abonnement Unibet Coolblue
pi_194293524
Hallo!

Een topic over de Russische schrijvers van de 19de eeuw! (Dostojevski, Tolstoj, Poesjkin...)
Wat vinden jullie van de schrijvers? Wat is jullie mening daarover? Welke boeken hebben jullie gelezen van o.a. Tolstoj, Dostojevski, Poesjkin...? Ik zelf ben opnieuw bezig met de Karamazovs van Dostojevski. Ik hoop dat we hier een plekje creëren waar we over deze boeken kunnen spreken.

[ Bericht 27% gewijzigd door #ANONIEM op 28-07-2020 22:26:42 ]
pi_194295830
Niemand?
  dinsdag 28 juli 2020 @ 16:44:53 #3
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_194296231
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 16:22 schreef anastasiatje het volgende:
Niemand?
Niemand leest ter ontspanning lekker een stukje Dostojevski, hoor.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_194296245
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 16:44 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Niemand leest ter ontspanning lekker een stukje Dostojevski, hoor.
Veel mensen, hoor.
Waarom zeg je dat trouwens?
  dinsdag 28 juli 2020 @ 17:20:48 #5
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_194296850
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 16:45 schreef anastasiatje het volgende:

[..]

Veel mensen, hoor.
Waarom zeg je dat trouwens?
Omdat het zo is. Dostojevski is voor pseudo-intellectuelen, die in de trein of op het strand of zo willen laten zien hoe erudiet ze zijn. Of liever, ze willen mensen laten denken dat ze erudiet zijn, want ze lezen Dostojevski. Normale mensen lezen in de trein een Agatha Christie. Of een Terry Pratchett.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  dinsdag 28 juli 2020 @ 17:30:06 #6
487645 SimonedeBeauvoir
Sicker than your average
pi_194296975
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 17:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Omdat het zo is. Dostojevski is voor pseudo-intellectuelen, die in de trein of op het strand of zo willen laten zien hoe erudiet ze zijn. Of liever, ze willen mensen laten denken dat ze erudiet zijn, want ze lezen Dostojevski. Normale mensen lezen in de trein een Agatha Christie. Of een Terry Pratchett.
Haha, ze lezen niet echt lekker weg idd
Once we've both said our goodbyes
Let's just let it go
Let me let you go
  dinsdag 28 juli 2020 @ 17:38:14 #7
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_194297072
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 17:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Omdat het zo is. Dostojevski is voor pseudo-intellectuelen, die in de trein of op het strand of zo willen laten zien hoe erudiet ze zijn. Of liever, ze willen mensen laten denken dat ze erudiet zijn, want ze lezen Dostojevski. Normale mensen lezen in de trein een Agatha Christie. Of een Terry Pratchett.
Misschien is Dostojevski wel juist voor de echte intellectuelen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_194297085
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 17:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Omdat het zo is. Dostojevski is voor pseudo-intellectuelen, die in de trein of op het strand of zo willen laten zien hoe erudiet ze zijn. Of liever, ze willen mensen laten denken dat ze erudiet zijn, want ze lezen Dostojevski. Normale mensen lezen in de trein een Agatha Christie. Of een Terry Pratchett.
Dostojevski voor pseudo-intellectuelen? Ik weet niet waar je dat vandaal haalt, heb jij ooit zijn boeken gelezen? De mensen waar jij het over hebt zijn erg in de minderheid. En tja, 'normale mensen', hopelijk vind ik hier niet al te veel 'normale mensen'.
  dinsdag 28 juli 2020 @ 17:41:49 #9
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_194297115
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 17:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Omdat het zo is. Dostojevski is voor pseudo-intellectuelen, die in de trein of op het strand of zo willen laten zien hoe erudiet ze zijn. Of liever, ze willen mensen laten denken dat ze erudiet zijn, want ze lezen Dostojevski. Normale mensen lezen in de trein een Agatha Christie. Of een Terry Pratchett.
Belangrijkste is denk ik dat je lezen leuk vind. Dan ben ik trouwens niet normaal volgens jou? Want lees nu een boek over de geschiedenis van Japan, de ondergang van de Spaanse armada en de slag bij Waterloo. En Tolkien ben ik trouwens ook aan het herlezen.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_194297145
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 17:41 schreef Megumi het volgende:

[..]

