abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 13 juli 2020 @ 23:16:36 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_194077327
quote:
'Tienduizenden uitgebuit als moderne slaven in textielfabrieken Leicester'



In textielfabrieken in de Engelse stad Leicester werken duizenden mensen in moderne slavernij, zegt een Britse parlementariër tegen de nieuwssite Sky News. Het zou gaan om zo'n 10.000 mensen die ver onder het minimumloon en onder erbarmelijke omstandigheden kleding produceren voor grote webwinkels.

Parlementslid Andrew Bridgen spreekt van een 'samenzwering van stilte' in de stad. Daardoor zouden fabriekseigenaren arbeiders jarenlang hebben kunnen uitbuiten.

De misstanden in de textielsector worden bevestigd in een eveneens vandaag verschenen rapport van een Britse denktank en een anti-slavernijorganisatie. Daarin staat dat in heel Groot-Brittannië ten minste 100.000 mensen als moderne slaven worden misbruikt. Het gaat zowel om Britse als buitenlandse werknemers.

Ver onder het minimumloon
Al tientallen jaren gaan er geruchten rond dat arbeiders zwaar worden onderbetaald in veel van de 1500 textielfabrieken in Leicester, meldt Sky News. Het minimumloon in het Verenigd Koninkrijk is 8,72 pond (omgerekend 9,65 euro) per uur. Maar in de fabrieken zouden werknemers die machines bedienen 3 pond per uur krijgen, voor mensen die kleding inpakken zou dat 2 pond zijn.

De nieuwssite sprak met meerdere werknemers van een textielfabriek:

VIDEO BIJ BRON

De loco-burgemeester van Leicester, Adam Clarke, zegt al langer van de uitbuiting op de hoogte te zijn. "Het probleem is het gevolg van slechte regelgeving en -wetgeving en uitbuiting op elk niveau", zegt hij.

De uitbuiting vindt niet alleen plaats in de textielfabrieken, maar ook op boerderijen en in bordelen, staat in het rapport It Still Happens Here over moderne slavernij. "Bijna tweehonderd jaar nadat Groot-Brittannië de slavernij officieel afschafte, worden er nog steeds mensen op grote schaal gebruikt als moderne slaven", schrijft de denktank.

Boohoo
Leicester was begin deze maand ook al in het nieuws door een verslag van een verslaggever van The Sunday Times die undercover werkte in een fabriek voor de Britse kledinggigant Boohoo. Hij verdiende naar eigen zeggen 3,50 pond per uur en de werkomstandigheden waren ondermaats. Verschillende grote webwinkels, waaronder Asos en Zalando, deden het merk vervolgens in de ban.

Volgens de Verenigde Naties werken wereldwijd meer dan 40 miljoen mensen in moderne slavernij. Het gaat voornamelijk om vrouwen, die worden gedwongen tot arbeid of prostitutie, of die tegen hun zin worden uitgehuwelijkt.

https://nos.nl/artikel/23(...)ieken-leicester.html
quote:
“Tot 10.000 mensen werken als slaven in textielfabrieken in Leicester voor amper 2,2 euro per uur”



In de textielfabrieken in de stad Leicester, in het centrum van Engeland, worden tot 10.000 mensen tewerkgesteld in omstandigheden die vergelijkbaar zijn met een moderne vorm van slavernij. Dat heeft een lokale volksvertegenwoordiger vandaag aangeklaagd.

Volgens het Britse parlementslid Andrew Brigden, van de Conservative Party, worden in de textielbedrijven tot 10.000 mensen tewerkgesteld voor een loon van nauwelijks 2 pond (2,2 euro) per uur.

Minister van Binnenlandse Zaken Priti Patel beklemtoonde vandaag voor het parlement dat ze dergelijke praktijken veroordeelt. Haar ministerie kondigt ook een onderzoek aan.

