abonnement Unibet Coolblue
pi_194218420
Zat me dit af te vragen of langer al. We hebben nasa al gehad met de landrovers daar. Nu weer op het nieuws emiraten en nog een land. Ze willen allemaal naar mars?

Maar wat is daar nu eigenlijk of horen we het stukje van het verhaal nu niet?
Do what you love, love what you do!
pi_194218642
Onbekendheid. Drijfveer van de wetenschap.

En een beetje prestige natuurlijk: "Kijk eens wat wij ook kunnen!"
  donderdag 23 juli 2020 @ 10:31:37 #3
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_194218901
Verreweg de dichtstbijzijnde planeet en dus nog enigszins haalbaar is om überhaupt met mensen zelf te bereiken. Geologisch actief, aanwezigheid van water, mogelijk in vloeibare vorm, veel indicatoren dat er ooit leven is geweest en zo zullen er nog meer zaken zijn.

De focus op mars is volstrekt logisch.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_194219009
quote:
10s.gif Op donderdag 23 juli 2020 10:31 schreef Dven het volgende:
Verreweg de dichtstbijzijnde planeet en dus nog enigszins haalbaar is om überhaupt met mensen zelf te bereiken. Geologisch actief, aanwezigheid van water, mogelijk in vloeibare vorm, veel indicatoren dat er ooit leven is geweest en zo zullen er nog meer zaken zijn.

De focus op mars is volstrekt logisch.
Ok de meest dichts bij. Dat kan idd een argument zijn. Maar waarom niet de aantal andere. Ik snap het niet hoor. Tos mss beetje als eerste maanlanding ofzo. Maar wat Mars nou speciaal maakt weet ik ook weer niet,
Do what you love, love what you do!
  donderdag 23 juli 2020 @ 10:42:15 #5
491050 Scheepskok
Beste soepkoker van Ulanda
pi_194219078
Ruimtevaar is puur nationalisme, je eigen land op de kaart zetten. Want laten we gewoon eerlijk zijn: wat hebben we op de maan of op Mars te zoeken? Als je nou zou zeggen, daar kun je al die miljarden Chinezen en Indiërs op kwijt, zou ik zeggen, ja, maar nu gaat het nergens over.
Dat we straks kunnen lezen hoe het weer is op Mars, is leuk en erg interessant, maar vind ik geen miljoenen/miljarden waard.
Praat over de hel en je komt er.
pi_194219136
Dichts bij en je kunt er op landen. Dat is nogal lastig op Jupiter want gasbol of Venus andere dichtsbijzijnde waar de atmosfeer een groot wolkengebied is en je de grond niet kunt zien oh en waar het gemiddeld 480 graden celsius is. Dat is een tikkie aan de warme kant.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_194219156
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 10:38 schreef kree het volgende:

[..]

Ok de meest dichts bij. Dat kan idd een argument zijn. Maar waarom niet de aantal andere. Ik snap het niet hoor. Tos mss beetje als eerste maanlanding ofzo. Maar wat Mars nou speciaal maakt weet ik ook weer niet,
Wat mars speciaal maakt wordt door Dven al uitgelegd. Vergeleken met de maan een stuk interessanter.

Na de maan is mars een logische volgende stap.
Moeten zij weten
  donderdag 23 juli 2020 @ 10:48:22 #8
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_194219172
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 10:38 schreef kree het volgende:

[..]

Ok de meest dichts bij. Dat kan idd een argument zijn. Maar waarom niet de aantal andere. Ik snap het niet hoor. Tos mss beetje als eerste maanlanding ofzo. Maar wat Mars nou speciaal maakt weet ik ook weer niet,
Dat zeg ik letterlijk in de rest van mijn post.

Momenteel doe je er ongeveer een half jaar over om op mars te kunnen landen. De eerstvolgende planeet ligt circa 2,5 jaar ver en daar is het niet eens mogelijk om een rovertje op te laten landen, laat staan een mens.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_194219226
quote:
2s.gif Op donderdag 23 juli 2020 10:46 schreef Karstman het volgende:
Dat is nogal lastig op Jupiter want gasbol
Het zou wel super interessant zijn als er een missie om de baan van Jupiter zou zijn, gewoon puur voor de beelden met de technologie van nu ipv de Voyager foto's. Maar goed, dat zou al een tripje van 12 jaar zijn, nog niet gesproken of het technisch haalbaar is.
Moeten zij weten
  donderdag 23 juli 2020 @ 10:52:57 #10
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_194219236
Mars is waardeloos, internet schijnt echt heel traag te zijn daar.
pi_194219284
quote:
7s.gif Op donderdag 23 juli 2020 10:52 schreef H0D3NPYL het volgende:

[..]

Het zou wel super interessant zijn als er een missie om de baan van Jupiter zou zijn, gewoon puur voor de beelden met de technologie van nu ipv de Voyager foto's. Maar goed, dat zou al een tripje van 12 jaar zijn, nog niet gesproken of het technisch haalbaar is.
Zoiets bedoel je?

https://www.jpl.nasa.gov/spaceimages/index.php?search=JunoCam
pi_194219761
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 10:52 schreef damsco het volgende:
Mars is waardeloos, internet schijnt echt heel traag te zijn daar.
Nouja je kunt met licht snelheid nog maar dan kost het nog wat iig.

Nee maar serieus. Want ok ik zie niet echt ff iemand op mars zijn ik mijn levens tijd . Maar er is wel verdomt veel interesse naar die hele mars planeet zoverre zelfs dat ik ga denken er zit wat achter? Of denk ik te ver dan?
Do what you love, love what you do!
pi_194221088
Het enige wat het eventueel oplevert is informatie. Ik voorspel je een aantal himmelhoch jauchzend zu Tode betrübt (Goethe) fantastische en fantasie verhalen om de miljarden geldverspilling via de werkende burger nog een beetje goed te praten.

Derhalve...een zinloze toestand om een handjevol zichzelf geselecteerde idealisten de eer van iets te kunnen gunnen.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  Moderator donderdag 23 juli 2020 @ 14:49:08 #14
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_194222811
Omdat venus niet zo vriendelijk is voor menselijk leven:

quote:
De planeet heeft geen water, de atmosfeer bestaat voornamelijk uit CO2, het regent er zwavelzuur, de luchtdruk is 90 maal hoger dan op aarde en de gemiddelde temperatuur bedraagt 462 °C.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_194223967
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 15:00 schreef Scheepskok het volgende:

[..]


In de tweede plaats: er schuilt helemaal niets achter. Het enige is dat als je op Mars landt je alle kranten en televisiestations op de wereld haalt. Het is een stuk promotie.
Een stuk promotie van wat dan eigenlijk ?

[ Bericht 4% gewijzigd door Bosbeetle op 30-07-2020 11:15:19 ]
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  donderdag 23 juli 2020 @ 16:24:42 #16
491050 Scheepskok
Beste soepkoker van Ulanda
pi_194224183
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 16:10 schreef cempexo het volgende:

[..]

Een stuk promotie van wat dan eigenlijk ?
Het zit in hetzelfde straatje als conceptauto's en Formule I.
Het is een signaal van: Hier zijn wij en dit is wat wij kunnen.
Heeft alles te maken met showen van technologie. Dat een een of ander olielandje een raket afschiet om naar het weer te kijken op Mars, nou sorry hoor...
Noord-Korea schoot een satelliet de ruimte in. Dat ding deed niets anders dan marsmuziek uitzenden. Waarom stop je nou zoveel geld in zo'n nutteloos apparaat? Simpel, om te laten zien, dit kunnen wij, dus als jij de pik op ons hebt en je denkt we gaan eens even jullie strand bekijken met 10.000 man, denk dan drie keer na.

Het hele Mercury/Gemini/Apollo-project had niets te maken met wetenschap, maar alles met de koude oorlog.
Praat over de hel en je komt er.
pi_194224494
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 16:24 schreef Scheepskok het volgende:

[..]

Het zit in hetzelfde straatje als conceptauto's en Formule I.
Het is een signaal van: Hier zijn wij en dit is wat wij kunnen.
Heeft alles te maken met showen van technologie. Dat een een of ander olielandje een raket afschiet om naar het weer te kijken op Mars, nou sorry hoor...
Noord-Korea schoot een satelliet de ruimte in. Dat ding deed niets anders dan marsmuziek uitzenden. Waarom stop je nou zoveel geld in zo'n nutteloos apparaat? Simpel, om te laten zien, dit kunnen wij, dus als jij de pik op ons hebt en je denkt we gaan eens even jullie strand bekijken met 10.000 man, denk dan drie keer na.

Het hele Mercury/Gemini/Apollo-project had niets te maken met wetenschap, maar alles met de koude oorlog.
Het is inderdaad sec showen. In tegenstelling tot je voorbeelden zoals F1 en conceptauto's dat iets praktisch oplevert ic kan opleveren, zie ik mbt Mars geen output als ontwikkeling.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_194225556
Ik weet niet of ik heel retarded ben. Maar er gaat wel een heel hoop vermogen aan budget naar mars. De enige simpele conclusie is is dat er wss wat te halen is dan?
Do what you love, love what you do!
pi_194225941
quote:
7s.gif Op donderdag 23 juli 2020 10:52 schreef H0D3NPYL het volgende:

[..]

Het zou wel super interessant zijn als er een missie om de baan van Jupiter zou zijn, gewoon puur voor de beelden met de technologie van nu ipv de Voyager foto's. Maar goed, dat zou al een tripje van 12 jaar zijn, nog niet gesproken of het technisch haalbaar is.
Dat is al gebeurd.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 23 juli 2020 @ 22:04:31 #20
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_194230104
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 10:38 schreef kree het volgende:

[..]

Ok de meest dichts bij. Dat kan idd een argument zijn. Maar waarom niet de aantal andere. Ik snap het niet hoor. Tos mss beetje als eerste maanlanding ofzo. Maar wat Mars nou speciaal maakt weet ik ook weer niet,
Dit is wellicht je meest achterlijke reactie ooit.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  donderdag 23 juli 2020 @ 22:07:21 #21
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_194230148
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 11:28 schreef kree het volgende:
Nouja je kunt met licht snelheid nog maar dan kost het nog wat iig.

Of denk ik te ver dan?
De lichtsnelheid aantikken tussen hier en Mars lijkt me echt bijzonder knap.

Tweede punt zou ik me niet teveel zorgen om maken.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_194232195
quote:
13s.gif Op donderdag 23 juli 2020 22:04 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Dit is wellicht je meest achterlijke reactie ooit.
hm niet echt? Ik heb het niet over mensen die met lichtsnelheid reizen he? Radiosignalen hebben nou eenmaal die snelheid. Min of meer iig. Dus nog steeds denk ik waarom? Bedoel die nasa rovers/ hebben er rondgereden en ik krijg een beetje het gevoel dat er meer achter zit als alleen we moeten naar mars?

Voor zover ik en weet en alles van wat ik er van gezien heb is het vooral een Sahara op een andere planeet maar die onwijze doel van landen om mars daar te komen is op zijn minst al verbazingwekkend. En het gaat er bij mij niet in. Dat de enige motivatie is van we moeten daar komen. Want al geweest. Er zit wss iets meer achter nl.

