Ik denk dat TS wil laden met 1x 16aquote:Op dinsdag 21 juli 2020 13:34 schreef sjorsie1982 het volgende:
Het lijkt me sterk dat je een 1x16 aansluiting hebt
Dat moet je auto wel aankunnen. Ik hoor iedereen altijd over krachtstroom met een ev-autoquote:
Een EV snoept al snel een 30k van je spaargeld af, dus die paar euro moet er dan toch nog wel vanaf kunnen?quote:Op dinsdag 21 juli 2020 13:30 schreef greatgonzo het volgende:
Er komt een elektrische auto. Ik kan twee dingen doen, ofwel meteen voor 3x25A gaan, maar dan ben ik inclusief vervanging meterkast, zomaar ¤2000 inclusief laadpaal en verzwaring Enexis kwijt.
Het andere is het op 1x16A houden. Ik hoef voor woon-werk toch niet veel te laden. Daar weer de volgende mogelijkheden:
- granny op een bestaand stopcontact in de berging. Maar dat trekt hij denk ik niet verder dan 10A
- een stopcontact plaatsen bij de auto. Deze aansluiten op een aparte groep
- Een laadpaal (bijvoorbeeld Tesla Wall connector, via marktplaats) halen, en deze aansluiten op een aparte groep)
Uit veiligheid denk ik aan de laatste twee. Maar maakt dat qua veiligheid nog veel uit??
Het gros van de mensen in een EV heeft die nog steeds als lease-auto.quote:Op dinsdag 21 juli 2020 14:45 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Een EV snoept al snel een 30k van je spaargeld af, dus die paar euro moet er dan toch nog wel vanaf kunnen?
Overigens is 3*25 volgens mij tegenwoordig standaard. Of je moet een heel klein huisje hebben met weinig elektrische apparaten. Maar goed, als je een EV kan rijden zal je huis wel jn verhouding zijn neem ik aan.
Ik zou sowieso alles aan laten leggen door een elektricien en zorgen dat je auto de laagste prio heeft.
Mocht je panelen hebben, dan zou ik een paal als een lanova of zappi overwegen.
Dat zouden ze inderdaad moeten verbieden. Zowel zakelijk als private uiteraard.quote:Op dinsdag 21 juli 2020 14:47 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Het gros van de mensen in een EV heeft die nog steeds als lease-auto.
Iedere elektrische auto kan dit aan. Standaard kan je laden vanuit het stopcontact met meestal 10 Ampere, dant is 2,3KW laden.quote:Op dinsdag 21 juli 2020 14:38 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat moet je auto wel aankunnen. Ik hoor iedereen altijd over krachtstroom met een ev-auto
De prioriteit wordt bepaald door de laadpaal aan te sluiten op de slimme meter, of als je geen slimme meter hebt dan plaatsen ze een tussenkastje die er voor zorgt dat je huis eerst komt en daarna je auto.quote:Op dinsdag 21 juli 2020 14:45 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Een EV snoept al snel een 30k van je spaargeld af, dus die paar euro moet er dan toch nog wel vanaf kunnen?
Overigens is 3*25 volgens mij tegenwoordig standaard. Of je moet een heel klein huisje hebben met weinig elektrische apparaten. Maar goed, als je een EV kan rijden zal je huis wel jn verhouding zijn neem ik aan.
Ik zou sowieso alles aan laten leggen door een elektricien en zorgen dat je auto de laagste prio heeft.
Mocht je panelen hebben, dan zou ik een paal als een lanova of zappi overwegen.
Helemaal niet. De meeste huishoudens hebben nog steeds een 1 fase aansluiting.quote:Op dinsdag 21 juli 2020 14:45 schreef Fisherman het volgende:
[..]
?
Overigens is 3*25 volgens mij tegenwoordig standaard. Of je moet een heel klein huisje hebben met weinig elektrische apparaten.
Als te een 1 fase auto heeft dan heeft het helemaal geen zin om up te graden. Kan ie beter op 20a op de huidige aansluiting laden.quote:Op dinsdag 21 juli 2020 15:27 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Helemaal niet. De meeste huishoudens hebben nog steeds een 1 fase aansluiting.
Maar TS. Ik zou een kleine investering doen en verzwaren naar 3x25A.
Een 3fase groep en MK laten ombouwen is echt niet duur (installateur bellen).
