abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 22 juli 2020 @ 18:08:07 #1
471746 Themonk5
Canei beste wijn
pi_194210089
https://amp.nos.nl/artike(...)len-met-anderen.html

quote:
Maastricht heeft zich de woede op de hals gehaald van enkele tientallen scootmobielgebruikers in de stad. Om geld te besparen, wil het college van burgemeester en wethouders voortaan niet meer voor iedereen die slecht ter been is een eigen scootmobiel aanschaffen. In plaats daarvan komen de elektrische karretjes in een pool, zodat gebruikers de voertuigen kunnen delen.

Een scootmobiel moet dan worden gereserveerd voordat iemand er gebruik van mag maken. En dat zien de Maastrichtse scootmobielbezitters niet zitten. "Schandalig. Hierdoor worden wij straks enorm beperkt in onze vrijheid. Nu kan ik gewoon gebruikmaken van mijn scootmobiel wanneer ik wil. Straks moet ik eerst reserveren en vervolgens een taxi nemen om bij mijn scootmobiel te komen om überhaupt onder de mensen te kunnen zijn", zegt een boze Maastrichtenaar tegen regionale omroep L1.

Achter de geraniums
Zo'n 60 boze scootmobilisten hebben deze week in Maastricht geprotesteerd tegen de plannen. "Ze hebben hier heel slecht over nagedacht. Hierdoor belanden nog meer mensen achter de geraniums. De drempel om naar buiten te kunnen gaan, wordt hierdoor nog groter."


Het voorstel betekent niet dat alle huidige bezitters afstand moeten doen van hun scootmobiel, benadrukt verantwoordelijk wethouder Bert Jongen. "Wij zullen, als deze bezuiniging door de gemeenteraad wordt aangenomen, per aanvraag beoordelen of iemand in staat is om een scootmobiel te delen. Tegenwoordig heb je ook leenauto's en -fietsen. Waarom zou dat niet kunnen met een scootmobiel. Wij moeten zo'n 26 miljoen bezuinigen en deze maatregel kan ons op termijn ongeveer 300.000 euro opleveren. Dan zou je zeggen dat het erg weinig is. Maar alle kleine beetjes helpen om dat gat dicht te maken."

Niet uniek
Maastricht is niet de eerste gemeente in Nederland die scootmobiels door meer mensen wil laten gebruiken. In 2012 kwam de gemeente Bellingwedde in Groningen al met dit plan. Twee jaar later volgden Hengelo en Zwolle. Vooral in Hengelo leidde dat tot veel onbegrip, bleek toen uit een enquête van RTV Oost.

In Hengelo ging het om een proef van een jaar die uiteindelijk niet werd verlengd omdat de kosten niet opwogen tegen de baten. "Om dit goed te regelen, komen er nogal wat administratieve handelingen bij kijken", zegt een woordvoerder van de gemeente. "We werkten tijdens de proef met vrijwilligers en die brachten en haalden de scootmobiels bij de mensen. Ook deden ze het onderhoud, want je wil natuurlijk niet dat je een kapot of onveilig exemplaar krijgt."

Als de gemeente was doorgegaan met dit project moesten de vrijwilligers vervangen worden door betaalde krachten en dan zouden de kosten behoorlijk stijgen. "Om die reden zijn we er na een jaar mee gestopt", zegt de woordvoerder die wel spreekt van een geslaagd experiment.

Sinds kort zijn er ook twee scootmobielpools in Den Haag; in de wijk Mariahoeve en in het centrum. In totaal staan daar 20 scootmobiels met een haal- en brengservice door vrijwilligers. Daar maken zo'n 100 inwoners gebruik van.

Volgens een woordvoerder van de gemeente wordt er samen met de gebruikers gekeken of de pool een goed alternatief is voor een eigen scootmobiel. "Het is nog te vroeg om te weten of het een besparing oplevert. Wel lopen de pools goed en zijn de reacties positief. Op basis van deze ervaringen onderzoekt de gemeente of en hoe ze de pools uit kunnen breiden."

Zover is het in Maastricht nog niet. Daar beslist de gemeenteraad op 1 september over het voorstel om scootmobiels te delen.
Koop je eigen scootmobiel.
Gros van de gebruikers zijn simpelweg viesdik met een omtrek van 8 meter...
pi_194210117
Mensen die het kunnen betalen zelf laten betalen, en voor minima gewoon subsidiëren. Moeilijker wordt het niet.
  woensdag 22 juli 2020 @ 18:12:35 #3
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_194210147
Het zijn niet de vriendelijkste mensen die zo’n scootmobiel gebruiken.
pi_194210168
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 18:10 schreef Hamzoef het volgende:
Mensen die het kunnen betalen zelf laten betalen, en voor minima gewoon subsidiëren. Moeilijker wordt het niet.
Lekker man heb je je hele leven mee betaald aan de zorg mag je op het moment dat je het zelf nodig hebt nog even je eigen scootmobiel aanschaffen.
  Licht Ontvlambaar woensdag 22 juli 2020 @ 18:14:26 #5
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_194210178
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 18:10 schreef Hamzoef het volgende:
Mensen die het kunnen betalen zelf laten betalen, en voor minima gewoon subsidiëren. Moeilijker wordt het niet.
Zo werkt het dus al...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_194210181
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juli 2020 18:12 schreef Boca_Raton het volgende:
Het zijn niet de vriendelijkste mensen die zo’n scootmobiel gebruiken.
Idd..volgas door het voetgangersgebied en boos worden als je niet snel genieg aan de kant gaat
Ik zwaai naar dieren.
pi_194210213
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juli 2020 18:14 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Zo werkt het dus al...
Top, niets aan veranderen dus. 👍🏻
  woensdag 22 juli 2020 @ 18:18:35 #8
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_194210237
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juli 2020 18:14 schreef Geerd het volgende:

[..]

Idd..volgas door het voetgangersgebied en boos worden als je niet snel genieg aan de kant gaat
Ik probeer toch echt regelmatig vriendelijk te groeten. Krijg zelden een vriendelijk woord terug.
  Moderator woensdag 22 juli 2020 @ 18:58:40 #9
9859 crew  Karina
Woman
pi_194210855
Snap het wel, lijkt mij ook niet handig. Wil je even tussendoor een boodschap doen of zo, moet je eerste op je scootmobiel wachten.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_194210910
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juli 2020 18:08 schreef Themonk5 het volgende:
https://amp.nos.nl/artike(...)len-met-anderen.html
[..]

Koop je eigen scootmobiel.
Gros van de gebruikers zijn simpelweg viesdik met een omtrek van 8 meter...
Ma in venlo zelfde brief gekregen .
Aangepaste scootmobiel wegens kapotte rug en kan amper lopen.

Dus bedankt voor je geweldige bijdragen van je antwoord .

Denk voor je wat neer zet oetlul .
pi_194211116
Vind dit niet zo'n slecht idee gezien het feit dat een scootmobiel niet goedkoop is. Wanneer je een vervoerspas hebt moet je ook eerst een taxi reserveren. Waarom dan niet met een scootmobiel. Ik snap best dat mensen liever zelf zo'n ding willen, maar ik zie niet in waarom dit per se nodig zou zijn.
  woensdag 22 juli 2020 @ 19:14:48 #12
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_194211173
Lijkt me gezien de huidige corona-situatie niet echt een goed idee, de gebruikers zullen vaak toch al tot een risicogroep behoren.

Of het moet juist het plan zijn om van wat netto kostenposten af te komen als gemeente.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  woensdag 22 juli 2020 @ 19:16:13 #13
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_194211196
Kunnen die vetzakken niet beter wat afvallen anders.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_194211234
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 19:11 schreef Pleun2011 het volgende:
Vind dit niet zo'n slecht idee gezien het feit dat een scootmobiel niet goedkoop is. Wanneer je een vervoerspas hebt moet je ook eerst een taxi reserveren. Waarom dan niet met een scootmobiel. Ik snap best dat mensen liever zelf zo'n ding willen, maar ik zie niet in waarom dit per se nodig zou zijn.
Ga eens 2 kilometer lopen om zo’n ding op te halen met een rug die aan gort is. Misschien dat je het dan wel kan begrijpen, misschien..
  woensdag 22 juli 2020 @ 19:23:07 #15
491050 Scheepskok
Beste soepkoker van Ulanda
pi_194211325
Ik wist niet eens dat die dingen door de gemeente werden betaald. :')
Praat over de hel en je komt er.
pi_194211438
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 19:17 schreef Prego het volgende:

[..]

