myShizzle | vrijdag 10 juli 2020 @ 22:52 |
KLM is verreweg de grootste ontvanger van steun uit de NOW-regeling. Met die maatregel betaalt het rijk een deel van het loon van werknemers bij door corona gedupeerde bedrijven. Het luchtvaartbedrijf kreeg ruim 290 miljoen euro als tegemoetkoming voor de salarissen van medewerkers die niet konden werken vanwege de coronacrisis. Dat blijkt uit cijfers die uitkeringsorganisatie UWV online heeft gezet. Daarmee voert de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij NV ruimschoots de top 5 van steunontvangers aan. Opvallend is dat veel bedrijven met verschillende dochterbedrijven geld hebben aangevraagd. Zowel KLM, Booking als de NS staan bijvoorbeeld nog een keer in de top 100 van NOW-ontvangers. De NS gaat de ontvangen steun overigens terugbetalen, omdat voor het openbaar vervoer een apart steunpakket komt. Zo ziet de top 5 eruit, gebaseerd op de honderd hoogste NOW-uitkeringen. De top-5 bedrijven die NOW-steun hebben ontvangen BEDRIJF BEDRAG IN EURO'S KLM 301.882.032 NS 67.103.223 Booking.com 61.314.501 Holland Casino 31.885.515 Tata Steel 28.792.332 Ook zijn er bedrijven die meerdere keren geld hebben ontvangen. Center Parcs Netherlands NV kreeg bijvoorbeeld acht subsidies voor dochterondernemingen, elk lager dan een miljoen euro. Opgeteld ontving het vakantieparkbedrijf 5,4 miljoen euro, goed voor een plaats 61. De bedragen werden uitgekeerd over de periode maart tot en met mei. Als een bedrijf door corona ten minste 20 procent minder omzet draaide, kon het een beroep doen op de steun waarbij tot 90 procent van de salarissen ( tot een bedrag van maximaal 9538 euro per maand) doorbetaald werd. Het eerste noodpakket met financiële overheidssteun vanwege de coronacrisis heeft in totaal zo'n 2,6 miljoen mensen bereikt. Inmiddels loopt al een tweede steunronde, de NOW II. Het UWV kent laagdrempelig steun toe en betaalt snel een voorschot, dat 80 procent van de aanvraag beslaat, uit. Die voorschotten kunnen wel weer teruggevorderd worden als achteraf blijkt dat een bedrijf toch niet aan de voorwaarden voldeed.
| |
BasEnAad | vrijdag 10 juli 2020 @ 22:57 |
Booking.com Dat is waarvoor je stemt als je VVD stemt. Winst is voor de aandeelhouders, verliezen worden gedragen door de maatschappij. Ze hadden veel strengere voorwaarden moeten stellen voor multinationals, zoals ze in Denemarken hebben gedaan. Als je nauwelijks belasting betaalt, dan kun je ook geen gebruik maken van voorzieningen zoals deze. Het is niet alleen de lusten... | |
RedFever007 | vrijdag 10 juli 2020 @ 23:02 |
Godvergeten kutzooi, bloed kookt En ondertussen kan het mkb kapotvallen | |
opgebaarde | vrijdag 10 juli 2020 @ 23:04 |
Niet? De bedrijven die het hardst getroffen zijn en de meeste werknemers in dienst hebben, ontvangen in totaal het meeste geld? Dit meen je niet? Wat gek zeg!!! | |
tjoptjop | vrijdag 10 juli 2020 @ 23:07 |
Tjonge de bedrijven met de grootste personeelsbestanden krijgen het meest. Wat een verrassing | |
LXIV | vrijdag 10 juli 2020 @ 23:09 |
Geld ook voor KLM. Op tickets geen BTW op kero geen accijns. Maar wel de hand ophouden als het moeiijk gaat. | |
Starhopper | vrijdag 10 juli 2020 @ 23:11 |
Hopelijk gaat KLM naar de tyfus. Walgelijk hoe ze met hun personeel omgaan. Die steun is er alleen maar omdat NL aandelen heeft en ze die niet graag zien verdampen. | |
Surveillance-Fiets | vrijdag 10 juli 2020 @ 23:13 |