En dan idd eenn3 fase laadbox kopen 2e hands.
Denk voor ¤1000, klaar maar wel 3x sneller laden.
Je hebt 2 kosten voor het ombouwen van de meterkast. 1 door de elektricien het voorbereiden op 3 fase en 2 de kosten van de netbeheerder om jouw aansluiting om te bouwen en dat laatste kost in ieder geval ¤250. (Althans dit hebben ze bij mij in rekening gebracht)quote:Op dinsdag 21 juli 2020 15:27 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Helemaal niet. De meeste huishoudens hebben nog steeds een 1 fase aansluiting.
Maar TS. Ik zou een kleine investering doen en verzwaren naar 3x25A.
Een 3fase groep en MK laten ombouwen is echt niet duur (installateur bellen).
En dan idd eenn3 fase laadbox kopen 2e hands.
Denk voor ¤1000, klaar maar wel 3x sneller laden.
quote:Op dinsdag 21 juli 2020 15:30 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Als te een 1 fase auto heeft dan heeft het helemaal geen zin om up te graden. Kan ie beter op 20a op de huidige aansluiting laden.
ik denk dat ik een paar honderd meer laadpalen dan jij heb geplaatstquote:Op dinsdag 21 juli 2020 15:31 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Als je er geen verstand van hebt kunnen soms beter niets zeggen.
Lees je nog maar even een keer goed in.quote:Op dinsdag 21 juli 2020 15:37 schreef Lospedrosa het volgende:
Een laadpaal is altijd een dc inverter, een 3 fase paal zal qua vermogen ongeveer het 3 voudige kunnen halen tov een 1 fase en 3 fase is voor de beheerder ook beter, mooiere verdeling.
Ook voor de toekomst bv met veel pv panelen en WP is dit een oplossing.
Een auto heeft niks met fases is gewoon een dc bron.
Ja voor hybrides met kleine accu, het gaat hier om een EV.quote:Op dinsdag 21 juli 2020 15:42 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Lees je nog maar even een keer goed in.
Met AC laden gebruik je de omvormer in de auto, in een laadpaal zit niets meer dan een stukje electronica wat praat met de auto en een relais.
Bij AC laden is de auto dan ook de beperkende factor in veel gevallen.
Een DC lader heeft de omvormer in het laadstation zitten.
Volgende keer even zorgen dat je weet waar je het over hebt voor je zo achterlijk reageert.
Nee, ook voor ev's.quote:Op dinsdag 21 juli 2020 16:03 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja voor hybrides met kleine accu, het gaat hier om een EV.
Ja heb de tabel hierboven gepost.quote:
Onzin. DC laden kan wel, maar de meeste laadpalen thuis maar ook openbaar is AC over 3 fases. De mennekes stekker heeft 5 pennen, L1, L2, L3, N, PE en twee signaalpennen. Op de signaalpennen na gewoon een veredelde CEE form stekker, maar wat meer geschikt vaak los te koppelen en in de regen te staan.quote:
De Kia kan dan laden als volgt:quote:Op woensdag 22 juli 2020 13:58 schreef greatgonzo het volgende:
het gaat om de Kia E-soul MY21 editie, welke geschikt is voor 3 fase
Ik heb gewoon offertes opgevraagd, omdat ik zelf de ballen verstand er van heb.
Ik krijg er drie:
1) een wandcontactdoos rechtstreeks vanuit een aparte groep in de meterkast
2) Een 1x32A laadpaal met loadbalancing
3) Een 3x25A laadpaal
Ik noemde de Tesla Wall connector, omdat die goed op marktplaats te vinden zijn.. Want dat zou een variant op optie 1 zijn.. een elektricien enkel dit laten aansluiten (in een aparte groep uiteraard)
De tabel gaf gewoon de laadcapaciteit aan.quote:Op dinsdag 21 juli 2020 18:31 schreef tux87 het volgende:
[..]
Onzin. DC laden kan wel, maar de meeste laadpalen thuis maar ook openbaar is AC over 3 fases. De mennekes stekker heeft 5 pennen, L1, L2, L3, N, PE en twee signaalpennen. Op de signaalpennen na gewoon een veredelde CEE form stekker, maar wat meer geschikt vaak los te koppelen en in de regen te staan.
DC laden gebeurt alleen bij snelladen. Je kunt een DC lader ophangen thuis maar dat is echt een flinke kast met actieve koeling etc. En duur.
