abonnement Unibet Coolblue
pi_194075234
Eerst een korte introductie. Mijn naam is Michael, 35 jaar, en heb sinds een jaar de diagnose Schizofrenie. Ik ben 2 jaar geleden in een heftige psychose beland.

Nu ben ik aan de beterende hand, heb geen psychoses meer, sta al 1.5 jaar onder behandeling bij de GGZ en krijg momenteel een aanvullende therapie.

Nu ben ik 1.5 jaar aan het reïntegreren, nu nog binnen eigen bedrijf (werk nu 12 uur van de 40), maar ben via reintegratie bureau bezig met solliciteren via spoor 2. Ik ben developer, met meer dan 10 jaar ervaring en de markt lijkt gunstig voor me.

Het lijkt er echter op dat ik na 2 jaar niet aan mijn oude uren niveau ga komen (mogelijk wel binnen een half jaar na die 2 jaar), de vraag is of ik gedeeltelijk afgekeurd ga worden, maar momenteel volg ik een extra therapie waardoor uren opbouw niet mogelijk is... Mijn werkgever heeft al aangegeven dat hij dan mijn ontslag wilt gaan aanvragen bij het UWV, na 2 jaar ziektewet.
Door mijn psychose lag ik een tijd niet goed in het team, ik zou daarom gedetacheerd worden (voordat ik wist dat ik een psychose had). Detachering is toen ik ziek werd logischerwijs niet doorgegaan.

Nu denk ik dat mijn werkgever deze reden, dat ik niet goed in het team lig, wilt aanvoeren om mij te laten ontslaan, na 2 jaar ziektewet. Er zijn mensen (2) die beweren weg te willen als ik terug kom... (Ik heb de laatste 4 jaar, voor mijn uitval, voor m'n werk geleefd en legde de lat te hoog voor een aantal mensen.... maar dat besef kwam later pas tijdens mijn uitval.)

Misschien vraag ik iets wat niemand echt kan weten, maar hoe gaat zo'n ontslag procedure dan in zijn werk en hoe groot is de kans dat ik ontslagen word?

- Kan ik beter met wederzijds goed vinden uit elkaar (heb gelezen dat dit mogelijk invloed heeft op eventuele uitkeringen, hoe zit het met wia en ww uitkering?).
- Hoe groot is de kans dat ik ontslagen wordt na 2 jaar ziekte (Kan het zijn dat mijn werkgever mij niet kan laten ontslaan, omdat het er geen goede reden is voor ontslag)?
- Zou "ligt niet goed in het team" een reden zijn om mij te kunnen ontslaan/ om niet terug te kunnen keren in het bedrijf? Van verwijtbaar handelen is in mijn ogen geen sprake omdat ik nooit een officiele waarschuwing heb gehad.
- Moet ik in verweer gaan indien dit wordt aangevoerd als ontslag reden?
- Moet ik zoiezo in verweer gaan tegen mijn ontslag om recht te hebben op ontslagvergoeding/ uitkeringen, etc?
- Is het verstandig een jurist in te schakelen als verzoek tot ontslag wordt ingediend?
- Ik ben er ergens van overtuigd dat ik niet zomaar ontslagen kan worden, aangezien ik vooralsnog m'n uren opbouw en zicht het op volledige reintegratie/ of gedeeltelijke afkeuring. Kan dit kloppen?

Ik ben een beetje het overzicht kwijt, iedereen die ik spreek geven andere verhalen. Kijkend naar de voorwaarde van het UWV, lijkt het mij dat ik niet zomaar ontslagen kan worden na 2 jaar ziektewet:

- u door een ziekte of handicap uw werk niet meer kunt doen;
Mogelijk wordt ik dus afgekeurd voor een deel (ik werk al 12 uur van 40, en ga nog verder opbouwen)

- het niet waarschijnlijk is dat u binnen 26 weken herstelt en uw werk weer kunt doen;
Er is mogelijk zicht op volledig herstel en of gedeeltelijke afkeuring.

- het werk niet binnen 26 weken zo kan worden aangepast dat u toch kunt werken;
Ik doe mijn eigen werk nu 12 uur per week.

- u binnen de redelijke herplaatsingstermijn niet kan worden herplaatst in een andere passende functie binnen de onderneming of groep. Ook niet met behulp van scholing;
Doe mijn eigen werk in eigen functie, maar alleen afgezonderd van de rest, wegens prikkels waar ik minder goed mee om kan gaan

- de wettelijke termijn van de loondoorbetalingverplichting bij ziekte (meestal 104 weken) voorbij is.

[ Bericht 0% gewijzigd door solo12312 op 13-07-2020 21:42:28 ]
pi_194075354
Als het UWV een ontslagvergunning verleent (ik denk dat je daar op doelt) dan behou je gewoon recht op WW
No bitch to me
pi_194075507
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2020 21:36 schreef TornadoDK het volgende:
Als het UWV een ontslagvergunning verleent (ik denk dat je daar op doelt) dan behou je gewoon recht op WW
Thanks. Ja dit klopt inderdaad ook met wat ik gelezen heb. Maar de hoofdvraag die ik heb is of het vanzelf sprekend is dat ik na 2 jaar ontslagen wordt of is daar geen uitspraak over te doen behalve door het uwv?
  maandag 13 juli 2020 @ 21:46:50 #4
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_194075524
Je gaat na 104 weken de WIA in.
pi_194075759
Ja dat is vanzelfsprekend en heel gewoon.
pi_194076311
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2020 21:46 schreef Jellereppe het volgende:
Je gaat na 104 weken de WIA in.
Als die wordt toegekend ja
Alius aliud dicit
pi_194080489
Na twee vervalt het ontslagverbod door ziekte en kan de werkgever een ontslagvergunning vragen bij het UWV. Of deze verleet gaat worden hangt af van meerdere factoren. Onder andere of je (gedeeltelijk) wordt afgekeurd, of volledig herstel er nog inzit binnen 26 weken en of je nog andere functies kunt uitoefenen binnen het bedrijf. Hou er ook rekening mee dat na twee jaar de loondoorbetalingsplicht stopt. Dan geldt de hoofdregel geen werk geen loon. Dus dan kun je zonder inkomen komen te zitten.
pi_194080505
het kan ook zijn dat je werkgever je niet ontslaat trouwens. Een werkgever is dit niet verplicht.
Vroeger deden ze dit om onder de transitievergoeding uit te komen. Je bleef dan in dienst, maar je kreeg geen loon.
Nu mag dat niet meer, maar nog steeds geldt dat een werkgever mag kiezen om je niet te ontslaan, maar daar moet dan wel een geldige reden voor zijn.
Als je werkgever je niet uit zichzelf ontslaat, dan moet je daarom vragen, en dan moet er dus een geldige reden komen waarom je werkgever dit niet doet.

[ Bericht 32% gewijzigd door sjorsie1982 op 14-07-2020 10:07:25 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194080798
Als er herplaatsingsmogelijkheden binnen het bedrijf zijn en TS is gedeeltelijk arbeidsongeschikt dan zal een ontslagvergunning lastig worden.
pi_194081073
In principe vraag je WIA aan na x aantal weken, meen 102 of 104, je krijgt als het goed is een brief van het UWV met uitleg en voor wanneer je het moet aanvragen, hoe en ook wat je zelf moet indienen.

Medische informatie, dat is een formulier of soms setje formulieren, krijg je van je bedrijfsarts dat dien je zelf in, per post!, met whatever je relevant vind qua medische informatie.

Bijna al het overige zoals laatste verslag bedrijfsarts, plan van aanpak, evaluaties na het eerste jaar, verloop spoor 1 en/of 2 traject en het verslag van een onafhankelijke arbeidsdeskundige (meestal van spoor 2), dat dient je werkgever in.

UWV stuurt je ook een checklist mee wie wat nou precies zal gaan indienen, mist er na je WIA aanvraag toch nog iets, krijg je daar ook bericht van.

Goed, je vraag gaat over ontslag, in principe zal ontslag volgen na 2 jaar ziekte tenzij werkgever een hoop heeft verzuimd tijdens het reintegratie traject, in zo'n geval krijgt de werkgever een loonsanctie aka moet je loon door blijven betalen en mogen ze het nog een jaar proberen. (het kan ook zijn dat vanuit spoor 2 je contract word overgenomen door je "spoor 2" werkgever!)

Afhankelijk van wat het "eind" oordeel is van bedrijfsarts en arbeidsdeskundige spoor 2, krijg je een WIA, of niet.. het blijft het UWV met lijpe regels wat mij betreft.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')