abonnement Unibet Coolblue
pi_194204901
Stel je wordt ziek in je proeftijd. Dan heb ik gelezen dat de werkgever je zonder opgaaf van rede mag ontslaan.
Maar krijg je dan wel een uitkering?

Het is in deze tijd van corona nu natuurlijk allemaal wat risicovoller.
Als je dat te pakken krijgt kun je best maanden eruit liggen, want niet gunstig is en al helemaal niet in je proeftijd.

ps: ik ben NIET ziek :)

[ Bericht 15% gewijzigd door hartloper op 22-07-2020 12:01:03 ]
pi_194204974
Krijgt u ontslag in uw proeftijd terwijl u ziek bent? Dan heeft u recht op een ziektewetuitkering van UWV. Uw werkgever moet u ziek uit dienst melden bij UWV op uw laatste werkdag. Uw ziektewetuitkering wordt dan automatisch aangevraagd.

Uw werkgever mag u in de proeftijd ontslaan tijdens ziekte. Maar uw ziekte mag niet de reden zijn van het ontslag.

[ Bericht 69% gewijzigd door #ANONIEM op 22-07-2020 11:30:05 ]
pi_194205061
In beginsel wel recht op een uitkering, tenzij je verwijtbaar werkloos bent.
pi_194205176
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 11:32 schreef Jaeger85 het volgende:
In beginsel wel recht op een uitkering, tenzij je verwijtbaar werkloos bent.
Als je ziek bent, ben je niet werkloos. In eerste instantie zal je een Ziektewet uitkering aanvragen. Verwijtbaarheid ww komt pas na herstel
  woensdag 22 juli 2020 @ 11:43:30 #5
272296 Jan_Lul
Ik zit hier niet voor
pi_194205242
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 11:24 schreef hartloper het volgende:
Stel je wordt ziek in je proeftijd. Dan heb ik gelezen dat de werkgever je zonder opgaaf van rede mag ontslaan.
Als je het verschil niet weet tussen een rede en een reden, zou ik je ook niet willen houden.
pi_194205297
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 11:24 schreef hartloper het volgende:
Stel je wordt ziek in je proeftijd. Dan heb ik gelezen dat de werkgever je zonder opgaaf van rede mag ontslaan.
Maar krijg je dan wel een uitkering?

Het is in deze tijd van corona nu natuurlijk allemaal wat risicovoller.
Als je dat te pakken krijgt kun je best maanden eruit liggen, want niet gunstig is en al helemaal niet in je proeftijd.
Gewoon naar je werk gaan...
pi_194205573
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 11:28 schreef Banaanvragen het volgende:
Krijgt u ontslag in uw proeftijd terwijl u ziek bent? Dan heeft u recht op een ziektewetuitkering van UWV. Uw werkgever moet u ziek uit dienst melden bij UWV op uw laatste werkdag. Uw ziektewetuitkering wordt dan automatisch aangevraagd.

Uw werkgever mag u in de proeftijd ontslaan tijdens ziekte. Maar uw ziekte mag niet de reden zijn van het ontslag.
Die laatste zin had ik wel gelezen, maar stond die andere tekst er boven op de site van UWV.
Dankjewel.
pi_194205616
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 11:32 schreef Jaeger85 het volgende:
In beginsel wel recht op een uitkering, tenzij je verwijtbaar werkloos bent.
Dat is logisch inderdaad, ook goed dat daar onderzoek naar is.

quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 11:43 schreef Jan_Lul het volgende:
Als je het verschil niet weet tussen een rede en een reden, zou ik je ook niet willen houden.
Ik hoop niet dat jij een P&O functie bekleed ;)

quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 11:46 schreef hoechst het volgende:
Gewoon naar je werk gaan...
Ik ben niet ziek.
Ik vroeg me alleen af hoe zoiets werkt ALS je ziek wordt. Vandaar stel in de OP en titel.
  woensdag 22 juli 2020 @ 12:24:45 #9
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_194205927
In die situatie zou ik mezelf nog in een ziekenhuisbed binnen laten rijden :D
pi_194206004
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juli 2020 11:40 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Als je ziek bent, ben je niet werkloos. In eerste instantie zal je een Ziektewet uitkering aanvragen. Verwijtbaarheid ww komt pas na herstel
@KrekelJapie ik heb dit gevonden:https://www.juridischloke(...)anneer-ww-uitkering/

Maar je voldoet dan niet aan de voorwaarden van wekeneis etc, toch?

Update: hoeft niet 26 weken bij 1 baas lees ik nu, kan ook in een verleden

[ Bericht 4% gewijzigd door hartloper op 22-07-2020 12:42:35 ]
pi_194208437
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 11:28 schreef Banaanvragen het volgende:
Krijgt u ontslag in uw proeftijd terwijl u ziek bent? Dan heeft u recht op een ziektewetuitkering van UWV. Uw werkgever moet u ziek uit dienst melden bij UWV op uw laatste werkdag. Uw ziektewetuitkering wordt dan automatisch aangevraagd.

Uw werkgever mag u in de proeftijd ontslaan tijdens ziekte. Maar uw ziekte mag niet de reden zijn van het ontslag.
Theoretisch heel mooi, natuurlijk. Maar geldt niet dat de overeenkomst in de proeftijd "zonder opgaaf van reden" beëindigd mag worden?

quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 12:30 schreef hartloper het volgende:

[..]

@:KrekelJapie ik heb dit gevonden:https://www.juridischloke(...)anneer-ww-uitkering/

Maar je voldoet dan niet aan de voorwaarden van wekeneis etc, toch?

Update: hoeft niet 26 weken bij 1 baas lees ik nu, kan ook in een verleden
Ja, en in jouw geval ligt het mogelijk nog iets anders:
quote:
Heeft u in de laatste 36 weken vóórdat u werkloos werd, in minstens 26 weken gewerkt? Dan voldoet u aan de wekeneis. U krijgt een basisuitkering van 3 maanden. Het maakt niet uit hoeveel uur u per week werkte in die 26 weken. Was u in die periode ziek, kreeg u zwangerschaps- en bevallingsverlof of nam u onbetaald verlof op? Of werkte u als zelfstandige? Dan kijken wij verder terug dan de laatste 36 weken, naar een periode waarin u wel minstens 26 weken werkte.
Bron: https://www.uwv.nl/partic(...)lang-recht-uitkering

Dat kan even geleden zijn. Tegen een heel ander salaris ook. En dáár wordt de ww toch op gebaseerd?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_194208995
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 15:41 schreef baskick het volgende:
Dat kan even geleden zijn. Tegen een heel ander salaris ook. En dáár wordt de ww toch op gebaseerd?
Thanks @baskick

Ongeveer twee jaar.
Voor dat ik zelfstandige werd heb ik ook altijd 40 uur per week voor een baas gewerkt.
pi_194325765
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 15:41 schreef baskick het volgende:

[..]

Theoretisch heel mooi, natuurlijk. Maar geldt niet dat de overeenkomst in de proeftijd "zonder opgaaf van reden" beëindigd mag worden?
[..]

Ja, en in jouw geval ligt het mogelijk nog iets anders:
[..]

Bron: https://www.uwv.nl/partic(...)lang-recht-uitkering

Dat kan even geleden zijn. Tegen een heel ander salaris ook. En dáár wordt de ww toch op gebaseerd?
Eveb terugkomend op de reactie van @baskick

Dus even voor mijn duidelijkheid;

STEL je wordt ziek in je proeftijd heb je recht op ww.
De hoogte van je ww wordt berekend op je salaris van de 26 weken die je eerder hebt gewerkt? Bij zzp kijken ze naar 26 weken laatste keer loondienst ipv laatste 26 weken voor datum dat je ziek wordt?
pi_194325869
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 11:24 schreef hartloper het volgende:
Stel je wordt ziek in je proeftijd. Dan heb ik gelezen dat de werkgever je zonder opgaaf van rede mag ontslaan.
Maar krijg je dan wel een uitkering?

Het is in deze tijd van corona nu natuurlijk allemaal wat risicovoller.
Als je dat te pakken krijgt kun je best maanden eruit liggen, want niet gunstig is en al helemaal niet in je proeftijd.

ps: ik ben NIET ziek :)
Nee. Als je ziek bent wordt je niet per definitie ontslagen in je proeftijd.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194331015
@sjorsie1982 zal eraan liggen wat je hebt? Maar ik denk niet dat een baas je ziek in dienst houdt eerlijk gezegd.

Ik zal gezond leven tot nov.
Meer heb je toch niet in de hand.
Ook niet teveel mee bezig zijn.
Maar ben altijd wel graag geinformeerd
pi_194335366
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juli 2020 22:09 schreef hartloper het volgende:
@:sjorsie1982 zal eraan liggen wat je hebt? Maar ik denk niet dat een baas je ziek in dienst houdt eerlijk gezegd.

Ik zal gezond leven tot nov.
Meer heb je toch niet in de hand.
Ook niet teveel mee bezig zijn.
Maar ben altijd wel graag geinformeerd
Zeker als ik ziek ben dan werk ik 3 dagen later weer, maar als je darmkanker hebt met 2 maanden te leven is het wat anders.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194335704
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 09:18 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Zeker als ik ziek ben dan werk ik 3 dagen later weer, maar als je darmkanker hebt met 2 maanden te leven is het wat anders.
Ik werk normaliter ook weer snel bij een griepje. En blijf voor bij hoofdpijn etc niet thuis, pak wel een paracetamol.

Maar nu met corona moet je al thuis blijven als je verkouden bent.
Dat lijkt me niet handig in je proeftijd?
pi_194335733
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 09:57 schreef hartloper het volgende:

[..]

Ik werk normaliter ook weer snel bij een griepje. En blijf voor bij hoofdpijn etc niet thuis, pak wel een paracetamol.

Maar nu met corona moet je al thuis blijven als je verkouden bent.
Dat lijkt me niet handig in je proeftijd?
Ik heb volgens mij nog nooit griep gehad of ik had het niet door.
Bij mij werken zoveel mensen thuis dat op kantoor zitten met een snotneus niet wordt opgemerkt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 31 juli 2020 @ 10:13:59 #19
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_194335897
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 juli 2020 09:57 schreef hartloper het volgende:

[..]

Ik werk normaliter ook weer snel bij een griepje. En blijf voor bij hoofdpijn etc niet thuis, pak wel een paracetamol.

Maar nu met corona moet je al thuis blijven als je verkouden bent.
Dat lijkt me niet handig in je proeftijd?
Sommigen hier ontslaan je direct bij ziekte in je proeftijd (of als uitzendkracht). Dat zijn dezelfde mensen die vinden dat je altijd de waarheid moet vertellen, zelfs al kost het je je baan.

Ik zou het aan de werkgever overlaten in deze periode. Gewoon proestend en kuchend naar kantoor en laat hij je maar naar huis sturen. Ontslaat hij je daarna, moet je je sowieso afvragen of je voor zo'n rat wil werken.
  maandag 3 augustus 2020 @ 13:43:34 #20
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_194384184
Je mag er zonder reden uitgezet worden in de proeftijd ja. Bij de ene werkgever zal dat sneller gebeuren dan bij de ander.

Maar vanwaar deze vraag dan?
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_194395540
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2020 13:43 schreef Fretwork het volgende:
Maar vanwaar deze vraag dan?
Om wat duidelijkheid hierover te krijgen maar vooral om de vrouw gerust te stellen :)

Ben vrijwel nooit ziek. Ga er vanuit dat dat nu ook niet zo is.
Maar ik werk wel met een doelgroep waar de kans op corona besmetting groter is, en dat baart vooral de vrouw wat zorgen (in proeftijd)
  dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:36:41 #22
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_194396049
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 10:59 schreef hartloper het volgende:

[..]

Om wat duidelijkheid hierover te krijgen maar vooral om de vrouw gerust te stellen :)

Ben vrijwel nooit ziek. Ga er vanuit dat dat nu ook niet zo is.
Maar ik werk wel met een doelgroep waar de kans op corona besmetting groter is, en dat baart vooral de vrouw wat zorgen (in proeftijd)
Ik zou vooral deze maand je contacten wat inperken, als je je wel zorgen maakt.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_194396098
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 11:36 schreef Fretwork het volgende:
Ik zou vooral deze maand je contacten wat inperken, als je je wel zorgen maakt.
Contacten op het werk inperken kan niet, zijn clienten waar ik mee werk en nauw mee in contact moet staan.
Privé contacten beperk ik al maanden, of let ik heel goed op.
Mij zul je niet zien in drukke gelegenheden, restaurants etc.
pi_194522153
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juli 2020 22:09 schreef hartloper het volgende:
@:sjorsie1982 zal eraan liggen wat je hebt? Maar ik denk niet dat een baas je ziek in dienst houdt eerlijk gezegd.

Ik zal gezond leven tot nov.
Meer heb je toch niet in de hand.
Ook niet teveel mee bezig zijn.
Maar ben altijd wel graag geinformeerd
Ik denk dat als je nu nog aangenomen wordt, je of in een branche werkt die niet echt zwaar getroffen is door Corona, of ze je echt graag willen hebben.

En aangezien je van het RIVM al thuis moet blijven bij een verkoudheid oid, denk ik niet dat je nu gelijk hoeft te vrezen voor ontslag.
Ik ben een sukkel voor de liefde, koning in de discotheek
pi_194545316
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 15:46 schreef IkBenDeBaas het volgende:
f ze je echt graag willen hebben.
Dit :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')