abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 23 juli 2020 @ 09:16:23 #26
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_194218033
Ieder zijn eigen rekening is wel zo practisch. Maar, afhankelijk van of en wat in je HV is alles toch gezamenlijk. Maar wat er niet meer is (wat er dus uitgegeven is) dat kan je toch niet verdelen en nu weet je dus niet goed wat je aan dingen uitgeeft.

Wat bij ons goed werkt is ieder wel een eigen rekening. Inkomsten komen daarop binnen en iedere maand gaat het grootste gedeelte op aan de lasten die je gezamenlijk draagt (alles van het huishouden). Er s een gemeenschappelijke rekening en daarvan betalen we het meeste. ieder houd op zijn rekening een even groot deel over per maand om lekker zelf uit te geven aan persoonlijke uitgaven (spullen, uitgaan, kleding etc). Ondanks het feit dat ik wel meer salaris binnen hark heb ik net zoveel te besteden aan mijzelf als mijn vrouw.

Zolang je niet getrouwd bent of duurzaam samen woont, dan klinkt naar rato altijd goed. Maar als je echt samen leeft dan gun je elkaar hetzelfde qua levensstijl, want een andere verdeling is gewoon niet zo eerlijk. Je maakt samen keuzes, en dat jij toevallig een ban hebt die meer per uur oplevert, dat is geen reden om meer te mogen uitgeven (als je samen bent).

Gemeenschappelijke rekeining waar het meeste van wordt betaald maakt het gewoon makkelijker om in de gaten te houden dat ieder een gelijk portie geld zelf te besteden heeft.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
  donderdag 23 juli 2020 @ 09:28:43 #27
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_194218131
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 11:34 schreef hartloper het volgende:
Wat we wel merken is dat peuter de ene maand veel meer geld kost dan de andere maand.
Bv omdat hij nieuwe kleren of schoenen nodig heeft.
Ook de boodschappen zijn de ene maand meer dan de andere. Of dat je de ene maand wat meer spullen van de stad moet hebben bv.

Mijn idee is dus om alles op 1 hoop te gooien.
Eind van de maand nog voldoende over? Naar de spaarrekening van ons en van de kleine.
Door het samen te voegen heb je niet ineens meer geld.
Jullie zetten nu allebei 1/3e naar de gezamelijke rekening, en blijkbaar voelt dit als te weinig. Waarom dit niet naar 1/2e? Of elk 100 euro meer of iets.

Op een hoop lijkt me niet fijn.
  donderdag 23 juli 2020 @ 10:35:45 #28
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_194218962
We hebben gezamenlijk een rekening en ieder apart.
De vaste lasten gaan (zoveel mogelijk) van de gezamenlijke rekening en ieders eigen kosten van onze eigen rekening.
We hebben ook zelf een budget vastgesteld dat we ieder vrij mogen besteden (no questions asked) de rest gaat op aan ieders zijn eigen vaste lasten (verzekering, auto etc.) en wat er overblijft maken we over naar de gezamenlijke rekening.

Schematisch gezien:
Mijn rekening: Over te maken op de gezamenlijke = Salaris - (vrij budget + verzekeringen + auto + kleine zaken)
Haar rekening: Over te maken op de gezamenlijke = Salaris - (vrij budget + verzekeringen + auto + kleine zaken)
Gezamenlijke rekening: wat we beide over maken (voor de gezamenlijke vaste lasten).

Zo is het redelijk eerlijk verdeeld (we verdienen bijna net zoveel dus dat is wel een voordeel) en geen gezeik als ik eind dit jaar de nieuwe Playstation 5 wil kopen.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_194219188
Zo doe ik het al 14 jaar. We kopen wat we willen zonder overleg of budget.

Naar ja, je salaris moet dan wel toereikend zijn.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 23 juli 2020 @ 10:55:24 #30
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_194219274
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 12:18 schreef Rene het volgende:
Overzicht. Dat is gewoon wat prettig is. Niet het gestuntel van 'welk pasje gebruiken we hiervoor'. En gelijkheid. De een zal wellicht een ander bedrag verdienen van een ander.
het nadeel is: gun je elkander wel wat hij of zij uitgeeft?

Bij ons komt alles binnen op de vaste lasten rekening. Daarvan gaat X naar boodschappen X naar 'zakgeld partner' en 'zakgeld zelf'. Daarvan gaan de losse dingetjes die ieder heeft. En op de vaste lasten rekening blijft het geld staan voor de vaste lasten. De rest gaat naar spaarrekening(en).

Het maakt het allemaal inzichtelijk en duidelijk. En wil je eens iets kopen voor elkaar dan heb je de beider zakgeldrekeningen die dat plezier ook niet vergald :7 ! Want die kunnen we van elkaar niet inzien.
Hoe bepalen jullie het "zakgeld" dan? Ieder gelijk? Of verdeeld naar inkomen?
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_194219300
Zelf altijd een gezamenlijk rekening gehad waar ieder wat op stort. Verder gewoon apart. Blijft het overzichtelijk, je hebt je privacy, etc.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  Moderator donderdag 23 juli 2020 @ 11:40:44 #32
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_194219994
quote:
2s.gif Op donderdag 23 juli 2020 10:55 schreef KaBuf het volgende:

[..]

Gelijk. Het is ook meer bedoeld voor kantine/keertje een borreltje doen los van elkaar en/of cadeautje oid. Alles wat we samen doen en zaken als kleren gaan van de boodschappen rekening.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  donderdag 23 juli 2020 @ 12:20:37 #33
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_194220719
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 11:40 schreef Rene het volgende:

[..]

Gelijk. Het is ook meer bedoeld voor kantine/keertje een borreltje doen los van elkaar en/of cadeautje oid. Alles wat we samen doen en zaken als kleren gaan van de boodschappen rekening.
Duidelijk, thanks :)
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
  donderdag 23 juli 2020 @ 12:44:10 #34
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_194221102
quote:
2s.gif Op donderdag 23 juli 2020 10:55 schreef KaBuf het volgende:

[..]

Als je langer bij elkaar bent, dan is gelijk wel eerlijk. Want je maakt bv ook keuzes om 1 partner minder te laten werken. Verdeeld naar inkomen is waar je vaak mee begint omdat dat eerlijker voelt. Maar dat is het niet. Je kiest een beroep of rolt een baan in, je kiest vaak niet voor een lager inkomen. En later in je relatie maak je veel van die keuzes samen (verhuizen voor de baan van de een houdt in dat de ander mogelijk minder gaat verdienen, of kinderen maken de uren-verdeling anders). Waarom sommige mensen hun partner niet hetzelfde gunnen als zijzelf, dat ontgaat mij vaak.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
  donderdag 23 juli 2020 @ 14:09:50 #35
3542 Gia
User under construction
pi_194222339
Wij hebben al vanaf het moment dat we gingen samenwonen een gezamenlijke lopende rekening en een gezamenlijke spaarrekening. Maar we hebben geen van beiden een gat in de hand en het volste vertrouwen in elkaar.

Ik zou het anders vinden als een van de twee een schuld zou hebben of zo, bijvoorbeeld studieschuld.

Ik denk overigens wel dat als je gescheiden rekeningen hebt, dat je dan makkelijker geneigd bent om het deel wat je overhoudt prive te besteden. Zeker als de ene een schuld af te lossen heeft, dan heeft de ander toch zoiets: "ik kan meer verbrassen."

Met een gezamenlijke rekening overleg je toch meer. Denk ik.
  Moderator donderdag 23 juli 2020 @ 14:55:26 #36
382129 crew  Donna
pi_194222905
Wij hebben alles op 1 hoop.

We geven beide niet zoveel uit aan ons zelf en hebben dus ook niet echt 'zakgeld' nodig. Ik ben thuis van de financiën, dus als m'n vriend iets duurs wil kopen dan vraagt hij mij of het uit komt.
pi_194255423
Waarom een spaarrekening voor je kind, heb dat nooit begrepen. Heb zelf ook geen zak geld op m'n 18e meegekregen, gewoon bijbaantje bij de AH en de rest lenen bij DUO.
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 25 juli 2020 @ 16:54:54 #38
408813 crew  trein2000
pi_194255503
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 16:47 schreef Ace1 het volgende:
Waarom een spaarrekening voor je kind, heb dat nooit begrepen. Heb zelf ook geen zak geld op m'n 18e meegekregen, gewoon bijbaantje bij de AH en de rest lenen bij DUO.
Spaarrekeningen voor kinderen zijn sympathiek maar je moet er nog mee oppassen ook. In tegenstelling tot wat de goegemeente denkt mag je als ouder niet zomaar alles doen met het geld van je kind.

Probleem valt te omzeilen door te sparen op eigen naam. Maar als we dan over serieuze bedragen gaan praten zou je te maken kunnen krijgen met schenkbelasting.
zie email 27 oktober
  zaterdag 25 juli 2020 @ 17:05:25 #39
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194255644
Wij hebben elk onze eigen bankrekening en daarnaast de en/of-huishoudrekening voor boodschappen. De vaste lasten hebben we verdeeld, die gaan van de eigen rekening (dat wilde ik ooit nog overhevelen naar de huishoudrekening, maar dat plan is nooit uitgevoerd).

Ik vind het prettig dat er nooit gezeur is over wat er van het eigen salaris gekocht wordt. Privacy is gewoon fijn, ook als het cadeau voor de ander gekocht wordt. Als één van de twee om wat voor reden dan ook het eind van de maand niet haalt (is 3 keer voorgekomen in 20 jaar), dan lapt de ander even. Gaat prima.
  zondag 26 juli 2020 @ 10:38:12 #40
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_194264731
Wij hebben thuis 1 rekening op mijn naam. Het salaris van mijn vrouw komt ook op die rekening. Ze krijgt vervolgens naar gelang mijn goedkeuring een zakcentje.

Je kunt de financiën beter aan een persoon over laten.
pi_194269996
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 11:34 schreef hartloper het volgende:
Nu is het zo:
Vrouw heeft een spaarrekening en lopende rekening.
Ik heb een spaarrekening en een lopende rekening.
Peuter heeft een spaarrekening namens ons.
We maken iedere maand een x bedrag over naar de gezamenlijke betaalrekening en de spaarrekening.

Ik overweeg:
Salarissen van mijn vrouw en mij die binnen komen om op 1 hoop te gooien.
Dus alles op de gezamenlijke betaalrekening.
Hier van is het plan om alles te betalen voor haar, mij, gezin, peuter.
Dus alle vasten lasten van het gezin c.q. ieder gezinslid.

Door dit te doen heb je in mijn ogen een groter bedrag te besteden, en wij doen beide onafhankelijk van elkaar niet echt dingen waar financieel een groot verschil in zit. Zij gaat bv eens uiteten per maand met vriendinnen en ik pak een biertje met vrienden. De bedragen zal niet veel verschil in zitten, ook niet bij andere uitgaven.

Wat we wel merken is dat peuter de ene maand veel meer geld kost dan de andere maand.
Bv omdat hij nieuwe kleren of schoenen nodig heeft.
Ook de boodschappen zijn de ene maand meer dan de andere. Of dat je de ene maand wat meer spullen van de stad moet hebben bv.

Mijn idee is dus om alles op 1 hoop te gooien.
Eind van de maand nog voldoende over? Naar de spaarrekening van ons en van de kleine.

Oja, we zijn getrouwd en alles is van ons samen.

Doet iemand van jullie dit al zo?
En wat zijn in jou ogen de voor- en nadelen?
Wij doen het heel anders: ieder van ons heeft een eigen betaalrekening en samen hebben we een en/of rekening. Die laatste vullen we met resp. 2/3 & 1/3 van ¤1500 en daar betalen we vrijwel alle kosten van, variërend van huis(&-houden) , onderhoud t/m vakanties en uitgaan.

Persoonlijke kosten zoals hobby's, auto's en kleding, wordt apart betaald. Verder heb ik een extra MoneYou spaar/betaalrekening voor nog wat "leuke zaken"…

Ik zie geen nadelen, wel voordelen:

1) Overzicht wat huishouden en huis kosten
2) Kan dingen voor jezelf doen
3) Blijft genoeg over om te beleggen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 26 juli 2020 @ 19:49:23 #42
51385 baskick
Juist ja!
pi_194270508
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 16:47 schreef Ace1 het volgende:
Omdat studeren t.z.t. een boel geld kost. Daar is niet tegen op vakken te vullen. Dat je het zelf niet gehad hebt, is geen valide argument om het bij je eigen kinderen ook maar niet te doen.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_194270723
Hier allebei eigen rekeningen waar we de salarissen op binnen laten komen. Op 100 piek na ofzo storten we die gelijk door naar de en/of rekening waar we alles van betalen. Die 100 piek is bedoeld voor cadeautjes voor de ander of als nood wanneer de en/of pas kwijt is oid.

We nemen binnenkort een 2e en/of rekening om vaste lasten te scheiden van overige uitgaven.
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_194271015
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2020 10:38 schreef RamboDirk het volgende:
Wij hebben thuis 1 rekening op mijn naam. Het salaris van mijn vrouw komt ook op die rekening. Ze krijgt vervolgens naar gelang mijn goedkeuring een zakcentje.

Je kunt de financiën beter aan een persoon over laten.
Dit is ook mijn ervaring. De meest stabiele relaties zijn gebaseerd op afhankelijkheid.
pi_194271954
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2020 19:49 schreef baskick het volgende:

[..]

Omdat studeren t.z.t. een boel geld kost. Daar is niet tegen op vakken te vullen. Dat je het zelf niet gehad hebt, is geen valide argument om het bij je eigen kinderen ook maar niet te doen.
Ik zeg niet dat ik het schoolgeld van m'n kinderen niet ga betalen, ik ga er alleen geen aparte rekening voor openen. Zo kun je ook een rekening openen voor een nieuwe auto, of voor een nieuwe keuken.
  zondag 26 juli 2020 @ 21:41:25 #46
51385 baskick
Juist ja!
pi_194272240
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2020 21:23 schreef Ace1 het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat ik het schoolgeld van m'n kinderen niet ga betalen, ik ga er alleen geen aparte rekening voor openen. Zo kun je ook een rekening openen voor een nieuwe auto, of voor een nieuwe keuken.
In het geval van kinderen ontloop je zo schenkbelasting. Veder is het onderverdelen in potjes of tekeningen een mentaal iets. Je wekte overigens een andere indruk, gezien bijbaantje en lenen.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  zondag 26 juli 2020 @ 21:56:37 #47
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_194272610
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2020 20:26 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Dit is ook mijn ervaring. De meest stabiele relaties zijn gebaseerd op afhankelijkheid.
Klopt, voor je het weet komt ze weer thuis met nieuwe schoenen. Niet de bedoeling.
pi_194272950
Wij gooien alles op 1 hoop en dat werkt prima. In de praktijk gaat haar inkomen naar de spaarrekening (komt eerder binnen) en mijn inkomen wordt gebruikt voor de maandelijkse uitgaven.
Inkomens zijn ongeveer gelijk.
  zondag 26 juli 2020 @ 22:20:43 #49
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194273011
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2020 21:56 schreef RamboDirk het volgende:

[..]

Klopt, voor je het weet komt ze weer thuis met nieuwe schoenen. Niet de bedoeling.
Nee, die kan ze beter van haar minnaar krijgen, scheelt jou weer geld.
pi_194274193
Is er een gemeenschap van goederen of een gemeenschap van vruchten en inkomsten? Zo ja, dan is het verschil vooral psychologisch. Bij ons is er een werkelijk verschil - onze persoonlijke rekeningen en de inkomsten die daarop vloeien blijven persoonlijk, terwijl de gemeenschappelijke rekeningen in "onverdeeldheid" zijn (worden 50-50 verdeeld mocht het mis gaan). Dit is bij ons het geval omdat zowel inkomsten als vermogen redelijk scheef zitten. Zo kunnen we zelf, in overleg, bepalen hoe "gezamenlijk" ons huishouden is.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')