abonnement Unibet Coolblue
pi_194268032
jammer, want ik vond het wel handig om weinig restafval in te levere, wat geld kost, en de rest is gratis... Ze zullen wel te weinig geld binnenharken met het vooraf scheiden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194268061
Het 'plastic' ging/gaat naar Azie.
Dit wordt echter steeds moeilijker/duurder.
Dus hebben de overheden een probleem.
  zondag 26 juli 2020 @ 16:48:44 #103
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_194268180
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2020 16:36 schreef dirduc het volgende:
Het 'plastic' ging/gaat naar Azie.
Dit wordt echter steeds moeilijker/duurder.
Dus hebben de overheden een probleem.
en door de lage olieprijs is nieuw plastic extra goedkoop
Tot nooit .......
  zondag 26 juli 2020 @ 21:24:15 #104
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194271977
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2020 14:14 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Bij ons haalt Calve de luiers op. Ze maken er geloof ik pindakaas van.
:D
pi_194277903
Alles dat verbonden wordt met klimaatregelingen en onder anderen met het selecteren van afval en het verwerken daarvan. heeft niets te maken met het milieu, maar met het veilig stellen van de belastingen die de overheid incasseert mbt het milieu.

Stel je eens voor dat er morgen bekend gemaakt gaat worden dat het milieu gered is, dan kunnen die miljoenen grote en kleine overheden die miljarden milieubelastingen niet meer heffen. Ze zijn dan zelf financieel failliet, gelet op het enorme aantal heffingen en op de geld hoogte van die aanslagen van die heffingen.

Ieder jaar wordt er 25-30 miljard bij de Nederlandse burger weggehaald, dat is nu ook het het resultaat in 2020. En dat geld gaat echt niet naar het milieu maar ook naar andere doeleinden.

Een onderzoek 2008: nog geen 1% van de milieubelastingen worden aan het milieu besteed. Daar zijn toen kamer vragen over gesteld, maar die zijn nooit beantwoord.

Het milieu mag nooit gered worden. Absoluut niet !

Laat je niet in de maling nemen...

[ Bericht 1% gewijzigd door cempexo op 27-07-2020 13:11:27 ]
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_194289794
Er staan hier bij mij in Utrecht toch echt gewoon enkel containers voor het ongescheiden inzamelen van afval. Je hebt wel die ondergrondse containers voor glas, papier en plastic, maar ik begreep dat dat ook gewoon op de grote hoop ging en in het proces later nog een keer gescheiden wordt.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_194289829
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 08:13 schreef Monolith het volgende:
Er staan hier bij mij in Utrecht toch echt gewoon enkel containers voor het ongescheiden inzamelen van afval. Je hebt wel die ondergrondse containers voor glas, papier en plastic, maar ik begreep dat dat ook gewoon op de grote hoop ging en in het proces later nog een keer gescheiden wordt.
Die hebben we hier ook. PMD moeten we gewoon los op het gras zetten in speciale zakken. Die zakken zijn gratis trouwens.
  dinsdag 28 juli 2020 @ 10:40:37 #108
168739 Red_85
'echt wel'
pi_194291235
quote:
6s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 13:36 schreef Zorro het volgende:
Bij ons wordt de restafval-kliko een keer in de 4 weken opgehaald. (ja stelletje achterlijken hier) en dat lukt me nauwelijks om dat te redden.
Plastic is iedere twee weken zonder beperking zoveel zakken als je wil.

En dan willen ze dat bij het restafval mee laten gaan? Wat denken ze nou zelf?
Vergeet je t een keer of ben je er niet, dan staat dus je rotte vis 2 maanden in de tuin.

Kans-loos.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 28 juli 2020 @ 15:39:31 #109
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_194295244
Ik snap sowieso niet waarom een chipzak wel bij het plastic afval moet, maar een zak van de kroepoek niet. :?
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Meneer de Voorzitter, het is alles behalve onjuist dat ik ontkend heb dat ik niet tegen het verbod op het embargo ben.
Het is echt waar, ik heb het in mijn dromen zelf gezien.
  dinsdag 28 juli 2020 @ 17:31:05 #110
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194296988
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 15:39 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
Ik snap sowieso niet waarom een chipzak wel bij het plastic afval moet, maar een zak van de kroepoek niet. :?
Chipszak ook niet.
Als het een aluminiumlaagje aan de binnenkant heeft dan niet bij het PMD.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 28 juli 2020 @ 17:58:13 #111
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_194297317
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 17:31 schreef Leandra het volgende:

[..]

Chipszak ook niet.
Als het een aluminiumlaagje aan de binnenkant heeft dan niet bij het PMD.
Volgens de gegevens die wij hebben ontvangen van de gemeente mogen chipszakken er wel in. :?
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Meneer de Voorzitter, het is alles behalve onjuist dat ik ontkend heb dat ik niet tegen het verbod op het embargo ben.
Het is echt waar, ik heb het in mijn dromen zelf gezien.
pi_196688947
Kick!

Goh, je verwacht het niet...

quote:
'Doorgeschoten overheidsbeleid leidt tot vervuiling in plastic afval'

Het afvalbeleid van de overheid is doorgeschoten, vindt het Afvalfonds Verpakkingen, dat namens de producenten verantwoordelijk is voor recycling. De doelstelling om de hoeveelheid restafval te beperken zou averechts werken, omdat het juist leidt tot vervuiling van PMD (plastic verpakkingen, metalen blikjes en drinkpakken). Dat probleem wordt volgens de sector steeds groter.

"Als je het te moeilijk maakt om restafval weg te gooien, dan is het verleidelijk om het in de plastic zak te gooien", zegt directeur Hester Klein Lankhorst van het Afvalfonds. "Er mag 15 procent restafval in de plastic zak zitten. Maar er zit soms wel voor de helft aan restafval in."

De overheid heeft in 2014 als doel gesteld om de hoeveelheid restafval te beperken. De gedachte hierachter was: hoe minder restafval, hoe beter burgers hun afval gaan scheiden. Dit jaar mag er maximaal 100 kilo restafval per persoon worden ingezameld.

Eind november verscheen een onderzoek in opdracht van het Afvalfonds en de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) waarin staat dat sturen op restafval averechts werkt. Ook in veel andere rapporten kwam dit de afgelopen jaren al naar voren. Veel afvalverwerkers zijn eveneens kritisch op het beleid.

Want door de 100 kilo-doelstelling van de overheid zijn steeds meer gemeenten begonnen met nieuwe manieren van inzameling om het restafval te beperken. Ze maken het hun inwoners zo moeilijk mogelijk. Zo halen gemeenten de grijze bakken of zakken bijvoorbeeld nog maar eens per acht weken op. In andere gemeenten moeten mensen ze zelf wegbrengen. Ook moet inwoners steeds vaker betalen voor hun restafval.

De gemeente Bunschoten ging in 2017 'om'. Burgers moeten hun restafval wegbrengen én er voor betalen, 1,62 per grijze zak. "Het doel was om de hoeveelheid restafval naar beneden te brengen", zegt wethouder van Financiën Rick Beukers.

Boete op goed gedrag

Eén op de vijf huishoudens brengt sinds die nieuwe regel geen enkele zak restafval weg. "Dat betekent dat mensen er helemaal geen zin in hebben op deze manier", concludeert Beukers. En dat is logisch, vindt hij. "Eigenlijk is er sprake van een boete op goed gedrag. Want juist de mensen die goed hun afval scheiden en het restafval keurig wegbrengen, worden belast."

De vraag is waar het afval van deze huishoudens gebleven is. Volgens de gemeente is het zwerfafval flink toegenomen sinds 2017. En het plastic afval blijkt steeds meer vervuild. "We zien dat 30 procent van het plastic wordt afgekeurd, dat is best fors. Dat wordt dan als restafval verbrand", aldus de wethouder.

Dat betekent dus niet alleen dat al dat plastic voor niets gescheiden is ingezameld en niet kan worden gerecycled. Het leidt ook tot hoge kosten voor gemeente. Die draait op voor de verbrandingskosten. Daarnaast loopt ze vergoedingen mis van het Afvalfonds. "Die kosten moet uiteindelijk toch worden doorberekend aan de inwoners", zegt Beukers.

Bunschoten is niet de enige gemeente waar veel plastic wordt afgekeurd. Het probleem wordt landelijk steeds groter, zeggen afvalverwerkers, de VNG en het Afvalfonds.