Ga eens 2 kilometer lopen om zo’n ding op te halen met een rug die aan gort is. Misschien dat je het dan wel kan begrijpen, misschien..
Ze worden gebracht door vrijwilligers
  woensdag 22 juli 2020 @ 19:30:55 #17
489305 Borisboemboem
Boris boem boem bam bam boem!
pi_194211481
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 19:16 schreef Tyr80 het volgende:
Kunnen die vetzakken niet beter wat afvallen anders.
Niet iedereen heeft zo'n ding omdat ze dik zijn. Ken iemand met ms die zo'n ding had. Ja HAD omdat het nu zo slecht gaat dat zelfs een scootmobiel geen uitkomst meer bied. Dat was de laatste vorm van eigen vervoer die er was voor deze persoon. Nu compleet afhankelijk van anderen...
Boem <br />Bam <br />Boem<br />Boem
  woensdag 22 juli 2020 @ 19:34:37 #18
491050 Scheepskok
Beste soepkoker van Ulanda
pi_194211557
Hoe doen ze dat als zo'n scootmobiel iemand omver rijdt (zal niet de eerste keer zijn) of door het rode licht invalideert. Ik bedoel, hoe gaan ze bewijzen wie er toen in zat?
Praat over de hel en je komt er.
  woensdag 22 juli 2020 @ 19:35:44 #19
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_194211574
Zo'n systeem levert alleen maar ontzettend veel gelazer op en is onder de streep waarschijnlijk nog duurder ook door alle administratie en klachten.
  woensdag 22 juli 2020 @ 19:39:47 #20
491050 Scheepskok
Beste soepkoker van Ulanda
pi_194211667
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 19:35 schreef BasEnAad het volgende:
Zo'n systeem levert alleen maar ontzettend veel gelazer op en is onder de streep waarschijnlijk nog duurder ook door alle administratie en klachten.
Krijg je dat gezeur van medegebruikers als iemand het stuur heeft ondergekwijld, om over corona nog maar te zwijgen.
Praat over de hel en je komt er.
pi_194211840
Een scootmobiel kost ongeveer 5000/6000 euro en moet ook nog eens op maat aangepast worden door de gemeente en gebruikers hoeven geen rijbewijs te hebben. Gemeenten betalen ook het onderhoud, reparatie en verzekering.

Daarbij vind ik het gros van de scootmobiel rijders ook nog eens onbeschoft rijden en erg onvriendelijk overkomen, rijden kamerbreed door de winkelgangen en fietspaden, als ze op fietspad rijden raken ze geïrriteerd als ik met mijn fiets voorbij wil en vooraf bij aankomst fietsbel gebruik.
Kappers knippen met metaal in je haar en halen zo het goud van je hoofd.
pi_194211952
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 19:34 schreef Scheepskok het volgende:
Hoe doen ze dat als zo'n scootmobiel iemand omver rijdt (zal niet de eerste keer zijn) of door het rode licht invalideert. Ik bedoel, hoe gaan ze bewijzen wie er toen in zat?
Getuigen, zoals ook bij andere vervoersmiddelen. Tevens zit er als het goed is een verzekeringsplaatje op.
  woensdag 22 juli 2020 @ 19:57:47 #23
491050 Scheepskok
Beste soepkoker van Ulanda
pi_194211985
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 19:49 schreef -Hakuna- het volgende:
Een scootmobiel kost ongeveer 5000/6000 euro en moet ook nog eens op maat aangepast worden door de gemeente en gebruikers hoeven geen rijbewijs te hebben. Gemeenten betalen ook het onderhoud, reparatie en verzekering.

Daarbij vind ik het gros van de scootmobiel rijders ook nog eens onbeschoft rijden en erg onvriendelijk overkomen, rijden kamerbreed door de winkelgangen en fietspaden, als ze op fietspad rijden raken ze geïrriteerd als ik met mijn fiets voorbij wil en vooraf bij aankomst fietsbel gebruik.
Het schijnt ook te zijn verbonden met een imago. Ik help wel eens bejaarden die in mijn buurt wonen, met bijvoorbeeld boodschappen voor ze doen, en dan klets ik wat bij bij een kopje thee (daar krijg je dus echt een bonbonnetje bij :) )
Ik heb bejaarden gezien die meer kreupel waren dan die in een scootmobiel. Bij een mevrouw zei ik eens: waarom neemt u geen scootmobiel? Het antwoord: kom nou, ik ga me daar toe niet verlagen en zo dik ben ik niet. :D (zei ze echt).
Een ander zei: ik word een gevaar op de weg met zo'n ding. (vond ik erg eerlijk).
Schijnbaar is er net zo'n imagofactor als bij scooters bij gewone mensen. (ik rij geen scooter omdat ik totaal geen lichamelijke klachten heb en net zo goed kan fietsen, ook al is het 30 kilometer. En scooters vind ik echt iets voor plebs)
Praat over de hel en je komt er.
  woensdag 22 juli 2020 @ 19:58:52 #24
489305 Borisboemboem
Boris boem boem bam bam boem!
pi_194211996
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 19:55 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]

Getuigen, zoals ook bij andere vervoersmiddelen. Tevens zit er als het goed is een verzekeringsplaatje op.
Dat is verplicht nja
Boem <br />Bam <br />Boem<br />Boem
  woensdag 22 juli 2020 @ 20:13:43 #25
491050 Scheepskok
Beste soepkoker van Ulanda
pi_194212251
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 19:55 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]

Getuigen, zoals ook bij andere vervoersmiddelen. Tevens zit er als het goed is een verzekeringsplaatje op.
Ja maar als ze op elkaar lijken? En het verzekeringsplaatje staat op iemands naam, en die iemand is gelijk de sjaak als zo'n scootmobiel betrokken is bij een ongeluk, of als er een boete wordt uitgedeeld.
Praat over de hel en je komt er.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')