abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 18 juli 2020 @ 13:17:04 #1
489662 Fernweh
Gelieve verwijderen.
pi_194142781
Nu vroeg ik me het volgende af: Wanneer wij belasting betalen en dat geld gebruikt wordt door de staat om bijvoorbeeld in oorlogsgebieden bombardementen uit te voeren. Zijn wij dan medeplichtig of hebben wij verantwoordelijkheid?

Ik zou zelf zeggen van niet: Het belastinggeld dat wij afdragen stelt de staat enkel in staat om zoiets uit te voeren. De stem tijdens verkiezingen die iemand verkoos, die besloot dat het bombardement een goed idee was kan ook niet verantwoordelijk zijn.

Maar je kan ook niet zeggen dat de piloot de verantwoordelijke is. Okay hij gooit die bommen maar hij doet dat weer op bevelen en stel dat de piloot het niet doet, dan doet een andere piloot het wel, de drang om het te doen komt niet vanuit de piloten. Ligt het dan enkel bij de staat? Of zijn de mensen die militair willen worden ook deel van het probleem, zonder militairen geen geweld.

Nu noem ik enkel dit voorbeeld, maar stel Nederland gaat een oorlog aan met ander land en we moorden daar iedereen uit, in hoeverre zijn de burgers medeplichtig of verantwoordelijk?
Gelieve verwijderen
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 18 juli 2020 @ 13:18:59 #2
408813 crew  trein2000
pi_194142800
Niet wat mij betreft. De gemiddelde burger heeft geen enkele directe invloed op het handelen van de staat. Die verantwoordelijkheid ligt wat betreft de inzet van militairen bij de regering.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_194142961
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2020 13:17 schreef Fernweh het volgende:
Wanneer wij belasting betalen en dat geld gebruikt wordt door de staat om bijvoorbeeld in oorlogsgebieden bombardementen uit te voeren. Zijn wij dan medeplichtig of hebben wij verantwoordelijkheid?
Misschien wanneer je vrijwillig geld overmaakt. Maar het principe van belasting is natuurlijk afpersing of dwang. Kun je moeilijk iemand kwalijk nemen om daar aan toe te geven.
pi_194143071
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2020 13:18 schreef trein2000 het volgende:
Niet wat mij betreft. De gemiddelde burger heeft geen enkele directe invloed op het handelen van de staat. Die verantwoordelijkheid ligt wat betreft de inzet van militairen bij de regering.
Wel wat mij betreft. De enkele burger hebben idd niet veel invloed op wat staat besluit. Echter wanneer heel Nederland gezamelijk uitspreekt tegen de inzet van militair actie in buitenland. Dat heeft juist wel invloed op de besluit van staat. Op dit manier kan je toch een verantwoordelijkheid uitroepen. of actie laten blokkeren.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  donderdag 13 augustus 2020 @ 21:34:28 #5
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_194543723
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2020 13:17 schreef Fernweh het volgende:
Nu noem ik enkel dit voorbeeld, maar stel Nederland gaat een oorlog aan met ander land en we moorden daar iedereen uit, in hoeverre zijn de burgers medeplichtig of verantwoordelijk?
Nee. Inwoners cq burgers van landen kun je niet individueel verantwoordelijk stellen voor het uit handen gegeven beleid. Laat staan haar uitvoerders van acties die moeten kunnen vertrouwen op de rechtvaardigheid en rechtmatigheid. Inwoner of burger zijn van een land is niet gelijk het daarmee dus eens zijn met alles daarin en iedereen.

Hierbij opgemerkt dat beleidsmakers/uitvoerders wel een eigen verantwoordelijkheid hebben om een bevel, in strijd met hun waarden en/of mensenrechtsen in het algemeen, niet op te volgen. Om dat te kunnen beoordelen moet je natuurlijk wel weer de gelegenheid hebben (kennis, kunde, tijd).
In tijden van oorlog waar je je moet verdedigen (defensief dus), kun je niet rustig uitzoeken of iets nodig is. Schieten en dan vragen wordt het credo. Het hellende vlak is dan offensief opereren dat als verdediging wordt voorgespiegeld (zoals bommen gooien anders komen ze ons opvreten).

Kortom de vlag dat mensen in het hier en nu verantwoordelijkheid hebben voor zaken in het verleden of heden, gaat niet op. Ik deel zelf ook niet in noch voor de fouten die anderen hebben begaan. Dat wordt anders wanneer burgers dat beleid passief mogelijk maken, actief steunen of dat zelf initiėren.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')