Een uitbraak van het nieuwe coronavirus vormde eind juni de aanleiding voor een verlenging van de lockdown in de industriestad met minstens twee weken. Maar daardoor werd ook de aandacht gevestigd op de praktijken in de textielfabrieken in Leicester. De productie in de kledingfabrieken werden tijdens de lockdown gewoon voortgezet. De ondernemingen worden er daardoor van verdacht een rol te hebben gespeeld bij de nieuwe besmettingsgolf in de regio.

https://www.hln.be/nieuws(...)ro-per-uur~abb52f84/
--------------------
Dit soort toestanden vind ik echt enorm schockend, wellicht maakt dat mij naïef, maar de schaal waarop dit in een westers land gebeurt verbaast mij echt.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_194077431
Hoax, 200 jaar geleden waren er nog geen webwinkels
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 13 juli 2020 @ 23:25:39 #3
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_194077504
Het verbaast me nog het meest dat er in een redelijk gemiddelde stad 1500 (!) fabrieken zijn...in één sector :o
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  maandag 13 juli 2020 @ 23:26:14 #4
8369 speknek
Another day another slay
pi_194077515
Wat een derdewereldland is dat toch ook.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_194077703
En dat in het oh zo ontwikkelde Engeland? Ik ben geschokt! Is de ambassadeur al op het matje geroepen?
Don't follow me, I'm just a man.
pi_194077858
quote:
1s.gif Op maandag 13 juli 2020 23:25 schreef heywoodu het volgende:
Het verbaast me nog het meest dat er in een redelijk gemiddelde stad 1500 (!) fabrieken zijn...in één sector :o
Wanneer is het een fabriek hè? Als je kijkt naar industrieterreinen van 1900 zijn het minder grote gebouwen dan je voor ogen had.
Als er allemaal ‘kleine merkjes’ daar zitten, kan je er best aan komen.

En het is een eyeopener dat niet alle kleding uit Europa onder goede omstandigheden gemaakt is. Ik ga daar wel zo’n beetje van uit.
  dinsdag 14 juli 2020 @ 00:14:47 #7
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_194078483
Ik heb gelukkig geen 'made in England' kleren.
  dinsdag 14 juli 2020 @ 01:26:58 #9
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_194078591
Is dit nieuws? Het gaat niet eens over een EU land.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  dinsdag 14 juli 2020 @ 04:51:52 #10
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_194078815
Inb4 “Je hoeft er niet te werken!!!l
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  dinsdag 14 juli 2020 @ 04:55:15 #11
117098 Hathor
Effe niet
pi_194078819
Als je met je domme kop zo'n contract ondertekent is het geen slavernij meer je. :{w
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  dinsdag 14 juli 2020 @ 06:47:35 #12
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_194078907
Dergelijke uitbuitingspraktijken zijn ook in Nederland aan de orde van de dag. Lees bijvoorbeeld dit boek:


En recentelijk dit verhaal in het AD:
quote:
Vleesindustrie behandelt ook medewerkers als vee: intimideren en ophokken

Het AD beschrijft in een uitgebreide en doorwrochte reportage de schrijnende misstanden in de vleesindustrie. Dit keer gaat het niet over de slechte behandeling van dieren maar van de erbarmelijke omstandigheden waarin de medewerkers, voor het grootste deel arbeidsmigranten, wonen en werken.

Van de 12.000 medewerkers in de vleesverwerkende industrie zijn er 7.500 arbeidsmigrant. Ze worden gelokt met verhalen over hoge beloningen maar ontdekken al snel de rauwe werkelijkheid. Van het salaris wordt een fors deel ingehouden voor ‘huisvestingskosten’. In de praktijk betekent dat leven onder onacceptabele omstandigheden.

In de boerderij vlak bij Oss is de penetrante geur van mest voor de veertien arbeidsmigranten nooit ver weg. En we horen de schapen blaten die in de stallen naast de boerderij leven. Het huis kom je binnen via het opzijduwen van plastic flappen. Overal hangen kleefstrips vol vliegen. Voor zo’n locatie midden op het platteland, waarbij een kamer wordt gedeeld met een huisgenoot en ze een uur moeten rijden naar hun werk, wordt in de regel grofweg 300 euro ingehouden op hun maandsalaris, waarna uiteindelijk ongeveer 1000 euro overblijft.

Anderen worden in amper bewoonbare panden net over de grens met Duitsland gepropt. De krant schrijft dat in een huis voor vier personen wel 18 bewoners zijn aangetroffen. Van de douche konden ze slechts om de paar dagen gebruikmaken wat alleen al vanuit hygiënisch oogpunt onwenselijk is voor slachterijmedewerkers. Die huisvestingspraktijken zijn volgens de krant de belangrijkste inkomstenbron voor de uitzendbureau’s en een drukmiddel tegen de arbeiders. Wie ontslagen wordt is meteen zijn of haar huisvesting kwijt.

Het AD beschrijft hoe rond het werk een sfeer van intimidatie hangt. Zo is er het voorval van een medewerkers die zich beklagen en vervolgens door onbekende mannen in elkaar worden geslagen Dat leidt tot een cultuur van zwijgen. Met veel moeite weet de krant medewerkers over te halen tot een gesprek maar al bij aanvang van het interview wordt duidelijk dat ze verraden zijn door een van hun collega’s. Wie klikt, krijgt voordeel.

Het werk is zwaar en monotoon. Elke arbeider krijgt een enkele handeling in het verwerkingsproces toegewezen en moet die de hele dag herhalen, soms wel twaalf uur op een dag. Veel arbeidsmigranten houden het al na de eerste maand gezien en keren terug naar huis.

Voor de ernstige misstanden voert de krant een aantal verklaringen op. Zo is door moordende concurrentie de winstmarge extreem klein, een half procent, waardoor op alles afgeknepen moet worden. Daarnaast is het toezicht verdeeld over een groot aantal instanties, van arbeidsinspectie tot ggd, waardoor er gaten in vallen en niemand overzicht heeft. De reportage vermeldt verbazingwekkende praktijken rond het bestrijden van de coronacrisis waarbij een bedrijf nauwkeurig wordt onderzocht nadat er een uitbraak van het virus is aangetroffen terwijl een soortgelijk bedrijf even verderop ongemoeid gelaten wordt. Controleurs zien op basis van de regels geen reden daar in actie te komen.

Een andere oorzaak is de flexibilisering van de arbeid. Het Aanjaagteam Arbeidsmigranten, geleid door oud-fractievoorzitter van de SP Emile Roemer, dat de problemen moet inventariseren en oplossingen bedenken:

Dat uitzendpersoneel voor zowel werk, huis als zorgverzekering van één bureau afhankelijk is, heeft zijn sterke aandacht. De uitwassen in overvolle, slechte woningen ook. Daarnaast onderzoekt Roemer regulering om malafide uitzenders onder handen te nemen. Duitsland zette al een stevige stap. Daar moeten de vleesbedrijven hun personeel vanaf volgend jaar zelf in vaste dienst nemen. Is dat ook voor Nederland een optie? Roemer zegt er serieus naar te kijken. ,,Dat het een interessante suggestie is die nader onderzoek vraagt, is absoluut waar.”

https://joop.bnnvara.nl/n(...)-medewerkers-als-vee
De neoliberale partijen D66 en VVD streven er nu eenmaal naar om de positie van werknemers te verzwakken door bijvoorbeeld flexwerk te stimuleren. En dan neemt de kans op uitbuiting toe.
pi_194078945
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 06:47 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Dergelijke uitbuitingspraktijken zijn ook in Nederland aan de orde van de dag. Lees bijvoorbeeld dit boek:
[ afbeelding ]

En recentelijk dit verhaal in het AD:
[..]

De neoliberale partijen D66 en VVD streven er nu eenmaal naar om de positie van werknemers te verzwakken door bijvoorbeeld flexwerk te stimuleren. En dan neemt de kans op uitbuiting toe.
In principe hoeft de kans op uitbuiting niet toe te nemen, als de overheid overtredende bedrijven hoge boetes oplegt en na 3 overtreding sluit, de directeur in de bak verdwijnt en hun zelf opgestelde regels eens gaat handhaven.

Die reactie van de locoburgemeester van leicester is natuurlijk veelzeggend en tekenend voor falende overheden.

quote:
De loco-burgemeester van Leicester, Adam Clarke, zegt al langer van de uitbuiting op de hoogte te zijn. "Het probleem is het gevolg van slechte regelgeving en -wetgeving en uitbuiting op elk niveau", zegt hij.
pi_194078948
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2020 23:16 schreef Nikonlover het volgende:

[..]


[..]

--------------------
Dit soort toestanden vind ik echt enorm schockend, wellicht maakt dat mij naïef, maar de schaal waarop dit in een westers land gebeurt verbaast mij echt.
Gelukkig is Brexit bijna een feit.
Het blijft mij verbazen hoe slecht men voor arme mensen zorgt in Groot Brittannië. Daar mogen ze zich echt wel voor schamen.
Hoeveel jonko's moeten we smoken, voordat we vrij zijn, van dit regime?
pi_194078978
De Nederlandse overheid heeft ruim 17.000.000 slaven in dienst, Die iedere dag en nacht worden uitgebuit...
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 14 juli 2020 @ 07:48:38 #16
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_194079061
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 07:25 schreef cempexo het volgende:
De Nederlandse overheid heeft ruim 17.000.000 slaven in dienst, Die iedere dag en nacht worden uitgebuit...
_O-
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_194079067
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 07:25 schreef cempexo het volgende:
De Nederlandse overheid heeft ruim 17.000.000 slaven in dienst, Die iedere dag en nacht worden uitgebuit...
Nee Jo Biden, een paar nulletjes te veel...

Het probleem schijnt te zijn de uitzendbureaus die zowel voor werk, zorgverzekering en inkomen zorgen en dat leidt tot een zwijgcultuur want als je een klacht oppert, kun je alles kwijtraken. En dan zijn er uitzendbureaus die met criminelen werken om je het zwijgen op te komen leggen. In Duitsland willen ze nu dat de vleesfabrieken de werknemers in dienst nemen.
pi_194079069
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 06:47 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Dergelijke uitbuitingspraktijken zijn ook in Nederland aan de orde van de dag. Lees bijvoorbeeld dit boek:
[ afbeelding ]

En recentelijk dit verhaal in het AD:
[..]

De neoliberale partijen D66 en VVD streven er nu eenmaal naar om de positie van werknemers te verzwakken door bijvoorbeeld flexwerk te stimuleren. En dan neemt de kans op uitbuiting toe.
Ook met aftrek van woonkosten zit je met 1000 per maand - bij een 40 urige werkweek - nog op 6,25 per uur.
De praktijken in Leicester waar een derde tot de helft betaald worden zijn dus nog wel een pak erger.

Niet dat ik Nederlandse praktijken goedkeur, maar met 320 pond per maand kan je in de UK niet leven, in NL met 1000 ex huur is het niet ondoenbaar.
pi_194079112
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 06:47 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Dergelijke uitbuitingspraktijken zijn ook in Nederland aan de orde van de dag. Lees bijvoorbeeld dit boek:
[ afbeelding ]

En recentelijk dit verhaal in het AD:
[..]

De neoliberale partijen D66 en VVD streven er nu eenmaal naar om de positie van werknemers te verzwakken door bijvoorbeeld flexwerk te stimuleren. En dan neemt de kans op uitbuiting toe.
In dit boekje gaat het kennelijk over mensen die minimumloon + verdienen, slechts 300 euro voor verblijf hoeven te betalen en weer kunnen gaan als ze daar zin in hebben. Als er argumenten op tafel moeten komen als 'de schapen bij de buren blaten irritant' dan is er al heel veel wel goed geregeld volgens mij.

Groot verschil met de textielwerkers uit de OP en al helemaal met slaven.
pi_194079147
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 07:57 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

In dit boekje gaat het kennelijk over mensen die minimumloon + verdienen, slechts 300 euro voor verblijf hoeven te betalen en weer kunnen gaan als ze daar zin in hebben. Als er argumenten op tafel moeten komen als 'de schapen bij de buren blaten irritant' dan is er al heel veel wel goed geregeld volgens mij.

Groot verschil met de textielwerkers uit de OP en al helemaal met slaven.
In een verblijf mét dertig anderen. Iedereen betaalt 300 euro en daar zit vooral de winst voor de uitzendbureaus.
En dan 1 douche waardoor ze na een dag uitbenen niet eens kunnen douchen vaak.
De samenvatting van Joop.nl stelt het juist rooskleurig voor inderdaad. De journalist vergeet een aantal belangrijke zaken. Het hele artikel stond zaterdag in het AD.

[ Bericht 3% gewijzigd door Mondkapje op 14-07-2020 08:11:15 ]
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie dinsdag 14 juli 2020 @ 08:16:49 #21
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_194079270
Even advocaat van de duivel maar hoe zit zoiets precies? Er staat dat er ook Britten werken, maar zij kunnen toch iets anders zoeken, bijv horeca, andersoortige fabriek, schoonmaker oid? :@ Hoe dat voor de buitenlandse werknemers zit weet ik niet.

Verder natuurlijk belachelijk dat dit gebeurt. Maar helaas wil het gros niet de ‘echte’ prijs voor kleding betalen en wil het steeds meer en meer en dan het liefst ook sneller. Wegwerpcultuur.
I guess words are a motherfucker.
I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
pi_194079321
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 07:25 schreef cempexo het volgende:
De Nederlandse overheid heeft ruim 17.000.000 slaven in dienst, Die iedere dag en nacht worden uitgebuit...
Precies, de overheden van alle landen gunnen normale mensen onvoldoende geld om royaal van de kunnen leven. De meeste normale mensen kunnen de aanhoudende drukte bij supermarkten dus niet ontwijken, wegens gebrek aan geld om met een taxi te zoeken naar een supermarkt waar niet zoveel drukte is.
pi_194079534
quote:
11s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 08:16 schreef ChipsZak. het volgende:
Maar helaas wil het gros niet de ‘echte’ prijs voor kleding betalen en wil het steeds meer en meer en dan het liefst ook sneller. Wegwerpcultuur.
Krijgt de consument weer de schuld terwijl het toch echt de schijnheilige bedrijven zijn die steeds regels blijven overtreden om maar zo goedkoop mogelijk te kunnen produceren. En de markwting mensen maar blijven roepen dat consumenten goedkope kleding eisen. Omgekeerde wereld.

Als de consument alleen duurdere kleding kan kopen zullen de appeltjes op de knieën wel weer vanzelf terug komen zoals dat heel gebruikelijk was tot 1990.
  dinsdag 14 juli 2020 @ 08:48:53 #24
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_194079544
Nou Sylvana Simons, slavernij bestaat dus nog steeds. Ga je hier eens druk om maken.
Scratch a liberal and you will find a fascist
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 14 juli 2020 @ 09:47:15 #25
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_194080312
quote:
11s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 08:16 schreef ChipsZak. het volgende:
Even advocaat van de duivel maar hoe zit zoiets precies? Er staat dat er ook Britten werken, maar zij kunnen toch iets anders zoeken, bijv horeca, andersoortige fabriek, schoonmaker oid? :@ Hoe dat voor de buitenlandse werknemers zit weet ik niet.

Verder natuurlijk belachelijk dat dit gebeurt. Maar helaas wil het gros niet de ‘echte’ prijs voor kleding betalen en wil het steeds meer en meer en dan het liefst ook sneller. Wegwerpcultuur.
Tja, ik wil best meer betalen hoor. Geen probleem. Ik heb ook liever kleding en producten die wat langer meegaan. Maar ik ga er vanuit dat als het gemaakt is in Europa dat de arbeidsomstandigheden wel in orde zijn. Blijkbaar ben ik te naief wat dat betreft.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_194080341
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 08:48 schreef EdvandeBerg het volgende:
Nou Sylvana Simons, slavernij bestaat dus nog steeds. Ga je hier eens druk om maken.
Dan gaan we pas driehonderd jaar later doen.
  dinsdag 14 juli 2020 @ 10:56:35 #27
168739 Red_85
'echt wel'
pi_194081398
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 08:47 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Krijgt de consument weer de schuld terwijl het toch echt de schijnheilige bedrijven zijn die steeds regels blijven overtreden om maar zo goedkoop mogelijk te kunnen produceren. En de markwting mensen maar blijven roepen dat consumenten goedkope kleding eisen. Omgekeerde wereld.

Als de consument alleen duurdere kleding kan kopen zullen de appeltjes op de knieën wel weer vanzelf terug komen zoals dat heel gebruikelijk was tot 1990.
Voor die afgeragte spijkerbroeken met gaten in de knieën wordt nu anders grief geld betaald.

Wel prachtig. Op iedere broek die ik had met een gat in de knieën zat zo'n Ajax strijk patch. Fantastisch. Maakte m'n broeken bijna stuk met moedwil *)
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_194081424
quote:
11s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 08:16 schreef ChipsZak. het volgende:
Even advocaat van de duivel maar hoe zit zoiets precies? Er staat dat er ook Britten werken, maar zij kunnen toch iets anders zoeken, bijv horeca, andersoortige fabriek, schoonmaker oid? :@ Hoe dat voor de buitenlandse werknemers zit weet ik niet.

Verder natuurlijk belachelijk dat dit gebeurt. Maar helaas wil het gros niet de ‘echte’ prijs voor kleding betalen en wil het steeds meer en meer en dan het liefst ook sneller. Wegwerpcultuur.
dit is onzin. Een consument koopt iets wat in de winkel ligt.
Liggen er producten in de winkel tegen de eerlijke prijs en niks lager dan kiest de consument dit.
Iets wat een consument niet kent kan ook niet gevraagd worden.

Kijk als de goedkope producten nu weg gaan, dan klagen consumenten, omdat ze kennen dat het goedkoper kan. Was dit goedkope nooit in de winkel gekomen, dan was er niks aan de hand geweest.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194081842
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 08:01 schreef Mondkapje het volgende:

[..]

