abonnement Unibet Coolblue
  zondag 19 juli 2020 @ 19:34:13 #101
429602 julius123
julius123
pi_194165154
quote:
1s.gif Op zondag 19 juli 2020 18:31 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Er zijn natuurlijk ook nog de nabestaanden. Het lijkt me wel de bedoeling dat daar in principe rekening mee wordt gehouden.
Ja allemaal leuk en aardig maar iemand laten leven die niet leven wil omdat je diegene niet verliezen wilt is ook niet menselijk.
  zondag 19 juli 2020 @ 19:41:37 #102
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_194165284
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2020 19:33 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Waarom zou je rekening houden met de nabestaanden? :?
Ik zou de beslissing juist alléén bij degene die wil sterven leggen, met zo min mogelijk beïnvloeding van de omstanders. Net zoals bij euthanasie.
Ik zou bij een serieuze doodswens nog wel door blijven emmeren zolang m'n ouders nog leven.

Maar daarna ligt het wmb open.

(Ik heb geen kinderen en ook geen kinderwéns; dat scheelt nogal.)
  zondag 19 juli 2020 @ 19:49:14 #103
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_194165402
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2020 19:33 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Waarom zou je rekening houden met de nabestaanden? :?
Ik zou de beslissing juist alléén bij degene die wil sterven leggen, met zo min mogelijk beïnvloeding van de omstanders. Net zoals bij euthanasie.
Ik bedoelde eigenlijk dat ik hoop dat diegene waar het om gaat, rekening houdt met wat het voor zijn dierbaren betekent dat hij eventueel zijn leven gaat beëindigen. Je bent niet alleen op de wereld.
  zondag 19 juli 2020 @ 19:49:45 #104
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_194165410
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2020 19:34 schreef julius123 het volgende:

[..]

Ja allemaal leuk en aardig maar iemand laten leven die niet leven wil omdat je diegene niet verliezen wilt is ook niet menselijk.
Zie mijn antwoord hierboven.
  zondag 19 juli 2020 @ 19:50:56 #105
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194165424
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2020 19:41 schreef Eightyone het volgende:

[..]

Ik zou bij een serieuze doodswens nog wel door blijven emmeren zolang m'n ouders nog leven.

Maar daarna ligt het wmb open.

(Ik heb geen kinderen en ook geen kinderwéns; dat scheelt nogal.)
Dat is dan jouw keus, niet die van je ouders.
Het lijkt mij ongepast als jij echt dood wil (blijvende wens gedurende lange tijd), dat je ouders bij de arts aandringen om ervan af te zien. En dat die arts dan luistert.

quote:
1s.gif Op zondag 19 juli 2020 19:49 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Ik bedoelde eigenlijk dat ik hoop dat diegene waar het om gaat, rekening houdt met wat het voor zijn dierbaren betekent dat hij eventueel zijn leven gaat beëindigen. Je bent niet alleen op de wereld.
Dat is wat mij betreft aan degene die wil sterven, of hij of zij de naasten erin betrekt.
  zondag 19 juli 2020 @ 22:12:15 #106
429602 julius123
julius123
pi_194168304
quote:
1s.gif Op zondag 19 juli 2020 19:49 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Zie mijn antwoord hierboven.
Als echt dood wilt ben je aardig alleen op de wereld.
pi_194252097
Totaal op tegen. Ik ben wat dat betreft optimistisch en denk dat ze niet diep genoeg in zichzelf gegaan zijn om erachter te komen dat ze echt wel willen leven. Helaas is de zorg gewoon te slecht in Nederland en zijn wij emotioneel en spiritueel gezien zwakzinnig.
pi_194252305
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2020 22:12 schreef julius123 het volgende:

[..]

Als echt dood wilt ben je aardig alleen op de wereld.
Of je hebt geen zin je laatste weken in pijn door te brengen
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
  zaterdag 25 juli 2020 @ 12:29:27 #109
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_194252325
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 12:28 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Of je hebt geen zin je laatste weken in pijn door te brengen
Of jaren.
pi_194252332
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 12:09 schreef Grazzle het volgende:
Totaal op tegen. Ik ben wat dat betreft optimistisch en denk dat ze niet diep genoeg in zichzelf gegaan zijn om erachter te komen dat ze echt wel willen leven. Helaas is de zorg gewoon te slecht in Nederland en zijn wij emotioneel en spiritueel gezien zwakzinnig.
Dus dat jij er op tegen bent is een reden om het anderen te verbieden?
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_194252826
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 12:29 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Dus dat jij er op tegen bent is een reden om het anderen te verbieden?
Nou, ik ben gewoon optimistisch. Als iemand anders het 'licht' niet ziet, betekent niet dat ze het niet gaan zien. Als iedereen dan daarin meegaat, dat is wel een beetje ziek toch?
pi_194253440
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 13:13 schreef Grazzle het volgende:

[..]

Nou, ik ben gewoon optimistisch. Als iemand anders het 'licht' niet ziet, betekent niet dat ze het niet gaan zien. Als iedereen dan daarin meegaat, dat is wel een beetje ziek toch?
Welk licht als je vooruitzicht 3 maanden helse pijn en bedliggen is?
Bovendien geef je geen antwoord op mijn vraag
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_194256249
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 14:09 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Welk licht als je vooruitzicht 3 maanden helse pijn en bedliggen is?
Bovendien geef je geen antwoord op mijn vraag
Tja, ik heb een ander idee over suffering dan de meeste mensen. Ik denk dat het uiteindelijk juist naar betere tijden gaat leiden. Dat bedoel ik met die optimisme. Maar helaas is de gezondheidszorg wel erg belabberd. Ik kan het gewoon niet uitstaan als mensen het vanwege die slechte zorg methodes, het zouden opgeven. Ik ben zelf ook erg depressief geweest in het verleden, vaker wel dan niet. Dus ik weet hoe het is. Maar ook al is het soms een zeer lange les, ik geloof echt dat er licht is aan het einde van de tunnel.

Antwoord op je vraag: ik geloof in de ego en de ziel. De ego wilt misschien dood, maar de ziel wilt echt blijven leven. Als ik (of een ander) daar niet meer in gelooft, in wat voor wereld leven wij dan? Elk mens maakt crisés mee. Behoorlijk eng idee als er een zelfmoord pil binnen handbereik ligt.

Verder vind ik dat wij in het westen spiritueel zwakzinnig zijn. Ik denk dat vele depressies, eigenlijk noodkreten van de ziel zijn om de neppe rol los te laten en te gaan leven vanuit een puurdere plek. Eigenlijk vertelt het dat je niet dicht bij jezelf staat, maar ervan wegloopt. Die strijd is nodig, om uiteindelijk de ego los te kunnen laten en je ziel weer te hervinden. Maar helaas is daar nul begeleiding bij. Ik heb genoeg mensen ontmoet die een zelfde proces hebben meegemaakt en dat was het einde van hun depressies, dus het is echt geen gelul. Maar, helaas is het een taboe en dus amper vertegenwoordigd in het westen. Daarom denk ik dat bijvoorbeeld psychedelica echt moet worden uitgeprobeerd, voordat mensen überhaupt aan euthanasie willen doen. Dan is er toch niets meer te verliezen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Grazzle op 25-07-2020 17:59:51 ]
pi_194256595
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 17:54 schreef Grazzle het volgende:

[..]

Tja, ik heb een ander idee over suffering dan de meeste mensen. Ik denk dat het uiteindelijk juist naar betere tijden gaat leiden. Dat bedoel ik met die optimisme. Maar helaas is de gezondheidszorg wel erg belabberd. Ik kan het gewoon niet uitstaan als mensen het vanwege die slechte zorg methodes, het zouden opgeven. Ik ben zelf ook erg depressief geweest in het verleden, vaker wel dan niet. Dus ik weet hoe het is. Maar ook al is het soms een zeer lange les, ik geloof echt dat er licht is aan het einde van de tunnel.

Antwoord op je vraag: ik geloof in de ego en de ziel. De ego wilt misschien dood, maar de ziel wilt echt blijven leven. Als ik (of een ander) daar niet meer in gelooft, in wat voor wereld leven wij dan? Elk mens maakt crisés mee. Behoorlijk eng idee als er een zelfmoord pil binnen handbereik ligt.