Belangrijkste is denk ik dat je lezen leuk vindt. Dan ben ik trouwens niet normaal volgens jou? Want lees nu een boek over de geschiedenis van Japan, de ondergang van de Spaanse armada en de slag bij Waterloo.
Ach, wat maakt het uit wat hij normaal vindt, hij heeft het over de meerderheid en die zijn vooral uit op frivoliteiten.
  dinsdag 28 juli 2020 @ 17:46:18 #11
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_194297162
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 17:44 schreef anastasiatje het volgende:

[..]

Ach, wat maakt het uit wat hij normaal vindt, hij heeft het over de meerderheid en die zijn vooral uit op frivoliteiten.
En dat verpest wellicht de lol van het lezen. Agatha Christie waar bemoeit dat kut wijf zich mee. Denk ik dat rechter Tie leuker is. :D
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  dinsdag 28 juli 2020 @ 17:58:54 #12
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_194297329
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 17:46 schreef Megumi het volgende:

[..]

En dat verpest wellicht de lol van het lezen. Agatha Christie waar bemoeit dat kut wijf zich mee. Denk ik dat rechter Tie leuker is. :D
Waarom nou Agatha Christie dissen? Dat heeft ze niet verdiend.
The love you take is equal to the love you make.
pi_194297330
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 13:38 schreef anastasiatje het volgende:
Hallo!

Wat vinden jullie van zijn boeken? Wat is jullie mening daarover? Welke boeken hebben jullie gelezen van hem? Ik zelf ben opnieuw bezig met de Karamazovs. Ik hoop dat we hier een plekje creëren waar we over zijn boeken kunnen spreken.
Het is al een paar jaar geleden, maar ik heb Dostojevski met veel plezier gelezen. Karamazov, Misdaad en straf, De idioot, Duivels, enz. Ik begrijp de anti-Dostojevski-club van Van 't Reve wel, het is af en toe wat zenuwpezerig geschreven, maar daar heb ik me zelf nooit aan gestoord. De broers Karamazov zou ik graag nog eens herlezen; wellicht is dit een goed moment :)
pi_194297451
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 17:59 schreef LedZep het volgende:

[..]

Het is al een paar jaar geleden, maar ik heb Dostojevski met veel plezier gelezen. Karamazov, Misdaad en straf, De idioot, Duivels, enz. Ik begrijp de anti-Dostojevski-club van Van 't Reve wel, het is af en toe wat zenuwpezerig geschreven, maar daar heb ik me zelf nooit aan gestoord. De broers Karamazov zou ik graag nog eens herlezen; wellicht is dit een goed moment :)
Ah, wat fijn om te horen. :) Ik ga zelf niet akkoord met Karel van het Reve. Veel plezier met het lezen van de Karamazovs!
  dinsdag 28 juli 2020 @ 18:29:05 #15
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_194297720
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 17:58 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Waarom nou Agatha Christie dissen? Dat heeft ze niet verdiend.
Waarom niet? Maar net zo goed mag jij daar wel plezier aan hebben. :) Lezen kan leerzaam zijn maar en dat mis ik wel een beetje in het onderwijs moet ook bovenal leuk zijn om dat te stimuleren. En in dat kader maakt het niet uit wat je leest natuurlijk. Wat dat aan gaat is het net kust en ook afhankelijk van je wereldbeeld wat je leuk vind.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_194297851
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 18:29 schreef Megumi het volgende:

[..]

