abonnement Unibet Coolblue
pi_194275243
Koloniaal bestuurder Peter Stuyvesant staat nog fier op zijn sokkel

quote:
De stad staat vol met kunst, van wereldvermaarde kunstenaars tot anonieme beeldhouwers. Wat zijn de verhalen achter deze beelden? Deze keer: het standbeeld van Peter Stuyvesant.

Naar aanleiding van een discussie in de Verenigde Staten over standbeelden die te maken hadden met het slavernijverleden, ging de NOS in 2017 in Nederland op zoek naar dergelijke beelden.

Op de site werden er drie gepresenteerd: van Jan Pieterszoon Coen, generaal Joannes Benedictus van Heutsz, en Peter Stuyvesant.

Over de standbeelden van Coen en Van Heutsz is al veel te doen geweest. Het beeld van koloniaal bestuurder Peter Stuyvesant (1592-1672), staat op de binnenplaats van het West-Indisch Huis. Nog steeds fier op zijn sokkel, en niet beklad.

“Niet veel mensen weten dat het beeld hier staat,” zei historicus en docent aan de Universiteit Leiden, Karwan Fatah-Black destijds op de NOS-site. Hij deed, en doet, onderzoek naar het slavernijverleden van Nederland. “Stuyvesant had grote plannen om via het knooppunt Curaçao de slavenhandel te laten lopen, maar daar lees je niets over bij dit beeldje.”

Deze krant schreef op 20 juni jongstleden: ‘Stuyvesant is omstreden vanwege zijn daden in de zeventiende eeuw. Hij dreef als bestuurder van Nieuw-Amsterdam, het huidige New York, slavenhandel via Curaçao. Hij bezat zelf tientallen slaven en had de naam een harde en onverdraagzame bestuurder te zijn. Daarnaast stond hij bekend als antisemiet. Joodse groeperingen strijden al jaren tegen de naam Stuyvesant op openbare plekken. Zo paste het Peter Stuyvesant College op Curaçao zijn naam in 2017 al aan in Kolegio profèsor dòkter Alejandro ‘Jandie’ Paula.’

Bij het beeld van beeldhouwer Hans Bayens uit 1981 is geen bordje geplaatst met verklarende tekst, wat je, gezien de recente gebeurtenissen rondom het slavernijverleden van landen, wel zou mogen verwachten.

‘Peter Stuyvesant. Governor of New York 1647-1664,’ staat er op het ingemetselde plaatje aan de voet van het beeld. En: ‘Presented by Turmac Tobacco Company. On the occasion of its 60th anniversary’. Geschonken door de tabakslobby, want Peter Stuyvesant is ook een sigarettenmerk.

En wat te denken van de muursteen op de binnenplaats van het West-Indisch Huis? Die verhaalt over drieënhalve eeuw vriendschap tussen de Verenigde Staten en Nederland, en de bijdragen voor de renovatie in 1984 van het West Indisch Huis, ‘in whose quarters the deci­sion was made to found Nieuw Amsterdam in 1625’. Geen woord over de slavenhandel van de West-Indische Compagnie, georganiseerd vanuit haar hoofdkwartier: het West-Indisch Huis.

Peter Stuyvesant
Sinds 1981
Kunstenaar Hans Bayens
Waar West-Indisch Huis, Herenmarkt 99

https://www.parool.nl/kun(...)dxOFtJQLvT%3Famp%3D1
twitter


Lekker bezig dat Parool. :r
  maandag 27 juli 2020 @ 07:39:23 #2
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_194275298
Lol, de journalistieke equivalent van " hey jongens kijk dan, deze heeft nog geen gedoe gehad, kom dan, sicke blufffff"
pi_194275371
“En niet beklad”

Is dit een oproep of zo? Wat een opruiers.
  maandag 27 juli 2020 @ 08:01:08 #4
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_194275377
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2020 07:58 schreef Hamzoef het volgende:
“En niet beklad”

Is dit een oproep of zo? Wat een opruiers.
Doet me denken aan de Volkskrant die paar jaar geleden een korte handleiding over "hoe sticht ik het beste een autobrand" bij een bericht over de vele autobranden in een bepaalde stad plaatste. Wat aanmaakblokjes op de banden was een uitstekende en makkelijke methode.
  maandag 27 juli 2020 @ 08:10:15 #5
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_194275413
Mooi stuk, beetje achtergrond, mensen bewust maken.

Het is inderdaad niet waar de media voor bedoelt is ... _O-
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_194275450
Het kantoor van Het Parool zit aan de Jacob Bontiusplaats 9, in Amsterdam. Het schijnt dat het gebouw nog steeds niet beklad en/of afgebrand is.
  maandag 27 juli 2020 @ 08:19:14 #7
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_194275467
quote:
12s.gif Op maandag 27 juli 2020 08:10 schreef SicSicSics het volgende:
Mooi stuk, beetje achtergrond, mensen bewust maken.

Het is inderdaad niet waar de media voor bedoelt is ... _O-
Iets met slapende honden wakker maken en "breng ze nou niet op ideeën :|W "
Maar kunnen ze volgende week tenminste een mooi verontwaardigd stuk schrijven over dat het beeld beklad is.
pi_194275475
Tjesus wat een ongelofelijke kut krant is dat je zou er maar een abonnement op hebben
  maandag 27 juli 2020 @ 08:29:42 #9
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_194275518
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2020 08:19 schreef Woelwater het volgende:
Iets met slapende honden wakker maken en "breng ze nou niet op ideeën :|W "
Maar kunnen ze volgende week tenminste een mooi verontwaardigd stuk schrijven over dat het beeld beklad is.
Ja, daar zijn de nieuwsmedia inderdaad voor. :')
Stukken niet publiceren, omdat je anders mensen 'wakker maakt' ... Het is godverdomme een standaard conspiracy, maar dan andersom! _O-
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_194275554
quote:
Peter Stuyvesant. Governor of New York 1647-1664,’ staat er op het ingemetselde plaatje aan de voet van het beeld.
Geschiedvervalsing. Peter Stuyvesant is nooit gouverneur van New York geweest.
pi_194275588
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2020 07:58 schreef Hamzoef het volgende:
“En niet beklad”

Is dit een oproep of zo? Wat een opruiers.
Nee, een feitelijke constatering.

Vind het wel een interessante serie. Parool biedt wat achtergrondinfo over de beelden die in Amsterdam staan. Heel begrijpelijk en nieuwswaardig in deze tijden.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  maandag 27 juli 2020 @ 08:41:53 #12
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194275599
Dat standbeeld staat op een binnenplaats, privéterrein dus, en zo oogt het van buiten ook duidelijk.

Niet heel vreemd dus, dat er nog niemand is die dat ding beklad heeft, je zou de kans amper krijgen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 27 juli 2020 @ 08:44:25 #13
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_194275617
Volgende week een mooie long read over Joodse restaurants in Amsterdam die nog niet beklad zijn.
pi_194275642
quote:
17s.gif Op maandag 27 juli 2020 08:44 schreef Twiitch het volgende:
Volgende week een mooie long read over Joodse restaurants in Amsterdam die nog niet beklad zijn.
Wat is nou precies het probleem?

Gezien de wereldwijde discussie, lijkt het mij niet meer dan normaal dat een Amsterdamse krant beelden in de hoofdstad onder de loep noemt.

Dat het beeld nog 'fier' overeind staat en niet is beklad is niet meer dan feitelijke constatering.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_194275659
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2020 08:40 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Nee, een feitelijke constatering.
Damn. :’)
  maandag 27 juli 2020 @ 09:16:10 #16
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_194275891
Lol, ook in Nederland straks een beeldenstorm _O- westerlingen :')
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_194276171
You know what they call a Quarter Pounder with Cheese in Paris?
pi_194276319
quote:
geenstijl is berucht in mensen op verkeerde ideeën brengen, dan wel aanzetten tot intolerantie
pi_194276346
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2020 09:54 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

geenstijl is berucht in mensen op verkeerde ideeën brengen, dan wel aanzetten tot intolerantie
Ah, in tegenstelling tot Parool die natuurlijk louter informatief wilt zijn met dit bullshit bericht :')
You know what they call a Quarter Pounder with Cheese in Paris?
pi_194276487
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2020 09:56 schreef Cheeseburgert het volgende:

[..]