Ja want 40k mensen in de WW is goed. | |
Starhopper | vrijdag 10 juli 2020 @ 23:14 |
Die plaatsen we gewoon over naar een nieuwe KLM. | |
Drekkoning | vrijdag 10 juli 2020 @ 23:15 |
Ja die mochten helemaal geen gebruik maken van de NOW... oh wacht | |
opgebaarde | vrijdag 10 juli 2020 @ 23:16 |
Dat wij Schiphol en KLM subsidiëren, kan je beide bedrijven niet verwijten. | |
Drekkoning | vrijdag 10 juli 2020 @ 23:16 |
“Gewoon” Nouja het personeel cq de vakbonden zijn al in protest over de steun bij de Europese Commissie. Dus wie weet gaan we het nog zien gebeuren | |
Drekkoning | vrijdag 10 juli 2020 @ 23:17 |
Jaa, er komt zeker geld voor de KLM | |
WammesWaggel | vrijdag 10 juli 2020 @ 23:18 |
Bij Booking.com werken sowieso heel veel mensen, welhaast voornamelijk buitenlandse expats maar enfin. | |
BEFEM | vrijdag 10 juli 2020 @ 23:44 |
Allemaal voor een appel en een ei. Is gewoon een groot callcenter. | |
Drekkoning | vrijdag 10 juli 2020 @ 23:56 |
Flink callcenter met die loonlasten dan. | |
BEFEM | zaterdag 11 juli 2020 @ 09:25 |
Verbaast mij ook zijn overigens geen expats, vooral buitenlandse studenten die daar werken. | |
funnywell | zaterdag 11 juli 2020 @ 09:27 |
Dat geld is er niet voor het personeel iig | |
Tyr80 | zaterdag 11 juli 2020 @ 09:28 |
Holland Casino Een casino wit per dag kunnen ze krijgen. | |
fathank | zaterdag 11 juli 2020 @ 09:44 |
Enige aandeelhouder is Vadertje Staat. Vestzak-broekzak. | |
Tyr80 | zaterdag 11 juli 2020 @ 10:00 |
Och ja, da's waar ook. | |
FYazz | zaterdag 11 juli 2020 @ 10:02 |
61 miljoen voor een Amerikaanse Holding met 'maar' 5,5 duizend man in NLse dienst, die in 2018 ruim 5 miljard dollar winst heeft gemaakt en vorig jaar nog kon rekenen op een belastingvoordeel van ruim 300 miljoen. Iets zegt me dat we indirect ook betalen voor het nieuwe peperdure hoofdkantoor van Booking.com en het techspeeltje van onze regering. (Of alvast voor de vele claims die andere overheden hebben op Booking.com ivm mogelijke belastingontwijking) | |
ThePlaneteer | zaterdag 11 juli 2020 @ 10:03 |
Gadverdamme wat walg ik van booking.com | |
Monolith | zaterdag 11 juli 2020 @ 10:04 |
Ik ken de salarissen wel van de mensen die aan de IT-kant van het bedrijf zitten en die hebben doorgaans weinig te klagen hoor. | |
Farenji | zaterdag 11 juli 2020 @ 10:18 |
Klm heeft nog voor miljarden extra steun in de vorm van leningen gekregen, op voorwaarde dat ze een flink deel van hun personeelsbestand de ww in schoppen. Je vraagt je af wie die voorwaarden bepaald heeft, de overheid of klm zelf. | |
Rodgrod | zaterdag 11 juli 2020 @ 10:24 |
Je kan je afvragen hoeveel Nederlanders er daadwerkelijk bij een Booking.com werken.... | |
FYazz | zaterdag 11 juli 2020 @ 10:24 |
Rond de 5 a 6 duizend staan op de NLse loonlijst. | |
Farenji | zaterdag 11 juli 2020 @ 10:51 |
Niet zo veel. Groot deel van de it afdeling (development iig) bestaat iig uit oostblokkers en andere goedkope arbeidskrachten die hiernaartoe gehaald zijn door booking. Is altijd stukken goedkoper dan wanneer ze een westers concurrerend salaris moeten betalen aan een nederlander. | |
Weltschmerz | zaterdag 11 juli 2020 @ 11:08 |
Nee dat mag je niet. Dat komt er namelijk op neer dat de Nederlandse regering er voor de Nederlanders is, en dat is fascistisch. Je mag je ook niet afvragen waarom die bedrijven wel dividend hebben uitgekeerd en daardoor geen appeltje voor de dorst hebben, maar geen extra aandelen hebben uitgegeven om geld op te halen. | |
