwerk om al vroeg aan een stage te komen. Werken mensen in jouw familie bij grote bedrijven en hebben die daar ook een hoge positie, dan heb je meer kans op uberhaupt een stage mogen doen dan wanneer jouw hele familie op de betoncentrale werkt.
Van alle extra-curriculars die er zijn is een uitwisseling slechts één van de talloze mogelijkheden, en dat is er niet eens één waar je per se veel aan hebt. Werkgevers weten heus wel dat je op uitwisseling vooral aan het feesten en reizen bent. Je echter aansluiten bij een beleggersvereniging, conferenties organiseren, bestuursjaar doen, etc. heeft daarentegen wel nut, zowel op vlak van netwerk als sociale en professionele ontwikkeling.

Hetgeen ik zeg is gebaseerd op eigen ervaringen en die van mensen in mijn cirkels, daar hoef ik verder geen externe validatie voor te hebben. Waar het op neer komt is dat je vrij vroeg in je studententenperiode moet weten welke kant je op wil en wat je wil bereiken. Daar maak je een plan voor. Heb je de middelen niet, dan kan je een paar jaar werken naast je studie om zo te proberen de boel rond te krijgen. Ja, dat is een uitdaging, maar zeker niet onmogelijk - maar ook niet voor iedereen weggelegd. Het is echt niet zo dat alleen mensen uit bepaalde klassen of van bepaalde achtergronden aan de Oxbridges van deze wereld studeren.

Verder is het wel een beetje open deuren intrappen zo.
pi_194898615
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2020 12:16 schreef Chaes het volgende:
conferenties organiseren, bestuursjaar doen,
Natuurlijk ook weer iets waar je geluk bij moet hebben. Daarnaast zorgt zo'n bestuursjaar bijvoorbeeld voor een jaar studievertraging. Iemand die maximaal moet lenen en zich vanaf zijn eerste jaar al zorgen maakt om een torenhoge studieschuld zal hier natuurlijk minder snel voor open staan dan iemand waarvan de ouders alles betalen. Daarnaast kosten o.a. de vele borrels ook veel geld en moet je om het bestuur in te gaan actief zijn bij een vereniging, waar ook weer vaak veel geld in gaat zitten. Blijf je vanwege de kosten of door bijvoorbeeld mantelzorg bij je ouders wonen en moet je veel reizen dan is het zelfs lastig om actief te zijn.
Ga je een aantal jaar werken om alles te bekostigen dan wordt je vaak al te oud gevonden om nog in aanmerking te komen voor bepaalde posities. Als jij op het cv hebt staan dat jij 2 jaar fulltime in de horeca bent gaan werken dan zal dit echt niet ten goede komen van jouw cv.
Je hebt altijd een aantal uitzonderingen, zoals ik in het begin al zei. De beste van de klas zijn op een studie econometrie is zo'n uitzondering.
Genoeg studenten die keihard werken, maar die niet het geluk hebben om daadwerkelijk de beste te zijn. Dat hangt ook weer heel erg af van de mensen die je in jouw jaar om je heen hebt. Het kan best zijn dat jij de nummer 1 bent, maar dat als jij een jaar eerder of later zou zijn begonnen, jij de nummer 2 zou zijn omdat er op dat moment toevallig een nog slimmer iemand aan de studie is begonnen.
Dat maakt allemaal niet uit, want niet iedereen kan naar de beste universiteiten. Zou iedereen zo toegelaten kunnen worden dan zou het ook niets bijzonders meer zijn. Maar ik denk dat je je heel erg verkijkt op het geluk dat je nodig moet hebben. Niet alleen het geluk dat je een ontzettend goed verstand hebt, maar ook het geluk dat je je in de juiste kringen begeeft en de middelen hebt om altijd maar mee te kunnen doen met de rest.
Daarnaast moet je het geluk hebben om uberhaupt bepaalde mogelijkheden te hebben. Om maar een heel simpel voorbeeld te geven, als er bij jou op de middelbareschool geen wiskunde D wordt aangeboden dan sta je waarschijnlijk al 1-0 achter op jouw medestudenten die dat wel hebben gehad. Dat zal op lange termijn niet uitmaken, maar dat kan wel invloed hebben op het resultaat dat je behaalt op je eerste tentamen en daarmee de mogelijkheid die je hebt om een honors-class te mogen doen of om studentassistent te worden.
Bewijs je pas later in je studie wat je daadwerkelijk waard bent, dan kan je deze positie van studentassistent waarschijnlijk al aan je voorbij laten gaan, omdat diegenen die eerder zo'n positie hebben gehad en die zich al hebben bewezen, voorang zullen krijgen.

Ik zeg niet dat iedereen zomaar naar top-universiteiten zou moeten gaan en als je allemaal tienen haalt dan zal je ongeacht je situatie dat ook wel kunnen doen (hoewel je situatie natuurlijk wel grote invloed heeft op de cijfers die je haalt), maar er komt ook een hele hoop geluk bij kijken en daar heeft jouw familie, het netwerk waar je je in begeeft en jouw financiele mogelijkheden zeker een hele grote invloed op.

[ Bericht 7% gewijzigd door jameshond7 op 05-09-2020 12:35:53 ]
pi_194898707
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2020 12:29 schreef jameshond7 het volgende:

[..]

Natuurlijk ook weer iets waar je geluk bij moet hebben. Daarnaast zorgt zo'n bestuursjaar bijvoorbeeld voor een jaar studievertraging. Iemand die maximaal moet lenen en zich vanaf zijn eerste jaar al zorgen maakt om een torenhoge studieschuld zal hier natuurlijk minder snel voor open staan dan iemand waarvan de ouders alles betalen. Daarnaast kosten o.a. de vele borrels ook veel geld en moet je om het bestuur in te gaan actief zijn bij een vereniging, waar ook weer vaak veel geld in gaat zitten. Blijf je vanwege de kosten of door bijvoorbeeld mantelzorg bij je ouders wonen en moet je veel reizen dan is het zelfs lastig om actief te zijn.
Exact, en daarom dat ik zeg dat een gezonde dosis realiteitsbesef belangrijk is. Iemand die in de situatie zit zoals jij hem schetst kan dan beter uit de droom worden geholpen dat hij/zij ooit aan een top-universiteit studeert. Maar dit geldt natuurlijk niet voor iedereen.

quote:
Ga je een aantal jaar werken om alles te bekostigen dan wordt je vaak al te oud gevonden om nog in aanmerking te komen voor bepaalde posities. Als jij op het cv hebt staan dat jij 2 jaar fulltime in de horeca bent gaan werken dan zal dit echt niet ten goede komen van jouw cv.
Zo'n bijbaantje voegt dan ook weinig waarde toe. Praat je over studentassistentschappen, werkstudentschappen, etc., welke overigens echt prima betalen, dan helpt dat juist wel erg.

quote:
Dat maakt allemaal niet uit, want niet iedereen kan naar de beste universiteiten. Zou iedereen zo toegelaten kunnen worden dan zou het ook niets bijzonders meer zijn. Maar ik denk dat je je heel erg verkijkt op het geluk dat je nodig moet hebben. Niet alleen het geluk dat je een ontzettend goed verstand hebt, maar ook het geluk dat je je in de juiste kringen begeeft en de middelen hebt om altijd maar mee te kunnen doen met de rest.
Daarnaast moet je het geluk hebben om uberhaupt bepaalde mogelijkheden te hebben. Als er bij jou op de middelbareschool geen wiskunde D wordt aangeboden dan sta je waarschijnlijk als 1-0 achter op jouw medestudenten die dat wel hebben gehad.
Klopt zeker ;)
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')