Je kletst, een paal is een dure variant van een wandcontactdoos met 230V ac erop.quote:Op dinsdag 21 juli 2020 15:37 schreef Lospedrosa het volgende:
Een laadpaal is altijd een dc inverter
En toch begrijp je het niet goed. Een driefase groep kan meer vermogen leveren maar dan moet de boordlader van de auto wel gebruik maken van alle drie de fases. De laadpaal is geen inverter!quote:Op woensdag 22 juli 2020 20:55 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
De tabel gaf gewoon de laadcapaciteit aan.
3,7kw (1 fase ac)
11Kw (3fase ac)
Ik zei alleen dat een 3 fase groep altijd meer vermogen levert dan een 1 fase waar mijn voorganger zei plaats gewoon een 230V-16a.
Dat dit meestal een ac aansluiting betreft omdat de auto een eigen dc omvormer heeft wil niet zeggen dat er “3 fase auto’s” zijn.
Heb even uitgezocht, op de site laadpaal.nl kun je per merk uitzoeken wat voor aansluiting je nodig hebt.
Voor deze Kia Soul EV van 27kwh heb je een type 1ac aansluiting nodig tot Max 22KW.
Met 3x16A 11KW heb je een mooie aansluitingswaarde en de laadpaal is ook maar ¤500,-
https://www.laadpunt.nl/laadpaal/ecotap-homebox/
Kun je kosten zakelijk verrekenen dan zijn er slimme laadpalen met automatische online verrekening die je hier ook kan kiezen.
TS woont in Enexis gebied aan de sticker op de MK te zien. De verhoging naar 3x25a kost eenmalig ¤260,- incl btw
https://www.enexis.nl/con(...)20kosten%20weten_3_3
De installatie van een groep 3F16A met grondkabel en installatie kost ong ¤600,- incl btw.
Waarom denk je dat ik dat niet begrijp?quote:Op donderdag 23 juli 2020 08:22 schreef tux87 het volgende:
[..]
En toch begrijp je het niet goed. Een driefase groep kan meer vermogen leveren maar dan moet de boordlader van de auto wel gebruik maken van alle drie de fases. De laadpaal is geen inverter!
Voorbeelden te over. Een Jaguar ipace gebruikt maar 1 fase, een Hyundai Kona idem. Als je die aan een driefase paal hangt van 11kw ga je laden met 3,6 KW (16A, 1 fase). Is de paal 22KW dan laad je met 7,2 KW (32A, 1 fase).
Omdat je aangaf dat er geen "3 fase auto's" zijn. Die zijn er weldegelijk, het maximale laadvermogen kan soms heel hoog zijn maar dan wel op 1 fase. Zoals bijvoorbeeld de ipace.quote:Op donderdag 23 juli 2020 18:36 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Waarom denk je dat ik dat niet begrijp?
Denk nog steeds wel dat er geen 3fase auto’s zijn. De auto werkt met DC wat sowieso geen fases heeft, dat probeerde ik te zeggen.quote:Op donderdag 23 juli 2020 20:27 schreef tux87 het volgende:
[..]
Omdat je aangaf dat er geen "3 fase auto's" zijn. Die zijn er weldegelijk, het maximale laadvermogen kan soms heel hoog zijn maar dan wel op 1 fase. Zoals bijvoorbeeld de ipace.
Om een goed advies te kunnen geven moet je dus weten met welke auto je te maken hebt.
In dit geval zijn we het eens, en is een driefase lader op 11KW de beste oplossing.
Nou die mening delen we dan niet. Als je met de gemiddelde EV met een 40-50 kWh accu helemaal leeg bent dan duurt het max 5,5 uur om vol te laden. Laatste stuk gaat namelijk niet op vol vermogen. Dat doe je al nooit, om je accu niet te slopen. Dus 90% vol, en dan kom je ook nog meestal niet helemaal leeg aan thuis. 2-4 uur laden in de praktijk. Slaap jij maar 4 uur per nacht?quote:Op zondag 2 augustus 2020 11:55 schreef Ridocar het volgende:
Zelfs als je een 3x25 aansluiting ten volle benut (11 kW) dan is dat nog steeds het equivalent van een zwembad vullen met een tuinslang. Het gaat wel, maar het duurt laaaaang.