Maar ok iedereen mag zijn mening hebben erover btw? Ik zie nog steeds geen post hier die zegt waarom zou je zoveel geld investeren om wel te landen op mars?
Do what you love, love what you do!
pi_194233183
Mars One estimates the cost of bringing the first four people to Mars at US$ 6 billion. This is the cost of all the hardware combined, plus the operational expenditures, plus margins. For every next manned mission including hardware and operations, Mars One estimates the costs at US$ 4 billion.

En meer informatie over de kosten:

https://www.google.com/se(...)lQC0EQ4dUDCAY&uact=5
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_194233467
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 05:43 schreef cempexo het volgende:
Mars One estimates the cost of bringing the first four people to Mars at US$ 6 billion. This is the cost of all the hardware combined, plus the operational expenditures, plus margins. For every next manned mission including hardware and operations, Mars One estimates the costs at US$ 4 billion.

En meer informatie over de kosten:

https://www.google.com/se(...)lQC0EQ4dUDCAY&uact=5
Nouja daarom, het klinkt allemaal onwijs duur enzo en zinloos ook. Hoewel love dat met die mars rovers hoor daar niet van maar ik zie het hele bijzondere ervan even dus niet.? Maar toch wil el;je natie daar heel snel heen. Ok dat zet mij aan het denken.;. Als ze al een “off world base”” wíllen hebben dan is de maan beste optie lijkt me.
Do what you love, love what you do!
pi_194234078
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 07:24 schreef kree het volgende:

[..]

Nouja daarom, het klinkt allemaal onwijs duur enzo en zinloos ook. Hoewel love dat met die mars rovers hoor daar niet van maar ik zie het hele bijzondere ervan even dus niet.? Maar toch wil el;je natie daar heel snel heen. Ok dat zet mij aan het denken.;. Als ze al een “off world base”” wíllen hebben dan is de maan beste optie lijkt me.
Misschien is een aap zenden wat goedkoper :) ... geen kosten van overuren declareren en zo.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  vrijdag 24 juli 2020 @ 08:56:26 #26
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_194234256
Volgens mij zijn de manen van Saturnus veel interessanter voor wetenschappers maar het is ontzettend ver weg in vergelijking met Mars.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_194239310
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 08:35 schreef cempexo het volgende:

[..]

Misschien is een aap zenden wat goedkoper :) ... geen kosten van overuren declareren en zo.

Tja hahaha of een hond. Leren we even van de russen.
Maargoed ok we zullen het ooit wel horen. Tenminste ik verwacht niet dat ik het in mijn leven nog mee ga maken dat er sowieso een mens op mars komt. :)

Teveel haken en ogen eraan. Want ok wat kost het om daar te komen maandje of 7 ofzo?
Do what you love, love what you do!
  vrijdag 24 juli 2020 @ 14:59:13 #28
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_194239447
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 14:48 schreef kree het volgende:

[..]
Want ok wat kost het om daar te komen maandje of 7 ofzo?
Dat ligt er nogal aan wat voor voertuig je gebruikt. Ik heb het met de auto en de fiets geprobeerd. En geconstateerd dat het simpelweg niet mogelijk is gebleken. In 2024 staat Mars dichtbij de aarde dan ga ik nog een poging doen. De volhouder wint.
  vrijdag 24 juli 2020 @ 15:03:09 #29
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_194239499
quote:
2s.gif Op donderdag 23 juli 2020 14:49 schreef Bosbeetle het volgende:
Omdat venus niet zo vriendelijk is voor menselijk leven:
[..]

Toch vind ik Venus interessanter.
Waarom zo’n verschil met onze aarde?

Bij Mars zijn daar andere en logische verklaringen voor.
Bij Venus zijn er veel meer overeenkomsten, maar is er een extreem andere uitkomst
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_194239522
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 14:59 schreef borbit het volgende:

[..]

Dat ligt er nogal aan wat voor voertuig je gebruikt. Ik heb het met de auto en de fiets geprobeerd. En geconstateerd dat het simpelweg niet mogelijk is gebleken. In 2024 staat Mars dichtbij de aarde dan ga ik nog een poging doen. De volhouder wint.
Soms verhuur ik mijn Cessna. Even onthouden dus...
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_194239616
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 14:59 schreef borbit het volgende:

[..]

Dat ligt er nogal aan wat voor voertuig je gebruikt. Ik heb het met de auto en de fiets geprobeerd. En geconstateerd dat het simpelweg niet mogelijk is gebleken. In 2024 staat Mars dichtbij de aarde dan ga ik nog een poging doen. De volhouder wint.
Ik doel natuurlijk op wat er met de huidige technologie kan. Maar dacht dat het ongeveer zolang duurde met die rovers enzo. Maar niet 100% zeker van.
Denk ook voorlopig is dat de beste snelheid die we kunnen halen met slingshot idee btw er nog bij.

Nou 2024 leef ik nog wel althans mag het hopen. Maar sowieso vindt ik het heel interessant allemaal. Jammer dat het als je gaat kijken in afstanden en wat mogelijk is. Dan is het robots vooral denk nu. Nouja mensheid is niet verder gekomen als de maan tot nu toe. En zelfs dat is wel ver al. Maar laat staan verder als dat. En geloof ik dat er leen was op mars. Nou er was mss leven maar niet in de meest closed vorm als mensen. Aliens? Who knows. Daarom intrigeerd het me nog wel aardig wat. Maar heb er nog niet echt iets van gezien wat voor mij zegt ja het was er niet met de rovers etc. Maar toch gaan ze steeds naar mars? Zou er iets zijn aan grondstoffen ofzo. Ik weet het niet. En ben heel serieus nu trouwens want wil niet een bs topic openen maar vraag het me echt af.

Btw beetje over andere mogenlijke planeten kletsen mag hoor. :)

[ Bericht 34% gewijzigd door kree op 24-07-2020 15:19:08 ]
Do what you love, love what you do!
  vrijdag 24 juli 2020 @ 15:24:36 #32
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_194239764
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 15:13 schreef kree het volgende:

[..]

Ik doel natuurlijk op wat er met de huidige technologie kan. Maar dacht dat het ongeveer zolang duurde met die rovers enzo. Maar niet 100% zeker van.
Denk ook voorlopig is dat de beste snelheid die we kunnen halen met slingshot idee btw er nog bij.

Nou 2024 leef ik nog wel althans mag het hopen. Maar sowieso vindt ik het heel interessant allemaal. Jammer dat het als je gaat kijken in afstanden en wat mogelijk is. Dan is het robots vooral denk nu. Nouja mensheid is niet verder gekomen als de maan tot nu toe. En zelfs dat is wel ver al. Maar laat staan verder als dat. En geloof ik dat er leen was op mars. Nou er was mss leven maar niet in de meest closed vorm als mensen. Aliens? Who knows. Daarom intrigeerd het me nog wel aardig wat. Maar heb er nog niet echt iets van gezien wat voor mij zegt ja het was er niet met de rovers etc. Maar toch gaan ze steeds naar mars? Zou er iets zijn aan grondstoffen ofzo. Ik weet het niet. En ben heel serieus nu trouwens want wil niet een bs topic openen maar vraag het me echt af.

Btw beetje over andere mogenlijke planeten kletsen mag hoor. :)
Ik vind het best als ook over andere planeten gekletst gaat worden in dit topic. Maar absoluut niet over Pluto. Ik háát Pluto.
pi_194239776
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 15:24 schreef borbit het volgende:

[..]

Ik vind het best als ook over andere planeten gekletst gaat worden in dit topic. Maar absoluut niet over Pluto. Ik háát Pluto.
Haha ok van mij mag het. Maar vertel waarom haat Pluto want nu maak je me benieuwd?
Btw als we het wel beetje serieus blijven houden. Bedoel geintje mag. Maar ik heb dit niet als onz topic geopend natuurlijk. ;)
Do what you love, love what you do!
  vrijdag 24 juli 2020 @ 15:26:55 #34
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_194239789
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 15:04 schreef cempexo het volgende:

[..]

Soms verhuur ik mijn Cessna. Even onthouden dus...
Oké misschien kan ik het volgende keer met jouw Cessna gaan. Mijn auto kan 160 km/h en dat was niet snel genoeg. Dus misschien kan je Cessna sneller?
  vrijdag 24 juli 2020 @ 15:28:13 #35
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_194239809
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 15:25 schreef kree het volgende:

[..]

Haha ok van mij mag het. Maar vertel waarom haat Pluto want nu maak je me benieuwd?
Ik zeg toch net dat het niet oké is om over Pluto te kletsen in dit topic! Gewoon niet doen! Anders open je maar lekker je eigen topic over Pluto...
pi_194239928
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 15:28 schreef borbit het volgende:

[..]

Ik zeg toch net dat het niet oké is om over Pluto te kletsen in dit topic! Gewoon niet doen! Anders open je maar lekker je eigen topic over Pluto...
Dat zeg ik toch niet. Van mij mag het best wel wat algemener. Maar wil niet zo dat het een onz topic gaat worden. Maar kan best wat bij over andere planeten of wat de interesse is erin. Het gaat wellicht meer om waarom interesse in ipv perce mars. Maar als het maar serieus blijft dan vindt ik het best?
Do what you love, love what you do!
pi_194240087
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 15:26 schreef borbit het volgende:

[..]

Oké misschien kan ik het volgende keer met jouw Cessna gaan. Mijn auto kan 160 km/h en dat was niet snel genoeg. Dus misschien kan je Cessna sneller?
Ja inderdaad...dat scheelt wel 1 jaar vliegen naar Mars.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  vrijdag 24 juli 2020 @ 15:47:45 #38
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_194240090
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 15:37 schreef kree het volgende:

[..]

Dat zeg ik toch niet. Van mij mag het best wel wat algemener. Maar wil niet zo dat het een onz topic gaat worden. Maar kan best wat bij over andere planeten of wat de interesse is erin. Het gaat wellicht meer om waarom interesse in ipv perce mars. Maar als het maar serieus blijft dan vindt ik het best?
Mars staat relatief dichtbij de Aarde. Er is waarschijnlijk water. Je kan er raketbrandstof maken om terug te komen. Ik heb weleens gelezen dat de manen van Venus ook interessant kunnen zijn voor bewoning. Al lijkt een basis op onze eigen maan wel een logische eerste stap. Kunnen we ook vanaf daar raketten dieper de ruimte insturen.
pi_194240144
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 15:47 schreef borbit het volgende:

[..]

Mars staat relatief dichtbij de Aarde. Er is waarschijnlijk water. Je kan er raketbrandstof maken om terug te komen. Ik heb weleens gelezen dat de manen van Venus ook interessant kunnen zijn voor bewoning. Al lijkt een basis op onze eigen maan wel een logische eerste stap. Kunnen we ook vanaf daar raketten dieper de ruimte insturen.
Ok even voor mijn info. Maar met de mars rovers was het onderhand niet al duidelijk dat daar water was op Mars ?
Wellicht is het heel complot denken van mij, maar waarom krijg ik steeds het idee erbij van dat ze iets niet vertellen enzo?
Eigenlijk zou dit haast in bnw kunnen maar wil het nog ff wetenschappelijk houden dus daarom hier.
Do what you love, love what you do!
pi_194240222
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 18:09 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dat is al gebeurd.
ik had 'met astronauten' moeten toevoegen
Moeten zij weten
pi_194240244
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 15:50 schreef kree het volgende:
van dat ze iets niet vertellen enzo?
'''van dat ze iets niet vertellen enzo?'''

Als je verwachtingen bekend maakt dan creëer je ook een doel. En derhalve het slagen of niet slagen van de Mars missie. Dat willen ze kennelijk niet.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_194240289
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 15:57 schreef cempexo het volgende:

[..]

'''van dat ze iets niet vertellen enzo?'''

Als je verwachtingen bekend maakt dan creëer je ook een doel. En derhalve het slagen of niet slagen van de Mars missie. Dat willen ze kennelijk niet.
Nou weet je en gaat al bnw kant op. Ze zouden zoiets gewoon moeten vertellen. For shure er komt allerlei mooie foto’s en mars rover dingen uit. Maar ik denk dan toch wat hebben ze eruit gefilterd ofzo? NASA is usa en heb echt zwaar mijn twijfels of ze nu eigenlijk wel alle eerlijke data uitgeven maar doen alsof.

Dus vandaar nou we kunnen er hier beetje over kletsen. Denk niet dat er veel aan te doen is. Maargoed het blijft een interessant onderwerp
Do what you love, love what you do!
pi_194240321
En nee verwacht niet dat er marsmannetjes lopen daar ofzo. Helemaal niet. Maargoed wat je hoort blijft toch soort twijfelachtig wel wmb. :)
Do what you love, love what you do!
pi_194240426
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 15:56 schreef H0D3NPYL het volgende:

[..]

ik had 'met astronauten' moeten toevoegen
Bemande vluchten naar jupiter?....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194241040
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 16:01 schreef kree het volgende:

[..]

Nou weet je en gaat al bnw kant op. Ze zouden zoiets gewoon moeten vertellen. For shure er komt allerlei mooie foto’s en mars rover dingen uit. Maar ik denk dan toch wat hebben ze eruit gefilterd ofzo? NASA is usa en heb echt zwaar mijn twijfels of ze nu eigenlijk wel alle eerlijke data uitgeven maar doen alsof.

Dus vandaar nou we kunnen er hier beetje over kletsen. Denk niet dat er veel aan te doen is. Maargoed het blijft een interessant onderwerp
Ze doen net alsof we binnenkort naar Mars gaan. Maar stiekem zijn ze alles aan het voorbereiden om binnen enkele jaren duizenden mensen naar Pluto te sturen. Daar is veel meer te halen. Rare Earth Metals, Goud, Olie enzovoort. Ze houden het geheim omdat ze gewoon willekeurig arme mensen van straat gaan plukken om ze dan op Pluto slavenarbeid te laten doen.

Sowieso is Pluto een interessante planeet.

Pluto is een dwergplaneet in de Kuipergordel, de voorlaatste zone van ons Zonnestelsel. De dwergplaneet is vernoemd naar de Romeinse god van de onderwereld, Pluto. Pluto werd in 1930 ontdekt door de Amerikaan Clyde Tombaugh en werd tot 2006 geclassificeerd als de negende planeet. Hij heeft in de catalogus van planetoïden nummer 134340.

De sterk excentrische baan van Pluto ligt grotendeels buiten die van de planeet Neptunus. Hij draait in 248 jaar om de zon en is gemiddeld bijna 40 maal zo ver ervan verwijderd als de Aarde.

Pluto heeft vijf manen, waarvan de grootste - Charon - zoveel massa heeft dat Pluto en Charon rond een gemeenschappelijk zwaartepunt draaien dat buiten het oppervlak van Pluto zelf ligt, waardoor beide hemellichamen door sommigen als een dubbel-dwergplaneet worden gezien.

pi_194241304
Ding is ook al. Lucht was rood op mars. Tijdje later kwamen er gewoon kleurenfoto’s uit met gewoon klaar blauwe lucht. Dus ok wat waar is of niet. Iig klopt er iets niet aan dat hele verhaal.
Do what you love, love what you do!
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 vrijdag 24 juli 2020 @ 17:23:58 #47
74056 crew  ToT
pi_194241320
Er is een vergezochte theoretische mogelijkheid om Mars weer een dampkring te laten krijgen (die weer door solar flares weggevaagd kan worden).
pi_194241370
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 17:23 schreef ToT het volgende:
Er is een vergezochte theoretische mogelijkheid om Mars weer een dampkring te laten krijgen (die weer door solar flares weggevaagd kan worden).
Ik heb wel eens een docu gezien dat dmv er een soort damkring gecreeerd kan worden daar. Nu kijken we naar jaren hoor vanaf nu. Maar de theorie leek mij ok?
Do what you love, love what you do!
  vrijdag 24 juli 2020 @ 17:31:33 #49
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_194241407
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 17:01 schreef autoknutselaar het volgende:

[..]

Ze doen net alsof we binnenkort naar Mars gaan. Maar stiekem zijn ze alles aan het voorbereiden om binnen enkele jaren duizenden mensen naar Pluto te sturen. Daar is veel meer te halen. Rare Earth Metals, Goud, Olie enzovoort. Ze houden het geheim omdat ze gewoon willekeurig arme mensen van straat gaan plukken om ze dan op Pluto slavenarbeid te laten doen.

Sowieso is Pluto een interessante planeet.

Pluto is een dwergplaneet in de Kuipergordel, de voorlaatste zone van ons Zonnestelsel. De dwergplaneet is vernoemd naar de Romeinse god van de onderwereld, Pluto. Pluto werd in 1930 ontdekt door de Amerikaan Clyde Tombaugh en werd tot 2006 geclassificeerd als de negende planeet. Hij heeft in de catalogus van planetoïden nummer 134340.

De sterk excentrische baan van Pluto ligt grotendeels buiten die van de planeet Neptunus. Hij draait in 248 jaar om de zon en is gemiddeld bijna 40 maal zo ver ervan verwijderd als de Aarde.

Pluto heeft vijf manen, waarvan de grootste - Charon - zoveel massa heeft dat Pluto en Charon rond een gemeenschappelijk zwaartepunt draaien dat buiten het oppervlak van Pluto zelf ligt, waardoor beide hemellichamen door sommigen als een dubbel-dwergplaneet worden gezien.

[ afbeelding ]
Een paar posts terug hebben we met z'n allen besloten dat er in dit topic beslist niet over Pluto gekletst zou worden. Nu is het dus toch gewoon wel gebeurd. Ik ben diep teleurgesteld in de Fok! community!

Kletsen over Mars? ^O^
Kletsen over Venus? ^O^
Kletsen over de maan ^O^
Kletsen over TOI-700 d? ^O^
Kletsen over PSO J318.5-22? ^O^
Kletsen over Proxima Centauri b? ^O^
Kletsen over Pluto? NEE!!!
pi_194241429
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 17:31 schreef borbit het volgende:

[..]

Een paar posts terug hebben we met z'n allen besloten dat er in dit topic beslist niet over Pluto gekletst zou worden. Nu is het dus toch gewoon wel gebeurd. Ik ben diep teleurgesteld in de Fok! community!
Euhm ik respecteer ieders mening hoor en dit topic gaat er in feite niet eens over. Maar wat is precies zo probleem ermee dan volgens jou?
Do what you love, love what you do!
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 vrijdag 24 juli 2020 @ 17:34:25 #51
74056 crew  ToT
pi_194241430
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 17:27 schreef kree het volgende:

[..]

Ik heb wel eens een docu gezien dat dmv er een soort damkring gecreeerd kan worden daar. Nu kijken we naar jaren hoor vanaf nu. Maar de theorie leek mij ok?
Je moet er alleen wel extreem veel energie in steken.
pi_194241446
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 17:34 schreef ToT het volgende:

[..]

Je moet er alleen wel extreem veel energie in steken.
Yup en dat is denk het probleem. Maar iets van thermische energie daar ter plekke was het argument in die docu.
Ik zie het niet gebeuren voorlopig. Maar ok de theorie makes sence.
Do what you love, love what you do!
pi_194241823
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 17:31 schreef borbit het volgende:

[..]

Een paar posts terug hebben we met z'n allen besloten dat er in dit topic beslist niet over Pluto gekletst zou worden. Nu is het dus toch gewoon wel gebeurd. Ik ben diep teleurgesteld in de Fok! community!

Kletsen over Mars? ^O^
Kletsen over Venus? ^O^
Kletsen over de maan ^O^
Kletsen over TOI-700 d? ^O^
Kletsen over PSO J318.5-22? ^O^
Kletsen over Proxima Centauri b? ^O^
Kletsen over Pluto? NEE!!!
'''Met z'n allen...'''

Ik heb niet mee gedaan met het besluit, dus niet met zijn allen is dat besluit genomen.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  vrijdag 24 juli 2020 @ 18:12:44 #54
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_194241864
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 18:08 schreef cempexo het volgende:

[..]

'''Met z'n allen...'''

Ik heb niet mee gedaan met het besluit, dus niet met zijn allen is dat besluit genomen.
Dan had je toen het besluit genomen werd bezwaar moeten maken. Niet er nu uren later op terug komen. Ik was er ook niet bij toen er werd besloten dat je in Nederland niet mag stelen en moorden maar wel mag liegen. Pech voor mij. Ik heb mij er maar aan te houden.
pi_194241989
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 18:12 schreef borbit het volgende:

[..]

Dan had je toen het besluit genomen werd bezwaar moeten maken. Niet er nu uren later op terug komen. Ik was er ook niet bij toen er werd besloten dat je in Nederland niet mag stelen en moorden maar wel mag liegen. Pech voor mij. Ik heb mij er maar aan te houden.
Tja....met inmiddels 64.000 wetten met bijbehorende regels wordt het zoeken wat nog wel mag. In Nederland dan.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  vrijdag 24 juli 2020 @ 18:31:29 #56
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_194242077
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 18:23 schreef cempexo het volgende:

[..]

Tja....met inmiddels 64.000 wetten met bijbehorende regels wordt het zoeken wat nog wel mag. In Nederland dan.
Ja maar wat wil je dan? Bij iedere nieuwe Nederlander al die 64.000 wetten opnieuw gaan bespreken? Is toch niet te doen. En waarom? Er zijn zoveel planeten waar je hier gezellig over mag kletsen. Enkel dus niet over Pluto. En als dat je echt dwars zit kun je altijd een nieuw topic openen waarin je wel over Pluto mag kletsen. Die dat dan s.v.p. wel op een andere website. Ik wil helemaal niks te maken met die vieze stink planeet.
pi_194242900
quote:
10s.gif Op donderdag 23 juli 2020 10:31 schreef Dven het volgende:
Verreweg de dichtstbijzijnde planeet en dus nog enigszins haalbaar is om überhaupt met mensen zelf te bereiken. Geologisch actief, aanwezigheid van water, mogelijk in vloeibare vorm, veel indicatoren dat er ooit leven is geweest en zo zullen er nog meer zaken zijn.

De focus op mars is volstrekt logisch.
What's the Closest Planet to the Earth? Surprise, It's Mercury
quote:
BY AVERY THOMPSON MAR 15, 2019



What's the closest planet to our own? Common sense would say the answer is either Mars or Venus, our next door neighbors. Of the two, Venus comes closer to the Earth than any other planet and its orbit is closest to ours. But as an article in Physics Today points out, over half the time Venus is not the nearest planet; Mercury is. In fact, the scientists behind the article crunched the numbers and found that on average, Mercury is the closest planet not only to Earth but to every other planet in the solar system as well.

The scientists developed a simulation of our solar system featuring all of the planets moving in their orbits. They let the planets orbit for thousands of simulated years, all the while calculating the distance between any two of them. The scientists then averaged those values together to find which planets are the closest to each other over time.

This content is imported from YouTube. You may be able to find the same content in another format, or you may be able to find more information, at their web site.
Surprisingly, they found that Mercury was the closest planet to all seven other planets. This might seem impossible, but it makes sense if you realize that every planet spends about half its time on the opposite side of the Sun. In Earth's case, while Venus does get very close to Earth it also spends plenty of time very, very far away.

This is a very different way to calculate the 'closest planet' than most people use; typically, the distance from one planet to another is taken to mean the distance between the two planets' orbits. But this result shows there's more than one way to define our closest neighbor.

Source: Physics Today


[ Bericht 28% gewijzigd door -CRASH- op 24-07-2020 19:33:25 ]
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
  zaterdag 25 juli 2020 @ 11:24:41 #58
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_194251534
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 16:24 schreef Scheepskok het volgende:

[..]

Het zit in hetzelfde straatje als conceptauto's en Formule I.
Het is een signaal van: Hier zijn wij en dit is wat wij kunnen.
Heeft alles te maken met showen van technologie. Dat een een of ander olielandje een raket afschiet om naar het weer te kijken op Mars, nou sorry hoor...
Noord-Korea schoot een satelliet de ruimte in. Dat ding deed niets anders dan marsmuziek uitzenden. Waarom stop je nou zoveel geld in zo'n nutteloos apparaat? Simpel, om te laten zien, dit kunnen wij, dus als jij de pik op ons hebt en je denkt we gaan eens even jullie strand bekijken met 10.000 man, denk dan drie keer na.

Het hele Mercury/Gemini/Apollo-project had niets te maken met wetenschap, maar alles met de koude oorlog.
:')
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_194271174
De Falcon heavy kan pluto bereiken volgens Elon Musk. Ik ben niet van het complotdenken, maar waarom gaan ze daar niet heen?
pi_194272251
Hmmms nou er zijn genoeg mars missies alweer geweest en dan is de vraag is er leven of was er leven mogenlijk. Nou en kan het mis hebben maar ze hebben volgens mij wel bevroren water gevonden.

Denk ik dat er marsmannetjes rondlopen daar. Neuh absoluut niet. Maar het is wel iets om over na te denken wel. Want als er daar ooit “leven” is geweest dan kan het nog op tich andere planeten zijn geweest ook. En for shure dan gaan er een hoop bijbelse verhalen de prullenbak in enzo.
Do what you love, love what you do!
pi_194272274
Of nog beter zou er menselijk leven mogenlijk kunnen zijn daar?
Do what you love, love what you do!
pi_194280982
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2020 21:42 schreef kree het volgende:
Of nog beter zou er menselijk leven mogenlijk kunnen zijn daar?
Misschien vroeger wel toen Mars nog een fatsoenlijke dampkring had.
Of misschien in de toekomst als de mens in staat is de dampkring beter te maken dan dat ie nu is.
pi_194281267
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2020 21:42 schreef kree het volgende:
Hmmms nou er zijn genoeg mars missies alweer geweest en dan is de vraag is er leven of was er leven mogenlijk. Nou en kan het mis hebben maar ze hebben volgens mij wel bevroren water gevonden.

Denk ik dat er marsmannetjes rondlopen daar. Neuh absoluut niet. Maar het is wel iets om over na te denken wel. Want als er daar ooit “leven” is geweest dan kan het nog op tich andere planeten zijn geweest ook. En for shure dan gaan er een hoop bijbelse verhalen de prullenbak in enzo.
Volgens mij is er geen 1 bijbels verhaal wat ook maar iets te maken heeft met buitenaards leven
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 28 juli 2020 @ 21:49:38 #64
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_194300690
FF ontopic hier, over TS. Inderdaad de laatste jaren wordt de één na de andere rover of lander naar Mars gestuurd. En inderdaad de planeet is niet bepaald interessant. Het is 1 grote zandbak en om het te koloniseren loop je tegen nogal wat problemen aan.

1. De luchtdruk. Die is zo verschrikkelijk laag dat als we daar willen verblijven we drukkoepels nodig zijn, en uiteraard weer ruimtepakken die onze lichamen op druk houden. Gewoon lastig dus.
2. De ijle atmosfeer biedt weinig bescherming tegen dodelijke zonnestraling. Hier op Aarde wordt deze zonnewind door het magnetisch van de aarde weggeleid richting de polen (hierdoor zien we poollicht, de interactie van deze zonnewind met de moleculen hoog in de atmosfeer). Mars heeft nauwelijks een magnetisch veld, wat dus problemen met de gezondheid kan opleveren.
3. Dezelfde ijle atmosfeer houdt ook nauwelijks schadelijke UV straling tegen, dan mag je wel een factor 5000 block meenemen, maar goed je zit toch in je ruimtepakkie.
4. Alweer diezelfde ijle atmosfeer biedt ook nauwelijks bescherming tegen kosmische straling. Jeuhhh, zoveel straling? Ja, we moeten maar wat blij zijn met ons persoonlijk sterk schild hier op Aarde.
5. De planeet is relatief gortdroog en de variatie aan bruikbare elementen is schaars.
6. De planeet is, mede ook door de ijle atmosfeer aan de koude kant. Gemiddeld is het zo'n -60 a -70 graden. Geen strand weer dus.
7. Voor de rest biedt de planeet weinig toekomst perspectief.

Dus, waar moeten we dan heen. Venus? Nee, te heet met 480 graden en 92Hectopascal luchtdruk? Nee dus. Mercurius, geen atmosfeer en veel te heet. Jupiter, Saturnus, Uranus, Neptunus? Leuk bootje varen op een metallische waterstof zee, maar veel te heet en immense luchtdruk op die dieptes. Om van de straling nog maar niet te spreken.

Welnu, dan blijft er 1 adres over waar we wel terecht kunnen: TITAN
De grootste maan van Saturnus, heeft bijna alles wat we nodig zijn.
1. Een dikke atmosfeer, beschermt tegen alle soorten straling.
2. Een fractie hogere luchtdruk dan hier op aarde, maar dat kan zou aangewend worden, dus geen drukkoepels of pakken nodig.
3. Tis wel fris, -180 graden, maar als de perfecte isolatie pak wordt gecreëerd dan kun je dat aantrekken, zuurstof tankje mee en je loopt gewoon rond daar.
4. Rondlopen? Is niet nodig, je kunt op eigen kracht zelf weg vliegen. De atmosfeer is zo dik en de zwaartekracht zo laag dat je met een set vleugels aan je armen zo weg kunt vliegen.
5. Een enorme diversiteit aan koolwaterstoffen zijn aanwezig op deze maan. Er zijn rivieren, het regent, er zijn zeeën. Niet van water, maar van ethaan en methaan. In principe gewoon zeeën vol met LPG.
6. Onder de korst zit waarschijnlijk een diepe oceaan van normaal water dat aangeboord kan worden.
7. Ver in de toekomst meer zekerheid als de zon begint op te zwellen en steeds heter wordt en de Aarde al over 800 miljoen jaar te heet maakt. Tegen die tijd is er geen drup water meer over op onze planeet. Titan zal door de toegenomen omvang van de zon warmer worden. Deze opwarming moet in principe geen effect hebben op de dichte dampkring, die voor 99% uit stikstof bestaat.

Kortom Titan heeft meer dan Mars. De enige reden waarom men steeds naar Mars gaat is puur budgettair. Lekker dichtbij, dus lekker goedkoop. Titan is wel verder weg, maar biedt een veel beter onderkomen dan Mars. Overigens Titan valt ook nog binnen het magnetisch veld van Saturnus, hetgeen voor extra bescherming zorgt.
  dinsdag 18 augustus 2020 @ 00:40:47 #65
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_194611102
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 15:24 schreef borbit het volgende:

[..]

Ik vind het best als ook over andere planeten gekletst gaat worden in dit topic. Maar absoluut niet over Pluto. Ik háát Pluto.
Pluto is geen planeet
Non possumus non loqui
  dinsdag 18 augustus 2020 @ 00:48:05 #66
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_194611141
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2020 00:40 schreef Knip het volgende:

[..]

Pluto is geen planeet
Pluto is een ster
  dinsdag 18 augustus 2020 @ 00:49:30 #67
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_194611153
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2020 00:48 schreef damsco het volgende:

[..]

Pluto is een ster
Een tekenfilmster ja
Non possumus non loqui
pi_194611235
Wat ik denk en is beetje aanname wel. Maar er zit op mars iets wat toch interessant is ofzo. Iets wat ze ons nog niet willen laten weten enzo. En denk ik niet aan marsmannetjes ofzo. Maar meer in de zin van er is een grote iets wat we kunnnen min en aan grondstoffen. Dus planeten kaal plukken. Maar dat is eigenlijk het enige wat ik me logisch aan kan lijken. En de theorie dat er genoeg is om een atmosfeer te creëren daar omdat er wel water is gewoon. Want nu al bewijzen maar 10 jaar terug nog de vraag. Dus nja heb ik gelijk gaat het nog gebeuren niet in mijn leven maar mjaaa zou dat graag terug willen zien als ik allang al dood ben over aantal jaar.

Andere kant mss had ik liever tijd terug geleefd ook, simpel leven enzo.
Do what you love, love what you do!
pi_194627762
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2020 01:03 schreef kree het volgende:
Wat ik denk en is beetje aanname wel. Maar er zit op mars iets wat toch interessant is ofzo. Iets wat ze ons nog niet willen laten weten enzo. En denk ik niet aan marsmannetjes ofzo. Maar meer in de zin van er is een grote iets wat we kunnnen min en aan grondstoffen. Dus planeten kaal plukken. Maar dat is eigenlijk het enige wat ik me logisch aan kan lijken. En de theorie dat er genoeg is om een atmosfeer te creëren daar omdat er wel water is gewoon. Want nu al bewijzen maar 10 jaar terug nog de vraag. Dus nja heb ik gelijk gaat het nog gebeuren niet in mijn leven maar mjaaa zou dat graag terug willen zien als ik allang al dood ben over aantal jaar.

Andere kant mss had ik liever tijd terug geleefd ook, simpel leven enzo.
Dat wat er eventueel daar aanwezig is, heeft het ook een -economische- aarde waarde ?
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')