abonnement Unibet Coolblue
pi_194212929
Ik zou gaan voor een 3 fase lader, dat maakt elektrisch rijden zoveel makkelijker!
pi_194213077
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 18:31 schreef tux87 het volgende:

[..]

Onzin. DC laden kan wel, maar de meeste laadpalen thuis maar ook openbaar is AC over 3 fases. De mennekes stekker heeft 5 pennen, L1, L2, L3, N, PE en twee signaalpennen. Op de signaalpennen na gewoon een veredelde CEE form stekker, maar wat meer geschikt vaak los te koppelen en in de regen te staan.

DC laden gebeurt alleen bij snelladen. Je kunt een DC lader ophangen thuis maar dat is echt een flinke kast met actieve koeling etc. En duur.
De tabel gaf gewoon de laadcapaciteit aan.
3,7kw (1 fase ac)
11Kw (3fase ac)
Ik zei alleen dat een 3 fase groep altijd meer vermogen levert dan een 1 fase waar mijn voorganger zei plaats gewoon een 230V-16a.
Dat dit meestal een ac aansluiting betreft omdat de auto een eigen dc omvormer heeft wil niet zeggen dat er “3 fase auto’s” zijn.

Heb even uitgezocht, op de site laadpaal.nl kun je per merk uitzoeken wat voor aansluiting je nodig hebt.
Voor deze Kia Soul EV van 27kwh heb je een type 1ac aansluiting nodig tot Max 22KW.
Met 3x16A 11KW heb je een mooie aansluitingswaarde en de laadpaal is ook maar ¤500,-

https://www.laadpunt.nl/laadpaal/ecotap-homebox/

Kun je kosten zakelijk verrekenen dan zijn er slimme laadpalen met automatische online verrekening die je hier ook kan kiezen.

TS woont in Enexis gebied aan de sticker op de MK te zien. De verhoging naar 3x25a kost eenmalig ¤260,- incl btw
https://www.enexis.nl/con(...)20kosten%20weten_3_3

De installatie van een groep 3F16A met grondkabel en installatie kost ong ¤600,- incl btw.

[ Bericht 10% gewijzigd door Lospedrosa op 22-07-2020 21:13:31 ]
Vakman pur sang
pi_194214010
Ik rij zelf nu een half jaar een ev en heb een 1fase laadpaal. Heb een 3fase lader tot nu toe nog niet gemist. Gewoon regelmatig stekkeren, ook als hij niet helemaal leeg is. De keren dat ik bij een snellaadstation heb gestaan kan ik op een hand tellen. Rij ongeveer 30k per jaar.
pi_194214929
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 15:37 schreef Lospedrosa het volgende:
Een laadpaal is altijd een dc inverter
Je kletst, een paal is een dure variant van een wandcontactdoos met 230V ac erop.

Opladen gebeurt met de oplader ac-dc ingebouwd in de auto. Deze is meestal 3x16A of 1x32A verschilt per auto.

Openbare palen zijn meestal ook AC.

Alleen snelladers zoals Fastned en Supercharger laden rechtstreeks DC in de auto. Die leveren inmiddels +100A. In de toekomst komen 185A en 350A er aan.

@TS je kan het uitrekenen: 2,7KW (10A) is 11km/u, dus 132km bijladen na een nachtje.
.
pi_194217604
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juli 2020 20:55 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

De tabel gaf gewoon de laadcapaciteit aan.
3,7kw (1 fase ac)
11Kw (3fase ac)
Ik zei alleen dat een 3 fase groep altijd meer vermogen levert dan een 1 fase waar mijn voorganger zei plaats gewoon een 230V-16a.
Dat dit meestal een ac aansluiting betreft omdat de auto een eigen dc omvormer heeft wil niet zeggen dat er “3 fase auto’s” zijn.

Heb even uitgezocht, op de site laadpaal.nl kun je per merk uitzoeken wat voor aansluiting je nodig hebt.
Voor deze Kia Soul EV van 27kwh heb je een type 1ac aansluiting nodig tot Max 22KW.
Met 3x16A 11KW heb je een mooie aansluitingswaarde en de laadpaal is ook maar ¤500,-

https://www.laadpunt.nl/laadpaal/ecotap-homebox/

Kun je kosten zakelijk verrekenen dan zijn er slimme laadpalen met automatische online verrekening die je hier ook kan kiezen.

TS woont in Enexis gebied aan de sticker op de MK te zien. De verhoging naar 3x25a kost eenmalig ¤260,- incl btw
https://www.enexis.nl/con(...)20kosten%20weten_3_3

De installatie van een groep 3F16A met grondkabel en installatie kost ong ¤600,- incl btw.
En toch begrijp je het niet goed. Een driefase groep kan meer vermogen leveren maar dan moet de boordlader van de auto wel gebruik maken van alle drie de fases. De laadpaal is geen inverter!

Voorbeelden te over. Een Jaguar ipace gebruikt maar 1 fase, een Hyundai Kona idem. Als je die aan een driefase paal hangt van 11kw ga je laden met 3,6 KW (16A, 1 fase). Is de paal 22KW dan laad je met 7,2 KW (32A, 1 fase).
pi_194226179
Met de prijs van een laadpaal zou je echter wel kunnen denken dat er een omvormer in zit.
.
pi_194226451
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 08:22 schreef tux87 het volgende:

[..]

En toch begrijp je het niet goed. Een driefase groep kan meer vermogen leveren maar dan moet de boordlader van de auto wel gebruik maken van alle drie de fases. De laadpaal is geen inverter!

Voorbeelden te over. Een Jaguar ipace gebruikt maar 1 fase, een Hyundai Kona idem. Als je die aan een driefase paal hangt van 11kw ga je laden met 3,6 KW (16A, 1 fase). Is de paal 22KW dan laad je met 7,2 KW (32A, 1 fase).
Waarom denk je dat ik dat niet begrijp?
Ik begrijp dat de laadomvormer in de auto zit.

Vlg mij begrijp jij het niet, aangezien de tabel al aangaf welke auto hoeveel laadstroom aan kan allang gepost is.

De laadpalen zijn type 1 of type 2 de omvormer zit al in de auto ja. Maar als in de tabel een auto 11kw laadt kun je toch beter 3 fase 16A nemen zoals deze Kia Soul EV?
Vakman pur sang
pi_194228562
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juli 2020 18:36 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Waarom denk je dat ik dat niet begrijp?

Omdat je aangaf dat er geen "3 fase auto's" zijn. Die zijn er weldegelijk, het maximale laadvermogen kan soms heel hoog zijn maar dan wel op 1 fase. Zoals bijvoorbeeld de ipace.

Om een goed advies te kunnen geven moet je dus weten met welke auto je te maken hebt.

In dit geval zijn we het eens, en is een driefase lader op 11KW de beste oplossing.
pi_194228691
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 20:27 schreef tux87 het volgende:

[..]

Omdat je aangaf dat er geen "3 fase auto's" zijn. Die zijn er weldegelijk, het maximale laadvermogen kan soms heel hoog zijn maar dan wel op 1 fase. Zoals bijvoorbeeld de ipace.

Om een goed advies te kunnen geven moet je dus weten met welke auto je te maken hebt.

In dit geval zijn we het eens, en is een driefase lader op 11KW de beste oplossing.
Denk nog steeds wel dat er geen 3fase auto’s zijn. De auto werkt met DC wat sowieso geen fases heeft, dat probeerde ik te zeggen.
Maar goed de ac/dc omvormer in de auto’s zijn er dus in verschillende vermogens en ook met 3 fasen. Daar heb je helemaal gelijk in.

[ Bericht 1% gewijzigd door Lospedrosa op 23-07-2020 20:40:18 ]
Vakman pur sang
  donderdag 23 juli 2020 @ 20:59:41 #35
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_194229187
zelfs met een 1fase lader is een 3fase aansluiting zinvol. Je kan dan je auto vol op 1fase laden en je huishouden op een andere fase.
Tot nooit .......
  zaterdag 1 augustus 2020 @ 10:47:29 #36
476357 Nukubu
Op=op, weg=weg!
pi_194351229
Ik heb zelf voor de Tesla Wall Connector gekozen, dit was ik ongeveer kwijt:

• Eaton is-40/4 hfd schakelaar tuimel 4p 40a: 41,50
• Doepke aardlek 40A 4p: 310,00
• Krachtgroep schakelaar b16 ampere 4 polig: 75,00
• Liander 1x40 naar 3x25: 280,00
• Tesla Wall Connector: 200,00

Gebruik dit om een Renault Zoe op te laden, bevalt erg goed. Wel goed om vooraf even te testen of die Kia ook goed werkt met een Tesla Wall Connector :)
pi_194367101
Zelfs als je een 3x25 aansluiting ten volle benut (11 kW) dan is dat nog steeds het equivalent van een zwembad vullen met een tuinslang. Het gaat wel, maar het duurt laaaaang.
Als ik een ev zou hebben komt er een verzwaring naar 3x35 (D3 patronen) of 3x40 (automaten), vooropgesteld dat de ev het vermogen op ac aan kan.
Echte elektriciėns gebruiken geen jokari.
pi_194367616
quote:
1s.gif Op zondag 2 augustus 2020 11:55 schreef Ridocar het volgende:
Zelfs als je een 3x25 aansluiting ten volle benut (11 kW) dan is dat nog steeds het equivalent van een zwembad vullen met een tuinslang. Het gaat wel, maar het duurt laaaaang.
Als ik een ev zou hebben komt er een verzwaring naar 3x35 (D3 patronen) of 3x40 (automaten), vooropgesteld dat de ev het vermogen op ac aan kan.
Nou die mening delen we dan niet. Als je met de gemiddelde EV met een 40-50 kWh accu helemaal leeg bent dan duurt het max 5,5 uur om vol te laden. Laatste stuk gaat namelijk niet op vol vermogen. Dat doe je al nooit, om je accu niet te slopen. Dus 90% vol, en dan kom je ook nog meestal niet helemaal leeg aan thuis. 2-4 uur laden in de praktijk. Slaap jij maar 4 uur per nacht?

Die verzwaring is leuk, maar kost het nodige. En veel EV's laden ook maar max 3*16A. Auto's met een groot accupakket soms wel meer. Dan heb je 75KwH of in een enkel geval 100KwH te laden, maar hoe vaak rijd je die echt leeg?
pi_194368111
quote:
1s.gif Op zondag 2 augustus 2020 11:55 schreef Ridocar het volgende:
Zelfs als je een 3x25 aansluiting ten volle benut (11 kW) dan is dat nog steeds het equivalent van een zwembad vullen met een tuinslang. Het gaat wel, maar het duurt laaaaang.
Als ik een ev zou hebben komt er een verzwaring naar 3x35 (D3 patronen) of 3x40 (automaten), vooropgesteld dat de ev het vermogen op ac aan kan.
Wat een onzin, bijna elke auto heb je in een nacht laden op 11kw makkelijk weer vol.

En voor jouw oplossing betaal je 700 per jaar extra, daar gaat een deel van je voordeel...
pi_194370517
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 13:06 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Wat een onzin, bijna elke auto heb je in een nacht laden op 11kw makkelijk weer vol.

En voor jouw oplossing betaal je 700 per jaar extra, daar gaat een deel van je voordeel...
Zeshonderdeneenbeetje, bij Enexis dan. Maar dat is wel wat ik over heb om niet aan de max te zitten. Anders zou je niet eens een wasmachine of oven aan kunnen zetten omdat je auto aan de stekker hangt, laat staan een warmtepomp.
Echte elektriciėns gebruiken geen jokari.
pi_194380311
quote:
1s.gif Op zondag 2 augustus 2020 15:48 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Zeshonderdeneenbeetje, bij Enexis dan. Maar dat is wel wat ik over heb om niet aan de max te zitten. Anders zou je niet eens een wasmachine of oven aan kunnen zetten omdat je auto aan de stekker hangt, laat staan een warmtepomp.
Load balancing lost dat op. Maar ieder zijn voorkeur uiteraard :)
pi_194380412
quote:
1s.gif Op zondag 2 augustus 2020 15:48 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Zeshonderdeneenbeetje, bij Enexis dan. Maar dat is wel wat ik over heb om niet aan de max te zitten. Anders zou je niet eens een wasmachine of oven aan kunnen zetten omdat je auto aan de stekker hangt, laat staan een warmtepomp.
Als je 11 kW laadt houd je nog zo'n 6 kW over op je hoofdzekeringen van 3x 25A. Dus een vaatwasmachine of een andere energieslurper kan best nog aan als je auto staat te laden. Allemaal tegelijk is niet aan te raden, of zoals RB42 aangeeft loadbalancing.
pi_194380569
quote:
1s.gif Op zondag 2 augustus 2020 15:48 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Zeshonderdeneenbeetje, bij Enexis dan. Maar dat is wel wat ik over heb om niet aan de max te zitten. Anders zou je niet eens een wasmachine of oven aan kunnen zetten omdat je auto aan de stekker hangt, laat staan een warmtepomp.
Loadbalancing zoals gezegd. En over de warmtepomp: weinig warmtepompen trekken enorme vermogens uit het net. Zeker niet continu. Dat is ook zo'n praatje van de anti warmtepomp lobby.
  maandag 3 augustus 2020 @ 11:02:32 #44
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_194382049
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2020 08:36 schreef tux87 het volgende:

[..]

Loadbalancing zoals gezegd. En over de warmtepomp: weinig warmtepompen trekken enorme vermogens uit het net. Zeker niet continu. Dat is ook zo'n praatje van de anti warmtepomp lobby.
Mijn warmtepomp heb ik nog niet boven de 1x 8 Ampere uit zien komen.
Wel heeft hij een backup stand die in werking treed als het echt koud is. Dan praten we over -15 of zo.
Dan trekt hij 3x 10 Ampere.

Maar als het me dan 600 euro per jaar meer kost om tegelijk mijn auto op te laden dan pas hang ik hem die ene keer in de 10 jaar wel aan de snellader langs de snelweg.

Je hebt trouwens laadregelaars die je aan de slimme meter hangt en die brengt het laadvermogen automatisch terug als er meer verbruikers zijn. Als je dan staat te koken en je oven, vaatwasser, wasmachine en droger warmtepomp staan aan dan laadt hij even wat minder snel bij.
Tot nooit .......
  maandag 3 augustus 2020 @ 13:35:14 #45
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_194384076
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2020 11:02 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Mijn warmtepomp heb ik nog niet boven de 1x 8 Ampere uit zien komen.
Wel heeft hij een backup stand die in werking treed als het echt koud is. Dan praten we over -15 of zo.
Dan trekt hij 3x 10 Ampere.

Maar als het me dan 600 euro per jaar meer kost om tegelijk mijn auto op te laden dan pas hang ik hem die ene keer in de 10 jaar wel aan de snellader langs de snelweg.

Je hebt trouwens laadregelaars die je aan de slimme meter hangt en die brengt het laadvermogen automatisch terug als er meer verbruikers zijn. Als je dan staat te koken en je oven, vaatwasser, wasmachine en droger warmtepomp staan aan dan laadt hij even wat minder snel bij.
Ik heb zelf onderzoek gedaan en ervaring opgedaan met het verzwaren naar 3x35A en ik kan je zeggen, begin hier niet mee. Ik heb hier zelf een topic over geopend en dit antwoord illustreert het wel goed -> K&W / Elektra vraag -> opladen elektrische auto en volledig vermogen

Overigens zit ik nu weer op het standaard 3x25A. Dus een slimme meter en goede verdeling in je meterkast en je kan heel veel apparaten gebruiken en veel apparaten gebruiken echt niet continu hun maximale vermogen.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')