abonnement Unibet Coolblue
pi_194107142
Ik ben bezig in mijn schuur een ruimte te bouwen voor mijn dochter haar cavia's. Ik moet wat elektriciteit aanleggen en wat oude kabels verwijderen. Ik heb zelf nog wat kabel liggen, volgens mij YmVK. Kan het zijn dat dit tegenwoordig XmVK genoemd wordt of zo?

Op de kabel staat 2x2,5 + 2,5. Volgens mij is dit hetzelfde als 3x2,5 of 3G2,5. Toch? Ik weet het niet zeker, maar meen ooit opgevangen te hebben dat in oude aanduidingen de diameter van de aardedraad apart genoemd werd.

Wie kan mij verder helpen? Ik wil zeker weten dat ik straks niet voor verrassingen kom te staan.
Old Tyme Hardcore!
pi_194107397
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2020 22:37 schreef Slapshot het volgende:
Ik ben bezig in mijn schuur een ruimte te bouwen voor mijn dochter haar cavia's. Ik moet wat elektriciteit aanleggen en wat oude kabels verwijderen. Ik heb zelf nog wat kabel liggen, volgens mij YmVK. Kan het zijn dat dit tegenwoordig XmVK genoemd wordt of zo?

Op de kabel staat 2x2,5 + 2,5. Volgens mij is dit hetzelfde als 3x2,5 of 3G2,5. Toch? Ik weet het niet zeker, maar meen ooit opgevangen te hebben dat in oude aanduidingen de diameter van de aardedraad apart genoemd werd.

Wie kan mij verder helpen? Ik wil zeker weten dat ik straks niet voor verrassingen kom te staan.
Xmvk is de hobbyversie van ymvk.

De kabel die je hebt is grondkabel. 2x2,5+aardlitze van 2,5. 3x2,5 is normale kabel. De eerste kan je wel voor de toepassing van de laatste gebruiken, niet andersom
pi_194109531
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2020 22:53 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Xmvk is de hobbyversie van ymvk.

De kabel die je hebt is grondkabel. 2x2,5+aardlitze van 2,5. 3x2,5 is normale kabel. De eerste kan je wel voor de toepassing van de laatste gebruiken, niet andersom
Dank je. Is een aardlitze niet altimeter een gevlochten draad? Bij deze kabel is het gewoon een groe/gele draad...
Old Tyme Hardcore!
pi_194109671
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2020 08:43 schreef Slapshot het volgende:
Dank je. Is een aardlitze niet altimeter een gevlochten draad? Bij deze kabel is het gewoon een groe/gele draad...
Grondkabel heeft de toevoeging -as, en inderdaad een aardscherm (litze) om de kabel heen.

Je hebt dus een bovengrondse kabel. Bij YmvK is de isolatie iets dikker dan bij XmvK. Maar voor 230 V. toepassingen maakt dat alllemaal niets uit.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 17 juli 2020 @ 08:45:24 #5
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_194124486
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2020 22:53 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Xmvk is de hobbyversie van ymvk.
Nee, YMVK is brandvertragend itt. XMVK (en daarom dikkere of andere isolatie). Het klopt wel dat je het daarom zelden in huizen tegenkomt omdat het niet nodig is.
pi_194128553
Nee, XmVK is de "lichtere" installatie kabel voor het aansluiten van verlichting, WCDs enz.
Heeft een dunnere mantel dan YmVK en mag daarom niet in kabelgoten en bundels gebruikt worden..

YmVK-mb (moeilijk brandbaar) is dikkere installatie kabel, welke inderdaad vooral door de installateurs word gebruikt,
en ook toegepast mag worden in kabelgoten en bundels.

quote:
De isolatiedikte van de XMVK kabel is altijd 0,6mm en die van een YMVK kabel minstens 0,7mm. Een YMVK kabel is dus dikker, wat betekent dat deze kabel beter is geïsoleerd. Bovendien is de YMVK-kabel ook moeilijk brandbaar (mb). YMVK kabels worden daarom ook wel YMVKmb kabels genoemd. YMVK kabels zijn geschikt voor laagspanningsvoedingen en stuurstroom tot 1kV.

XMVK kabels worden voornamelijk gebruikt voor lichte voedingen tot 450/750V. Ze zijn dunner en minder goed geïsoleerd, maar zijn daardoor ook makkelijker verwerkbaar. XMVK kabels zijn bovendien niet geschikt voor het bundelen.
Doorgaans hebben de bouwmarkten alleen XmVK liggen (vandaar bijnaam "DHZ-kabel").

Nog ouder is de VmVK kabel; deze mag dus niet meer toegepast worden.
pi_194167942
Dank voor de info allen. Ik heb de 2x2,5 + 2,5 gewoon gebruikt.
Old Tyme Hardcore!
pi_194168134
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2020 21:53 schreef Slapshot het volgende:
Dank voor de info allen. Ik heb de 2x2,5 + 2,5 gewoon gebruikt.
Is prima hoor.
Vakman pur sang
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')