quote:
Op maandag 19 oktober 2020 17:17 schreef derLudolf het volgende:Hmm, ik had een redelijk uitgebreid relaas getypt en toen drukte ik op "vorige"
De ontwikkeling aanpassen is niets meer als pushen of pullen toch? Echt ideaal is het misschien niet, maar er zijn toch redelijk wat films waarbij dit goed mogelijk is. Wat betreft TriX en HP5+ wordt er zelfs redelijk duidelijk genoemd dat het mogelijk is. Iets is altijd nog beter als niets. Enneh, zei je eerder in deze SC niet dat je sommige film flink op hun donder moet geven?
Dat 'op zijn donder geven' bedoel ik niet mee dat je de ontwikkeltijd moet ophogen maar een iets minder fijnbesnaarde ontwikkelaar gebruikt.
Toen ik destijds begon te experimenteren met TMax in de Ilford Microphen vroegen mensen me of ik helemaal gek geworden was. Toen eenmaal bleek dat ik er best wel lekkere negatieven mee toverde wilden ze weten hoe ik op het idee gekomen was
En dat was eigenlijk heel eenvoudig, alle sapjes die op traditionele zwartwitfilms een fijne korrel gaven werkten op TMax en consorten volledig averechts, dus toen maar iets geprobeerd wat een grove korrel gaf. Rodinal kwam al aardig in de richting, Microphen bleek helemaal de bom voor Tgrainfilms.Qua push en pull ontwikkeling geldt dat je er een beetje dingen mee kunt proberen te redden. Stel je echter geen verschillen van dag en nacht voor. Leer je iets meer over het negatief, dan blijkt het allemaal met de gevoeligheidswinst heel erg tegen te vallen.
Push of pull ontwikkelinge gebruik je eigenlijk hoofdzakelijk om onder elk opnamecontrast een even bruikbaar negatief te ontwikkelen.
Duik in dat kader eens in het Zonesysteem, probeer dat echter zonder grootformaatcamera niet letterlijk door te voeren maar ga er lekker in cherrypicken. Heel leerzaam allemaal.
quote:
Sprak via FB toevallig met een jongen die 4x5 dia schiet, meende ¤6,50 per foto om het te laten ontwikkelen.
En dat is dan dus nog zonder de kosten van de film. Ik vrees dat je tegenwoordig wel bij de dertien euro per schot uit kunt komen als het niet meer is. Bij dia's is het dan ook nog wel handig om een bracket te maken en er dus minstens drie films aan te wagen, het is met grootformaatdia's letterlijk alles of niks.
Als je dan als professional ook nog kon inschatten dat men wel afdrukjes zou willen schoot je er nog een negatief achteraan ook, ongeveer net zo duurAls je heel veel op grootformaat diafilm fotografeert is een drumprocessor (Jobo CPP of CPA met lift) nog wel een goed alternatief. Daar kun je in één slag minstens vier vlakfilms ontwikkelen en dan gaan de kosten wat naar beneden. C41 en E6 zijn op een drumprocessor heel eenvoudig te doen. Het grootste risico loop je bij het drogen van de film.
quote:
Maar we gaan het zien hoe de foto er uit komt, heb net twee rolletjes gedropt bij de HEMA.
Heb in elk geval de foto nog een keer gemaakt vandaag.
Leermomentje zullen we maar zeggen. Probeer bij het werken met een middenformaatcamera dus een soort checklist af te gaan om verrassingen te voorkomen en je filmverbruik te optimaliseren.