abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_194039715
Mijn ex en ik hebben in 2019 een punt gezet achter onze relatie. Zij bleef in ons koophuis wonen, ik ben in een andere plaats gaan huren. Ik heb vanaf 1 juli 2019 huur- en zorgtoeslag aangevraagd, omdat ik daar recht op meende te hebben (rekenhulp ook geraadpleegd destijds).

Na de aangifte inkomstenbelasting eerder dit jaar gedaan te hebben kwam er deze week de definitieve berekening van de toeslagen en die meldde dat ik geen recht had op zowel huur- als zorgtoeslag. In 2019 had ik zogezegd nog een verzameld inkomen (samen met mijn ex) welke te hoog was voor toeslagen.

Is het correct dat het inkomen van mijn ex bij mijn inkomen wordt opgeteld als het gaat om aanvragen van toeslagen, ook al zijn we vanaf de aangevraagde datum niet meer bij elkaar?
  zaterdag 11 juli 2020 @ 18:20:01 #2
401928 anti-loper
brengt oldschool back
pi_194039757
Hmm lastig. Zijn jullie geregistreerde partners? Toeslagen worden berekend aan de hand van je hele jaarinkomen en niet aan inkomen vanaf een bepaalde maand.

Vanaf wanneer warren jullie officieel niet meer samen in 2019?
Op woensdag 6 februari 2019 00:47 schreef SideEffect het volgende
Als dima voor 31 december 2019 een relatie krijgt met treinmeisje, krijg jij van mij 10¤
  zaterdag 11 juli 2020 @ 18:21:28 #3
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_194039781
Zie https://www.belastingdien(...)lag_krijgen/partner/

En via daar:
quote:
U bent geen toeslagpartners meer vanaf de eerste dag van de maand nadat u niet meer op hetzelfde adres staat ingeschreven. Dus als u op 15 maart op een ander adres bent ingeschreven, bent u vanaf 1 april geen toeslagpartner meer.

Als je dus 1 juli uitgeschreven was zou je per 1 juli geen toeslag partner meer moeten zijn
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_194039843
Dank allebei! Omdat ik vanaf 1 juli op een ander adres ingeschreven werd, en dus op die datum officieel niet meer in ons huis verbleef, zijn we tot 1 augustus toeslagpartners gebleven.

Dan zal het kloppen (ging ik sowieso wel vanuit) en betaal ik het netjes terug.
  zaterdag 11 juli 2020 @ 18:25:56 #5
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_194039864
Edit: verkeerd gelezen
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_194040564
https://www.belastingdien(...)-een-toeslagpartner/

Zie het voorbeeld

Als je vanaf 1 aug dus een inkomen hebt dat kaag genoeg is zou je recht hebben op die toeslag
  Moderator / Kerstkaart terrorist zaterdag 11 juli 2020 @ 19:41:33 #7
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_194040998
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 18:24 schreef Fargo het volgende:
Dank allebei! Omdat ik vanaf 1 juli op een ander adres ingeschreven werd, en dus op die datum officieel niet meer in ons huis verbleef, zijn we tot 1 augustus toeslagpartners gebleven.

Dan zal het kloppen (ging ik sowieso wel vanuit) en betaal ik het netjes terug.
Misschien wijs om een brief te sturen met je situatie daarin uitgelegd. Daarin ook de tijdlijn vermelden.
Misschien kun je dan alsnog een toekenning krijgen.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_194043054
quote:
99s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 19:41 schreef Nizno het volgende:

[..]

Misschien wijs om een brief te sturen met je situatie daarin uitgelegd. Daarin ook de tijdlijn vermelden.
Misschien kun je dan alsnog een toekenning krijgen.
Dank voor de tip. Kan ik altijd proberen natuurlijk!
pi_194047705
Waren jullie gehuwd? Anders blijf je toeslagpartner in ieder geval voor de zorgtoeslag.

Ligt het niet gewoon aan je eigen inkomen? Een alleenstaande zit al snel over de inkomensgrens van de huur-en zorgtoeslag. Inkomensgrens voor de huurtoeslag bedraagt
¤ 22.700 en ¤ 29.562 voor de zorgtoeslag. De toeslag rekent met je jaarinkomen. Dus niet met je inkomen wat je pas per 1 juli verdiende tot einde van het jaar.

Log anders in op het burgerportaal en kijk bij de beschikking waar er precies mee gerekend is. Dan weet je ook precies de reden voordat je een brief schrijft.

[ Bericht 7% gewijzigd door Bloem75 op 12-07-2020 09:21:59 ]
  zondag 12 juli 2020 @ 18:05:23 #10
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_194056146
Het gaat om je jaarinkomen als maatstaf voor je draagkracht. En dus niet alleen om wat je vanaf juli verdiend hebt. Daar komt een jaarbedrag aan toeslag uit, verminderd met het aantal maanden dat je sowieso geen toeslag had aangevraagd want toen nog gezamenlijk huishouden, en dat krijg je in termijnen uitbetaald.

TLDR: jaarinkomen. Altijd. Niet de wijsneus uithangen. Jaarinkomen.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')