abonnement Unibet Coolblue
pi_194178440
Hallo allemaal, alvast bedankt voor je aandacht.

Binnenkort start ik met de verbouwing van ons nieuwe huis. Die heeft een en betonnen vloer (ca1974) met een kruipruimte eronder en kurk (!) als vloerbedekking.

Nu wil ik van het gas af en heb besloten om elektrische vloerverwarming (EVV) als hoofdverwarming te nemen. Daarvoor is een zancement dekvloer van minimaal 5cm raadzaam. Nu ligt dat er zeker maar vraag ik mij af of het verstandig is om de kurklaag (ca 3mm) te laten liggen en daaroverheen de EVV matten te leggen.

Aanvullende vraag is wat de toplaag het beste kan zijn. Ik lees heel veel verschillende meningen en adviezen over EVV in combinatie met parket, dat deze vloer de warmte niet goed zou doorlaten.
Andere optie is Polyurethaan gietvloer. Vind ik mooi maar alleen beneden, niet op de slaapkamers en ook hierbij is de vraag of de EVV als hoofdverwarming genoeg zal kunnen verwarmen. De kruipruimte wordt nog geisoleerd.

Als je hier een licht op kunt schijnen zou ik dat zeer waarderen! Alvast bedankt!
pi_194178564
Ik zou niet weten wat er wel of niet op kan en of je het kurk kan laten liggen, maar ben wel benieuwd of je het huis ermee warm krijgt en tegen welke hoeveelheid elektra.
pi_194178705
Hoe is het gesteld met de isolatie onder de vloer?
  maandag 20 juli 2020 @ 18:18:39 #4
439068 speedfightrage
Stroom bzzt bzzt
pi_194179908
Elektrisch verwarmen is duurder als gas. Weet je zeker dat je dat wil?

Beter een warmtepomp en buizen door je vloer heen..
pi_194180076
Als je veel en veel extea geld jaarlijks wilt uitgeven voor de verwarming dan moet je dit doen. Je netbeheerder zal hier niet blij mee zijn in ieder geval. Theoretisch mag die je dit verbieden trouwens ter bescherming van de elektralevering van je wijk.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194180119
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 16:52 schreef Glider76 het volgende:
Ik zou niet weten wat er wel of niet op kan en of je het kurk kan laten liggen, maar ben wel benieuwd of je het huis ermee warm krijgt en tegen welke hoeveelheid elektra.
Dat is afhankelijk van de grootte maar ik schat rond de 15.000 kwh per jaar en 80 euro per maand extra aan vastrecht ivm de 3x30A aansluiting.
Dat is 27 kW voor je huis alleen, Ik schat dat zo'n 15 kW nodig heeft voor een gemiddeld huis uit 1974 als het buiten een keer -20 graden is. Dan hou je 12 over voor elektrisch koken en overige apparaten.
Gemiddeld zijn huizen in NL uitgelegd voor 1 kW per huis. Sommige oudere wijken zelfs maar 800W.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194180178
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 18:18 schreef speedfightrage het volgende:
Elektrisch verwarmen is duurder als gas. Weet je zeker dat je dat wil?

Beter een warmtepomp en buizen door je vloer heen..
Dat is ongeveer 8x duurder met 80 euro per maand erbij ivm stijging vastrecht.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194181420
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 18:36 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dat is ongeveer 8x duurder met 80 euro per maand erbij ivm stijging vastrecht.
Beter bestudeer je dit eerst voordat je het aanlegt.
pi_194181827
Bedankt voor de inzichten so far, fijn dat jullie meedenken. Dus de overheid wil ons van gas afhebben maar de incentive is er dus niet echt? duurder en meer vastrecht. Mijn gedachte was dat als ik elektrisch zou gaan koken, het warm water en verwarming ook weg zonder gas zou kunnen maar misschien zijn we daar nog niet helemaal. Zou jammer zijn als ik over 5 jaar van mijn gemeente te horen krijg dat ik mijn gas moet afsluiten en voledig op elektra over moet.

Het huis is 110m2 met een flinke reeds geisoleerde zolder. de kruipruimte moet dus geisoleerd worden, vol met pur lijkt me. Ik zou ook 10 zonnepanelen op het dak gooien.