Waarom niet? Maar net zo goed mag jij daar wel plezier aan hebben. :) Lezen kan leerzaam zijn maar en dat mis ik wel een beetje in het onderwijs moet ook bovenal leuk zijn om dat te stimuleren. En in dat kader maakt het niet uit wat je leest natuurlijk. Wat dat aan gaat is het net kust en ook afhankelijk van je wereldbeeld wat je leuk vind.
Ik ga daar niet akkoord mee, dat het bovenal leuk moet zijn. Ik denk vooral leerzaam en dan haal je daar ook eventueel plezier uit door het kennen of weten van iets.
  dinsdag 28 juli 2020 @ 18:44:45 #17
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_194297952
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 18:36 schreef anastasiatje het volgende:

[..]

Ik ga daar niet akkoord mee, dat het bovenal leuk moet zijn. Ik denk vooral leerzaam en dan haal je daar ook eventueel plezier uit door het kennen of weten van iets.
Dan moet je wellicht niet raar op kijken dat met name jongeren lezen dus niet leuk vinden. En films en de x-box dus wel leuk vinden.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_194298000
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 18:44 schreef Megumi het volgende:

[..]

Dan moet je wellicht niet raar op kijken dat met name jongeren lezen dus niet leuk vinden. En films en de x-box dus wel leuk vinden.
Dat is spijtig inderdaad.
  dinsdag 28 juli 2020 @ 18:54:05 #19
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_194298079
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 18:48 schreef anastasiatje het volgende:

[..]

Dat is spijtig inderdaad.
Dat lezen je instaat kennis te nemen van zaken en te leren zelfs los van tijd en ruimte of op zelfs plekken te komen waar je fysiek nooit zal komen? Dat staat buiten kijf. Naar mijn mening. Maar dan moet je om te beginnen lezen als eerste leuk vinden! En dan komt het bovenstaande van zelf denk ik.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_194298180
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 18:54 schreef Megumi het volgende:

[..]

Dat lezen je instaat kennis te nemen van zaken en te leren zelfs los van tijd en ruimte of op zelfs plekken te komen waar je fysiek nooit zal komen? Dat staat buiten kijf. Naar mijn mening. Maar dan moet je om te beginnen lezen als eerste leuk vinden! En dan komt het bovenstaande van zelf denk ik.
Er zou een grotere focus op literatuur moeten zijn in het onderwijs, dan zouden veel meer mensen lezen.
  dinsdag 28 juli 2020 @ 19:21:07 #21
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_194298433
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 18:29 schreef Megumi het volgende:

[..]

Waarom niet? Maar net zo goed mag jij daar wel plezier aan hebben. :) Lezen kan leerzaam zijn maar en dat mis ik wel een beetje in het onderwijs moet ook bovenal leuk zijn om dat te stimuleren. En in dat kader maakt het niet uit wat je leest natuurlijk. Wat dat aan gaat is het net kust en ook afhankelijk van je wereldbeeld wat je leuk vind.
Let’s not go there.
The love you take is equal to the love you make.
pi_194298447
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 19:21 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Let’s not go there.
Waarom?
  dinsdag 28 juli 2020 @ 19:22:37 #23
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_194298451
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 19:01 schreef anastasiatje het volgende:

[..]

Er zou een grotere focus op literatuur moeten zijn in het onderwijs, dan zouden veel meer mensen lezen.
Nou, ik weet niet anders of 35 jaar geleden moest je nog veel meer verplicht lezen op de middelbare school en dat heeft bij menigeen een levenslange tegenzin betreffende literatuur opgeleverd.
The love you take is equal to the love you make.
  dinsdag 28 juli 2020 @ 19:24:05 #24
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_194298471
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 19:22 schreef anastasiatje het volgende:

[..]

Waarom?
Zo’n stelling die er even losjes ingegooid wordt, dat wat je leuk vindt afhankelijk is van je wereldbeeld. Terwijl je wereldbeeld ook gevormd wordt door wat je leest.
The love you take is equal to the love you make.
pi_194300295
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 19:22 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Nou, ik weet niet anders of 35 jaar geleden moest je nog veel meer verplicht lezen op de middelbare school en dat heeft bij menigeen een levenslange tegenzin betreffende literatuur opgeleverd.
Liever nog meer verplichte boeken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')