abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:14:39 #101
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_194396574
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 21:12 schreef Tanatos het volgende:

[..]

En hoe zou je dat in een dergelijk onderzoek moeten meenemen dan?
Hetzelfde gaat op voor meerdere muzieksoorten.
Ik kan meestal niet horen of een punkband links of rechts georiënteerd is.
Dat hoeft ook niet. De mate waarop jij je aangetrokken voelt tot bepaalde stijlen ligt in je karakter dat door de jaren is gevormd. En datzelfde karakter heeft ook weer invloed op je politieke kleur.

quote:
Volgens mij is dit ook gabber:
Maar goed, ik kan het best mis hebben.
Ik kan sowieso weinig met al die subgenres binnen muziek.
Dat is een plaat uit 1993 toen gabber nog niet helemaal uitgekristalliseerd was. De beweging zoals die bekend is kwam wat later echt op stoom.

quote:
Nee, natuurlijk niet.
Kaczynski is een voorbeeld van waar het toe kan leiden als je gedragswetenschappers teveel de vrije hand laat.

En dat begint met hun manipulatieve onderzoeken en taalgebruik voor zoete koek slikken.
Maar je mag jezelf de vraag toch wel stellen? Zeker als je steeds bepaalde patronen terug ziet keren.

De wijze waarop je reageert doet denken alsof het iets totaal onbespreekbaars is dat er patronen te vinden zijn waarbij politieke voorkeur en muzieksmaak aan elkaar te matchen zijn.
pi_194398323
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 23:16 schreef Kaji het volgende:

[..]

'California über Alles' klinkt best rechts natuurlijk. ;)

Ik ben fan van Frits Bolkestein en Bob Dylan.
De titel wel ja, de tekst gaat erover dat Jerry Brown een vuige fascist is. :P
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_194423383
Interessant topic. Ik zou wel durven te stellen dat mijn muzieksmaak overeenkomt met mijn stemgedrag. Ben een CDA-stemmer in het algemeen, maar wanneer de partij iets heeft gedaan tijdens de regeerperiode op lokaal/provinciaal of nationaal niveau wat mij fundamenteel niet bevalt, stem ik op een andere partij bij nieuwe verkiezingen. Zo ben ik nu best teleurgesteld over hoe weinig stemmen Mona Keizer heeft ontvangen in vergelijking met de twee heren, dus ga ik op Kaag stemmen in de opkomende verkiezingen van volgend jaar. :R Kortom, ik sta best open voor iets nieuws, maar ik kan ook teruggaan naar het oude en visa versa. Dat zie je ook wel terug in mijn muzieksmaak. Het ene moment kan ik naar de muziek van Ramses Shaffey luisteren en het andere moment klinkt er Nicki Minaj of Billie Eilish uit mijn appartement.
pi_194511584
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 12:14 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dat hoeft ook niet. De mate waarop jij je aangetrokken voelt tot bepaalde stijlen ligt in je karakter dat door de jaren is gevormd. En datzelfde karakter heeft ook weer invloed op je politieke kleur.
Ik luister naar klassiek, jazz, soul, blues, rock, metal, reggae, ska, klezmer, house, punk etc, en van de meeste van die muziek soorten ook nog eens verschillende stromingen.
Wat is dan in vredesnaam de politieke kleur die een onderzoekje daar aan gaat hangen?

quote:
Dat is een plaat uit 1993 toen gabber nog niet helemaal uitgekristalliseerd was. De beweging zoals die bekend is kwam wat later echt op stoom.
Voor mij begint gabber met Parkzicht Rotterdam (DJ Rob).
Niet ineens, maar meer als proces.

quote:
Maar je mag jezelf de vraag toch wel stellen? Zeker als je steeds bepaalde patronen terug ziet keren.

