abonnement Unibet Coolblue
pi_194215787
Heeft er iemand ervaring met midden in het centrum van een stad wonen? Zoja wat vind jij de voor en nadelen?

Dit omdat ik een appartementje op het oog heb hartje centrum van een stad.
pi_194215838
Welke stad?

Dat maakt nogal veel uit. Hartje Breda is wat anders dan hartje Amsterdam.
pi_194215839
Geen idee
pi_194215845
Leuk als je jong bent of in het centrum werkt. Niet leuk als je een auto hebt en buiten de stad moet werken.
One man's trash, another man's treasure.
pi_194215867
Ik heb boven cafe de beurs gewoond, in Utrecht. Dan slaap je zelden, is het niet van de herrie, is het wel omdat je zelf in de kroeg staat.

OV en winkels altijd in de buurt. Vrijwel geen auto nodig. Je wifi is als je niet extra troep koopt altijd kut want er zijn een miljoen miljard mensen die ook willen internetten. Vrijwel geen colportage. Huizen en gebouwen zijn wel vaak oud en krakkemikkig, of je electriciteit blijkt door een beunhaas aangelegd, of twintig keer aan geklooid door verschillende bewoners.

Kots voor je deur, maar daar kan ik ook wel om lachen.

Het is duur.

Goed voor je sociale leven.

Slecht voor je lever.
-nee-
pi_194215890
Ik woon in het centrum van een middelgroot dorp. Denk dat je het zo wel kunt omschrijven :D
Ik ben opgegroeid in het centrum en dus weer teruggegaan.
Voordelen:
- alles bij de hand qua winkels, de markt en OV
- altijd wel wat te doen. Dit jaar even niet dan, maar normaal gesproken worden er in de zomer allerlei feesten en braderieën georganiseerd. Optredens, markten. Gewoon wat leven in de brouwerij. Ik mis het nu echt dit jaar, al is het hier wel echt wel een beetje dorps qua activiteiten. Misschien omdat ik hier ook ben opgegroeid, dat ik die levendigheid daarom mis
- sowieso wat leven op straat met terrasjes en winkelend publiek. Ik heb een tijdje in een Vinex-wijk gewoond en het was elke dag zondag, zo stil op straat doordeweeks
- veel lekker eten op loopafstand

Nadelen:
- gedoe als je een auto hebt
- overlast van uitgaanspubliek
- overlast van laden en lossen als je wilt slapen

Dus de dingen die handig zijn, kunnen ook onhandig zijn :P vraag goed na of er winkels zijn die heel vroeg bevoorraad worden, vraag het bijvoorbeeld aan de buren ofzo. Vraag ook naar het bestemmingsplan van de straat, dat er niet ineens een café pal onder je komt :D
Tap tap tap
pi_194215892
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 23:36 schreef Draaideurcrimineel het volgende:
Welke stad?

Dat maakt nogal veel uit. Hartje Breda is wat anders dan hartje Amsterdam.
Hee je hebt t gelijk juist! Ik heb het over hartje Breda
pi_194215926
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 23:40 schreef TDS0198 het volgende:

[..]

Hee je hebt t gelijk juist! Ik heb het over hartje Breda
Daar woon ik zelf al vijf jaar met heel veel plezier. Het is een stad met de feeling van een dorp. Klein gezellig centrum, voelt verder ongedwongen en rustig en toch heb je alles binnen handbereik.
pi_194215929
Exact wat CherryLips zegt. In ons geval ook een middelgrote gemeente met woonhuis in de winkelstraat en cafés en restaurants letterlijk om de hoek.
pi_194215998
Leuk man, mits je niet boven een café woont. Maar verder *;

Voordelen :
-gezelligheid /levendigheid op een steenworp afstand
- veel gemak van alle winkels
- overdag heb je de bezoekers en 's avonds wordt de stad weer van de bewoners O+

Nadelen :
-auto
-bezoek met een auto
-kan wat rumoerig zijn
-je doet er langer over voordat je echt in de natuur bent.
Somebody that I used to know
pi_194216006
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 23:43 schreef Draaideurcrimineel het volgende:

[..]

Daar woon ik zelf al vijf jaar met heel veel plezier. Het is een stad met de feeling van een dorp. Klein gezellig centrum, voelt verder ongedwongen en rustig en toch heb je alles binnen handbereik.
Fijn dat je er zo positief over bent! De sfeer vind ik er ook erg prettig en relaxed, en alles binnen handbereik hebben is ook een heel groot voordeel. Ik woon nu trouwens ook in Breda maar in een woonwijk.
pi_194216032
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 23:50 schreef Postbus100 het volgende:
Leuk man, mits je niet boven een café woont. Maar verder *;

Voordelen :
-gezelligheid /levendigheid op een steenworp afstand
- veel gemak van alle winkels
- overdag heb je de bezoekers en 's avonds wordt de stad weer van de bewoners O+

Nadelen :
-auto
-bezoek met een auto
-kan wat rumoerig zijn
-je doet er langer over voordat je echt in de natuur bent.
Gelukkig zit het appartement niet boven een cafe of dergelijke. Het zit aan een weg die qua drukte opzich wel meevalt.
pi_194216043
O ja geklooi met bezoek dat met de auto komt. Die moet dus betalen of hopen dat er plek vrij is op het parkeerterrein (antwoord: meestal niet want mensen hebben twee auto's en één plek dus altijd gezellig met briefjes onder ruitenwissers enzo).

Ik ben zelf met een paar minuten in de natuur gelukkig.
Tap tap tap
pi_194216144
Ik had gelukkig een straat met parkeerplaatsen net buiten het centrum waar je gratis kon parkeren. Was vijf minuten lopen, heel gunstig. Op zondag kon het zelfs dichterbij.
En verder had ik twee parkeergarages redelijk in de buurt, dus mijn gasten konden zelf kiezen of ze voor geld of voor moeite gingen.
En ik mocht wel met de auto de straat in (krap straatje :X ), dus ik kon wel opgehaald worden of laden en lossen, maar parkeren ging niet.

Daar stond tegenover dat ik toch geen auto had, en het (intercity)treinstation op 10 minuutjes fietsen lag.
Somebody that I used to know
  donderdag 23 juli 2020 @ 00:08:23 #15
487645 SimonedeBeauvoir
Sicker than your average
pi_194216181
Voordeel: snel in de bar
Nadeel: geen parkeerplek
Once we've both said our goodbyes
Let's just let it go
Let me let you go
pi_194216216
Oh, oh een voordeel : altijd iets te doen met je bezoek. Je neemt ze gewoon mee voor een rondleiding of een rondje lopen.
Somebody that I used to know
  donderdag 23 juli 2020 @ 00:32:02 #17
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_194216309
Parkeren is altijd vervelend midden in de stad. Ook de stad in en uitrijden in de drukke uren kost extra tijd. Ik woon graag in steden, maar dan net buiten het centrum in de wijken die gebouwd zijn in het tijdperk van de auto.

In Eindhoven bijvoorbeeld, zijn de wijken rondom het centrum, maar wel op korte loopafstand van het centrum, helaas, sociaal-demografisch gezien, de slechtste wijken. Als je nog verder uit het centrum gaat, zijn de woningen logischerwijs nieuwer, want je bouwt vanuit het centrum naar buiten en dan krijg je gemiddeld grotere woningen, want welvaart is toegenomen de afgelopen decennia en de wensen en eisen zijn meegegroeid. Vaak is dit ook Vinex.

Je krijgt daar dus minder hoogbouw. Maar de oudere wijken staat er wel nog en dat zijn vaak de kwalitatief mindere woningen die aan de ene kant niet de levensstijl bieden van wonen in het centrum, maar ook niet de luxe en ruimte van de grotere woningen in de buitenrand.

Volgens mij is dit in alle steden ongeveer zo.
pi_194217175
Midden in een stad wonen is dat je je nogal opsluit in een bepaald vast gebied. Alleen maar huizen, beton, auto's en herrie. Je buren zijn onbekende mensen, je loopje heeft een vaste route. Even weggaan uit het gebied vraagt steeds om een organisatie van jezelf. Altijd je deuren afsluiten, twee sloten is normaal.

Want Nederland:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)ds-de-deur-niet-open

Ikzelf heb definitief het wonen gekozen in de bossen en de velden. Ruimte en wilde dieren. En mij bekende mensen.
Woon nu op 5000 m2 eigen ruimte.

[ Bericht 17% gewijzigd door cempexo op 23-07-2020 07:08:21 ]
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_194217200
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juli 2020 00:08 schreef SimonedeBeauvoir het volgende:
Voordeel: snel in de bar
Nadeel: geen parkeerplek
Voordeel: tijdens Koningsdag kun je gewoon naar je huis om te pissen en je hoeft niet ergens in de rij te gaan staan
pi_194217227
Ik vind hartje centrum wonen echt heerlijk, maar het is wel slecht voor je portemonnee ja. Alle winkels en horeca in de buurt, dus je gaat snel even iets halen. Je buren zijn degenen uit je eigen portiek en de ondernemers uit de straat, de rest ken je niet echt :P Wij hebben geen auto dus dat is geen irritatiepunt, maar bezoek dat met de auto komt is altijd aan het mopperen. Nu is er hier ook altijd iets gaande qua wegen die openliggen dus dat is ook wel irritant. Maar ik vind de drukte van de stad wel ook gezellig. Je kunt wel last hebben van het uitgaanspubliek en laatst zat bijv onze voordeur helemaal onder het bloed, maar dat komt gelukkig maar sporadisch voor. Ik zou niet per se weg hoeven uit het centrum, maar nu met kind missen we wel een beetje een tuin dus zijn toch maar half op zoek, maar ik ga het echt wel missen hoor, de gezelligheid van het centrum O+
  donderdag 23 juli 2020 @ 08:50:10 #21
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_194217779
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 00:32 schreef Ixnay het volgende:
Parkeren is altijd vervelend midden in de stad. Ook de stad in en uitrijden in de drukke uren kost extra tijd. Ik woon graag in steden, maar dan net buiten het centrum in de wijken die gebouwd zijn in het tijdperk van de auto.

In Eindhoven bijvoorbeeld, zijn de wijken rondom het centrum, maar wel op korte loopafstand van het centrum, helaas, sociaal-demografisch gezien, de slechtste wijken. Als je nog verder uit het centrum gaat, zijn de woningen logischerwijs nieuwer, want je bouwt vanuit het centrum naar buiten en dan krijg je gemiddeld grotere woningen, want welvaart is toegenomen de afgelopen decennia en de wensen en eisen zijn meegegroeid. Vaak is dit ook Vinex.

Je krijgt daar dus minder hoogbouw. Maar de oudere wijken staat er wel nog en dat zijn vaak de kwalitatief mindere woningen die aan de ene kant niet de levensstijl bieden van wonen in het centrum, maar ook niet de luxe en ruimte van de grotere woningen in de buitenrand.

Volgens mij is dit in alle steden ongeveer zo.
Que? Ooit de huizenprijzen in het Vonderkwartier, de Bergen Schrijversbuurt, de Elzent of Villapark gezien? :D .
En dan heb je nog superfijne normaler buurtjes als de Irisbuurt en Rochusbuurt die tegen het centrum aan liggen. Zijn allemaal absoluut geen sociaal-demografisch mindere buurten waarbij je toch wel kan zeggen dat in het eerste rijtje zelfs de Eindhovense upperclass woont.

Ja, er zijn wat mindere buurten tegen het centrum aan, maar die zitten in Noord en het zijn er 2.
pi_194217845
Nadeel: privé buitenruimte is vaak maar erg klein in een appartement in het centrum.
  donderdag 23 juli 2020 @ 08:59:49 #23
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_194217859
Net buiten het centrum, middelgrote studentenstad. Oude wijk, kleine straatjes, weinig verkeer(slawaai), overwegend woonerf en eenrichtingsverkeer. Niet altijd parkeren voor de deur en betaald parkeren, kunnen een nadeel zijn. We zijn eraan gewend. Vriendelijke mensen, weinig overlast.

Nabij plantsoen, dus groen en natuur op steenworp. Veel is beloopbaar. We zijn verder geen bartypes, dus kroegen in de buurt zijn geen verleiding. Mijn man, opgegroeid in een dorp, was heel snel om. Lopend naar de bioscoop kunnen, dat vond hij fantastisch. Zelf ben ik opgegroeid in een landelijke buitenwijk. Dan woon ik 10 keer liever in de stad.
The love you take is equal to the love you make.
pi_194217900
Het voordeel is dat je geen auto nodig hebt. Het nadeel is dat je er over een tijdje sowieso niet meer met een auto in komt, mocht dat nu nog wel zo zijn.
Ik zou eerder een gewoon een huis met wat meer ruimte net buiten het centrum kiezen, maar nog wel op loopafstand van hartje centrum (max 2km). Voordelen zijn vaak dat je makkelijker kan parkeren en vaak een eigen oprit hebt. Ook een tuin zou ik niet willen missen.
  donderdag 23 juli 2020 @ 09:04:57 #25
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_194217914
Wonen in de stad is geweldig. Ik woon in een vrij rustig straatje waar nagenoeg geen auto's komen. Maar zonder de straat uit te komen kan ik wel naar de kroeg, supermarkt, slijter, coffeeshop en dealer. Dus ik kom eigenlijk bijna nooit mijn straat uit. Enkel de eerste zondag van de maand ga ik naar de Ikea om wat leuke dingetjes te kopen voor in huis. En van die lekkere gehaktballetjes met besjessaus te eten. Deze maand heb ik een Njutning gekocht
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')