Verder vind ik dat wij in het westen spiritueel zwakzinnig zijn. Ik denk dat vele depressies, eigenlijk noodkreten van de ziel zijn om de neppe rol los te laten en te gaan leven vanuit een puurdere plek. Eigenlijk vertelt het dat je niet dicht bij jezelf staat, maar ervan wegloopt. Die strijd is nodig, om uiteindelijk de ego los te kunnen laten en je ziel weer te hervinden. Maar helaas is daar nul begeleiding bij. Ik heb genoeg mensen ontmoet die een zelfde proces hebben meegemaakt en dat was het einde van hun depressies, dus het is echt geen gelul. Maar, helaas is het een taboe en dus amper vertegenwoordigd in het westen. Daarom denk ik dat bijvoorbeeld psychedelica echt moet worden uitgeprobeerd, voordat mensen überhaupt aan euthanasie willen doen. Dan is er toch niets meer te verliezen.
Wat jij gelooft en wil geeft jou nog niet het recht een ander de keuze te ontnemen.
Beetje arrogant wel
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_194256649
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 18:28 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Wat jij gelooft en wil geeft jou nog niet het recht een ander de keuze te ontnemen.
Beetje arrogant wel
Tja. Als je het zelf zou hebben meegemaakt, dan gun je dat de ander ook. Volgens jou redenering, moet iedereen zelf het wiel opnieuw uitvinden en als dat niet lukt, laat ze dan maar stikken.
pi_194256659
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 18:34 schreef Grazzle het volgende:

[..]

Tja. Als je het zelf zou hebben meegemaakt, dan gun je dat de ander ook. Volgens jou redenering, moet iedereen zelf het wiel opnieuw uitvinden en als dat niet lukt, laat ze dan maar stikken.
Nee, dat is niet.
Wat ik zeg is dat de mogelijkheid geboden moet worden en eenieder dat voor zichzelf mag beslissen daar wel of geen gebruik van te maken
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_194256669
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 juli 2020 11:08 schreef Lenny77 het volgende:
Een arts kan niet verplicht worden euthanasie uit te voeren. Dit is een gewetenskwestie en daar kan ik alleen maar achter staan. Maar hij/zij moet je dan wel doorverwijzen.
Ik ben ook voorstander van euthanasie bij voltooid leven. Een mens zou gewoon het recht moeten hebben om op een humane manier uit het leven te mogen glijden (actieve euthanasie of via 'gifbeker' op je eigen moment).
Maar 15 jaar vind ik echt te jong! Iemand die het eerste lief kwijt raakt denkt op die leeftijd al dat het leven geen zin meer heeft. Dus voltooid leven zou een grens mogen hebben! Pak 50 jaar ofzo? Voor de andere gevallen (ook de jeugd) is er de optie van ondraaglijk lichamelijk en/of psychisch lijden en de bijhorende trajecten.
De wetgeving ivm euthanasie bij dementie, hersenbloedingen enz zou wel uitgebreid mogen worden. Eénmaal dement heb je niets meer te zeggen, of je nou een wilsverklaring hebt of niet. En dat is echt jammer...
Dit ja.
pi_194256703
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 18:36 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Nee, dat is niet.
Wat ik zeg is dat de mogelijkheid geboden moet worden en eenieder dat voor zichzelf mag beslissen daar wel of geen gebruik van te maken
Ja, maar wat ik merk wat je niet begrijpt, is dat die ZELF die dus over zichzelf beslist, niet zuiver is op zo'n moment. Dat noem ik de ego. Want, die is helemaal verzadigd met flauwe kul van dat moment. Dus ik ben bang dat daardoor dus keuzes worden gemaakt, waar ze anders spijt van zouden krijgen, want ik geloof in een diepere laag in diegene die echt wel wilt leven. Daarom zei ik dus bijvoorbeeld psychedelics, die heeft een extreem hoog percentage gevallen van mensen die daardoor niet meer depressief/suicidaal zijn. Daarom ben ik er dus op tegen. Heeft niks met arrogantie te maken, maar met optimisme, hoop en vertrouwen in die mensen. Vaak herkennen mensen pas die ego, met bijvoorbeeld psychedelica.
pi_194256759
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 18:40 schreef Grazzle het volgende:

[..]

Ja, maar wat ik merk wat je niet begrijpt, is dat die ZELF die dus over zichzelf beslist, niet zuiver is op zo'n moment. Dat noem ik de ego. Want, die is helemaal verzadigd met flauwe kul van dat moment. Dus ik ben bang dat daardoor dus keuzes worden gemaakt, waar ze anders spijt van zouden krijgen, want ik geloof in een diepere laag in diegene die echt wel wilt leven. Daarom zei ik dus bijvoorbeeld psychedelics, die heeft een extreem hoog percentage gevallen van mensen die daardoor niet meer depressief/suicidaal zijn. Daarom ben ik er dus op tegen. Heeft niks met arrogantie te maken, maar met optimisme, hoop en vertrouwen in die mensen. Vaak herkennen mensen pas die ego, met bijvoorbeeld psychedelica.
Wat jij niet begrijpt is dat dit alles jouw zienswijze is en je jouw zienswijze projecteert op anderen.jij hoeft er ook geen gebruik van te maken maar laat anderen zelf hun keuze maken
Nogal arrogant en weinig empathisch van je
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_194256815
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 18:48 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Wat jij niet begrijpt is dat dit alles jouw zienswijze is en je jouw zienswijze projecteert op anderen.jij hoeft er ook geen gebruik van te maken maar laat anderen zelf hun keuze maken
Nogal arrogant en weinig empathisch van je
Dus je mag niet voor anderen waken? En anderen helpen? Ik denk dat je te individualistisch denkt. We hebben elkaar nodig. Volgens jou methode, zouden veel meer mensen zelfmoord plegen, als het leven even tegen zit. Lekker pessimistisch. Het zal je kind maar zijn, dan zou je eerst ook alles proberen voordat ze zelf het besluit nemen.
pi_194257534
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 18:53 schreef Grazzle het volgende:

[..]

Dus je mag niet voor anderen waken? En anderen helpen?
waar zeg ik dat?
quote:
Ik denk dat je te individualistisch denkt.
We hebben elkaar nodig. Volgens jou methode, zouden veel meer mensen zelfmoord plegen, als het leven even tegen zit.
waarom? Ik zeg toch nergens dat als iemand roept dat ie er een einde aan wil maken hij zo een pil krijgt?
quote:
Lekker pessimistisch.
nee realistisch
quote:
Het zal je kind maar zijn, dan zou je eerst ook alles proberen voordat ze zelf het besluit nemen.
Mijn kind van 75+? Want daar gaat het wetsvoorstel over.
Maar ook jonger moet het gewoon mogelijk gemaakt worden wmb.
En zou het mijn kind zijn? Ja ik zou alles proberen om hem/haar ervan te weerhouden. Maar wat als dat niet genoeg is?
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_194258037
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 juli 2020 19:47 schreef devlinmr het volgende:

[..]

waar zeg ik dat?
[..]

waarom? Ik zeg toch nergens dat als iemand roept dat ie er een einde aan wil maken hij zo een pil krijgt?
[..]

nee realistisch
[..]

Mijn kind van 75+? Want daar gaat het wetsvoorstel over.
Maar ook jonger moet het gewoon mogelijk gemaakt worden wmb.
En zou het mijn kind zijn? Ja ik zou alles proberen om hem/haar ervan te weerhouden. Maar wat als dat niet genoeg is?
De grap is dat er niet genoeg wordt gedaan. Daarom dus optimistisch. Maar goed, agree to disagree.
  zaterdag 25 juli 2020 @ 20:43:41 #123
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_194258103
Ik vind dat het moet kunnen. Maar dat gedoe met artsen en pilletjes is een rompslomp. Geef die mensen gewoon een klauwhamer. :)
soooo, da's mooi!
  zaterdag 25 juli 2020 @ 20:45:28 #124
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_194258124
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2020 19:41 schreef Eightyone het volgende:

[..]

Ik zou bij een serieuze doodswens nog wel door blijven emmeren zolang m'n ouders nog leven.

Maar daarna ligt het wmb open.

(Ik heb geen kinderen en ook geen kinderwéns; dat scheelt nogal.)
Same here.
soooo, da's mooi!
pi_194258442
Pil van Drion zou wel een goede eerste stap zijn
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')