Ah, in tegenstelling tot Parool die natuurlijk louter informatief wilt zijn met dit bullshit bericht :')
Bullshit?
Vernoemen van eerbetoon aan vroegere geweldplegers en slavendrijvers is geen bullshit
pi_194276543
quote:
Wat is nou precies het probleem?

Gezien de wereldwijde discussie, lijkt het mij niet meer dan normaal dat een website als Geenstijl redacties in de hoofdstad onder de loep noemt.

Dat dit pand nog 'fier' overeind staat en niet is gebombardeerd is niet meer dan een feitelijke constatering
pi_194276587
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2020 08:16 schreef L_auteur het volgende:
Het kantoor van Het Parool zit aan de Jacob Bontiusplaats 9, in Amsterdam. Het schijnt dat het gebouw nog steeds niet beklad en/of afgebrand is.
Oh nee een aanval op de journalistieke vrijheid!

Mooi wel dat je alles kunt maken en iedereen kunt ophitsen en als het balletje een keer terug komt direct verschuilen achter je zogenaamd belangrijke beroep.
pi_194276637
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2020 08:40 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Nee, een feitelijke constatering.

Vind het wel een interessante serie. Parool biedt wat achtergrondinfo over de beelden die in Amsterdam staan. Heel begrijpelijk en nieuwswaardig in deze tijden.
Inderdaad, standbeelden van terrorist Nelson Mandela ook maar bekladden en omver trekken.
  maandag 27 juli 2020 @ 10:19:35 #24
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_194276666
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2020 10:09 schreef nickhguitar het volgende:

[..]

Wat is nou precies het probleem?

Gezien de wereldwijde discussie, lijkt het mij niet meer dan normaal dat een website als Geenstijl redacties in de hoofdstad onder de loep noemt.

Dat dit pand nog 'fier' overeind staat en niet is gebombardeerd is niet meer dan een feitelijke constatering
Dat Akwasi in Weesp woont is ook een feitelijke constatering. Toch vonden veel mensen dat niet zo netjes.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_194276673
De jankballen die overal over zitten te zeuren moeten weg !
I will do what i must !!
pi_194276756
Ik vraag me vooral af wat mensen denken te bereiken met het verwijderen van bepaalde standbeelden. Ik vind het zelf vrij oppervlakkig en inhoudsloos.
pi_194276758
Verder is het langzaam uitwissen van onze geschiedenis een klein onderdeel van een hele nare toekomst waar we naar onderweg zijn.
I will do what i must !!
  maandag 27 juli 2020 @ 10:29:40 #28
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_194276786
Hij was ook een antisemiet.
Ja, wie was dat vroeger in die tijd niet joh. :')
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_194276827
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2020 10:29 schreef Harvest89 het volgende:
Hij was ook een antisemiet.
Ja, wie was dat vroeger in die tijd niet joh. :')
Ik hoorde ook dat Jezus homofoob was. Dat kan ook echt niet meer anno 2020. Weg met alle gedenktekens O-)
You know what they call a Quarter Pounder with Cheese in Paris?
pi_194276875
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2020 10:16 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Inderdaad, standbeelden van terrorist Nelson Mandela ook maar bekladden en omver trekken.
Persoonlijk ben ik helemaal geen voorstander van het bekladden en omver trekken van standbeelden. Wel mag er wat mij betreft een open discussie worden gevoerd over de wenselijkheid van bepaalde beelden.

En als jij vindt dat Mandela moet worden verwijderd, dan mag jij dat standpunt wat mij betreft uitdragen.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_194276988
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2020 10:09 schreef nickhguitar het volgende:

[..]

Wat is nou precies het probleem?

Die hitserige massa reaguurders nog meer opfokken?

Kun je het geven van het adres + foto van het Parool ook cancelculture noemen ?
pi_194278582
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2020 10:36 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Persoonlijk ben ik helemaal geen voorstander van het bekladden en omver trekken van standbeelden. Wel mag er wat mij betreft een open discussie worden gevoerd over de wenselijkheid van bepaalde beelden.

En als jij vindt dat Mandela moet worden verwijderd, dan mag jij dat standpunt wat mij betreft uitdragen.
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2020 10:16 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Inderdaad, standbeelden van terrorist Nelson Mandela ook maar bekladden en omver trekken.
Is allang gebeurd:

Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_194278939
TT= Parool: standbeeld Peter Stuyvesant moet weg
Fakenews... De schrijver van het artikel beweert niet dat het standbeeld weg moet , nog minder dat het Parool dit vind.
Ik vind het wel een goed idee dat beeld weg te halen. Of anders een standbeeld van geknevelde slaven in een juk daarnaast zetten. Dat is meer historische informatie over het gebouw West Indisch Huis die toch een lange tijd het centrum van de Nederlandse slavendrijverij was.
pi_194280223
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2020 10:29 schreef Harvest89 het volgende:
Hij was ook een antisemiet.
Ja, wie was dat vroeger in die tijd niet joh. :')
De meeste Nederlanders waren dat niet en daar hield het wel zo'n beetje op. Stuyvesant was een strenge calvinist en wilde geen Judaisme in Nieuw Amsterdam, maar hij werd gecorrigeerd vanuit Den Haag en kreeg de order om joden hun geloof te laten belijden. Ook heeft hij zich bij de overdracht van Nieuw Amsterdam aan de Engelsen zich de moeite getroost om de vrije status en bezittingen van de vrije zwarten good gedocumenteerd te overleggen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 27 juli 2020 @ 15:15:53 #35
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_194280260
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2020 08:40 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Nee, een feitelijke constatering.

Vind het wel een interessante serie. Parool biedt wat achtergrondinfo over de beelden die in Amsterdam staan. Heel begrijpelijk en nieuwswaardig in deze tijden.
Ik ben het slechts ten dele met je eens. Grote kans dat het beeld dus morgen wel beklad is. Of erger.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_194280293
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2020 13:12 schreef Bluesdude het volgende:
De schrijver van het artikel beweert niet dat het standbeeld weg moet , nog minder dat het Parool dit vind.
Dude... :')
pi_194280413
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2020 15:12 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

De meeste Nederlanders waren dat niet en daar hield het wel zo'n beetje op. Stuyvesant was een strenge calvinist en wilde geen Judaisme in Nieuw Amsterdam, maar hij werd gecorrigeerd vanuit Den Haag en kreeg de order om joden hun geloof te laten belijden. Ook heeft hij zich bij de overdracht van Nieuw Amsterdam aan de Engelsen zich de moeite getroost om de vrije status en bezittingen van de vrije zwarten good gedocumenteerd te overleggen.
Als ik het me goed herinner uit de geschiedenisboeken zat er toch ook ordinair zakelijk motieven achter, in de zin van investeerders en shareholders wiens belangen af en toe met die van hem botsten? Joden hadden in die tijd behoorlijke belangen in de WIC. Aanvankelijk betrof dat vooral aangelegenheden m.b.t. Nederlands-Brazilië, maar later breidde zich dat uit.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-07-2020 15:30:57 ]
pi_194281222
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2020 15:28 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Als ik het me goed herinner uit de geschiedenisboeken zat er toch ook ordinair zakelijk motieven achter, in de zin van investeerders en shareholders wiens belangen af en toe met die van hem botsten? Joden hadden in die tijd behoorlijke belangen in de WIC. Aanvankelijk betrof dat vooral aangelegenheden m.b.t. Nederlands-Brazilië, maar later breidde zich dat uit.
Volgens mij was het Den Haag dat dat besliste, niet de Heeren 19, de WIC was immers een publiek-privaat project en Nieuw Amsterdam had al burgerrechten naar Nederlands model. Dus uiteraard mochten de joden gewoon hun geloof belijden. Als ik me niet vergis werd er beslist op een administratief beroep ingediend in Nieuw Amsterdam en per post met de boot in Den Haag aangekomen. De aandeelhouders hadden over dat soort dingen niet zoveel te zeggen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')