In een verblijf mét dertig anderen. Iedereen betaalt 300 euro en daar zit vooral de winst voor de uitzendbureaus.
En dan 1 douche waardoor ze na een dag uitbenen niet eens kunnen douchen vaak.
De samenvatting van Joop.nl stelt het juist rooskleurig voor inderdaad. De journalist vergeet een aantal belangrijke zaken. Het hele artikel stond zaterdag in het AD.
Uitzendbureaus mogen winst maken. Deze mensen hebben een vrije keuze en kunnen die toepassen door weer te vertrekken. Dat ze met 30 man in een huis zitten zegt mij niet zo veel. Een studentenkamer, niet perse een betere huisvesting, is over het algemeen duurder.

Het enige is dan de douche, dat is idd erg karig maar ook hier geldt dat ze het niet hoeven te accepteren. In ruil voor deze weliswaar matige voorzieningen verdienen ze 2x modaal omgerekend naar het eigen land met ongeschoold werk. Moeten we dat dan uitbuiting noemen? Of zullen we dat woord gewoon een keer bewaren voor echte misstanden

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 14-07-2020 11:26:41 ]
  dinsdag 14 juli 2020 @ 11:29:08 #30
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_194081909
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 11:24 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Uitzendbureaus mogen winst maken. Deze mensen hebben een vrije keuze en kunnen die toepassen door weer te vertrekken. Dat ze met 30 man in een huis zitten zegt mij niet zo veel. Een studentenkamer, niet perse een betere huisvesting, is over het algemeen duurder.

Het enige is dan de douche, dat is idd erg karig maar ook hier geldt dat ze het niet hoeven te accepteren. In ruil voor deze weliswaar matige voorzieningen verdienen ze 2x modaal omgerekend naar het eigen land met ongeschoold werk. Moeten we dat dan uitbuiting noemen? Of zullen we dat woord gewoon een keer bewaren voor echte misstanden
Probleem is dat UZB’s die huisvesting verplicht stellen en inhouden op het salaris, en via die constructie dus onder het minimumloon betalen.
Dat moet gewoon aangepakt worden.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_194082132
VOC metaliteit
http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
pi_194082173
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 11:24 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Uitzendbureaus mogen winst maken. Deze mensen hebben een vrije keuze en kunnen die toepassen door weer te vertrekken. Dat ze met 30 man in een huis zitten zegt mij niet zo veel. Een studentenkamer, niet perse een betere huisvesting, is over het algemeen duurder.

Met een studentekamer heb je ook privacy. De uitgebuite expats slapen in stapelbedden met 2 of 4 op een kamer. De wettelijke eisen zijn dat er per bewoner 10 vierkante meter oppervlakte is. Dus een afgeleefd chalet van 60 vierkante meter stoppen ze 6 mensen in. Hier in brabant betalen ze dan daar 400 euro per maand per persoon voor. :'(


https://www.volkskrant.nl(...)gaan-lopen~b3f7f7b4/
pi_194082610
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 11:44 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Met een studentekamer heb je ook privacy. De uitgebuite expats slapen in stapelbedden met 2 of 4 op een kamer. De wettelijke eisen zijn dat er per bewoner 10 vierkante meter oppervlakte is. Dus een afgeleefd chalet van 60 vierkante meter stoppen ze 6 mensen in. Hier in brabant betalen ze dan daar 400 euro per maand per persoon voor. :'(


https://www.volkskrant.nl(...)gaan-lopen~b3f7f7b4/
Dat zie ik in de meeste studentenhuizen ook niet.

Ik zeg niet dat het allemaal super mooi , comfortabel en goed is geregeld maar dit valt voor mij niet onder uitbuiting. Dan weet je gewoon niet wat uitbuiting is, denk ik dan.
pi_194082697
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 10:58 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

dit is onzin. Een consument koopt iets wat in de winkel ligt.
Liggen er producten in de winkel tegen de eerlijke prijs en niks lager dan kiest de consument dit.
Iets wat een consument niet kent kan ook niet gevraagd worden.

Kijk als de goedkope producten nu weg gaan, dan klagen consumenten, omdat ze kennen dat het goedkoper kan. Was dit goedkope nooit in de winkel gekomen, dan was er niks aan de hand geweest.
Dit is wel een erg simpele voorstelling van zaken. Als een product nooit eerder 'goedkoop' is geweest, wil dat niet zeggen dat er geen (grotere) vraag is naar dat product tegen een lagere prijs. Beetje middelbareschooleconomie dit.