DDDDDaaf | zaterdag 11 juli 2020 @ 11:19 |
Gewoon doorwerken en bek houden, belastingslaafjes! Met vriendelijke groet, de BV nederlandje | |
QWARQTAARTJE | zaterdag 11 juli 2020 @ 11:33 |
Iets minder ruig taalgebruik mag ook wel | |
Nattekat | zaterdag 11 juli 2020 @ 11:59 |
Booking.com? Echt? 5 miljard ¤ winst dat moederbedrijf. Godverdomme [ Bericht 41% gewijzigd door Nattekat op 11-07-2020 12:04:51 ] | |
Twiitch | zaterdag 11 juli 2020 @ 12:17 |
Booking.com heeft de laatste jaren zoveel mensen aangenomen dat ze niet meer wisten wat ze met al die werknemers moesten doen. Zitten hordes expats gewoon doorbetaald thuis. Het geld bleef toch onbeperkt binnenstromen. Daar betaald de staat nu dus het salaris van. | |
Cherni | zaterdag 11 juli 2020 @ 12:25 |
Nooit geweten dat Booking.com zo groot is. Enfin als je ziet wat er aan noodpakketen naar Italië etc gaat klotst het geld schijnbaar tegen de plinten. | |
Cherni | zaterdag 11 juli 2020 @ 12:37 |
Bij NS zullen er ondanks de steun bezuinigen gaan plaats vinden. De cao is voor 2 jaar bevroren, althans dat is het plan. Zeker is dat er veel gaat veranderen. Gelukkig zal veel personeel door natuurlijke uitstroming wegvallen daardoor jongeren kunnen blijven. Zeker conducteurs zullen het zwaar krijgen als straks na 2024 op de sprinters geen conducteur meer aanwezig zal zijn als je het mij vraagt. Bovendien zijn er geruchten dat een conducteur geen BOA meer zal zijn omdat men dat wil laten vervallen. En dan kan in principe een conducteur lager ingeschaald worden en hoeven zij ook niet meer om de vijf jaar op cursus en examen. https://nos.nl/l/2338931 [ Bericht 12% gewijzigd door Cherni op 11-07-2020 12:44:15 ] | |
BEFEM | zaterdag 11 juli 2020 @ 12:58 |
Dat zal maar klein deel zijn denk ik? Je hebt echt een mega callcenter die afspraken maken met de hotels en klanten etc. In weet ik niet hoeveel talen. Daar werken voornamelijk buitenlandse studenten. | |
Monolith | zaterdag 11 juli 2020 @ 13:16 |
Ik weet niet hoe de verhoudingen liggen, maar die callcenters zullen inderdaad wel een groot deel van het personeel voor hun rekening nemen. Toch moet je niet onderschatten wat er nog komt kijken bij het doorontwikkelingen en beheren van zo'n platform,online marketing, data science en ga zo maar door. Bovendien hebben ze bij Booking ook jarenlang echt vrijwel iedereen die ze konden vinden aangenomen volgens mij. | |
probeer | zaterdag 11 juli 2020 @ 13:45 |
Nee, die hebben daar heus niet flink om gelobbyd. | |
probeer | zaterdag 11 juli 2020 @ 13:48 |
Tsja, dit is blijkbaar wat Nederland wil. Leve de VVD. | |
Mortaxx | zaterdag 11 juli 2020 @ 13:53 |
Tja bedrijven maken gebruik van wat de overheid ze aanbiedt | |
probeer | zaterdag 11 juli 2020 @ 14:00 |
Want eigen verantwoordelijkheid, daar doen we niet aan? We mogen blijkbaar niet van bedrijven verwachten dat ze enig ethisch besef bezitten en hanteren? Criminelen zijn ook alleen maar crimineel omdat de overheid het toelaat? | |
AgLarrr | zaterdag 11 juli 2020 @ 14:09 |
Booking ook echt. Smerig kutbedrijf. Die dragen geen ene mallemoer bij aan de samenleving. | |
Farenji | zaterdag 11 juli 2020 @ 14:13 |
Dat laatste klopt, booking was altijd zo'n bedrijf die regelmatig zomaar vacatures voor tientallen programmeurs tegelijk had. Maar die werden meestal niet door Nederlanders vervuld, die zijn veel te duur. Zoals ik zei komen die grotendeels uit oost europa of andere lagerelonenregio's, daar nemen ze voor veel minder genoegen. Ze krijgen dan allemaal een complete relocation service, huisvesting en papierwerk wordt geregeld, alles. Tot ze niet meer nodig zijn en dan staan ze ook heel snel weer op straat. Mensen zijn heel erg vervangbaar bij booking. Het is ook geen bedrijf waar het fijn werken is, het verloop is er heel hoog. | |
DireStraits7 | zaterdag 11 juli 2020 @ 14:22 |
Tja, men kan ook kiezen om niet meer via Booking te boeken. | |
Nattekat | zaterdag 11 juli 2020 @ 14:31 |
Dan worden ze nog wel overeind gehouden met overheidsteun Dat het moederbedrijf een gigantische internationale organisatie is met 5 miljard winst (een derde van de omzet) is niet belangrijk natuurlijk. | |
DireStraits7 | zaterdag 11 juli 2020 @ 14:33 |
Booking is alleen maar zo groot geworden omdat consumenten bij dat soort platforms boeken. Natuurlijk had dat voor deze crisis niets uitgemaakt, maar als we dat soort bedrijven zo moreel verwerpelijk vinden moeten we er misschien ook geen gebruik van maken? | |
Nattekat | zaterdag 11 juli 2020 @ 14:35 |
Ik vind het moreel verwerpelijk dat dit bedrijf overheidsteun krijgt. Laat het maar lekker omvallen als het zijn eigen broek niet omhoog kan houden zodra het wat minder gaat, terwijl er wel dik gecasht wordt door de aandeelhouders. KLM is nog wel goed te verdedigen, dit echt bij lange na niet. | |
DireStraits7 | zaterdag 11 juli 2020 @ 14:38 |
En wat doen we met ondernemers die dik gecasht hebben en nu ook overheidssteun krijgen? | |
Nattekat | zaterdag 11 juli 2020 @ 14:41 |
Nog rijker laten worden | |
Farenji | zaterdag 11 juli 2020 @ 14:41 |
Onzin, ze zijn vooral zo groot geworden omdat er heel veel investeerdersgeld in gepompt is en ze nogal anti-competitief bezig zijn (geweest) waardoor ze nu een monopoliepositie hebben. Vergelijkbaar met bedrijven als amazon, uber en ook thuisbezorgd. Als hotel kun je het je bijna niet veroorloven om niet op booking te staan, en als je er op staat draag je verplicht hele dikke marges af, en ben je gebonden door allerlei strenge en beperkende voorwaarden. Dit is echt niet alleen een kwestie van "vrije markt" en "vraag en aanbod" hoor. | |
DireStraits7 | zaterdag 11 juli 2020 @ 14:42 |
De regels zijn vrij evident: als je X% omzetdaling hebt kom je in aanmerking voor de steun. Of je nou een eigen snackbar hebt of een grote multinational bent. En ik vind ook dat bedrijven een buffer op moeten bouwen, maar andersom: waarom zou een bedrijf dat goed op z'n centen heeft gelet niet of voor minder staatssteun in aanmerking komen? Dan ga je bedrijven straffen die goed op de centen gelet hebben. Dit is de regeling die in allerijl opgesteld is. En dan krijgen we nu een maatschappelijke discussie over een bedrijf dat hooguit een fractie van die tientallen miljarden krijgen? Een bedrijf waar nota bene een groot deel van Nederland gewoon gebruik van maakt, want het is zo makkelijk en goedkoop... | |
DireStraits7 | zaterdag 11 juli 2020 @ 14:43 |
Omdat consumenten massaal van het platform gebruikmaken, ja... Geen enkel platform wordt rijk door er alleen geld in te pompen. De Nederlandse consument wast graag haar handen in onschuld, maar uiteindelijk zijn wij degene die van de diensten van Uber, Amazon en Booking gebruikmaken... | |
Nattekat | zaterdag 11 juli 2020 @ 14:47 |