Warmtepomp heb ik al eens iemand over gehoord maar ken vooral de horrorverhalen van trillende, ronkende apparaten aan de gevel waar de buren weing gelukkig van worden. Ik ga me toch even inlezen.
pi_194181875
Dit is geen goed plan, je gaat je scheel betalen aan elektra. Nu kan het nog leuk lijken vanwege eventuele saldering met zonnepanelen. Maar als dat afgeschaft wordt valt dit sowieso veel duurder uit. Met 10 panelen ben je nog nergens. Zeker niet zonder salderen.

Een kuub gas kost ¤0,75, een kWh elektra kost ¤0,25. Prijzen een beetje afgerond. Een kuub gas levert 8kWh aan warmte. Ga je 1000 kuub gas vervangen door elektra kost je dat met dit systeem 8000 kWh elektra a ¤2000,- Met gas kost je dat ¤750,-.

Elektrisch verwarmen is pas interessant met een warmtepomp. Die transporteert warmte, en doet dat gemiddeld met een factor 1:4 of 1:5 aan stroomverbruik. Dan zou je voor 1000 kuub gas ongeveer 2000 kWh stroom verbruiken. Dat kost je dan ¤400 ipv ¤750.

Vloerverwarming aanleggen is wel een goed idee, maar dan watergedragen. Mijn advies zou zijn om eerst vloerverwarming aan te leggen, dan eens kijken of je daarmee je huis warm krijgt. Zet je ketel dan op een waterzijdige temperatuur van max 40 graden. Dan kun je daarna je ketel verwisselen voor een warmtepomp, als je een beetje handig bent hoeft dat ook niet veel te kosten. Een monoblock is vrij eenvoudig te installeren.

Een alternatief is verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp, ook wel bekend als airco. Dat is ook rendabel te doen. Je hebt alleen niet het comfort van vloerverwarming.

Oh, en de horrorverhalen over warmtepompen is grotendeels onzin. Vaak het gevolg van ondeskundige installatie of niet goed ingeregeld, een pand dat niet voldoende geīsoleerd is of geen geschikt afgiftesysteem. Ik verwarm hier een hoekwoning uit 1962 met een lucht/water warmtepomp met 2000kWh per jaar. Zeer comfortabel, geen geluidsoverlast en geen energierekening meer. Oh, en hij heeft me de helft gekost van een nieuwe CV ketel ;)

[ Bericht 8% gewijzigd door tux87 op 20-07-2020 20:32:46 ]
pi_194182025
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 20:21 schreef Steviethewonder het volgende:
Bedankt voor de inzichten so far, fijn dat jullie meedenken. Dus de overheid wil ons van gas afhebben maar de incentive is er dus niet echt?
Dat is er zeker wel
quote:
duurder en meer vastrecht.
Met wat jij wilt klopt dat
quote:
Mijn gedachte was dat als ik elektrisch zou gaan koken, het warm water en verwarming ook weg zonder gas zou kunnen maar misschien zijn we daar nog niet helemaal.
Waarom niet?
quote:
Zou jammer zijn als ik over 5 jaar van mijn gemeente te horen krijg dat ik mijn gas moet afsluiten en voledig op elektra over moet.
Dat zou tegen de huidige afspraken zijn
quote:
Het huis is 110m2 met een flinke reeds geisoleerde zolder. de kruipruimte moet dus geisoleerd worden, vol met pur lijkt me. Ik zou ook 10 zonnepanelen op het dak gooien.
Zonnepanelen leveren elektriciteit als je het niet nodig hebt voor verwarming. Als je verwarming nodig hebt leveren zonnepanelen nagenoeg niks per paneel.
quote:
Warmtepomp heb ik al eens iemand over gehoord maar ken vooral de horrorverhalen van trillende, ronkende apparaten aan de gevel waar de buren weing gelukkig van worden. Ik ga me toch even inlezen.
Dat zou ik ook even doen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194182052
quote:
1s.gif Op maandag 20 juli 2020 20:24 schreef tux87 het volgende:

Een alternatief is verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp, ook wel bekend als airco. Dat is ook rendabel te doen. Je hebt alleen niet het comfort van vloerverwarming.
Omgekeerde airco's maken geluid in je huis en ze blazen lucht.
Ik vind dat heel onconfortabel omdat je geforceerde luchtstroming krijgt. Daarnaast heb je last van de koudeval bij je ramen als je dit doet.
Ik vind het zelf geen goede oplossing, maar dat is mijn smaak.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194182086
Ik heb een lucht/water warmtepomp voor een huis uit 1936. Na wat gestress vanwegen een incompatabele installateur, waarbij hij bijna voor de rechter moest verschijnen vanwege een claim van mij, heeft hij het probleem opgelost.
Echter het andere probleem over de herrie was er geen jurispendentie toen. Ik heb dit probleem zelf opgelost.
Herrie overlast is er alleen bij verkeerde plaatsing.

Ik vervwarm mijn huis dus uit 1936 met gewone radiatoren en geen vloerverwarming met de warmtepomp. Ik heb oud dubbel glas uit de jaren 90. Wel heb ik vloer, dak en wand isolatie.

Ik heb er 2 jaar over gedaan om mijn warmtepomp in te regelen, waarbij ik zelf maar mijn radiatoren heb ingeregeld, want ik kon niemand vinden die het kon of wist wat het ook maar was.

Ik ken verschillende mensen die hun huis uit de jaren 60/70 zonder enige extra isolatie prima warm kunnen krijgen met een warmtepomp met traditionele radiatoren.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194183802
Elektrische vloerverwarming voor zo'n groot oppervlak wordt je niet vrolijk van. Het is leuk voor een badkamer als bijverwarming. 's ochtends een (half) uurtje en 's avonds een uurtje, zodat je tijdens douchen, tandenpoetsen etc niet met je blote voeten op koude vloertegels staat.

Om een hele woning te verwarmen is het echter veel minder geschikt zoals hierboven ook al aangegeven. De energiekosten zullen zeer hoog zijn.

All electric van het gas af kan wel, maar dan zul je voor verwarming moeten denken aan een warmtepomp.

Ja, horrorverhalen over de warmtepomp zijn er genoeg te vinden. Deze zijn vaak te herleiden tot een installateur die zich onvoldoende verdiept heeft in de materie en er 'al doende' achterkomt waar je bij plaatsing van een warmtepomp zoal op moet letten.

Ons huis uit 1902 wordt al ruim 3 jaar verwarmd met een warmtepomp. Enige geluidhinder was er aanvankelijk: de buitenunit stond op het platte dak en dat ging resoneren. Mijn advies is dan ook om de warmtepomp los van de woning te plaatsen, indien dat enigszins mogelijk is.

De warmtepomp was tot voor kort aangesloten op gewone radiatoren. De voor- en achtergevel waren afgelopen jaren niet geīsoleerd en hebben ook geen spouw. De zijgevel was voorzien van een voorzetwand - zonder isolatie...
Vloer en bovenverdieping waren wel al goed geīsoleerd.
En ja, de warmtepomp heeft eigenlijk te hard moeten werken in die situatie met een aanvoertemperatuur van soms wel 55 graden. En als het strenge winters waren geweest, had de warmtepomp het ook echt niet gered.

Nu zijn we druk bezig met de renovatie van de benedenverdieping. De buitenmuren worden geīsoleerd met minimaal Rc3, er komt vloerverwarming en er komen nieuwe kozijnen met HR++ glas. Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat komende winter mijn warmtepomp het fluitend aan kan, ook al wordt het een week lang -15.

Door mijn ervaring durf ik ook gerust te stellen dat elk huis vanaf pakweg de jaren 60 zonder al te veel haken en ogen geschikt gemaakt kan worden voor een warmtepomp. Zorg simpelweg voor:
- vloerisolatie
- dakisolatie
- spouwmuur isolatie
- dubbel glas (liefst HR++, maar niet noodzakelijk)

Elk huis vanaf bouwbesluit 1992 is, vanaf de bouw al van voldoende isolatie voorzien (maar meer/extra isolatie is altijd beter).

Daarnaast moet de warmteafgifte van radiatoren en/of vloerverwarming bij een aanvoertemperatuur van 40-45 graden natuurlijk voldoende zijn. Bij sommige woningen vereist dat dus nog wat aandacht.

Als laatste moet de capaciteit van de warmtepomp natuurlijk zijn afgestemd op de warmtevraag van de woning.

Een warmtepomp-installateur die zijn vak verstaat, zal altijd zorgen voor een warmteverliesberekening. Hieruit volgt welke capaciteit warmtepomp nodig is en welke delen van het afgiftesysteem onvoldoende capaciteit hebben (en dus moeten worden aangepast).

