abonnement Unibet Coolblue
pi_194042053
ivm de aanschaf van een elektrische auto de meterkast maar weer even tegen het licht gehouden. Heb nu een 1x35a aansluiting en heb nu als 'bijzonderheden' een inductieplaat (kookgroep), llwp welke ik met name voor verwarmen gebruik, wpb 200liter, zonnepanelen 5040wp. Tot op heden geen problemen gehad. Nu moet er echter een laadpaal komen. Wil graag met iets meer dan 3,7kw laden. Ik heb dan 2 opties:

1. Bestaande 35a houden en laadpaal met load balancing aanschaffen en max 6,6kw laden (dit is de max vd auto)
2. Overstappen op 3x25a met een max laden van circa 5kw.

Optie 1 is makkelijker maar mi niet toekomstbestendig.
Optie 2 is qua maximale laadcapaciteit prima.

Voor optie 2 heb ik nu een offerte ontvangen (nog niet gespecificeerd). Aanpassing vd meterkast van 1 naar 3fase, aanleg laadpaal, kabel zal circa 9 meter onder de vloer lopen en dan naar buiten gaan. Daar zal de paal hoogstwaarschijnlijk ook gelijk op de buitenmuur komen. Excl de laadpaal wordt hier 850 euro voor gerekend. Mijn vragen:

1. Is dit een acceptabele prijs? Qua materiaal zal het gaan om een 3fase hoofschakelaar, een ALS voor de laadpaal en....?
2. Eens met de conclusie dat 3x25a uberhaupt verstandig is?
3. Als de auto er is ben ik van plan om nog extra zonnepanelen te plaatsen. Ik neem aan dat de keuze voor 3x25a nog verder rechtvaardigt?

http://imgur.com/a/rSUYBF1

Losse kabels die zijn te zien zijn spanningsloos dus geen paniek!

[ Bericht 4% gewijzigd door zozozozo op 11-07-2020 21:16:21 ]
pi_194042093
Vergeet niet dat bij 3fase je vastrecht omhoog kan gaan.


mijn 1x 35a kost mij 19e/maand
3x 35a kost 70e/maand
3x25a is wel 19e/maand

aansluitkosten zijn 260 euro hier voor een omzetting van 1x35a naar 3x 25tot50a

waarom al dat geld uitgeven als 1x 35a ook volstaat met loadbalancing?

[ Bericht 34% gewijzigd door #ANONIEM op 11-07-2020 21:11:36 ]
pi_194042206
Puur uit intresse wat voor auto wordt het?
pi_194042309
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 21:06 schreef Banaanvragen het volgende:
Vergeet niet dat bij 3fase je vastrecht omhoog kan gaan.


mijn 1x 35a kost mij 19e/maand
3x 35a kost 70e/maand
3x25a is wel 19e/maand

aansluitkosten zijn 260 euro hier voor een omzetting van 1x35a naar 3x 25tot50a

waarom al dat geld uitgeven als 1x 35a ook volstaat met loadbalancing?
Aansluitkosten is eenmalig 347euro. Maandelijkse kosten zijn gelijk.

Loadbalancing betekent iig een laadpaal die 400 euro duurder is en het belangrijkste dat die 1x35a niet voldoende is.
pi_194042316
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 21:13 schreef Golf8 het volgende:
Puur uit intresse wat voor auto wordt het?
Een leaf
pi_194042765
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 21:03 schreef zozozozo het volgende:
Aanpassing vd meterkast van 1 naar 3fase, aanleg laadpaal, kabel zal circa 9 meter onder de vloer lopen en dan naar buiten gaan. Daar zal de paal hoogstwaarschijnlijk ook gelijk op de buitenmuur komen. Excl de laadpaal wordt hier 850 euro voor gerekend. Mijn vragen:

1. Is dit een acceptabele prijs? Qua materiaal zal het gaan om een 3fase hoofschakelaar, een ALS voor de laadpaal en....?
Wat is de uitrusting van de kast op dit moment? Kan zijn dat er al 3-p ALS-en zitten, terwijl je 1 fase gebruikt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_194043033
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 21:45 schreef blomke het volgende:

[..]

Wat is de uitrusting van de kast op dit moment? Kan zijn dat er al 3-p ALS-en zitten, terwijl je 1 fase gebruikt.
Nee het zijn 1fase als-en. Het was destijds een standaard 1fase groepenkast incl automaten en 2 als-en
pi_194043116
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 21:18 schreef zozozozo het volgende:

[..]

Aansluitkosten is eenmalig 347euro. Maandelijkse kosten zijn gelijk.

Loadbalancing betekent iig een laadpaal die 400 euro duurder is en het belangrijkste dat die 1x35a niet voldoende is.
Zijn dat de aansluitkosten door de electrotecnieman van de laadpaal tot de meter, of de aansluitkosten van je netbeheerder, of beide?
  zaterdag 11 juli 2020 @ 22:14:02 #9
486698 IkEetSlakken
FKA Redster1984
pi_194043407
Ik ben vanwege de toekomst maar gelijk naar 3x35 gegaan. Ik zat op 1x25, maar vanwege mijn electrische auto moest ik de boel sowieso aanpassen. En aangezien ik toch op een gegeven moment van t gas af wil en ook zonnepanelen zou willen ben ik er in ieder geval klaar voor.
Wakadoodle!
pi_194043664
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 22:01 schreef Banaanvragen het volgende:

[..]

Zijn dat de aansluitkosten door de electrotecnieman van de laadpaal tot de meter, of de aansluitkosten van je netbeheerder, of beide?
Daar zit die 347 nog niet bij in. Die komen er nog overheen
pi_194043677
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 22:14 schreef IkEetSlakken het volgende:
Ik ben vanwege de toekomst maar gelijk naar 3x35 gegaan. Ik zat op 1x25, maar vanwege mijn electrische auto moest ik de boel sowieso aanpassen. En aangezien ik toch op een gegeven moment van t gas af wil en ook zonnepanelen zou willen ben ik er in ieder geval klaar voor.
Datbis ook mijn idee. Maar 3x35a is wel een duur grapje
pi_194044585
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 21:03 schreef zozozozo het volgende:
ivm de aanschaf van een elektrische auto de meterkast maar weer even tegen het licht gehouden. Heb nu een 1x35a aansluiting en heb nu als 'bijzonderheden' een inductieplaat (kookgroep), llwp welke ik met name voor verwarmen gebruik, wpb 200liter, zonnepanelen 5040wp. Tot op heden geen problemen gehad. Nu moet er echter een laadpaal komen. Wil graag met iets meer dan 3,7kw laden. Ik heb dan 2 opties:

1. Bestaande 35a houden en laadpaal met load balancing aanschaffen en max 6,6kw laden (dit is de max vd auto)
2. Overstappen op 3x25a met een max laden van circa 5kw.

Optie 1 is makkelijker maar mi niet toekomstbestendig.
Optie 2 is qua maximale laadcapaciteit prima.

Voor optie 2 heb ik nu een offerte ontvangen (nog niet gespecificeerd). Aanpassing vd meterkast van 1 naar 3fase, aanleg laadpaal, kabel zal circa 9 meter onder de vloer lopen en dan naar buiten gaan. Daar zal de paal hoogstwaarschijnlijk ook gelijk op de buitenmuur komen. Excl de laadpaal wordt hier 850 euro voor gerekend. Mijn vragen:

1. Is dit een acceptabele prijs? Qua materiaal zal het gaan om een 3fase hoofschakelaar, een ALS voor de laadpaal en....?
2. Eens met de conclusie dat 3x25a uberhaupt verstandig is?
3. Als de auto er is ben ik van plan om nog extra zonnepanelen te plaatsen. Ik neem aan dat de keuze voor 3x25a nog verder rechtvaardigt?

http://imgur.com/a/rSUYBF1

Losse kabels die zijn te zien zijn spanningsloos dus geen paniek!
Je kan eventueel op je bestaande aansluiting ook op 20 ampère laden, dat is 4,6 kw. Zeker als je nachts gaat laden.

Afhankelijk van waar je woont kan ik eventueel ook iets voor je betekenen, je mag me een pb sturen als je interesse hebt.

Die 850 vind ik een hoop geld in ieder geval.
pi_194044672
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 23:03 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Je kan eventueel op je bestaande aansluiting ook op 20 ampère laden, dat is 4,6 kw. Zeker als je nachts gaat laden.

Afhankelijk van waar je woont kan ik eventueel ook iets voor je betekenen, je mag me een pb sturen als je interesse hebt.

Die 850 vind ik een hoop geld in ieder geval.
Pm gestuurd!

Zou met 4,6kw geen load balancing nodig zijn? Ik zit er vooral mee dat mijn aansluiting het niet aan kan. Wat als ik bv sta te koken en ik heb ook de auto aangesloten. Knalt ie er dan niet uit?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')