abonnement Unibet Coolblue
  maandag 20 juli 2020 @ 19:07:41 #1
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_194180605
Ik heb nu een Vaillant VHR NL 24-28C prima ding alleen inmiddels 20 jaar oud, ook geen probleem maar de warmtewisselaar is lek :(
Moet hem dus elke maand bijvullen en geen lekkage in huis want alles loopt onzichtbaar weg door de condensafvoer
Nieuwe warmtewisselaar kost 550 euro ex montage :D
Nu wil ik hem vervangen door Vaillant ecoTEC classic VHR NL 28-34/5-3 -8 - 28 kW CW5

De vraag is nu de volgende.....
Ruimte heb ik rondom genoeg, maar gaat dit heel makkelijk passen :?
Ik bedoel de leidingen, nu ziet dat er aan de onderzijde zo uit

aanvoercv 22mm;koudwater 15mm;gas15mm;warmwater15mm;retourcv 22mm,condenspvc 40mm;snoer220v

aan de bovenzijde

aanvoerverselucht plastic 80mm?; afvoerverbrandingsgassen 80mm aluminium

Is het dus een kwestie van systeem leeg maken, waterleiding afsluiten van de muur schroeven nieuwe erop en gewoon aansluiten Het zijn allemaal knelkoppelingen

Iemand met verstand van zaken en of ervaring hiermee ?
o ja is deze vervangketel dan een goede keus ?
https://www.warmteservice(...)origin=-tl001-1-163-
939.00 euri ;)

Of toch maar de monteur laten komen
pi_194180695
quote:
5s.gif Op maandag 20 juli 2020 19:07 schreef ikweethetookniet het volgende:

De vraag is nu de volgende.....
Ruimte heb ik rondom genoeg, maar gaat dit heel makkelijk passen :?
Ik bedoel de leidingen, nu ziet dat er aan de onderzijde zo uit

aanvoercv 22mm;koudwater 15mm;gas15mm;warmwater15mm;retourcv 22mm,condenspvc 40mm;snoer220v

aan de bovenzijde

aanvoerverselucht plastic 80mm?; afvoerverbrandingsgassen 80mm aluminium

Dat zijn de algemeen gangbare maten. Edoch, de onderlinge afstand moet wel kloppen. Als je een constructietekening hebt van de nieuwe ketel, kan je kijken of die onderlinge afstanden overeenkomen. KAns lijkt me klein, dus leidingen zullen toch gebogen moeten worden om ze aan te sluiten op neiuwe ketel.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_194180698
Je mag tegenwoordig niet zelf meer je ketel vervangen. Dat moet door een erkent installateur die gecertificeerd is.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  maandag 20 juli 2020 @ 19:15:56 #4
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_194180747
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 19:13 schreef Chinless het volgende:
Je mag tegenwoordig niet zelf meer je ketel vervangen. Dat moet door een erkent installateur die gecertificeerd is.
:{ ok
iemand een idee hoeveel dat gaat kosten ?
pi_194180829
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 19:13 schreef Chinless het volgende:
Je mag tegenwoordig niet zelf meer je ketel vervangen. Dat moet door een erkent installateur die gecertificeerd is.
Waar haal je dat vandaan?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 20 juli 2020 @ 19:24:23 #6
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_194180910
2021 pas... snel je ketel plaatsen dus.

https://www.gawalo.nl/kli(...)s-uitgesteld-1017069

ik lees trouwens nergens dat je het niet zelf mag doen.
Maar ALS je een installateur belt moet hij wel een diploma hebben.
Tot nooit .......
pi_194181070
De kans is heel klein dat de leidingen exact op dezelfde positie zitten bij het nieuwere model. Dat wordt dus leidingen vervangen, nieuwe in de juiste positie buigen en monteren.

Hoe zit het met het rookgaskanaal? Is die nog hetzelfde? Volgens mij moet je deze vervangen bij een nieuwe ketel, maar dat weet ik niet zeker.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194181111
quote:
5s.gif Op maandag 20 juli 2020 19:07 schreef ikweethetookniet het volgende:
aan de onderzijde
Nee. Gaat niet 1 op 1 passen. Dit omdat de oudere Vaillant ketels zoals de meeste merken CV ketels de
aansluitingen aan de onderzijde hadden zitten, maar bij de nieuwe series komt deze vanaf de zijkant (horizontaal):
pi_194182077
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 19:33 schreef sjorsie1982 het volgende:
De kans is heel klein dat de leidingen exact op dezelfde positie zitten bij het nieuwere model. Dat wordt dus leidingen vervangen, nieuwe in de juiste positie buigen en monteren.

Hoe zit het met het rookgaskanaal? Is die nog hetzelfde? Volgens mij moet je deze vervangen bij een nieuwe ketel, maar dat weet ik niet zeker.
Inderdaad, altijd de rookgasafvoer mee vervangen. Aluminium rot soms door.
pi_194182325
De installateur van de ketel moet garanderen dat de rookgasafvoer de levensduur van de nieuwe ketel zonder problemen kan overbruggen. Daarom wordt vaak de rga sowieso vervangen, nog los van dat moderne (HR)ketels niet op oudere (VR) kanalen aangesloten kunnen worden.
Er kan vaak een nieuwe rvs-afvoer (diameter 50mm) in de bestaande aluminium afvoer (diameter 80mm) worden getrokken. Ligt ook aan je situatie, als je ketel direct onder het dak zit kun je net zo snel een nieuwe combi-doorvoer (laten) plaatsen.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_194182657
Ik zou het laten aansluiten. Hoe zit het met garantie als je deze zelf aansluit? Hoe controleer je de rookgassen na installatie e.d?

Ik denk ook dat de grote bedrijven betere kortingen krijgen en dit gedeeltelijk doorberekenen en hierdoor best een scherpe prijs neer kunnen zetten.

Anderzijds nu in de zomer heb je ruim de tijd om op je gemak de leidingen te verbouwen.

Een aantal jaren terug moest ik in februari mijn ketel vervangen. De prijs was messcherp en binnen 2 dagen stonden ze voor de deur, 2 uurtjes later werkte alles. In februari heb je geen zin om zelf te gaan klooien en 6 keer terug naar de warmteservice rijden voor ringetje zus, koppelingtje zo, buisje dit.

in 2017 was het verschil tussen de ketel zelf kopen op internet of volledig laten aansluiten maar 400 euro. Dat vindt ik het wel waard. Zeker gezien de noodzaak op zo'n moment en kwam er nog een slimme thermostaat bij ook.
  maandag 20 juli 2020 @ 21:12:44 #12
277627 Seven.
We are Borg.
pi_194182782
Installatie kost meestal niet zo gek veel als je de ketel via een installateur aanschaft.

Ik heb vorige week een nieuwe ketel laten plaatsen, standaard installatie was 95 euro maar ze moesten de gasleiding doorslijpen en rookafvoerkanaal aanpassen (loodgieter) dus totaal kwam het op 375 euro.
Resistance is futile.
pi_194182973
quote:
5s.gif Op maandag 20 juli 2020 19:07 schreef ikweethetookniet het volgende:
Ik heb nu een Vaillant VHR NL 24-28C prima ding alleen inmiddels 20 jaar oud, ook geen probleem maar de warmtewisselaar is lek :(
Moet hem dus elke maand bijvullen en geen lekkage in huis want alles loopt onzichtbaar weg door de condensafvoer
Nieuwe warmtewisselaar kost 550 euro ex montage :D
Nu wil ik hem vervangen door Vaillant ecoTEC classic VHR NL 28-34/5-3 -8 - 28 kW CW5

De vraag is nu de volgende.....
Ruimte heb ik rondom genoeg, maar gaat dit heel makkelijk passen :?
Ik bedoel de leidingen, nu ziet dat er aan de onderzijde zo uit

aanvoercv 22mm;koudwater 15mm;gas15mm;warmwater15mm;retourcv 22mm,condenspvc 40mm;snoer220v

aan de bovenzijde

aanvoerverselucht plastic 80mm?; afvoerverbrandingsgassen 80mm aluminium

Is het dus een kwestie van systeem leeg maken, waterleiding afsluiten van de muur schroeven nieuwe erop en gewoon aansluiten Het zijn allemaal knelkoppelingen

Iemand met verstand van zaken en of ervaring hiermee ?
o ja is deze vervangketel dan een goede keus ?
https://www.warmteservice(...)origin=-tl001-1-163-
939.00 euri ;)

Of toch maar de monteur laten komen
Ja goede keus en goed zelf te doen want deze passen een op een.
Je moet er wel een losse aansluitset bijbestellen. Dat zijn pijpjes met bochtjes die aansluiten op de ketel. En wat knelsokken.
De cv ketels zijn af fabriek al afgesteld op co2 dus geen probleem.
Laat je onderhoudsbedrijf daarna een 0-meting doen en je bent ook gedekt qua verzekering. ^O^

Aansluit garnituur:


[ Bericht 6% gewijzigd door Lospedrosa op 20-07-2020 21:28:27 ]
Vakman pur sang
  maandag 20 juli 2020 @ 22:09:58 #14
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_194183897


Zoiets dus :?
pi_194184022
quote:
6s.gif Op maandag 20 juli 2020 22:09 schreef ikweethetookniet het volgende:
[ afbeelding ]

Zoiets dus :?
Ja bij warmteservice weten ze het precies en kunnen je precies helpen bij wat je nodig hebt.
Vakman pur sang
pi_194187168
quote:
14s.gif Op maandag 20 juli 2020 20:50 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
De installateur van de ketel moet garanderen dat de rookgasafvoer de levensduur van de nieuwe ketel zonder problemen kan overbruggen. Daarom wordt vaak de rga sowieso vervangen, nog los van dat moderne (HR)ketels niet op oudere (VR) kanalen aangesloten kunnen worden.
Er kan vaak een nieuwe rvs-afvoer (diameter 50mm) in de bestaande aluminium afvoer (diameter 80mm) worden getrokken. Ligt ook aan je situatie, als je ketel direct onder het dak zit kun je net zo snel een nieuwe combi-doorvoer (laten) plaatsen.
Klopt ook niet.
pi_194187180
quote:
1s.gif Op maandag 20 juli 2020 21:21 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Ja goede keus en goed zelf te doen want deze passen een op een.
Je moet er wel een losse aansluitset bijbestellen. Dat zijn pijpjes met bochtjes die aansluiten op de ketel. En wat knelsokken.
De cv ketels zijn af fabriek al afgesteld op co2 dus geen probleem.
Laat je onderhoudsbedrijf daarna een 0-meting doen en je bent ook gedekt qua verzekering. ^O^

Aansluit garnituur:
[ afbeelding ]
Afstellen in fabriek is niet gelijk aan praktijksituaties.

VakmanschapCO dringt bij velen nog steeds niet goed door
Overigens stelt dit certificaat ook niet echt veel voor, het geeft meer zekerheid over minimale kennis.
pi_194187260
Voor 1400¤ komen ze hem leveren en installeren inclusief het materiaal, zoals pijpen, rookgasafvoer, nieuw expansievat en vulkraan.

Dus je betaalt 300-400¤ extra en het is in een ochtend gefixt, hij wordt afgesteld (heb je een dure meter voor nodig) en je hebt garantie op de ketel.

Maar als je perse zelf wil klooien: pijpen buigen en op de juiste plek laten uitkomen. Rookgasafvoer vervangen en nieuw koppelstuk erop. Water vullen en draaien.
.
pi_194188091
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 07:10 schreef klipper het volgende:

[..]

Afstellen in fabriek is niet gelijk aan praktijksituaties.

VakmanschapCO dringt bij velen nog steeds niet goed door
Overigens stelt dit certificaat ook niet echt veel voor, het geeft meer zekerheid over minimale kennis.
Ja weet ik.
Alleen als er iets met je gasdruk ad hand is wijkt het af.
Trouwens hebben de nieuwe Vaillants een o2/co opnemer in de rookafvoer en stelt electronisch bij.
Deze kan gelijk op andere gas soorten draaien.
Mooi toestel hoor.
Vakman pur sang
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')