Mijn warmtepomp had afgelopen jaren zo'n 4000 kWh per jaar nodig om het huis warm te houden . Ik verwacht dat het komende jaren zal dalen tot minder dan 2000kWh wegens hogere efficiëntie en lagere warmtevraag als gevolg van de isolatie en vloerverwarming die nu wordt aangebracht.
pi_194184056
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 20:21 schreef Steviethewonder het volgende:

Het huis is 110m2 met een flinke reeds geisoleerde zolder. de kruipruimte moet dus geisoleerd worden, vol met pur lijkt me.
doe jezelf een plezier en gebruik geen pur, je zal niet de eerste zijn wiens huis onbewoonbaar wordt door verkeerd gebruik van pur
pi_194184210
Ik lees even mee, heb een huis van 78 maar kan de vloer niet isoleren aan onderkant (kwaaitaal). En ik moet ook nadenken over lange termijn en stookkosten.
pi_194184437
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 20:21 schreef Steviethewonder het volgende:
Bedankt voor de inzichten so far, fijn dat jullie meedenken. Mijn gedachte was dat als ik elektrisch zou gaan koken, het warm water en verwarming ook weg zonder gas zou kunnen
Das een denkfout dan, waar je op kookt is totaal niet interessant op het gehele verbruik. Das echt peanuts.

Maar het punt is dat je minder wil verbruiken. Met een WP gebruik je met electrische energie maar 20-25% van wat je levert aan warmte.

Tip, neem sowieso vloerverwarming van buizen (water). Nu alvast. Dan kan je altijd over op een alternatief voor je ketel.

Ps. De 5cm cementlaag moet dus op je electrische vloerverwarming liggen. Niet zoals jij denkt dus.

Dit zou ik doen: kurk eruit, moet sowieso. Een bedrijf de vloerverwarming laten infresen in je cement dekvloer. Als vloerbedekking, pvc nemen. Of anders laminaat, plavuizen of vele andere. Pvc is wel goed met vloerverwarming.
Gietvloeren zijn duur en ik heb er teveel gezien met problemen. Scheuren, bubbelvorming, grote kosten.
Vakman pur sang
pi_194184691
bedankt voor jje bericht!

Ik sprak vandaag iemand van een bedrijf in EVV en die had het inderdaad over 5cm eronder. vreemd.

Volgens mij moet ik gewoon de ketel vervangen, is erg oud. beneden vloervarwarming op water nemen en boven misschien gewoon de radiatoren laten zitten. vind ik niet mooi maar is denk wel efficienter en een tweede verdiepen al het beton uitbikken lijkt me een helse klus.

Enig idee wat het kost om een vloertje van 50m2 eruit te laten frezen? PVC is geen optie, dat vind ik echt niet mooi. dan zou het hoogwaardig laminaat worden denk ik. Moet ook een beetje kidsproof zijn.

Ik heb morgen nog een afspraak met een verduurzamingsloket van mijn gemeente. misschien hebben zij nog tips en eventuele subsidies.
pi_194184897
quote:
0s.gif Op maandag 20 juli 2020 22:55 schreef Steviethewonder het volgende:
bedankt voor jje bericht!

Ik sprak vandaag iemand van een bedrijf in EVV en die had het inderdaad over 5cm eronder. vreemd.

Volgens mij moet ik gewoon de ketel vervangen, is erg oud. beneden vloervarwarming op water nemen en boven misschien gewoon de radiatoren laten zitten. vind ik niet mooi maar is denk wel efficienter en een tweede verdiepen al het beton uitbikken lijkt me een helse klus.

Enig idee wat het kost om een vloertje van 50m2 eruit te laten frezen? PVC is geen optie, dat vind ik echt niet mooi. dan zou het hoogwaardig laminaat worden denk ik. Moet ook een beetje kidsproof zijn.

Ik heb morgen nog een afspraak met een verduurzamingsloket van mijn gemeente. misschien hebben zij nog tips en eventuele subsidies.
Je hoeft niet te bikken.
Er komt een bedrijf met een soort sleuvenmaker op stofzuiger en die maken sleuven leggen slang erin en maken een verdeler ergens aan de wand.
Ik denk voor beneden en boven ong 4-4,5K

Je kunt boven de radiatoren ook laten zitten, staan bij ons nooit open iig.
Vakman pur sang
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')