Gedachtenexperiment: stel je wil een Tesla model x, maar je vindt die nu te duur. Dan zou je die Tesla model x misschien wel kopen als die 15K zou kosten. Er is nu dus wél al vraag naar Tesla model x' van 15K, ook al is die nog nooit zo goedkoop geweest.
  dinsdag 14 juli 2020 @ 12:23:06 #35
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_194082703
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 08:47 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Krijgt de consument weer de schuld terwijl het toch echt de schijnheilige bedrijven zijn die steeds regels blijven overtreden om maar zo goedkoop mogelijk te kunnen produceren. En de markwting mensen maar blijven roepen dat consumenten goedkope kleding eisen. Omgekeerde wereld.

Als de consument alleen duurdere kleding kan kopen zullen de appeltjes op de knieën wel weer vanzelf terug komen zoals dat heel gebruikelijk was tot 1990.
Voortaan inderdaad alle ARBO-wetgeving omtrent een veilige werkplek maar opheffen, de markt kan dat prima zelf regelen. Denk dat er een heel aantal VVD'ers een stijf piemeltje van zouden krijgen.
We have always been at war with Eastasia.
pi_194082711
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 12:16 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Dat zie ik in de meeste studentenhuizen ook niet.

Ik zeg niet dat het allemaal super mooi , comfortabel en goed is geregeld maar dit valt voor mij niet onder uitbuiting. Dan weet je gewoon niet wat uitbuiting is, denk ik dan.
Uitbuiting is een wat ruimer begrip een baas hebben die overuren niet wilt registreren en dus ook daarvan niets betaald beschouw ik in ieder geval wel al als uitbuiting in onze gereguleerde maatschappij. Maar de arbeidsmigranten zelf weten hun rechten niet en werken gewoon daaraan mee.


Vele uren onbetaald overwerk, gevaarlijke omstandigheden en slapen op een matras in de kantine. Regelmatig duiken er berichten op over de slechte huisvesting en uitbuiting van arbeidsmigranten. Toch is het door de versnipperde controle lastig om iets aan hun situatie te doen - niet in de laatste plaats omdat de migranten zelf niet altijd vinden dat ze worden uitgebuit.
pi_194082745
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 11:29 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Probleem is dat UZB’s die huisvesting verplicht stellen en inhouden op het salaris, en via die constructie dus onder het minimumloon betalen.
Dat moet gewoon aangepakt worden.
Je zou het kunnen zien als gedwongen winkelbeleving, wat verboden is.
pi_194082923
Dan hebben we in Europa in Italië ook nog eens 300.000 Chinezen in de textiel werken waarvan een gedeelte zelfs als illegaal aan het werken is. (waarschijnlijk ook de reden dat corona daar zo huisgehouden heeft)

https://rmx.news/article/(...)g-before-coronavirus

Dan nog de illegale vluchtelingen die in Italië en Spanje in de landbouw te werk gesteld worden onder erbarmelijke omstandigheden.

https://www.volkskrant.nl(...)n-uitgebuit~v386205/

Italië en Spanje serveren ons spotgoedkope slaventomaten. Gesponsord door de EU

:'(

Of te wel wij hebben wel europese regels maar onze bestuurders vinden het blijkbaar toch te moeilijk om deze regels stringent na te leven. Maar kromme komkommers dat moest wel gehandhaafd worden. To zover de prioriteiten van de eu, die lijken er niet voor de burgers te zitten.
pi_194083120
Tja kapitalisme.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_194083227
kapitalisme werkt prima als je nadelen per wet worden verboden. Dat is hier blijkbaar niet het geval, maar in NL komt dit ook voor, dus zo gek is het niet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194083267
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 13:04 schreef sjorsie1982 het volgende:
kapitalisme werkt prima als je nadelen per wet worden verboden. Dat is hier blijkbaar niet het geval, maar in NL komt dit ook voor, dus zo gek is het niet.
Veel nadelen zijn wel al verboden maar blijkbaar te moeilijk om na te leven volgens dezelfde regelmakers. ;)
pi_194083304
De wet moet zo goedkoop mogelijk gehandhaafd worden. Dus als het te moeilijk en te duur is gedogen we deze dingen in het westen.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  dinsdag 14 juli 2020 @ 13:14:31 #43
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_194083355
Iedereen die tegenwoordig een beetje hard moet werken is gelijk een slaaf.. jesus :')
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
  dinsdag 14 juli 2020 @ 13:19:26 #44
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_194083417
Die mensen moeten wel flink door het stof gaan voor een hongerloontje...
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie dinsdag 14 juli 2020 @ 13:42:18 #45
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_194083780
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 10:58 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

dit is onzin. Een consument koopt iets wat in de winkel ligt.
Liggen er producten in de winkel tegen de eerlijke prijs en niks lager dan kiest de consument dit.
Iets wat een consument niet kent kan ook niet gevraagd worden.

Kijk als de goedkope producten nu weg gaan, dan klagen consumenten, omdat ze kennen dat het goedkoper kan. Was dit goedkope nooit in de winkel gekomen, dan was er niks aan de hand geweest.
Maar het goedkope is wel in de winkel gekomen, :'). Iets met vraag en aanbod. Men wil z.s.m. weer nieuwe zooi en iemand moet daar voor dokken. En de consument koopt inderdaad wat in de winkel ligt en kiest daar wel degelijk zelf voor, denk maar aan een Primark, Boohoo, H&M, etc, terwijl er andere keuzes zijn. Liever een shirtje voor 4,- van de Primark, dan een shirt met hetzelfde uiterlijk maar dan eerlijker en duurzaam geproduceerd voor 25,-, bij wijze van. Werkt niet anders dan bij de vleesindustrie bijv. Kiest men daar allemaal massaal voor iets duurzamers? Nee. Ook daar viert de plofkip hoogtij, dus je constatering klopt niet. Het is wel erg naïef te denken dat 'het volk' eerder kiest voor duurder (maar duurzamer) dan goedkoper (en wellicht niet helemaal netjes geproduceerd, maar dat valt makkelijk te negeren).

Ikzelf koop ook wel eens bij H&M etc., maar ben mijzelf op zijn minst terdege bewust van dat ik wel een systeem in stand houdt en soms kies ik daar ook gewoon egoïstisch in. Simple as that. Wel probeer ik steeds betere keuzes te maken op dat gebied, nu vooral met bende waar je sowieso langer mee doet (bijv. schoenen, tassen, jassen, etc.).
I guess words are a motherfucker.
I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
pi_194084714
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 11:44 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Met een studentekamer heb je ook privacy. De uitgebuite expats slapen in stapelbedden met 2 of 4 op een kamer. De wettelijke eisen zijn dat er per bewoner 10 vierkante meter oppervlakte is. Dus een afgeleefd chalet van 60 vierkante meter stoppen ze 6 mensen in. Hier in brabant betalen ze dan daar 400 euro per maand per persoon voor. :'(


https://www.volkskrant.nl(...)gaan-lopen~b3f7f7b4/
Bovendien zorgt het voor oneerlijke concurrentie waarbij uiteraard een werkloze de dupe is. Die is dan zogenaamd lui als hij of zij niet onder die omstandigheden willen werken dat overigens niet meer dan terecht is.
pi_194084772
https://www.ad.nl/buitenl(...)eepsbouwer~a9781f3a/

Ondertussen hekelen wij dat vreselijke communisme maar vinden het allemaal best als we er wel van profiteren op een afschuwelijke manier.
  dinsdag 14 juli 2020 @ 14:32:30 #48
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_194084865
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 04:55 schreef Hathor het volgende:
Als je met je domme kop zo'n contract ondertekent is het geen slavernij meer je. :{w
De termen slavernij en slaaf zijn dus ook aan verandering onderhevig.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_194084887
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 14:26 schreef Cherni het volgende:
https://www.ad.nl/buitenl(...)eepsbouwer~a9781f3a/

Ondertussen hekelen wij dat vreselijke communisme maar vinden het allemaal best als we er wel van profiteren op een afschuwelijke manier.
Ik dacht vooral dat we er geen hinder van hebben, maar het is ook ervan profiteren!
Waarom doen bedrijven dat, ik hoop dat die aanklacht wat oplevert.
pi_194084916
quote:
15s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 13:14 schreef junkiesietze het volgende:
Iedereen die tegenwoordig een beetje hard moet werken is gelijk een slaaf.. jesus :')
Je bent vast welkom bij boohoo voor 2 euro per uur. Waren er maar meer mensen met een mentaliteit als jij!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')