De wijze waarop je reageert doet denken alsof het iets totaal onbespreekbaars is dat er patronen te vinden zijn waarbij politieke voorkeur en muzieksmaak aan elkaar te matchen zijn.
Ja, ik vind het een veel te ver gaande generalisatie, en derhalve gevaarlijk en problematisch.
Dat er veel criminaliteit onder Marokkanen bestaan betekent niet dat ik Marokkanen bij voorbaat als crimineel ga benaderen.
Het probleem met dit soort onderzoek is dat het daar voor sommige mensen dus wel degelijk in kan resulteren.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_194512450
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 21:37 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Ik luister naar klassiek, jazz, soul, blues, rock, metal, reggae, ska, klezmer, house, punk etc, en van de meeste van die muziek soorten ook nog eens verschillende stromingen.
Wat is dan in vredesnaam de politieke kleur die een onderzoekje daar aan gaat hangen?
Je kunt toch best onderzoeken wat stemmers van partijen gemiddeld het liefst luisteren? Je zult dan niet kunnen zeggen "elke VVDer luistert André Rieu" of "elke PVVer André Hazes", maar wel bijvoorbeeld: van de VVD luistert 40% graag klassieke muziek, 20% Classic Rock en dan nog wat kleinere percentages. En dan krijg je toch best een leuk beeld. Want muzieksmaak zegt misschien niet altijd wat over iemand, maar vaak toch wel. Je kunt het dus niet persoonlijk gaan maken: "jij luistert André Rieu dus jij stemt VVD" of "jij stemt VVD dus jij luistert André Rieu", maar een algemeen beeld kun je er wel uit halen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_194512511
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 22:17 schreef Hanca het volgende:

[..]

Je kunt toch best onderzoeken wat stemmers van partijen gemiddeld het liefst luisteren? Je zult dan niet kunnen zeggen "elke VVDer luistert André Rieu" of "elke PVVer André Hazes", maar wel bijvoorbeeld: van de VVD luistert 40% graag klassieke muziek, 20% Classic Rock en dan nog wat kleinere percentages. En dan krijg je toch best een leuk beeld. Want muzieksmaak zegt misschien niet altijd wat over iemand, maar vaak toch wel. Je kunt het dus niet persoonlijk gaan maken: "jij luistert André Rieu dus jij stemt VVD" of "jij stemt VVD dus jij luistert André Rieu", maar een algemeen beeld kun je er wel uit halen.
Het risico bestaat dat je causaliteit en correlatie door elkaar zal halen.
Het zou best kunnen dat je met muziekvoorkeuren en sterrenbeelden ook een relatie vindt, maar komt dat echt door je gesternte of doordat muziek soms bv seizoensgebonden is?
pi_194512872
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 22:17 schreef Hanca het volgende:

[..]

Je kunt toch best onderzoeken wat stemmers van partijen gemiddeld het liefst luisteren? Je zult dan niet kunnen zeggen "elke VVDer luistert André Rieu" of "elke PVVer André Hazes", maar wel bijvoorbeeld: van de VVD luistert 40% graag klassieke muziek, 20% Classic Rock en dan nog wat kleinere percentages. En dan krijg je toch best een leuk beeld. Want muzieksmaak zegt misschien niet altijd wat over iemand, maar vaak toch wel. Je kunt het dus niet persoonlijk gaan maken: "jij luistert André Rieu dus jij stemt VVD" of "jij stemt VVD dus jij luistert André Rieu", maar een algemeen beeld kun je er wel uit halen.
En hoe ga je dit onderzoek fatsoenlijk opzetten?
Linkse en rechtse punk/house uit elkaar houden is nogal moeizaam.
(Alhoewel je daar bij house sowieso amper van kunt spreken naar mijn idee.)

Het zou jou zomaar tot enge theocratie wensende SGP-er kunnen bombarderen.
Wat je duidelijk niet bent.

Net zoals ik Bach prima kan waarderen (zolang ze niet zingen) zonder christen te zijn.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_194513056
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juli 2020 22:55 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Dat klopt natuurlijk wel, je kunt wel mooi nominale categorieen maken. Bij een Bruce Springsteenfan zie je een beetje een naar sigaretten ruikende PvdA'er/SP'er van in de 50 met vaal verwassen spijkerbroek en goedkope bruine schoenen voor je, bij The War On Drugs een politicologie studerende GroenLinks-hipster, gabberfeesten worden gefrequenteerd door semi-werkloze PVV'ers van begin 30, bzn is goed voor een theaterzaal vol CDA'ers met tena lady en prostaatproblemen, de gearriveerde VVD'er zet nog een keer Sinatra op en de D66'er pinkt een traantje weg bij Chris DeBurgh (zo lekker middle of the road ;) )
Bruce springsteen fan van in de 20 die fvd stemt ;)
pi_194513124
quote:
14s.gif Op donderdag 6 augustus 2020 08:07 schreef 01100101 het volgende:
Interessant topic. Ik zou wel durven te stellen dat mijn muzieksmaak overeenkomt met mijn stemgedrag. Ben een CDA-stemmer in het algemeen, maar wanneer de partij iets heeft gedaan tijdens de regeerperiode op lokaal/provinciaal of nationaal niveau wat mij fundamenteel niet bevalt, stem ik op een andere partij bij nieuwe verkiezingen. Zo ben ik nu best teleurgesteld over hoe weinig stemmen Mona Keizer heeft ontvangen in vergelijking met de twee heren, dus ga ik op Kaag stemmen in de opkomende verkiezingen van volgend jaar. :R Kortom, ik sta best open voor iets nieuws, maar ik kan ook teruggaan naar het oude en visa versa. Dat zie je ook wel terug in mijn muzieksmaak. Het ene moment kan ik naar de muziek van Ramses Shaffey luisteren en het andere moment klinkt er Nicki Minaj of Billie Eilish uit mijn appartement.
Waarom kaag en niet Marijnisse/Esther Ouwehand?

Kan met niet voorstellen dat een Cda'er blij kan zijn met Kaag.
pi_194513488
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 22:36 schreef Tanatos het volgende:

[..]

En hoe ga je dit onderzoek fatsoenlijk opzetten?
Linkse en rechtse punk/house uit elkaar houden is nogal moeizaam.
(Alhoewel je daar bij house sowieso amper van kunt spreken naar mijn idee.)

Het zou jou zomaar tot enge theocratie wensende SGP-er kunnen bombarderen.
Wat je duidelijk niet bent.

Net zoals ik Bach prima kan waarderen (zolang ze niet zingen) zonder christen te zijn.

Ik zou er niet teveel moeite voor doen, maar gewoon een keer mee draaien als vraag bij De Hond/EenVandaag/een ander peilingbureau. Daar laten ze wel vaker achtergrondvragen mee draaien, automerk waar je in rijdt bijvoorbeeld ook wel eens. En je kunt natuurlijk altijd preciseren in een tweede en derde vraag, ook dat komt vaker voor.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  dinsdag 11 augustus 2020 @ 23:12:48 #111
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_194513584
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 21:37 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Ik luister naar klassiek, jazz, soul, blues, rock, metal, reggae, ska, klezmer, house, punk etc, en van de meeste van die muziek soorten ook nog eens verschillende stromingen.
Wat is dan in vredesnaam de politieke kleur die een onderzoekje daar aan gaat hangen?
Geen idee, het is nogal een zeldzaam smaakprofiel. Geen standaard smaak type.

quote:
Voor mij begint gabber met Parkzicht Rotterdam (DJ Rob).
Niet ineens, maar meer als proces.
Parkzicht 1991 is het begin. Maar hardcore is pas rond 2001 een echt stabiel genre met een trouwe aanhang geworden.

quote:
Ja, ik vind het een veel te ver gaande generalisatie, en derhalve gevaarlijk en problematisch.
Dat er veel criminaliteit onder Marokkanen bestaan betekent niet dat ik Marokkanen bij voorbaat als crimineel ga benaderen.
Het probleem met dit soort onderzoek is dat het daar voor sommige mensen dus wel degelijk in kan resulteren.
Maar het lijkt me dat muzieksmaak een vrij onschuldige eigenschap is.
  dinsdag 11 augustus 2020 @ 23:14:34 #112
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_194513608
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 22:20 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Het risico bestaat dat je causaliteit en correlatie door elkaar zal halen.
Het zou best kunnen dat je met muziekvoorkeuren en sterrenbeelden ook een relatie vindt, maar komt dat echt door je gesternte of doordat muziek soms bv seizoensgebonden is?
Verschil is dat sterrenbeeld op je geplakt wordt door iemand die het ooit verzonnen heeft en je muzieksmaak daarentegen wel onder invloed staat van je karakter.
pi_194515213
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 22:49 schreef soeverein het volgende:

[..]

Waarom kaag en niet Marijnisse/Esther Ouwehand?

Kan met niet voorstellen dat een Cda'er blij kan zijn met Kaag.
Ik heb al eens in het verleden op lokaal niveau op Groenlinks gestemd, omdat zij gericht naar een betere balans tussen studentenhuizen/huizen voor lage inkomens keken. Het CDA was meer bezig met een eigen-volk-eerst statement over de huizenmarkt om zo een samenwerking met de PVV tot stand te krijgen. Dat vond ik nogal krom en heb toen op iemand van Groenlinks gestemd. Sowieso straf ik principieel een poging van het CDA tot samenwerking met de PVV af als het op zoiets aankomt. Dat ze maar met een reëel plan voor immigratie/verdeling huizen en subsidies komen ipv mee te gaan in dat populistische geblaat van Wilders. Overigens is dit wel een puntje dat al heel lang speelt bij het CDA. Ik heb de biografie over Camiel Eurlings gelezen en toen was er ook al gesteggel onder de CDA-leden over samenwerking met de PVV. Niet onterecht, want ik stem bijvoorbeeld op de partij vanwege haar redelijk centrale positie op het politieke spectrum en niet voor onrealistische populistische praatjes.

Dan nu naar Lilianne Marijnissen. Ik stem niet op haar partij, omdat de SP behoorlijk anti-EU is en ik mij daar simpelweg niet in kan vinden. Samenwerking op Europees niveau kom je niet onderuit en ik zie regelmatig de nadelen van het niet lid zijn in een niet-EU land waar ik regelmatig kom. Marianne Thieme is wel eens voorbijgekomen in mijn keuze voor de verkiezingen vanwege de milieu en dierenwelzijn-standpunten, maar op haar kan ik nu helaas niet meer stemmen. :P Ester Ouwehand heb ik nog nauwelijks op tv gezien, dus ik kan niet echt beoordelen of ze geschikt is. Kaag daarentegen is vaker in actualiteitenprogramma's te zien en heb dus een beter beeld van haar.

[ Bericht 0% gewijzigd door 01100101 op 12-08-2020 05:15:26 ]
pi_194516071
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 22:49 schreef soeverein het volgende:

[..]

Waarom kaag en niet Marijnisse/Esther Ouwehand?

Kan met niet voorstellen dat een Cda'er blij kan zijn met Kaag.
Die houdt wel leuke muziek trouwens, beetje black metal, beetje doom, beetje stoner en meer van dat soort werk,
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  woensdag 12 augustus 2020 @ 08:37:07 #115
471046 YoungDriller
Stampt graag op lange tenen
pi_194516090
quote:
7s.gif Op maandag 20 juli 2020 07:36 schreef Seven. het volgende:
Ik heb wel altijd het idee dat hardcore en rechts hand in hand gaan.
10-15 jaar geleden misschien nog. :P

Dat is tegenwoordig wel minder
  woensdag 12 augustus 2020 @ 08:40:49 #116
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_194516134
quote:
14s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 08:35 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Die houdt wel leuke muziek trouwens, beetje black metal, beetje doom, beetje stoner en meer van dat soort werk,
De muzieksmaak van Jesse Klaver is echt verschrikkelijk burgerlijk en schraal

VKZ / 5 essential tracks van Jesse Klaver
pi_194516144
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 08:40 schreef Hexagon het volgende:

[..]

De muzieksmaak van Jesse Klaver is echt verschrikkelijk burgerlijk en schraal

VKZ / 5 essential tracks van Jesse Klaver
Dat leek me al geen type voor experimentele noise nee.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  woensdag 12 augustus 2020 @ 10:06:04 #118
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_194517174
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 08:40 schreef Hexagon het volgende:

[..]

De muzieksmaak van Jesse Klaver is echt verschrikkelijk burgerlijk en schraal

VKZ / 5 essential tracks van Jesse Klaver
Geloof het of niet, maar in mijn studententijd (jaren '00) was GroenLinks echt wel rock 'n roll. Het weerbare 'Halsema-GroenLinks' was echt wel anders dan de sneeuwvlokjesbende die het nu is.
We have always been at war with Eastasia.
  woensdag 12 augustus 2020 @ 10:47:35 #119
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_194517789
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 10:06 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Geloof het of niet, maar in mijn studententijd (jaren '00) was GroenLinks echt wel rock 'n roll. Het weerbare 'Halsema-GroenLinks' was echt wel anders dan de sneeuwvlokjesbende die het nu is.
Halsema lijkt me idd meer een type voor housefeestjes
pi_194517858
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 10:06 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Geloof het of niet, maar in mijn studententijd (jaren '00) was GroenLinks echt wel rock 'n roll. Het weerbare 'Halsema-GroenLinks' was echt wel anders dan de sneeuwvlokjesbende die het nu is.
Gelukkig zit Lisa Westerveld er nu nog.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  woensdag 12 augustus 2020 @ 10:53:12 #121
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_194517890
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 10:47 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Halsema lijkt me idd meer een type voor housefeestjes
Halsema gaf tenminste onomwonden toe coke te hebben gesnoven en het lekker te hebben gevonden, Klaver is waarschijnlijk wel eens in een ruimte geweest waar een paar mensen een joint rookten en hij vond het stinken.
We have always been at war with Eastasia.
pi_194518079
quote:
14s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 08:35 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Die houdt wel leuke muziek trouwens, beetje black metal, beetje doom, beetje stoner en meer van dat soort werk,
Serieus? Leuke muzieksmaak dan.

Ken die Ouwehand verder niet echt, alleen van naam eigenlijk; volg de NL politiek niet zo. De buitenlandse ook niet trouwens. :')

Ik hou zelf van allerhande soorten metal (doom, death, gothic, black), rock, experimentele (rock)muziek, gothic, dark ambient, neo folk en nog meer shit. Zo nu en dan gewoon een simpel (zomers) popliedje er doorheen, een flinke scheut sferische filmmuziek, beetje klassiek. Raad mijn politieke voorkeur. :P
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_194518148
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 11:04 schreef Salina het volgende:

[..]

Serieus? Leuke muzieksmaak dan. :)

Ken die Ouwehand verder niet echt, alleen van naam eigenlijk; volg de NL politiek niet zo. De buitenlandse ook niet trouwens. :')

Ik hou zelf van allerhande soorten metal (doom, death, gothic, black), rock, experimentele (rock)muziek, gothic, dark ambient, neo folk en nog meer shit. Zo nu en dan gewoon een simpel (zomers) popliedje er doorheen, een flinke scheut sferische filmmuziek, beetje klassiek. Raad mijn politieke voorkeur. :P
Ik ken haar verder ook niet en ik ben ook geen PvdD-stemmer, maar ik heb jaar wel vaak gezien bij concerten en festivals.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_194518464
quote:
2s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 11:08 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Ik ken haar verder ook niet en ik ben ook geen PvdD-stemmer, maar ik heb jaar wel vaak gezien bij concerten en festivals.
Je herkent haar wel van gezicht dan dus? Ik heb net even Gegoogled, ziet er wel aardig uit. ;)
Grappig dat je haar tegenkwam dan. Ik ga amper nog naar concerten; vroeger wel kind aan huis bij bepaalde podia (mede vanwege stage en afstuderen gratis).

Verder is de link tussen muzieksmaak (en überhaupt smaak) en persoonlijkheid altijd wel een fascinerende geweest voor mij. Ik heb nog les gehad van een Amerikaanse pop-wetenschapper (Sociology of music), die een cursus kwam geven in Tilburg.
Veel gelezen vroeger over (sociologie van) smaak en smaakverschillen (niet alleen qua muziek, maar ook op andere culturele vlakken) en hoe die tot stand komen of groeien. Erg interessant. Helaas is (of was i.i.g.) het nog grotendeels onontgonnen gebied.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_194518672
quote:
2s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 11:08 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Ik ken haar verder ook niet en ik ben ook geen PvdD-stemmer, maar ik heb jaar wel vaak gezien bij concerten en festivals.
Ze heeft het regelmatig over haar muzieksmaak, of een collega refereert er aan. Staat in de kamer wel bekend om haar aparte muzieksmaak, denk dat je de meeste kamerleden niet op zulke festivals zult zien.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')