Als ik een ev zou hebben komt er een verzwaring naar 3x35 (D3 patronen) of 3x40 (automaten), vooropgesteld dat de ev het vermogen op ac aan kan.
Wat een onzin, bijna elke auto heb je in een nacht laden op 11kw makkelijk weer vol.quote:Op zondag 2 augustus 2020 11:55 schreef Ridocar het volgende:
Zelfs als je een 3x25 aansluiting ten volle benut (11 kW) dan is dat nog steeds het equivalent van een zwembad vullen met een tuinslang. Het gaat wel, maar het duurt laaaaang.
Als ik een ev zou hebben komt er een verzwaring naar 3x35 (D3 patronen) of 3x40 (automaten), vooropgesteld dat de ev het vermogen op ac aan kan.
Zeshonderdeneenbeetje, bij Enexis dan. Maar dat is wel wat ik over heb om niet aan de max te zitten. Anders zou je niet eens een wasmachine of oven aan kunnen zetten omdat je auto aan de stekker hangt, laat staan een warmtepomp.quote:Op zondag 2 augustus 2020 13:06 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Wat een onzin, bijna elke auto heb je in een nacht laden op 11kw makkelijk weer vol.
En voor jouw oplossing betaal je 700 per jaar extra, daar gaat een deel van je voordeel...
Load balancing lost dat op. Maar ieder zijn voorkeur uiteraardquote:Op zondag 2 augustus 2020 15:48 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Zeshonderdeneenbeetje, bij Enexis dan. Maar dat is wel wat ik over heb om niet aan de max te zitten. Anders zou je niet eens een wasmachine of oven aan kunnen zetten omdat je auto aan de stekker hangt, laat staan een warmtepomp.
Als je 11 kW laadt houd je nog zo'n 6 kW over op je hoofdzekeringen van 3x 25A. Dus een vaatwasmachine of een andere energieslurper kan best nog aan als je auto staat te laden. Allemaal tegelijk is niet aan te raden, of zoals RB42 aangeeft loadbalancing.quote:Op zondag 2 augustus 2020 15:48 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Zeshonderdeneenbeetje, bij Enexis dan. Maar dat is wel wat ik over heb om niet aan de max te zitten. Anders zou je niet eens een wasmachine of oven aan kunnen zetten omdat je auto aan de stekker hangt, laat staan een warmtepomp.
Loadbalancing zoals gezegd. En over de warmtepomp: weinig warmtepompen trekken enorme vermogens uit het net. Zeker niet continu. Dat is ook zo'n praatje van de anti warmtepomp lobby.quote:Op zondag 2 augustus 2020 15:48 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Zeshonderdeneenbeetje, bij Enexis dan. Maar dat is wel wat ik over heb om niet aan de max te zitten. Anders zou je niet eens een wasmachine of oven aan kunnen zetten omdat je auto aan de stekker hangt, laat staan een warmtepomp.
Mijn warmtepomp heb ik nog niet boven de 1x 8 Ampere uit zien komen.quote:Op maandag 3 augustus 2020 08:36 schreef tux87 het volgende:
[..]
Loadbalancing zoals gezegd. En over de warmtepomp: weinig warmtepompen trekken enorme vermogens uit het net. Zeker niet continu. Dat is ook zo'n praatje van de anti warmtepomp lobby.
Ik heb zelf onderzoek gedaan en ervaring opgedaan met het verzwaren naar 3x35A en ik kan je zeggen, begin hier niet mee. Ik heb hier zelf een topic over geopend en dit antwoord illustreert het wel goed -> K&W / Elektra vraag -> opladen elektrische auto en volledig vermogenquote:Op maandag 3 augustus 2020 11:02 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Mijn warmtepomp heb ik nog niet boven de 1x 8 Ampere uit zien komen.
Wel heeft hij een backup stand die in werking treed als het echt koud is. Dan praten we over -15 of zo.
Dan trekt hij 3x 10 Ampere.
Maar als het me dan 600 euro per jaar meer kost om tegelijk mijn auto op te laden dan pas hang ik hem die ene keer in de 10 jaar wel aan de snellader langs de snelweg.
Je hebt trouwens laadregelaars die je aan de slimme meter hangt en die brengt het laadvermogen automatisch terug als er meer verbruikers zijn. Als je dan staat te koken en je oven, vaatwasser, wasmachine en droger warmtepomp staan aan dan laadt hij even wat minder snel bij.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |