Jep, die korte pootjes uit de jaren '50 zijn nu echt te kort om een moderne motor onder te plakken.quote:Op donderdag 24 september 2020 13:26 schreef derLudolf het volgende:
En nu dus duidelijk aan zijn grenzen.
Nou, uh, hier.quote:Op donderdag 24 september 2020 13:23 schreef Fred het volgende:
Het ligt er maar net aan waar de grens van een ontwerp legt natuurlijk
In tegenstelling tot:quote:Op donderdag 24 september 2020 13:23 schreef Fred het volgende:
Het ligt er maar net aan waar de grens van een ontwerp legt natuurlijk
quote:Op donderdag 24 september 2020 13:58 schreef derLudolf het volgende:
Waren er bij de NG al problemen dan die met veel kunst- en vliegwerk zijn opgelost?
Achteraf is natuurlijk lekker wonen, feit is dat het orderboek voor de 757 flink opdroogde in het begin van de 2000's.quote:Op donderdag 24 september 2020 13:36 schreef Fred het volgende:
[..]
Jep, die korte pootjes uit de jaren '50 zijn nu echt te kort om een moderne motor onder te plakken.
(wat mij betreft een gevalletje zachte heelmeesters maken stinkende wonden: als Boeing en airlines eind jaren '90 hadden ingezet op een 757NG ipv de 737NG was er nu helemaal geen probeleem geweest.(maar had er destijds wel flink geïnvesteerd moeten worden in het opleiden van piloten en onderhoudspersoneel))
Staat ook al een bericht over op de frontpage. Het zal toch niet zo zijn dat ze die snelweg voor landingsbaan hebben aangezien? Ligt ook mooi evenwijdig aan de rijbaanquote:
Dat komt omdat ze dat ook niet zijn.quote:Op donderdag 24 september 2020 13:26 schreef derLudolf het volgende:
[..]
En nu dus duidelijk aan zijn grenzen. Nooit geweten dat 707/727/737in basis hetzelfde zijn.
In hoeverre verschilt dit meer van elkaar dan een 747-100/-200/-300-/400/-8i (al dan niet in freight variant) van elkaar verschillen?quote:Op zaterdag 26 september 2020 19:08 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dat komt omdat ze dat ook niet zijn.
Ik zou zeggen, kijk nog eens rustig naar de foto's.quote:Op zaterdag 26 september 2020 20:44 schreef Fred het volgende:
[..]
In hoeverre verschilt dit meer van elkaar dan een 747-100/-200/-300-/400/-8i (al dan niet in freight variant) van elkaar verschillen?
[ afbeelding ]
Ik zie echt niet minder verschillen dan het aantal verschillen tussen het front van een 747-100 en 747-8i.quote:Op zaterdag 26 september 2020 20:47 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Ik zou zeggen, kijk nog eens rustig naar de foto's.
Dan ga ik mezelf bij deze terugtrekken uit deze discussie.quote:Op zaterdag 26 september 2020 20:53 schreef Fred2 het volgende:
[..]
Ik zie echt niet minder verschillen dan het aantal verschillen tussen het front van een 747-100 en 747-8i.
Jammer, blijkbaar zit ik er al jaren naast. Jij weet zo te zien wat er anders is, waarom deel je het niet?quote:Op zaterdag 26 september 2020 20:56 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Dan ga ik mezelf bij deze terugtrekken uit deze discussie.
Dat lijkt me evident.quote:Op zaterdag 26 september 2020 21:00 schreef Fred2 het volgende:
Jammer, blijkbaar zit ik er al jaren naast.
De neus wat uiteraard een voorbeeld om te laten zien dat er wel degelijk onderdelen van een 707 in een 727 en 737 terug te vinden zijn.quote:Op zaterdag 26 september 2020 21:07 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Dat lijkt me evident.
Om een of andere reden denk jij dat een ontwerp van een vliegtuig bepaald wordt door de neus en de cockpitramen.
Wikipedia denkt daar anders over:quote:En je gaat voorbij aan het gegeven dat de airframe construction van een vliegtuig met de motoren aan de vleugels of achterin de fuselage nooit hetzelfde kan zijn.
Dat is wel heel magertjes om te beweren dat het hetzelfde ontwerp is.quote:Op zaterdag 26 september 2020 21:37 schreef Fred het volgende:
De neus wat uiteraard een voorbeeld om te laten zien dat er wel degelijk onderdelen van een 707 in een 727 en 737 terug te vinden zijn.
Wikipedia denkt er helemaal niet anders over, maar blijkbaar is je Engels te slecht om te snappen wat ze zeggen.quote:Wikipedia denkt daar anders over:
"It shares its six-abreast upper fuselage cross-section and cockpit with the 707."
bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_727
"Developed to supplement the Boeing 727 on short and thin routes, the twinjet retains the 707 fuselage cross-section and nose with two underwing turbofans"
bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_737
De airframe contructions van de verschillende 747 zijn ook toch onderling verschillend. Al was het maar door het verschil in lengte, de lengte van het upperdeck en de verschillende motoren.quote:Op zaterdag 26 september 2020 22:00 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Dat zegt verder niets over de airframe construction.
De definitie van "in basis hetzelfde" is wat subjectief, maar:quote:Op donderdag 24 september 2020 13:26 schreef derLudolf het volgende:
[..]
En nu dus duidelijk aan zijn grenzen. Nooit geweten dat 707/727/737in basis hetzelfde zijn.
quote:Jack Steiner had helped design the B29 & 707 and was Chief Designer of the 727. His major contribution to the 737 project was to use as much of the 727 in the 737, in particular the fuselage cross section. This gave not only cost savings in tooling commonality but also the payload advantage of 6 abreast seating, one more than the DC-9 or BAC 111 and allowed it carry standard sized cargo containers on the main deck. It gave the interior a spacious look and allowed Boeing to use standard cabin fittings from the 727 & 707 such as toilets and galleys. This together with its large hold capacity, gave it scope for using the aircraft as a freighter, a role to which many of the older 737's are now being converted, whilst the competitors are being scrapped. Both Jack Steiner and Joe Sutter’s names are on the patent for the 737.
In fact the 737 had a 60% parts commonality with the 727 which included the doors, leading edge devices, nacelles, cockpit layout, avionics, components and other fittings. The 727 in turn had a similar commonality with the 707, so parts of the 737 can be traced back to the early 1950's eg the fuselage cross-section above the floor.
Using off-the-peg components was quick and cheap for both design and production and also helped pilots and engineers convert to the new type, but they also dated the aircraft, a feature which was never really addressed until the NG's 30 years later.
On 19 Feb 1965, Boeing announced the 737-100 after an initial order of 10 from Lufthansa, who became the first foreign airline to launch a US airliner. Assembly started in the summer of 1966.
https://www.avgeekery.com(...)commercial-aviation/quote:Op zaterdag 26 september 2020 22:23 schreef shiz het volgende:
Vind die Chinese Comac ARJ21 wel heel origineel.
Tering, Fred, wat ben jij een eigenwijs stuk vreten....quote:Op zaterdag 26 september 2020 22:49 schreef Fred2 het volgende:
De airframe contructions van de verschillende 747 zijn ook toch onderling verschillend. Al was het maar door het verschil in lengte, de lengte van het upperdeck en de verschillende motoren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |