abonnement bol.com Unibet Coolblue
  vrijdag 10 juli 2020 @ 15:48:01 #1
18676 Puntenjager
Experto crede
pi_194024044
quote:
Kankerverwekkende stof ontdekt in partijen paracetamol

Onderzoek Drie in China geproduceerde partijen paracetamol zijn vervuild met de kankerverwekkende stof PCA, ontdekten NRC en tv-programma Zembla.

Joep DohmenJos van DongenAnnette Schätzle


De grootste producent van paracetamol ter wereld, het Chinese Anqiu Lu’an Pharmaceutical, verkoopt paracetamol die vervuild is met een kankerverwekkende stof. De fabriek leverde afgelopen jaren de grondstof van veel paracetamol die te koop is in drogisterijen, supermarkten en apotheken in Nederland.

Dat blijkt uit onderzoek van NRC en tv-programma Zembla. NRC en Zembla lieten monsters van drie door Anqiu Lu’an geproduceerde partijen van de pijnstiller en koortsremmer analyseren door een gecertificeerd laboratorium in Duitsland.

De drie vervuilde partijen zijn in het voorjaar van 2019 gemaakt, en goed voor zo’n 36 miljoen pillen. Waar ter wereld de vervuilde paracetamol is beland, is niet bekend.

Uit de analyse blijkt dat alle drie de partijen vervuild zijn met 4-chlooraniline, afgekort PCA. Deze stof – ontstaan bij de productie van paracetamol – is genotoxisch carcinogeen volgens het Europees Geneesmiddelenbureau (EMA) en de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (EFSA). PCA kan levertumoren veroorzaken bij proefdieren door aantasting van het genetisch materiaal.

De Europese toezichthouders blijken de risico’s van PCA verschillend in te schatten. Als je de gevonden concentraties afzet tegen de richtlijn die EMA hanteert, blijkt iemand die dagelijks niet meer dan zes vervuilde tabletten slikt, binnen de „toelaatbare dagelijkse inname” van PCA te blijven. Omdat het dna aangetast kan worden, hanteert EFSA echter een meer beschermende „blootstellingsmarge”. De ontdekte concentraties liggen een factor achttien boven het niveau dat EFSA veilig acht. Kort gezegd: terwijl EMA zes vervuilde pillen per dag acceptabel vindt, bestaat volgens EFSA bij meer dan één vervuilde pil per dag al een onacceptabel risico op kanker.
‘Pillen uit de markt halen’

Door NRC en Zembla geraadpleegde toxicologen uit Nederland en België zijn het eens met de strenge veiligheidsmarge van EFSA. Hoogleraar Jan Tytgat (KU Leuven): „Boven deze marge is er een bewezen risico dat PCA kankerverwekkend is. PCA hoort helemaal niet thuis in een pijnstiller die zoveel mensen slikken.” Tytgat roept de toezichthoudende instanties op de vervuilde partijen te traceren en uit de markt te nemen.

„Ik sluit mij aan bij EFSA”, zegt emeritus hoogleraar toxicologie Martin van den Berg (Universiteit Utrecht) na bestudering van de analyseresultaten. „EFSA hanteert naar mijn idee terecht het voorzorgprincipe. Uitgangspunt is dat er geen veilige grens is vanwege de mogelijke dna-schade.” Volgens beide hoogleraren zouden partijen paracetamol van fabrieken die dezelfde productiemethode gebruiken als Anqiu Lu’an getest moeten worden op PCA.

Paracetamol is de meest geslikte pijnstiller en koortsremmer ter wereld. Alleen al in Nederland gaat het jaarlijks om twee miljard pillen, poeders en drankjes. Pakweg de helft hiervan wordt gemaakt door farmaceut Apotex in Leiden, dochter van het Indiase concern Aurobindo. Apotex had, zo bevestigen bronnen rond het bedrijf, afgelopen jaren Anqiu Lu’an als belangrijkste grondstofleverancier. Apotex maakt paracetamol voor de (huis)merken van onder meer Albert Heijn, Etos, Jumbo, Trekpleister, DA en Kruidvat. Aurobindo wil geen commentaar geven.

Soms is een lichte vervuiling van een medicijn acceptabel, bijvoorbeeld omdat er geen veilig alternatief is. Dat blijkt bij paracetamol niet het geval. Er is een alternatief: de Amerikaanse farmaceut Mallinckrodt maakt via een ander productieproces paracetamol zónder kankerverwekkend PCA. Deze paracetamol is voor zover bekend niet verkrijgbaar in Nederland.
Geen actie toezichthouders

NRC en Zembla hebben de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) en het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) – die de kwaliteit van geneesmiddelen bewaken – ingelicht over de aangetroffen vervuiling.

De inspectie liet in een e-mail weten in deze kwestie vooralsnog „geen rol” voor zichzelf te zien. Behoefte aan een gesprek met NRC en Zembla had de inspectie ook niet. Het CBG liet zich wel bijpraten, maar ziet geen reden om de vervuilde partijen op te sporen of om onderzoek te doen. De onderzochte batches vallen, aldus een schriftelijke CBG-reactie, „ruim” onder de limiet die geneesmiddelenbureau EMA hanteert. Over genotoxiciteit schrijft het CBG helemaal niets. PCA zou enkel „mogelijk kankerverwekkend” zijn.
Hier baal ik dus behoorlijk van, want ik heb met regelmaat een paardencetamolletje nodig om niet te sterven van de hoofdpijn :(

Wat ik ook niet uit dat artikel kan halen is de vraag of alleen een paar batches van begin 2019 vervuild zijn met die stof of dat ze als steekproef een paar batches uit begin 2019 hebben laten testen en dat (al) die batches vervuild bleken met PCA.
In dat laatste geval is paracetamol uit China waarschijnlijk per definitie vervuild. Voor 2019 en ook nu nog. Ook al omdat ergens in het productieproces PCA ontstaat en waarschijnlijk moeilijk volledig te verwijderen is.
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
  User die overal opduikt 2022 vrijdag 10 juli 2020 @ 15:49:59 #2
186611 Haags
pi_194024080
Wat ben ik blij dat ik eigenlijk zelden tot nooit medicijnen tot mij neem, zelfs geen paracetamol. Wat een troep.
Zonder wrijving geen glans
  vrijdag 10 juli 2020 @ 15:52:42 #3
18676 Puntenjager
Experto crede
pi_194024136
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 15:49 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Wat ben ik blij dat ik eigenlijk zelden tot nooit medicijnen tot mij neem, zelfs geen paracetamol. Wat een troep.
Dat kunnen alleen maar mensen zeggen die nooit echte hoofdpijn hebben. Ik heb met regelmaat clusterhoofdpijnepisodes. Dan is een pijnstiller geen troep maar een godsgeschenk en werkelijk absolute noodzaak.
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
  vrijdag 10 juli 2020 @ 15:54:47 #4
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194024177
Alles blijft binnen de wettelijke grenzen. Wat een gezeur in de marge. Laat die journalist effe met een productie-apotheker praten in plaats van met een toxicoloog.
pi_194024203
En het zal weer eens een keer niet uit China komen. Komt er ook wel eens ooit iets uit dat land waar men niet doodziek van word?
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  vrijdag 10 juli 2020 @ 15:57:08 #6
18676 Puntenjager
Experto crede
pi_194024230
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 15:54 schreef Zilverberk het volgende:
Alles blijft binnen de wettelijke grenzen. Wat een gezeur in de marge. Laat die journalist effe met een productie-apotheker praten in plaats van met een toxicoloog.
Ook een heel klein beetje kankerwekkende stof is niet gezond. Als in: it adds up. Er is geen drempelwaarde.
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
  vrijdag 10 juli 2020 @ 15:58:20 #7
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194024249
quote:
2s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 15:57 schreef Puntenjager het volgende:

[..]

Ook een heel klein beetje kankerwekkende stof is niet gezond. Als in: it adds up. Er is geen drempelwaarde.
Er is wel een limiet en die wordt niet gehaald. Storm in een glas water dit.
pi_194024275
Goh, China kijkt het niet zo nauw. SCHOKKEND! :o :+
pi_194024336
Zou dat dan bijvoorbeeld ook in die huismerk paracetamol zitten? Kruidvat e.d......
So wie so, waar komt 'onze' paracetamol vandaan?
  vrijdag 10 juli 2020 @ 16:08:38 #10
18676 Puntenjager
Experto crede
pi_194024427
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 15:58 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Er is wel een limiet en die wordt niet gehaald. Storm in een glas water dit.
Die limiet is een door de overheid vastgestelde hoeveelheid. Bij stoffen die onder een bepaalde drempelwaarde absoluut onschadelijk zijn, is dat een legitiem uitgangspunt. Echter bij carcinogene stoffen bestaat er geen drempelwaarde. Bij lage blootstelling is het weliswaar minder schadelijk, maar nog steeds schadelijk.

Ik zou vervuilde medicijnen niet zo snel een storm in een glas water noemen. Het zou niet de eerste keer zijn dat er een hele hoop mensen sterven door vervuilde medicijnen.
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
  vrijdag 10 juli 2020 @ 16:09:08 #11
18676 Puntenjager
Experto crede
pi_194024438
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 16:03 schreef Kanaroe het volgende:
Zou dat dan bijvoorbeeld ook in die huismerk paracetamol zitten? Kruidvat e.d......
So wie so, waar komt 'onze' paracetamol vandaan?
Grotendeels uit China dus.
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
  vrijdag 10 juli 2020 @ 16:54:43 #12
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194025102
quote:
2s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 16:08 schreef Puntenjager het volgende:

[..]

Die limiet is een door de overheid vastgestelde hoeveelheid. Bij stoffen die onder een bepaalde drempelwaarde absoluut onschadelijk zijn, is dat een legitiem uitgangspunt. Echter bij carcinogene stoffen bestaat er geen drempelwaarde. Bij lage blootstelling is het weliswaar minder schadelijk, maar nog steeds schadelijk.

Ik zou vervuilde medicijnen niet zo snel een storm in een glas water noemen. Het zou niet de eerste keer zijn dat er een hele hoop mensen sterven door vervuilde medicijnen.
Dit is mijn werk. Ik keur zulke stoffen goed of af. Echt, het gaat nergens over.
  vrijdag 10 juli 2020 @ 16:55:29 #13
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194025108
quote:
2s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 16:09 schreef Puntenjager het volgende:

[..]

Grotendeels uit China dus.
80% van alle geneesmiddelen wereldwijd komt uit china of india. Dat ga je niet meer terugdraaien.
pi_194025600
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 16:55 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

80% van alle geneesmiddelen wereldwijd komt uit china of india. Dat ga je niet meer terugdraaien.
Echt, ik dacht veel meer...
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194025625
quote:
2s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 16:08 schreef Puntenjager het volgende:

[..]

Die limiet is een door de overheid vastgestelde hoeveelheid. Bij stoffen die onder een bepaalde drempelwaarde absoluut onschadelijk zijn, is dat een legitiem uitgangspunt. Echter bij carcinogene stoffen bestaat er geen drempelwaarde. Bij lage blootstelling is het weliswaar minder schadelijk, maar nog steeds schadelijk.

Ik zou vervuilde medicijnen niet zo snel een storm in een glas water noemen. Het zou niet de eerste keer zijn dat er een hele hoop mensen sterven door vervuilde medicijnen.
dat is niet waar... alle schadelijke stoffen zijn schadelijk in welke hoeveelheid dan ook, echter het gaat om kansverdeling. Daardoor is er wel degelijk een veilige drempelwaarde te geven.
Elke asbestvezel kan kanker geven, toch is er voor asbest ook een veilige drempelwaarde.
Zelfs bananen zijn radioactief....

Je weet dat iedereen altijd wordt blootgesteld aan radioactieve straling wat kanker kan veroorzaken? Er gaan ook mensen dood hieraan. Er wordt geschat dat dit 10 per jaar zijn in NL.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194025646
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 16:55 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

80% van alle geneesmiddelen wereldwijd komt uit china of india. Dat ga je niet meer terugdraaien.
maar voer voor completdenkers en charlatans, die hierdoor hun mening verder kunnen verkondigen met zogenaamd bewijs.....
Misschien is dit wel het begin van een nieuw complot, namelijk dat je kanker krijgt van paracetamols
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 10 juli 2020 @ 18:22:34 #17
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
  vrijdag 10 juli 2020 @ 18:23:46 #18
474314 MissGiraffe
NOOIT sarcastisch!
pi_194026066
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 15:48 schreef Puntenjager het volgende:

[..]

Hier baal ik dus behoorlijk van, want ik heb met regelmaat een paardencetamolletje nodig om niet te sterven van de hoofdpijn :(

Wat ik ook niet uit dat artikel kan halen is de vraag of alleen een paar batches van begin 2019 vervuild zijn met die stof of dat ze als steekproef een paar batches uit begin 2019 hebben laten testen en dat (al) die batches vervuild bleken met PCA.
In dat laatste geval is paracetamol uit China waarschijnlijk per definitie vervuild. Voor 2019 en ook nu nog. Ook al omdat ergens in het productieproces PCA ontstaat en waarschijnlijk moeilijk volledig te verwijderen is.
Medicijnen hoor je ook niet uit China te halen.
HEy FOKKERZZZZZ! Denken we wel om .............?!????????????????
  vrijdag 10 juli 2020 @ 18:24:26 #19
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194026077
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 18:23 schreef MissGiraffe het volgende:

[..]

Medicijnen hoor je ook niet uit China te halen.
Dat doet de hele wereld en elders is het niet te koop. ^O^
  vrijdag 10 juli 2020 @ 18:25:18 #20
474314 MissGiraffe
NOOIT sarcastisch!
pi_194026089
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 18:24 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Dat doet de hele wereld en elders is het niet te koop. ^O^
Zou wel moeten :'(
HEy FOKKERZZZZZ! Denken we wel om .............?!????????????????
  vrijdag 10 juli 2020 @ 18:26:22 #21
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194026099
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 18:25 schreef MissGiraffe het volgende:

[..]

Zou wel moeten :'(
Sterkte met je droomideeën. O+
  vrijdag 10 juli 2020 @ 18:32:28 #22
474314 MissGiraffe
NOOIT sarcastisch!
pi_194026185
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 18:26 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Sterkte met je droomideeën. O+
Is dat zo arbeidsintensief dan? Neem aan dat het vnl machinaal gaat.
HEy FOKKERZZZZZ! Denken we wel om .............?!????????????????
  vrijdag 10 juli 2020 @ 18:36:59 #23
18676 Puntenjager
Experto crede
pi_194026249
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 18:23 schreef MissGiraffe het volgende:

[..]

Medicijnen hoor je ook niet uit China te halen.
Dat doe ik niet! Dat doen alle in NL leverende pillenboeren en winkels.
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
  vrijdag 10 juli 2020 @ 18:39:34 #24
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194026283
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 18:32 schreef MissGiraffe het volgende:

[..]

Is dat zo arbeidsintensief dan? Neem aan dat het vnl machinaal gaat.
Paracetamol op grote schaal maken:
1 grondstoffen kopen, met bijbehorend papierwerk
2) al die grondstoffen in het lab testen, met bijbehorend papierwerk
3) poeders mengen, proefbatch 1 tabletten slaan (plus analyses en papierwerk)
4) poeders mengen, proefbatch 2 tabletten slaan (plus analyses en papierwerk)
5) poeders mengen, proefbatch 3 tabletten slaan (plus analyses en papierwerk)
Hopelijk heb je nu een hanteerbaar tablet die niet makkelijk stukgaat in de strip, maar wél makkelijk uiteeenvalt na inname.
6) opschalen naar grotere productie
7) poeders mengen, grote proefbatch 1 tabletten slaan (plus analyses en papierwerk)
8) poeders mengen, grote proefbatch 2 tabletten slaan (plus analyses en papierwerk)
9) poeders mengen, grote proefbatch 3 tabletten slaan (plus analyses en papierwerk)
10) houdbaarheidsonderzoek, zowel versneld als niet-versneld.
11) marktaanvraag bij cbg of ema
12) heel lang wachten op toestemming cbg of ema.

En daarna kun je de productie gaan opstarten en tabletten voor de verkoop gaan maken.
  vrijdag 10 juli 2020 @ 18:40:27 #25
474314 MissGiraffe
NOOIT sarcastisch!
pi_194026294
quote:
2s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 18:36 schreef Puntenjager het volgende:

[..]

