Starflyer | zaterdag 11 juli 2020 @ 23:12 |
Ik heb een overzicht gemaakt van de juniorteams van de Formule 1 teams. Zodat we kunnen kijken wie van deze coureurs de komende jaren de meeste kans maken op een stoeltje in de Formule 1. Coureurs in deze opleidingprogramma's die nog in de karts rondrijden heb ik niet meegenomen in onderstaand overzicht. Gezien de grote hoeveelheid tekst heb ik het overzicht van de coureur van de junior teams binnen spoilers opgenomen.
Mercedes Mercedes heeft op dit moment slechts drie coureurs in het juniorteam, waarvan er twee (Andrea Kimi Antonelli en Alex Powell) nog in de karts rondrijden. Maar ook Paul Aron (broer van voormalig Formule 3 coureur Ralf Aron en tegenwoordig team manager van het Prema Formule 3 team) komt voorlopig nog niet in aanmerking voor een plek in de Formule 1. Al hoeven ze niet te vrezen dat ze hun F1 team niet kunnen bemensen, mocht er binnenkort een plek vrijkomen. Want Williams coureur George Russell en Formule E coureurs Stoffel Vandoorne en Nyck de Vries behoren ook tot de Mercedes familie en zouden maar wat graag voor Mercedes in de Formule 1 willen rijden.
SPOILER: Mercedes Junior Team Paul Aron (Estland, 4 februari 2004) • Superlicentiepunten: 7 • Titels: - • Huidige klasse: Formule Renault Eurocup (ART Grand Prix) Paul Aron reed afgelopen jaar zowel in de Italiaanse Formule 4 waar hij derde werd als de ADAC Formule 4 waarin hij zevende werd. In beide kampioenschappen behaalde hij twee overwinningen. Daarvoor reed hij in de karts waar hij in 2018 de WSK OK Champions Cup en CIK-FIA European OK Junior Championship won. Dit jaar gaat hij voor ART Grand Prix in de Formule Renault Eurocup rijden, een van de regionale Formule 3 klassen in Europa.
Ferrari Afgezien van reservecoureur Antionio Giovinazzi, die bij Alfa Romeo Racing rijdt, heeft Ferrari veel coureurs in de Ferrari Driver Acadamy, waarvan de meesten dit seizoen in de Formule 2 rijden. Naast Mick Schumacher, Calum Ilott en Giuliani Alesi, die vorig jaar ook al Formule 2 reden, zijn dit Formule 3 kampioen Robert Shwartzman en runner-up Marcus Armstrong. Mick Schumacher heeft zijn superlicentie al en wordt al genoemd bij Alfa Romeo Racing voor volgend jaar (en misschien zelfs dit jaar al als Giovinazzi tegenvalt). Maar dan moet hij wel de andere FDA junioren van zich af kunnen houden dit jaar. Het zal er om gaan spannen.
SPOILER: Ferrari Driver Academy Mick Schumacher (Duitsland, 25 maart 1999) • Superlicentiepunten: 30, 50 (t/m 2018) • Titels: Formule 3 2018 • Huidige klasse: Formule 2 (Prema Racing) Mick Schumacher hoeft niet te vrezen dat hij niet genoeg superlicentiepunten haalt, omdat hij al een door Ferrari aangevraagde superlicnetie heeft. Na zijn tweede plaatsen in de ADAC Formule 4 en Italiaanse Formule 4 in 2016 en de Formule 3 titel in 2018 had hij genoeg punten voor een superlicentie. Dit jaar rijdt hij, net zoals vorig jaar, voor Prema Racing in de Formule 2. Vorig jaar won hij slechts 1 race in deze klasse en werd hij 12de in het kampioenschap. Dit jaar geldt hij als één van de favorieten voor de titel.
Robert Shwartzman (Rusland, 16 september 1999) • Superlicentiepunten: 57 • Titels: Formule 3 2019, Toyota Racing Series 2018 • Huidige klasse: Formule 2 (Prema Racing) Robert Shwartzman was vorig jaar de opvolger van Mick Schumacher als kampioen van het officiele FIA Formule 3 kampioenschap. Hij won drie races en behaalde daarnaast nog zeven podiumfinishes. In 2018 won hij de Toyota Racing Series en werd hij derde in de Formule 3 achter Mick Schumacher en Dan Ticktum. Hij is één van de betere rookies dit jaar in de Formule 2 en een mogelijke titelkandidaat. Hij heeft in ieder geval al genoeg punten om in aanmerking te voor een superlicentie, dus als hij goed presteert zou hij zomaar volgend jaar in de Formule 1 kunnen rijden.
Marcus Armstrong (Nieuw Zeeland, 29 juli 2000) • Superlicentiepunten: 41 • Titels: Italiaans Formule 4 2017 • Huidige klasse: Formule 2 (ART Grand Prix) Marcus Armstrong werd vorig jaar tweede in de Formule 3 achter mede-academylid Robert Shwartzman en tweede in de Toyota Racing Series achter Liam Lawson. In de Formule 3 behaalde hij net zoals Shwartzman drie overwinningen, maar behaalde slechts vier podia. In 2018 werd hij vijfde in de Formule 3. Dit jaar rijdt hij in de Formule 2 voor ART Grand Prix, het team waarvoor Nyck de Vries vorig seizoen kampioen werd. Misschien dat hij met dit team, na acht jaar achter Shwartzman te eindgigen, hem eindelijk kan verslaan. Ook Marcus Armstrong heeft al genoeg punten voor een superlicentie.
Callum Ilott (Groot-Brittannië, 11 november 1998) • Superlicentiepunten: 15 • Titels: - • Huidige klasse: Formule 2 (Uni-Virtuosi Racing) Voor Callum Ilott wordt dit het tweede jaar in deze klasse. Vorig jaar werd hij elfde toen hij nog voor het Sauber Junior Team by Charouz reed. Intussen is hij gepromoveerd naar de Ferrari Driver Academy en rijdt hij voor UNI-Virtuosi Racing, één van de betere teams van vorig jaar. Dus hopelijk kan hij meedoen om de titel. De eerste race van dit seizoen geeft in ieder geval hoop, aangezien hij die wist te winnen en na afgelopen weekend bovenaan in het kampioenschap staat. Om in aanmerking te komen voor een superlicentie heeft hij nog 25 punten nodig. Dus moet hij minimaal vierde worden dit jaar.
Giuliano Alesi (Frankrijk, 20 september 1999) • Superlicentiepunten: 3 • Titels: - • Huidige klasse: Formule 2 (BWT HWA Racelab) Giuliano Alesi is de zoon van voormalig F1 coureur Jean Alesi. Ook voor hem is dit het tweede seizoen in de Formule 2. Vorig jaar werd hij 15de voor Trident. In 2018 werd hij zevende in de GP3 Serie met één overwinning, wat hem drie superlicentiepunten opleverde. Om aanspraak op een superlicentie te maken volgend jaar moet hij in de top 3 eindigen, wat niet echt in de lijn der verwachtingen ligt met BWT HWA Racelab, het team dat de plek van Arden in dit kampioenschap heeft overgenomen.
Enzo Fittipaldi (Brazilië, 18 juli 2001) • Superlicentiepunten: 32 • Titels: Italiaans Formule 4 2018 • Huidige klasse: Formule 3 (HWA Racelab) Enzo Fittipaldi is de kleinzoon van voormalig F1 kampioen Emerson Fittipaldi en één van de drie Fittipaldi's die we in dit overzicht tegenkomen. Afgelopen jaar reed hij voor Prema Powerteam in de Formula Regional European Championship, een regionale Formule 3 klasse, waarin hij tweede werd met twee overwinningen en maar liefst elf podium finishes. In 2018 werd hij kampioen in de Italiaanse Formule 2 en derde in de ADAC Formule 4. Om in aanmerking te komen voor een superlicentie heeft hij nog acht punten nodig, wat betekent dat hij minimaal vijfde moet worden in het Formule 3 kampioenschap.
Gianluca Petercof (Brazilië, 14 november 2002) • Superlicentiepunten: 10 • Titels: - • Huidige klasse: Formula Regional European Championship Certified by FIA 3 (Prema Powerteam) Gianluca Petecof reed de afgelopen twee jaren zowel in de ADAC Formule 4 als de Italiaanse Formule 4. Vorig jaar legde hij in de Italiaanse Formule 4 beslag op de tweede plaats met 4 overwinningen, terwijl hij in de ADAC Formule 4 vijfde werd met 1 overwinning. Dit jaar promoveert hij naar de regionale Formule 3, namelijk de Formula Regional European Championship, dat de meeste superlicentiepunten van de regionale Formule 3 klassen oplevert. Mocht hij de titel winnen, heeft hij genoeg punten voor een superlicentie. De winnaar krijgt namelijk 25 punten. Hij gaat in dit kampioenschap rijden voor het Prema Powerteam.
Arthur Leclerc (Monaco, 14 oktober 2000) • Superlicentiepunten: 15 • Titels: - • Huidige klasse: Formula Regional European Championship Certified by FIA 3 (Prema Powerteam) Arthur Leclerc is de broer van huidig Ferrari coureur Charles Leclerc. De afgelopen twee jaar reed hij in de Formule 4. In 2018 werd hij 5de in het Franse Formule 4 kampioenschap en vorig jaar derde in het ADAC Formule 4 kampioenschap met 1 overwinning. Dit jaar gaat hij samen met collega FDA-lid Gianluca Petecof voor Prema in het Formule Regional European Championship rijden.
Dino Beganovic (Zweden, 19 januari 2004) • Superlicentiepunten: - • Titels: - • Huidige klasse: Italian F.4 Championship Powered by Abarth (Prema Powerteam) Dino Begenovic is de jongste telg in de Ferrari Driver Academy en komt uit de karts, waar hij onder andere Zweeds kampioen in de OK klasse werd. Dit seizoen komt hij voor het Prema Powerteam uit in het Italiaanse Formule 4 kampioenschap.
Red Bull Racing Het Red Bull Junior Team bestaat dit seizoen uit negen coureurs, net zoveel als de Ferrari Driver Academy. Echter heb ik in dit overzicht ook reservecoureur Sergio Sette Camara opgenomen, die al genoeg punten heeft voor een superlicentie en dit jaar in de Super Formula gaat rijden. Daarnaast hebben we vooral Juri Vips, Jehan Daruvala en Yuki Tsunoda die op zoek zijn naar een goed resultaat om die fel begeerde superlicentie te bemachtigen, zodat ze, als hun die kans geboden wordt, hopelijk volgend jaar in de Alpha Tauri kunnen stappen.
SPOILER: Red Bull Junior Team Sergio Sette Camara (Brazilië, 23 mei 1998) • Superlicentiepunten: 40• Titels: - • Huidige klasse: Super Formula (B-MAX Racing with Motopark) Sergio Sette Camara was in 2016 onderdeel van het Red Bull Junior Team, maar werd vanwege tegenvallende resultaten in het Europese Formule 3 kampioenschap er weer uit gegooid. Maar dat weerhield hem er niet van om in 2017 naar de Formule 2 te gaan, waar hij de afgelopen drie jaar heeft gereden en in 2018 opgepikt werd door McLaren waar hij afgelopen jaar als testrijder fungeerde. Dat team heeft hij begin dit jaar weer verlaten om terug te keren op het oude nest, waar hij nu de reserverijder voor zowel Red Bull Racing als Alpha Tauri is, een rol die hij deelt met Sebastien Buemi. In de Formule 2 werd hij vorig jaar vierde, na het jaar ervoor zesde te zijn geworden. Dat was genoeg voor een superlicentie. Komend seizoen rijdt hij, als alles volgens planning gaat, in de Super Formula voor B-MAX Racing with Motopark. Jüri Vips (Estland, 10 augustus 2000) • Superlicentiepunten: 20 • Titels: ADAC Formule 4 2017 • Huidige klasse: Super Formula (Team Mugen), Formula Regional European Championship Certified by FIA (KIC Motorsport) Jüri Vips werd in november 2018 opgenomen in het Red Bull Junior Team, nadat hij vierde werd in het Formule 3 kampioenschap. Dat resultaat herhaalde hij vorig jaar als best of the rest achter de Prema coureurs. Hij won drie wedstrijden. Ook werd hij eind vorig jaar tweede in de Formule 3 World Cup in Macau achter de Nederlander Richard Verschoor. Het is de bedoeling dat hij dit jaar in de Super Formula gaat rijden voor Team Mugen, waarvoor hij vorig seizoen al een veelbelovend debuut maakte totdat een verkeerd getimede pitstop roet in het eten gooide, maar gezien de onzekerheid en reisbeperkingen vanwege de Covid-19 pandemie heeft hij ervoor gekozen om ook een stapje terug te doen naar het Formula Regional European Championship waar hij gaat rijden voor het Finse KIC Motorsport. Hij hoopt op deze manier dit jaar alsnog genoeg punten te krijgen om in aanmerking te komen voor een superlicentie zodat hij volgend jaar mogelijk in de Alpha Tauri kan stappen. Hij moet dan bij de beste twee eindigen. Jehan Daruvala (India, 1 oktober 1998) • Superlicentiepunten: 21 • Titels: Japans Formule 4 2018, JAF Formula 4 East 2017 • Huidige klasse: Formule 2 (Carlin) Sinds begin dit jaar is Jehan Daruvala toegevoegd aan het Red Bull Junior Team. Voorheen was hij een tijdje verbonden aan het Formule 1 team van Force India. Het afgelopen jaar werd hij, met twee overwinningen, derde in het Formule 3 kampioenschap achter zijn teamgenoten Shwartzman en Armstrong. In 2018 werd hij nog tiende in de Formule 3, vier plaatsen slechter dan het jaar ervoor. Dit jaar promoveert hij naar de Formule 2 met Carlin. Hij moet in de top 5 eindigen om genoeg punten te verzamelen voor een superlicentie. Yuki Tsunoda (Japan, 11 mei 2000) • Superlicentiepunten: 17 • Titels: Japans Formule 4 2018, JAF Formula 4 East 2017 • Huidige klasse: Formule 2 (Carlin) Yuki Tsunoda is onderdeel van het Honda Formula Dream Project en ook van het Red Bull Junior Team. Nadat hij in 2018 kampioen in de Japanse Formule 4 werd vertrok hij naar Europa waar hij vorig jaar deelnam aan zowel de Formule 3 als de EuroFormula Open. In de Formule 3 werd hij negende (met een overwinning) en in de EuroFormula Open werd hij vierde met één overwinning. Begin dit jaar reed hij in de Toyota Racing Series waar hij ook weer vierde werd met é'n overwinning. Dit jaar rijdt hij in de Formule 2 waar hij net als mede junior Daruvala voor Carlin gaat rijden. Wil hij in aanmerking komen voor een superlicentie moet hij bij de eerste vier eindigen. Jack Doohan (Australië, 20 januari 2003) • Superlicentiepunten: 33 • Titels: - • Huidige klasse: Formule 3 (HWA Racelab) Jack Doohan is de zoon van motorcoureur Mick Doohan en rijdt sinds 2018 in formule wagens. Begin dit jaar werd hij, net als vorig jaar, tweede in het Aziatisch Formule 3 kampioenschap. Dit keer achter de Nederlander Joey Alders. Hij won hierin zes wedstrijden. Afgelopen jaar reed hij ook nog in de EuroFormula Open waarin hij elfde werd. Dit jaar rijdt hij in de Formule 3 voor HWA Racelab. Een top 5 klassering is dankzij zijn eerdere resultaten genoeg om aanspraak te kunnen maken op een superlicentie. Liam Lawson (Nieuw Zeeland, 11 februari 2002) • Superlicentiepunten: 24 • Titels: Toyota Racing Series 2019, NZ F1600 Championship Series 2016 • Huidige klasse: Formule 3 (Hitech Grand Prix) Liam Lawson rijdt sinds 2015 in formulewagens en sinds 2018 ook in Europa waar hij tweede werd in het ADAC Formule 4 kampioenschap voor Van Amersfoort Racing. Vorig jaar reed hij, net als Tsunoda, zowel in de Formule 3 als in de EuroFormula Open. In de Formule 3 werd hij elfde, maar in de EuroFormula Open (die toen nog geen superlicentiepunten opleverde) werd hij tweede met vijf overwininngen. Begin dit jaar werd hij tweede in de Toyota Racing Series achter mede junior Igor Fraga. Vorig jaar won hij dit kampioenschap. Dit jaar rijdt hij wederom in de Formule 3, dit keer voor Hitech Grand Prix. Een top 3 notering is genoeg voor een superlicentie. Igor Fraga (Brazilië, 26 september 1998) • Superlicentiepunten: 22 • Titels: Toyota Racing Series 2020, Formula 3 Brazil Light 2017 • Huidige klasse: Formule 3 (Charouz Racing System) Igor Fraga werd begin dit jaar toegevoegd aan het Red Bull Junior Team, nadat hij verrassend titelverderdiger Liam Lawson versloeg in de Toyota Racing Series. Hij behaalde hierin vier overwinningen, tegen de vijf van Lawson. Vorig jaar maakte hij zijn debuut in Europa in de Formula Regional European Championship waarin hij derde werd en eveneens vier races won. Dit jaar gaat hij in de Formule 3 rijden voor het Tsjechische Charouz Racing System. Wil hij aanspraak kunnen maken op een superlicentie, dan moet hij bij de beste drie eindigen. Dennis Hauger (Noorwegen, 17 maart 2003) • Superlicentiepunten: 12 • Titels: Italiaans Formule 4 2019 • Huidige klasse: Formule 3 (Hitech Grand Prix) De vierde coureur van het Red Bull Junior Team in de Fornule 3 is de Noor Dennis Hauger. Hij maakte zijn autosportdebuut in 2018 in het Brits Formule 4 kampioenschap waarin hij vierde werd. Vorig jaar won hij het Italiaanse Formule 4 kampioenschap en werd hij tweede in de ADAC Formule 4. Komend seizoen rijdt hij net als Liam Lawson in de Formule 3 voor Hitech Grand Prix. Jonny Edgar (Groot-Brittannië, 13 februari 2004) • Superlicentiepunten: - • Titels: - • Huidige klasse: Italiaans Formule 4, ADAC Formule 4 (Van Amersfoort Motorsport) Jonny Edgar rijdt pas sinds vorig jaar in de autosport en werd tiende in het Italiaans Formule 4 kampioenschap. Dit jaar gaat hij wederom in de Formule 4 rijden. Voor Van Amersfoort Racing komt hij uit in zowel het Italiaanse als het ADAC Formule 4 kampioenschap. Jak Crawford (Verenigde Staten, 2 mei 2005) • Superlicentiepunten: - • Titels: - • Huidige klasse: Italiaans Formule 4, ADAC Formule 4 (Van Amersfoort Motorsport) Jak Crawford is het jongste lid van het Red Bull Junior Team. Vorig jaar reed hij in het Amerikaanse NACAM Formule 4 kampioenschap waarin hij tweede werd met 6 overwinningen. Daarnaast reed hij ook in het US F2000 kampioenschap en werd hierin zevende. Dit jaar gaat hij net als Jonny Edgar rijden voor Van Amersfoort Racing in zowel het Italiaanse als ADAC Formule 4 kampioenschap. Renault De terugkeer van Fernando Alonso bij Renault in de Formule 1 zal een teleurstelling geweest zijn voor Guan Yu Zhou en Christian Lundgaard. Beide coureurs hoopten volgend jaar hun debuut in de Formule 1 bij dit team te kunnen maken. Nu zit er waarschijnlijk niets meer in dan een rol als test- en/of reserverijder en moeten ze wachten op een volgende kans om in de Formule 1 terecht te komen. Mits ze genoeg superlicentiepunten halen, want om in aanmerking te komen hebben beiden minimaal een top 4 klassering in de Formule 2 nodig. Daarnaast rijden er nog twee junioren in de Formule 3 en twee coureurs in de Formule Renault Eurocup.
SPOILER: Renault Sport Academy Guan Yu Zhou (China, 30 mei 1999) • Superlicentiepunten: 18 • Titels: - • Huidige klasse: Formule 2 (UNI-Virtuosi) Gyan Yu Zhou is China's hoop op een Chinese coureur in de Formule 1. Zijn beste resultaat was een tweede plaats in de Italiaanse Formule 4 in 2015, zijn eerste jaar in de autosport. In drie jaar Formule 3 kwam hij niet verder dan een achtste plaats en sinds vorig jaar rijdt hij in de Formule 2, waar hij zevende en beste rookie werd. Dit jaar rijdt hij net als vorig jaar voor UNI-Virtuosi in de Formule 2 en wordt gezien als één van de favorieten voor de titel. Om in aanmerking te komen voor een superlicentie en dus kans op een Formule 1 stoeltje moet hij in de top 4 eindigen (of vijfde en geen penalty points krijgen, want dat levert twee bonuspunten op).
Christian Lundgaard(Denemarken, 23 juli 2000) • Superlicentiepunten: 13 • Titels: SMP Formule 4 2017, Spaans Formule 4 2017 • Huidige klasse: Formule 2 (ART Grand Prix) Christian Lundgaard is de tweede coureur in de academie die kans maakt op een superlicentie. Ook hij moet minimaal vierde worden om hiervoor in aanmerking te komen. De Deen werd in zijn eerste autosportseizoen kampioen in zowel de SMP Formule 4 als de Spaanse Formule 4 voor de Nederlander Bent Viscaal die in beide klassen tweede werd. In 2018 promoveerde hij naar de Formule Renault Eurocup, dat toen nog een 2 liter klasse was. Hierin werd hij tweede achter mede academielid Max Fewtrell. Afgelopen jaar werd hij zesde in de Formule 3 met ART Grand Prix en won daarin een race. Dit jaar maakt hij zijn debuut in de Formule 2 waarin hij wederom voor ART Grand Prix rijdt.
Oscar Piastri (Australië, 6 april 2001) • Superlicentiepunten: 18 • Titels: Formula Renault Eurocup 2019 • Huidige klasse: Formule 3 (Prema Racing) Oscar Piastri maakte zijn debuut in 2017 in de Formule 4. Hij reed slechts een handvol races in het VAE kampioenschap, maar een heel seizoen in de Brtise Formule 4 en legde beslag op de tweede plaats in het kampioenschap. De daaropvolgende twee jaar reed hij in de Formule Renault Eurocup, waarin hij in 2018 achtste werd, maar het kampioenschap vorig jaar met R-ace GP wist te winnen. Dit jaar rijdt hij in de Formule 3 voor Prema Racing en won daarin meteen de eerste race.
Max Fewtrell (Groot-Brittannië, 29 juli 1999) • Superlicentiepunten: 11 • Titels: Britse Formule 4 2016, Formule Renault Eurocup 2018 • Huidige klasse: Formule 3 (Hitech Grand Prix) Max Fewtrell maakte zijn autosportdebuut in 2016 en won meteen het Britse Formule 4 kampioenschap. De twee jaren erna reed hij in de Formule Renault, zowel in de Eurocup, waar hij in 2018 de titel pakte, als in de Norhern European Cup, waarin hij niet alle races reed. Vorig jaar promoveerde hij naar de Formule 3 waarin hij tiende werd. Dit jaar blijft hij in de Formule 3 en komt hij uit voor Hitech Grand Prix.
Hadrien David (Frankrijk, 26 februari 2004) • Superlicentiepunten: 12 • Titels: - • Huidige klasse: Formule Renault Eurocup (MP Motorsport) Hadrien David rijdt nog maar kort in de autosport maar wist in zijn eerste seizoen wel meteen het Franse Formule 4 kampioenschap te winnen met 7 overwinningen in 21 races. Ook reed hij acht races in de Zuid-Oost Aziatische Formule 4 en won er zes. Dit jaar rijdt hij voor het Nederlandse MP Motorsport in de Formule Renault Eurocup.
Caio Collet (Brazilië, 3 april 2002) • Superlicentiepunten: 6 • Titels: Frans Formule 4 2018 • Huidige klasse: Formule Renault Eurocup (R-ace GP) Caio Collet maakte twee jaar geleden zijn debuut in de autosport met een podiumplek in de VAE Formule 4. Hij won ook een race in dit kampioenschap, maat werd slechts zesde omdat hij niet alle races reed. Daarna won hij het Franse Formule 4 kampioenschap met zeven overwinningen in twintig races. Vorig jaar reed hij in de Formule Renault Eurocup waarin hij vijfde werd. Hoewel hij in zijn rookie seizoen geen enkele race won, reed hij zeer constant bijna elke race in de punten. Ook dit jaar rijdt hij voor R-ace GP in deze klasse.
Alfa Romeo Racing Nadat Alfa Romeo Racing vorig jaar al een aantal coureurs in de junioren klassen had rijden onder de naam Sauber Junior Team by Charouz Racing, hebben ze voor dit jaar de samenwerking met Charouz losgelaten. De junioren voor dit jaar rijden in de verschillende Formule 3 en Formule 4 klassen. Daarnaast is er nog een Sauber Karting Team waarvoor een aantal junioren in de karts rondrijden. Dexter Patterson is een van de coureurs uit dat programma dat de overstap naar het Junior Team maakt. Een opvallende naam in het junior team is de 13-jarige Emerson Fittipaldi jr, de zoon van oud F1-legende Emerson Fittipaldi. Hij heeft al in de Formule 4 getest, maar gaat dit jaar in Europa in de karts rijden om volgend jaar naar de Formule 4 over te stappen als hij oud genoeg is. Tatiana Calderon, die nog steeds testrijder is voor Alfa Romeo, is geen lid meer van het junior programma.
SPOILER: Sauber Junior Team Théo Pourchaire (Frankrijk, 20 augustus 2003) • Superlicentiepunten: 12 • Titels: ADAC Formule 4 2019, Frans Formule 4 Junior 2018 • Huidige klasse: Formule 3 (ART Grand Prix) Theo Pourchaire maakte twee jaar zijn debuut in de Franse Formule 4 Junior, waarin hij veertien van de achttien races won. ER was maar één race waarin hij niet op het podium stond. Ook reed hij dat jaar enkele races in de gewone Formule 4, maar daarin deed hij niet mee om het kampioenschap. Het leverde hem een plek op in het Sauber Junior Team waarmee hij vorig jaar voor US RAcing/Charouz Racing Systems in de ADAC Formule 4 reed en wederom het kampioenschap pakte. Dit jaar rijdt hij voor ART Grand Prix in de Formule 3.
Petr Ptáček (Tsjechië, 16 oktober 2002) • Superlicentiepunten: 6 • Titels: - • Huidige klasse: Formule Renault Eurocup (R-ace GP) Net zoals vorig jaar zal Petr Ptáček dit jaar in de Formule Renault Eurocup rijden, nu voor het topteam R-ace GP, dat vorig jaar het kampioenschap won. Vorig jaar werd Petr nog 8ste in deze klasse. Ook reed hij begin dit jaar in de Toyota Racing Series waarin hij vijfde werd. In 2018 reed hij vooral in de Formule 4 met als beste resultaat een vijfde plaats in het Italiaanse kampioenschap.
Dexter Patterson (Groot-Brittannië, 18 augustus 2003), • Superlicentiepunten: - • Titels: - • Huidige klasse: Italiaans Formule 4 (Bhaitech) Dexter Patterson promoveert dit jaar vanuit het Sauber Karting Team naar de Formule 4, waar hij gaat rijden voor Bhaitech in het Italiaanse Formule 4 kampioenschao. Vorig jaar won hij de WSK Super Masters in de OK klasse en in 2017 won hij het CIK-FIA World Junior Championship in de OK Junior klasee.
Williams Williams heeft sinds kort ook een junior programma, met daarin hun reserverijder Jack Aitken en de test- en ontwikkelcoureurs Dan Ticktum, Roy Nissany en Jamie Chadwick.
SPOILER: Williams Driver Academy Jack Aitken (Groot-Brittannië, 23 september 1995), • Superlicentiepunten: 21 (t/m 2020), 40 (t/m 2019) • Titels: Formula Renault 2.0 Eurocup 2015, Formula Renault 2.0 Alps 2015 • Huidige klasse: - Jack Aitken behoorde de afgelopen jaren tot het junior programma van Renault, maar zag daar geen toekomst meer voor zichzelf, waardoor hij begin dit jaar overstapte naar Williams om daar als reserverijder te fungeren. Zijn resultaten de afgelopen jaren waren genoeg om aan de felbegeerde 40 punten voor een superlicentie te komen. Dit jaar wordt zijn derde jaar in de Formule 2 en net zoals vorig jaar rijdt hij dit jaar voor Campos waarmee hij vorig jaar vijfde werd. Daarvoor reed hij twee seizoenen in de GP3 waarin hij in 2017 tweede werd.
Daniel Ticktum (F2), • Superlicentiepunten: 31 • Titels: Formule 3 World Cup 2018, Formule 3 World Cup 2017 • Huidige klasse: Formule 2 (DAMS) Dan Ticktum is vooral bekend van zijn actie in een race in de Britse Formule 4 in 2015 wat hem een ban van twee jaar opleverde. Hij haalde een aantal coureurs tijdens een safety car in om tegen een rivaal aan te rijden. Pas eind 2016 mocht hij weer racen en werd begin 2017 opgepikt door Red Bull Racing waarvoor hij in de Formule Renault ging rijden. In 2018 promoveerde hij naar de Formule 3 waar hij tweede werd achter Mick Schumacher. Zowel in 2017 en 2018 won hij de Formule 3 World Cup in Macau. In 2019 reed hij enkele races in de Super Formula, maar zijn gedrag en resultaten waren reden voor Red Bull om hem uit het junior programma te gooien. Eind vorig jaar werd hij door Williams opgepikt en rijdt dit seizoen in de Formule 2 voor DAMS. Hij moet hier minimaal zesde worden om eindelijk in aanmerking te komen voor een superlicentie.
Roy Nissany (Israël, 30 november 1994), • Superlicentiepunten: - • Titels: - • Huidige klasse: Formule 2 (Trident) Roy Nissany is de zoon van oud Formule 1 testrijder Chanoch Nissany en rijdt al tien jaar rond in de autosport. Zijn beste resultaat is een vierde plaats in de Formule Renault V8 3.5 in 2016. In 2017 werd hij vijfde in deze klasse. In 2018 reed hij een jaar Formule 2 voor Campos Vexatec Racing maar wist in 20 races maar één punt te halen. Vorig jaar hebben we hem niet gezien in de racerij, maar dit jaar is hij terug in de Formule 2 bij Trident.
Jamie Chadwick (Groot-Brittannië, 20 mei 1998) • Superlicentiepunten: 10 • Titels: W Series 2019, MRF Challenge 2000 2019, Brits GT4 kampioenschap 2015 • Huidige klasse: Formula Regional European Championship Jamie Chadwick begon in 2013 met het rijden in toerwagens in het Ginetta Junior kampioenschap, waarna ze in 2015 overstapte naar het Brits GT kampioenschap, waar ze samen met haar co-piloot Ross Gunn het GT 4 kampioenschap won. In 2017 stapte ze over naar de formulewagens en reed twee jaar in het Brits Formule 3 kampioenschap. Vorig jaar won ze zowel de MRF Challenge Formule 2000 als het W Series kampioenschap. Begin dit jaar reed ze in het door Joey Alders gewonnen Aziatisch Formule 3 kampioenschap waarin ze vierde werd. Dit jaar zou ze weer gaan rijden in de W Series, maar helaas gaat dit door de Covid-19 pandemie niet door. Ze rijdt dit seizoen wel in de Formule Regional European Championship voor het Prema Powerteam.
Haas Het Haas Formule 1 team heeft geen junior programma, maar wel enkele junior coureurs die als testrijder fungeren.
SPOILER: Haas testrijders Louis Delétraz (Frankrijk, 22 april 1997) • Superlicentiepunten: 9 • Titels: Formule Renault 2.0 NEC 2015 • Huidige klasse: Formule 2 (Charouz Racing System) Louis Delétraz is de zoon van voormalig Formule 1 coureur ean-Denis Délétraz. Hij begint dit seizoen aan zijn vierde jaar in de Formule 2. De afgelopen drie jaar wist hij steeds wat hoger te eindigen. In zijn eerste jaar werd hij nog zeventiende, vorig jaar achtste. Hij rijdt sinds 2012 in de formulewagens. Vanaf 2013 reed hij drie jaar in de Formule Renault 2.0 waarin hij in 2015 kampioen werd. In 2016 reed hij een jaar in de Formule Renault V8 3.5 waar hij tweede werd achter Tom Dillman. Komend seizoen rijdt hij in de Formule 2 voor Charouz Racing Systems, het team waarvoor hij ook in 2018 reed.
Pietro Fittipaldi (Brazilië, 25 juni 1996) • Superlicentiepunten: 6 • Titels: Formule Renault V8 3.5 2017, MRF Challenge Formula 2000 2016, Protyre Formula Renault Championship 2014 • Huidige klasse: Super Formula (B-MAX Racing with Motopark) Pietro Fittipaldi is de derde Fittipaldi in dit overzicht en de kleinzoon van Emerson Fittipaldi. Pietro begon zijn carrière in 2011 in de Verenigde Staten in de NASCAR Whelen All-American Series die hij meteen won. Twee jaar later vertrok hij naar Europa waar hij zowel in de Britse Formule 4 als het Britse Formule Renault ging rijden en in 2014 werd hij in laatstgenoemde klasse kampioen. Na een matig seizoen in de Formule 3 werd hij in 2016 MRF Challenge Formule 2000 kampioen en reed hij in de Formule Renault V8 3.5, waarin hij in 2017 kampioen werd. In 2018 reed hij enkele races in de IndyCar en Super Formula en vorig jaar reed hij een heel seizoen in de DTM. Begin dit jaar reed hij in het Aziatisch Formule 3 kampioenschap waarin hij vijfde werd. Het is de bedoeling dat hij dit jaar in de Super Formula gaat rijden voor B-MAX Racing with Motopark.
McLaren McLaren heeft geen enkele coureur meer in het McLaren Young Driver Programme. Vorig jaar maakte Sergio Sette Camara daar nog deel van uit, maar die is overgestapt naar de Red Bull stal voor een rol als reservecoureur. Daarvoor was onder andere Nyck de Vries onderdeel van dit programma.
Racing Point Racing Point heeft geen junior programma, maar in het verleden (toen het nog Force India was) reden er wel een aantal juniorcoureurs, zoals Alfonso Celis, Nicholas Latifi en Nikita Mazepin, in hun Formule 1 wagens tijdens testsessies.
Disclaimer: De in dit overzicht genoemde superlicentiepunten kunnen afwijken van de door de FIA gehanteerde punten. Ik heb ze berekend op basis van de mij beschikbare informatie |
heywoodu | zaterdag 11 juli 2020 @ 23:16 |
Toptopic  |
Whiskers2009 | zaterdag 11 juli 2020 @ 23:17 |
Goed idee  |
Starflyer | vrijdag 25 december 2020 @ 21:21 |
Nu het seizoen voorbij is, is het tijd om de balans op te maken. Welk juniorenprogramma heeft het beste gepresteerd en welke coureurs binnen de juniorenprogramma's hebben het het beste gedaan?
Nog een opmerking over de hierboven genoemde superlicentiepunten; de FIA heeft gedurende het seizoen door Covid-19 de regels aangepast waardoor de punten van de beste drie jaar van de laatste vier jaren tellen, in plaats van de laatste drie jaar, zoals in de OP genoemd staat. De punten kloppen dus niet allemaal meer (afgezien van nog wat eigen fouten in de telling). Ook is het mogelijk om met minimaal 30 punten (en 300km in een F1-wagen) aanspraak te maken op de Force Majeure regel als men door Covid-19 niet genoeg punten kan verzamelen. Dankzij deze regel heeft bijvoorbeeld Juri Vips zijn superlicentie gekregen waardoor hij als reservecoureur voor Red Bull Racing kon optreden tijdens de Grand Prix van Turkije.
De prestaties van de coureurs van de juniorteams staan wederom in een spoiler per team.
Mercedes De enige coureur van Mercedes in de juniorenklassen is Paul Aron.
SPOILER: Mercedes Junior Team Paul Aron * Superlicentiepunten: 7 (2020: 0) * Titels: - * Huidige klasse: Formule Renault Eurocup (ART Grand Prix) Paul Aron viel een beetje tegen in de Formule Renault Eurocup. Hij werd slechts elfde (en vijfde rookie) en zijn beste resultaat was een tweede plaats tijdens de tweede race op de Nürburgring. Volgend seizoen rijdt hij waarschijnlijk in de Formula Regional Championship, dat samengaat met de Formule Renault Eurocup.
Ferrari Zonder enige twijfel kunnen we stellen dat de Ferrari Driver Academy dit jaar het beste juniorenprogramma was met vijf coureurs in de Formule 2, waarvan er drie bij de beste vier eindigden. Naast kampioen Mick Schumacher werd Callum Ilott tweede en Robert Shwartzman vierde. Alleen Red Bull junior Yuki Tsunoda wist zich er tussen te nestelen. Ook in andere klassen wisten Ferrari-junioren goed te scoren. Zo werden Gianluca Petecof en Arthur Leclerc eerste en tweede in het Formula Regional European Championship en werd Dino Beganovic derde in het Italiaanse Formule 4 kampioenschap.
SPOILER: Ferrari Driver Academy Mick Schumacher • Superlicentiepunten: 71 (2020: 41) • Titels: Formule 2 2020, Formule 3 2018 • Huidige klasse: Formule 2 (Prema) Mick Schumacher werd kampioen in de Formule 2. Niet omdat hij de snelste coureur was, maar vooral omdat hij de meest consistente coureur was. Hij kwalificeerde zich geen enkele keer op de eerste startrij (reversed grid races uitgezonderd), maar wist dankzij zijn superstarts altijd veel plekken goed te maken. Hij scoorde 2 (feature race) overwinningen, twee tweede plaatsen en zes derde plaatsen. Naast algemeen kampioen was hij ook (virtueel) kampioen van de sprintraces en werd tweede in de featureraces. Zijn promotie naar het Haas F1 Team is dan ook welverdiend.
Callum Ilott • Superlicentiepunten: 65 (2020: 40) • Titels: - • Formule 2 (Uni-Virtuosi Racing) Callum Ilott werd tweede in de Formule 2. Ondanks dat hij de één van de snelste coureur in het veld was (zowel in de kwalificatie als op race pace), wist hij dit niet om te zetten in de titel. Vooral omdat hij het op cruciale momenten liet liggen en dan met name in de sprintraces waarin hij slechts achtste werd als er een apart kampioenschap zou zijn. In de featureraces werd hij derde op slechts twee punten van Mick Schumacher. Hij won drie keer (twee keer in de featureraces), werd twee keer tweede en één keer derde. Ilott zien we volgend jaar niet meer terug in de Formule 2. Zijn tweede plaats was genoeg om een superlicentie te scoren, maar omdat er geen plek is in de Formule 1 bij een door Ferrari gesteund team wordt hij testrijder bij Ferrari.
Robert Shwartzman • Superlicentiepunten: 87 (2020: 30) • Titels: Formule 3 2019, Toyota Racing Series 2018 • Huidige klasse: Formule 2 (Prema Racing) Ondanks een goede start in de Formule 2, wist Robert Shwartzman dit niet om te zetten in een titel. Na de eerate drie weekenden stond hij bovenaan in het kampioenschap, maar vanaf Silverstone ging het (op enkele uitzonderingen na) bergafwaarts en eindigde hij als vierde in het kampioenschap. Hij scoorde de meeste overwinningen van iedereen (vier), maar daarnaast slechts één tweede en één derde plaats. Volgend jaar zien we Shwartzman terug bij Prema in de Formule 2, waar hij weer als een van de titelkandidaten geldt.
Marcus Armstrong • Superlicentiepunten: 63 (2020: 0) • Titels: Italiaans Formule 4 2017 • Huidige klasse: Formule 2 (ART Grand Prix) Net zoals Robert Shwartzman begon Marcus Armstrong sterk aan het seizoen met een tweede en derde plaats in de eerste twee weekenden, maar sindsdien wist hij geen podium meer te scoren en eindigde uiteindelijk teleurstellend 13de in het kampioenschap. Volgend seizoen zien we hem waarschijnlijk weer terug in de Formule 2. De verwachting is dat hij dan voor DAMS gaat rijden.
Giuliano Alesi • Superlicentiepunten: 10 (2020: 0) • Titels: - • Huidige klasse: Formule 2 (BWT HWA Racelab, MP Motorsport) Ook het seizoen van Giulano Alesi was teleurstellend. Hij behaalde slechts twee zesde plaatsen, in de eerste en laatste race van het seizoen. Voor de laatste drie raceweekenden switchte hij naar MP Motorsport, maar de resultaten werden niet veel beter. Zijn deelname aan de Ferrari Driver Academy wordt dan ook niet verlengd, wat het einde in de Formule 2 betekent. De klasse is te duur geworden voor de familie Alesi.
Enzo Fittipaldi • Superlicentiepunten: 39 (2020: 0) • Titels: Italiaans Formule 4 2018 • Huidige klasse: Formule 3 (HWA Racelab) Ook Enzo Fittipaldi beleefde een teleurstellend seizoen. Hij werd slechts 15de in de Formule 3. Zijn beste resultaat was een vierde plaats in de laatste race (en een vijfde in de laatste hoofdrace). Voor een superlicentie had hij nog slechts één puntje nodig, maar daar komt hij niet aan. Als de FIA dezelfde telling blijft hanteren heeft hij volgend seizoen weer een kans om dat ene puntje te scoren.
Gianluca Petecof • Superlicentiepunten: 40 (2020: 25) • Titels: Formula Regional European Championship 2020 • Huidige klasse: Formula Regional European Championship (Prema Powerteam) Voor Gianluca Petecof geldt eigenlijk hetzelfde als voor Mick Schumacher. Niet de snelste coureur in deze klasse, maar wel de meest consistente, waardoor hij de titel pakte. Hij behaalde vier overwinningen, zeven tweede plaatsen en drie derde plaatsen. En hoewel een titel normaal gesproken niet genoeg zou zijn voor een superlicentie, zorgde de veranderde FIA regelgeving met betrekking tot de puntentelling ervoor dat hij net genoeg punten haalde om in aanmerking te komen voor een superlicentie.
Arthur Leclerc • Superlicentiepunten: 30 (2020: 20) • Titels: - • Huidige klasse: Formula Regional European Championship (Prema Powerteam) En voor Arthur Leclerc geldt dan ook hetzelfde als voor Callum Ilott. Waarschijnlijk de snelste coureur in deze klasse, maar door teveel fouten niet in staat om de titel te pakken. Hij behaalde zes overwinningen, evenveel als Oliver Rasmussen, en zes tweede en twee derde plaatsen. Volgend seizoen zien we Leclerc terug in de Formule 3 voor Prema.
Dino Beganovic • Superlicentiepunten: 7 (2020: 7) • Titels: - • Huidige klasse: Italiaans Formule 4 (Prema Powerteam) Dino Beganovic werd derde in het Italiaanse Formule 4 kampioenschap. Hij won één keer, werd twee keer tweede en drie keer derde. Volgend seizoen rijdt hij waarschijnlijk in het Formula Regional European Championship voor Prema.
Red Bull Racing & Alpha Tauri Ook het Red Bull Junior Team behaalde goede resultaten afgelopen seizoen. Het meest aansprekende was de derde plaats van Yuki Tsunoda in de Formule 2, wat hem een promotie naar het Alpha Tauri Formule 1 team opleverde, maar ook in de lagere klassen werd er redelijk gescoord. Liam Lawson werd vijfde in de Formule 3 en Jonny Edgar en Jak Crawford respectievelijk eerste en tweede in het Duitse ADAC Formule 4 kampioenschap. Hoewel geen lid van het Red Bull Junior Team had ik Formule 1 reserve Sérgio Sette Câmara wel opgenomen in het lijstje.
SPOILER: Red Bull Junior Team Sérgio Sette Câmara • Superlicentiepunten: 40 (2020: 0) • Titels: - • Huidige klasse: Super Formula (B-MAX Racing with Motopark), Formule E (GEOX Dragon) Sérgio Sette Câmara zou oorspronkelijk meedoen aan het Super Formula kampioenschap in Japan, maar door de inreisrestricties in Japan bleef het slechts bij één race. In plaats daarvan deed hij in augustus mee aan de Formule E seizoensafsluiter in Berlijn en was hij reservecoureur voor Red Bull Racing en Alpha Tauri. Volgend seizoen verlaat hij de Red Bull familie om zich te richten op een volledig seizoen in de Formule E voor Dragon Racing.
Juri Vips • Superlicentiepunten: 32 (2020: 2) • Titels: - • Huidige klasse: Formula Regional European Championship Certified by FIA (KIC Motorsport), Formule 2 (DAMS) Ook Juri Vips zou oorspronkelijk uitkomen in de Super Formula, maar hij kwam dit seizoen zelfs helemaal niet in actie in deze klasse. Als backup om aan genoeg punten te komen voor een superlicentie nam hij deel aan de Formule Regional European Championship, maar ook daar bleek al snel dat hij niet genoeg punten zou kunnen komen vanwege het feit dat er te weinig deelnemers waren. Een regel die later in het seizoen veranderd werd door de FIA, maar toen was hij alweer te zien in de Formule 2 als vervanger van de geblesseerde Sean Gelael. Hij scoorde hier een derde plaats in de sprintrace op Mugello. Toen Sebastien Buemi en Sérgio Sette Câmara niet beschikbaar waren om de rol als reservecoureur op zich te nemen vanwege Formule E verplichtingen deed Red Bull Racing met succes een beroep op de Force Majeure regel om hem alsnog een superlicentie te verlenen en was hij tijdens de Grand Prix van Turkije de reservecoureur voor Red Bull Racing en Alpha Tauri. Volgend seizoen rijdt hij weer in de Formule 2, waarschijnlijk voor Hitech Grand Prix.
Yuki Tsunoda • Superlicentiepunten: 57 (2020: 43) • Titels: Japans Formule 4 2018, JAF Formula 4 East 2017 • Huidige klasse: Formula 2 (Carlin) De revelatie van dit seizoen in de Formule 2 was wel Yuki Tsunoda. Na een stroef begin waarin hij in sommige races al zijn klasse liet zien was hij één van de smaakmakers van dit seizoen. Het meest veelzeggend is waarschijnlijk wel dat hij de virtuele kampioen van de featureraces is met 143 punten, 3 meer dan Mick Schumacher. En ook in de kwalificaties was hij (na Callum Ilott) één van de betere coureurs. Hij won drie keer (waarvan twee featureraces), werd drie keer tweede en één keer derde. Door zijn prestaties behaalde hij voldoende punten voor een superlicentie en promoveert volgend seizoen dan ook naar Scuderia Alpha Tauri in de Formule 1 als teamgenoot van Pierre Gasly.
Jehan Daruvala • Superlicentiepunten: 27 (2020: 0) • Titels: - • Huidige klasse: Formula 2 (Carlin) Teamgenoot van Tsunoda bij Carlin was Jehan Daruvala. Ondanks dat hij af en toe wel liet zien te kunnen racen, was zijn seizoen onder de maat. Zeker gezien de prestaties van zijn teamgenoot. Hij werd slechts twaalfde in het kampioenschap en behaalde naast zijn overwinning in de laatste race van het seizoen nog slechts een derde plaats. Het is dan ook maar de vraag of we Daruvala volgend seizoen nog terugzien als Red Bull junior. Hoewel zijn snelste tijd tijdens de post-season testen hem misschien het voordeel van de twijfel geven.
Liam Lawson • Superlicentiepunten: 39 (2020: 19) • Titels: Toyota Racing Series 2019, NZ F1600 Championship Series 2016 • Huidige klasse: Formule 3 (Hitech Grand Prix) Ondanks de gewijzigde regelgeving voor de superlicentiepunten was een vijfde plaats in het Formule 3 kampioenschap net niet genoeg voor Liam Lawson om aan de benodigde 40 punten te komen. Hij behaalde drie overwinningen en een tweede en twee derde plaatsen. Volgend seizoen gaat hij waarschijnlijk naast Juri Vips in de Formule 2 rijden. Kunnen ze samen uitmaken wie van de twee mogelijk in 2022 in de Alpha Tauri mag plaatsnemen.
Jack Doohan • Superlicentiepunten: 31 (2020: 14) • Titels: - • Huidige klasse: Formule 3 (HWA Racelab) Jack Doohan's prestaties in de FIA Formule 3 kunnen we kort over zijn. Niet best. In tegenstelling tot zijn teamgenoten (Enzo Fittipaldi en Jake Hughes) scoorde hij geen enkel punt. Zijn beste resultaat was een elfde plaats. volgend jaar rijdt hij waarschijnlijk voor Trident in deze klasse, nadat hij in oktober met dit team getest heeft.
Igor Fraga • Superlicentiepunten: 22 (2020: 10) • Titels: Toyota Racing Series 2020, Formula 3 Brazil Light 2017 • Huidige klasse: Formule 3 (Charouz Racing Systems) Igor Fraga, die verrassend door Red Bull opgepikt werd na zijn winst in de Toyota Racing Series, deed nauwelijks beter met één schamel puntje, al was hij wel de beste Charouz coureur in deze klasse. Hij miste de laatste races van het seizoen doordat zijn overgang naar Hitech (waar hij Max Fewtrell zou vervangen) werd geblokt door Charouz. Waarschijnlijk rijdt hij volgend jaar wel voor dit team in de Formule 3.
Dennis Hauger • Superlicentiepunten: 20 (2020: 3) • Titels: Italiaans Formule 4 2019 • Huidige klasse: Formule 3 (Hitech Grand Prix), Formula Regional European Championship (Van Amersfoort Racing) Ook het seizoen van Dennis Hauger in de Formule 3 was wat tegenvallend. Hij behaalde slechts een weekend punten, namelijk in Hongarije met een achtste plaats in de hoofdrace en een derde plaats in de sprintrace. Zijn prestaties in de Formula Regional European Championship waarin hij deelnam na het Formule 3 seizoen waren dan ook wat beter. Ondanks dat hij pas in oktober aansloot in dit kampioenschap wist hij meteen indruk te maken een overwinning, vier tweede plaatsen en een derde plaats, waarmee hij de best scorende coureur in deze laatste acht races van het kampioenschap was. Naar verwachting zal hij in 2021 wederom in de Formule 3 rijden, ditmaal voor het Prema Powerteam.
Jonny Edgar • Superlicentiepunten: 12 (2020: 12) • Titels: ADAC Formule 4 2020 • Huidige klasse: Italiaans Formule 4, ADAC Formule 4 (Van Amersfoort Racing) Jonny Edgar wist in een spannend gevecht zijn junior-collega Jak Crawford net voor te blijven in het ADAC Formule 4 kampioeschap, dat hij won met 6 overwinningen, vier tweede plaatsen en twee derde plaatsen. Ook in het Italiaanse Formule 4 kampioenschap deed hij het uitstekend. Ondanks dat hij zes races miste werd hij vierde in het kampioenschap. Volgend seizoen rijdt hij waarschijnlijk in de Formule 3 voor Carlin, waarvoor hij in oktober testte.
Jak Crawford • Superlicentiepunten: 10 (2020: 10) • Titels: - • Huidige klasse: Italiaans Formule 4, ADAC Formule 4 (Van Amersfoort Motorsport) Jak Crawford reed net als Jonny Edgar in de Duitse en Italiaanse Formule 4 en werd in beide klassen (nipt) verslagen door Edgar. In de Duitse ADAC Formule 4 werd hij tweede en in de Italiaanse Formule 4 zesde, waar hij ook zes races miste. In het ADAC F4 kampioenschap won Crawford 5 races, werd vier keer tweede en twee keer derde. In het Italiaanse F4 kampioenschap won hij twee races, werd een keer tweede en drie keer derde. Volgend seizoen rijdt hij waarschijnlijk in de Formule 3. In oktober testte hij voor het team van Hitech Grand Prix.
Renault De coureurs die onderdeel uitmaken van de Renault Sport Academy in de Formule 2 vielen wat tegen. Verwacht werd dat met name Gian Yu Zhou zich zou mengen in de titelstrijd, en ook Christian Lundgaard goed zou moeten scoren, maar de praktijk wees anders uit. Beiden hoopten aan het begin van het seizoen nog op een plek in het Formule 1 team van Renault (vanaf volgend seizoen Alpine geheten), maar de keuze voor een ervaren coureur als Alonso bleek uiteindelijk toch de juiste. Beide coureurs haalden niet genoeg punten voor een superlicentie. Dit in tegenstelling tot Oscar Piastri, die dankzij de titel in de Formule 3 wel genoeg punten behaalde. En ook Caio Collet streed lange tijd om de titel in de Formule Renault Eurocup.
SPOILER: Renault Sport Academy Guan Yu Zhou • Superlicentiepunten: 21 (2020: 10) • Titels: - • Huidige klasse: Formule 2 (UNI-Virtuosi) Zoals gezegd viel het seizoen van Zhou een beetje tegen. Voor een deel te weiten aan pech, zoals in de eerste race van het seizoen die hij domineerde totdat hij door technisch malheur uitviel en voor een deel doordat hij gewoon niet goed genoeg was dit seizoen. Hij behaalde slechts één overwinning, twee tweede en drie derde plaatsen. Dat is veel te weinig voor een titelkandidaat die al aan zijn tweede seizoen in de Formule 2 bezig was. Naar verwachting rijdt hij ook volgend seizoen in de Formule 2.
Christian Lundgaard • Superlicentiepunten: 39 (2020: 8) • Titels: SMP Formule 4 2017, Spaans Formule 4 2017 • Huidige klasse: Formule 2 (ART Grand Prix) Rookie Christian Lundgaard eindigde als zevende in de Formule 2, vlak achter Zhou. Hij scoorde echter wel meer overwinningen en tweede plaatsen, respectievelijk twee en drie en een derde plaats. De zevende plaats was net niet genoeg om aan de 40 superlicentiepunten te komen. Volgend seizoen rijdt hij waarschijnlijk weer voor ART Grand Prix in de Formule 2.
Oscar Piastri • Superlicentiepunten: 48 (2020: 30) • Titels: Formule 3 2020, Formula Renault Eurocup 2019 • Huidige klasse: Formule 3 (Prema Racing) Na een spannend gevecht met Logan Sargeant en Theo Pourchairce wist Oscar Piastri de Formule 3 titel naar zich toe te trekken met twee overwinningen. Alleen Frederik Vesti behaalde meer overwinningen (drie). Daarnaast behaalde hij drie tweede plaatsen en een derde plaats, maar dat was genoeg voor de titel. Volgend seizoen zien we Piastri terug in de Formule 2 bij Prema, als vervanger van Mick Schumacher.
Max Fewtrell • Superlicentiepunten: 11 (2020: 0) • Titels: Britse Formule 4 2016, Formule Renault Eurocup 2018 • Huidige klasse: Formule 3 (Hitech Grand Prix)) Max Fewtrell was de voorganger van Piastri in de Formule Renault Eurocup, maar in de Formule 3 deed hij het lang niet zo goed. Hij scoorde slechts vijf punten en was al voor de races op Spa verdwenen uit de Formule 3. Onduidelijk is wat hij volgend seizoen gaat doen.
Caio Collet • Superlicentiepunten: 32 (2020: 14) • Titels: Frans Formule 4 2018 • Huidige klasse: Formule Renault Eurocup (R-ace GP) In de Formule Renault Eurocup hoopte Caio Collet de opvolger te worden van Piastri, maar hij kwam net te kort op Victor Martins, die vorig jaar nog tweede werd achter Piastri. Collet behaalde vijf overwinningen (twee minder dan Martins) en vijf tweede en een derde plaats. Naar alle waarschijnlijkheid zal hij volgend seizoen te zien zijn in de Formule 3.
Hadrien David • Superlicentiepunten: 12 (2020: 0) • Titels: - • Huidige klasse: Formule Renault Eurocup (MP Motorsport) Hadrien David had de opvolger moeten worden van Collet als rookie kampioen, maar daarvoor kwam hij veel te kort. Zijn beste klassering was een derde plaats op Imola in het voorprogramma van de Formule 1. Naar verwachting zal hij volgend seizoen in de Formula Regional European Championship by Alpine zijn opwachting maken, de klasse die is ontstaan uit het samengaan van de Formule Renault Eurocup en de Formula Regional European Championship.
Alfa Romeo Racing Over het Sauber Junior Team kunnen we kort zijn, er was slechts een coureur die goed presteerde en dat was Théo Pourchaire, die in de Formule 3 tweede werd. De overige twee coureurs, Petr Ptáček en Dexter Patterson, waren teleurstellend dit seizoen.
SPOILER: Sauber Junior Team Théo Pourchaire • Superlicentiepunten: 37 (2020: 0) • Titels: ADAC Formule 4 2019, Frans Formule 4 Junior 2018 • Huidige klasse: Formule 3 (ART Grand Prix) Daar waar Yuki Tsunoda in de Formule 2 een revelatie was, was Theo Pourchaire dat in de Formule 3. Na een lastig begin in de eerste paar races, wist hij achtereenvolgens de sprintrace van Stiermarken en de hoofdrace van Hongarije te winnen, waarna hij op één race na elke keer in de punten finishte waardoor hij uiteindelijk tweede in de eindstand eindigde. Naast de twee overwinningen (evenveel als kampioen Piastri) behaalde hij drie tweede en drie derde plaatsen. Volgend seizoen zal hij waarschijnlijk voor ART Grand Prix in de Formule 2 rijden.
Petr Ptáček • Superlicentiepunten: 6 (2020: 1) • Titels: - • Huidige klasse: Formule Renault Eurocup (R-ace GP, MP Motorsport) Hoewel hij in hetzelfde team als Collet in de Formule Renault Eurocup reed, waren zijn resultaten een stuk slechter. Hij eindigde als 14de in het kampioenschap met een vierde plaats als beste resultaat. Hoewel hij eind oktober overstapte van R-Ace GP naar MP Motorsport werden zijn resultaten er niet beter op. De vraag is wat hij volgend seizoen gaat doen. Nog een seizoen in de Formule Regional European Championship by Alpine of naar de Formule 3.
Dexter Patterson • Superlicentiepunten: 0 (2020: 0) • Titels: - • Huidige klasse: Italiaans Formule 4 (Bhaitech) Dexter Patterson reed dit seizoen alleen in het Italiaanse Formule 4 kampioenschap, naast een paar races in het UAE Formule 4 kampioenschap, en wist daarin alleen in de eerste twee weekenden te scoren. De rest van het seizoen eindigde hij buiten de punten en als 22ste in het kampioenschap. Wat hij volgend seizoen gaat doen is nog onbekend. Misschien nog een seizoen in de Formule 4.
Williams Williams had drie coureurs in de Formule 2. Jack Aitken, Dan Ticktum en Roy Nissany. Eerstgenoemde had al genoeg punten voor een superlicentie en mocht in Bahrain (Sakhir) zijn opwachting maken als vervanger van George Russell die Hamilton in de Mercedes verving. Daarnaast is ook Jamie Chadwick onderdeel van de Williams Driver Academy.
SPOILER: Williams Driver Academy Jack Aitken • Superlicentiepunten: 41 (2020: 1) • Titels: - • Huidige klasse: Formule 2 (Campos) Het seizoen van Jack Aitken was niet zo goed als vorig seizoen. Hij werd slechts 14de in de eindstand met twee derde plaatsen. De laatste races in Bahrein liet hij schieten voor een kans in de Formule 1 om Russell in de Williams te vervangen. Wat hij volgend seizoen gaat doen is onduidelijk.
Dan Ticktum • Superlicentiepunten: 31 (2020: 0) • Titels: Formule 3 World Cup 2018, Formule 3 World Cup 2017 • Huidige klasse: Formule 2 (DAMS) Het seizoen van Ticktum was niet veel beter dan dat van Aitken. De DAMS is niet meer wat het geweest is en de eigenschappen van deze auto pasten niet zo goed bij de rijstijl van Ticktum waardoor hij moeilijk temperatuur in zijn banden kreeg. Dat brak hem zowel bij de kwalificatie als bij de start van de races op waardoor hij plekken verloor. Had hij eenmaal temperatuur in zijn banden kon hij met de besten mee. Het leverde uiteindelijk een overwinning (twee als je de race in Monza meetelt, die hij door een lekke fuel tank weer moest inleveren) en een elfde plaats in het kampioenschap op. Volgend jaar vervangt hij Tsunoda bij Carlin, dus de verwachting is dat zijn prestaties dan ook verbeteren.
Roy Nissany • Superlicentiepunten: 13 (2020: 3) • Titels: - • Huidige klasse: Formule 2 (Trident) Er is maar één reden dat Nissany deel uitmaakt van de Williams Driver Academy en dat is geld. Van zijn prestaties hoeft hij het niet te hebben, dat was dit seizoen wel weer duidelijk. Hoewel zijn teamgenoot Marino Sato bij Trident het nog slechter deed. Maar meer dan een achtste en tiende plaats zat er dit seizoen niet in. Het bracht hem een 19de plaats in het kampioenschap. De superlicentiepunten die hij dit jaar behaalde zijn dan ook het gevolg van drie vrije trainingen in de Formule 1. De verwachting is dat hij volgend seizoen wederom in de Formule 2 acte de presence geeft, ditmaal voor DAMS, alwaar het geld van Sean Gelael ophoudt met stromen.
Jamie Chadwick • Superlicentiepunten: 11 (2020: 11) • Titels: W Series 2019, MRF Challenge 2000 2019, Brits GT4 kampioenschap 2015 • Huidige klasse: Formula Regional European Championship (Prema) Begin dit jaar werd Jamie Chadwick vierde in het Aziatisch Formule 3 kampioenschap, waar ze nog voor Formule 1 coureur Pietro Fittipaldi eindigde en daarmee haar eerste superlicentiepunten behaalde. Het niet doorgaan van de W Series in 2020 was echter een flinke aderlating, nu het kampioenschap in aanmerking komt voor superlicentiepunten. Punten die ze nodig heeft om vrije trainingen voor Williams te kunnen rijden. Hierdoor zocht ze haar heil in de Formule Regional European Championship bij het team van Prema. De eerste paar races deed ze het niet slecht met onder andere een podiumplaats in de eerste race. Dat kon ze echter niet volhouden en eindigde uiteindelijk als negende in het kampioenschap. Volgend seizoen zal ze haar titel in de W Series verdedigen en hoopt hier de benodigde punten bij elkaar te rijden om vrije trainingen te kunnen rijden. Ook zal ze haar opwachting maken in de Extreme E voor het team van Veloce Racing.
Haas Haas heeft twee test- en reservecoureurs in dienst en één van de twee, Pietro Fittipaldi, mocht dit seizoen invallen voor Romain Grosjean na diens crash in Bahrain. De ander, Louis Delétraz, reed in de Formule 2.
SPOILER: Haas testrijders Louis Delétraz • Superlicentiepunten: 15 (2020: 6) • Titels: Formule Renault 2.0 NEC 2015 • Huidige klasse: Formule 2 (Charouz Racing System) Louis Delétraz heeft al een aantal jaar zijn superlicentie (op basis van een 1ste plaats in de FR 2.0 NEC in 2015 en een 2de plaats in de FR 3.5 V8 in 2016) en was dan ook verontwaardigd dat niet hij, maar Pietro Fittipaldi opgeroepen werd als vervanger van Romain Grosjean. Dit jaar werd hij (in zijn derde seizoen) achtste in de Formule 2, met twee tweede en drie derde plaatsen. Hij presteerde daarmee in ieder geval een stuk beter dan zijn teamgenoot bij Charouz. Wat hij volgend seizoen gaat doen is nog onbekend.
Pietro Fittipaldi • Superlicentiepunten: 41 (2020: 6) • Titels: Formule Renault V8 3.5 2017, MRF Challenge Formula 2000 2016, Protyre Formula Renault Championship 2014 • Huidige klasse: - Het was de bedoeling dat Fittipaldi in de Super Formula zou gaan rijden, maar de inreisrestricties van Japan voorkwamen dat. In plaats daarvan was Fittipaldi vooral te vinden bij het Haas Formule 1 team en die toewijding betaalde zich uit. Hij werd uitverkoren om Grosjean te vervangen na diens crash in Bahrein. Zijn superlicentiepunten in het Aziatisch Formule 3 kampioenschap aan het begin van het jaar waren voldoende om aan de 40 punten te komen voor een superlicentie. Na zijn beenbreuk in een WEC race in 2018 waardoor hij dat jaar grotendeels aan de kant stond werden zijn behaalde punten niet direct kwijtgescholden na drie jaar, maar kreeg hij nog enkele maanden respijt. Maar ook de gewijzigde regelgeving van de FIA dit jaar zouden hem voldoende punten hebben gegeven waardoor hij in aanmerking kwam voor een superlicentie. Komend seizoen wil hij, naast zijn rol als test- en reserverijder bij Haas, uitkomen in de IndyCar.
McLaren en Racing Point hebben geen juniorprogramma.
En om nog een rangschikking te kunnen maken van de juniorteams heb ik de dit jaar behaalde superlicentiepunten gedeeld door het aantal coureurs in het programma.
1. Ferrari Driver Academy: 18,11 (163/9) 2. Red Bull Junior Team: 11,4 (114/10) 3. Renault Sport : 10,33 (62/6) 4. Williams Driver Academy: 3,75 (15/4) 5. Haas testrijders: 6 (12/2) 6. Sauber Junior Team: 0,33 (1/3) 7. Mercedes: 0 (0/1) |
Whiskers2009 | zaterdag 26 december 2020 @ 14:38 |
quote: Op vrijdag 25 december 2020 21:21 schreef Starflyer het volgende:Nu het seizoen voorbij is, is het tijd om de balans op te maken. Welk juniorenprogramma heeft het beste gepresteerd en welke coureurs binnen de juniorenprogramma's hebben het het beste gedaan? Nog een opmerking over de hierboven genoemde superlicentiepunten; de FIA heeft gedurende het seizoen door Covid-19 de regels aangepast waardoor de punten van de beste drie jaar van de laatste vier jaren tellen, in plaats van de laatste drie jaar, zoals in de OP genoemd staat. De punten kloppen dus niet allemaal meer (afgezien van nog wat eigen fouten in de telling). Ook is het mogelijk om met minimaal 30 punten (en 300km in een F1-wagen) aanspraak te maken op de Force Majeure regel als men door Covid-19 niet genoeg punten kan verzamelen. Dankzij deze regel heeft bijvoorbeeld Juri Vips zijn superlicentie gekregen waardoor hij als reservecoureur voor Red Bull Racing kon optreden tijdens de Grand Prix van Turkije. De prestaties van de coureurs van de juniorteams staan wederom in een spoiler per team. MercedesDe enige coureur van Mercedes in de juniorenklassen is Paul Aron. SPOILER: Mercedes Junior Team Paul Aron * Superlicentiepunten: 7 (2020: 0) * Titels: - * Huidige klasse: Formule Renault Eurocup (ART Grand Prix) Paul Aron viel een beetje tegen in de Formule Renault Eurocup. Hij werd slechts elfde (en vijfde rookie) en zijn beste resultaat was een tweede plaats tijdens de tweede race op de Nürburgring. Volgend seizoen rijdt hij waarschijnlijk in de Formula Regional Championship, dat samengaat met de Formule Renault Eurocup.
FerrariZonder enige twijfel kunnen we stellen dat de Ferrari Driver Academy dit jaar het beste juniorenprogramma was met vijf coureurs in de Formule 2, waarvan er drie bij de beste vier eindigden. Naast kampioen Mick Schumacher werd Callum Ilott tweede en Robert Shwartzman vierde. Alleen Red Bull junior Yuki Tsunoda wist zich er tussen te nestelen. Ook in andere klassen wisten Ferrari-junioren goed te scoren. Zo werden Gianluca Petecof en Arthur Leclerc eerste en tweede in het Formula Regional European Championship en werd Dino Beganovic derde in het Italiaanse Formule 4 kampioenschap. SPOILER: Ferrari Driver Academy Mick Schumacher • Superlicentiepunten: 71 (2020: 41) • Titels: Formule 2 2020, Formule 3 2018 • Huidige klasse: Formule 2 (Prema) Mick Schumacher werd kampioen in de Formule 2. Niet omdat hij de snelste coureur was, maar vooral omdat hij de meest consistente coureur was. Hij kwalificeerde zich geen enkele keer op de eerste startrij (reversed grid races uitgezonderd), maar wist dankzij zijn superstarts altijd veel plekken goed te maken. Hij scoorde 2 (feature race) overwinningen, twee tweede plaatsen en zes derde plaatsen. Naast algemeen kampioen was hij ook (virtueel) kampioen van de sprintraces en werd tweede in de featureraces. Zijn promotie naar het Haas F1 Team is dan ook welverdiend.
Callum Ilott • Superlicentiepunten: 65 (2020: 40) • Titels: - • Formule 2 (Uni-Virtuosi Racing) Callum Ilott werd tweede in de Formule 2. Ondanks dat hij de één van de snelste coureur in het veld was (zowel in de kwalificatie als op race pace), wist hij dit niet om te zetten in de titel. Vooral omdat hij het op cruciale momenten liet liggen en dan met name in de sprintraces waarin hij slechts achtste werd als er een apart kampioenschap zou zijn. In de featureraces werd hij derde op slechts twee punten van Mick Schumacher. Hij won drie keer (twee keer in de featureraces), werd twee keer tweede en één keer derde. Ilott zien we volgend jaar niet meer terug in de Formule 2. Zijn tweede plaats was genoeg om een superlicentie te scoren, maar omdat er geen plek is in de Formule 1 bij een door Ferrari gesteund team wordt hij testrijder bij Ferrari.
Robert Shwartzman • Superlicentiepunten: 87 (2020: 30) • Titels: Formule 3 2019, Toyota Racing Series 2018 • Huidige klasse: Formule 2 (Prema Racing) Ondanks een goede start in de Formule 2, wist Robert Shwartzman dit niet om te zetten in een titel. Na de eerate drie weekenden stond hij bovenaan in het kampioenschap, maar vanaf Silverstone ging het (op enkele uitzonderingen na) bergafwaarts en eindigde hij als vierde in het kampioenschap. Hij scoorde de meeste overwinningen van iedereen (vier), maar daarnaast slechts één tweede en één derde plaats. Volgend jaar zien we Shwartzman terug bij Prema in de Formule 2, waar hij weer als een van de titelkandidaten geldt.
Marcus Armstrong • Superlicentiepunten: 63 (2020: 0) • Titels: Italiaans Formule 4 2017 • Huidige klasse: Formule 2 (ART Grand Prix) Net zoals Robert Shwartzman begon Marcus Armstrong sterk aan het seizoen met een tweede en derde plaats in de eerste twee weekenden, maar sindsdien wist hij geen podium meer te scoren en eindigde uiteindelijk teleurstellend 13de in het kampioenschap. Volgend seizoen zien we hem waarschijnlijk weer terug in de Formule 2. De verwachting is dat hij dan voor DAMS gaat rijden.
Giuliano Alesi • Superlicentiepunten: 10 (2020: 0) • Titels: - • Huidige klasse: Formule 2 (BWT HWA Racelab, MP Motorsport) Ook het seizoen van Giulano Alesi was teleurstellend. Hij behaalde slechts twee zesde plaatsen, in de eerste en laatste race van het seizoen. Voor de laatste drie raceweekenden switchte hij naar MP Motorsport, maar de resultaten werden niet veel beter. Zijn deelname aan de Ferrari Driver Academy wordt dan ook niet verlengd, wat het einde in de Formule 2 betekent. De klasse is te duur geworden voor de familie Alesi.
Enzo Fittipaldi • Superlicentiepunten: 39 (2020: 0) • Titels: Italiaans Formule 4 2018 • Huidige klasse: Formule 3 (HWA Racelab) Ook Enzo Fittipaldi beleefde een teleurstellend seizoen. Hij werd slechts 15de in de Formule 3. Zijn beste resultaat was een vierde plaats in de laatste race (en een vijfde in de laatste hoofdrace). Voor een superlicentie had hij nog slechts één puntje nodig, maar daar komt hij niet aan. Als de FIA dezelfde telling blijft hanteren heeft hij volgend seizoen weer een kans om dat ene puntje te scoren.
Gianluca Petecof • Superlicentiepunten: 40 (2020: 25) • Titels: Formula Regional European Championship 2020 • Huidige klasse: Formula Regional European Championship (Prema Powerteam) Voor Gianluca Petecof geldt eigenlijk hetzelfde als voor Mick Schumacher. Niet de snelste coureur in deze klasse, maar wel de meest consistente, waardoor hij de titel pakte. Hij behaalde vier overwinningen, zeven tweede plaatsen en drie derde plaatsen. En hoewel een titel normaal gesproken niet genoeg zou zijn voor een superlicentie, zorgde de veranderde FIA regelgeving met betrekking tot de puntentelling ervoor dat hij net genoeg punten haalde om in aanmerking te komen voor een superlicentie.
Arthur Leclerc • Superlicentiepunten: 30 (2020: 20) • Titels: - • Huidige klasse: Formula Regional European Championship (Prema Powerteam) En voor Arthur Leclerc geldt dan ook hetzelfde als voor Callum Ilott. Waarschijnlijk de snelste coureur in deze klasse, maar door teveel fouten niet in staat om de titel te pakken. Hij behaalde zes overwinningen, evenveel als Oliver Rasmussen, en zes tweede en twee derde plaatsen. Volgend seizoen zien we Leclerc terug in de Formule 3 voor Prema.
Dino Beganovic • Superlicentiepunten: 7 (2020: 7) • Titels: - • Huidige klasse: Italiaans Formule 4 (Prema Powerteam) Dino Beganovic werd derde in het Italiaanse Formule 4 kampioenschap. Hij won één keer, werd twee keer tweede en drie keer derde. Volgend seizoen rijdt hij waarschijnlijk in het Formula Regional European Championship voor Prema.
Red Bull Racing & Alpha TauriOok het Red Bull Junior Team behaalde goede resultaten afgelopen seizoen. Het meest aansprekende was de derde plaats van Yuki Tsunoda in de Formule 2, wat hem een promotie naar het Alpha Tauri Formule 1 team opleverde, maar ook in de lagere klassen werd er redelijk gescoord. Liam Lawson werd vijfde in de Formule 3 en Jonny Edgar en Jak Crawford respectievelijk eerste en tweede in het Duitse ADAC Formule 4 kampioenschap. Hoewel geen lid van het Red Bull Junior Team had ik Formule 1 reserve Sérgio Sette Câmara wel opgenomen in het lijstje. SPOILER: Red Bull Junior Team Sérgio Sette Câmara • Superlicentiepunten: 40 (2020: 0) • Titels: - • Huidige klasse: Super Formula (B-MAX Racing with Motopark), Formule E (GEOX Dragon) Sérgio Sette Câmara zou oorspronkelijk meedoen aan het Super Formula kampioenschap in Japan, maar door de inreisrestricties in Japan bleef het slechts bij één race. In plaats daarvan deed hij in augustus mee aan de Formule E seizoensafsluiter in Berlijn en was hij reservecoureur voor Red Bull Racing en Alpha Tauri. Volgend seizoen verlaat hij de Red Bull familie om zich te richten op een volledig seizoen in de Formule E voor Dragon Racing.
Juri Vips • Superlicentiepunten: 32 (2020: 2) • Titels: - • Huidige klasse: Formula Regional European Championship Certified by FIA (KIC Motorsport), Formule 2 (DAMS) Ook Juri Vips zou oorspronkelijk uitkomen in de Super Formula, maar hij kwam dit seizoen zelfs helemaal niet in actie in deze klasse. Als backup om aan genoeg punten te komen voor een superlicentie nam hij deel aan de Formule Regional European Championship, maar ook daar bleek al snel dat hij niet genoeg punten zou kunnen komen vanwege het feit dat er te weinig deelnemers waren. Een regel die later in het seizoen veranderd werd door de FIA, maar toen was hij alweer te zien in de Formule 2 als vervanger van de geblesseerde Sean Gelael. Hij scoorde hier een derde plaats in de sprintrace op Mugello. Toen Sebastien Buemi en Sérgio Sette Câmara niet beschikbaar waren om de rol als reservecoureur op zich te nemen vanwege Formule E verplichtingen deed Red Bull Racing met succes een beroep op de Force Majeure regel om hem alsnog een superlicentie te verlenen en was hij tijdens de Grand Prix van Turkije de reservecoureur voor Red Bull Racing en Alpha Tauri. Volgend seizoen rijdt hij weer in de Formule 2, waarschijnlijk voor Hitech Grand Prix.
Yuki Tsunoda • Superlicentiepunten: 57 (2020: 43) • Titels: Japans Formule 4 2018, JAF Formula 4 East 2017 • Huidige klasse: Formula 2 (Carlin) De revelatie van dit seizoen in de Formule 2 was wel Yuki Tsunoda. Na een stroef begin waarin hij in sommige races al zijn klasse liet zien was hij één van de smaakmakers van dit seizoen. Het meest veelzeggend is waarschijnlijk wel dat hij de virtuele kampioen van de featureraces is met 143 punten, 3 meer dan Mick Schumacher. En ook in de kwalificaties was hij (na Callum Ilott) één van de betere coureurs. Hij won drie keer (waarvan twee featureraces), werd drie keer tweede en één keer derde. Door zijn prestaties behaalde hij voldoende punten voor een superlicentie en promoveert volgend seizoen dan ook naar Scuderia Alpha Tauri in de Formule 1 als teamgenoot van Pierre Gasly.
Jehan Daruvala • Superlicentiepunten: 27 (2020: 0) • Titels: - • Huidige klasse: Formula 2 (Carlin) Teamgenoot van Tsunoda bij Carlin was Jehan Daruvala. Ondanks dat hij af en toe wel liet zien te kunnen racen, was zijn seizoen onder de maat. Zeker gezien de prestaties van zijn teamgenoot. Hij werd slechts twaalfde in het kampioenschap en behaalde naast zijn overwinning in de laatste race van het seizoen nog slechts een derde plaats. Het is dan ook maar de vraag of we Daruvala volgend seizoen nog terugzien als Red Bull junior. Hoewel zijn snelste tijd tijdens de post-season testen hem misschien het voordeel van de twijfel geven.
Liam Lawson • Superlicentiepunten: 39 (2020: 19) • Titels: Toyota Racing Series 2019, NZ F1600 Championship Series 2016 • Huidige klasse: Formule 3 (Hitech Grand Prix) Ondanks de gewijzigde regelgeving voor de superlicentiepunten was een vijfde plaats in het Formule 3 kampioenschap net niet genoeg voor Liam Lawson om aan de benodigde 40 punten te komen. Hij behaalde drie overwinningen en een tweede en twee derde plaatsen. Volgend seizoen gaat hij waarschijnlijk naast Juri Vips in de Formule 2 rijden. Kunnen ze samen uitmaken wie van de twee mogelijk in 2022 in de Alpha Tauri mag plaatsnemen.
Jack Doohan • Superlicentiepunten: 31 (2020: 14) • Titels: - • Huidige klasse: Formule 3 (HWA Racelab) Jack Doohan's prestaties in de FIA Formule 3 kunnen we kort over zijn. Niet best. In tegenstelling tot zijn teamgenoten (Enzo Fittipaldi en Jake Hughes) scoorde hij geen enkel punt. Zijn beste resultaat was een elfde plaats. volgend jaar rijdt hij waarschijnlijk voor Trident in deze klasse, nadat hij in oktober met dit team getest heeft.
Igor Fraga • Superlicentiepunten: 22 (2020: 10) • Titels: Toyota Racing Series 2020, Formula 3 Brazil Light 2017 • Huidige klasse: Formule 3 (Charouz Racing Systems) Igor Fraga, die verrassend door Red Bull opgepikt werd na zijn winst in de Toyota Racing Series, deed nauwelijks beter met één schamel puntje, al was hij wel de beste Charouz coureur in deze klasse. Hij miste de laatste races van het seizoen doordat zijn overgang naar Hitech (waar hij Max Fewtrell zou vervangen) werd geblokt door Charouz. Waarschijnlijk rijdt hij volgend jaar wel voor dit team in de Formule 3.
Dennis Hauger • Superlicentiepunten: 20 (2020: 3) • Titels: Italiaans Formule 4 2019 • Huidige klasse: Formule 3 (Hitech Grand Prix), Formula Regional European Championship (Van Amersfoort Racing) Ook het seizoen van Dennis Hauger in de Formule 3 was wat tegenvallend. Hij behaalde slechts een weekend punten, namelijk in Hongarije met een achtste plaats in de hoofdrace en een derde plaats in de sprintrace. Zijn prestaties in de Formula Regional European Championship waarin hij deelnam na het Formule 3 seizoen waren dan ook wat beter. Ondanks dat hij pas in oktober aansloot in dit kampioenschap wist hij meteen indruk te maken een overwinning, vier tweede plaatsen en een derde plaats, waarmee hij de best scorende coureur in deze laatste acht races van het kampioenschap was. Naar verwachting zal hij in 2021 wederom in de Formule 3 rijden, ditmaal voor het Prema Powerteam.
Jonny Edgar • Superlicentiepunten: 12 (2020: 12) • Titels: ADAC Formule 4 2020 • Huidige klasse: Italiaans Formule 4, ADAC Formule 4 (Van Amersfoort Racing) Jonny Edgar wist in een spannend gevecht zijn junior-collega Jak Crawford net voor te blijven in het ADAC Formule 4 kampioeschap, dat hij won met 6 overwinningen, vier tweede plaatsen en twee derde plaatsen. Ook in het Italiaanse Formule 4 kampioenschap deed hij het uitstekend. Ondanks dat hij zes races miste werd hij vierde in het kampioenschap. Volgend seizoen rijdt hij waarschijnlijk in de Formule 3 voor Carlin, waarvoor hij in oktober testte.
Jak Crawford • Superlicentiepunten: 10 (2020: 10) • Titels: - • Huidige klasse: Italiaans Formule 4, ADAC Formule 4 (Van Amersfoort Motorsport) Jak Crawford reed net als Jonny Edgar in de Duitse en Italiaanse Formule 4 en werd in beide klassen (nipt) verslagen door Edgar. In de Duitse ADAC Formule 4 werd hij tweede en in de Italiaanse Formule 4 zesde, waar hij ook zes races miste. In het ADAC F4 kampioenschap won Crawford 5 races, werd vier keer tweede en twee keer derde. In het Italiaanse F4 kampioenschap won hij twee races, werd een keer tweede en drie keer derde. Volgend seizoen rijdt hij waarschijnlijk in de Formule 3. In oktober testte hij voor het team van Hitech Grand Prix.
RenaultDe coureurs die onderdeel uitmaken van de Renault Sport Academy in de Formule 2 vielen wat tegen. Verwacht werd dat met name Gian Yu Zhou zich zou mengen in de titelstrijd, en ook Christian Lundgaard goed zou moeten scoren, maar de praktijk wees anders uit. Beiden hoopten aan het begin van het seizoen nog op een plek in het Formule 1 team van Renault (vanaf volgend seizoen Alpine geheten), maar de keuze voor een ervaren coureur als Alonso bleek uiteindelijk toch de juiste. Beide coureurs haalden niet genoeg punten voor een superlicentie. Dit in tegenstelling tot Oscar Piastri, die dankzij de titel in de Formule 3 wel genoeg punten behaalde. En ook Caio Collet streed lange tijd om de titel in de Formule Renault Eurocup. SPOILER: Renault Sport Academy Guan Yu Zhou • Superlicentiepunten: 21 (2020: 10) • Titels: - • Huidige klasse: Formule 2 (UNI-Virtuosi) Zoals gezegd viel het seizoen van Zhou een beetje tegen. Voor een deel te weiten aan pech, zoals in de eerste race van het seizoen die hij domineerde totdat hij door technisch malheur uitviel en voor een deel doordat hij gewoon niet goed genoeg was dit seizoen. Hij behaalde slechts één overwinning, twee tweede en drie derde plaatsen. Dat is veel te weinig voor een titelkandidaat die al aan zijn tweede seizoen in de Formule 2 bezig was. Naar verwachting rijdt hij ook volgend seizoen in de Formule 2.
Christian Lundgaard • Superlicentiepunten: 39 (2020: 8) • Titels: SMP Formule 4 2017, Spaans Formule 4 2017 • Huidige klasse: Formule 2 (ART Grand Prix) Rookie Christian Lundgaard eindigde als zevende in de Formule 2, vlak achter Zhou. Hij scoorde echter wel meer overwinningen en tweede plaatsen, respectievelijk twee en drie en een derde plaats. De zevende plaats was net niet genoeg om aan de 40 superlicentiepunten te komen. Volgend seizoen rijdt hij waarschijnlijk weer voor ART Grand Prix in de Formule 2.
Oscar Piastri • Superlicentiepunten: 48 (2020: 30) • Titels: Formule 3 2020, Formula Renault Eurocup 2019 • Huidige klasse: Formule 3 (Prema Racing) Na een spannend gevecht met Logan Sargeant en Theo Pourchairce wist Oscar Piastri de Formule 3 titel naar zich toe te trekken met twee overwinningen. Alleen Frederik Vesti behaalde meer overwinningen (drie). Daarnaast behaalde hij drie tweede plaatsen en een derde plaats, maar dat was genoeg voor de titel. Volgend seizoen zien we Piastri terug in de Formule 2 bij Prema, als vervanger van Mick Schumacher.
Max Fewtrell • Superlicentiepunten: 11 (2020: 0) • Titels: Britse Formule 4 2016, Formule Renault Eurocup 2018 • Huidige klasse: Formule 3 (Hitech Grand Prix)) Max Fewtrell was de voorganger van Piastri in de Formule Renault Eurocup, maar in de Formule 3 deed hij het lang niet zo goed. Hij scoorde slechts vijf punten en was al voor de races op Spa verdwenen uit de Formule 3. Onduidelijk is wat hij volgend seizoen gaat doen.
Caio Collet • Superlicentiepunten: 32 (2020: 14) • Titels: Frans Formule 4 2018 • Huidige klasse: Formule Renault Eurocup (R-ace GP) In de Formule Renault Eurocup hoopte Caio Collet de opvolger te worden van Piastri, maar hij kwam net te kort op Victor Martins, die vorig jaar nog tweede werd achter Piastri. Collet behaalde vijf overwinningen (twee minder dan Martins) en vijf tweede en een derde plaats. Naar alle waarschijnlijkheid zal hij volgend seizoen te zien zijn in de Formule 3.
Hadrien David • Superlicentiepunten: 12 (2020: 0) • Titels: - • Huidige klasse: Formule Renault Eurocup (MP Motorsport) Hadrien David had de opvolger moeten worden van Collet als rookie kampioen, maar daarvoor kwam hij veel te kort. Zijn beste klassering was een derde plaats op Imola in het voorprogramma van de Formule 1. Naar verwachting zal hij volgend seizoen in de Formula Regional European Championship by Alpine zijn opwachting maken, de klasse die is ontstaan uit het samengaan van de Formule Renault Eurocup en de Formula Regional European Championship.
Alfa Romeo RacingOver het Sauber Junior Team kunnen we kort zijn, er was slechts een coureur die goed presteerde en dat was Théo Pourchaire, die in de Formule 3 tweede werd. De overige twee coureurs, Petr Ptáček en Dexter Patterson, waren teleurstellend dit seizoen. SPOILER: Sauber Junior Team Théo Pourchaire • Superlicentiepunten: 37 (2020: 0) • Titels: ADAC Formule 4 2019, Frans Formule 4 Junior 2018 • Huidige klasse: Formule 3 (ART Grand Prix) Daar waar Yuki Tsunoda in de Formule 2 een revelatie was, was Theo Pourchaire dat in de Formule 3. Na een lastig begin in de eerste paar races, wist hij achtereenvolgens de sprintrace van Stiermarken en de hoofdrace van Hongarije te winnen, waarna hij op één race na elke keer in de punten finishte waardoor hij uiteindelijk tweede in de eindstand eindigde. Naast de twee overwinningen (evenveel als kampioen Piastri) behaalde hij drie tweede en drie derde plaatsen. Volgend seizoen zal hij waarschijnlijk voor ART Grand Prix in de Formule 2 rijden.
Petr Ptáček • Superlicentiepunten: 6 (2020: 1) • Titels: - • Huidige klasse: Formule Renault Eurocup (R-ace GP, MP Motorsport) Hoewel hij in hetzelfde team als Collet in de Formule Renault Eurocup reed, waren zijn resultaten een stuk slechter. Hij eindigde als 14de in het kampioenschap met een vierde plaats als beste resultaat. Hoewel hij eind oktober overstapte van R-Ace GP naar MP Motorsport werden zijn resultaten er niet beter op. De vraag is wat hij volgend seizoen gaat doen. Nog een seizoen in de Formule Regional European Championship by Alpine of naar de Formule 3.
Dexter Patterson • Superlicentiepunten: 0 (2020: 0) • Titels: - • Huidige klasse: Italiaans Formule 4 (Bhaitech) Dexter Patterson reed dit seizoen alleen in het Italiaanse Formule 4 kampioenschap, naast een paar races in het UAE Formule 4 kampioenschap, en wist daarin alleen in de eerste twee weekenden te scoren. De rest van het seizoen eindigde hij buiten de punten en als 22ste in het kampioenschap. Wat hij volgend seizoen gaat doen is nog onbekend. Misschien nog een seizoen in de Formule 4.
WilliamsWilliams had drie coureurs in de Formule 2. Jack Aitken, Dan Ticktum en Roy Nissany. Eerstgenoemde had al genoeg punten voor een superlicentie en mocht in Bahrain (Sakhir) zijn opwachting maken als vervanger van George Russell die Hamilton in de Mercedes verving. Daarnaast is ook Jamie Chadwick onderdeel van de Williams Driver Academy. SPOILER: Williams Driver Academy Jack Aitken • Superlicentiepunten: 41 (2020: 1) • Titels: - • Huidige klasse: Formule 2 (Campos) Het seizoen van Jack Aitken was niet zo goed als vorig seizoen. Hij werd slechts 14de in de eindstand met twee derde plaatsen. De laatste races in Bahrein liet hij schieten voor een kans in de Formule 1 om Russell in de Williams te vervangen. Wat hij volgend seizoen gaat doen is onduidelijk.
Dan Ticktum • Superlicentiepunten: 31 (2020: 0) • Titels: Formule 3 World Cup 2018, Formule 3 World Cup 2017 • Huidige klasse: Formule 2 (DAMS) Het seizoen van Ticktum was niet veel beter dan dat van Aitken. De DAMS is niet meer wat het geweest is en de eigenschappen van deze auto pasten niet zo goed bij de rijstijl van Ticktum waardoor hij moeilijk temperatuur in zijn banden kreeg. Dat brak hem zowel bij de kwalificatie als bij de start van de races op waardoor hij plekken verloor. Had hij eenmaal temperatuur in zijn banden kon hij met de besten mee. Het leverde uiteindelijk een overwinning (twee als je de race in Monza meetelt, die hij door een lekke fuel tank weer moest inleveren) en een elfde plaats in het kampioenschap op. Volgend jaar vervangt hij Tsunoda bij Carlin, dus de verwachting is dat zijn prestaties dan ook verbeteren.
Roy Nissany • Superlicentiepunten: 13 (2020: 3) • Titels: - • Huidige klasse: Formule 2 (Trident) Er is maar één reden dat Nissany deel uitmaakt van de Williams Driver Academy en dat is geld. Van zijn prestaties hoeft hij het niet te hebben, dat was dit seizoen wel weer duidelijk. Hoewel zijn teamgenoot Marino Sato bij Trident het nog slechter deed. Maar meer dan een achtste en tiende plaats zat er dit seizoen niet in. Het bracht hem een 19de plaats in het kampioenschap. De superlicentiepunten die hij dit jaar behaalde zijn dan ook het gevolg van drie vrije trainingen in de Formule 1. De verwachting is dat hij volgend seizoen wederom in de Formule 2 acte de presence geeft, ditmaal voor DAMS, alwaar het geld van Sean Gelael ophoudt met stromen.
Jamie Chadwick • Superlicentiepunten: 11 (2020: 11) • Titels: W Series 2019, MRF Challenge 2000 2019, Brits GT4 kampioenschap 2015 • Huidige klasse: Formula Regional European Championship (Prema) Begin dit jaar werd Jamie Chadwick vierde in het Aziatisch Formule 3 kampioenschap, waar ze nog voor Formule 1 coureur Pietro Fittipaldi eindigde en daarmee haar eerste superlicentiepunten behaalde. Het niet doorgaan van de W Series in 2020 was echter een flinke aderlating, nu het kampioenschap in aanmerking komt voor superlicentiepunten. Punten die ze nodig heeft om vrije trainingen voor Williams te kunnen rijden. Hierdoor zocht ze haar heil in de Formule Regional European Championship bij het team van Prema. De eerste paar races deed ze het niet slecht met onder andere een podiumplaats in de eerste race. Dat kon ze echter niet volhouden en eindigde uiteindelijk als negende in het kampioenschap. Volgend seizoen zal ze haar titel in de W Series verdedigen en hoopt hier de benodigde punten bij elkaar te rijden om vrije trainingen te kunnen rijden. Ook zal ze haar opwachting maken in de Extreme E voor het team van Veloce Racing.
HaasHaas heeft twee test- en reservecoureurs in dienst en één van de twee, Pietro Fittipaldi, mocht dit seizoen invallen voor Romain Grosjean na diens crash in Bahrain. De ander, Louis Delétraz, reed in de Formule 2. SPOILER: Haas testrijders Louis Delétraz • Superlicentiepunten: 15 (2020: 6) • Titels: Formule Renault 2.0 NEC 2015 • Huidige klasse: Formule 2 (Charouz Racing System) Louis Delétraz heeft al een aantal jaar zijn superlicentie (op basis van een 1ste plaats in de FR 2.0 NEC in 2015 en een 2de plaats in de FR 3.5 V8 in 2016) en was dan ook verontwaardigd dat niet hij, maar Pietro Fittipaldi opgeroepen werd als vervanger van Romain Grosjean. Dit jaar werd hij (in zijn derde seizoen) achtste in de Formule 2, met twee tweede en drie derde plaatsen. Hij presteerde daarmee in ieder geval een stuk beter dan zijn teamgenoot bij Charouz. Wat hij volgend seizoen gaat doen is nog onbekend.
Pietro Fittipaldi • Superlicentiepunten: 41 (2020: 6) • Titels: Formule Renault V8 3.5 2017, MRF Challenge Formula 2000 2016, Protyre Formula Renault Championship 2014 • Huidige klasse: - Het was de bedoeling dat Fittipaldi in de Super Formula zou gaan rijden, maar de inreisrestricties van Japan voorkwamen dat. In plaats daarvan was Fittipaldi vooral te vinden bij het Haas Formule 1 team en die toewijding betaalde zich uit. Hij werd uitverkoren om Grosjean te vervangen na diens crash in Bahrein. Zijn superlicentiepunten in het Aziatisch Formule 3 kampioenschap aan het begin van het jaar waren voldoende om aan de 40 punten te komen voor een superlicentie. Na zijn beenbreuk in een WEC race in 2018 waardoor hij dat jaar grotendeels aan de kant stond werden zijn behaalde punten niet direct kwijtgescholden na drie jaar, maar kreeg hij nog enkele maanden respijt. Maar ook de gewijzigde regelgeving van de FIA dit jaar zouden hem voldoende punten hebben gegeven waardoor hij in aanmerking kwam voor een superlicentie. Komend seizoen wil hij, naast zijn rol als test- en reserverijder bij Haas, uitkomen in de IndyCar.
McLaren en Racing Point hebben geen juniorprogramma. En om nog een rangschikking te kunnen maken van de juniorteams heb ik de dit jaar behaalde superlicentiepunten gedeeld door het aantal coureurs in het programma. 1. Ferrari Driver Academy: 18,11 (163/9) 2. Red Bull Junior Team: 11,4 (114/10) 3. Renault Sport : 10,33 (62/6) 4. Williams Driver Academy: 3,75 (15/4) 5. Haas testrijders: 6 (12/2) 6. Sauber Junior Team: 0,33 (1/3) 7. Mercedes: 0 (0/1) Interessant, thanks! |
Funzel | maandag 28 december 2020 @ 13:35 |
Van al deze namen verwacht ik het meest van Tsunoda, Pourchaire en Piastri eigenlijk. Oh en Schwartzman natuurlijk. |
Nattekat | dinsdag 29 december 2020 @ 14:13 |
Williams heeft wel echt een barslecht programma hoor. Ticktum en Nissany 
Ferrari is het enige programma waarbij er nog niet is 'geoogst' tot dit jaar, die hebben het nu wel goed voor elkaar met geduld hebben. Ten koste van Iliot helaas. De andere teams zouden de komende jaren weer het stokje over moeten kunnen nemen. |