abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_194043999
Een proces-verbaal kan van beslissende invloed zijn op het leven van mensen. Het schrijven van een goed proces-verbaal stelt dan ook hoge eisen aan een opsporingsambtenaar. Daarbij draait het zowel om vakkennis als om schrijfvaardigheden als helder structureren en zorgvuldig formuleren. Gezien het opleidingsniveau (van slechts veelal mbo) heb ik mijn twijfels of dit wel evenwichtig is tegenover bijvoorbeeld een advocaat of rechter met minimaal een WO diploma en dito certificaten.
pi_194044061
Dit is net zo goed een probleem van de burger die gebrekkig informatie geeft als van doortastend doorvragen bij de politie denk ik.
Don't follow me, I'm just a man.
pi_194044113
De meest standaard zaken zijn gewoon wel bekend en gemakkelijk invulbaar. Ook voor mensen met MBO niveau. Voor de moeilijkere zullen ze wel een senior in dienst hebben.

Het hoeft ook niet vergelijkbaar (evenwichtig...?) te zijn met het niveau van de rechter, het moet gewoon correct zijn. De rechter moet vervolgens op basis van die informatie concluderen.
  zaterdag 11 juli 2020 @ 22:51:06 #4
474314 MissGiraffe
NOOIT sarcastisch!
pi_194044261
mbo-ers beheersten vroeger de Nederlandse taal. Kwestie van kwaliteit van onderwijs.
HEy FOKKERZZZZZ! Denken we wel om .............?!????????????????
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 11 juli 2020 @ 22:51:20 #5
408813 crew  trein2000
pi_194044268
Wat heeft het vermogen om op te schrijven wat je ziet of hoort te maken met opleidingsniveau?

Dat een ambtsedig proces-verbaal heel zwaar weegt en dat daar ook wel wat tegen te zeggen is klopt. Maar een hogere opleiding lijkt me daar niet de oplossing voor. Die zou ik eerder zoeken in bijvoorbeeld bodycams.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_194044313
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 22:44 schreef phoenyx het volgende:
De meest standaard zaken zijn gewoon wel bekend en gemakkelijk invulbaar. Ook voor mensen met MBO niveau. Voor de moeilijkere zullen ze wel een senior in dienst hebben.

Het hoeft ook niet vergelijkbaar (evenwichtig...?) te zijn met het niveau van de rechter, het moet gewoon correct zijn. De rechter moet vervolgens op basis van die informatie concluderen.
Uiteraard, maar een beetje onderzoekend vermogen om de juiste informatie te kunnen registreren is toch geen overbodige luxe.
Don't follow me, I'm just a man.
pi_194044412
Goed idee Osodevo, nu nog 100.000? universitair opgeleide mensen die dit wel willen doen :')

Voor een zeer matig salaris 24/7 je voor alles wat mooi en lelijk is uit laten maken....
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_194044469
Ik stel voor dat we voor de meeste beroepen minimaal HBO en bij voorkeur universitair gaan vragen.
Nobody expects the Spanish Inquisition!
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 11 juli 2020 @ 22:59:19 #9
408813 crew  trein2000
pi_194044482
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 22:52 schreef SebSwe2.0 het volgende:

[..]

Uiteraard, maar een beetje onderzoekend vermogen om de juiste informatie te kunnen registreren is toch geen overbodige luxe.
Hoe zijn die dingen aan elkaar gekoppeld? Een PV is niks meer dan een verslag van bevindingen. Je kunt een goed pv schrijven van een flutonderzoek en omgekeerd.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  zaterdag 11 juli 2020 @ 23:00:48 #10
474314 MissGiraffe
NOOIT sarcastisch!
pi_194044510
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 22:51 schreef trein2000 het volgende:
Wat heeft het vermogen om op te schrijven wat je ziet of hoort te maken met opleidingsniveau?

Dat een ambtsedig proces-verbaal heel zwaar weegt en dat daar ook wel wat tegen te zeggen is klopt. Maar een hogere opleiding lijkt me daar niet de oplossing voor. Die zou ik eerder zoeken in bijvoorbeeld bodycams.
Gewoon weer Nederlands op normaal niveau leren in het basis- en voortgezet onderwijs.
HEy FOKKERZZZZZ! Denken we wel om .............?!????????????????
pi_194044543
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 22:59 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Hoe zijn die dingen aan elkaar gekoppeld? Een PV is niks meer dan een verslag van bevindingen. Je kunt een goed pv schrijven van een flutonderzoek en omgekeerd.
Je kunt een hele hoop flauwekul en bloemetjes en bijtjes gaan bestuderen of de zaken die relevant zijn.
Don't follow me, I'm just a man.
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 11 juli 2020 @ 23:04:47 #12
408813 crew  trein2000
pi_194044613
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 23:01 schreef SebSwe2.0 het volgende:

[..]

Je kunt een hele hoop flauwekul en bloemetjes en bijtjes gaan bestuderen of de zaken die relevant zijn.
Mee eens. Maar als jij die flauwekul vervolgens goed en waarheidsgetrouw omschrijft heb je wel een prima pv.

Dat je vervolgens een flutonderzoek hebt is wat anders.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  zaterdag 11 juli 2020 @ 23:06:58 #13
483336 Kamover
Ik adviseer u
pi_194044652
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 22:58 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
Ik stel voor dat we voor de meeste beroepen minimaal HBO en bij voorkeur universitair gaan vragen.
Dit dus, want een kansloze figuren hier. Man man man.
Waar verstand zit groeit geen haar, daarom adviseer ik u een kamover;"best of both worlds".
pi_194044658
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 23:04 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Mee eens. Maar als jij die flauwekul vervolgens goed en waarheidsgetrouw omschrijft heb je wel een prima pv.

Dat je vervolgens een flutonderzoek hebt is wat anders.
Is voor een pv toch ook wel relevant om te weten. Zeker voor een rechter.
Don't follow me, I'm just a man.
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 11 juli 2020 @ 23:37:24 #15
408813 crew  trein2000
pi_194045089
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 23:07 schreef SebSwe2.0 het volgende:

[..]

Is voor een pv toch ook wel relevant om te weten. Zeker voor een rechter.
Maar dat is oplosbaar. Daar zit nog een OvJ tussen en ik mag aannemen ook binnen de politie nog wel een chef. Die kunnen ook zeggen "jo doe dat onderzoek ook nog ff".
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_194045102
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 23:37 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Maar dat is oplosbaar. Daar zit nog een OvJ tussen en ik mag aannemen ook binnen de politie nog wel een chef. Die kunnen ook zeggen "jo doe dat onderzoek ook nog ff".
Je mag toch van elkaar aannemen dat ze een beetje verstand hebben van wat ze doen. Je ziet niet als je niet weet waar je naar moet kijken.
Don't follow me, I'm just a man.
pi_194045793
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 22:51 schreef MissGiraffe het volgende:
mbo-ers beheersten vroeger de Nederlandse taal. Kwestie van kwaliteit van onderwijs.
Of kwaliteit van de leerlingen?
  zondag 12 juli 2020 @ 00:37:17 #18
474314 MissGiraffe
NOOIT sarcastisch!
pi_194045824
quote:
1s.gif Op zondag 12 juli 2020 00:35 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Of kwaliteit van de leerlingen?
Kan. Mentaliteit van de bevolking... Het serieus nemen van school. Maar aangezien 't bekend is dat basisonderwijzers een stuk achterlijker zijn tegenwoordig, zal 't iig een factor zijn.
HEy FOKKERZZZZZ! Denken we wel om .............?!????????????????
  zondag 12 juli 2020 @ 02:52:28 #19
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_194047028
Wordt veel aandacht aan besteed op de politieacademie. Klacht ongegrond.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_194057454
quote:
1s.gif Op zondag 12 juli 2020 00:35 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Of kwaliteit van de leerlingen?
Als de kwaliteit van de leerlingen ondermaats zou zijn zouden ze geen diploma krijgen of zelfs maar toegelaten worden tot dit niveau van onderwijs.
pi_194057507
Het is af en toe huilen met de pet. Het is van belang om alles goed na te lezen en vooral dingen te laten toevoegen die van belang zijn.

Door een klakkeloos 'en toen en toen' verhaaltje in te typen mist de OVJ wel even de context van de zaak.

Gelukkig zijn rechters wel schappelijk. Eigenlijk mag je blij zijn als je mag voorkomen want met een simpele beslissing van de ovj van achter een bureau kom je er meestal slechter vanaf.

Zo wilde de ovj mij aanslaan voor poging tot doodslag, dat konden ze niet volhouden dus gingen ze voor poging tot zware mishandeling. Bij de rechter was het gewoon een grove verkeersovertreding.
De rechter was nog zo vriendelijk om te vragen of ik de door hem opgelegde boete wel kon betalen.

Zoals veel dingen, het is maar net hoe je het bekijkt. Dat is dan weer iets waar agenten toch door een bepaalde bril kijken. Hun niveau helpt daar niet bij.

Nu heb ik zelf een klacht lopen tegen de politie in iets anders. Het niveau van gelul wat ik van hun aan de telefoon krijg in de hoop dat ik de klacht laat vallen is gewoon triest.

[ Bericht 35% gewijzigd door tstile op 12-07-2020 20:20:41 ]
pi_194057904
quote:
1s.gif Op zondag 12 juli 2020 00:35 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Of kwaliteit van de leerlingen?
als het niveau omhoog gaat dan slagen er minder mensen of worden er minder mensen toegelaten...
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194066723
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 22:38 schreef osodevo het volgende:
Een proces-verbaal kan van beslissende invloed zijn op het leven van mensen. Het schrijven van een goed proces-verbaal stelt dan ook hoge eisen aan een opsporingsambtenaar. Daarbij draait het zowel om vakkennis als om schrijfvaardigheden als helder structureren en zorgvuldig formuleren. Gezien het opleidingsniveau (van slechts veelal mbo) heb ik mijn twijfels of dit wel evenwichtig is tegenover bijvoorbeeld een advocaat of rechter met minimaal een WO diploma en dito certificaten.
Het niveau van de mensen die een proces verbaal opgelegd krijgen is doorgaans ook laag. Dus geen enkel reden om agenten op HBO niveau af te laten studeren.
pi_194070802
Als je een boete oid krijgt vult oom agent toch gewoon een soort formuliertje in? Net als BOA's? (Bron: op mijn 13e ooit zonder licht gefietst :') )
pi_194070957
quote:
0s.gif Op maandag 13 juli 2020 16:53 schreef Lafoy het volgende:
(Bron: op mijn 13e ooit zonder licht gefietst :') )
Living on the edge. ^O^ :Y
pi_194086538
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 22:38 schreef osodevo het volgende:
Een proces-verbaal kan van beslissende invloed zijn op het leven van mensen. Het schrijven van een goed proces-verbaal stelt dan ook hoge eisen aan een opsporingsambtenaar. Daarbij draait het zowel om vakkennis als om schrijfvaardigheden als helder structureren en zorgvuldig formuleren. Gezien het opleidingsniveau (van slechts veelal mbo) heb ik mijn twijfels of dit wel evenwichtig is tegenover bijvoorbeeld een advocaat of rechter met minimaal een WO diploma en dito certificaten.
Mijn partner is WO afgestudeerd en is beleidsmedewerker bij de gemeente. Zij heeft een cursus moeten volgen om haar stukken begrijpelijker te schrijven omdat WO afgestudeerde mensen gedrochten van stukken schrijven die voor de normale mens moeilijk te lezen is. Politieonderwijs wordt gewoon Nederlands niveau B2 verwacht en dat is ook het niveau wat voor elke nederlander te begrijpen moet zijn.
pi_194087027
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 22:38 schreef osodevo het volgende:
Een proces-verbaal kan van beslissende invloed zijn op het leven van mensen. Het schrijven van een goed proces-verbaal stelt dan ook hoge eisen aan een opsporingsambtenaar. Daarbij draait het zowel om vakkennis als om schrijfvaardigheden als helder structureren en zorgvuldig formuleren. Gezien het opleidingsniveau (van slechts veelal mbo) heb ik mijn twijfels of dit wel evenwichtig is tegenover bijvoorbeeld een advocaat of rechter met minimaal een WO diploma en dito certificaten.
Nee hoor. Invulwerk voor de meeste gevallen met een standaard format. Vervolgens heb je in de zwaardere zaken vaker speciale dossiervormers die ervoor zorgen dat alles in de pv's klopt. Dit in combinatie met aansturing vanuit het OM en de mogelijkheid om het e.e.a. aan te passen in het eindpv zorgt ervoor dat het helemaal zo slecht nog niet is.

Dus aardig kort door de bocht.
  dinsdag 14 juli 2020 @ 19:08:02 #28
451005 Grems
Clown World
pi_194089064
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 23:00 schreef MissGiraffe het volgende:

[..]

Gewoon weer Nederlands op normaal niveau leren in het basis- en voortgezet onderwijs.
Dat is niet verenigbaar met de maakbare samenleving, je kunt onbegrensd analfabeten importeren of je kunt fatsoenlijk onderwijs hebben.
pi_194089093
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 16:56 schreef Questular het volgende:

[..]

Nee hoor. Invulwerk voor de meeste gevallen met een standaard format. Vervolgens heb je in de zwaardere zaken vaker speciale dossiervormers die ervoor zorgen dat alles in de pv's klopt. Dit in combinatie met aansturing vanuit het OM en de mogelijkheid om het e.e.a. aan te passen in het eindpv zorgt ervoor dat het helemaal zo slecht nog niet is.

Dus aardig kort door de bocht.
Waarbij men nog steeds B2 niveau verwacht omdat de verdachte zijn eigen verbaal moet kunnen snappen.
pi_194103107
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 19:09 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Waarbij men nog steeds B2 niveau verwacht omdat de verdachte zijn eigen verbaal moet kunnen snappen.
Ik betwijfel of dat bij alle pv's het geval is. B2 is behoorlijk.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_194106899
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2020 17:56 schreef baskick het volgende:

[..]

Ik betwijfel of dat bij alle pv's het geval is. B2 is behoorlijk.
Het is best behoorlijk, alleen je moet ergens de lat leggen. Vooral omdat een deel van de bewoording om begrijpelijke redenen dit overstijgt. Maar het streven is dat iedereen de eigen verbalen (verklaringen etc) moet kunnen begrijpen. Bij B2 heb je al 40% van de bevolking te pakken, en als (zoals de wet voorschrijft) een verklaring in de eigen bewoording is genoteerd zal de verklarende (waarschijnlijk B1) het ook begrijpen.
pi_194110648
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 16:56 schreef Questular het volgende:

[..]

Nee hoor. Invulwerk voor de meeste gevallen met een standaard format. Vervolgens heb je in de zwaardere zaken vaker speciale dossiervormers die ervoor zorgen dat alles in de pv's klopt. Dit in combinatie met aansturing vanuit het OM en de mogelijkheid om het e.e.a. aan te passen in het eindpv zorgt ervoor dat het helemaal zo slecht nog niet is.

Dus aardig kort door de bocht.
Nee hoor, er zijn maar weinig standaard formats. Vrijwel alle bevindingen in dossiers zijn eigen getypte stukken zonder dat er gebruik wordt gemaakt van een format.

Je moet het eigenlijk zo zien:

Verkeersboetes:
Dit is een invul formulier op de telefoon. Je klikt wat vakjes aan en je typt in het kort wat de bevindingen zijn. (Reed over de stoep, reed door een rood verkeerslicht, stond tegen de muur te plassen binnen de bebouwde kom. Kort en bondig omschrijf je op je telefoon wat er gebeurd is. Dit wordt gecontroleerd door een afdeling binnen de politie en bij akkoord gaat het naar het CJIB

Kleine strafzaken:
Kleine zaken zoals een diefstal, vernieling, mishandeling etc. Deze zaken worden allemaal getypt door de agenten op straat. Zij nemen de aangifte op, typen getuigen verklaringen en maken processen verbaal van bevindingen. Dit wordt gebundeld. Daar gaat een voorpagina bij (die wel door het systeem gegenereerd wordt) en dat dossier gaat daarna naar de officier van justitie en die bepaald een strafeis.

Grote strafzaken:
Langdurige onderzoeken of de grotere zaken, zoals drugshandel, schietpartijen, openlijke geweldplegingen, overvallen etc. Daarin heb je vaak een dossiervormer die alle stukken opmaakt en nakijkt. Er worden soms invulformulieren gebruikt voor bepaalde processen verbaal maar ongeveer 95% van de verbalen wordt zelf getypt. Al deze stukken worden uiteindelijk gebundeld en deze gaan ook naar een officier van justitie voor verdere vervolging.

Nu heeft ieder district weer andere werkwijzen dus het kan her en der iets afwijken maar zoals ik hierboven heb omschreven is de uitgeklede versie van hoe het normaal gesproken in zijn werk gaat.

Het niveau van processen verbaal is soms om te huilen en er wordt nogal eens iets terug gestuurd omdat het gewoon echt nergens op slaat. Maar over het algemeen leer je nogal snel hoe je iets op papier moet zetten zodat het voor iedereen lees en begrijpbaar is. Er missen wel eens wat "d's"en "t's" en er staat nogal eens wat spreektaal in. Maar we zijn vooral bezig met massa productie en het komt wel eens voor dat er iets niet op universitair niveau op papier komt ;)
An Amateur trains untill he does it right!
A Professional trains untill he can't do it wrong!
pi_194128933
Ik lees weleens proces-verbalen van de politie door. Wat ik zelf irritant vind is dat er allerlei zaken in staan die niks met het onderzoek te maken hebben. Of gehoren waarin de politie zelf naar hele levensverhalen gaat gissen.

Zelf adviseer ik altijd om bij het opnemen van aangiftes steeds goed te vragen of het opschrijven van een bepaalde details of bijzaken in de aangifte belangrijk is.
pi_194142313
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 19:09 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Waarbij men nog steeds B2 niveau verwacht omdat de verdachte zijn eigen verbaal moet kunnen snappen.
En toch lopen er in Nederland steeds meer functioneel analfabeten rond. Die zullen het PV sowieso niet snappen. En nee, dat zijn geen immigranten. We leiden ze zelf op. Een probleem dat al zeker 16 jaar (!) bekend is.
quote:
Eén op de tien 15-jarigen is functioneel analfabeet. Van hen zijn relatief veel autochtone, Nederlands-sprekende jongeren uit Zeeland en Friesland. Dit schrijft de onderwijsinspectie in haar jaarverslag, dat zij gisteren presenteerde.
Bron: Trouw, 15 april 2004.
Je zou denken: tijd voor actie! Daar werd toe opgeroepen, maar inmiddels is maar liefst 25 procent van de scholieren die hun opleiding afsluiten laaggeletterd. Recent schreef Sezgin Cihangir er in de Volkskrant een zeer lezenswaardig stuk over. Docenten moeten weer leerkrachten worden! Ondertussen groeit de kloof in de samenleving tussen laagopgeleiden en de rest van de samenleving. Dat is niet alleen problematisch voor de groep Nederlanders die het betreft. Het is ook gewoon een potentieel risico voor onze samenleving.

Neemt niet weg dat een proces-verbaal een weergave geeft van wat iemand heeft waargenomen. Soms betreft het wat de ambtenaar in functie zelf heeft gezien, soms wat hij van persoon X heeft gehoord. Daartoe worden agenten en BOA"s in Nederland opgeleid.
pi_194142415
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juli 2020 14:29 schreef Sonnyvanjou het volgende:
Ik lees weleens proces-verbalen van de politie door. Wat ik zelf irritant vind is dat er allerlei zaken in staan die niks met het onderzoek te maken hebben. Of gehoren waarin de politie zelf naar hele levensverhalen gaat gissen.

Zelf adviseer ik altijd om bij het opnemen van aangiftes steeds goed te vragen of het opschrijven van een bepaalde details of bijzaken in de aangifte belangrijk is.
U werkt in de vreemdelingenzorg? Immers de politie doet elders geen gehoren ;-) En levensverhalen doen er juist voor een rechter toe.
pi_194142687
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juli 2020 12:31 schreef Groepfunder het volgende:

[..]

En toch lopen er in Nederland steeds meer functioneel analfabeten rond. Die zullen het PV sowieso niet snappen. En nee, dat zijn geen immigranten. We leiden ze zelf op. Een probleem dat al zeker 16 jaar (!) bekend is.
[..]

Je zou denken: tijd voor actie! Daar werd toe opgeroepen, maar inmiddels is maar liefst 25 procent van de scholieren die hun opleiding afsluiten laaggeletterd. Recent schreef Sezgin Cihangir er in de Volkskrant een zeer lezenswaardig stuk over. Docenten moeten weer leerkrachten worden! Ondertussen groeit de kloof in de samenleving tussen laagopgeleiden en de rest van de samenleving. Dat is niet alleen problematisch voor de groep Nederlanders die het betreft. Het is ook gewoon een potentieel risico voor onze samenleving.

Neemt niet weg dat een proces-verbaal een weergave geeft van wat iemand heeft waargenomen. Soms betreft het wat de ambtenaar in functie zelf heeft gezien, soms wat hij van persoon X heeft gehoord. Daartoe worden agenten en BOA"s in Nederland opgeleid.
Tja, Friesland.

Overigens blijt staan dat je met B2 een groot deel van de bevolking te pakken hebt. Als het B1 is, zit je al op 80%.
pi_194153705
Je kunt tegenwoordig niet meer quoten? Ik bedoelde inderdaad verhoren. Autocorrect blijft lastig :)
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')