abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Moderator dinsdag 28 juli 2020 @ 23:09:03 #1
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_194301741
SPOILER: TL;DR
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
We willen de vloer vlak trekken, hierin zit nogal een hoogteverschil. Het zal om een oppervlakte van 20m2 gaan.
Waar je andere dingen makkelijk en duidelijk op het internet kunt vinden, is er wat betreft vloeren niet echt heel veel duidelijk.

Nu zijn er volgens mij twee opties:
1) zandbeton vloer met egaline
2) anhydrietvloer

Optie 1:
Wat betreft optie 1, we verwachten ruim een kubieke meter beton nodig te zijn
Verhouding portland:cement 1:4 (zelfs joostdevree noemt hem niet?)
Dus een kuub zand en een kwart kuub portland (oftewel 17 zakken)

Egaline is als het goed is 1,6kg/mm/m2. Is het heel realistisch om 5mm aan te houden? Dit zou neerkomen op 7 zakken. Wat is een goede keuze hier voor? Prijzen verschillen nogal, wat is het verschil tussen Sakrete EM30 voor ¤22/zak en Coba CLM400 voor ¤38/zak?

Kosten voor de materialen zullen zo'n ¤500 bedragen.

De bestaande vloer is beton, als het goed is volstaat een aantal keren stofzuigen en schoonmaken met ammonia? Dan beton storten? Verder nog tips?

Optie 2
Kun je dit überhaupt zelf en wat ben je nodig?
Is dit veel duurder?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator woensdag 29 juli 2020 @ 18:56:32 #2
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_194311241
Helemaal niemand? :)
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_194315875
Egaline is meer voor een dun laagje en behoorlijk vloeibaar. Beton lijkt mij veel minder vloeibaar en zul je zelf met een spaan glad moeten trekken.

Beton of egaline lijken mij 2 behoorlijk verschillende producten

Wat is het hoogteverschil wat je moet overwinnen?

je denkt een kuub beton op een oppervlakte van 20 vierkante meter?
  Moderator woensdag 29 juli 2020 @ 23:11:34 #4
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_194316093
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 23:03 schreef Glider76 het volgende:
Egaline is meer voor een dun laagje en behoorlijk vloeibaar. Beton lijkt mij veel minder vloeibaar en zul je zelf met een spaan glad moeten trekken.
Klopt, maar wij dachten met beton zo recht mogelijk, afwerken met egaline?

quote:
Beton of egaline lijken mij 2 behoorlijk verschillende producten

Wat is het hoogteverschil wat je moet overwinnen?

je denkt een kuub beton op een oppervlakte van 20 vierkante meter?
Gemiddeld zo'n 5cm oftewel 1/20e meter. Vandaar een kuub beton.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_194318689
Als het overal ongeveer 5cm verhoogd moet zou ik gewoon een zandcementafwerkvloer laten storten.
Als een goede vakman het doet zou daarna egaline niet nodig moeten zijn.
  Moderator donderdag 30 juli 2020 @ 08:56:10 #6
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_194318923
Is het prijstechnisch niet veel interessanter om de cement dekvloer uit te besteden aan iemand ? Hoe gaan jullie de vloer verder afwerken ? :)
pi_194318934
5 cm kun je niet met egaline doen. Dat wordt wel erg kostbaar.

Afhankelijk van de vloer afwerking is egaline ook niet nodig. Alleen als je een gietvloer of pvc neemt is egaliseren wel aan te raden, maar bij tegels of laminaat niet nodig mits het een beetje vlak is.
  donderdag 30 juli 2020 @ 09:27:19 #8
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_194319257
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 08:57 schreef Glider76 het volgende:
5 cm kun je niet met egaline doen. Dat wordt wel erg kostbaar.

Afhankelijk van de vloer afwerking is egaline ook niet nodig. Alleen als je een gietvloer of pvc neemt is egaliseren wel aan te raden, maar bij tegels of laminaat niet nodig mits het een beetje vlak is.
Hij zegt toch ook, recht trekken met beton en laatste oneffenheden eruit met egaline? Staat notabene in de OP.

Maareh ontopic; met 5cm dikte zou ik ook gewoon een zandcementvloer laten leggen.
Ik was 1500 euro kwijt voor ongeveer 120m2 met een gemiddelde dikte van ongeveer 7cm.
Materiaal kost geen drol, je moet alleen iemand hebben die dat goed waterpas kan trekken.

Oh, en qua beton, je mist de kiezels die er nog doorheen moeten.
  Moderator donderdag 30 juli 2020 @ 09:34:15 #9
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_194319330
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 08:56 schreef Vonkenboer het volgende:
Is het prijstechnisch niet veel interessanter om de cement dekvloer uit te besteden aan iemand ? Hoe gaan jullie de vloer verder afwerken ? :)
Geen idee wat de prijzen zijn (totdat bleiblei reageerde :+ )
Er komen tegels op.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator donderdag 30 juli 2020 @ 09:42:47 #10
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_194319466
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2020 09:27 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Hij zegt toch ook, recht trekken met beton en laatste oneffenheden eruit met egaline? Staat notabene in de OP.

Maareh ontopic; met 5cm dikte zou ik ook gewoon een zandcementvloer laten leggen.
Ik was 1500 euro kwijt voor ongeveer 120m2 met een gemiddelde dikte van ongeveer 7cm.
Materiaal kost geen drol, je moet alleen iemand hebben die dat goed waterpas kan trekken.

Oh, en qua beton, je mist de kiezels die er nog doorheen moeten.
Oh dat valt mij mee en dan zijn de prijzen bij jou doorgaans ook nog wat hoger.

Maar goed, egaline zou in ons geval de grootste kostenpost zijn. Als je dat uitgeeft aan een vakman... Goede tip ;)

Ennuh, zandcement zit toch geen grind in? 4 of 5 delen zand, een deel Portland en water.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  donderdag 30 juli 2020 @ 10:22:49 #11
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_194320010
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juli 2020 09:42 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Oh dat valt mij mee en dan zijn de prijzen bij jou doorgaans ook nog wat hoger.

Maar goed, egaline zou in ons geval de grootste kostenpost zijn. Als je dat uitgeeft aan een vakman... Goede tip ;)

Ennuh, zandcement zit toch geen grind in? 4 of 5 delen zand, een deel Portland en water.
Zandcement niet, beton wel.
Oh wacht, met zandbeton bedoel je zandcement dekvloer. Dan klopt het idd. Maar dan heb je dus geen egaliseren nodig als het goed gedaan wordt.
pi_194321224
Een zandcement vloertje smeren laten is wat je wilt, ja of zelf, maar dat laten doen kost ook de wereld niet.

Ik heb zelf een vloertje in de badkamer gedaan 2x2 en dat netjes krijgen vond ik al heel wat. Liep alsnog buiten de douche op afschot verkeerde kant op :P

Maar in de douche ging het goed :+
Laat die handjes wapperen!
  donderdag 30 juli 2020 @ 12:17:22 #13
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_194321665
Fiks een lasertje met een ontvangertje en maak een maatlat.

En als je wilt dat het een beetje hecht aan de vloer moet je hem effe nat maken voor je begint.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')