abonnement Unibet Coolblue
pi_194218677
Nederland steeds meer in trek bij arbeidsmigranten
Nederland trekt steeds meer migranten die hier komen werken. Meestal gaat het om mensen uit Europese landen die een aantal jaren aan de slag gaan en daarna weer vertrekken. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Het Parool23 juli 2020, 0:51

Burgemeester Emile Roemer van Heerlen tijdens een bezoek aan een huisvestingslocatie van arbeidsmigranten.BEELD ANP
In 2018 verhuisden ongeveer 58.000 mensen naar Nederland om te werken. Dat is 9 procent meer dan een jaar eerder en ruim een verdubbeling ten opzichte van tien jaar geleden. Twee derde van de arbeidsmigranten komt uit de Europese Unie, Liechtenstein, Noorwegen, IJsland of Zwitserland. De onderzoekers hebben Nederlanders die terug verhuizen uit het buitenland buiten beschouwing gelaten.

De meeste Europese arbeidsmigranten komen uit Polen, een op de vier. Daarna volgen de Roemenen op afstand, al is deze groep de laatste jaren wel snel aan het groeien.

Tijdelijk wonen
Arbeidsmigranten blijven meestal maar tijdelijk. Driekwart van de mensen die in 2009 voor een baan naar Nederland verhuisden, waren tien jaar later weer vertrokken.

In totaal kwamen in 2018 bijna 110.000 mensen uit de genoemde Europese landen naar Nederland. Na werk komen zij het vaakst hier naartoe om hun gezin bij elkaar te brengen. Er kwamen ruim 81.000 migranten van buiten Europa hiernaartoe. Dat deden ze ook meestal voor hun werk of gezin.

Bron: https://www.parool.nl/ned(...)smigranten~bfe142f3/
  donderdag 23 juli 2020 @ 10:18:12 #2
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_194218714
Goed nieuws..

We gaan een glorieuze toekomst tegemoed waar mensen die ergens geboren zijn weggejaagd worden uit hun eigen stad omdat de huren en koopprijzen niet meer te betalen zijn

Er kunnen ook gewoon 8 polen in een 2-kamer appartementje ipv 5. Gemeentes doen er geen fuck aan.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  donderdag 23 juli 2020 @ 10:18:29 #3
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits' La
pi_194218717
Nog meer mensen op dit kleine stukje *O*
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  donderdag 23 juli 2020 @ 10:18:40 #4
487645 SimonedeBeauvoir
Sicker than your average
pi_194218720
Mooi, kunnen onze eigen werkelozen gewoon hun handje op blijven houden
Once we've both said our goodbyes
Let's just let it go
Let me let you go
pi_194218753
We hebben arbeidsmigranten nodig. Dan liever de mensen die ook weer vertrekken na enige tijd.
  donderdag 23 juli 2020 @ 10:22:40 #6
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_194218774
Oprotten met migranten.

Alles wordt duurder, steeds meer milieu vervuiling etc. Etc.

Bovendien vertrekken ze niet als ze geen werk meer hebben.

Genoeg werkelozen hier die ze kunnen omscholen.
pi_194219014
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juli 2020 10:22 schreef RickoKun het volgende:
Oprotten met migranten.

Alles wordt duurder, steeds meer milieu vervuiling etc. Etc.

Bovendien vertrekken ze niet als ze geen werk meer hebben.

Genoeg werkelozen hier die ze kunnen omscholen.
Ze vertrekken wel, maar zeggen dat niet.
Ze zitten dan in Polen, na een paar maanden gewerkt te hebben, WW te trekken en de EU? Die zegt dat moeten wij toelaten.

Of zijn we dat massaal alweer vergeten?
  donderdag 23 juli 2020 @ 10:41:51 #8
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_194219071
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 10:18 schreef SpecialK het volgende:
Goed nieuws..

We gaan een glorieuze toekomst tegemoed waar mensen die ergens geboren zijn weggejaagd worden uit hun eigen stad omdat de huren en koopprijzen niet meer te betalen zijn

Er kunnen ook gewoon 8 polen in een 2-kamer appartementje ipv 5. Gemeentes doen er geen fuck aan.
Nouja, beetje overdreven aangezien steeds meer gemeentes regels opstellen om dat te voorkomen. In Amsterdam mogen er niet meer dan 3 mensen (die geen familie van elkaar zijn) op 1 adres wonen.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  donderdag 23 juli 2020 @ 10:44:55 #9
487645 SimonedeBeauvoir
Sicker than your average
pi_194219119
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juli 2020 10:22 schreef RickoKun het volgende:
Oprotten met migranten.

Alles wordt duurder, steeds meer milieu vervuiling etc. Etc.

Bovendien vertrekken ze niet als ze geen werk meer hebben.

Genoeg werkelozen hier die ze kunnen omscholen.
Blijkbaar hebben de werklozen daar geen zin in dus laat ze dat beleid maar eens bekijken
Once we've both said our goodbyes
Let's just let it go
Let me let you go
pi_194219264
Je kunt het arbeidsmigranten niet kwalijk nemen. Een Bulgaar heeft zelfs met een minimumloon een vermogen tov van het levensonderhoud in Bulgarije. Als die het goed aanpakt en een paar jaar hier werkt en weer terugkeert naar Bulgarije heeft hij een behoorlijk vermogen.

Dit moet je vergelijk en met Nederlandse lassers die in het MO werken.
pi_194219826
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 10:21 schreef Jaroon het volgende:
We hebben arbeidsmigranten nodig. Dan liever de mensen die ook weer vertrekken na enige tijd.
Onzin dat we arbeidsmigranten echt nodig hebben.

Volgens veel werkgevers wel ja, om de loonkosten lekker laag te houden.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_194220485
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 10:21 schreef Jaroon het volgende:
We hebben arbeidsmigranten nodig. Dan liever de mensen die ook weer vertrekken na enige tijd.
Dat hebben we niet, we kunnen failliete en niet-winstgevende bedrijfstakken als glastuinbouw, distributiecentra, landbouw enz. namelijk ook verhuizen naar de landen waar de arbeidsmigranten oorspronkelijk vandaan komen.

Bijkomend voordeel is dat de grond in zulke landen stukken goedkoper is (en er is bovendien veel meer grond voorhanden), waardoor we de Nederlandse grond kunnen gebruiken voor iets waar hier ook daadwerkelijk behoefte aan is: betaalbare woonruimte...
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
  donderdag 23 juli 2020 @ 13:45:11 #13
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_194221990
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 10:18 schreef SpecialK het volgende:
Goed nieuws..

We gaan een glorieuze toekomst tegemoed waar mensen die ergens geboren zijn weggejaagd worden uit hun eigen stad omdat de huren en koopprijzen niet meer te betalen zijn

Er kunnen ook gewoon 8 polen in een 2-kamer appartementje ipv 5. Gemeentes doen er geen fuck aan.
Het is gewoon totale ondermijning van de opgebouwde arbeidsrechten. Dat de vvd voor is snap ik nog. Dat ook de pvda dit toejuicht is bizar.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  donderdag 23 juli 2020 @ 13:46:15 #14
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_194222011
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 10:21 schreef Jaroon het volgende:
We hebben arbeidsmigranten nodig. Dan liever de mensen die ook weer vertrekken na enige tijd.
Hoax. Enige reden waarom we ze ‘nodig’ hebben is om de lonen laag te houden.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_194223878
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 13:46 schreef LXIV het volgende:

[..]

Hoax. Enige reden waarom we ze ‘nodig’ hebben is om de lonen laag te houden.
En om niet rendabele bedrijfstakken als de glastuinbouw nog even overeind te houden, net als de op sterven na dood zijnde textielindustrie destijds. Als glastuinbouwers geen gratis gas meer krijgen of geen oostblokkers meer mogen uitbuiten zijn ze meteen failliet. Met hun waterige tomaten...
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_194224017
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 11:31 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Onzin dat we arbeidsmigranten echt nodig hebben.

Volgens veel werkgevers wel ja, om de loonkosten lekker laag te houden.
Onzin...niet de werkgever bepaalt het loon maar de CAO voorwaarden.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_194224070
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 16:14 schreef cempexo het volgende:

[..]

Onzin...niet de werkgever bepaalt het loon maar de CAO voorwaarden.
En wie zitten er ook aan de onderhandelingstafel? De werkgevers...
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_194224165
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 16:14 schreef cempexo het volgende:

[..]

Onzin...niet de werkgever bepaalt het loon maar de CAO voorwaarden.
en die CAO voorwaarden worden massaal omzeild door het inhuren van uitzendbureaus, detacheringsbedrijven en onderaannemers, of vestigingen in een lage lonen land.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_194224400
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 16:16 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]

En wie zitten er ook aan de onderhandelingstafel? De werkgevers...
Ja en ?
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_194224414
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 16:23 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

en die CAO voorwaarden worden massaal omzeild door het inhuren van uitzendbureaus, detacheringsbedrijven en onderaannemers, of vestigingen in een lage lonen land.
In NL gelden de CAO bepalingen van het bedrijf sec.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  Moderator donderdag 23 juli 2020 @ 16:53:48 #21
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_194224678
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 13:46 schreef LXIV het volgende:

[..]

Hoax. Enige reden waarom we ze ‘nodig’ hebben is om de lonen laag te houden.
Omdat wij het werk niet willen doen. Ook niet voor een beter salaris.

Er was recent een asperge boer die geprobeerd had nederlandse werknemers zover te krijgen om het werk te doen dat normaal door Polen gedaan werd op tv. Na een week waren ze allemaal vertrokken...

Een gemiddelde 16 jarige gaat liever ijsjes verkopen dan op de knieën in land liggen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  donderdag 23 juli 2020 @ 17:15:40 #22
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_194224995
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juli 2020 16:03 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]

En om niet rendabele bedrijfstakken als de glastuinbouw nog even overeind te houden, net als de op sterven na dood zijnde textielindustrie destijds. Als glastuinbouwers geen gratis gas meer krijgen of geen oostblokkers meer mogen uitbuiten zijn ze meteen failliet. Met hun waterige tomaten...
Dit ook ja
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_194225005
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 16:37 schreef cempexo het volgende:

[..]

In NL gelden de CAO bepalingen van het bedrijf sec.
Er zijn tal van voorbeelden die aantonen dat er constructies zijn om onder die cao uit te komen. En dat zijn dan voorbeelden die gelukkig ontdekt worden. Maar er is veel te weinig controle.

Tomatenboer geeft ook al de mogelijkheden weer.
  donderdag 23 juli 2020 @ 17:16:54 #24
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_194225014
quote:
2s.gif Op donderdag 23 juli 2020 16:53 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Omdat wij het werk niet willen doen. Ook niet voor een beter salaris..

Hoax van vno ncw
Nederlanders willen dit werk best doen. Onder fatsoenlijke voorwaarden tegen een paarpaasens loon.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_194225070
quote:
2s.gif Op donderdag 23 juli 2020 16:53 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Omdat wij het werk niet willen doen. Ook niet voor een beter salaris.

Er was recent een asperge boer die geprobeerd had nederlandse werknemers zover te krijgen om het werk te doen dat normaal door Polen gedaan werd op tv. Na een week waren ze allemaal vertrokken...

Een gemiddelde 16 jarige gaat liever ijsjes verkopen dan op de knieën in land liggen.

Alsof een asperge boer het minimumloon gaat uitbetalen en een cao heeft. Je geeft het zelf al aan. Een 16 jarige. Maw leuk werk voor een jeugdige vakantiewerker. Zoals ik in mijn jeugd fruit plukte.

Overigens zijn de Polen voor plukwerk ook niet meer zo geliefd. Roemenen en Bulgaren hebben de Pool op de velden ook al inmiddels vervangen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')