abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 21 juli 2020 @ 22:52:26 #1
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_194199043
Hallo!

Deze user zal in december uit zijn huis gaan. Daarna ter overbrugging tijdelijk anders wonen. In februari komen we dan weer in ons nieuwe aangekochte huis.

Ik heb een kat die zowel binnen als buiten leeft. Vooral in de nacht doe ik hem momenteel naar buiten ivm onze dochter die inmiddels een jaar oud is.

Hoe zorg ik ervoor dat die in zowel de tussenperiode als in het nieuwe huis een beetje "gewend" raakt aan de omgeving?

Dit vraag ik omdat ik niet weet of de kat zich dan elders "verdwaald" voelt als het buiten komt. En niet zomaar ergens heen loopt.

Geen probleem om hem dan eerst binnen te houden hoor, maar hoe went dit? Heb hier geen ervaring mee.
pi_194199454
Ik moet nog steeds wennen aan het feit dat deze TS zo burgerlijk geworden is. Of is zijn account gehackt?
pindazakje
  dinsdag 21 juli 2020 @ 23:12:40 #3
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194199552
Gewoon binnen houden dat beest. Fix ergens een tuigje om je kat uit te kunnen laten (ik hoop dat ie eraan went), want anders wordt dat arme beest binnen in je nieuwe huizen (2×) gek. Loslaten = kat kwijt.

Tevens, je kat buiten zetten omdat je een kind hebt? :?
pi_194200164
Lekker voor je TS, kan die kat buiten de tuin van de buren vol schijten

Katten buiten laten :N neem dan geen kat
  woensdag 22 juli 2020 @ 00:12:28 #5
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_194200303
Sowieso die 3 maanden niet naar buiten laten.
Op zaterdag 9 maart 2019 17:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat voor een mongool ben jij nou weer. Klojo.
[/quote]
pi_194205302
Er wordt aangeraden om katten na een verhuis 6 weken binnen te houden. En daar je dan alweer vlot verhuist, zou ik de kat helemaal binnen houden. Als tussenoplossing zou je een tuigje kunnen proberen (rustig aanleren) of de tuin van het tijdelijke huis afzetten zodat de kat er niet uit kan.
  woensdag 22 juli 2020 @ 16:10:53 #7
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_194208769
Duidelijk dus! Moet zeggen dat dat wel lastig wordt. Aangezien hij vroeger al moeite had met een tuigje.

En soms wordt hij na een poosje gestoord, en gaat ie denken dat ie spiderman is, en gaat dan op de zijkanten van banken klimmen en klauwen.

Dan speel ik effe met hem maar gegarandeerd dat het dan weer gebeurt.
pi_194209284
Zorgen voor voldoende klim- en klauteropties dus. Dagelijks meermaals even spelen, eventueel voer in een puzzel of activityboard, zodat ie z'n energie kwijt kan.
  woensdag 22 juli 2020 @ 19:32:07 #9
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194211508
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juli 2020 11:47 schreef Holyme het volgende:
Er wordt aangeraden om katten na een verhuis 6 weken binnen te houden. En daar je dan alweer vlot verhuist, zou ik de kat helemaal binnen houden. Als tussenoplossing zou je een tuigje kunnen proberen (rustig aanleren) of de tuin van het tijdelijke huis afzetten zodat de kat er niet uit kan.
Dit is lastig, katten zijn bijzonder inventief.
Je zou ook een soort buitenren kunnen maken, dat kan misschien in je huidige tuin (als je die hebt) al in gebruik genomen worden zodat je kat kan wennen.

Dit is een extreem mooi voorbeeld, je kunt zelf bepalen wat binnen je budget en je tuin past.


Dit is een wat kleinere en het lijkt verplaatsbaar. De kat kan zelf via een room naar de ren, maar dat kan natuurlijk ook met een kattenluik geregeld worden.
pi_194211825
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juli 2020 19:32 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Dit is lastig, katten zijn bijzonder inventief.

Yep :P Heb jarenlang een afgezette tuin gehad. Dat hield die braverikjes van mij binnen, maar sommige buurtkaters ontdekten creatieve routes, en dan moest de boel weer verder verstevigd. Op het laatst gewoon compleet met net overspannen. Prima, tot er een heel flink pak sneeuw op viel :')
  woensdag 22 juli 2020 @ 20:26:45 #11
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194212505
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juli 2020 19:48 schreef Holyme het volgende:

[..]

Yep :P Heb jarenlang een afgezette tuin gehad. Dat hield die braverikjes van mij binnen, maar sommige buurtkaters ontdekten creatieve routes, en dan moest de boel weer verder verstevigd. Op het laatst gewoon compleet met net overspannen. Prima, tot er een heel flink pak sneeuw op viel :')
_O-
  Moderator woensdag 22 juli 2020 @ 20:51:09 #12
138438 crew  Pizzakoppo
pi_194212985
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juli 2020 19:32 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Dit is lastig, katten zijn bijzonder inventief.
Je zou ook een soort buitenren kunnen maken, dat kan misschien in je huidige tuin (als je die hebt) al in gebruik genomen worden zodat je kat kan wennen.

Dit is een extreem mooi voorbeeld, je kunt zelf bepalen wat binnen je budget en je tuin past.
[ afbeelding ]

Dit is een wat kleinere en het lijkt verplaatsbaar. De kat kan zelf via een room naar de ren, maar dat kan natuurlijk ook met een kattenluik geregeld worden.
[ afbeelding ]
Lollll wtf is dit dan weer??😂😂😂😂
  woensdag 22 juli 2020 @ 21:05:32 #13
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194213236
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 20:51 schreef Pizzakoppo het volgende:

[..]

Lollll wtf is dit dan weer??😂😂😂😂
En niet eens liken! :(
pi_194484719
Het hangt ook een beetje af van het karakter van de kat en de relatie die je met hem haar hebt. Katten zijn niet zomaar katten ze hebben net zo als mensen allemaal hun eigen persoonlijkheid. Je hoort mensen vaak zeggen dat katten zich niet wennen aan de mens maar eerder aan de omgeving. Maar dat is slechts waar voor katten met een bepaalde persoonlijkheid en of katten die een bepaalde opvoeding genieten.

Bv. Toon je weinig interesse en genegenheid en geef je de kat weinig aandacht en laat het hem/haar alleen maar wat in in uit bonjouren om te vreten en te schijten en verder leid ieder zijn eigen leven. Dan zal de kat een echte eigenheimer worden en zich niet veel aantrekken van de mens(en) in het gezin/huis. En zal eerder aan het gevestigde territorium hechten dan aan de verzorgers.

Echter betrek je de kat bij het gezin door er veel aandacht aan te besteden genegenheid te geven. met de kat gaan wandelen etc. Dan voed je dat beest op om erbij te horen en afhankelijk te zijn van jou aandacht. De kat wordt dan een onderdeel van het gezin en zal zich dan ook veel meer naar de mensen in dit gezin richten. Dan is het niet thuis in het huis of territorium maar thuis in jullie/jou aanwezigheid. Een kat verschild daar niet zoveel van een hond.

In het laatste geval maakt verhuizen met een kat veel gemakkelijker. En zal zich meer op het gemak voelen en sneller wennen met de mens in de nabijhied die hij/zij kent.

Ik had vroeger zo'n kat waarmee ik zo'n band had opgebouwd. Ik moest afhankelijk van mijn bestemming altijd wel goed opletten als ik te voet weg ging of ik niet werd achtervolgt. Maar liep ik toevallig naar een vriend in de buurt dan liep hij mee en nestelde zich daar in de tuin om te wachten tot ik weer naar buiten kwam om weer terug naar huis te gaan met hem. Of dat nu 3 of 4 of 6 uur duurde interesseerde hem geen reet, ik ging ook wel eens verder met de auto vanaf een ander adres.. Hij bleef dan trouw wachten op de laatste locatie waar hij mij of ik hem had achtergelaten. :) En dan kwam ik terug en dan gingen we samen weer naar huis. Ik had het vertrouwen dat hij er nog steeds was en hij blijkbaar het vertrouwen dat ik voor hem terug zou komen.

En ik ben tot 4 x toe met deze kat verhuisd.. ook 3 jaar op locaties waar hij geen vrije toegang naar buiten had. Toen deed hij zijn behoefte op de kattenbak op het balkon. En ik ging zeker 5 keer per week in de late uurtjes samen met hem het nabijgelegen park in om hem de vrijheid te geven die hij gewend was. Op locaties waar hij naar buiten kon, stond vanaf dag 1 gewoon de deur open. En hij ging dan naar buiten en bleef netjes binnen gehoor afstand, tot dat ook voor hem duidelijk was dat het een nieuwe permanente verblijfplaats is en ging hij langzaam steeds verder van huis verkennen. Die kat hoorde bij mij, we waren vergroeid als elkaars schaduw... :)

Hoeveel credit jij de kat in kwestie daarin kunt geven is niet door derden op afstand te beoordelen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Watuntrik op 10-08-2020 08:50:52 ]
  dinsdag 25 augustus 2020 @ 23:41:27 #15
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_194721154
Ik kan een lang verhaal houden, maar Watuntrik heeft het grotendeels al gezegd.

Ook ik wandel regelmatig met mijn katten. Zeker als een kat net nieuw is, dan loop ik een rondje om het blok met betreffende kat. Dan kan hij direct alle geuren opsnuiven, zodat hij de weg naar huis weer kan vinden.
Mijn eerste kater kan ik gerust op dag 2 of 3 al loslaten. Met hem ben ik ook al 4 keer verhuist binnen een jaar of drie. En nee, meneer wil geen tuigje om... en dan is het wel even paniek als hij een achtertuin ingaat...
Daarvoor is het misschien handig hem/haar te laten chippen en voor de zekerheid nog even een halsband met kokertje (voor adres gegevens/ telefoon) omdoen.

En Watuntrik heeft ook gelijk dat je daarvoor wel een goede band moet hebben met jouw kat. Drie maal daags 3 keer over de bol aaien zal je niet veel verder helpen.
Misschien ga ik zelf wat ver, maar ik hou mijn katten zeker in het begin goed in de gaten. Hun karakter leren kennen, betekent ook dat je hun gedrag kunt voorspellen en soms zelfs beïnvloeden. Sowieso heb je veel meer plezier van jouw kat als je zijn/ haar karakter kent.

Rest mij slechts te zeggen. Een goede verhuizing gewenst en dat jullie kat de verhuizing ook goed opvat.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')