abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 24 september 2020 @ 13:36:41 #126
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_195232854
quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2020 13:26 schreef derLudolf het volgende:
En nu dus duidelijk aan zijn grenzen.
Jep, die korte pootjes uit de jaren '50 zijn nu echt te kort om een moderne motor onder te plakken.

(wat mij betreft een gevalletje zachte heelmeesters maken stinkende wonden: als Boeing en airlines eind jaren '90 hadden ingezet op een 757NG ipv de 737NG was er nu helemaal geen probeleem geweest.(maar had er destijds wel flink geïnvesteerd moeten worden in het opleiden van piloten en onderhoudspersoneel))
So we just called him Fred
  Moderator donderdag 24 september 2020 @ 13:58:07 #127
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_195233170
Waren er bij de NG al problemen dan die met veel kunst- en vliegwerk zijn opgelost?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  donderdag 24 september 2020 @ 13:59:25 #128
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_195233195
quote:
7s.gif Op donderdag 24 september 2020 13:23 schreef Fred het volgende:

Het ligt er maar net aan waar de grens van een ontwerp legt natuurlijk

Nou, uh, hier.









"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  donderdag 24 september 2020 @ 14:02:49 #129
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_195233248
quote:
7s.gif Op donderdag 24 september 2020 13:23 schreef Fred het volgende:

Het ligt er maar net aan waar de grens van een ontwerp legt natuurlijk

In tegenstelling tot:





"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  donderdag 24 september 2020 @ 16:07:52 #130
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_195235160
Hoe de Luchtmacht 'vier op een rij' speelt:

4x F-16 onderweg boven Twente vanaf de Nordhorn Range richting het zuidoosten.
  donderdag 24 september 2020 @ 16:22:07 #131
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_195235461
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 13:58 schreef derLudolf het volgende:
Waren er bij de NG al problemen dan die met veel kunst- en vliegwerk zijn opgelost?

Een "probleem" zou ik het niet willen noemen, maar de vlakke onderkant van de 737 Classic en NG motorgondel was al een design concessie.

quote:
7s.gif Op donderdag 24 september 2020 13:36 schreef Fred het volgende:

[..]

Jep, die korte pootjes uit de jaren '50 zijn nu echt te kort om een moderne motor onder te plakken.

(wat mij betreft een gevalletje zachte heelmeesters maken stinkende wonden: als Boeing en airlines eind jaren '90 hadden ingezet op een 757NG ipv de 737NG was er nu helemaal geen probeleem geweest.(maar had er destijds wel flink geïnvesteerd moeten worden in het opleiden van piloten en onderhoudspersoneel))
Achteraf is natuurlijk lekker wonen, feit is dat het orderboek voor de 757 flink opdroogde in het begin van de 2000's.

De lagere operationele kosten en het verbeterd bereik van de 737 NG's (800-900) waren uiteindelijk doorslaggevend. In feite werden de A321 en 737 families ineens een serieuze concurrent van de 757 op bepaalde routes. En fleet-commonality ging een rol spelen, want één type airframe minder is natuurlijk interessant.
Daarnaast had het 757 platform natuurlijk nooit een alternatief kunnen opleveren voor de kleinere 737 varianten.

De 737NG was een prima zet van Boeing, alleen kan je je afvragen of ze zich daarna beter hadden kunnen richten op het 797 project om een nieuw, toekomst-bestendig platform te lanceren ter vervanging van zowel de 737 als 757 en tegelijkertijd als directe concurrent voor alles van de A320CEO/NEO tot en met de A321XLR.

[ Bericht 20% gewijzigd door Kleffe_Dop op 25-09-2020 20:22:31 ]
  Moderator vrijdag 25 september 2020 @ 20:29:05 #132
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_195256416
Positief 747 nieuws bestaat ook nog :P

https://www.upinthesky.nl(...)weer-in-gebruik/amp/
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Redactie Sport / Supervogel vrijdag 25 september 2020 @ 20:42:33 #133
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_195256714
twitter
  vrijdag 25 september 2020 @ 23:29:34 #134
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_195260100
quote:
11s.gif Op vrijdag 25 september 2020 20:42 schreef Pino112 het volgende:
[ twitter ]
Staat ook al een bericht over op de frontpage. Het zal toch niet zo zijn dat ze die snelweg voor landingsbaan hebben aangezien? :X Ligt ook mooi evenwijdig aan de rijbaan :{
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  zaterdag 26 september 2020 @ 19:08:35 #135
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_195271528
quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2020 13:26 schreef derLudolf het volgende:

[..]

