abonnement bol.com Unibet Coolblue
  dinsdag 21 juli 2020 @ 13:30:40 #1
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_194190856
Er komt een elektrische auto. Ik kan twee dingen doen, ofwel meteen voor 3x25A gaan, maar dan ben ik inclusief vervanging meterkast, zomaar ¤2000 inclusief laadpaal en verzwaring Enexis kwijt.

Het andere is het op 1x16A houden. Ik hoef voor woon-werk toch niet veel te laden. Daar weer de volgende mogelijkheden:
- granny op een bestaand stopcontact in de berging. Maar dat trekt hij denk ik niet verder dan 10A
- een stopcontact plaatsen bij de auto. Deze aansluiten op een aparte groep
- Een laadpaal (bijvoorbeeld Tesla Wall connector, via marktplaats) halen, en deze aansluiten op een aparte groep)

Uit veiligheid denk ik aan de laatste twee. Maar maakt dat qua veiligheid nog veel uit??
Bij tijd en wijle aanwezig...
pi_194190898
Het lijkt me sterk dat je een 1x16 aansluiting hebt
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194191028
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 13:34 schreef sjorsie1982 het volgende:
Het lijkt me sterk dat je een 1x16 aansluiting hebt
Ik denk dat TS wil laden met 1x 16a
...everyone's afraid, but that's no excuse...
  dinsdag 21 juli 2020 @ 13:47:06 #4
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_194191044
Bij tijd en wijle aanwezig...
pi_194191718
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 13:46 schreef Nitzer het volgende:

[..]

Ik denk dat TS wil laden met 1x 16a
Dat moet je auto wel aankunnen. Ik hoor iedereen altijd over krachtstroom met een ev-auto
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194191832
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 13:30 schreef greatgonzo het volgende:
Er komt een elektrische auto. Ik kan twee dingen doen, ofwel meteen voor 3x25A gaan, maar dan ben ik inclusief vervanging meterkast, zomaar ¤2000 inclusief laadpaal en verzwaring Enexis kwijt.

Het andere is het op 1x16A houden. Ik hoef voor woon-werk toch niet veel te laden. Daar weer de volgende mogelijkheden:
- granny op een bestaand stopcontact in de berging. Maar dat trekt hij denk ik niet verder dan 10A
- een stopcontact plaatsen bij de auto. Deze aansluiten op een aparte groep
- Een laadpaal (bijvoorbeeld Tesla Wall connector, via marktplaats) halen, en deze aansluiten op een aparte groep)

Uit veiligheid denk ik aan de laatste twee. Maar maakt dat qua veiligheid nog veel uit??
Een EV snoept al snel een 30k van je spaargeld af, dus die paar euro moet er dan toch nog wel vanaf kunnen?

Overigens is 3*25 volgens mij tegenwoordig standaard. Of je moet een heel klein huisje hebben met weinig elektrische apparaten. Maar goed, als je een EV kan rijden zal je huis wel jn verhouding zijn neem ik aan.
Ik zou sowieso alles aan laten leggen door een elektricien en zorgen dat je auto de laagste prio heeft.
Mocht je panelen hebben, dan zou ik een paal als een lanova of zappi overwegen.
pi_194191861
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 14:45 schreef Fisherman het volgende:

[..]

Een EV snoept al snel een 30k van je spaargeld af, dus die paar euro moet er dan toch nog wel vanaf kunnen?

Overigens is 3*25 volgens mij tegenwoordig standaard. Of je moet een heel klein huisje hebben met weinig elektrische apparaten. Maar goed, als je een EV kan rijden zal je huis wel jn verhouding zijn neem ik aan.
Ik zou sowieso alles aan laten leggen door een elektricien en zorgen dat je auto de laagste prio heeft.
Mocht je panelen hebben, dan zou ik een paal als een lanova of zappi overwegen.
Het gros van de mensen in een EV heeft die nog steeds als lease-auto.
pi_194192197
quote:
10s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 14:47 schreef Citizen.Erased het volgende:

[..]

Het gros van de mensen in een EV heeft die nog steeds als lease-auto.
Dat zouden ze inderdaad moeten verbieden. Zowel zakelijk als private uiteraard.
Een hele trieste ontwikkeling die je in landen om ons heen niet ziet. Daar kan iedereen wel gewoon een auto betalen.
  dinsdag 21 juli 2020 @ 15:17:09 #9
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_194192326
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 14:38 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dat moet je auto wel aankunnen. Ik hoor iedereen altijd over krachtstroom met een ev-auto
Iedere elektrische auto kan dit aan. Standaard kan je laden vanuit het stopcontact met meestal 10 Ampere, dant is 2,3KW laden.

Ik zou zelf gaan voor een 3x25a aansluiting, dat kost je niet extra in de maandlasten en een eenmalige aanpassing van je meterkast. Mijn advies leg een 3 fase aansluiting aan op 16 ampere en je kan tot 11KW gaan laden. Let wel op als je een EV neemt die alleen enkelfasig kan laden zoals de Nissan Leaf dat het weinig tot geen nut heeft om een laadpaal aan te schaffen. Enkelfasig kan je maar tot 3,7KW laden want als je 7,4KW (of max Leaf 6,8) wil laden heb je 32 ampere nodig en dat is wel een verzwaring van je aansluiting.

Als jij een laadpaal hebt met 3 fase en 11KW denk ik dat je voorzien bent voor een lange periode. Ik heb overigens zelf dit allemaal uitgevonden door het zelf te doen en heb wat fouten gemaakt, overigens is de EV alweer weg vanwege het wisselen van baan. Als je concrete vragen hebt.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  dinsdag 21 juli 2020 @ 15:18:13 #10
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_194192341
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 14:45 schreef Fisherman het volgende:

[..]

Een EV snoept al snel een 30k van je spaargeld af, dus die paar euro moet er dan toch nog wel vanaf kunnen?

Overigens is 3*25 volgens mij tegenwoordig standaard. Of je moet een heel klein huisje hebben met weinig elektrische apparaten. Maar goed, als je een EV kan rijden zal je huis wel jn verhouding zijn neem ik aan.
Ik zou sowieso alles aan laten leggen door een elektricien en zorgen dat je auto de laagste prio heeft.
Mocht je panelen hebben, dan zou ik een paal als een lanova of zappi overwegen.
De prioriteit wordt bepaald door de laadpaal aan te sluiten op de slimme meter, of als je geen slimme meter hebt dan plaatsen ze een tussenkastje die er voor zorgt dat je huis eerst komt en daarna je auto.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_194192463
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 14:45 schreef Fisherman het volgende:

[..]
?

Overigens is 3*25 volgens mij tegenwoordig standaard. Of je moet een heel klein huisje hebben met weinig elektrische apparaten.
Helemaal niet. De meeste huishoudens hebben nog steeds een 1 fase aansluiting.

Maar TS. Ik zou een kleine investering doen en verzwaren naar 3x25A.
Een 3fase groep en MK laten ombouwen is echt niet duur (installateur bellen).
En dan idd eenn3 fase laadbox kopen 2e hands.
Denk voor ¤1000, klaar maar wel 3x sneller laden.
Vakman pur sang
pi_194192491
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 15:27 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Helemaal niet. De meeste huishoudens hebben nog steeds een 1 fase aansluiting.

Maar TS. Ik zou een kleine investering doen en verzwaren naar 3x25A.
Een 3fase groep en MK laten ombouwen is echt niet duur (installateur bellen).
En dan idd eenn3 fase laadbox kopen 2e hands.
Denk voor ¤1000, klaar maar wel 3x sneller laden.
Als te een 1 fase auto heeft dan heeft het helemaal geen zin om up te graden. Kan ie beter op 20a op de huidige aansluiting laden.
  dinsdag 21 juli 2020 @ 15:30:49 #13
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_194192494
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 15:27 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Helemaal niet. De meeste huishoudens hebben nog steeds een 1 fase aansluiting.

Maar TS. Ik zou een kleine investering doen en verzwaren naar 3x25A.
Een 3fase groep en MK laten ombouwen is echt niet duur (installateur bellen).
En dan idd eenn3 fase laadbox kopen 2e hands.
Denk voor ¤1000, klaar maar wel 3x sneller laden.
Je hebt 2 kosten voor het ombouwen van de meterkast. 1 door de elektricien het voorbereiden op 3 fase en 2 de kosten van de netbeheerder om jouw aansluiting om te bouwen en dat laatste kost in ieder geval ¤250. (Althans dit hebben ze bij mij in rekening gebracht)

De netbeheerder controleert het werk van de elektricien voordat deze jouw aansluiting omzet.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_194192496
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 15:30 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Als te een 1 fase auto heeft dan heeft het helemaal geen zin om up te graden. Kan ie beter op 20a op de huidige aansluiting laden.
:')
Als je er geen verstand van hebt kun je soms beter niets zeggen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Lospedrosa op 21-07-2020 15:41:26 ]
Vakman pur sang
pi_194192520
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 15:31 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

:')
Als je er geen verstand van hebt kunnen soms beter niets zeggen.
:') ik denk dat ik een paar honderd meer laadpalen dan jij heb geplaatst ;)

Maar lekker niet meer inhoudelijk reageren joh, met jou komen we er wel in deze wereld.
pi_194192568
Een laadpaal is altijd een dc inverter, een 3 fase paal zal qua vermogen ongeveer het 3 voudige kunnen halen tov een 1 fase en 3 fase is voor de beheerder ook beter, mooiere verdeling.
Ook voor de toekomst bv met veel pv panelen en WP is dit een oplossing.

Een auto heeft niks met fases is gewoon een dc bron.
Wel afhankelijk van de accucapaciteit een grotere accu met veel laadvermogen heeft een grotere aansluiting en hoe groter hoe sneller de laadtijd:

Max. 3,7 kW Max. 7,4 kW 11 kW of meer
Peugeot iON Volkswagen ID.3 Tesla Model 3, S, X, Y, Roadster
Citroėn C-Zero Volkswagen eGolf Volvo XC40 P8
Mitsubishi Outlander Hyundai IONIC Electric BMW i3, i4, i8
Volkswagen GTE Jaguar I-Pace Hyundai Kona Electric
Volvo V60 Mazda MX-30 Audi e-tron
Nissan Leaf (e+) Opel Corsa-e
Opel Ampera-e Peugeot e-2008 SUV
Nissan e-NV200 Porsche Taycan
Renaul Kangoo Maxi ZE Seat El-Born
Honda e-Advance Peugeot e-208
Ford Mustang Mach-E
Renault Zoe
Mini Electric
KIA e-Niro

[ Bericht 32% gewijzigd door Lospedrosa op 21-07-2020 15:46:07 ]
Vakman pur sang
pi_194192623
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 15:37 schreef Lospedrosa het volgende:
Een laadpaal is altijd een dc inverter, een 3 fase paal zal qua vermogen ongeveer het 3 voudige kunnen halen tov een 1 fase en 3 fase is voor de beheerder ook beter, mooiere verdeling.
Ook voor de toekomst bv met veel pv panelen en WP is dit een oplossing.

Een auto heeft niks met fases is gewoon een dc bron.
Lees je nog maar even een keer goed in.

Met AC laden gebruik je de omvormer in de auto, in een laadpaal zit niets meer dan een stukje electronica wat praat met de auto en een relais.
Bij AC laden is de auto dan ook de beperkende factor in veel gevallen.


Een DC lader heeft de omvormer in het laadstation zitten.

Volgende keer even zorgen dat je weet waar je het over hebt voor je zo achterlijk reageert.
pi_194192859
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 15:42 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Lees je nog maar even een keer goed in.

Met AC laden gebruik je de omvormer in de auto, in een laadpaal zit niets meer dan een stukje electronica wat praat met de auto en een relais.
Bij AC laden is de auto dan ook de beperkende factor in veel gevallen.


Een DC lader heeft de omvormer in het laadstation zitten.

Volgende keer even zorgen dat je weet waar je het over hebt voor je zo achterlijk reageert.
Ja voor hybrides met kleine accu, het gaat hier om een EV.
Vakman pur sang
pi_194192903
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 16:03 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Ja voor hybrides met kleine accu, het gaat hier om een EV.
Nee, ook voor ev's.
pi_194192912
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 16:07 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Nee, ook voor ev's.
Ja heb de tabel hierboven gepost.
Vakman pur sang
  dinsdag 21 juli 2020 @ 17:36:30 #21
189961 ex
aperture science
pi_194194041
Het kan wel, ik heb het de eerste 3 weken gedaan (over 110v, moest de auto limieten op de hoeveel A hij trok :D) nu heb ik een Tesla wall connector.. Ding zelf was $500 en de installatie (2 extra groepen 32A) was $900.

Alleen al voor het gebruiksgemak was het mij waard.. Geen gekloot met losse kabels, gewoon op het magische knopje drukken om alles te koppelen en ontkoppelen..

Als je 55k uitgeeft aan een auto kan de laadpaal er ook wel vanaf.

Trouwens, 20% -> 80% laden kostte 3 dagen op 110v :D
The cake is a lie!
pi_194194660
Wat een hoop bullshit in dit topic zeg. Allereerst zijn je laadmogelijkheden erg afhankelijk van de auto. Een laadpaal voor thuis is namelijk vrijwel altijd een AC lader. Afhankelijk van je auto kun je op 1, 2 of 3 fases laden. Met een 3*25A aansluiting kun je dan 3,6 (1) of 7,2 (2) of 11 (3) KW laden.

DC laders voor thuis zijn er wel maar kosten zo 5k of meer.

Omdat TS refereert aan een Tesla wall connector denk ik dat het om een Tesla gaat. De model 3 en de model S kunnen sowieso 3 fase laden. De aansluiting naar 3 fase upgraden is een slimme zet in dat geval. Dat maakt dat je vlot kan laden thuis zonder meer vastrecht te betalen.

Goed, als we de auto weten moeten we er een laadpaal bij zoeken. Die moet dan ook geschikt zijn voor 3 fase laden.

Als je een goedkoop alternatief zoekt en je bent handig dan is een SmartEVSE een leuke oplossing. In combinatie met een extra kWh meter in de meterkast bouw je makkelijk je eigen laadpaal inclusief loadbalancing zodat de hoofdzekering heel blijft. Via de CP pin in de stekker geeft de laadpaal namelijk aan met welke stroomsterkte de auto mag laden. Zodoende kun je de stroomsterkte beperken zodat de hoofdzekering heel blijft.

Laden op de granny charger kan, maar ik zou het niet aan willen raden. Als je het doet, leg dan een aparte groep aan direct vanuit de meterkast. Zo min mogelijk verbindingen ertussen. Gebruik kwaliteits materialen, je gaat de groep langdurig flink belasten. Voor Tesla geldt dat de granny nooit hoger gaat dan 13A. Zo'n 30 uur tot vol
pi_194194697
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 16:07 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Ja heb de tabel hierboven gepost.
Onzin. DC laden kan wel, maar de meeste laadpalen thuis maar ook openbaar is AC over 3 fases. De mennekes stekker heeft 5 pennen, L1, L2, L3, N, PE en twee signaalpennen. Op de signaalpennen na gewoon een veredelde CEE form stekker, maar wat meer geschikt vaak los te koppelen en in de regen te staan.

DC laden gebeurt alleen bij snelladen. Je kunt een DC lader ophangen thuis maar dat is echt een flinke kast met actieve koeling etc. En duur.

[ Bericht 8% gewijzigd door tux87 op 21-07-2020 18:51:19 ]
  woensdag 22 juli 2020 @ 13:58:35 #24
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_194207352
het gaat om de Kia E-soul MY21 editie, welke geschikt is voor 3 fase
Ik heb gewoon offertes opgevraagd, omdat ik zelf de ballen verstand er van heb.
Ik krijg er drie:
1) een wandcontactdoos rechtstreeks vanuit een aparte groep in de meterkast
2) Een 1x32A laadpaal met loadbalancing
3) Een 3x25A laadpaal

Ik noemde de Tesla Wall connector, omdat die goed op marktplaats te vinden zijn.. Want dat zou een variant op optie 1 zijn.. een elektricien enkel dit laten aansluiten (in een aparte groep uiteraard)
Bij tijd en wijle aanwezig...
  woensdag 22 juli 2020 @ 15:39:19 #25
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_194208398
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2020 13:58 schreef greatgonzo het volgende:
het gaat om de Kia E-soul MY21 editie, welke geschikt is voor 3 fase
Ik heb gewoon offertes opgevraagd, omdat ik zelf de ballen verstand er van heb.
Ik krijg er drie:
1) een wandcontactdoos rechtstreeks vanuit een aparte groep in de meterkast
2) Een 1x32A laadpaal met loadbalancing
3) Een 3x25A laadpaal

Ik noemde de Tesla Wall connector, omdat die goed op marktplaats te vinden zijn.. Want dat zou een variant op optie 1 zijn.. een elektricien enkel dit laten aansluiten (in een aparte groep uiteraard)
De Kia kan dan laden als volgt:


1. Stopcontact (2.3 KW)
2. 7.4 KW
3. 11 KW

De vraag is wat jouw voorkeur heeft en het kostenplaatje. Overigens is de tijd gebaseerd op de 39KW/h versie, als jij de 64 KW/h versie hebt dan is de laadtijd meer dan 50% langer.

bron is ev-database.nl
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_194212929
Ik zou gaan voor een 3 fase lader, dat maakt elektrisch rijden zoveel makkelijker!
pi_194213077
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 18:31 schreef tux87 het volgende:

[..]

Onzin. DC laden kan wel, maar de meeste laadpalen thuis maar ook openbaar is AC over 3 fases. De mennekes stekker heeft 5 pennen, L1, L2, L3, N, PE en twee signaalpennen. Op de signaalpennen na gewoon een veredelde CEE form stekker, maar wat meer geschikt vaak los te koppelen en in de regen te staan.

DC laden gebeurt alleen bij snelladen. Je kunt een DC lader ophangen thuis maar dat is echt een flinke kast met actieve koeling etc. En duur.
De tabel gaf gewoon de laadcapaciteit aan.
3,7kw (1 fase ac)
11Kw (3fase ac)
Ik zei alleen dat een 3 fase groep altijd meer vermogen levert dan een 1 fase waar mijn voorganger zei plaats gewoon een 230V-16a.
Dat dit meestal een ac aansluiting betreft omdat de auto een eigen dc omvormer heeft wil niet zeggen dat er “3 fase auto’s” zijn.

Heb even uitgezocht, op de site laadpaal.nl kun je per merk uitzoeken wat voor aansluiting je nodig hebt.
Voor deze Kia Soul EV van 27kwh heb je een type 1ac aansluiting nodig tot Max 22KW.
Met 3x16A 11KW heb je een mooie aansluitingswaarde en de laadpaal is ook maar ¤500,-

https://www.laadpunt.nl/laadpaal/ecotap-homebox/

Kun je kosten zakelijk verrekenen dan zijn er slimme laadpalen met automatische online verrekening die je hier ook kan kiezen.

TS woont in Enexis gebied aan de sticker op de MK te zien. De verhoging naar 3x25a kost eenmalig ¤260,- incl btw
https://www.enexis.nl/con(...)20kosten%20weten_3_3

De installatie van een groep 3F16A met grondkabel en installatie kost ong ¤600,- incl btw.

[ Bericht 10% gewijzigd door Lospedrosa op 22-07-2020 21:13:31 ]
Vakman pur sang
pi_194214010
Ik rij zelf nu een half jaar een ev en heb een 1fase laadpaal. Heb een 3fase lader tot nu toe nog niet gemist. Gewoon regelmatig stekkeren, ook als hij niet helemaal leeg is. De keren dat ik bij een snellaadstation heb gestaan kan ik op een hand tellen. Rij ongeveer 30k per jaar.
pi_194214929
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 15:37 schreef Lospedrosa het volgende:
Een laadpaal is altijd een dc inverter
Je kletst, een paal is een dure variant van een wandcontactdoos met 230V ac erop.

Opladen gebeurt met de oplader ac-dc ingebouwd in de auto. Deze is meestal 3x16A of 1x32A verschilt per auto.

Openbare palen zijn meestal ook AC.

Alleen snelladers zoals Fastned en Supercharger laden rechtstreeks DC in de auto. Die leveren inmiddels +100A. In de toekomst komen 185A en 350A er aan.

@TS je kan het uitrekenen: 2,7KW (10A) is 11km/u, dus 132km bijladen na een nachtje.
.
pi_194217604
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juli 2020 20:55 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

De tabel gaf gewoon de laadcapaciteit aan.
3,7kw (1 fase ac)
11Kw (3fase ac)
Ik zei alleen dat een 3 fase groep altijd meer vermogen levert dan een 1 fase waar mijn voorganger zei plaats gewoon een 230V-16a.
Dat dit meestal een ac aansluiting betreft omdat de auto een eigen dc omvormer heeft wil niet zeggen dat er “3 fase auto’s” zijn.

Heb even uitgezocht, op de site laadpaal.nl kun je per merk uitzoeken wat voor aansluiting je nodig hebt.
Voor deze Kia Soul EV van 27kwh heb je een type 1ac aansluiting nodig tot Max 22KW.
Met 3x16A 11KW heb je een mooie aansluitingswaarde en de laadpaal is ook maar ¤500,-

https://www.laadpunt.nl/laadpaal/ecotap-homebox/

Kun je kosten zakelijk verrekenen dan zijn er slimme laadpalen met automatische online verrekening die je hier ook kan kiezen.

TS woont in Enexis gebied aan de sticker op de MK te zien. De verhoging naar 3x25a kost eenmalig ¤260,- incl btw
https://www.enexis.nl/con(...)20kosten%20weten_3_3

De installatie van een groep 3F16A met grondkabel en installatie kost ong ¤600,- incl btw.
En toch begrijp je het niet goed. Een driefase groep kan meer vermogen leveren maar dan moet de boordlader van de auto wel gebruik maken van alle drie de fases. De laadpaal is geen inverter!

Voorbeelden te over. Een Jaguar ipace gebruikt maar 1 fase, een Hyundai Kona idem. Als je die aan een driefase paal hangt van 11kw ga je laden met 3,6 KW (16A, 1 fase). Is de paal 22KW dan laad je met 7,2 KW (32A, 1 fase).
pi_194226179
Met de prijs van een laadpaal zou je echter wel kunnen denken dat er een omvormer in zit.
.
pi_194226451
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 08:22 schreef tux87 het volgende:

[..]

En toch begrijp je het niet goed. Een driefase groep kan meer vermogen leveren maar dan moet de boordlader van de auto wel gebruik maken van alle drie de fases. De laadpaal is geen inverter!

Voorbeelden te over. Een Jaguar ipace gebruikt maar 1 fase, een Hyundai Kona idem. Als je die aan een driefase paal hangt van 11kw ga je laden met 3,6 KW (16A, 1 fase). Is de paal 22KW dan laad je met 7,2 KW (32A, 1 fase).
Waarom denk je dat ik dat niet begrijp?
Ik begrijp dat de laadomvormer in de auto zit.

Vlg mij begrijp jij het niet, aangezien de tabel al aangaf welke auto hoeveel laadstroom aan kan allang gepost is.

De laadpalen zijn type 1 of type 2 de omvormer zit al in de auto ja. Maar als in de tabel een auto 11kw laadt kun je toch beter 3 fase 16A nemen zoals deze Kia Soul EV?
Vakman pur sang
pi_194228562
quote:
1s.gif Op donderdag 23 juli 2020 18:36 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Waarom denk je dat ik dat niet begrijp?

Omdat je aangaf dat er geen "3 fase auto's" zijn. Die zijn er weldegelijk, het maximale laadvermogen kan soms heel hoog zijn maar dan wel op 1 fase. Zoals bijvoorbeeld de ipace.

Om een goed advies te kunnen geven moet je dus weten met welke auto je te maken hebt.

In dit geval zijn we het eens, en is een driefase lader op 11KW de beste oplossing.
pi_194228691
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juli 2020 20:27 schreef tux87 het volgende:

[..]

Omdat je aangaf dat er geen "3 fase auto's" zijn. Die zijn er weldegelijk, het maximale laadvermogen kan soms heel hoog zijn maar dan wel op 1 fase. Zoals bijvoorbeeld de ipace.

Om een goed advies te kunnen geven moet je dus weten met welke auto je te maken hebt.

In dit geval zijn we het eens, en is een driefase lader op 11KW de beste oplossing.
Denk nog steeds wel dat er geen 3fase auto’s zijn. De auto werkt met DC wat sowieso geen fases heeft, dat probeerde ik te zeggen.
Maar goed de ac/dc omvormer in de auto’s zijn er dus in verschillende vermogens en ook met 3 fasen. Daar heb je helemaal gelijk in.

[ Bericht 1% gewijzigd door Lospedrosa op 23-07-2020 20:40:18 ]
Vakman pur sang
  donderdag 23 juli 2020 @ 20:59:41 #35
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_194229187
zelfs met een 1fase lader is een 3fase aansluiting zinvol. Je kan dan je auto vol op 1fase laden en je huishouden op een andere fase.
Tot nooit .......
  zaterdag 1 augustus 2020 @ 10:47:29 #36
476357 Nukubu
Op=op, weg=weg!
pi_194351229
Ik heb zelf voor de Tesla Wall Connector gekozen, dit was ik ongeveer kwijt:

• Eaton is-40/4 hfd schakelaar tuimel 4p 40a: 41,50
• Doepke aardlek 40A 4p: 310,00
• Krachtgroep schakelaar b16 ampere 4 polig: 75,00
• Liander 1x40 naar 3x25: 280,00
• Tesla Wall Connector: 200,00

Gebruik dit om een Renault Zoe op te laden, bevalt erg goed. Wel goed om vooraf even te testen of die Kia ook goed werkt met een Tesla Wall Connector :)
pi_194367101
Zelfs als je een 3x25 aansluiting ten volle benut (11 kW) dan is dat nog steeds het equivalent van een zwembad vullen met een tuinslang. Het gaat wel, maar het duurt laaaaang.
Als ik een ev zou hebben komt er een verzwaring naar 3x35 (D3 patronen) of 3x40 (automaten), vooropgesteld dat de ev het vermogen op ac aan kan.
Echte elektriciėns gebruiken geen jokari.
pi_194367616
quote:
1s.gif Op zondag 2 augustus 2020 11:55 schreef Ridocar het volgende:
Zelfs als je een 3x25 aansluiting ten volle benut (11 kW) dan is dat nog steeds het equivalent van een zwembad vullen met een tuinslang. Het gaat wel, maar het duurt laaaaang.
Als ik een ev zou hebben komt er een verzwaring naar 3x35 (D3 patronen) of 3x40 (automaten), vooropgesteld dat de ev het vermogen op ac aan kan.
Nou die mening delen we dan niet. Als je met de gemiddelde EV met een 40-50 kWh accu helemaal leeg bent dan duurt het max 5,5 uur om vol te laden. Laatste stuk gaat namelijk niet op vol vermogen. Dat doe je al nooit, om je accu niet te slopen. Dus 90% vol, en dan kom je ook nog meestal niet helemaal leeg aan thuis. 2-4 uur laden in de praktijk. Slaap jij maar 4 uur per nacht?

Die verzwaring is leuk, maar kost het nodige. En veel EV's laden ook maar max 3*16A. Auto's met een groot accupakket soms wel meer. Dan heb je 75KwH of in een enkel geval 100KwH te laden, maar hoe vaak rijd je die echt leeg?
pi_194368111
quote:
1s.gif Op zondag 2 augustus 2020 11:55 schreef Ridocar het volgende:
Zelfs als je een 3x25 aansluiting ten volle benut (11 kW) dan is dat nog steeds het equivalent van een zwembad vullen met een tuinslang. Het gaat wel, maar het duurt laaaaang.
Als ik een ev zou hebben komt er een verzwaring naar 3x35 (D3 patronen) of 3x40 (automaten), vooropgesteld dat de ev het vermogen op ac aan kan.
Wat een onzin, bijna elke auto heb je in een nacht laden op 11kw makkelijk weer vol.

En voor jouw oplossing betaal je 700 per jaar extra, daar gaat een deel van je voordeel...
pi_194370517
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2020 13:06 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Wat een onzin, bijna elke auto heb je in een nacht laden op 11kw makkelijk weer vol.

En voor jouw oplossing betaal je 700 per jaar extra, daar gaat een deel van je voordeel...
Zeshonderdeneenbeetje, bij Enexis dan. Maar dat is wel wat ik over heb om niet aan de max te zitten. Anders zou je niet eens een wasmachine of oven aan kunnen zetten omdat je auto aan de stekker hangt, laat staan een warmtepomp.
Echte elektriciėns gebruiken geen jokari.
pi_194380311
quote:
1s.gif Op zondag 2 augustus 2020 15:48 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Zeshonderdeneenbeetje, bij Enexis dan. Maar dat is wel wat ik over heb om niet aan de max te zitten. Anders zou je niet eens een wasmachine of oven aan kunnen zetten omdat je auto aan de stekker hangt, laat staan een warmtepomp.
Load balancing lost dat op. Maar ieder zijn voorkeur uiteraard :)
pi_194380412
quote:
1s.gif Op zondag 2 augustus 2020 15:48 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Zeshonderdeneenbeetje, bij Enexis dan. Maar dat is wel wat ik over heb om niet aan de max te zitten. Anders zou je niet eens een wasmachine of oven aan kunnen zetten omdat je auto aan de stekker hangt, laat staan een warmtepomp.
Als je 11 kW laadt houd je nog zo'n 6 kW over op je hoofdzekeringen van 3x 25A. Dus een vaatwasmachine of een andere energieslurper kan best nog aan als je auto staat te laden. Allemaal tegelijk is niet aan te raden, of zoals RB42 aangeeft loadbalancing.
pi_194380569
quote:
1s.gif Op zondag 2 augustus 2020 15:48 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Zeshonderdeneenbeetje, bij Enexis dan. Maar dat is wel wat ik over heb om niet aan de max te zitten. Anders zou je niet eens een wasmachine of oven aan kunnen zetten omdat je auto aan de stekker hangt, laat staan een warmtepomp.
Loadbalancing zoals gezegd. En over de warmtepomp: weinig warmtepompen trekken enorme vermogens uit het net. Zeker niet continu. Dat is ook zo'n praatje van de anti warmtepomp lobby.
  maandag 3 augustus 2020 @ 11:02:32 #44
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_194382049
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2020 08:36 schreef tux87 het volgende:

[..]

Loadbalancing zoals gezegd. En over de warmtepomp: weinig warmtepompen trekken enorme vermogens uit het net. Zeker niet continu. Dat is ook zo'n praatje van de anti warmtepomp lobby.
Mijn warmtepomp heb ik nog niet boven de 1x 8 Ampere uit zien komen.
Wel heeft hij een backup stand die in werking treed als het echt koud is. Dan praten we over -15 of zo.
Dan trekt hij 3x 10 Ampere.

Maar als het me dan 600 euro per jaar meer kost om tegelijk mijn auto op te laden dan pas hang ik hem die ene keer in de 10 jaar wel aan de snellader langs de snelweg.

Je hebt trouwens laadregelaars die je aan de slimme meter hangt en die brengt het laadvermogen automatisch terug als er meer verbruikers zijn. Als je dan staat te koken en je oven, vaatwasser, wasmachine en droger warmtepomp staan aan dan laadt hij even wat minder snel bij.
Tot nooit .......
  maandag 3 augustus 2020 @ 13:35:14 #45
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_194384076
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2020 11:02 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Mijn warmtepomp heb ik nog niet boven de 1x 8 Ampere uit zien komen.
Wel heeft hij een backup stand die in werking treed als het echt koud is. Dan praten we over -15 of zo.
Dan trekt hij 3x 10 Ampere.

Maar als het me dan 600 euro per jaar meer kost om tegelijk mijn auto op te laden dan pas hang ik hem die ene keer in de 10 jaar wel aan de snellader langs de snelweg.

Je hebt trouwens laadregelaars die je aan de slimme meter hangt en die brengt het laadvermogen automatisch terug als er meer verbruikers zijn. Als je dan staat te koken en je oven, vaatwasser, wasmachine en droger warmtepomp staan aan dan laadt hij even wat minder snel bij.
Ik heb zelf onderzoek gedaan en ervaring opgedaan met het verzwaren naar 3x35A en ik kan je zeggen, begin hier niet mee. Ik heb hier zelf een topic over geopend en dit antwoord illustreert het wel goed -> K&W / Elektra vraag -> opladen elektrische auto en volledig vermogen

Overigens zit ik nu weer op het standaard 3x25A. Dus een slimme meter en goede verdeling in je meterkast en je kan heel veel apparaten gebruiken en veel apparaten gebruiken echt niet continu hun maximale vermogen.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')