In Twente is de afgelopen vijf maanden zelfs 90 procent van het PMD afgekeurd. Bijna al het plastic afval werd dus als restafval verbrand. Dat kostte de regio 4 miljoen euro. Volgens wethouder Jaimi van Essen van de gemeente Losser is de kwaliteit van het plastic afval in Twente inderdaad te laag. "Daarnaast is het zo dat de keuring strenger is geworden", aldus Van Essen.

Afvalverwerker Attero constateerde eind augustus uit eigen analyses dat 70 procent van het PMD-afval zwaarder vervuild bleek te zijn dan de afgesproken vijftien procent.

"Het is nu een soort wedstrijd van gemeenten om op de 100 kilo restafval uit te komen", zegt Robert Corijn van Attero. "Daardoor kijken ze niet meer wát er wordt ingezameld. Het moet juist een wedstrijd zijn om zoveel mogelijk te kunnen recyclen."

Alles in één bak

De gemeente Bunschoten heeft inmiddels besloten de inzameling opnieuw om te gooien. Per 2022 mogen de inwoners hun plastic weer bij het restafval gooien en wordt het er achteraf uitgehaald. Ze zijn niet de enige: ook andere gemeenten, waaronder Amsterdam en Utrecht, gaan over op nascheiding.

Rijkswaterstaat, verantwoordelijk voor de uitvoering van het afvalbeleid, deelt de kritiek op het beleid niet. Dat is een "te simpele manier van benaderen, er zijn meer oorzaken mogelijk", staat in een schriftelijke reactie.
NOS
pi_196688999
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2020 13:53 schreef AchJa het volgende:
Kick!

Goh, je verwacht het niet...
[..]

NOS
Het was logisch om vooraf te verwachten dat inzetten op minder afval net leidt tot meer afval?
pi_196689115
In mijn gemeente doen ze aan nascheiding. Apart inzamelen lijkt mij beter, maar goed. Omdat er veel verschillende soorten plastics zijn en je er maar beperkt nieuwe producten van kan maken, zal het wel niet snel een lucratieve business worden. Nieuw plastic fabriceren is ook te goedkoop.
pi_196689225
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2020 14:06 schreef Pleun2011 het volgende:
In mijn gemeente doen ze aan nascheiding. Apart inzamelen lijkt mij beter, maar goed. Omdat er veel verschillende soorten plastics zijn en je er maar beperkt nieuwe producten van kan maken, zal het wel niet snel een lucratieve business worden. Nieuw plastic fabriceren is ook te goedkoop.
In mijn gemeente hebben ze er net als in het nieuwsbericht ook een handje van om de restafval doelstelling elk jaar naar beneden bij de stellen. Dat proberen ze dan af te dwingen door de restafval bak nog maar 1 keer per maand op te halen. Alsof op die manier de hoeveelheid restafval op miraculeuze wijze minder gaat worden...
pi_196689338
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2020 14:15 schreef AchJa het volgende:

[..]

In mijn gemeente hebben ze er net als in het nieuwsbericht ook een handje van om de restafval doelstelling elk jaar naar beneden bij de stellen. Dat proberen ze dan af te dwingen door de restafval bak nog maar 1 keer per maand op te halen. Alsof op die manier de hoeveelheid restafval op miraculeuze wijze minder gaat worden...
Zorgt er wel voor dat mensen beter bewust zijn van de hoeveelheid die zij weggooien en dat zij moeten nadenken hoe ze binnen de limiet blijven.
Dit zorgt er inderdaad voor dat mensen andere wegen zoeken, alleen dat houd je altijd.
pi_196689464
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 december 2020 14:22 schreef opgebaarde het volgende:

Zorgt er wel voor dat mensen beter bewust zijn van de hoeveelheid die zij weggooien en dat zij moeten nadenken hoe ze binnen de limiet blijven.
Dus het deel wat overblijft opsparen in de tuin ofzo? Op een gegeven ogenblik houdt het gewoon op met scheiden he. Zoals ik al zei, het is niet dat je geproduceerde afval in zijn totaliteit plotseling minder gaat worden.

quote:
Dit zorgt er inderdaad voor dat mensen andere wegen zoeken, alleen dat houd je altijd.
De doelstellingen zijn gewoon onrealistisch, simpel zat. Voor een eenpersoons huishouden is het prima te doen maar op het moment dat je een gezin hebt heb je gewoon een uitdaging.
pi_196689508
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2020 14:27 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dus het deel wat overblijft opsparen in de tuin ofzo? Op een gegeven ogenblik houdt het gewoon op met scheiden he. Zoals ik al zei, het is niet dat je geproduceerde afval in zijn totaliteit plotseling minder gaat worden.
[..]

De doelstellingen zijn gewoon onrealistisch, simpel zat. Voor een eenpersoons huishouden is het prima te doen maar op het moment dat je een gezin hebt heb je gewoon een uitdaging.
Als we het zo stellen, is het een beter idee als mensen betaald worden voor het afval wat zij inleveren. Gevolg is minder zwerfafval en levert iedereen het afval in zoals gewenst.
pi_196689573
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2020 14:15 schreef AchJa het volgende:

[..]

In mijn gemeente hebben ze er net als in het nieuwsbericht ook een handje van om de restafval doelstelling elk jaar naar beneden bij de stellen. Dat proberen ze dan af te dwingen door de restafval bak nog maar 1 keer per maand op te halen. Alsof op die manier de hoeveelheid restafval op miraculeuze wijze minder gaat worden...
Ik meen dat men in veel gemeenten in 2030 op 50kg restafval willen zitten...
Mensen die niet willen betalen voor restafval buiten het vaste bedrag om wat je sowieso wel betaalt doen het restafval gewoon bij de PMD in...
In veel gemeenten heb je niet zo'n 'automatische verdichter' container maar nog een normale waar prima een lekkere 60 liter zak in past... en als je ff zorgt dat je adres nergens op staat vinden ze je nooit! ;)
pi_196689668
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 13:34 schreef Chia het volgende:
Ik kan zowel mijn restafval als PMD gratis wegbrengen
Zeldzaam dat restafval nog gratis is...
pi_196689765
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2020 14:37 schreef Bocaj het volgende:

[..]

Zeldzaam dat restafval nog gratis is...
Betaal wel zo ongeveer de hoogste afvalstoffenheffing in deze gemeente... Maar straks stopt het gescheiden inzamelen van plastic-, blik- en pakafval hier ook definitief, dus dan is dat ook wel zo fijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-12-2020 14:44:00 ]
pi_196689773
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juli 2020 17:31 schreef Leandra het volgende:

[..]

Chipszak ook niet.
Als het een aluminiumlaagje aan de binnenkant heeft dan niet bij het PMD.
Mag inmiddels nu wel!
pi_196689838
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2020 14:43 schreef Chia het volgende:
Betaal wel zo ongeveer de hoogste afvalstoffenheffing in deze gemeente...
Voor de gemeente is dat ook fijn want men weet wat er binnen gaat komen...
Alleen de mensen die goedwillig willen scheiden en geld willen besparen komen bedrogen uit...
De oorspronkelijke gedachte was toch ook wel dat als je goed scheidt je ook minder hoefde te betalen...
pi_196689925
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2020 14:49 schreef Bocaj het volgende:

[..]

Voor de gemeente is dat ook fijn want men weet wat er binnen gaat komen...
Alleen de mensen die goedwillig willen scheiden en geld willen besparen komen bedrogen uit...
De oorspronkelijke gedachte was toch ook wel dat als je goed scheidt je ook minder hoefde te betalen...
Ja ik heb er ook niks op tegen hoor en vind het goed geregeld (kan ook bij de milieustraat alles gratis wegbrengen bijv.), maar ik ben ook niet zo'n gier die alleen afval scheid vanwege mijn eigen portemonnee...

En je komt niet bedrogen uit, want het is van te voren hartstikke duidelijk en als je dat niet aan staat moet je maar lekker in een andere gemeente gaan wonen waar dat wel kan...

De oorspronkelijke gedachte is gewoon dat we met zijn allen beter met afval omgaan zodat er meer gerecycled kan worden... en bij voorkeur ook gewoon minder afval veroorzaken... nog goedkoper...

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 12-12-2020 14:57:09 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')