En nu dus duidelijk aan zijn grenzen. Nooit geweten dat 707/727/737in basis hetzelfde zijn.
Dat komt omdat ze dat ook niet zijn. :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zaterdag 26 september 2020 @ 20:44:12 #136
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_195273175
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2020 19:08 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Dat komt omdat ze dat ook niet zijn. :)
In hoeverre verschilt dit meer van elkaar dan een 747-100/-200/-300-/400/-8i (al dan niet in freight variant) van elkaar verschillen?
So we just called him Fred
  zaterdag 26 september 2020 @ 20:47:42 #137
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_195273236
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 september 2020 20:44 schreef Fred het volgende:

[..]

In hoeverre verschilt dit meer van elkaar dan een 747-100/-200/-300-/400/-8i (al dan niet in freight variant) van elkaar verschillen?
[ afbeelding ]
Ik zou zeggen, kijk nog eens rustig naar de foto's. :')
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_195273370
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2020 20:47 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Ik zou zeggen, kijk nog eens rustig naar de foto's. :')
Ik zie echt niet minder verschillen dan het aantal verschillen tussen het front van een 747-100 en 747-8i.
So we just called him Fred too
  zaterdag 26 september 2020 @ 20:56:43 #139
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_195273433
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2020 20:53 schreef Fred2 het volgende:

[..]

Ik zie echt niet minder verschillen dan het aantal verschillen tussen het front van een 747-100 en 747-8i.
Dan ga ik mezelf bij deze terugtrekken uit deze discussie. :')
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_195273511
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2020 20:56 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Dan ga ik mezelf bij deze terugtrekken uit deze discussie. :')
Jammer, blijkbaar zit ik er al jaren naast. Jij weet zo te zien wat er anders is, waarom deel je het niet?
So we just called him Fred too
  zaterdag 26 september 2020 @ 21:07:12 #141
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_195273669
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2020 21:00 schreef Fred2 het volgende:

Jammer, blijkbaar zit ik er al jaren naast.
Dat lijkt me evident.

Om een of andere reden denk jij dat een ontwerp van een vliegtuig bepaald wordt door de neus en de cockpitramen. En je gaat voorbij aan het gegeven dat de airframe construction van een vliegtuig met de motoren aan de vleugels of achterin de fuselage nooit hetzelfde kan zijn.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zaterdag 26 september 2020 @ 21:37:19 #142
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_195274326
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2020 21:07 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

Dat lijkt me evident.

Om een of andere reden denk jij dat een ontwerp van een vliegtuig bepaald wordt door de neus en de cockpitramen.
De neus wat uiteraard een voorbeeld om te laten zien dat er wel degelijk onderdelen van een 707 in een 727 en 737 terug te vinden zijn.
quote:
En je gaat voorbij aan het gegeven dat de airframe construction van een vliegtuig met de motoren aan de vleugels of achterin de fuselage nooit hetzelfde kan zijn.
Wikipedia denkt daar anders over:

"It shares its six-abreast upper fuselage cross-section and cockpit with the 707."
bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_727

"Developed to supplement the Boeing 727 on short and thin routes, the twinjet retains the 707 fuselage cross-section and nose with two underwing turbofans"
bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_737

Zoals ik al zei ligt aan wat je hanteert als meetpunt/ijkpunt/referentie om te bepalen of een bepaald ontwerp familie van elkaar is of niet. Ik denk dat we daarin verschillen wat de eisen/kenmerken zijn waaraan een vliegtuig moet voldoen om tot dezelfde familie te laten behoren.
So we just called him Fred
  zaterdag 26 september 2020 @ 22:00:59 #143
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_195274932
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 september 2020 21:37 schreef Fred het volgende:

De neus wat uiteraard een voorbeeld om te laten zien dat er wel degelijk onderdelen van een 707 in een 727 en 737 terug te vinden zijn.
Dat is wel heel magertjes om te beweren dat het hetzelfde ontwerp is.

quote:
Wikipedia denkt daar anders over:

"It shares its six-abreast upper fuselage cross-section and cockpit with the 707."
bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_727

"Developed to supplement the Boeing 727 on short and thin routes, the twinjet retains the 707 fuselage cross-section and nose with two underwing turbofans"
bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_737
Wikipedia denkt er helemaal niet anders over, maar blijkbaar is je Engels te slecht om te snappen wat ze zeggen.

Want als je wel genoeg kennis had gehad, dan had je begrepen dat ze aangeven dat de 707, 727 en 737 hetzelfde aantal stoelen naast elkaar hebben. Dat is wat wordt bedoeld met 'fuselage cross-section'. Dat zegt verder niets over de airframe construction.

Ik denk dat je het verder gewoon moet laten gaan, Fred. Want de kuil die je graaft, is al diep genoeg.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_195275584
Vind die Chinese Comac ARJ21 wel heel origineel.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_195276311
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2020 22:00 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Dat zegt verder niets over de airframe construction.
De airframe contructions van de verschillende 747 zijn ook toch onderling verschillend. Al was het maar door het verschil in lengte, de lengte van het upperdeck en de verschillende motoren.
So we just called him Fred too
  zaterdag 26 september 2020 @ 22:51:33 #146
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_195276370
quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2020 13:26 schreef derLudolf het volgende:

[..]

En nu dus duidelijk aan zijn grenzen. Nooit geweten dat 707/727/737in basis hetzelfde zijn.
De definitie van "in basis hetzelfde" is wat subjectief, maar:

http://www.b737.org.uk/history.htm
quote:
Jack Steiner had helped design the B29 & 707 and was Chief Designer of the 727. His major contribution to the 737 project was to use as much of the 727 in the 737, in particular the fuselage cross section. This gave not only cost savings in tooling commonality but also the payload advantage of 6 abreast seating, one more than the DC-9 or BAC 111 and allowed it carry standard sized cargo containers on the main deck. It gave the interior a spacious look and allowed Boeing to use standard cabin fittings from the 727 & 707 such as toilets and galleys. This together with its large hold capacity, gave it scope for using the aircraft as a freighter, a role to which many of the older 737's are now being converted, whilst the competitors are being scrapped. Both Jack Steiner and Joe Sutter’s names are on the patent for the 737.

In fact the 737 had a 60% parts commonality with the 727 which included the doors, leading edge devices, nacelles, cockpit layout, avionics, components and other fittings. The 727 in turn had a similar commonality with the 707, so parts of the 737 can be traced back to the early 1950's eg the fuselage cross-section above the floor.

Using off-the-peg components was quick and cheap for both design and production and also helped pilots and engineers convert to the new type, but they also dated the aircraft, a feature which was never really addressed until the NG's 30 years later.

On 19 Feb 1965, Boeing announced the 737-100 after an initial order of 10 from Lufthansa, who became the first foreign airline to launch a US airliner. Assembly started in the summer of 1966.
pi_195276430
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2020 22:23 schreef shiz het volgende:
Vind die Chinese Comac ARJ21 wel heel origineel.
https://www.avgeekery.com(...)commercial-aviation/
So we just called him Fred too
  zondag 27 september 2020 @ 00:27:19 #148
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_195278024
haha, ja, precies. :Y)
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  zondag 27 september 2020 @ 16:38:29 #149
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_195288806
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2020 22:49 schreef Fred2 het volgende:

De airframe contructions van de verschillende 747 zijn ook toch onderling verschillend. Al was het maar door het verschil in lengte, de lengte van het upperdeck en de verschillende motoren.
Tering, Fred, wat ben jij een eigenwijs stuk vreten....
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')