Dit bedrijf maakt een winst gelijk aan 33% van de omzet, dat is een gigantische marge, bijna misdadig als monopolist. Vergelijk dat even met de 1,1% van KLM, een bedrijf dat daadwerkelijk belangrijk is voor Nederland. Het slaat echt helemaal nergens op deze steun, geen verdediging voor mogelijk. | |
Farenji | zaterdag 11 juli 2020 @ 14:48 |
Zeker wel, daar zijn meerdere praktijkvoorbeelden van, zoals het al genoemde uber en amazon, die allebei vanaf het begin vele jaren lang zwaar verlies draaiden, en de topman van amazon is nu de rijkste man van de wereld. Natuurlijk boden ze wel een dienst (boekenverkoop, vervoer, hotelreserveringen) maar zonder het bijna oneindige budget van de investeerders hadden ze nooit het monopolie op kunnen bouwen dat ze nu hebben. | |
DireStraits7 | zaterdag 11 juli 2020 @ 14:49 |
Alles leuk en aardig, maar uiteindelijk zijn het nog altijd de consumenten die van de diensten gebruik moeten maken, voordat er winst gemaakt kan worden. Geen enkele investeerder gaat geld pompen in een dienst die door niemand gebruikt wordt en ook niet gaat worden. | |
Farenji | zaterdag 11 juli 2020 @ 14:51 |
En het is inderdaad een godvergeten schande dat diezelfde investeerders nu blijkbaar opeens geen budget meer hebben dus mag de belastingbetaler lekker bijlappen om het monopolie in stand te houden. | |
Farenji | zaterdag 11 juli 2020 @ 14:51 |
Ja, verdiep je er gewoon eens in, dat helpt voor de discussie. | |
DireStraits7 | zaterdag 11 juli 2020 @ 14:51 |
In 2016 ging 4 op de 10 online boekingen via een site als Booking, dat zal alleen maar meer geworden zijn gok ik: https://www.travelnext.nl(...)reizen-boekt-online/ Kortom: de Nederlander maakt misschien nog wel meer gebruik van Booking dan van KLM. | |
DireStraits7 | zaterdag 11 juli 2020 @ 14:54 |
Laat de ad hominems thuis, dat helpt ook. Ik ontken niets wat je vertelt, maar uiteindelijk kom je er niet alleen met diepe zakken. De enige reden dat Booking en Uber zo groot geworden zijn is omdat consumenten massaal het platform hebben omarmd. Dat ze de prijzen kunstmatig laag hebben kunnen houden door enorme investeerders doet daar niets aan af. Inmiddels is echt al heel lang duidelijk dat dit soort platformen de markt om zeep helpen, maar ja... de prijzen zijn zo laag, hè? | |
Nattekat | zaterdag 11 juli 2020 @ 14:54 |
Booking is niet noodzakelijk. Het is meer een vuile monopolist dan een daadwerkelijk goede dienst waar we niet zonder kunnen. Zonder KLM zijn we half Schiphol kwijt. En alle voordelen die erbij komen. En wederom: ik geloof er geen donder van dat booking.com dit niet zou overleven. | |
DireStraits7 | zaterdag 11 juli 2020 @ 15:01 |
KLM wordt alleen gered vanwege nationalistische gevoelens. Dat gat van KLM wordt echt wel opgevuld. | |
Farenji | zaterdag 11 juli 2020 @ 15:02 |
Zonder die lage prijzen (en nu het feit dat alle hotels noodgedwongen op booking staan) was het natuurlijk nooit zo succesvol geweest, en die lage prijzen kun je alleen volhouden met enorme buffers. Daarmee prijs je alle concurrentie uit de markt. Als kleine speler begin je daar helemaal niks tegen. En dat is anti competitief handelen. Dan kun je niet aankomen met "ja maar de consumenten blijven terugkomen dus het is hun schuld". Uiteindelijk is de consument zwaar de dupe van elk monopolie. Gevalletje "blaming the victim" is het wat jij doet. | |
Nattekat | zaterdag 11 juli 2020 @ 15:03 |
Duizenden banen, een gigantische economie rond Schiphol, de belangrijkste maatschappij voor internationale reizen. Nee, dat krijg je nooit meer terug als het omvalt. | |
Farenji | zaterdag 11 juli 2020 @ 15:05 |
Ja door vuige cowboys zoals Ryanair etc. Die zullen met plezier in het ontstane gat springen. | |
DireStraits7 | zaterdag 11 juli 2020 @ 15:06 |
Klopt. Heb ik nooit ontkend. Wel als je een consument hebt die alleen op prijs stuurt. Klopt, de gemiddelde consument is dom en kortzichtig. De consument is opeens slachtoffer van het jarenlang structureel verpesten van de markt met een race naar de bodem strategie waarbij consumenten op internet gaan vergelijken en hun producten kopen bij de organisatie met de laagste prijs? De consument is een slachtoffer van het feit dat er wekelijks schepen vol Alitroep naar Nederland komen? De consument is een slachtoffer van een imploderend mkb, doordat diezelfde consument haar troep bij de groothandels koopt? Juist ja, de arme consument. | |
Mikeytt | zaterdag 11 juli 2020 @ 16:32 |
Wow, grote bedrijven krijgen meer geld dat de bakker om de hoek. Heel raar inderdaad. | |
Kleffe_Dop | zaterdag 11 juli 2020 @ 17:21 |
Booking.com is een walgelijke club. Neem als consument 5 minuten extra de tijd en bel/mail je hotel zelf, dan gaat het geld ook naar de hotelier en de mensen die daar werken, in plaats van 35% commissie naar een club als Booking.com wat weer direct naar de aandeelhouders gaat. En dan nu het handje ophouden... [ Bericht 2% gewijzigd door Kleffe_Dop op 11-07-2020 18:15:44 ] | |
DDDDDaaf | zaterdag 11 juli 2020 @ 17:56 |
De miljardenwinsten klotsen al jaren tegen de plinten op in het bedrijfsleven en, in tegenstelling tot het besteedbaar inkomen van werknemers, stijgen die winsten nog altijd. En blijkbaar vinden Nederlanders het wel prima om als loon- en belastingslaafje te dienen gezien het feit dat de vvd nog altijd de grootste partij in Nederland is... | |
DDDDDaaf | zaterdag 11 juli 2020 @ 17:59 |
Ik gebruik sites als booking.com alleen als een soort van centraal overzicht van hotels in bijv. een stad, het daadwerkelijke boeken van het hotel gebeurt dan telefonisch of via de website van het hotel zelf. Amazon, booking, Uber en hoe ze ook allemaal mogen heten, mogen wat mij betreft nog liever vandaag dan morgen failliet gaan. | |
Basp1 | zondag 12 juli 2020 @ 09:15 |
Bij het faillissement van v&d kwamen er ook 10.000 mensen in de ww. Waarom zijn hun toen ook niet gered met staatssteun? De spindoctors van de KLM en luchtvaart branche doen nog steeds goed hun best dat velen geloven dat heel nederland zal afglijden naar een 3e wereld land als deze sector wat zou krimpen. | |
Red_85 | zondag 12 juli 2020 @ 09:21 |
Geen booking.com dus meer. Lekker doodvallen met je megawinst. | |
PzKpfw | zondag 12 juli 2020 @ 10:17 |
Holland Casino ook echt | |
DDDDDaaf | zondag 12 juli 2020 @ 10:32 |
De coronacrisis laat eens te meer zien dat iedere crisis aangewend wordt om kapitaal van de werkende klasse richting de happy few door te sluizen, geld dat die werkende klasse ook nooit meer terug gaat zien. De politiek faciliteert dat ook gretig; politici houden namelijk niet van zorgeloze burgers. Politici zien liever angstige belastingslaafjes, die braaf in het gareel blijven lopen. Om dat te bewerkstelligen worden in totalitaire regimes geheime diensten en onderdrukking toegepast, in de westerse wereld dienen banken en multinationals dat doel. | |
opgebaarde | zondag 12 juli 2020 @ 10:34 |
Welke overeenkomsten zie jij in de essentiële rol van een winkel in de maatschappij ten opzichte van een internationaal opererende en hoogaangeschreven vliegtuigmaatschappij? Ik denk dat iedereen begrijpt dat het niet de taak van de overheid is om een winkel overeind te houden, er zijn duizenden concurrenten die het gat kunnen opvullen en als het niet zou worden opgevuld dan loopt niemand iets mis. | |
FYazz | zondag 12 juli 2020 @ 10:48 |
Of dat booking.com in de afgelopen jaren bijna 1,8 miljard aan belastingvoordeel heeft ontvangen van de NLse staat. Of dat buitenlandse werknemers de eerste 5 jaar over 30% van hun inkomen geen belasting hoeven te betalen. En natuurlijk de 14 miljard die booking.com in 2018 heeft neergelegd om eigen aandelen te kopen om zo de koers op te drijven. Maar goed, met VVD aan de macht is het verder niet verrassend dat dergelijke bedrijven ook steun krijgen zonder enkele voorwaarden. | |
CapoCan | zondag 12 juli 2020 @ 10:54 |
Allemaal expats die uitgemolken worden met 1200 euro appartementjes in de Bijlmer van 50 vierkante meter door Booking. Over hun salaris betalen ze minder belasting dus ze verdienen ook minder. Betalen geen hypotheekbelasting en geen belasting over hun vermogen. Soort moderne slavernij. | |
CapoCan | zondag 12 juli 2020 @ 10:57 |
Je kan kiezen om via Airbnb te boeken maar die worden door elk overheidsorgaan aangevallen. | |
CapoCan | zondag 12 juli 2020 @ 11:02 |
Gelukkig krijg ik als student zonder bijbaan (want geen werk op het moment) en door het afronden van mijn stage 0 euro en kan ik met moeite mijn rekeningen betalen huur, zorgpremie, collegegeld, etc. En het ergste komt nog want het overgrote deel van de rekening komt ongetwijfeld voor de jongeren die al kansloos zijn op de markt tegenwoordig. Geen vast contract, geen hypotheek (studieschuld). Gelukkig kunnen we het wel over zwarte piet hebben in de politiek. | |
raptorix | zondag 12 juli 2020 @ 11:09 |
Booking is een treurig bedrijf, hele slechte verhalen gehoord van mensen die daar als ontwikkelaars werken. | |
Nattekat | zondag 12 juli 2020 @ 11:16 |
Dat is nog wel het grootste punt. Ik heb echt heel veel mazzel gehad met ouders die goed met geld om kunnen gaan, en een vakgebied waar ik door een gigantische toevalstreffer een enorm goede baan in heb gevonden voor naast mijn studie, maar ik hoef niet ver te kijken (zus) om te zien hoe het loopt als je minder mazzel hebt met je bijbaan. En dan zal zelfs ik tegen een gigantische muur aan lopen na m'n studie, want wat je tegenwoordig moet verdienen om een simpel appartementje te kunnen betalen is niet normaal. En als ik ooit nog een koophuis wil, moet ik zeker niet gaan huren, want dan kan je geld net zo goed in een put gooien met die woekerprijzen. | |
DDDDDaaf | zondag 12 juli 2020 @ 11:20 |
Wen we maar aan; je wordt gewoon klaargestoomd om, net als je medeburgers en zoals het een gehoorzaam belastingslaafje betaamt, geld te verdienen voor de happy few. En nu ophouden met zeuren en weer netjes in het gareel met jou! | |
DDDDDaaf | zondag 12 juli 2020 @ 11:30 |
Je bent dan ook gek wanneer je als capabele jongere na je studie of HBO opleiding een bestaan in Nederland wil opbouwen. Dat loont zich alleen wanneer je in een juridisch of financieel vakgebied actief bent en je voor die specifieke baan bijvoorbeeld niet om Nederlandse wetgeving heen komt. | |
phpmystyle | zondag 12 juli 2020 @ 12:11 |
Klopt, maar die keren anders ook geen geld uit aan aandeelhouders. Het gaat daar al jaren kut. | |
CapoCan | zondag 12 juli 2020 @ 12:17 |
Niet? Ik lees een winst van bijna een miljard over het boekjaar van 2019. Waar gaat dat geld naar toe? | |
phpmystyle | zondag 12 juli 2020 @ 12:17 |
Lees eens in de jaarrekening hoe dat geld bestemd wordt | |
CapoCan | zondag 12 juli 2020 @ 12:18 |
Effe kijken | |
RTR | zondag 12 juli 2020 @ 12:19 |
Zie deze huilen @Geerd | |
Geerd | zondag 12 juli 2020 @ 12:24 |
| |
Pleun2011 | zondag 12 juli 2020 @ 12:42 |
Dit zijn allemaal zombiebedrijven en op termijn gaan we merken dat het een probleem is om die kunstmatig in leven te houden. | |
#ANONIEM | vrijdag 17 juli 2020 @ 13:29 |
Dus eigenlijk krijgen financieel ongezonde bedrijven steun? | |
#ANONIEM | vrijdag 17 juli 2020 @ 13:30 |
Dat snap ik ook niet. Als een winkeltje hier om de hoek steun nodig heeft lachen we omdat we die dan kennelijk kunnen missen. Maar KLM en booking.com zijn anders | |
Drekkoning | vrijdag 17 juli 2020 @ 13:58 |
Dat winkeltje op de hoek kon ook NOW krijgen. Dus zo anders is het niet. | |
Drekkoning | vrijdag 17 juli 2020 @ 13:59 |
Zoals? | |
Farenji | vrijdag 17 juli 2020 @ 15:10 |
Bedrijven als KLM kunnen makkelijk nieuwe leningen krijgen, met al het onderpand dat ze hebben, het winkeltje om de hoek wordt keihard uitgelachen door de bank als ze om nieuwe leningen vragen, "veel te risicovol". Bedrijven als Booking hebben bakken vol met geld in reserve en rijke investeerders achter zich. Het winkeltje om de hoek staat alleen en heeft zich vaak al in de schulden moeten steken om uberhaupt te kunnen bestaan. Als KLM dreigt met omvallen springt meteen de overheid bij met allemaal maatwerk-hulp, want KLM is zo ontzettend belangrijk voor BV Nederland! Als het winkeltje om de hoek omvalt is het "tja, zo is de markt he, helaas pindakaas". Dus nee, niet echt vergelijkbaar. | |
Drekkoning | vrijdag 17 juli 2020 @ 15:13 |
Dit topic gaat over de NOW die naar die bedrijven is gegaan. | |
Farenji | vrijdag 17 juli 2020 @ 15:16 |
Ja leuk, maar zoiets kun je natuurlijk niet los van elkaar zien. Als groot bedrijf heb je veel meer incasseringsvermogen en reserves, dus daar is de NOW een soort van gratis extra cadeautje, terwijl het voor de kleine ondernemers vaak niet meer dan een stuk drijfhout is waar hun bestaan vanaf hangt. | |
Drekkoning | vrijdag 17 juli 2020 @ 15:18 |
Bij bijvoorbeeld KLM was de NOW geen extraatje hoor . Verder met je eens dat je niet voor elk bedrijfje maatwerk kan leveren zoals bij de KLM. Vraag me überhaupt af of een bakkerijtje nou echt gered is met een lening tegen 7% rente. | |
Hyperdude | vrijdag 17 juli 2020 @ 15:20 |
Heb de Booking app van de foon gehaald. Minstens 10 overnachtingen pj. minder voor ze. | |
Drekkoning | vrijdag 17 juli 2020 @ 15:22 |
Ja nou is heel die NOW voor niks geweest | |
Hyperdude | vrijdag 17 juli 2020 @ 15:25 |
Dan moeten ze de NOW terugbetalen. | |
Drekkoning | vrijdag 17 juli 2020 @ 15:31 |
Ja dat kan niet omdat ze jouw inkomsten missen | |
_VoiD_ | vrijdag 17 juli 2020 @ 15:43 |
Ik snap die bedrijven ook wel als de voorwaarden voor NOW enkel omzetdaling zijn. Dan ben je als bedrijf dus oliedom als je daar geen gebruik van maakt terwijl je wel aantoonbaar omzetdaling hebt. En geloof me, dat hebben ze. Ook al hebben ze het financieel niet nodig. |