Dat doe ik niet! Dat doen alle in NL leverende pillenboeren en winkels.
Fair trade (niet met chinezen) paracetamol voor ¤3,95 per 20 dan maar.
HEy FOKKERZZZZZ! Denken we wel om .............?!????????????????
  vrijdag 10 juli 2020 @ 19:07:15 #26
474314 MissGiraffe
NOOIT sarcastisch!
pi_194026622
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 18:39 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Paracetamol op grote schaal maken:
1 grondstoffen kopen, met bijbehorend papierwerk
2) al die grondstoffen in het lab testen, met bijbehorend papierwerk
3) poeders mengen, proefbatch 1 tabletten slaan (plus analyses en papierwerk)
4) poeders mengen, proefbatch 2 tabletten slaan (plus analyses en papierwerk)
5) poeders mengen, proefbatch 3 tabletten slaan (plus analyses en papierwerk)
Hopelijk heb je nu een hanteerbaar tablet die niet makkelijk stukgaat in de strip, maar wél makkelijk uiteeenvalt na inname.
6) opschalen naar grotere productie
7) poeders mengen, grote proefbatch 1 tabletten slaan (plus analyses en papierwerk)
8) poeders mengen, grote proefbatch 2 tabletten slaan (plus analyses en papierwerk)
9) poeders mengen, grote proefbatch 3 tabletten slaan (plus analyses en papierwerk)
10) houdbaarheidsonderzoek, zowel versneld als niet-versneld.
11) marktaanvraag bij cbg of ema
12) heel lang wachten op toestemming cbg of ema.

En daarna kun je de productie gaan opstarten en tabletten voor de verkoop gaan maken.
Daar gaat het al fout. Maar die analyses hè, kunnen die niet door een competent (niet-Chinees) persoon worden gedaan? Hoeveel mensen zijn er nou precies nodig? Hertog Jan heeft 7 brouwers en 15 man totaal in dienst en produceert 50.000 hectoliter bier per jaar.

Zie trouwens ook m'n topic KLB / Hertog Jan ijs: heerlijk
HEy FOKKERZZZZZ! Denken we wel om .............?!????????????????
  vrijdag 10 juli 2020 @ 22:14:02 #27
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194028879
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 19:07 schreef MissGiraffe het volgende:

[..]

Daar gaat het al fout. Maar die analyses hè, kunnen die niet door een competent (niet-Chinees) persoon worden gedaan? Hoeveel mensen zijn er nou precies nodig? Hertog Jan heeft 7 brouwers en 15 man totaal in dienst en produceert 50.000 hectoliter bier per jaar.

Zie trouwens ook m'n topic KLB / Hertog Jan ijs: heerlijk
Bier heeft maar 5 ingrediënten en valt onder de warenwet.

Ik wil niet eens opnoemen onder welke wetten geneesmiddelen vallen, Nederlandse wetten, Europese wetten en wereldwijde regels. :X
pi_194029090
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 15:48 schreef Puntenjager het volgende:

[..]

Hier baal ik dus behoorlijk van, want ik heb met regelmaat een paardencetamolletje nodig om niet te sterven van de hoofdpijn :(

Wat ik ook niet uit dat artikel kan halen is de vraag of alleen een paar batches van begin 2019 vervuild zijn met die stof of dat ze als steekproef een paar batches uit begin 2019 hebben laten testen en dat (al) die batches vervuild bleken met PCA.
In dat laatste geval is paracetamol uit China waarschijnlijk per definitie vervuild. Voor 2019 en ook nu nog. Ook al omdat ergens in het productieproces PCA ontstaat en waarschijnlijk moeilijk volledig te verwijderen is.
Al eens overwogen je leefstijl te analyseren en het probleem fundamenteel aan te pakken? Suikers, verzadigde vetten, gluten, slecht slapen etc.
  vrijdag 10 juli 2020 @ 22:37:36 #29
474314 MissGiraffe
NOOIT sarcastisch!
pi_194029323
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 22:14 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Bier heeft maar 5 ingrediënten en valt onder de warenwet.

Ik wil niet eens opnoemen onder welke wetten geneesmiddelen vallen, Nederlandse wetten, Europese wetten en wereldwijde regels. :X
Het is niet helemaal vergelijkbaar maar pils maken luistert best nauw. Alles dient de hele tijd gecontroleerd te worden, anders kun je 't weggooien. Maar wat ik dus bedoelde is dat er ook controle is bij het maken van medicijnen en het werk voornamelijk door machines wordt gedaan.

Dat laatste snap ik niet helemaal. Het lijkt me duidelijk dat als jij voor Europese klanten produceert, je je houdt aan alle regels. Wellicht was deze batch bedoeld voor China 🥴 maar daar hoort dus controle op te zijn.
HEy FOKKERZZZZZ! Denken we wel om .............?!????????????????
  vrijdag 10 juli 2020 @ 22:39:46 #30
18676 Puntenjager
Experto crede
pi_194029369
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 22:26 schreef n__n het volgende:

[..]

Al eens overwogen je leefstijl te analyseren en het probleem fundamenteel aan te pakken? Suikers, verzadigde vetten, gluten, slecht slapen etc.
Je vergeet aluhoedjes.
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
pi_194029460
quote:
Op vrijdag 10 juli 2020 22:26 schreef n__n het volgende:

Al eens overwogen je leefstijl te analyseren en het probleem fundamenteel aan te pakken? Suikers, verzadigde vetten, gluten, slecht slapen etc.
  vrijdag 10 juli 2020 @ 22:48:57 #32
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_194029577
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 22:26 schreef n__n het volgende:
Al eens overwogen je leefstijl te analyseren en het probleem fundamenteel aan te pakken? Suikers, verzadigde vetten, gluten, slecht slapen etc.
Heeft daar weinig mee te maken. Ik heb jarenlang met wekelijkse migraine aanvallen rondgelopen omdat men vroeger net wat anders omging met hersenschuddingen
pi_194029596
quote:
2s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 22:39 schreef Puntenjager het volgende:

[..]

Je vergeet aluhoedjes.
Verdiep je anders eens in de kracht van voeding. Of hoe mensen liever symptomen van een ongezond dieet bestrijden met pilletjes in plaats van het probleem aan te pakken bij de wortel.
  vrijdag 10 juli 2020 @ 22:54:43 #34
18676 Puntenjager
Experto crede
pi_194029679
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 22:49 schreef n__n het volgende:

[..]

Verdiep je anders eens in de kracht van voeding. Of hoe mensen liever symptomen van een ongezond dieet bestrijden met pilletjes in plaats van het probleem aan te pakken bij de wortel.
Verdiep je eens in de wetenschappelijk-onderbouwde kennis ipv allerlei ongefundeerde geitenharenwollensokkenjomandashit te adviseren aan anderen.
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
  vrijdag 10 juli 2020 @ 22:57:35 #35
18676 Puntenjager
Experto crede
pi_194029730
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
pi_194029741
quote:
2s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 22:54 schreef Puntenjager het volgende:

[..]

Verdiep je eens in de wetenschappelijk-onderbouwde kennis ipv allerlei ongefundeerde geitenharenwollensokkenjomandashit te adviseren aan anderen.
Doe ik meer dan zat al. Maar prima, wat klopt er dan niet aan?
En wat zie jij als ideaal? Ik leer graag van anderen. :)
pi_194030126
quote:
Dave Mustaine maakt best leuke filmpjes. :D
  zaterdag 11 juli 2020 @ 14:01:16 #38
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194036201
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 22:37 schreef MissGiraffe het volgende:

[..]

Het is niet helemaal vergelijkbaar maar pils maken luistert best nauw. Alles dient de hele tijd gecontroleerd te worden, anders kun je 't weggooien. Maar wat ik dus bedoelde is dat er ook controle is bij het maken van medicijnen en het werk voornamelijk door machines wordt gedaan.

Dat laatste snap ik niet helemaal. Het lijkt me duidelijk dat als jij voor Europese klanten produceert, je je houdt aan alle regels. Wellicht was deze batch bedoeld voor China 🥴 maar daar hoort dus controle op te zijn.
Geneesmiddelen maken luistert echt veel nauwer dan bier brouwen hoor. :D En nee, dat gaat niet alleen machinaal, zeker alle labanalyses zijn gewoon mensenwerk, zowel qua uitvoering als qua beoordeling.

Batches grondstof die in Nederland worden gevonden zijn ook niet voor de Chinese markt gemaakt.

Tevens: ik merk dat je geen idee hebt over de hoeveelheid regels, het benodigde papierwerk en alle verplichte controles. Kijk anders even wat GMP (good manufacturing practises) inhoudt, daarin staat zelfs beschreven hoe de plinten in je fabriek eruit moeten zien en hoeveel deuren er tussen productie en wc-ruimtes moeten zitten.
  zaterdag 11 juli 2020 @ 14:24:03 #39
474314 MissGiraffe
NOOIT sarcastisch!
pi_194036415
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 14:01 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Geneesmiddelen maken luistert echt veel nauwer dan bier brouwen hoor. :D En nee, dat gaat niet alleen machinaal, zeker alle labanalyses zijn gewoon mensenwerk, zowel qua uitvoering als qua beoordeling.

Batches grondstof die in Nederland worden gevonden zijn ook niet voor de Chinese markt gemaakt.

Tevens: ik merk dat je geen idee hebt over de hoeveelheid regels, het benodigde papierwerk en alle verplichte controles. Kijk anders even wat GMP (good manufacturing practises) inhoudt, daarin staat zelfs beschreven hoe de plinten in je fabriek eruit moeten zien en hoeveel deuren er tussen productie en wc-ruimtes moeten zitten.
Zoals ik zei, het meeste is controle. Het produceren gaat machinaal.
HEy FOKKERZZZZZ! Denken we wel om .............?!????????????????
pi_194036665
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 18:24 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Dat doet de hele wereld en elders is het niet te koop. ^O^
Onzin, Frankrijk is een van de grootste exporteurs van pharmaceutische producten ter wereld, goed voor een jaarlijkse omzet van rond de 35,5 miljard. Er is echt geen reden voor NL om die producten helemaal uit China in te laten vliegen.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  zaterdag 11 juli 2020 @ 14:58:22 #41
474314 MissGiraffe
NOOIT sarcastisch!
pi_194036784
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 14:50 schreef Hathor het volgende:

[..]

Onzin, Frankrijk is een van de grootste exporteurs van pharmaceutische producten ter wereld, goed voor een jaarlijkse omzet van rond de 35,5 miljard. Er is echt geen reden voor NL om die producten helemaal uit China in te laten vliegen.
Die medicijnen worden waarschijnlijk wel in China of India gemaakt. Daarna worden ze in de pakjes naar de bedrijven in het westen gestuurd, die ze dan weer verkopen.
HEy FOKKERZZZZZ! Denken we wel om .............?!????????????????
  zaterdag 11 juli 2020 @ 20:46:02 #42
484383 Eendenkooi
homeopathisch onverdund
pi_194041838
PCA komt vrij bij het productie proces. Eerst was er alleen een productieproces waar het niet bij vrij kwam, echter dat was een duurder proces. In niet westerse landen wordt daarom dat goedkopere proces gebruikt waarbij dus wel PCA vrijkomt.

Er is dus totaal geen reden dat die troep er in hoort te zitten, maar ja, we willen allemaal voor een dubbeltje op de 1e rang zitten. Laat dit een les zijn dus.
  zaterdag 11 juli 2020 @ 21:41:59 #43
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194042708
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 20:46 schreef Eendenkooi het volgende:
PCA komt vrij bij het productie proces. Eerst was er alleen een productieproces waar het niet bij vrij kwam, echter dat was een duurder proces. In niet westerse landen wordt daarom dat goedkopere proces gebruikt waarbij dus wel PCA vrijkomt.

Er is dus totaal geen reden dat die troep er in hoort te zitten, maar ja, we willen allemaal voor een dubbeltje op de 1e rang zitten. Laat dit een les zijn dus.
Het punt is dat elke producent die overstapt op de veiliger grondstof, zichzelf direct uit de markt prijst.

En als iederéén in overleg overstapt zijn dat ongeoorloofde prijsafspraken. :+

De huidige limiet is niet uit de lucht komen vallen, daar hebben expert echt een keurige risico-overweging gemaakt. Ik blijf erbij: storm in een glas water.
  zaterdag 11 juli 2020 @ 21:43:21 #44
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194042724
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 14:58 schreef MissGiraffe het volgende:

[..]

Die medicijnen worden waarschijnlijk wel in China of India gemaakt. Daarna worden ze in de pakjes naar de bedrijven in het westen gestuurd, die ze dan weer verkopen.
Dit ja, het merendeel van grondstoffen voor medicijnen komt uit Azië. Misschien staan er in frankrijk nog wat verdwaalde tabletpersen, maar het is echt te duur om daar alles te laten maken.
  zaterdag 11 juli 2020 @ 22:57:23 #45
484383 Eendenkooi
homeopathisch onverdund
pi_194044427
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 21:41 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Het punt is dat elke producent die overstapt op de veiliger grondstof, zichzelf direct uit de markt prijst.

Niet na het huidige schandaal natuurlijk. ;)
  zaterdag 11 juli 2020 @ 23:45:12 #46
484383 Eendenkooi
homeopathisch onverdund
pi_194045170
Van de Etos website:
quote:
PERSBERICHT

10 juli 2020

CBG: Veiligheid paracetamol niet ter discussie

Het NRC heeft op 10 juli een artikel gepubliceerd over vervuiling van paracetamol met para-chlooraniline (PCA), een stof die mogelijk kankerverwekkend is. Volgens medicijnautoriteit CBG, het onafhankelijk instituut die de kwaliteit van geneesmiddelen waarborgt in Nederland, komt de hoeveelheid PCA in de geteste paracetamol niet boven de toegestane hoeveelheid uit. De veiligheid van het gebruik van paracetamol is niet in gevaar en consumenten kunnen het zelfzorggeneesmiddel veilig blijven gebruiken, stelt het CBG.

Het Centraal Bureau Drogisterijbedrijven heeft de medicijnautoriteit geraadpleegd wat er aan de hand is. Het CBG stelt het volgende: Bij de productie van medicijnen, onafhankelijk van de manier van produceren, kunnen in zeer kleine hoeveelheden andere chemische verbindingen ontstaan. Er gelden strenge limieten voor dit soort stoffen. Deze stoffen mogen dus wel in bijvoorbeeld paracetamol zitten, zolang het gehalte onder die veilige limiet blijft. Voor PCA geldt de strikte limiet van maximaal 34 microgram inname per dag. Lees hier meer.

De veiligheid van paracetamol die Etos verkoopt staat niet ter discussie. Volgens medicijnautoriteit CBG komt de hoeveelheid PCA in de geteste paracetamol niet boven de toegestane hoeveelheid uit.
  zaterdag 11 juli 2020 @ 23:48:33 #47
484383 Eendenkooi
homeopathisch onverdund
pi_194045205
Reactie CBG
quote:

Veiligheid paracetamol staat niet ter discussie


Nieuwsbericht | 09-07-2020 | 22:30

NRC en Zembla hebben vanavond een artikel gepubliceerd over vervuiling van paracetamol met para-chlooraniline (PCA), een stof die mogelijk kankerverwekkend is. Volgens het CBG komt de hoeveelheid PCA in de in opdracht van NRC en Zembla geteste paracetamol niet boven de toegestane hoeveelheid uit. De veiligheid van het gebruik van paracetamol is niet in gevaar.

Strikte limieten worden niet overschreden, verwaarloosbaar risico

Onze reactie op dit artikel is als volgt:

Bij de productie van medicijnen, onafhankelijk van de manier van produceren, kunnen in zeer kleine hoeveelheden andere chemische stoffen ontstaan. Er gelden strenge limieten voor dit soort stoffen. Deze stoffen mogen dus wel in paracetamol zitten, zolang het gehalte onder de veilige limiet blijft. Voor PCA geldt de strikte limiet van maximaal 34 microgram inname per dag. De batches die NRC en Zembla lieten onderzoeken, vallen ruim onder deze limiet.

Bij het vaststellen van deze limiet wordt er van de ergste situatie uitgegaan, waarbij iemand zijn leven lang dagelijks de maximale dosering paracetamol gebruikt. Deze limiet is gebaseerd op een verwaarloosbaar risico: één persoon extra die kanker krijgt op 100.000 mensen die levenslang dagelijks de maximale dosering paracetamol gebruiken. Bij kortdurend gebruik is het risico nog vele malen lager.

Waarom is er een verschil in limieten voor PCA tussen voedsel en medicijnen? Medicijnen gebruik je niet zomaar, maar bij een klacht of ziekte. Daarom is voor een geneesmiddel een hogere limiet toegestaan dan voor voedingsmiddelen: de voordelen wegen op tegen de nadelen. Daarnaast is er bij voedingsmiddelen geen maximaal- toegestane hoeveelheid die je mag gebruiken, zoals bij medicijnen. Via je voedsel kun je dus veel meer binnenkrijgen dan bij een geneesmiddel.
pi_194045289
Je kan dus beter producten van de Amerikaanse fabrikant gebruiken dan die van de Chineze fabrikant.
Maar natuurlijk gebruikt men in Nederland slechts die uit China, zal wel goedkoper zijn?
  zondag 12 juli 2020 @ 06:33:24 #49
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_194047680
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Paracetamol

Grappig dat de synthese methoden hier allemaal beginnen met de hydroxyl groep al aan de benzeen ring en dat er geen reactanten zijn die die groep door een chloor atoom kunnen vervangen. Dan vraag ik me toch af wat voor methode gebruikt wordt en wat voor grondstoffen.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_194047709
Niet zo blij mee, met name richting het voorjaar moet ik er nogal veel innemen dagelijks.

Tenminste toen was dat het geval maar ook lukraak door het jaar heen.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')