De tabel gaf gewoon de laadcapaciteit aan.quote:Op dinsdag 21 juli 2020 18:31 schreef tux87 het volgende:
[..]
Onzin. DC laden kan wel, maar de meeste laadpalen thuis maar ook openbaar is AC over 3 fases. De mennekes stekker heeft 5 pennen, L1, L2, L3, N, PE en twee signaalpennen. Op de signaalpennen na gewoon een veredelde CEE form stekker, maar wat meer geschikt vaak los te koppelen en in de regen te staan.
DC laden gebeurt alleen bij snelladen. Je kunt een DC lader ophangen thuis maar dat is echt een flinke kast met actieve koeling etc. En duur.
Je kletst, een paal is een dure variant van een wandcontactdoos met 230V ac erop.quote:Op dinsdag 21 juli 2020 15:37 schreef Lospedrosa het volgende:
Een laadpaal is altijd een dc inverter
En toch begrijp je het niet goed. Een driefase groep kan meer vermogen leveren maar dan moet de boordlader van de auto wel gebruik maken van alle drie de fases. De laadpaal is geen inverter!quote:Op woensdag 22 juli 2020 20:55 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
De tabel gaf gewoon de laadcapaciteit aan.
3,7kw (1 fase ac)
11Kw (3fase ac)
Ik zei alleen dat een 3 fase groep altijd meer vermogen levert dan een 1 fase waar mijn voorganger zei plaats gewoon een 230V-16a.
Dat dit meestal een ac aansluiting betreft omdat de auto een eigen dc omvormer heeft wil niet zeggen dat er “3 fase auto’s” zijn.
Heb even uitgezocht, op de site laadpaal.nl kun je per merk uitzoeken wat voor aansluiting je nodig hebt.
Voor deze Kia Soul EV van 27kwh heb je een type 1ac aansluiting nodig tot Max 22KW.
Met 3x16A 11KW heb je een mooie aansluitingswaarde en de laadpaal is ook maar ¤500,-
https://www.laadpunt.nl/laadpaal/ecotap-homebox/
Kun je kosten zakelijk verrekenen dan zijn er slimme laadpalen met automatische online verrekening die je hier ook kan kiezen.
TS woont in Enexis gebied aan de sticker op de MK te zien. De verhoging naar 3x25a kost eenmalig ¤260,- incl btw
https://www.enexis.nl/con(...)20kosten%20weten_3_3
De installatie van een groep 3F16A met grondkabel en installatie kost ong ¤600,- incl btw.
Waarom denk je dat ik dat niet begrijp?quote:Op donderdag 23 juli 2020 08:22 schreef tux87 het volgende:
[..]
En toch begrijp je het niet goed. Een driefase groep kan meer vermogen leveren maar dan moet de boordlader van de auto wel gebruik maken van alle drie de fases. De laadpaal is geen inverter!
Voorbeelden te over. Een Jaguar ipace gebruikt maar 1 fase, een Hyundai Kona idem. Als je die aan een driefase paal hangt van 11kw ga je laden met 3,6 KW (16A, 1 fase). Is de paal 22KW dan laad je met 7,2 KW (32A, 1 fase).
Omdat je aangaf dat er geen "3 fase auto's" zijn. Die zijn er weldegelijk, het maximale laadvermogen kan soms heel hoog zijn maar dan wel op 1 fase. Zoals bijvoorbeeld de ipace.quote:Op donderdag 23 juli 2020 18:36 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Waarom denk je dat ik dat niet begrijp?
Denk nog steeds wel dat er geen 3fase auto’s zijn. De auto werkt met DC wat sowieso geen fases heeft, dat probeerde ik te zeggen.quote:Op donderdag 23 juli 2020 20:27 schreef tux87 het volgende:
[..]
Omdat je aangaf dat er geen "3 fase auto's" zijn. Die zijn er weldegelijk, het maximale laadvermogen kan soms heel hoog zijn maar dan wel op 1 fase. Zoals bijvoorbeeld de ipace.
Om een goed advies te kunnen geven moet je dus weten met welke auto je te maken hebt.
In dit geval zijn we het eens, en is een driefase lader op 11KW de beste oplossing.
Nou die mening delen we dan niet. Als je met de gemiddelde EV met een 40-50 kWh accu helemaal leeg bent dan duurt het max 5,5 uur om vol te laden. Laatste stuk gaat namelijk niet op vol vermogen. Dat doe je al nooit, om je accu niet te slopen. Dus 90% vol, en dan kom je ook nog meestal niet helemaal leeg aan thuis. 2-4 uur laden in de praktijk. Slaap jij maar 4 uur per nacht?quote:Op zondag 2 augustus 2020 11:55 schreef Ridocar het volgende:
Zelfs als je een 3x25 aansluiting ten volle benut (11 kW) dan is dat nog steeds het equivalent van een zwembad vullen met een tuinslang. Het gaat wel, maar het duurt laaaaang.
Als ik een ev zou hebben komt er een verzwaring naar 3x35 (D3 patronen) of 3x40 (automaten), vooropgesteld dat de ev het vermogen op ac aan kan.
Wat een onzin, bijna elke auto heb je in een nacht laden op 11kw makkelijk weer vol.quote:Op zondag 2 augustus 2020 11:55 schreef Ridocar het volgende:
Zelfs als je een 3x25 aansluiting ten volle benut (11 kW) dan is dat nog steeds het equivalent van een zwembad vullen met een tuinslang. Het gaat wel, maar het duurt laaaaang.
Als ik een ev zou hebben komt er een verzwaring naar 3x35 (D3 patronen) of 3x40 (automaten), vooropgesteld dat de ev het vermogen op ac aan kan.
Zeshonderdeneenbeetje, bij Enexis dan. Maar dat is wel wat ik over heb om niet aan de max te zitten. Anders zou je niet eens een wasmachine of oven aan kunnen zetten omdat je auto aan de stekker hangt, laat staan een warmtepomp.quote:Op zondag 2 augustus 2020 13:06 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Wat een onzin, bijna elke auto heb je in een nacht laden op 11kw makkelijk weer vol.
En voor jouw oplossing betaal je 700 per jaar extra, daar gaat een deel van je voordeel...
Load balancing lost dat op. Maar ieder zijn voorkeur uiteraardquote:Op zondag 2 augustus 2020 15:48 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Zeshonderdeneenbeetje, bij Enexis dan. Maar dat is wel wat ik over heb om niet aan de max te zitten. Anders zou je niet eens een wasmachine of oven aan kunnen zetten omdat je auto aan de stekker hangt, laat staan een warmtepomp.
Als je 11 kW laadt houd je nog zo'n 6 kW over op je hoofdzekeringen van 3x 25A. Dus een vaatwasmachine of een andere energieslurper kan best nog aan als je auto staat te laden. Allemaal tegelijk is niet aan te raden, of zoals RB42 aangeeft loadbalancing.quote:Op zondag 2 augustus 2020 15:48 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Zeshonderdeneenbeetje, bij Enexis dan. Maar dat is wel wat ik over heb om niet aan de max te zitten. Anders zou je niet eens een wasmachine of oven aan kunnen zetten omdat je auto aan de stekker hangt, laat staan een warmtepomp.
Loadbalancing zoals gezegd. En over de warmtepomp: weinig warmtepompen trekken enorme vermogens uit het net. Zeker niet continu. Dat is ook zo'n praatje van de anti warmtepomp lobby.quote:Op zondag 2 augustus 2020 15:48 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Zeshonderdeneenbeetje, bij Enexis dan. Maar dat is wel wat ik over heb om niet aan de max te zitten. Anders zou je niet eens een wasmachine of oven aan kunnen zetten omdat je auto aan de stekker hangt, laat staan een warmtepomp.
Mijn warmtepomp heb ik nog niet boven de 1x 8 Ampere uit zien komen.quote:Op maandag 3 augustus 2020 08:36 schreef tux87 het volgende:
[..]
Loadbalancing zoals gezegd. En over de warmtepomp: weinig warmtepompen trekken enorme vermogens uit het net. Zeker niet continu. Dat is ook zo'n praatje van de anti warmtepomp lobby.
Ik heb zelf onderzoek gedaan en ervaring opgedaan met het verzwaren naar 3x35A en ik kan je zeggen, begin hier niet mee. Ik heb hier zelf een topic over geopend en dit antwoord illustreert het wel goed -> K&W / Elektra vraag -> opladen elektrische auto en volledig vermogenquote:Op maandag 3 augustus 2020 11:02 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Mijn warmtepomp heb ik nog niet boven de 1x 8 Ampere uit zien komen.
Wel heeft hij een backup stand die in werking treed als het echt koud is. Dan praten we over -15 of zo.
Dan trekt hij 3x 10 Ampere.
Maar als het me dan 600 euro per jaar meer kost om tegelijk mijn auto op te laden dan pas hang ik hem die ene keer in de 10 jaar wel aan de snellader langs de snelweg.
Je hebt trouwens laadregelaars die je aan de slimme meter hangt en die brengt het laadvermogen automatisch terug als er meer verbruikers zijn. Als je dan staat te koken en je oven, vaatwasser, wasmachine en droger warmtepomp staan aan dan laadt hij even wat minder snel bij.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |