abonnement Unibet Coolblue
  maandag 13 juli 2020 @ 22:09:18 #1
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_194075920
Wellicht is er al een topic over deze band, maar ik kon dat zo snel niet in lijst actieve topics terugvinden.

Tool heeft in 2019 na 13 weer een nieuw album uitgebracht, Fear Inoculum, waar ze voor de Coronacrisis ook mee toerden.

Ik begrijp niet zoveel van de enorme adoratie voor deze band. De muziek zit razend knap in elkaar, vooral op drumgebied. Danny Carey speelt uiterst ingewikkelde ritmes feilloos, zoals te zien is een van de weinige professionele live video's:


Echter: gecompliceerde muziek betekent voor mij niet dat het automatisch ook lekker klinkt. Het is leuk en nogmaals, knap dat je allerlei aparte maatsoorten in een nummer propt, maar als dat uitsluitend het doel wordt van een nummer, begint het een beetje een karikatuur te worden. Dan is de bedoeling mijns inziens niet meer om een tof nummer te schrijven, maar om te laten zien hoe goed je je instrument beheerst en wat technische hoogstandjes je kunt uithalen.

Ik vind er dan ook echt helemaal geen fuck aan en zou me op den duur kapot vervelen tijdens zo'n concert. Maar als je die reacties onder die video's ziet, wordt er door fans gepretendeerd dat alleen Tool als muziek valt te kwalificeren en de rest uitsluitend uit amateurs bestaat. :')

Prima als het je smaak is en je het helemaal geweldig vindt (daar valt niet over te twisten). Ik vraag me alleen af of men dan de muziek zelf zo tof vindt, of meer het technisch hoogstaande spel en de complexiteit van de composities.
  Spellchecker maandag 13 juli 2020 @ 22:33:30 #2
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
  maandag 13 juli 2020 @ 22:41:08 #3
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_194076552
quote:
1s.gif Op maandag 13 juli 2020 22:33 schreef maily het volgende:
Ik vind dit meer iets voor KLB ....
Tja, daar zou je uitsluitend bullshit-reacties krijgen. In dit subforum hoop ik toch meer op wat normale reacties, wellicht ook van fans. :)
  Moderator maandag 13 juli 2020 @ 22:45:08 #4
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_194076667
Ik heb hetzelfde, terwijl ik ook een liefhebber ben van prog/alternative metal. Sommige mensen zijn helemaal lyrisch. Het is technisch goed en origineel maar ik zet het niet op om weer te luisteren.
pi_194077223
Het zal technisch misschien best knap zijn, maar ik vind hun muziek dodelijk saai. Ik kan er echt niet naar luisteren.
pi_194077631
Lateralus heb ik veel geluisterd, tussen deftones en Korn door :+

Daardoor heb ik nu nog wel een gevoel bij tool ook bij de nieuwere muziek. Met name als ik het hoor op een playlist, zelf zal ik het inderdaad niet opzetten.

Wat je zegt over dat complexe: dat heb ik eigenlijk nog meer bij sommige virtuoze pianisten bijvoorbeeld, dat je het knap vindt, maar het doet je helemaal niets.
Bij tool is het dus ook sentiment waarom het wel wat doet denk ik.
  dinsdag 14 juli 2020 @ 21:44:17 #7
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_194091454
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2020 23:32 schreef MevrouwPuff het volgende:
Lateralus heb ik veel geluisterd, tussen deftones en Korn door :+

Daardoor heb ik nu nog wel een gevoel bij tool ook bij de nieuwere muziek. Met name als ik het hoor op een playlist, zelf zal ik het inderdaad niet opzetten.

Wat je zegt over dat complexe: dat heb ik eigenlijk nog meer bij sommige virtuoze pianisten bijvoorbeeld, dat je het knap vindt, maar het doet je helemaal niets.
Bij tool is het dus ook sentiment waarom het wel wat doet denk ik.
Wat jij noemt over pianisten heb ik ook bij zangers/zangeressen die aan die talentenjachten meedoen. Sommigen hebben een perfecte techniek, zijn ontzettend veelzijdig met hun stem, alles is loepzuiver, het bereik is enorm.

Die worden dan (kortstondig uiteraard) bewierrookt in zo'n programma, over hoe vreselijk goed ze kunnen zingen. Alleen: ze zingen covers, het is niet van henzelf. Het is niet uniek. Daarom heb ik er ook geen enkel gevoel bij, zoals ik dat bij de originele artiest wel zou hebben.

Daarnaast is het hier vaak ook een showcase van zoveel mogelijk technieken toepassen in een nummer, om te laten zien waar je toe in staat bent. Dan krijg je dus commentaren als: "het is beter dan de artiest zelf." Nee, dat is het dus niet. Een artiest maakt een nummer zoals hij/zij dat bedoeld heeft. Dat iemand het technisch beter uitvoert, betekent niet dat ze het nummer beter maken.

Dit laatste gaat overigens niet op voor Tool natuurlijk, omdat zij een behoorlijk eigen stijl hebben. Maar het krampachtige moeilijk doen, ieder nummer weer, wordt in mijn ogen echt dodelijk saai op den duur.
pi_194109812
Ik ben na Ænima afgehaakt. Undertow (en iets minder, de EP Opiate) heb ik grijsgedraaid, maar toen ze begonnen met dat progrock gefröbel was ik er snel klaar mee.
Ich fälle Bäume und hupf und spring, steck Blumen in die Vas
Ich schlupf in Frauenkleider, und lummel mich in Bars
  donderdag 16 juli 2020 @ 09:15:55 #9
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_194109832
Ik vond er vroeger niets aan. Begreep er ook weinig van.

Nu jaren later nog eens geprobeerd en nu pakt het me wel.
  zaterdag 18 juli 2020 @ 00:59:17 #10
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_194137655
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2020 09:15 schreef Ixnay het volgende:
Ik vond er vroeger niets aan. Begreep er ook weinig van.

Nu jaren later nog eens geprobeerd en nu pakt het me wel.
Nog een specifiek album, of alles?

Er valt mijns inziens weinig aan te begrijpen. Je vindt het goed, redelijk of gewoon kut. :) Ik las dat diehard Tool-fans nog wel eens als pretentieus worden gezien, omdat ze ook beweren de muziek te begrijpen, in tegenstelling tot iemand die het gewoon bagger vindt. :')
  zaterdag 18 juli 2020 @ 13:01:21 #11
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_194142638
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2020 00:59 schreef Repentless het volgende:

[..]

Nog een specifiek album, of alles?

Er valt mijns inziens weinig aan te begrijpen. Je vindt het goed, redelijk of gewoon kut. :) Ik las dat diehard Tool-fans nog wel eens als pretentieus worden gezien, omdat ze ook beweren de muziek te begrijpen, in tegenstelling tot iemand die het gewoon bagger vindt. :')
Ik denk dat ik Aenima het beste werk van hun vind. Meest origineel en meest onderscheidend van andere bands. Het is zeker niet mijn favoriete band, maar ik begrijp het nu en eerder niet.
  zondag 19 juli 2020 @ 08:15:18 #12
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_194155491
Ik ben voornamelijk fan van de hypnotiserende zang van Maynard James Keenan. Als die je wél bevalt, dan kan ik je van harte zijn andere band A Perfect Circle aanbevelen.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')