abonnement Unibet Coolblue
pi_194022262
Richard de Mos en Rachid Guernaoui verdacht van deelname aan een criminele organisaties, meineed, corruptie en schending van hun ambtsgeheim

https://nos.nl/artikel/23(...)le-organisaties.html

quote:
Het Openbaar Ministerie verdenkt de Haagse oud-wethouders Richard de Mos en Rachid Guernaoui van deelname aan een criminele organisaties, meineed, corruptie en schending van hun ambtsgeheim. Dat meldt het OM.

Volgens justitie zaten de wethouders in criminele organisaties met enkele vastgoed- en horecaondernemers. Ze worden waarschijnlijk in september en oktober verhoord.

Bij de wethouders werden in oktober vorig jaar invallen gedaan, zowel in hun kantoor in het stadhuis van Den Haag als in hun woningen. Ze legden hun functie in oktober 2019 neer. Het college van Den Haag viel over de kwestie.

Beide wethouders zaten namens Groep de Mos in het college. Die is met acht zetels grootste partij van Den Haag.

Lekken van vertrouwelijke informatie
In het onderzoek door de rijksrecherche naar corruptie en omkoping komt een beeld naar voren van geldstortingen, betalingen voor het maken van een website, (promotie)filmpjes, een verkiezingscampagne en etentjes, het lekken van vertrouwelijke informatie, voorkeursbehandelingen, omkoping van kiezers en het verstrekken van vergunningen.

Het OM verwacht dat de zaak op z'n vroegst eind 2021 wordt behandeld.


[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 10-07-2020 13:23:58 ]
  User die overal opduikt 2022 vrijdag 10 juli 2020 @ 13:28:03 #2
186611 Haags
pi_194022344
De Mos God.
Prachtige en vriendelijke kerel!
Zonder wrijving geen glans
  Jaap van Dissel-award 2022 vrijdag 10 juli 2020 @ 13:35:38 #3
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_194022464
De politieke karaktermoord blijft maar door gaan. Wat vrezen ze toch van Richard de Mos?
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  vrijdag 10 juli 2020 @ 13:37:22 #4
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_194022482
Groep de Mos een criminele organisatie. Dat hebben ze het wel heel bont gemaakt.
  vrijdag 10 juli 2020 @ 13:38:39 #5
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_194022491
quote:
6s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 13:35 schreef Nikonlover het volgende:
De politieke karaktermoord blijft maar door gaan. Wat vrezen ze toch van Richard de Mos?
Dat hij de integriteit van de Haagse gemeentelijke organisatie ondermijnt.
pi_194022496
Ze hebben de verkeerde de Mos, ik weet zeker dat ze Aadje moeten hebben.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_194022526
quote:
het OM verwacht dat de zaak op z'n vroegst eind 2021 wordt behandeld.
Laten ze hem lekker lang bungelen. Ik heb toch het gevoel dat ze de niet-kartel politici graag buitenspel zetten.
  vrijdag 10 juli 2020 @ 13:42:57 #8
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_194022555
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 13:40 schreef zoost het volgende:

[..]

Laten ze hem lekker lang bungelen. Ik heb toch het gevoel dat ze de niet-kartel politici graag buitenspel zetten.
Kom maar met bewijzen voor deze laster
pi_194022586
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 13:23 schreef Banaanvragen het volgende:
In het onderzoek door de rijksrecherche naar corruptie en omkoping komt een beeld naar voren van geldstortingen, betalingen voor het maken van een website, (promotie)filmpjes, een verkiezingscampagne en etentjes, het lekken van vertrouwelijke informatie, voorkeursbehandelingen, omkoping van kiezers en het verstrekken van vergunningen.
even kijken:

quote:
In het onderzoek door de rijksrecherche naar corruptie en omkoping komt een beeld naar voren van
geldstortingen Mag dat niet? Ik neem aan dat ze bedoelen door verdachte derden. Elke partij accepteert toch donaties?

betalingen voor het maken van een website, (promotie)filmpjes, een verkiezingscampagne en etentjes, Mag ook niet? Zijn toch donaties? Als er maar geen tegen verplichting wordt gevraagd.

het lekken van vertrouwelijke informatie, Dat mag niet

omkoping van kiezers Serieus? Hoeveel kiezers moet je omkopen voor zetel in de raad? Omgekocht? Met verkiezingsbeloftes zeker ;-)
pi_194022650
Mensen hier hebben echt liever dat politici onschendbaar worden. Oh ja, behalve als het politici zijn die ze zelf leuk vinden, zoals Ries.
pi_194022663
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 13:47 schreef zoost het volgende:

[..]

even kijken:
[..]

geldstortingen Mag dat niet? Ik neem aan dat ze bedoelen door verdachte derden. Elke partij accepteert toch donaties?

betalingen voor het maken van een website, (promotie)filmpjes, een verkiezingscampagne en etentjes, Mag ook niet? Zijn toch donaties? Als er maar geen tegen verplichting wordt gevraagd.

het lekken van vertrouwelijke informatie, Dat mag niet

omkoping van kiezers Serieus? Hoeveel kiezers moet je omkopen voor zetel in de raad? Omgekocht? Met verkiezingsbeloftes zeker ;-)
:')

Sorry gast, maar als het OM iemand verdenkt van criminele activiteiten, dan is daar waarschijnlijk reden voor. Jij hebt liever dat politici onschendbaar worden? Laat het OM dit uitzoeken. We leven nog steeds in een rechtstaat. En de argumenten die je geeft zijn echt nog slechter dan slecht
pi_194022755
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 13:55 schreef ikbenrond het volgende:

[..]

:')

Sorry gast, maar als het OM iemand verdenkt van criminele activiteiten, dan is daar waarschijnlijk reden voor. Jij hebt liever dat politici onschendbaar worden? Laat het OM dit uitzoeken. We leven nog steeds in een rechtstaat. En de argumenten die je geeft zijn echt nog slechter dan slecht
Helegaar niet. Niemand is onschendbaar en als het OM aanwijzingen heeft moet ze dat kunnen onderzoeken. Maar ik heb de indruk dat het OM toch wel heel goed heeft gezocht om iets te vinden. Kijk bij elke willekeurige partij. Mensen doen donaties of bieden hun diensten aan. Is dat strafbaar als daar geen wederdienst voor wordt gevraagd? Ben benieuwd wat uit het onderzoek komt. Grappig in dit verband is dat de vergunningen waar het allemaal om te doen was, ook gewoon door het huidige college is afgegeven.

[ Bericht 0% gewijzigd door zoost op 10-07-2020 14:30:35 ]
  Jaap van Dissel-award 2022 vrijdag 10 juli 2020 @ 14:03:29 #13
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_194022756
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 13:55 schreef ikbenrond het volgende:

[..]

:')

Sorry gast, maar als het OM iemand verdenkt van criminele activiteiten, dan is daar waarschijnlijk reden voor. Jij hebt liever dat politici onschendbaar worden? Laat het OM dit uitzoeken. We leven nog steeds in een rechtstaat. En de argumenten die je geeft zijn echt nog slechter dan slecht
Het is gewoon een vies spelletje om te voorkomen dat De Mos burgemeester zou worden toen Krikke opstapte. De timing zegt genoeg
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  vrijdag 10 juli 2020 @ 14:12:05 #14
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_194022877
Altijd handig om wat mensen achter de hand te hebben in de gemeentepolitiek die je kunnen helpen met bepaalde vergunningen en ontheffingen.
pi_194022968
quote:
6s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 14:03 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Het is gewoon een vies spelletje om te voorkomen dat De Mos burgemeester zou worden toen Krikke opstapte. De timing zegt genoeg
Koekoek
  vrijdag 10 juli 2020 @ 14:21:54 #16
65846 Bocaj
Vαmonos!
pi_194022978
https://www.telegraaf.nl/(...)riminele-organisatie
quote:
Smerig politiek proces

Oud-wethouder Rachid Guernaoui en Richard de Mos hebben met ’grote verbijstering kennisgenomen’ van de voorlopige aanklachten.

„We zijn terechtgekomen in het meest smerige politieke proces ooit”, zegt oud-wethouder De Mos, nu fractievoorzitter van Hart voor Den Haag.

„Het OM maakt zich met nieuwe valse beschuldigingen, laster en leugens schuldig aan de verdere karaktermoord op een politieke partij en haar achterban. Deze nieuwe en ongefundeerde beschuldigingen, waarvan de inhoudelijke behandeling pas rondom de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2022 zal plaatsvinden, tonen aan dat dit een politiek proces is, om ons rόcksichtslos en ongenadig hard kapot te maken.”

Oud-wethouder Rachid Guernaoui: „Wij hebben niets onrechtmatigs gedaan en daarom zijn we erg geschrokken van de valse beschuldigingen. Wij worden op dezelfde manier gefinancierd als alle andere politieke partijen. Wij krijgen onze inkomsten uit contributie, afdracht van raadsleden en wethouders ιn van donaties.”

De Mos en Guernaoui melden dat zij de uitkomsten van het OM-onderzoek ’mιιr dan vertrouwen tegemoetzien’. Raadslid Nino Davituliani onthoudt zich voorlopig nog van commentaar.
=============================================
Tja, wie moet je nu geloven...
Als het OM willens en wetens de boel besodemietert dan is dat zeer kwalijk!
Vergelijkbaar met Wilders proces en wel of niet inmenging van justitie zelf...
  vrijdag 10 juli 2020 @ 15:29:25 #17
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_194023787
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 13:38 schreef Hathor het volgende:
Ze hebben de verkeerde de Mos, ik weet zeker dat ze Aadje moeten hebben.
21 is 5 bij Aadje, dus als de aanklacht 21 maanden is dan moet hij waarschijnlijk 5 maandjes in de nor.



[ Bericht 3% gewijzigd door B.R.Oekhoest op 10-07-2020 15:37:39 ]
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
  vrijdag 10 juli 2020 @ 15:52:52 #18
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_194024138
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 13:37 schreef Hexagon het volgende:
Groep de Mos een criminele organisatie. Dat hebben ze het wel heel bont gemaakt.
Nog erger dan bepaalde outlaw-motorverenigingen blijkbaar....
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
  vrijdag 10 juli 2020 @ 15:55:39 #19
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_194024199
quote:
6s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 14:03 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Het is gewoon een vies spelletje om te voorkomen dat De Mos burgemeester zou worden toen Krikke opstapte. De timing zegt genoeg
Kom maar op met die bewijzen voor al die samenzweringstheorieen tussen het openbaar ministerie en meerdere politieke partijen.
  Jaap van Dissel-award 2022 vrijdag 10 juli 2020 @ 15:59:18 #20
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_194024260
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 14:21 schreef Bocaj het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)riminele-organisatie
[..]

=============================================
Tja, wie moet je nu geloven...
Als het OM willens en wetens de boel besodemietert dan is dat zeer kwalijk!
Vergelijkbaar met Wilders proces en wel of niet inmenging van justitie zelf...
Tot er meer nieuws is geef ik De Mos het voordeel van de twijfel. Tis een goeie gast!

Gezien de timing denk ik dat er vieze spelletjes gespeeld worden.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  vrijdag 10 juli 2020 @ 16:11:43 #21
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_194024477
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 14:21 schreef Bocaj het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)riminele-organisatie
[..]

=============================================
Tja, wie moet je nu geloven...
Als het OM willens en wetens de boel besodemietert dan is dat zeer kwalijk!
Vergelijkbaar met Wilders proces en wel of niet inmenging van justitie zelf...
Het is op zijn minst opmerkelijk te noemen dat ze pas over 2 maanden verhoord worden maar dit nu al in de media verschijnt.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  vrijdag 10 juli 2020 @ 16:13:46 #22
65846 Bocaj
Vαmonos!
pi_194024502
quote:
6s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 15:59 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Tot er meer nieuws is geef ik De Mos het voordeel van de twijfel. Tis een goeie gast!

Gezien de timing denk ik dat er vieze spelletjes gespeeld worden.
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 16:11 schreef MichaelScott het volgende:

[..]

Het is op zijn minst opmerkelijk te noemen dat ze pas over 2 maanden verhoord worden maar dit nu al in de media verschijnt.
Het zaakje stinkt! :Y
pi_194024997
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 16:11 schreef MichaelScott het volgende:

[..]

Het is op zijn minst opmerkelijk te noemen dat ze pas over 2 maanden verhoord worden maar dit nu al in de media verschijnt.
Mwah, dat valt wel mee. Ze hebben nu waarschijnlijk een uitnodiging gekregen om te verschijnen voor verhoor over 2 maanden. Dat is geen absurd lange termijn ofzo.
pi_194025417
De Haagse oud-wethouder Richard de Mos reageert 'furieus' op de beschuldigingen van het Openbaar Ministerie (OM) aan zijn adres en dat van Rachid Guernaoui. 'Het OM maakt zich met nieuwe valse beschuldigingen, laster en leugens schuldig aan verdere karaktermoord op een politieke partij en haar achterban', zegt De Mos in een schriftelijke verklaring. 'We zijn terechtgekomen in het meest smerige politieke proces ooit.

https://www.omroepwest.nl(...)olitieke-proces-ooit
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_194025525
Dit komt in het nieuws om het nieuws te verbergen van die ambtenaar die 2 miljoen stal

https://www.nrc.nl/nieuws(...)oenenfraude-a4005269

[ Bericht 26% gewijzigd door Lonaa op 13-07-2020 13:18:48 ]
Verbannen van BNW jegens waarheid spuwen.
pi_194025675
.

[ Bericht 99% gewijzigd door Lonaa op 13-07-2020 13:19:03 ]
pi_194025999
Zijn kansen op het burgermeestschap worden er niet groter op. Eerlijk gezegd denk ik dat De Mos niet te kwader trouw is maar zich onnadenkend heeft laten meeslepen door de macht en de bubbel waar hij in zit.
pi_194026036
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 17:39 schreef epicbeardman het volgende:
Dit komt in het nieuws om het nieuws te verbergen van die ambtenaar die 2 miljoen stal (zal vast iemand van de linkse partijen zijn)

https://www.nrc.nl/nieuws(...)oenenfraude-a4005269
Of ze zijn nu schoon schip aan het maken. “Drain the swamp” volgens Trump.
pi_194026056
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 18:19 schreef Pleun2011 het volgende:
Zijn kansen op het burgermeestschap worden er niet groter op. Eerlijk gezegd denk ik dat De Mos niet te kwader trouw is maar zich onnadenkend heeft laten meeslepen door de macht en de bubbel waar hij in zit.
Het lijkt me ook wel een type wat makkelijk te beοnvloeden is.
pi_194026084
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 18:17 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Zelfs als dat zo is, maakt dat deze twee ambtenaren ineens 'van een linkse partij'?
Ik weet van dat hele zaakje met die ambtenaren niks, maar de vervolging van De Mos nθt voor hij loco-burgemeester zou worden is wel θrg toevallig. Nu nog even dit proces over de verkiezingen heentillen.
pi_194026140
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 18:24 schreef ijs. het volgende:

[..]

Ik weet van dat hele zaakje met die ambtenaren niks, maar de vervolging van De Mos nθt voor hij loco-burgemeester zou worden is wel θrg toevallig. Nu nog even dit proces over de verkiezingen heentillen.
Als wethouder namens de grootste partij was hij na beλindiging al eerste loco. Dus dat kan het punt niet zijn. Sowieso zijn alle wethouders in een college loco.
pi_194026149
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 18:29 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]

Als wethouder namens de grootste partij was hij na beλindiging al eerste loco. Dus dat kan het punt niet zijn. Sowieso zijn alle wethouders in een college loco.
Interim dan, je weet wat ik bedoel. :)
pi_194026156
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 18:24 schreef ijs. het volgende:

[..]

Ik weet van dat hele zaakje met die ambtenaren niks, maar de vervolging van De Mos nθt voor hij loco-burgemeester zou worden is wel θrg toevallig. Nu nog even dit proces over de verkiezingen heentillen.
Probleem is natuurlijk dat als er weldegelijk stront aan de knikker is, je dat als OM liever geregeld en in het openbaar hebt vσσrdat iemand locoburgemeester wordt...


Gevalletje afwachten dus. Maar een hele hetse incluis complotten jegens het OM is op niets gebaseerd.
pi_194026205
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 18:30 schreef ijs. het volgende:

[..]

Interim dan, je weet wat ik bedoel. :)
Een waarnemer halen ze meestal van buiten. Dus ook dat is niet zo spannend. Zou hooguit voor een paar weken zijn.
pi_194026206
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 18:30 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Probleem is natuurlijk dat als er weldegelijk stront aan de knikker is, je dat als OM liever geregeld en in het openbaar hebt vσσrdat iemand locoburgemeester wordt...

Gevalletje afwachten dus. Maar een hele hetse incluis complotten jegens het OM is op niets gebaseerd.
Niet als je de recente historie erbij pakt. Opstelten die voor het eind van het onderzoek al wist dat Demmink onschuldig was, maar wel even extra gas gaf in het Wildersproces. Misschien klink ik wat cynisch, maar dat krijg je hiervan.
pi_194026214
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 18:33 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]

Een waarnemer halen ze meestal van buiten. Dus ook dat is niet zo spannend. Zou hooguit voor een paar weken zijn.
Tja, hij zou het maar goed gedaan hebben, dan zat je toch met een probleem.
pi_194026233
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 18:34 schreef ijs. het volgende:

[..]

Tja, hij zou het maar goed gedaan hebben, dan zat je toch met een probleem.
Nee hoor. Zo spannend is de functie van burgemeester niet. Je kan daarin ook meer fout dan goed doen.
pi_194026240
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 18:33 schreef ijs. het volgende:

[..]

Niet als je de recente historie erbij pakt. Opstelten die voor het eind van het onderzoek al wist dat Demmink onschuldig was, maar wel even extra gas gaf in het Wildersproces. Misschien klink ik wat cynisch, maar dat krijg je hiervan.
En stel nu dat er wιl wat mis is bij De Mos, hoe had het OM het volgens jou dan aan moeten pakken?
pi_194026353
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 18:36 schreef Degodvader het volgende:

[..]

En stel nu dat er wιl wat mis is bij De Mos, hoe had het OM het volgens jou dan aan moeten pakken?
Als achteraf blijkt dat hier geen enkele sprake van politieke inmenging is geweest zul je mij niet horen. Helaas is dat als burger niet te controleren. Ik snap je punt hoor, verder. Het is alleen wel θrg toevallig allemaal.
pi_194026358
quote:
6s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 13:35 schreef Nikonlover het volgende:
De politieke karaktermoord blijft maar door gaan. Wat vrezen ze toch van Richard de Mos?
Het de mos effect
Don't follow me, I'm just a man.
pi_194026406
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 18:22 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]

Het lijkt me ook wel een type wat makkelijk te beοnvloeden is.
Ja..te aardig ofzo.
  vrijdag 10 juli 2020 @ 18:51:24 #42
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_194026430
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 18:45 schreef ijs. het volgende:

[..]

Als achteraf blijkt dat hier geen enkele sprake van politieke inmenging is geweest zul je mij niet horen. Helaas is dat als burger niet te controleren. Ik snap je punt hoor, verder. Het is alleen wel θrg toevallig allemaal.
Ja het is toeval

Er zijn geen ingewikkelde en risicovolle samenzweringen tussen het OM en de andere Haagse partijen om Richard de Mos een paar weekjes loco-burgemeesterschap door de neus te boren. Het is gewoon puberaal complotdenken.
pi_194026447
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 18:51 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ja het is toeval

Er zijn geen ingewikkelde en risicovolle samenzweringen tussen het OM en de andere Haagse partijen om Richard de Mos een paar weekjes loco-burgemeesterschap door de neus te boren. Het is gewoon puberaal complotdenken.
Misschien. Het komt jou en je gelijkgezinden wel goed uit. Dan zou ik er ook zo in staan.
pi_194026453
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 18:49 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Ja..te aardig ofzo.
Ah joh, gewoon een ouderwetse vrije jongen.
pi_194026471
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 18:45 schreef ijs. het volgende:

[..]

Als achteraf blijkt dat hier geen enkele sprake van politieke inmenging is geweest zul je mij niet horen. Helaas is dat als burger niet te controleren. Ik snap je punt hoor, verder. Het is alleen wel θrg toevallig allemaal.
Nja, ik vind het niet zo toevallig. Omdat beide routes (er is wat aan de hand vs. het is een complot) tot dezelfde gang van zaken leiden.

Maar goed, ieder het zijne
pi_194026500
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 18:55 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Nja, ik vind het niet zo toevallig. Omdat beide routes (er is wat aan de hand vs. het is een complot) tot dezelfde gang van zaken leiden.

Maar goed, ieder het zijne
Ik zou willen dat meer discussies op het internet zo verliepen. Jij gelooft het een, ik het ander. Accepteren en door. Let’s agree to disagree. ^O^
pi_194026594
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 18:53 schreef ijs. het volgende:

[..]

Misschien. Het komt jou en je gelijkgezinden wel goed uit. Dan zou ik er ook zo in staan.
Sorry hoor maar een beetje doordacht verhaal heb je nog niet verteld hier.
pi_194026696
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 19:04 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]

Sorry hoor maar een beetje doordacht verhaal heb je nog niet verteld hier.
Tja, dat jij er niet in gelooft maakt het niet minder waar. Net zoals dat ik er wel in geloof het niet per se waar maakt. :)
  Jaap van Dissel-award 2022 vrijdag 10 juli 2020 @ 21:15:21 #49
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_194028146
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 18:51 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ja het is toeval

Er zijn geen ingewikkelde en risicovolle samenzweringen tussen het OM en de andere Haagse partijen om Richard de Mos een paar weekjes loco-burgemeesterschap door de neus te boren. Het is gewoon puberaal complotdenken.
Vooralsnog geef ik hem de voordeel van de twijfel.

Mocht de uitspraak van de rechter anders liggen, dan neem ik mijn woorden terug.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  dinsdag 28 juli 2020 @ 19:14:49 #50
65846 Bocaj
Vαmonos!
pi_194298366
Criminele organisatie? De Mos en ondernemer Akyol begrijpen er niets van.


quote:
Volgens justitie maken ze deel uit van "criminele organisaties", met zakenmensen en politici van de lokale partij Hart voor Den Haag/Groep De Mos. Horeca-ondernemer Atilla Akyol en oud-wethouder Richard de Mos zijn er boos over.

Zeker: De Mos heeft Akyol in het verleden geholpen en andersom heeft Akyol de partij financieel gesteund. Maar dat gebeurde in alle openheid en van een voorkeursbehandeling voor zijn vriend was volgens De Mos geen sprake: "Ik neem de telefoon op voor iedereen."

'Haagse humor'
Wie wil weten hoe bekend De Mos is in Den Haag, hoeft slechts twee stappen op straat met hem te zetten. Op de stoep van zalencentrum Opera herkent de eerste passerende fietser hem meteen: "Hι Richard, ouwe pooier!!"

"Haagse humor", grinnikt De Mos. Eenmaal binnen in Akyols gigantische zalencomplex aan de rand van de Schilderswijk vat hij het zo samen: "De hele stad kent mij, en ik ken de halve stad."

Ombudspolitiek
De oud-PVV'er gelooft heilig in zijn "ombudspolitiek". Hij is een volksvertegenwoordiger die niet de hele dag in de stukken zit, maar overal zijn neus laat zien, aanspreekbaar is en wil helpen problemen van burgers en ondernemers op te lossen.

Zo leerde hij ook Atilla Akyol kennen, een succesvolle horecaondernemer die werd geboren in Turkije en opgroeide in Den Haag. Akyol wist naar eigen zeggen niet wat hij meemaakte toen hij De Mos in 2014 ontmoette en hem vertelde over zijn problemen met de gemeente. Tot die tijd was het stadhuis voor hem een ondoordringbare bureaucratie.

Bruidsparen
Richard de Mos bleek anders. Het oppositieraadslid kwam gelijk in actie. Akyol: "Ik zat met het punt dat als iemand vervelend deed in een van mijn zalen - kan altijd gebeuren met een half miljoen bezoekers per jaar - ik het risico liep dat meteen mijn hele centrum van de gemeente dicht moest. Niet alleen vervelend voor mij, maar vooral ook voor al die bruidsparen die hier hun feest vieren."

De Mos: "Ik heb de toenmalige wethouder benaderd en zo kreeg Atilla twee vergunningen. Zodat hij, als de ene werd ingenomen, door kon blijven draaien op de andere."

Verkiezingsbus
Die "frisse wind" was voor Akyol aanleiding om lid en donateur te worden van Groep De Mos. Tijdens de verkiezingscampagne van 2018 hing hij een partijspandoek van 14 meter aan zijn pui. Hij was een van de sponsors van de verkiezingsbus waarmee de flamboyante De Mos tijdens zijn campagne door de stad toerde. Zijn naam prijkte ook op de kandidatenlijst.

De campagne was uiterst succesvol: Groep de Mos werd met acht zetels de grootste partij. Maar er was van meet af aan ook kritiek op de Amerikaans aandoende stijl van de partij. Met name in 2017, toen De Mos een motie indiende om zalencentrum Opera een nachtvergunning te bezorgen. Een fel debat in de gemeenteraad volgde: dit was toch vriendjespolitiek? Toen Groep de Mos na de verkiezingen deel ging uitmaken van het college kwam die vergunning er ook daadwerkelijk, net als overigens voor vier andere centra met een oppervlakte van meer dan 1000 vierkante meter.

“Ik heb die nachtvergunning niet eens voor mijzelf nodig; Turkse bruiloften zijn om hooguit 23.30 uur afgelopen.
~~Horecaondernemer Atilla Akyol

De exacte inhoud van het voorlopige strafdossier is onbekend - de verdachten hebben voor strikte geheimhouding moeten tekenen - maar uit persberichten blijkt dat het Openbaar Ministerie meent dat De Mos en de zijnen de afgelopen jaren op tal van punten over de schreef zijn gegaan. In de persberichten is sprake van schending van het ambtsgeheim, meineed, corruptie en zelfs deelneming aan criminele organisaties. Dat laatste lijkt te verwijzen naar een 'klankbordgroep' van de Groep De Mos waar alle verdachte horeca- en vastgoedondernemers deel van uitmaakten.

Het OM denkt dat Akyol, die in de loop van de jaren een vriendschap ontwikkelde met De Mos, diens partij financieel heeft gesteund "in ruil voor gunsten". De ondernemer begrijpt er niets van: "Ik heb die nachtvergunning niet eens voor mijzelf nodig! Mijn centrum draait voor het belangrijkste deel op bruiloften van Turkse Nederlanders. Die zijn om 23.00 uur, hooguit 23.30 uur afgelopen. Die vergunning was eerder voor het verrijken van het nachtleven, met name voor dancefeesten. Vanwege het gebrek aan geschikte locaties worden die nu vooral buiten Den Haag georganiseerd. Wij willen zorgen dat deze stad 's nachts weer aantrekkelijker wordt."

Groen licht Remkes
"Wij zijn bovendien transparant geweest", vult De Mos aan. "Over de donaties, die een partij als de VVD verstopt in stichtingen, maar ook over de nachtvergunningen. Die stonden in ons verkiezingsprogramma en belandden vervolgens in het college-akkoord. En ze kwamen er niet alleen voor de Opera, maar voor alle bedrijven die aan de criteria voldeden. Burgemeester Remkes heeft er vlak voor zijn vertrek vorige maand ook nog eens definitief groen licht voor gegeven. Wat hebben we hier nou eigenlijk fout gedaan?"

Reactie justitie
Het Openbaar Ministerie laat weten pas in de rechtszaal te zullen ingaan op het corruptieonderzoek en de verdenkingen tegen De Mos en Akyol.
pi_194305681
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 19:13 schreef ijs. het volgende:

[..]

Tja, dat jij er niet in gelooft maakt het niet minder waar. Net zoals dat ik er wel in geloof het niet per se waar maakt. :)
Het is een behoorlijk forse insinuatie die op geen enkele wijze wordt ondersteund door bewijs. Dat vind ik persoonlijk nogal wat.

Op de een of andere manier zijn aanhangers van volkse politici nogal kritiekloos als het op de handel en wandel van hun politici aankomt. Bij de zoveelste VVDer die weer eens iets frauduleus doet hoor ik het eigenlijk nooit.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_194306485
quote:
Klinkt me vrij louche in de oren. Als je in een handomdraai twee vergunningen krijgt, waarvan een voor de zekerheid, dan ben ik heel benieuwd wat er gezegd is tijdens dat gesprek tussen De Mos en Akyol enerzijds, wethouder anderzijds.
pi_207671814
quote:
Ries heb een GROOT probleem.
pi_207671956
Documentaire gezien. Laat de advocaat maar het woord doen.

quote:
Voermans. En door.

Heeft De Mos nu pas een strafdossier?
pi_207676548
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2023 15:47 schreef Nober het volgende:
Documentaire gezien. Laat de advocaat maar het woord doen.
[..]
Voermans. En door.

Heeft De Mos nu pas een strafdossier?
Voermans is geen strafrechtgeleerde maar een regeringsapologeet in de hoedanigheid van staatsrechtgeleerde. Blijkbaar is Nieuwsuur niet zo van het volgen de wetenschap. Ook is er bij Nieuwsuur eventjes ook geen plek om het zo gewaardeerde oordeel van de onafhankelijke rechter af te wachten. In een illegaal verkregen strafdossier neuzen uiteraard ook geen probleem.

In de docu zag ik dat het OM beweerde aanwijzingen te hebben, dat was in dat stadium van de strafzaak al merkwaardig weinig, maar wat ik me nou afvraag, waar was de verdenking die noodzakelijk is voor een tap op gebaseerd? Als dat zo makkelijk gaat, zou ik nog wel een paar politici weten die nodig afgetapt moeten worden.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_207687529
Verdacht van deelname criminele organisatie?
Door zo patserig naar de rechtszaak te gaan bevestig je een aantal vermoedens

twitter
pi_207687902
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 19:19 schreef Bluesdude het volgende:
Verdacht van deelname criminele organisatie?
Door zo patserig naar de rechtszaak te gaan bevestig je een aantal vermoedens

[ twitter ]
Men o men. Dit is toch die clown die in een ver verleden beweerde dat hij directeur van een basisschool zou zijn geweest? :')
Ik krijg nog geld van je.
  User die overal opduikt 2022 maandag 23 januari 2023 @ 19:45:10 #59
186611 Haags
pi_207688027
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 19:19 schreef Bluesdude het volgende:
Verdacht van deelname criminele organisatie?
Door zo patserig naar de rechtszaak te gaan bevestig je een aantal vermoedens

[ twitter ]
Criminele organisatie :?
Zonder wrijving geen glans
pi_207688083
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 16:13 schreef Bocaj het volgende:

[..]
[..]
Het zaakje stinkt! :Y
Ik vind dat De Mos stinkt. Joviale kerel die iets te opzichtig aan vriendjespolitiek deed. Die vent heeft ook weinig zelfreflectie, gooit het net als andere populisten op een 'politiek proces' Nee, flapdrol, je bent gewoon niet integer.
pi_207689971
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 19:19 schreef Bluesdude het volgende:
Verdacht van deelname criminele organisatie?
Door zo patserig naar de rechtszaak te gaan bevestig je een aantal vermoedens

[ twitter ]
Die aankomst deed me denken aan de trouwstoet van Flodder 3.
pi_207691217
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 19:47 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]
Ik vind dat De Mos stinkt. Joviale kerel die iets te opzichtig aan vriendjespolitiek deed. Die vent heeft ook weinig zelfreflectie, gooit het net als andere populisten op een 'politiek proces' Nee, flapdrol, je bent gewoon niet integer.
Eerst maar eens zien welke beschuldigingen overeind blijven bij de rechter.
pi_207691605
tuig
pi_207691708
Corruptie is bij D66 en de VVD aan de orde van de dag, maar dan zie je het OM niet.

Inhoudelijk kan het OM gelijk hebben, maar in vergelijk is dit politiek aangestuurd om de Mos buiten de politiek te houden. Hij werd te populair.

Overigens verdenk ik Rutte van persoonlijke inmenging. Een vriendje van hem werd snel burgemeester van Den Haag. Opzetje geslaagd.

Moet wel zeggen, landelijk wist de Mos met code oranje niks voor elkaar te krijgen. Hij is echt een lokale politicus.
  dinsdag 24 januari 2023 @ 08:06:00 #65
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_207692449
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 23:47 schreef Homey het volgende:
Corruptie is bij D66 en de VVD aan de orde van de dag, maar dan zie je het OM niet.

Inhoudelijk kan het OM gelijk hebben, maar in vergelijk is dit politiek aangestuurd om de Mos buiten de politiek te houden. Hij werd te populair.

Overigens verdenk ik Rutte van persoonlijke inmenging. Een vriendje van hem werd snel burgemeester van Den Haag. Opzetje geslaagd.

Moet wel zeggen, landelijk wist de Mos met code oranje niks voor elkaar te krijgen. Hij is echt een lokale politicus.
Het heeft inderdaad de schijn van cherry-picking.

Ik wil even over de grens kijken. In de VS moet je honderden miljoenen aan donaties bij elkaar sprokkelen om όberhaupt mee te kunnen doen aan een presidentsverkiezing. Nou, die donaties zijn ook geen filantropie.

Laten we dit even in ons achterhoofd meenemen de eerstvolgende keer dat we weer eens euforisch gaan doen over welke Democraat of Republikein dan ook.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_207692531
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 23:47 schreef Homey het volgende:
Corruptie is bij D66 en de VVD aan de orde van de dag, maar dan zie je het OM niet.

Inhoudelijk kan het OM gelijk hebben, maar in vergelijk is dit politiek aangestuurd om de Mos buiten de politiek te houden. Hij werd te populair.

Overigens verdenk ik Rutte van persoonlijke inmenging. Een vriendje van hem werd snel burgemeester van Den Haag. Opzetje geslaagd.

Moet wel zeggen, landelijk wist de Mos met code oranje niks voor elkaar te krijgen. Hij is echt een lokale politicus.
Van Rey was gewoon een VVD'er hoor.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_207694019
Hier wel een goed overzicht van de beschuldigingen:


Overduidelijke vriendjespolitiek, maar om dat nou zo op te blazen...

De VVD kan er bijvoorbeeld ook wat van, alleen blijft het dan het liefst onder het tapijt. En als er een keer iets uitkomt, dan gebeurt er... niets.

Eιn zaak die me te binnen schiet; tweedelige bizarre documentaire:
pi_207695706
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 11:32 schreef Flitskikker het volgende:
De VVD kan er bijvoorbeeld ook wat van, alleen blijft het dan het liefst onder het tapijt. En als er een keer iets uitkomt, dan gebeurt er... niets.

Je probeert de onschuld van de Mos te bewijzen door te wijzen naar de VVD .
Natuurlijk wordt veel corruptie in bestuurlijke organen "het liefst onder de tapijt" gehouden.
Probeer jij toch ook ?
Toch Is het niet zo goed gelukt bij de VVD tot twee jaar geleden
quote:
VVD wordt gezien als minst integere partij, kleine christelijke partijen als het meest zuiver
2021 https://eenvandaag.avrotr(...)ls-het-meest-zuiver/
quote:
'VVD'ers gaan het vaakst over de schreef'
De VVD is al acht jaar op rij de politieke partij met de meeste affaires, schrijft de Volkskrant in de jaarlijkse Politieke Integriteitsindex. Al zo lang als de index bestaat, voeren de liberalen de lijst aan
2020
https://nos.nl/artikel/23(...)akst-over-de-schreef
pi_207697328
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2023 22:43 schreef Bocaj het volgende:

[..]
Eerst maar eens zien welke beschuldigingen overeind blijven bij de rechter.
Niet-ontvankelijkheid van het OM zou ook nog een uitkomst kunnen zijn.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_207706822
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 13:51 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Je probeert de onschuld van de Mos te bewijzen
Nee hoor, ik twijfel niet aan zijn schuld

quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 13:51 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Toch Is het niet zo goed gelukt bij de VVD tot twee jaar geleden
Ja, maar toch heeft dat volgens mij minder gevolgen voor de 'daders'
pi_207807730
Crosspost

twitter
VBL SC influencer
Left, right, behind
  woensdag 1 februari 2023 @ 18:43:41 #72
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_207808373
quote:
6s.gif Op woensdag 1 februari 2023 17:58 schreef Caland het volgende:
Crosspost

[ twitter ]
Oh, dat belooft wat als de grote politieke schurken eenmaal aan de beurt zijn. *O*

Oh, nee. Die laten ze weer met rust.
-O-
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_207808919
quote:
6s.gif Op woensdag 1 februari 2023 17:58 schreef Caland het volgende:
Crosspost

[ twitter ]
Dadelijk eens even hartelijk lachen om boze populisten op twitter.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_207809099
quote:
6s.gif Op woensdag 1 februari 2023 17:58 schreef Caland het volgende:
Crosspost

[ twitter ]
We gaan 't zien.

Vergelijkbare zaak?

Jos van Rey werd 19 juli 2016 veroordeeld tot een taakstraf van 240 uur en niet tot de onvoorwaardelijke celstraf van 24 maanden zoals door het Openbaar Ministerie werd geλist.

Hoger beroep
Op 20 december 2017 veroordeelde het Gerechtshof Den Haag Van Rey tot een voorwaardelijke gevangenisstraf voor de duur van twaalf maanden en ontzetting van het recht tot het bekleden van een bestuurlijk ambt voor de duur van twee jaren, wegens schending van zijn geheimhoudingsplicht, omkoping, "het rommelen met stempassen en volmachtbewijzen", alsmede witwassen.
pi_207809484
Belachelijke eis.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_207810847
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 08:06 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Het heeft inderdaad de schijn van cherry-picking.

Ik wil even over de grens kijken. In de VS moet je honderden miljoenen aan donaties bij elkaar sprokkelen om όberhaupt mee te kunnen doen aan een presidentsverkiezing. Nou, die donaties zijn ook geen filantropie.

Laten we dit even in ons achterhoofd meenemen de eerstvolgende keer dat we weer eens euforisch gaan doen over welke Democraat of Republikein dan ook.
I.p.v. die standaard vergelijking met Amerika (daar wonen wij niet), kunnen we het beter houden op Nederland.

Wat zijn de donaties aan de VVD of D66? Hoe worden die verantwoord? Erg schimmig allemaal. Niemand kan het echt zeggen, journalisten durven hun vingers daar niet echt aan te branden.

De Mos zal best aan vriendjespolitiek doen, en dat zou onwettig zijn, maar dit heeft er alle schijn van van een politieke afrekening.
pi_207812688
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 20:28 schreef Homey het volgende:
Wat zijn de donaties aan de VVD of D66? Hoe worden die verantwoord? Erg schimmig allemaal. Niemand kan het echt zeggen, journalisten durven hun vingers daar niet echt aan te branden.
Zelf heb ik ook het idee dat er genoeg (teveel) geritseld wordt door partijen die aan de knoppen draaien. Maar goed, het is bij mij vooral een vermoeden, zoiets moet wel bewezen worden.

Dat journalisten zich er niet aan zouden durven branden, daar geloof ik maar weinig van. Genoeg platformen, van Geenstijl, Ongehoord Nederland tot SBS6 en RTL die best kritisch willen zijn op de politiek.
pi_207813744
Ritselen gebeurt natuurlijk genoeg in politieke kringen maar zo aan de oppervlakte is niet bijster slim. Als je je vastgoed vriendjes en zaal eigenaar voorziet van gevoelige informatie en druk uitoefent op B&W, vraag je er zelf wel om onder een vergrootglas te liggen.

Verder geen medelijden met niet integere vastgoed knuppels die zichzelf onschendbaar achten.
pi_207814104
quote:
1s.gif Op woensdag 1 februari 2023 19:35 schreef superniger het volgende:
Belachelijke eis.
Zelfs als de eis eigenlijk veel te hoog is dan nog kunnen ze geen lager eis neerleggen. Tientallen fte besteed, vele miljoenen uitgegeven, ernstige zaken die in het ronde archief zijn verdwenen wegens een gebrek aan capaciteit kun je niet verkopen als je een straf gaat eisen die je ook krijgt voor een fietsendiefstal. Die mensen moeten nu hun eigen gezicht redden en dat kan alleen met deze eis.
pi_207892429
Selectief knip- en plakwerk.

twitter
  dinsdag 7 februari 2023 @ 13:08:33 #81
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_207892650
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 12:53 schreef Nober het volgende:
Selectief knip- en plakwerk.

[ twitter ]
Goh, nadat ze zo´n drie jaar de tijd hebben gehad, zou je toch wat beters verwachten...
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  dinsdag 7 februari 2023 @ 13:10:25 #82
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_207892671
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 12:53 schreef Nober het volgende:
Selectief knip- en plakwerk.

[ twitter ]
Aldus Richard de Mos.

Hij zeurt hier over selectief knip- en plakwerk terwijl er uit het whatsappbericht totaal geen datum te halen valt en hij blijkbaar de excuses ook nergens kan aantonen. Dat vind ik dan wel weer humor.

[ Bericht 14% gewijzigd door Caland op 07-02-2023 13:16:02 ]
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_207892938
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 13:10 schreef Caland het volgende:

[..]
Aldus Richard de Mos.

Hij zeurt hier over selectief knip- en plakwerk terwijl er uit het whatsappbericht totaal geen datum te halen valt en hij blijkbaar de excuses ook nergens kan aantonen. Dat vind ik dan wel weer humor.
Inderdaad. Hij kan toch ook twee keer "my lips are sealed" gezegt hebben in al die jaren op whatsapp?
Daarbij, mocht het OM een fout hebben gemaakt hierin, doet dit argument niks af wat betreft de aantijgingen tegen de Mos.

Niveautje "Je wordt aangeklaagd voor moord en verdenkt het OM van nalatigheid omdat ze de lengte van het moordwapen foutief aankaarten in hun stukken, daarbij is het OM niet te vertrouwen dus vrijspraak." :')

Hoeveel kost die Plasman eigenlijk per uur?

[ Bericht 6% gewijzigd door Rnie op 07-02-2023 13:47:02 ]
Ik krijg nog geld van je.
pi_207893645
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 13:10 schreef Caland het volgende:

[..]
Aldus Richard de Mos.

Hij zeurt hier over selectief knip- en plakwerk terwijl er uit het whatsappbericht totaal geen datum te halen valt en hij blijkbaar de excuses ook nergens kan aantonen. Dat vind ik dan wel weer humor.
Het OM heeft excuses gemaakt.

quote:
2s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 13:40 schreef Rnie het volgende:

[..]
Inderdaad. Hij kan toch ook twee keer "my lips are sealed" gezegt hebben in al die jaren op whatsapp?
Daarbij, mocht het OM een fout hebben gemaakt hierin, doet dit argument niks af wat betreft de aantijgingen tegen de Mos.

Niveautje "Je wordt aangeklaagd voor moord en verdenkt het OM van nalatigheid omdat ze de lengte van het moordwapen foutief aankaarten in hun stukken, daarbij is het OM niet te vertrouwen dus vrijspraak." :')
Het OM heeft gewoon gesjoemeld met de presentatie van het bewijsmateriaal. Dat mag niet, de rechter moet op de integriteit van de staande magistratuur en het bewijsmateriaal kunnen vertrouwen.

quote:
Hoeveel kost die Plasman eigenlijk per uur?
Genoeg om iemand kapot te maken met ongefundeerde rechtszaak. Het is niet zo dat de gemeente Den Haag betaalt zoals het rijk wel vaak de advocaat betaalt van verdachte ambtenaren.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_207895140
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 14:45 schreef Weltschmerz het volgende:
Het OM heeft gewoon gesjoemeld met de presentatie van het bewijsmateriaal.
Dit zijn wel hele grote woorden natuurlijk. Hoe weet je zo zeker dat er doelbewust is gesjoemeld en niet een simpele fout is gemaakt in de 15000 tellende pagina's in het strafdossie?
Ik krijg nog geld van je.
pi_207895242
quote:
2s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 17:00 schreef Rnie het volgende:

[..]
Dit zijn wel hele grote woorden natuurlijk. Hoe weet je zo zeker dat er doelbewust is gesjoemeld en niet een simpele fout is gemaakt in de 15000 tellende pagina's in het strafdossie?
Omdat het een bewuste keuze is om dat stukje wel uit het tapverslag te halen en het stukje waar het op reageerde niet. Je komt dat niet los van elkaar tegen in een strafdossier, dus ik zie niet in hoe dit een knullige fout kan zijn.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_207895304
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 17:10 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Omdat het een bewuste keuze is om dat stukje wel uit het tapverslag te halen en het stukje waar het op reageerde niet. Je komt dat niet los van elkaar tegen in een strafdossier, dus ik zie niet in hoe dit een knullige fout kan zijn.
Ah speculatie dus vanuit jouw kant. Aangezien je zei dat het OM heeft gesjoemeld met de presentatie, bracht je dit namelijk als een feit.
Ik krijg nog geld van je.
pi_207895326
quote:
2s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 13:40 schreef Rnie het volgende:

[..]
Inderdaad. Hij kan toch ook twee keer "my lips are sealed" gezegt hebben in al die jaren op whatsapp?
Daarbij, mocht het OM een fout hebben gemaakt hierin, doet dit argument niks af wat betreft de aantijgingen tegen de Mos.

Niveautje "Je wordt aangeklaagd voor moord en verdenkt het OM van nalatigheid omdat ze de lengte van het moordwapen foutief aankaarten in hun stukken, daarbij is het OM niet te vertrouwen dus vrijspraak." :')

Hoeveel kost die Plasman eigenlijk per uur?
Dan zou het OM geen excuses maken.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_207895443
quote:
16s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 17:21 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Dan zou het OM geen excuses maken.
Het OM kon toch ook een ander gecommuniceerde "my lips are sealed" tekstje verwart hebben met deze? Vandaar dat ik zei dat het eventueel in al die jaren 2 keer gezegd zou kunnen zijn. Ries is ook niet echt duidelijk met betrekking tot het "excuses". Maar mocht het zo zijn dat het om deze "my lips are sealed" ging, doet het mijns inziens niets af aan de aantijgingen.

Hij is wel lekker aan het ranten op Twitter nu :') Of dat goed is....
Ik krijg nog geld van je.
pi_207895838
quote:
2s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 17:35 schreef Rnie het volgende:

[..]
Het OM kon toch ook een ander gecommuniceerde "my lips are sealed" tekstje verwart hebben met deze? Vandaar dat ik zei dat het eventueel in al die jaren 2 keer gezegd zou kunnen zijn. Ries is ook niet echt duidelijk met betrekking tot het "excuses". Maar mocht het zo zijn dat het om deze "my lips are sealed" ging, doet het mijns inziens niets af aan de aantijgingen.

Hij is wel lekker aan het ranten op Twitter nu :') Of dat goed is....
Dan zouden ze dat wel zeggen he...


:D
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_207896212
quote:
16s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 18:22 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Dan zouden ze dat wel zeggen he...

:D
Geen idee of ze dat wel of niet gezegd hebben. Volg de zaak niet zo hoor, Ik ga in deze op De mos zijn tweets af ;) Komt een beetje knullerig en wanhopig over allemaal :')
Ik krijg nog geld van je.
pi_207906952
quote:
2s.gif Op dinsdag 7 februari 2023 17:19 schreef Rnie het volgende:

[..]
Ah speculatie dus vanuit jouw kant. Aangezien je zei dat het OM heeft gesjoemeld met de presentatie, bracht je dit namelijk als een feit.
Het is een feit dat het OM zich genoodzaakt zag excuses aan te bieden voor een valse weergave van het bewijs in het requisitoir.

Eerst wil je dat ontkennen, vervolgens doe je alsof het per ongeluk was. Hoe denk je dat het gaat als jij nan aangifte van een diefstal bij het OM aankomt met "Er zit helemaal geen telefoon in mijn jaszak, en dan komt de telefoon te voorschijn en dan zeg je "die is per ongeluk mijn jaszak ingegleden"?

Er komt niet per ongeluk een app regel in het requisitoir, dat verplaats je niet van het dossier naar de tekst zonder de rest van het app-geprek te zien terwijl je dat weglaat. Maar OvJ Jolanda de Boer schijnt wel vaker met leugens op kruistocht te gaan.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_207907767
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 14:11 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Het is een feit dat het OM zich genoodzaakt zag excuses aan te bieden voor een valse weergave van het bewijs in het requisitoir.

Eerst wil je dat ontkennen, vervolgens doe je alsof het per ongeluk was. Hoe denk je dat het gaat als jij nan aangifte van een diefstal bij het OM aankomt met "Er zit helemaal geen telefoon in mijn jaszak, en dan komt de telefoon te voorschijn en dan zeg je "die is per ongeluk mijn jaszak ingegleden"?

Er komt niet per ongeluk een app regel in het requisitoir, dat verplaats je niet van het dossier naar de tekst zonder de rest van het app-geprek te zien terwijl je dat weglaat. Maar OvJ Jolanda de Boer schijnt wel vaker met leugens op kruistocht te gaan.
Waar heb je het allemaal over? Je brengt als feit naar voren dat het OM heeft gesjoemeld in plaats van een fout gemaakt. Prima, maar dan zou ik daar wel bewijs van willen zien. Geen vermoedens dit dat, nee, bewijs.

Je zet het OM wel heel makkelijk weg op deze manier zonder enige onderbouwing dan enkel je vermoeden.
Ik krijg nog geld van je.
pi_207908032
quote:
2s.gif Op woensdag 8 februari 2023 15:12 schreef Rnie het volgende:

[..]
Waar heb je het allemaal over? Je brengt als feit naar voren dat het OM heeft gesjoemeld in plaats van een fout gemaakt. Prima, maar dan zou ik daar wel bewijs van willen zien. Geen vermoedens dit dat, nee, bewijs.

Je zet het OM wel heel makkelijk weg op deze manier zonder enige onderbouwing dan enkel je vermoeden.
Vertel dan eens hoe dit per ongeluk had kunnen gebeuren.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_207910589
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 15:31 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Vertel dan eens hoe dit per ongeluk had kunnen gebeuren.
De reconstructie (die ik zou moeten maken) van de fout is toch niet relevant in het gegeven? Als jij iets claimt, dien je met bewijs te komen. Het OM betichten van sjoemelen in stukken is behoorlijk zwaar en zou met jouw reconstructie van die fout waarschijnlijk, no offence verder, door alles en iedereen verworpen worden.

[ Bericht 5% gewijzigd door Rnie op 08-02-2023 18:38:58 ]
Ik krijg nog geld van je.
pi_207910763
quote:
2s.gif Op woensdag 8 februari 2023 18:32 schreef Rnie het volgende:

[..]
De reconstructie (die ik zou moeten maken) van de fout is toch niet relevant in het gegeven? Als jij iets claimt, dien je met bewijs te komen. Het OM betichten van sjoemelen in stukken is behoorlijk zwaar en zou met jouw reconstructie van die fout waarschijnlijk verworpen worden.
Het is gewoon een kwestie van gezond verstand. Het is theoretisch ook mogelijk dat het dure artikel uit die winkel ongemerkt in je jaszak viel. Voor een rechter moet je een zeer onwaarschijnlijk sceneraio wel weten te onderbouwen.

Het zou eventueel kunnen gebeuren ja, maar dat moet er iets heel bijzonders aan de hand zijn, en daar is niets over beweerd laat staan van gebleken.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_207911009
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 18:45 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Het is gewoon een kwestie van gezond verstand. Het is theoretisch ook mogelijk dat het dure artikel uit die winkel ongemerkt in je jaszak viel. Voor een rechter moet je een zeer onwaarschijnlijk sceneraio wel weten te onderbouwen.

Het zou eventueel kunnen gebeuren ja, maar dat moet er iets heel bijzonders aan de hand zijn, en daar is niets over beweerd laat staan van gebleken.
Het is een enkele fout, in een 15.000 pagina tellend dossier, wat totaal niet interessant is betreffende de aantijgingen die het OM voor de rest maakt. Waarom zou je als OM met zoiets onbenulligs doelbewust sjoemelen? Welk voordeel pakt het OM hiermee? :')
Ik krijg nog geld van je.
pi_207911046
Zo zo, men is kennelijk ook zo voortvarend om Nelie en Mark aan te pakken, Hoi Mark, heb je even een halfuurtje voor me? Maar Richard die ondernemers helpt word aangepakt alsof het Stalin betreft, man man wat een land, jullie waren natuurlijk al op de hoogte dat de motie van Omtzigt weggestemd is?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_207912166
quote:
2s.gif Op woensdag 8 februari 2023 18:58 schreef Rnie het volgende:

[..]
Het is een enkele fout, in een 15.000 pagina tellend dossier, wat totaal niet interessant is betreffende de aantijgingen die het OM voor de rest maakt. Waarom zou je als OM met zoiets onbenulligs doelbewust sjoemelen? Welk voordeel pakt het OM hiermee? :')
Ik kan wel wat verzinnen, bijvoorbeeld dat het een politiek proces dat dus ten bate van de beeldvormring wordt gevoerd op een uiterst wankele basis, dat zou ook het lek van het strafdossier verklaren. Maar ik hoef niet in de moetieven te treden om te constateren dat dit gewoon geen fout is in de categorie 'kan gebeuren'.

In het 15.000 pagina's tellende zitten gewoon gehele tapverslagen, daar zitten de tekstberichtjes niet los van elkaar, per stuk in. Dus als eruit wordt geciteerd in het requisitoir dan moet daar het hele tapje voor geraadpleegd zijn.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 13 februari 2023 @ 21:34:20 #100
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_207987460
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 13:38 schreef Hathor het volgende:
Ze hebben de verkeerde de Mos, ik weet zeker dat ze Aadje moeten hebben.
Dat denk ik ook. 21 = 5, dus waarschijnlijk hebben ze nummer 21 in plaats van 5 van de lijst van De Mossen uit Den Haag gehaald.
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
pi_207987982
Wanneer De Mos na een eventuele veroordeling binnenkort zeepjes raapt in de bajes, zal hij zich eens ιcht tussen de mensen bewegen.

In plaats van tussen de patjepeeλrs
pi_208849924
quote:
Het wordt vrijspraak. Die rechter giegelt zelfs soms als hij het over het OM of de aantijgingen heeft. _O-
Edensnator over 'n out
pi_208850161
Prima account om te volgen.
twitter
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_208850181
En hij is vrijgesproken.
Mondjes gesnoerd.

Heksenjacht door het OM en de politieke elite is mislukt.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  vrijdag 21 april 2023 @ 11:46:46 #106
454292 Koffieplanter
Violence. Speed. Momentum.
pi_208850224
Die verdomde D66 rechters toch ook altijd.
Put these foolish ambitions to rest.
  User die overal opduikt 2022 vrijdag 21 april 2023 @ 11:47:01 #107
186611 Haags
pi_208850231
En terecht.
Zonder wrijving geen glans
  Moderator vrijdag 21 april 2023 @ 11:50:04 #108
403652 crew  ChevyCaprice
F1-watcher
pi_208850264
OM 🤡

Het kartel heeft GEFAALD!
Gerieflijke groeten,
ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!)
pi_208850378
quote:
Haagse oud-wethouder Richard de Mos vrijgesproken van corruptie

De Haagse oud-wethouder Richard de Mos is vrijgesproken van corruptie. Ook zijn collega Rachid Guernaoui en de andere zes verdachten zijn vrijgesproken van corruptie.

De rechter stelt vast dat er ruim 100.000 euro aan partijdonaties is gedaan door de ondernemers en dat De Mos bijna 270 euro aan persoonlijke giften heeft ontvangen.

Die bestonden vooral uit etentjes. Ook heeft De Mos twee boottochtjes gekregen. Maar volgens de rechter was er met die donaties geen sprake van kwade bedoelingen door de ondernemers.

Vlak voordat De Mos de rechtbank in Rotterdam binnenliep, zei hij tegen journalisten te geloven in volledige vrijspraak. "Dat is het enige wat ik verwacht. Voor u staat iemand met een rechte rug. Iemand die zichzelf recht in de spiegel kan aankijken."

De Mos en Guernaoui stonden in januari samen met vijf ondernemers en een voormalig gemeenteraadslid terecht omdat ze werden beschuldigd van het vormen van twee criminele organisaties, ambtelijke corruptie en het schenden van het ambtsgeheim. Ze zouden donaties van ondernemers hebben gekregen in ruil voor voorkeursbehandelingen bij het uitgeven van vergunningen.

Begin februari was de strafeis. Het Openbaar Ministerie vroeg om een onvoorwaardelijke gevangenisstraf van 22 maanden voor De Mos, en een verbod om vier jaar lang een bestuurlijk ambt uitvoeren.

Tegen zijn partijgenoot Guernaoui eiste het OM een gevangenisstraf van zestien maanden, waarvan zes voorwaardelijk. Ook hij zou vier jaar lang geen publiek ambt mogen uitoefenen. Tegen de andere verdachten werden straffen geλist variλrend van drie tot twaalf maanden cel.

Waar draait de zaak om?
Bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2018 kreeg de door De Mos opgerichte lokale partij Groep de Mos/Hart voor Den Haag, de meeste stemmen. De Mos en Guernaoui werden benoemd tot wethouder. Een jaar later, in oktober 2019, viel de Rijksrecherche kantoren op het Haagse stadhuis binnen en woningen van de verdachten.

Het onderzoek kwam in 2018 aan het rollen nadat er via een gemeenteambtenaar een tip bij de politie was binnengekomen dat er bij de gemeente Den Haag voor een bedrag van 15.000 euro vergunningen te koop zouden zijn. Daarin zou voormalig raadslid Nino Davituliani van Groep de Mos/Hart voor Den Haag een centrale rol hebben gespeeld. Zij is de partner van horecaondernemer Erdinη Akyol en de schoonzus van Atilla Akyol, die beiden ook in deze zaak terechtstonden.

De broers Akyol kochten volgens het OM voor Davituliani een hoge plek op de kieslijst voor de gemeenteraadverkiezingen van 2018. Verder zouden de Akyols honderden stempassen hebben geronseld voor Groep de Mos. En de partij zou mede gewonnen hebben doordat De Mos en Guernaoui de bevriende ondernemers hebben geholpen in ruil voor donaties aan de partij.

De drie andere verdachte ondernemers zijn vastgoedontwikkelaars. Twee van hen, Michel Zaadhof en Edwin Jansen, kwamen met De Mos in contact als leden van een klankbordgroep. In die hoedanigheid adviseerden zij De Mos en Guernaoui bij de vorming van het college. Dennis Buis kwam later pas in beeld als de achtste verdachte in de zaak. Hij zou door De Mos zijn benaderd als donateur voor zijn partij.

Voorkeurspositie
De ondernemers zouden in ruil voor giften van in totaal 113.000 euro aan de partij een voorkeurspositie hebben gekregen. Ze zouden vertrouwelijke informatie hebben ontvangen over toekomstige vastgoedprojecten, het gemeentelijk beleid hebben kunnen beοnvloeden en twee nachtontheffingen voor hun horecazaak hebben ontvangen.

Alle verdachten hebben altijd volgehouden dat ze niets hebben misdaan. Ze hebben vanaf begin af aan verklaard dat er niets vreemds was aan de donaties. Het zou gaan om giften zoals die vaker aan politieke partijen worden gedaan.

De Mos zegt dat hij altijd in het algemeen belang heeft gehandeld en altijd heeft geprobeerd om problemen van ondernemers en burgers op te lossen. De advocaten van de verdachten hadden gevraagd om vrijspraak.

Het volledige strafdossier lekte voor de behandeling van de zaak uit naar Nieuwsuur. De Mos deed daarop aangifte van lekken. Volgens hem was er sprake van trial by media.

https://nos.nl/artikel/24(...)proken-van-corruptie
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_208850406
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_208850455
Veel dingen, zoals etentjes of een boottochtje, zijn natuurlijk vaste prik voor een politicus. Als je dat als corruptie ziet, kun je vrijwel de hele Tweede Kamer opdoeken.

Aan de andere kant, dat geritsel met die nachtvergunningen, vind ik toch wel kwalijk.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 21 april 2023 @ 12:08:53 #112
269689 crew  Viv
pi_208850464
Ik had geen vrijspraak verwacht :o de feiten waren toch duidelijk?
pi_208850484
Deze hele zaak stonk al vanaf het begin en het lijkt er dan ook sterk op dat er vanaf het begin af aan een politiek motief achter de vervolging zat.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_208850497
Iedereen wist het, iedereen wist het. *O*

Hoger beroep, het kan nog!!
pi_208850511
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 12:10 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Deze hele zaak stonk al vanaf het begin en het lijkt er dan ook sterk op dat er vanaf het begin af aan een politiek motief achter de vervolging zat.
En waar baseer je dat op?
pi_208850561
Helder en goed uiteengezette uitspraak, maar zo'n gezichtsverlies voor het OM dat het hoger beroep er zeker komt.
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 21 april 2023 @ 12:19:33 #117
408813 crew  trein2000
pi_208850585
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 12:08 schreef Viv het volgende:
Ik had geen vrijspraak verwacht :o de feiten waren toch duidelijk?
Op zich betwist de rechter ook de feiten niet. Maar de rechter zegt kort gezegd: wat goed is voor de stad kan ook goed zijn voor een aantal ondernemers. De Mos liep hard voor de stad en misschien nog wel wat harder voor zijn achterban. Maar dat is niet voldoende, je moet een direct verband aantonen tussen betaling/gunt en een prestatie. Dat is niet gelukt. En zegt daarbij dat zaken in het grijze gebied in de politieke arena horen en niet bij de strafrechter.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_208850593
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 12:08 schreef Viv het volgende:
Ik had geen vrijspraak verwacht :o de feiten waren toch duidelijk?
Welke feiten? Er waren inderdaad heel veel feiten duidelijk. Alleen is het OM in die feiten strafbare dingen gaan zien die er niet (bewijsbaar) waren.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 21 april 2023 @ 12:21:36 #119
269689 crew  Viv
pi_208850608
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 12:19 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Op zich betwist de rechter ook de feiten niet. Maar de rechter zegt kort gezegd: wat goed is voor de stad kan ook goed zijn voor een aantal ondernemers. De Mos liep hard voor de stad en misschien nog wel wat harder voor zijn achterban. Maar dat is niet voldoende, je moet een direct verband aantonen tussen betaling/gunt en een prestatie. Dat is niet gelukt. En zegt daarbij dat zaken in het grijze gebied in de politieke arena horen en niet bij de strafrechter.
Mja. Maar het geeft ook een vorm van ongelijkheid, ten opzichte van de ondernemers die nνet tot zijn achterban behoren.
  Moderator vrijdag 21 april 2023 @ 12:25:14 #120
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_208850637
Zelden zo'n slecht verhaal gezien van het OM. Als ik De Mos was, zou ik voor een flinke claim gaan na deze jaren van ellende.
In some matters there's no reality, only perception. Truth exists, but people have a vested interest in not knowing it.
pi_208850693
Al die ellende over je heen krijgen en dan blijkt het allemaal ten onrechte te zijn geweest. De Mos mag van mij wel een dikke schadevergoeding gaan eisen. Dit soort zaken is denk ik waardoor mensen het vertrouwen in de overheid kwijtraken. Gelukkig functioneert de rechterlijke macht zo nu en dan nog.
  vrijdag 21 april 2023 @ 12:31:34 #122
429573 KingRadler
A real Zionist
pi_208850710
Ik kijk nu al uit naar nieuwe gemeenteraadsverkiezingen.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 21 april 2023 @ 12:31:36 #123
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208850711
Godverdomme :')

Dit ruikt zo wel heel erg naar een politiek gemotiveerde rechtsgang.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  vrijdag 21 april 2023 @ 12:32:13 #124
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_208850720
Ik had niet anders verwacht.

Terecht.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_208850739
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 12:19 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Op zich betwist de rechter ook de feiten niet. Maar de rechter zegt kort gezegd: wat goed is voor de stad kan ook goed zijn voor een aantal ondernemers. De Mos liep hard voor de stad en misschien nog wel wat harder voor zijn achterban. Maar dat is niet voldoende, je moet een direct verband aantonen tussen betaling/gunt en een prestatie. Dat is niet gelukt. En zegt daarbij dat zaken in het grijze gebied in de politieke arena horen en niet bij de strafrechter.
Een ondernemer wil dolgraag een nachtvergunning voor zijn zaal. Deze ondernemer geeft geld aan de partij van Richard de Mos. De Mos regelt vervolgens 5 nachtvergunningen. Wie het eerst komt, wie het eerst maalt, de bevriende ondernemer wordt gelijk door De Mos op de hoogte gesteld. Deze ondernemer krijgt 2 van de 5 vergunningen. Vervolgens houdt De Mos tegen dat er nog nieuwe vergunningen bij komen (wat natuurlijk alleen maar voor meer concurrentie zou zorgen).

Hoe is dit geen corruptie?
pi_208850741
POLL
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  vrijdag 21 april 2023 @ 12:35:31 #127
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_208850759
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 april 2023 11:43 schreef superniger het volgende:
En hij is vrijgesproken.
Mondjes gesnoerd.

Heksenjacht door het OM en de politieke elite is mislukt.
Dit was het. En niks anders. Smerige spelletjes zijn gespeeld.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 21 april 2023 @ 12:35:41 #128
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208850761
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 12:33 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Een ondernemer wil dolgraag een nachtvergunning voor zijn zaal. Deze ondernemer geeft geld aan de partij van Richard de Mos. De Mos regelt vervolgens 5 nachtvergunningen. Wie het eerst komt, wie het eerst maalt, de bevriende ondernemer wordt gelijk door De Mos op de hoogte gesteld. Deze ondernemer krijgt 2 van de 5 vergunningen. Vervolgens houdt De Mos tegen dat er nog nieuwe vergunningen bij komen (wat natuurlijk alleen maar voor meer concurrentie zou zorgen).

Hoe is dit geen corruptie?
Rechter is het niet met je eens, deal with it, godverdomme :')
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 vrijdag 21 april 2023 @ 12:37:02 #129
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_208850769
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 12:33 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Een ondernemer wil dolgraag een nachtvergunning voor zijn zaal. Deze ondernemer geeft geld aan de partij van Richard de Mos. De Mos regelt vervolgens 5 nachtvergunningen. Wie het eerst komt, wie het eerst maalt, de bevriende ondernemer wordt gelijk door De Mos op de hoogte gesteld. Deze ondernemer krijgt 2 van de 5 vergunningen. Vervolgens houdt De Mos tegen dat er nog nieuwe vergunningen bij komen (wat natuurlijk alleen maar voor meer concurrentie zou zorgen).

Hoe is dit geen corruptie?
Dat lijkt me dus niet voldoende hard gemaakt.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_208850793
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 12:12 schreef luxerobots het volgende:

[..]
En waar baseer je dat op?
Nou, hij was de grootste in Den Haag geworden en opeens was daar een verdenking van corruptie. Vervolgens heeft het meer dan 2 jaar geduurd voordat er een daadwerkelijke tenlastelegging was en blijkt nu na jaren ondanks alle grote woorden van OM dat er niets van de beschuldigingen over blijft.

Het lijkt er sterk op dat er iets gefabriceerd moest worden om te voorkomen dat hij het voor het zeggen kreeg in den Haag.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 21 april 2023 @ 12:40:14 #131
408813 crew  trein2000
pi_208850809
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 12:33 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Een ondernemer wil dolgraag een nachtvergunning voor zijn zaal. Deze ondernemer geeft geld aan de partij van Richard de Mos. De Mos regelt vervolgens 5 nachtvergunningen. Wie het eerst komt, wie het eerst maalt, de bevriende ondernemer wordt gelijk door De Mos op de hoogte gesteld. Deze ondernemer krijgt 2 van de 5 vergunningen. Vervolgens houdt De Mos tegen dat er nog nieuwe vergunningen bij komen (wat natuurlijk alleen maar voor meer concurrentie zou zorgen).

Hoe is dit geen corruptie?
quote:
Misschien wel de meest in het oog springende tegenprestatie is de verleende nachtontheffing aan de [zalencentrum01] van [medeverdachte05] . Uit het dossier volgt dat de verdachte zich jarenlang zeer actief heeft ingezet voor dit voordeel voor het bedrijf van zijn vriend, bovendien donateur van de partij. De motie uit juli 2017 en het burgemeestersbesluit van 18 april 2019 over die nachtontheffing waren toch vooral toegeschreven op de [zalencentrum01] . De voor de [zalencentrum01] lastige voorwaarden werden daarbij op initiatief van de verdachte geschrapt. De rechtbank heeft lang nagedacht en gediscussieerd over de vraag of deze tegenprestatie niet een evident en exclusief voordeel opleverde voor de [achternamen01] . Op het eerste gezicht is wat hier gebeurt een blauwdruk van corruptie. Wie beter kijkt, ziet echter iets anders.
Allereerst valt op dat de verdachte steeds heeft aangevoerd dat de nachtontheffing een algemeen belang diende, namelijk het stimuleren van het uitgaansleven en met name het reanimeren van de dance-scene in Den Haag. Dat dat algemeen belang bestond, wordt niet weersproken door het dossier en ook de officier van justitie heeft dat niet overtuigend kunnen weerleggen. Bovendien bevatte het voorstel van de verdachte, dat is uitgemond in het burgemeestersbesluit over de nachtontheffing, daarnaast een voorstel voor ruimere openingstijden voor horeca in het centrum; het was dus niet slechts op de nachtontheffing gericht. Het is de burgemeester geweest die hem heeft aangeraden het horecadeel los te koppelen van de nachtontheffing. Het feit dat [medeverdachte05] op de zitting heeft verklaard dat hij niet per se dancefeesten wilde organiseren, maar wel de stad vooruit helpen, wordt door de officier van justitie uitgelegd als onderstreping van zijn stelling dat het doel was om er illegale activiteiten te ontplooien. Een andere - wellicht plausibeler - uitleg is dat de verdachte zθlf deze nachtontheffing graag wilde regelen om daadwerkelijk het uitgaansleven nieuw leven in te blazen. Anders dan de officier van justitie stelt, zijn er na verlening van de nachtontheffing wel degelijk feesten geweest in de [zalencentrum01] waarbij van de nachtontheffing gebruik is gemaakt. 40 Dit betekent dat het door de verdachte geschetste verhaal dat hij handelde vanuit een algemeen belang niet zomaar terzijde te schuiven is en dat niet kan worden gezegd dat het slechts een evident exclusief voordeel voor [medeverdachte05] betreft.
Belangrijk daarbij is dat de verdachte zijn inspanningen voor de belangen van de [zalencentrum01] vrijwel altijd in alle openheid heeft verricht. Transparantie verdraagt zich slecht met het doorgaans heimelijke karakter van omkoping en is wellicht zelfs een contra-indicatie daarvoor. Deze openheid maakt het mogelijk om het politieke controlesysteem van een college en een gemeenteraad te laten werken. Dat was al zichtbaar toen de verdachte als raadslid een motie voor de nachtontheffing indiende in juli 2017. Andere partijen beschuldigden de verdachte tijdens de raadsvergadering van cliλntelisme. Ze wilden niet dat deze motie alleen de [zalencentrum01] zou bevoordelen en de motie werd door de gemeenteraad verworpen. Toen de verdachte eenmaal wethouder was, is de nachtontheffing er alsnog gekomen. Maar ook daarvoor geldt dat het een burgemeestersbesluit betreft, gebaseerd op het coalitieakkoord van het college waarin meerdere partijen zijn vertegenwoordigd. Uit het dossier volgt dat in alle adviezen en voorbereidende memo’s de burgemeester erop is gewezen dat het voorstel was toegeschreven op ιιn ondernemer, namelijk [medeverdachte05] . Ofwel: het was voor iedereen duidelijk. De burgemeester heeft desondanks het besluit genomen. Het besluit is ook na haar aftreden niet teruggedraaid. Wel is er later in de gemeenteraad een debat geweest over de totstandkoming van het burgemeestersbesluit, omdat men daarbij vraagtekens zette. Transparantie maakt die controle mogelijk. Met andere woorden: het is de politieke arena die ervoor waakt dat slechts het algemeen belang wordt gediend. Vriendjespolitiek dient daar ontmaskerd te worden.
Daar komt nog bij dat in het geval van de nachtontheffing voor de rechtbank zwaar meeweegt dat de donaties van [medeverdachte05] donaties aan zijn eigen partij waren, de partij waarbij hij al vanaf 2014 was betrokken, waarvoor hij op de lijst stond en waarvoor hij als adviseur werd betrokken in de klankbordgroep. In dat geval kan een partijdonatie toch heel moeizaam van kleur verschieten naar steekpenningen. Simpel gezegd: [medeverdachte05] had zijn invloed op de partij en op de verdachte toch wel, met of zonder donaties aan zijn partij.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  vrijdag 21 april 2023 @ 12:40:21 #132
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_208850812
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 12:08 schreef Viv het volgende:
Ik had geen vrijspraak verwacht :o de feiten waren toch duidelijk?
Zoals?
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_208850815
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 12:33 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Een ondernemer wil dolgraag een nachtvergunning voor zijn zaal. Deze ondernemer geeft geld aan de partij van Richard de Mos. De Mos regelt vervolgens 5 nachtvergunningen. Wie het eerst komt, wie het eerst maalt, de bevriende ondernemer wordt gelijk door De Mos op de hoogte gesteld. Deze ondernemer krijgt 2 van de 5 vergunningen. Vervolgens houdt De Mos tegen dat er nog nieuwe vergunningen bij komen (wat natuurlijk alleen maar voor meer concurrentie zou zorgen).

Hoe is dit geen corruptie?
Die vraag moet je hier niet stellen, dan moet je het vonnis lezen.

De rechter, en die beslist dat uiteindelijk, zegt dat het geen corruptie is. Daar heb je het maar mee te doen.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 21 april 2023 @ 12:42:15 #134
408813 crew  trein2000
pi_208850830
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 12:40 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Die vraag moet je hier niet stellen, dan moet je het vonnis lezen.

De rechter, en die beslist dat uiteindelijk, zegt dat het geen corruptie is. Daar heb je het maar mee te doen.
Ook uitspraken van rechters kunnen en mogen bekritiseerd worden hoor. Ze zijn niet alwetend.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  vrijdag 21 april 2023 @ 12:42:48 #135
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_208850834
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 12:30 schreef Pleun2011 het volgende:
Al die ellende over je heen krijgen en dan blijkt het allemaal ten onrechte te zijn geweest. De Mos mag van mij wel een dikke schadevergoeding gaan eisen. Dit soort zaken is denk ik waardoor mensen het vertrouwen in de overheid kwijtraken. Gelukkig functioneert de rechterlijke macht zo nu en dan nog.
De zittende politici hadden niks te verliezen, alleen maar te winnen. Al die jaren - in afwachting tot zijn proces - is hij gewoon kaltgestellt.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_208850851
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 12:42 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ook uitspraken van rechters kunnen en mogen bekritiseerd worden hoor. Ze zijn niet alwetend.
Over het besluit waarom het volgens de rechter geen corruptie kan echt alleen de rechter het antwoord op geven. En dat doet hij ook via zijn vonnis.

Uiteraard mag je rechters bekritiseren, dat doe ik ook regelmatig. Dat neemt niet weg dat je het in een rechtstaat maar te doen hebt met de uitspraak van de rechter tot deze wordt vernietigd of overruled.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_208850854
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 12:40 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Die vraag moet je hier niet stellen, dan moet je het vonnis lezen.

De rechter, en die beslist dat uiteindelijk, zegt dat het geen corruptie is. Daar heb je het maar mee te doen.
IK STEL ALLEEN MAAR VRAGEN!!
  vrijdag 21 april 2023 @ 12:47:27 #138
429573 KingRadler
A real Zionist
pi_208850884
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 april 2023 12:34 schreef superniger het volgende:
[poll=5477]
Zijn achterban zijn Vandaag Inside kijkers ben benieuwd vanavond.
pi_208850890
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 12:39 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Nou, hij was de grootste in Den Haag geworden en opeens was daar een verdenking van corruptie.
Hoezo is dit bewijs van een politiek gemotiveerd proces?

quote:
Vervolgens heeft het meer dan 2 jaar geduurd voordat er een daadwerkelijke tenlastelegging was
Tja, in het strafrecht is dit nu eenmaal heel normaal tempo.

quote:
en blijkt nu na jaren ondanks alle grote woorden van OM dat er niets van de beschuldigingen over blijft.
Dan zou het toch juist geen politiek gemotiveerd proces moeten zijn? Want wat is een politiek gemotiveerd proces nu eigenlijk waard als er vrijspraak volgt?

quote:
Het lijkt er sterk op dat er iets gefabriceerd moest worden om te voorkomen dat hij het voor het zeggen kreeg in den Haag.
Het lijkt er sterk op (om jouw woorden maar eens te gebruiken) dat jij heel graag wil zien dat er een politiek proces is, en dat je daarom argumenten bedenkt die hierbij passen.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 21 april 2023 @ 12:48:12 #140
269689 crew  Viv
pi_208850894
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 12:33 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Een ondernemer wil dolgraag een nachtvergunning voor zijn zaal. Deze ondernemer geeft geld aan de partij van Richard de Mos. De Mos regelt vervolgens 5 nachtvergunningen. Wie het eerst komt, wie het eerst maalt, de bevriende ondernemer wordt gelijk door De Mos op de hoogte gesteld. Deze ondernemer krijgt 2 van de 5 vergunningen. Vervolgens houdt De Mos tegen dat er nog nieuwe vergunningen bij komen (wat natuurlijk alleen maar voor meer concurrentie zou zorgen).

Hoe is dit geen corruptie?
Dit.

Of is het eigenlijke argument dat hij niet mιιr corrupt is dan het gemiddelde gemeenteraadslid? :X
pi_208850917
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 12:48 schreef Viv het volgende:

[..]
Dit.

Of is het eigenlijke argument dat hij niet mιιr corrupt is dan het gemiddelde gemeenteraadslid? :X
quote:
Belangrijk daarbij is dat de verdachte zijn inspanningen voor de belangen van de [zalencentrum01] vrijwel altijd in alle openheid heeft verricht.
en
quote:
Ofwel: het was voor iedereen duidelijk. De burgemeester heeft desondanks het besluit genomen. Het besluit is ook na haar aftreden niet teruggedraaid. Wel is er later in de gemeenteraad een debat geweest over de totstandkoming van het burgemeestersbesluit, omdat men daarbij vraagtekens zette. Transparantie maakt die controle mogelijk. Met andere woorden: het is de politieke arena die ervoor waakt dat slechts het algemeen belang wordt gediend. Vriendjespolitiek dient daar ontmaskerd te worden.
pi_208850927
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 12:08 schreef luxerobots het volgende:
Veel dingen, zoals etentjes of een boottochtje, zijn natuurlijk vaste prik voor een politicus. Als je dat als corruptie ziet, kun je vrijwel de hele Tweede Kamer opdoeken.

Aan de andere kant, dat geritsel met die nachtvergunningen, vind ik toch wel kwalijk.
Daar krijg je appartementen en hoor je er niemand over
pi_208850935
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 12:51 schreef 111210 het volgende:

[..]
Daar krijg je appartementen en hoor je er niemand over
Of een lucratieve mondkapjes-deal van 100 miljoen.
pi_208850950
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 12:48 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Hoezo is dit bewijs van een politiek gemotiveerd proces?
[..]
Ik stel nergens dat het bewijs van wat dan ook is. Hoe kom je daar bij?
quote:
Tja, in het strafrecht is dit nu eenmaal heel normaal tempo.
[..]
Nee dat is helemaal geen normaal tempo. Wanneer er met zoveel bombarie en poeha wordt medegedeeld dat iemand verdacht wordt van corruptie en vervolgens is het meer dan 2 jaar doodstil en is er geen enkel idee wat dan zogezegd de feiten zouden zijn. Dat is helemaal geen normaal tempo, daar zit meestal een paar weken tussen.
quote:
Dan zou het toch juist geen politiek gemotiveerd proces moeten zijn? Want wat is een politiek gemotiveerd proces nu eigenlijk waard als er vrijspraak volgt?
[..]
De Mos is kaltgesteld voor een paar jaar terwijl hij anders het college had gevormd in den haag. Wel of geen veroordeling, De Mos is voor deze periode uitgeschakeld terwijl hij de grootste was.

quote:
Het lijkt er sterk op (om jouw woorden maar eens te gebruiken) dat jij heel graag wil zien dat er een politiek proces is, en dat je daarom argumenten bedenkt die hierbij passen.
Prima, dat moet jij dan vooral jezelf wijsmaken.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_208850957
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 12:48 schreef luxerobots het volgende:

Dan zou het toch juist geen politiek gemotiveerd proces moeten zijn? Want wat is een politiek gemotiveerd proces nu eigenlijk waard als er vrijspraak volgt?
De vervolging was aanleiding/excuus om De Mos buitenspel te zetten.

quote:
Het lijkt er sterk op (om jouw woorden maar eens te gebruiken) dat jij heel graag wil zien dat er een politiek proces is, en dat je daarom argumenten bedenkt die hierbij passen.
Als het OM zo hard op zijn bek gaat, de invloed op het verloop van het democratisch proces zo groot was, het OM met de bewijsmiddelen heeft gesjoemeld, en de politieke invloed ook nog heeft vergroot door naar de pers te lekken, dan heeft het er alle schijn van.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 21 april 2023 @ 12:55:33 #146
269689 crew  Viv
pi_208850969
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 12:51 schreef zuchtje het volgende:

[..]
[..]
en
[..]

Oftewel: de burgemeester en gemeenteraad hebben het laten gebeuren, dus niet achteraf komen miepen bij de rechter.

Mja. Maar wat als die σσk onderdeel van het probleem zijn?
pi_208850975
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 12:55 schreef Viv het volgende:

[..]
Oftewel: de burgemeester en gemeenteraad hebben het laten gebeuren, dus niet achteraf komen miepen bij de rechter.

Mja. Maar wat als die σσk onderdeel van het probleem zijn?
Dan mag het OM dat aan proberen te tonen in een nieuw proces ^O^
  vrijdag 21 april 2023 @ 12:56:40 #148
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_208850979
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 12:51 schreef 111210 het volgende:

[..]
Daar krijg je appartementen en hoor je er niemand over
De Mos is sowieso klein bier vergeleken bij de heersende partijen. Maar die worden uit de wind gehouden.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  vrijdag 21 april 2023 @ 12:56:58 #149
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_208850984
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 12:44 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Over het besluit waarom het volgens de rechter geen corruptie kan echt alleen de rechter het antwoord op geven. En dat doet hij ook via zijn vonnis.

Uiteraard mag je rechters bekritiseren, dat doe ik ook regelmatig. Dat neemt niet weg dat je het in een rechtstaat maar te doen hebt met de uitspraak van de rechter tot deze wordt vernietigd of overruled.
Ik zie inderdaad wel wat mensen die hier een 180 graden draai doen.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_208850986
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 12:25 schreef Mike het volgende:
Zelden zo'n slecht verhaal gezien van het OM. Als ik De Mos was, zou ik voor een flinke claim gaan na deze jaren van ellende.
Dit idd.
pi_208851048
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 12:40 schreef trein2000 het volgende:
Wel is er later in de gemeenteraad een debat geweest over de totstandkoming van het burgemeestersbesluit, omdat men daarbij vraagtekens zette. Transparantie maakt die controle mogelijk. Met andere woorden: het is de politieke arena die ervoor waakt dat slechts het algemeen belang wordt gediend. Vriendjespolitiek dient daar ontmaskerd te worden.
Oei, lijkt me veel netter als dat debat vooraf plaats had gevonden, niet op het moment dat de vergunningen al verleend zijn. Zoiets geeft een totaal andere situatie. Terugdraaien is nu eenmaal moeilijker dan iets niet toestaan.

quote:
Snel vergunning geregeld

De vergunningprocedure voor Opera en de andere zalencentra was niet in de haak, dat kon iedereen met verstand van zaken zien. De voorwaarden van minimaal duizend vierkante meter vloeroppervlakte, de opzet van 'wie het eerst komt, die het eerst maalt' met het startschot direct na de bekendmaking. De Mos die zijn 'goede vriend' belt om de aanvraag voor hem snel rond te maken diezelfde middag - het was vrij weinig subtiel allemaal.

Het besluit ging niet langs de gemeenteraad, woorover binnenskamers gesteggeld lijkt te zijn. Tijdens het debat zei Krikke dat de vergunningen 'volgens de regelen der kunst' waren verstrekt: een verwijzing naar de grond waarop artsen zich beroepen als een behandeling verkeerd, maar niet verwijtbaar uitpakt.
https://denhaag.raadsinfo(...)rgunningen_Bijlage_2

quote:
Uit het dossier volgt dat in alle adviezen en voorbereidende memo’s de burgemeester erop is gewezen dat het voorstel was toegeschreven op ιιn ondernemer, namelijk [medeverdachte05] . Ofwel: het was voor iedereen duidelijk.

(...)

Transparantie verdraagt zich slecht met het doorgaans heimelijke karakter van omkoping en is wellicht zelfs een contra-indicatie daarvoor.
Ah, dit was te duidelijk corruptie om corruptie te zijn. Corruptie vindt namelijk alleen plaats in het geheim. :')

quote:
Daar komt nog bij dat in het geval van de nachtontheffing voor de rechtbank zwaar meeweegt dat de donaties van [medeverdachte05] donaties aan zijn eigen partij waren, de partij waarbij hij al vanaf 2014 was betrokken, waarvoor hij op de lijst stond en waarvoor hij als adviseur werd betrokken in de klankbordgroep. In dat geval kan een partijdonatie toch heel moeizaam van kleur verschieten naar steekpenningen. Simpel gezegd: [medeverdachte05] had zijn invloed op de partij en op de verdachte toch wel, met of zonder donaties aan zijn partij.
Ah, de betalingen bestonden al zo lang, dat het hierdoor geen steekpenningen waren. Van invloed inkopen (en investeren om later iets terug te krijgen) heeft de rechter zeker nog nooit gehoord.

Kortom, als iemand nog eens kritisch naar deze tekst kijkt, zou bij een hoger beroep, een veroordeling best nog wel eens in de lucht kunnen hangen...
pi_208851067
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 12:55 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
De vervolging was aanleiding/excuus om De Mos buitenspel te zetten.
[..]
Als het OM zo hard op zijn bek gaat, de invloed op het verloop van het democratisch proces zo groot was, het OM met de bewijsmiddelen heeft gesjoemeld, en de politieke invloed ook nog heeft vergroot door naar de pers te lekken, dan heeft het er alle schijn van.
Het is bij Weltschmerz weer eens fact-free friday.
pi_208851122
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 13:03 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Oei, lijkt me veel netter als dat debat vooraf plaats had gevonden, niet op het moment dat de vergunningen al verleend zijn. Zoiets geeft een totaal andere situatie. Terugdraaien is nu eenmaal moeilijker dan iets niet toestaan.
[..]
https://denhaag.raadsinfo(...)rgunningen_Bijlage_2
[..]
Ah, dit was te duidelijk corruptie om corruptie te zijn. Corruptie vindt namelijk alleen plaats in het geheim. :')
[..]
Ah, de betalingen bestonden al zo lang, dat het hierdoor geen steekpenningen waren. Van invloed inkopen (en investeren om later iets terug te krijgen) heeft de rechter zeker nog nooit gehoord.

Kortom, als iemand nog eens kritisch naar deze tekst kijkt, zou bij een hoger beroep, een veroordeling best nog wel eens in de lucht kunnen hangen...
Laat die beoordeling nou maar aan juristen over.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_208851172
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 12:54 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Nee dat is helemaal geen normaal tempo. Wanneer er met zoveel bombarie en poeha wordt medegedeeld dat iemand verdacht wordt van corruptie en vervolgens is het meer dan 2 jaar doodstil en is er geen enkel idee wat dan zogezegd de feiten zouden zijn. Dat is helemaal geen normaal tempo, daar zit meestal een paar weken tussen.
Stel je pleegt een misdaad, en je moet op het bureau komen voor een verklaring. Jij denkt dat je dan binnen een paar weken op de hoogte gesteld wordt van de precieze aanklacht. :')

Goed, je zegt zelf al dat je beter naar een jurist kunt luisteren.
pi_208851186
Als ik het vonnis goed lees is het dus zaak om de vriendjespolitiek in alle openheid plaats te laten vinden en transparant voor iedereen. Dan kun je achteraf daar wel gaan over miepen, maar dan had je zelf maar de Mos financieel moeten steunen en vriendjes met hem moeten zijn.

Kanttekening daarbij is dat het voordeeltje dat je poogt te bereiken wel het algemeen belang dient.

Stel dus dat ik een uitbouw op mijn huis wil samen met nog 10 anderen. Echter, er zijn maar 2 uitbouws mogelijk in mijn rijtje vanwege redenen. Ik doneer dan openlijk aan een partij die uitbouws prima vindt. En vervolgens zorgt die partij ervoor dat ik 1 van die 2 uitbouws krijg. De overige 8 hebben pech. Zo zal het gelopen zijn denk ik?
beter een knipoog dan een blauw oog
  Moderator vrijdag 21 april 2023 @ 13:20:03 #156
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_208851238
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 13:14 schreef Knipoogje het volgende:
Stel dus dat ik een uitbouw op mijn huis wil samen met nog 10 anderen. Echter, er zijn maar 2 uitbouws mogelijk in mijn rijtje vanwege redenen. Ik doneer dan openlijk aan een partij die uitbouws prima vindt. En vervolgens zorgt die partij ervoor dat ik 1 van die 2 uitbouws krijg. De overige 8 hebben pech. Zo zal het gelopen zijn denk ik?
In jouw voorbeeld hebben er 8 nadeel, dat was er volgens mij niet in de zaak van De Mos.
In some matters there's no reality, only perception. Truth exists, but people have a vested interest in not knowing it.
pi_208851252
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 13:04 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Het is bij Weltschmerz weer eens fact-free friday.
Die feiten zijn nou niet bepaald omstotelijk.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_208851258
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 13:37 schreef Hexagon het volgende:
Groep de Mos een criminele organisatie. Dat hebben ze het wel heel bont gemaakt.
Juist ja.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 21 april 2023 @ 13:22:47 #159
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208851260
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 13:21 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Die feiten zijn nou niet bepaald omstotelijk.
Als het echt zo overduidelijk is, heb je vast wel bewijs.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_208851295
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 13:14 schreef Knipoogje het volgende:
Als ik het vonnis goed lees is het dus zaak om de vriendjespolitiek in alle openheid plaats te laten vinden en transparant voor iedereen. Dan kun je achteraf daar wel gaan over miepen, maar dan had je zelf maar de Mos financieel moeten steunen en vriendjes met hem moeten zijn.

Kanttekening daarbij is dat het voordeeltje dat je poogt te bereiken wel het algemeen belang dient.

Stel dus dat ik een uitbouw op mijn huis wil samen met nog 10 anderen. Echter, er zijn maar 2 uitbouws mogelijk in mijn rijtje vanwege redenen. Ik doneer dan openlijk aan een partij die uitbouws prima vindt. En vervolgens zorgt die partij ervoor dat ik 1 van die 2 uitbouws krijg. De overige 8 hebben pech. Zo zal het gelopen zijn denk ik?
Als de corruptie maar openbaar is, dan kan de raad erover beslissen, en is het geen corruptie meer. De rechter denkt kennelijk dat corruptie alleen corruptie kan zijn als het in het geheim en duister afspeelt. (Overigens klopt dat niet eens, de vergunningen zijn geforceerd via de burgemeester, het was kwam pas later, toen De Mos weg was, in de raad.)

Overigens is er nog iets anders opvallends:

quote:
Daar komt nog bij dat in het geval van de nachtontheffing voor de rechtbank zwaar meeweegt dat de donaties van [medeverdachte05] donaties aan zijn eigen partij waren, de partij waarbij hij al vanaf 2014 was betrokken, waarvoor hij op de lijst stond en waarvoor hij als adviseur werd betrokken in de klankbordgroep. In dat geval kan een partijdonatie toch heel moeizaam van kleur verschieten naar steekpenningen. Simpel gezegd: [medeverdachte05] had zijn invloed op de partij en op de verdachte toch wel, met of zonder donaties aan zijn partij.
Dat is ook een mooie redenatie, er is hier geen sprake van corruptie, omdat de banden al langer bestonden. Kortom, wil je geen corruptie hebben, moet je mensen gewoon langer en meer laten betalen, zodat de banden te innig zijn voor corruptie. :')

[ Bericht 1% gewijzigd door luxerobots op 21-04-2023 13:31:23 ]
pi_208851398
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 13:14 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Stel je pleegt een misdaad, en je moet op het bureau komen voor een verklaring. Jij denkt dat je dan binnen een paar weken op de hoogte gesteld wordt van de precieze aanklacht. :')

Goed, je zegt zelf al dat je beter naar een jurist kunt luisteren.
In veel gevallen wel ja. In sommige gevallen duurt het iets langer maar meer dan 2 jaar is uitzonderlijk lang. Als je zegt dat dit gebruikelijk is binnen het strafrecht heb je geen idee waar je het over hebt.

De meeste daders zijn 2 jaar na hun arrestatie al veroordeeld.

Jos Brech
Michael P
Jasper Steringa
De daders van de overval op het Amsterdamse waardetransport

Die zijn allemaal al veroordeeld ruim binnen de 2 jaar. Ook strafrecht. Toen had De Mos nog niet eens te horen gekregen welke feiten hem tenlastegelegd werden.

2 jaar is uitzonderlijk lang. Je kletst uit je nek als je zegt dat het gebruikelijk is en anders kun je vast wel voorbeelden geven toch? Vele voorbeelden.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_208851405
Hij zit vanavond idd bij VI :D
pi_208851416
quote:
10s.gif Op vrijdag 21 april 2023 13:34 schreef Regilio_ het volgende:
Hij zit vanavond idd bij VI :D
Aan de bar. :')
Richard moet gewoon aan tafel. Dan annuleer je maar de ja-knikker(Koepert/Eus/Hιlθne/Wierd/Rutger)van de dag.

twitter


[ Bericht 55% gewijzigd door superniger op 21-04-2023 13:43:37 ]
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_208851515
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 april 2023 13:35 schreef superniger het volgende:

[..]
TOPSHOW
Het is nu alweer de schuld van Kaag.
pi_208851613
Allemaal even Joopie bezopie uitlachen.
twitter
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  vrijdag 21 april 2023 @ 13:51:06 #166
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_208851619
quote:
De rechter gaf ook aan dat er nergens regels zijn voor partijdonaties en dat een strafzaak niet de oplossing is voor het ontbreken van die spelregels.
Duidelijk.

Ik heb de quote vanachter een paywall, derhalve geen hyperlink.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  vrijdag 21 april 2023 @ 13:54:31 #167
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_208851655
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 april 2023 13:50 schreef superniger het volgende:
Allemaal even Joopie bezopie uitlachen.
[ twitter ]
Als ze die site nou eens half zo streng zouden aanpakken als ON.
Da’s al genoeg.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_208851673
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 12:39 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Nou, hij was de grootste in Den Haag geworden en opeens was daar een verdenking van corruptie. Vervolgens heeft het meer dan 2 jaar geduurd voordat er een daadwerkelijke tenlastelegging was en blijkt nu na jaren ondanks alle grote woorden van OM dat er niets van de beschuldigingen over blijft.

Het lijkt er sterk op dat er iets gefabriceerd moest worden om te voorkomen dat hij het voor het zeggen kreeg in den Haag.
Absoluut. Rutte speelde ook een rol achter de schermen, zijn VVD vriendje kreeg toen het burgemeesterschap i.p.v de Mos.
pi_208851738
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 april 2023 13:50 schreef superniger het volgende:
Allemaal even Joopie bezopie uitlachen.
[ twitter ]
Dat is toch een soort de speld of zo?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 21 april 2023 @ 14:06:29 #170
269689 crew  Viv
pi_208851775
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 13:25 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Als de corruptie maar openbaar is, dan kan de raad erover beslissen, en is het geen corruptie meer. De rechter denkt kennelijk dat corruptie alleen corruptie kan zijn als het in het geheim en duister afspeelt. (Overigens klopt dat niet eens, de vergunningen zijn geforceerd via de burgemeester, het was kwam pas later, toen De Mos weg was, in de raad.)

Overigens is er nog iets anders opvallends:
[..]
Dat is ook een mooie redenatie, er is hier geen sprake van corruptie, omdat de banden al langer bestonden. Kortom, wil je geen corruptie hebben, moet je mensen gewoon langer en meer laten betalen, zodat de banden te innig zijn voor corruptie. :')
En een klankbordgroep oprichten voor die donateurs helpt dus ook, want dan hebben ze hun invloed niet gekocht. O+ 8)7
pi_208851810
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 13:22 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Als het echt zo overduidelijk is, heb je vast wel bewijs.
Net zoals jij dat ook hebt. Dat je dat niet tot je door wil laten dringen is verder helemaal jouw probleem.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 21 april 2023 @ 14:10:29 #172
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208851818
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 14:09 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Net zoals jij dat ook hebt. Dat je dat niet tot je door wil laten dringen is verder helemaal jouw probleem.
Wie stelt bewijst.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_208851829
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 14:10 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Wie stelt bewijst.
Heb je de zaak niet gevolgd en nou moet ik je bijpraten?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 21 april 2023 @ 14:13:04 #174
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208851841
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 14:11 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Heb je de zaak niet gevolgd en nou moet ik je bijpraten?
Praat me graag bij. En dan in het bijzonder betrefende:
- Het OM heeft met bewijsmiddelen gesjoemeld
- Het OM heeft de politieke invloed vergroot door naar de pers te lekken
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_208851900
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 april 2023 13:34 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
In veel gevallen wel ja. In sommige gevallen duurt het iets langer maar meer dan 2 jaar is uitzonderlijk lang. Als je zegt dat dit gebruikelijk is binnen het strafrecht heb je geen idee waar je het over hebt.

De meeste daders zijn 2 jaar na hun arrestatie al veroordeeld.

Jos Brech
Michael P
Jasper Steringa
De daders van de overval op het Amsterdamse waardetransport

Die zijn allemaal al veroordeeld ruim binnen de 2 jaar. Ook strafrecht. Toen had De Mos nog niet eens te horen gekregen welke feiten hem tenlastegelegd werden.

2 jaar is uitzonderlijk lang. Je kletst uit je nek als je zegt dat het gebruikelijk is en anders kun je vast wel voorbeelden geven toch? Vele voorbeelden.
Meestal beslaat een strafzaak een paar jaar, maar het kan allemaal ook veel langer duren, als een zaak groot en ingewikkeld is bijvoorbeeld.

Hier een interessant stukje:

quote:
Hoe lang kan de officier van justitie een strafzaak laten liggen voordat de rechter daar consequenties aan verbindt?

Door: Mr. M.F.M. (Misja) Geeratz • 7 augustus 2018

Regelmatig bellen cliλnten met de vraag hoe het met hun zaak staat; het is immers al een paar maanden geleden dat ze op het politiebureau waren en ze hebben nog steeds niets van justitie gehoord. Hoe lang kan dat duren? En mag dat allemaal?
https://www.lina-advocate(...)enties-aan-verbindt/

[ Bericht 6% gewijzigd door luxerobots op 21-04-2023 14:32:14 ]
pi_208851928
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 14:13 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Praat me graag bij. En dan in het bijzonder betrefende:
- Het OM heeft met bewijsmiddelen gesjoemeld
https://www.ad.nl/den-haa(...)-belastend~a8090910/
quote:
- Het OM heeft de politieke invloed vergroot door naar de pers te lekken
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)evat-ernstige-feiten

Kon je dat nou echt niet zelf vernemen?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 21 april 2023 @ 14:24:36 #177
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208851980
quote:
Dat eerste is niet sjoemelen, dat is bewijs aanleveren dat niet belastend is.
Dat tweede zegt helemaal niets over expres lekken om politieke invloed te vergroten.

Je zoekt overal een complot achter en gaat er automatisch van uit dat dat complot ook daadwerkelijk de enige waarheid is. Daar ga ik niet in mee.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_208852044
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 14:17 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Meestal beslaat een strafzaak een paar jaar, maar het kan allemaal ook veel langer duren, als een zaak groot en ingewikkeld is bijvoorbeeld.

Hier een interessant stukje:
[..]
https://www.rechtspraak.n(...)n-zaak-Vaatstra.aspx
Nee, soms beslaat een strafzaak een paar jaar. Meestal is het binnen een jaar gepiept.

Verder is mij niet duidelijk wat je met dat stukje over Jasper S aan wilt tonen want als er uit die zaak iets blijkt is het wel dat het allemaal ruim binnen het jaar afgehandeld is.

Arrestatie Jasper S: 18-11-2012
Begin strafproces: 28-3-2013
Veroordeling: 19-4-2013

5 maanden van arrestatie tot veroordeling. Strafrecht.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_208852074
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 14:30 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Nee, soms beslaat een strafzaak een paar jaar. Meestal is het binnen een jaar gepiept.

Verder is mij niet duidelijk wat je met dat stukje over Jasper S aan wilt tonen want als er uit die zaak iets blijkt is het wel dat het allemaal ruim binnen het jaar afgehandeld is.

Arrestatie Jasper S: 18-11-2012
Begin strafproces: 28-3-2013
Veroordeling: 19-4-2013

5 maanden van arrestatie tot veroordeling. Strafrecht.
Jij werkt met incidentele voorbeelden. Jasper S. is snel veroordeeld, dus de zaak van Richard de Mos duurt te lang.

Terwijl het juist geen uitzondering is als een zaak een paar jaar duurt.
pi_208852193
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 14:33 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Jij werkt met incidentele voorbeelden. Jasper S. is snel veroordeeld, dus de zaak van Richard de Mos duurt te lang.

Terwijl het juist geen uitzondering is als een zaak een paar jaar duurt.
Ik heb tenminste voorbeelden en
Jij linked toch naar een pagina over Jasper S? Toch niet ik.

Incidentele voorbeelden? Zeker niet. Maar als een gemiddeld strafproces een paar jaar duurt, kan het vast niet lastig zijn daar enkele voorbeelden van te geven. Het is immers de standaard en mijn voorbeelden zijn uitzonderingen zeg jij. Dus staaf je beweringen maar.

Volgens de site van Actio Advocaten duurt een procedure bij de rechtbank 6 tot 8 maanden:

quote:
Een procedure bij de rechtbank duurt in de regel zes tot acht maanden. Soms kan het echter langer duren, bijvoorbeeld omdat uitgebreide bewijslevering nodig is. Dat is het geval wanneer er getuigenverhoren moeten plaatsvinden, of deskundigenonderzoeken. In dat geval is een jaar tot anderhalf jaar geen uitzondering.
Maar die zullen het wel niet weten.

Dit zegt Lina advocaten:

quote:
De redelijke termijn is ontwikkeld in de jurisprudentie, zijnde uitspraken van rechtbanken en de Hoge Raad en is gebaseerd op artikel 6 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM). In het kort komt het erop neer dat een zaak binnen 2 jaren moet zijn afgedaan, waarbij die termijn begint zodra de verdachte er weet van krijgt dat justitie tegen hem strafvervolging instelt.
En dan ga jij hier zonder voorbeelden en met droge ogen beweren dat 2 jaar niet eens weten wat je όberhaupt ten laste gelegd de normale gang van zaken is.

Je kletst echt uit je nek.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  vrijdag 21 april 2023 @ 14:50:34 #181
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_208852242
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
pi_208852271
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 april 2023 14:45 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Ik heb tenminste voorbeelden en
Jij linked toch naar een pagina over Jasper S? Toch niet ik.
Jij begon erover, ik niet.

quote:
Incidentele voorbeelden? Zeker niet. Maar als een gemiddeld strafproces een paar jaar duurt, kan het vast niet lastig zijn daar enkele voorbeelden van te geven. Het is immers de standaard en mijn voorbeelden zijn uitzonderingen zeg jij. Dus staaf je beweringen maar.
Zullen we een verglijkbare zaak nemen? En niet een moordzaak waarbij de hoofdverdacht eenvoudigweg een bekentenis doet?

quote:
Na zes jaar uitspraak in 'minder Marokkanen'-proces

Vanmiddag doet het hof uitspraak in het 'minder Marokkanen'-proces van Geert Wilders. Een zaak die al zes jaar duurt. Een ingewikkelde zaak ook, die gaat over principiλle kwesties, over de grenzen van de vrijheid van meningsuiting. Wat is er in de zes jaar die het proces al duurt ook alweer gebeurd? Eerst even een terugblik.
https://nos.nl/artikel/23(...)er-marokkanen-proces

Kortom, de zaak van De Mos was nog relatief snel (en had van mij natuurlijk nog veel sneller gemogen).

Ben je het er trouwens ook mee eens dat de zaak Wilders politiek gemotiveerd was? Dat was namelijk wat je wel bij De Mos zei, omdat het zo lang duurde, leek het allemaal wel politiek gemotiveerd.
pi_208852358
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 april 2023 14:45 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
En dan ga jij hier zonder voorbeelden en met droge ogen beweren dat 2 jaar niet eens weten wat je όberhaupt ten laste gelegd de normale gang van zaken is.

Je kletst echt uit je nek.
Dat lijkt me overigens niet de juiste gang van zaken.

En het zal me verbazen als De Mos twee jaar lang niet wist wat hem ten laste werd gelegd. Maar goed, daar heb je vast een goede bron bij.
pi_208852412
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 14:24 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Dat eerste is niet sjoemelen, dat is bewijs aanleveren dat niet belastend is.
Het werd gerpesenteerd alsof het ergens anders over ging. Dat is sjoemelen.
quote:
Dat tweede zegt helemaal niets over expres lekken om politieke invloed te vergroten.
Er is een strafbaar feit gepleegd, zonder enig redelijk journalistiek doel. Maar laarzenlikkers Nieuwsuur en Voermans konden lekker nog snel even voor de rechtszaak aan reputatiebeschadiging doen.

quote:
Je zoekt overal een complot achter en gaat er automatisch van uit dat dat complot ook daadwerkelijk de enige waarheid is. Daar ga ik niet in mee.
Nee, het lekken kan ook een eenpersoonsactie geweest zijn, en dus per definitie geen complot. Hetzelfde wat betreft de poging de rechter in de maling te nemen de valse voorstelling van de bewijsmiddelen. Maar deugen doet geen van beide sowieso.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 21 april 2023 @ 15:11:30 #185
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208852512
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 15:05 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Het werd gerpesenteerd alsof het ergens anders over ging. Dat is sjoemelen.
quote:
1) Bedriegen 2) Bedrog plegen 3) Frauderen 4) Knoeien 5) Niet eerlijk doen 6) Oneerlijk handelen 7) Oneerlijk zijn 8) Ritselen 9) Valsspelen 10) Zwendelen
Niet belastend bewijs aanleveren is niets van deze dingen in een rechtzaak. Het is de taak van een OM om bewijs te vinden en aan te leveren, en het is aan de rechter om te bepalen of het bewijs goed is of niet. Dat zijn gewoon de spelregels.

quote:
[..]
Er is een strafbaar feit gepleegd, zonder enig redelijk journalistiek doel. Maar laarzenlikkers Nieuwsuur en Voermans konden lekker nog snel even voor de rechtszaak aan reputatiebeschadiging doen.
Wat fijn dat jij precies weet wie met welke beweegreden gelekt heeft. Niemand anders weet waar dat vandaan komt, dus misschien kan je het OM blij maken met je vermoedens.
quote:
[..]
Nee, het lekken kan ook een eenpersoonsactie geweest zijn, en dus per definitie geen complot. Hetzelfde wat betreft de poging de rechter in de maling te nemen de valse voorstelling van de bewijsmiddelen. Maar deugen doet geen van beide sowieso.
En hier zeg je zelf al dat de OM niet per se heeft gelekt om politieke invloed te vergroten.

Blij dat we nu samen kunnen concluderen dat je poep praatte in die post.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_208852556
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 14:53 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Jij begon erover, ik niet.
[..]
Zullen we een verglijkbare zaak nemen? En niet een moordzaak waarbij de hoofdverdacht eenvoudigweg een bekentenis doet?
[..]
https://nos.nl/artikel/23(...)er-marokkanen-proces

Kortom, de zaak van De Mos was nog relatief snel (en had van mij natuurlijk nog veel sneller gemogen).

Ben je het er trouwens ook mee eens dat de zaak Wilders politiek gemotiveerd was? Dat was namelijk wat je wel bij De Mos zei, omdat het zo lang duurde, leek het allemaal wel politiek gemotiveerd.
Dat is geen vergelijkbare zaak. Dat is een hoger beroepsprocedure en meermaals wraking van de rechtbank. Daarbij stuurde 1 van de procespartijen bewust aan op tijdrekken. Daarbij is dit juist een uitzondering en dat snap jezelf ook wel. Verder haal je een incidenteel voorbeeld aan.

Ik ben er inderdaad van overtuigd dat dat een politiek proces was. Dat blijkt oa uit de bemoeienis van minister Opstelten, de voorgedrukte aangifteformulieren, en burgemeesters die in optocht nmoskeegangers voorgaan voor aangifte op het politiebureau.

Ik heb andere redenen gegeven waarom het tegen de Mos een politiek proces was/is. Je leest slecht.

Waarom link jij naar een website over Jasper S. ? Welk punt probeer je te maken?
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_208852589
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 15:14 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Dat is geen vergelijkbare zaak. Dat is een hoger beroepsprocedure en meermaals wraking van de rechtbank. Daarbij stuurde 1 van de procespartijen bewust aan op tijdrekken. Daarbij is dit juist een uitzondering en dat snap jezelf ook wel. Verder haal je een incidenteel voorbeeld aan.

Ik ben er inderdaad van overtuigd dat dat een politiek proces was. Dat blijkt oa uit de bemoeienis van minister Opstelten, de voorgedrukte aangifteformulieren, en burgemeesters die in optocht nmoskeegangers voorgaan voor aangifte op het politiebureau.

Ik heb andere redenen gegeven waarom het tegen de Mos een politiek proces was/is. Je leest slecht.
Vooral onderbuikvermoedens dus.

quote:
Waarom link jij naar een website over Jasper S. ? Welk punt probeer je te maken?
Als je even terugleest zie je dat ik niet link naar een website over Jasper S.
pi_208852631
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 15:00 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Dat lijkt me overigens niet de juiste gang van zaken.

En het zal me verbazen als De Mos twee jaar lang niet wist wat hem ten laste werd gelegd. Maar goed, daar heb je vast een goede bron bij.
Je verzet de doelpalen.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_208852634
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 15:11 schreef Nattekat het volgende:

[..]
[..]
Niet belastend bewijs aanleveren is niets van deze dingen in een rechtzaak. Het is de taak van een OM om bewijs te vinden en aan te leveren, en het is aan de rechter om te bepalen of het bewijs goed is of niet. Dat zijn gewoon de spelregels.
Nee, het OM is staande magistratuur en doet zelf aan waarheidsvinding, dat mag de waarheid niet geweld aandoen.

quote:
Wat fijn dat jij precies weet wie met welke beweegreden gelekt heeft. Niemand anders weet waar dat vandaan komt, dus misschien kan je het OM blij maken met je vermoedens.
[..]
En hier zeg je zelf al dat de OM niet per se heeft gelekt om politieke invloed te vergroten.

Blij dat we nu samen kunnen concluderen dat je poep praatte in die post.
Het OM mag niet lekken, dat is een strafbaar feit, en het plegen daarvan heeft de poliltieke invloed van het proces nog verder vergroot. Dat zijn gewoon feitelijke constateringen.

Je hebt nu wel weer genoeg gesparteld in je eigen ontkenningsgedrag.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_208852643
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 15:21 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Je verzet de doelpalen.
Jij zegt dat De Mos twee jaar lang niet op de hoogte was. Ik vraag om een bron (omdat je waarschijnlijk onzin verkoopt) en vervolgens verzet ik de doelpalen.

:')
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 21 april 2023 @ 15:25:36 #191
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208852671
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 15:21 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Nee, het OM is staande magistratuur en doet zelf aan waarheidsvinding, dat mag de waarheid niet geweld aandoen.
quote:
Waarheidsvinding is een proces met als doel het achterhalen van de waarheid.
Goed bezig dat OM :Y

quote:
[..]
Het OM mag niet lekken, dat is een strafbaar feit, en het plegen daarvan heeft de poliltieke invloed van het proces nog verder vergroot. Dat zijn gewoon feitelijke constateringen.

Je hebt nu wel weer genoeg gesparteld in je eigen ontkenningsgedrag.
Jij claimde dat het OM, de grote organisatie, het expres heeft gelekt voor dat politieke gezeik. Nu ben je doelpalen aan het verschuiven.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_208852694
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 15:16 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Vooral onderbuikvermoedens dus.
[..]
Als je even terugleest zie je dat ik niet link naar een website over Jasper S.
Getverdemme wat hou jij er een ranzige manier van discussiλren op na.

"Zie je dat ik niet link naar een website over Jasper S."

Nu de feiten:



Eerst een link plaatsen, vervolgens je bericht achteraf wijzigen en liegen dat je nooit een link over dat onderwerp geplaatst hebt:



Wat een smerige laag bij de grondse manier van discussie voeren. Op deze manier heeft het geen zin want je bent niet te goeder trouw, je bent bereid je gelijk te halen met liegen en manipuleren. Gewoon een andere link onder je artikel plakken nadat mensen er al op gereageerd hebben en vervolgens doen alsof je neus bloedt.

Ik heb betere dingen te doen dan meegaan in jouw spelletjes.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_208852744
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 april 2023 15:28 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Getverdemme wat hou jij er een ranzige manier van discussiλren op na.

"Zie je dat ik niet link naar een website over Jasper S."

Nu de feiten:

[ afbeelding ]

Eerst een link plaatsen, vervolgens je bericht achteraf wijzigen en liegen dat je nooit een link over dat onderwerp geplaatst hebt:
Je moet goed lezen wat ik typ. Ik zeg dat ik niet link naar dat artikel. De link is weg, dus ik link er niet naar (in tegenwoordige tijd dus).

Ik zeg dus niet dat ik er nooit naar gelinkt heb.

quote:
[ afbeelding ]

Wat een smerige laag bij de grondse manier van discussie voeren. Op deze manier heeft het geen zin want je bent niet te goeder trouw, je bent bereid je gelijk te halen met liegen en manipuleren.
Je begint overigens boos te worden en op de persoon te spelen, wat meer zegt over jou dan over mij.

Jij wist natuurlijk al lang wat er speelde. Ik had een stukje gequote en daar de verkeerde link bij geplaatst. Een Ctrl+C/V foutje. Weinig interessant, maar je bleef maar zeuren met 'wat bedoel je daarmee', terwijl je uit de context ook wel kon halen dat het een verkeerde link was.
  Redactie Frontpage / Weblog vrijdag 21 april 2023 @ 15:34:57 #194
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_208852755
De Mosgod *O*
GA EENS WERKEN/UITKERING TREKKEN IPV OP FOK ZITTEN!
Speklap3000 is mijn maatje en DTS winnaar februari!
pi_208852848
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 15:34 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Je moet goed lezen wat ik typ. Ik zeg dat ik niet link naar dat artikel. De link is weg, dus ik link er niet naar (in tegenwoordige tijd dus).

Ik zeg dus niet dat ik er nooit naar gelinkt heb.

Zoek maar iemand anders om woordspelletjes te spelen.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 21 april 2023 @ 15:48:10 #196
408813 crew  trein2000
pi_208852874
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 14:24 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Dat eerste is niet sjoemelen, dat is bewijs aanleveren dat niet belastend is.
Dat tweede zegt helemaal niets over expres lekken om politieke invloed te vergroten.

Je zoekt overal een complot achter en gaat er automatisch van uit dat dat complot ook daadwerkelijk de enige waarheid is. Daar ga ik niet in mee.
Dat. Ik snap de argwaan ergens nog wel ook, immers het vervolgen van een gekozen politicus is altijd tricky business. Maar zolang er geen begin van een bewijs ligt moeten we er van uitgaan dat het OM integer gehandeld heeft. Dat is iets anders dan verstandig overigens, maar dat geheel terzijde.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_208852875
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 15:44 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Zoek maar iemand anders om woordspelletjes te spelen.
Kalm aan.
pi_208853098
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 13:25 schreef luxerobots het volgende:
Overigens is er nog iets anders opvallends:
[..]
Dat is ook een mooie redenatie, er is hier geen sprake van corruptie, omdat de banden al langer bestonden. Kortom, wil je geen corruptie hebben, moet je mensen gewoon langer en meer laten betalen, zodat de banden te innig zijn voor corruptie. :')
Dit is zijn algemeen overigens wel een kankergezwel in de lokale politiek, maar moeilijk uit te bannen:
Individuen die gewoon de gemeentepolitiek in gaan om een voor hun gunstig iets te bewerkstelligen. Een stuk grond van bestemming veranderen e.d.

Ik vind wel dat de rechtbank hier ook wel impliciet een duidelijke boodschap mee geeft: Als je dit soort praktijken niet wil hebben in de politiek, verander de spelregels zodat het niet meer voor kan komen.
Moreel zit Aad ook gewoon fout. Het is technisch geen corruptie, maar netjes is anders.
Hopelijk zorgt de ophef over de vrijspraak ervoor dat men de regels gaat verscherpen voor iedereen.

[ Bericht 16% gewijzigd door Knipoogje op 21-04-2023 16:14:26 ]
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_208853107
Ik vind het eigenlijk best wel ernstig dat het OM een politieke partij jarenlang gegijzeld heeft zonder dat ze schuldig aan iets waren. En dan nu reageren met dat je een hoger beroep overweegt om nog wat extra schade toe te brengen. Tijd dat daar koppen gaan rollen.
pi_208853228
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 april 2023 13:50 schreef superniger het volgende:
Allemaal even Joopie bezopie uitlachen.
[ twitter ]
Het probleem van de politieke extremen is dat ze zo verrekte hypocriet zijn. Joop schrijft wekelijks over ondermijning van de rechtsstaat door oa FvD en de republikeinen als ze een rechterlijke uitspraak in twijfel trekken.

En nu schrijven ze het cirkeltje rond.
pi_208853267
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 16:09 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
Dit is zijn algemeen overigens wel een kankergezwel in de lokale politiek, maar moeilijk uit te bannen:
Individuen die gewoon de gemeentepolitiek in gaan om een voor hun gunstig iets te bewerkstelligen. Een stuk grond van bestemming veranderen e.d.

Ik vind wel dat de rechtbank hier ook wel impliciet een duidelijke boodschap mee geeft: Als je dit soort praktijken niet wil hebben in de politiek, verander de spelregels zodat het niet meer voor kan komen.
Moreel zit Aad ook gewoon fout. Het is technisch geen corruptie, maar netjes is anders.
Hopelijk zorgt de ophef over de vrijspraak ervoor dat men de regels gaat verscherpen voor iedereen.
Ik zie dat overigens niet gebeuren. En ik denk eerder dat het zo is, dat een bepaalde mate van corruptie gewoon toegestaan is. Omdat de banden er al te lang zijn, en de corruptie te verweven is. Zie het argument van de rechter over de klankbordgroep en de langere verbondenheid tussen De Mos en de ondernemers.

Probeer op deze manier de corruptie maar eens aan te pakken... :{
pi_208853300
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 16:23 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Ik zie dat overigens niet gebeuren. En ik denk eerder dat het zo is, dat een bepaalde mate van corruptie gewoon toegestaan is. Omdat de banden er al te lang zijn, en de corruptie te verweven is. Zie het argument van de rechter over de klankbordgroep en de langere verbondenheid tussen De Mos en de ondernemers.

Probeer op deze manier de corruptie maar eens aan te pakken... :{
Nu is het natuurlijk ook iets van alle tijden. Alleen nu zo duidelijk geworden is dat de Mos de grenzen op heeft gezocht en er mee weg komt (ook is al die ophef om hem heen ook geen pretje geweest) opent dit natuurlijk deuren en zal soortgelijk gedrag alleen maar toenemen. Precedent enzo.

[ Bericht 0% gewijzigd door Knipoogje op 21-04-2023 18:24:28 ]
beter een knipoog dan een blauw oog
  User die overal opduikt 2022 vrijdag 21 april 2023 @ 16:34:55 #203
186611 Haags
pi_208853391
twitter


KIJKCIJFERKANON
Zonder wrijving geen glans
pi_208853684
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 16:25 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
Nu is het natuurlijk ook iets van alle tijden. Alleen nu zo duidelijk geworden is dat Aad de grenzen op heeft gezocht en er mee weg komt (ook is al die ophef om hem heen ook geen pretje geweest) opent dit natuurlijk deuren en zal soortgelijk gedrag alleen maar toenemen. Precedent enzo.
Aad is een (voormalig) voetbaltrainer.
Edensnator over 'n out
pi_208853711
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 13:25 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Als de corruptie maar openbaar is, dan kan de raad erover beslissen, en is het geen corruptie meer. De rechter denkt kennelijk dat corruptie alleen corruptie kan zijn als het in het geheim en duister afspeelt. (Overigens klopt dat niet eens, de vergunningen zijn geforceerd via de burgemeester, het was kwam pas later, toen De Mos weg was, in de raad.)

Overigens is er nog iets anders opvallends:
[..]
Dat is ook een mooie redenatie, er is hier geen sprake van corruptie, omdat de banden al langer bestonden. Kortom, wil je geen corruptie hebben, moet je mensen gewoon langer en meer laten betalen, zodat de banden te innig zijn voor corruptie. :')
Hier snijd je een terecht punt aan. Vooropgesteld dat ik de uitspraak begrijp. Als er geen strafbare feiten zijn gepleegd, verdient De Mos vrijspraak. Klaar.

Maar op sociale media wordt de man driftig op het schild gehesen en dat lijkt mij dan weer het andere uiterste. Uit de rechtbankverslagen maak ik op dat De Mos zich schuldig maakte aan nepotisme.

Het lijkt allemaal tamelijk onschuldig, wat 'vriendendiensten' hier en daar. Bevriende ondernemers 'in the loop' houden, misschien een klein beetje voortrekken. Op het eerste gezicht niets ernstigs. Maar het hoort natuurlijk niet. Een wethouder behoort zich niet zo te gedragen.

En ik besef als geen ander dat De Mos echt niet uniek is. Ik ken een ondernemer die de afgelopen jaren een hele reeks grote gemeentelijke bouwprojecten kreeg toegewezen. Heel toevallig is die ondernemer zeer goed bevriend met de wethouder wiens afdeling deze projecten overziet - en dan bedoel ik wekelijks biertjes met elkaar drinken en samen op wintersport gaan. Op papier is alles natuurlijk in de haak, er was immers een openbare aanbesteding, precies, zoals de regels voorschrijven. De bevriende aannemer deed simpelweg het voor de gemeente meest aantrekkelijke aanbod. Maar het zaakje stinkt natuurlijk enorm.

Probeer nog steeds een artikel te schrijven over deze kwestie, maar dat blijkt verdomd lastig.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_208853941
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 15:25 schreef Nattekat het volgende:

[..]
[..]
Goed bezig dat OM :Y
Nee, vals was het.

quote:
Jij claimde dat het OM, de grote organisatie, het expres heeft gelekt voor dat politieke gezeik. Nu ben je doelpalen aan het verschuiven.
Nee, dat claimde ik niet.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 21 april 2023 @ 17:39:22 #207
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_208854028
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 17:31 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Nee, vals was het.
Hoe duft het OM bewijs te zoeken om hun aanklacht te ondersteunen :(
Ongehoord zeg ik je.

quote:
[..]
Nee, dat claimde ik niet.
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 12:55 schreef Weltschmerz het volgende:
Als het OM zo hard op zijn bek gaat, de invloed op het verloop van het democratisch proces zo groot was, het OM met de bewijsmiddelen heeft gesjoemeld, en de politieke invloed ook nog heeft vergroot door naar de pers te lekken, dan heeft het er alle schijn van.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_208854090
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 17:10 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Hier snijd je een terecht punt aan. Vooropgesteld dat ik de uitspraak begrijp. Als er geen strafbare feiten zijn gepleegd, verdient De Mos vrijspraak. Klaar.

Maar op sociale media wordt de man driftig op het schild gehesen en dat lijkt mij dan weer het andere uiterste. Uit de rechtbankverslagen maak ik op dat De Mos zich schuldig maakte aan nepotisme.

Het lijkt allemaal tamelijk onschuldig, wat 'vriendendiensten' hier en daar. Bevriende ondernemers 'in the loop' houden, misschien een klein beetje voortrekken. Op het eerste gezicht niets ernstigs. Maar het hoort natuurlijk niet. Een wethouder behoort zich niet zo te gedragen.

En ik besef als geen ander dat De Mos echt niet uniek is. Ik ken een ondernemer die de afgelopen jaren een hele reeks grote gemeentelijke bouwprojecten kreeg toegewezen. Heel toevallig is die ondernemer zeer goed bevriend met de wethouder wiens afdeling deze projecten overziet - en dan bedoel ik wekelijks biertjes met elkaar drinken en samen op wintersport gaan. Op papier is alles natuurlijk in de haak, er was immers een openbare aanbesteding, precies, zoals de regels voorschrijven. De bevriende aannemer deed simpelweg het voor de gemeente meest aantrekkelijke aanbod. Maar het zaakje stinkt natuurlijk enorm.

Probeer nog steeds een artikel te schrijven over deze kwestie, maar dat blijkt verdomd lastig.
Het vervolgen van een politicus zou nog veel lastiger moeten zijn, daarvoor ligt de lat veel hoger dan voor een artikel in het lokale sufferdje. Bovendien mis je de essentie. Een ondernemer is snel geneigd een partij te steunen die hem laat ondernemen. Hij mag zelfs denken dat dat beter voor iedereen in de stad is, maar die heeft hoe dan ook een sterke beleidsvoorkeur vanuit zijn eigen perspectief. Dan kom je uit bij een politicus die wat meer leven in de brouwerij wil en dan trek je de knip voor diens campagne. Als die politicus dan levert heb je daar voordeel bij.

Het essentiele verschil is dan ook dat ze politieke vrienden zijn, en dat dat allemaal in alle openheid zo was. Er gebeurde niks in het geheim, de banden tussen de betrokkenen werden niet verborgen gehouden, de raad kon die banden gewoon in de beslissing betrekken, evenals de burgemeester. Alleen kwam het OM aanzetten met een 'my lips are sealed' berichtje uit een heel andere context, om toch te kunnen doen alsof er stiekems gebeurde.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_208854559
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 17:44 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Het vervolgen van een politicus zou nog veel lastiger moeten zijn, daarvoor ligt de lat veel hoger dan voor een artikel in het lokale sufferdje. Bovendien mis je de essentie. Een ondernemer is snel geneigd een partij te steunen die hem laat ondernemen. Hij mag zelfs denken dat dat beter voor iedereen in de stad is, maar die heeft hoe dan ook een sterke beleidsvoorkeur vanuit zijn eigen perspectief. Dan kom je uit bij een politicus die wat meer leven in de brouwerij wil en dan trek je de knip voor diens campagne. Als die politicus dan levert heb je daar voordeel bij.

Het essentiele verschil is dan ook dat ze politieke vrienden zijn, en dat dat allemaal in alle openheid zo was. Er gebeurde niks in het geheim, de banden tussen de betrokkenen werden niet verborgen gehouden, de raad kon die banden gewoon in de beslissing betrekken, evenals de burgemeester. Alleen kwam het OM aanzetten met een 'my lips are sealed' berichtje uit een heel andere context, om toch te kunnen doen alsof er stiekems gebeurde.
Jij lijkt de essentie te missen, beste vriend. Het gaat in de voorbeelden uit de rechtszaak niet om ondernemers die een partij steunen omdat het voorgestelde beleid in hun voordeel uitpakt. Dat is inderdaad de kern van politiek bedrijven: je bent geneigd je achter een partij scharen die jouw belangen ogenschijnlijk het best behartigt. Als een ondernemer profiteert van beleid dat door de club van De Mos is geοnitieerd, dan is daar niets mis mee.

Maar in het geval van De Mos lijkt het dus te gaan om vormen van nepotisme. Bevriende ondernemers bevoordelen door ze als eerste op de hoogte te stellen van nieuwe ontwikkelingen en een inkijkje te bieden in wat er achter de schermen gebeurt in het gemeentehuis. Vroegtijdig info verschaffen over gemeentelijke vastgoedprojecten.

Dat is allemaal niet strafbaar, maar het is wel ethisch laakbaar, op z'n zachtst gezegd. En dat was jij ook met mij eens geweest als het zou gaan om een D66-wethouder uit Utrecht of Amsterdam, in plaats van De Mos.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_208854608
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 17:08 schreef Edensnator het volgende:

[..]
Aad is een (voormalig) voetbaltrainer.
:@
beter een knipoog dan een blauw oog
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 21 april 2023 @ 19:30:21 #211
862 Arcee
Look closer
pi_208855445
Vrijspraak betekent in de meeste zaken dat niet kon worden vastgesteld dat iets is gebeurd, maar in deze zaak zegt de rechter dat gebleken is dat het niet is gebeurd. Dat is best bijzonder.
  vrijdag 21 april 2023 @ 19:34:40 #212
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_208855522
quote:
De rechter gaf ook aan dat er nergens regels zijn voor partijdonaties en dat een strafzaak niet de oplossing is voor het ontbreken van die spelregels.
Ik herhaal mezelf nog even, want ik geloof dat sommige mensen het niet helemaal begrijpen.

Het gaat niet over schuldig of onschuldig. Hier zijn gewoon geen regels over.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_208857704
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 18:21 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Jij lijkt de essentie te missen, beste vriend. Het gaat in de voorbeelden uit de rechtszaak niet om ondernemers die een partij steunen omdat het voorgestelde beleid in hun voordeel uitpakt. Dat is inderdaad de kern van politiek bedrijven: je bent geneigd je achter een partij scharen die jouw belangen ogenschijnlijk het best behartigt. Als een ondernemer profiteert van beleid dat door de club van De Mos is geοnitieerd, dan is daar niets mis mee.

Maar in het geval van De Mos lijkt het dus te gaan om vormen van nepotisme. Bevriende ondernemers bevoordelen door ze als eerste op de hoogte te stellen van nieuwe ontwikkelingen en een inkijkje te bieden in wat er achter de schermen gebeurt in het gemeentehuis. Vroegtijdig info verschaffen over gemeentelijke vastgoedprojecten.

Dat is allemaal niet strafbaar, maar het is wel ethisch laakbaar, op z'n zachtst gezegd. En dat was jij ook met mij eens geweest als het zou gaan om een D66-wethouder uit Utrecht of Amsterdam, in plaats van De Mos.
Stel jij bent wethouder en ik als ondernemer bel je stiekem op en zeg dat ik je 10.000 euro geef als jij iets regelt voor me. Dat regel je. En vervolgens worden we beiden veroordeeld voor corruptie.

Nu ben ik nog steeds een ondernemer, maar pak ik het anders aan. Ik geef je in alle openheid 10.000 per jaar en stort dit op de rekening van je partij. Vervolgens ga ik ook nog in een klankbordgroep zitten om steeds op de hoogte te blijven. Jij regelt belangrijke klussen voor mij, en we zijn er gewoon open over, we doen dit voor een betere gemeente!

En voila, een knotsgekke situatie, maar geen veroordeling...
pi_208858922
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 19:34 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Ik herhaal mezelf nog even, want ik geloof dat sommige mensen het niet helemaal begrijpen.

Het gaat niet over schuldig of onschuldig. Hier zijn gewoon geen regels over.
Als er geen regels voor zijn, dan is het des te kwalijker dat het om 3,5 jaar zijn partij heeft gesloopt.
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 22 april 2023 @ 00:16:35 #215
408813 crew  trein2000
pi_208858936
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 22:18 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Stel jij bent wethouder en ik als ondernemer bel je stiekem op en zeg dat ik je 10.000 euro geef als jij iets regelt voor me. Dat regel je. En vervolgens worden we beiden veroordeeld voor corruptie.

Nu ben ik nog steeds een ondernemer, maar pak ik het anders aan. Ik geef je in alle openheid 10.000 per jaar en stort dit op de rekening van je partij. Vervolgens ga ik ook nog in een klankbordgroep zitten om steeds op de hoogte te blijven. Jij regelt belangrijke klussen voor mij, en we zijn er gewoon open over, we doen dit voor een betere gemeente!

En voila, een knotsgekke situatie, maar geen veroordeling...
Maar dat is wel de politieke praktijk in Nederland en niet alleen bij De Mos. Wil je dat tweede verbieden, waar volgens mij geen weldenkend mens tegen is, dan moet je de regels aanpassen. Wat dacht je van die Van der Wind bij het CDA die een andere lijsttrekker kocht bijvoorbeeld?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  zaterdag 22 april 2023 @ 02:55:59 #216
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_208859319
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 00:13 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Als er geen regels voor zijn, dan is het des te kwalijker dat het om 3,5 jaar zijn partij heeft gesloopt.
Helemaal waar. Diep triest.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_208860570
Dat er helemaal geen regels zouden zijn lijkt mij toch ook overdreven?

Als een wethouder geld zou aannemen en er bewijs zou zijn dat daar een expliciete wederdienst voor tegenover zou staan (zoals een vergunning), dan is dat toch gewoon corruptie en strafbaar?

Dat de partij die donaties heef ontvangen stond niet ter discussie, en over partijdonaties ansich zullen wel weinig regels zijn. Het OM kon echter niet bewijzen dat daar afspraken over wederdiensten tegenover hebben gestaan.
pi_208861060
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 19:30 schreef Arcee het volgende:
Vrijspraak betekent in de meeste zaken dat niet kon worden vastgesteld dat iets is gebeurd, maar in deze zaak zegt de rechter dat gebleken is dat het niet is gebeurd. Dat is best bijzonder.
Frame van Plasman overgenomen.
pi_208861167
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 19:30 schreef Arcee het volgende:
Vrijspraak betekent in de meeste zaken dat niet kon worden vastgesteld dat iets is gebeurd, maar in deze zaak zegt de rechter dat gebleken is dat het niet is gebeurd. Dat is best bijzonder.
Hoe kan een rechter dat beweren? Je kunt zeggen dat er geen bewijs is voor omkoping, maar niet zomaar stellen dat is bewezen dat er geen sprake is geweest van omkoping. Een rechter weet niet wat hij niet weet.
pi_208861547
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 12:18 schreef Breekfast het volgende:

[..]
Hoe kan een rechter dat beweren? Je kunt zeggen dat er geen bewijs is voor omkoping, maar niet zomaar stellen dat is bewezen dat er geen sprake is geweest van omkoping. Een rechter weet niet wat hij niet weet.
De telastelegging gaat om een feitencomplex, plaats, tijd en persoon. Daarvan kan hij wel vaststellen dat er geen omkoping was. Of de Qatari en de Marokkanen ook bij De Mos in de weer zijn geweest met bruine enveloppen met bankbiljetten heeft die rechter inderdaad niet vastgesteld.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zaterdag 22 april 2023 @ 14:26:52 #221
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_208862138
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 17:10 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Hier snijd je een terecht punt aan. Vooropgesteld dat ik de uitspraak begrijp. Als er geen strafbare feiten zijn gepleegd, verdient De Mos vrijspraak. Klaar.

Maar op sociale media wordt de man driftig op het schild gehesen en dat lijkt mij dan weer het andere uiterste. Uit de rechtbankverslagen maak ik op dat De Mos zich schuldig maakte aan nepotisme.

Het lijkt allemaal tamelijk onschuldig, wat 'vriendendiensten' hier en daar. Bevriende ondernemers 'in the loop' houden, misschien een klein beetje voortrekken. Op het eerste gezicht niets ernstigs. Maar het hoort natuurlijk niet. Een wethouder behoort zich niet zo te gedragen.

En ik besef als geen ander dat De Mos echt niet uniek is. Ik ken een ondernemer die de afgelopen jaren een hele reeks grote gemeentelijke bouwprojecten kreeg toegewezen. Heel toevallig is die ondernemer zeer goed bevriend met de wethouder wiens afdeling deze projecten overziet - en dan bedoel ik wekelijks biertjes met elkaar drinken en samen op wintersport gaan. Op papier is alles natuurlijk in de haak, er was immers een openbare aanbesteding, precies, zoals de regels voorschrijven. De bevriende aannemer deed simpelweg het voor de gemeente meest aantrekkelijke aanbod. Maar het zaakje stinkt natuurlijk enorm.

Probeer nog steeds een artikel te schrijven over deze kwestie, maar dat blijkt verdomd lastig.
Waarom dan? Als de feiten kloppen en de redactie van de krant waar je voor werkt er z'n fiat aan geeft is er toch niets aan de hand? Het is imo juist goed als hier zoveel mogelijk over geschreven word, want dit soort 'zaakjes' slopen de maatschappij langzaam maar zeker kapot.
An apatheist is someone who is not interested in accepting or rejecting any claims that gods exist or do not exist.
  zaterdag 22 april 2023 @ 18:40:04 #222
65846 Bocaj
Vαmonos!
pi_208864313
Ik ben blij. :)
Had wel gehoopt dat hij vrijgesproken zou worden maar verwacht eigenlijk niet.
Barbertje moest hangen, zeg maar.

^O^

Ik zou nu een schadevergoeding gaan eisen! :Y
pi_208872101
Ik vind het een apart verhaal. Al snap ik best wel dat die man is vrijgesproken omdat er geen regels en afspraken zijn.

Het feit dat de 5 nachtvergunningen naar zijn (in)directe geldschieters gegaan zijn is wel een heel aparte situatie. Je zou zeggen dat zoveel toeval niet bestaat.
pi_208879062
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2023 12:32 schreef Irri-tante het volgende:
Ik vind het een apart verhaal. Al snap ik best wel dat die man is vrijgesproken omdat er geen regels en afspraken zijn.

Het feit dat de 5 nachtvergunningen naar zijn (in)directe geldschieters gegaan zijn is wel een heel aparte situatie. Je zou zeggen dat zoveel toeval niet bestaat.
De rechter zegt dat zijn donateurs niet de enigen zijn die hebben geprofiteerd van zijn beleid. De Mos is een politicus die ook doorpakt als die iets wil bereiken. En hij heeft zichzelf prive niet verrijkt.
Edensnator over 'n out
  zondag 23 april 2023 @ 20:40:34 #225
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208879174
Dat is wel een tamelijke faal van het OM
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 4 mei 2023 @ 14:47:33 #226
408813 crew  trein2000
pi_209001653
OM in beroep. Ik snap het wel. Maar of ik het nu ook verstandig vind ben ik nog niet helemaal over uit.

Laten we hopen dat er in ieder geval een uitspraak ligt voor de volgende GR-verkiezingen. Dat is het belangrijkste.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  donderdag 4 mei 2023 @ 14:58:34 #227
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_209001757
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2023 14:47 schreef trein2000 het volgende:
OM in beroep. Ik snap het wel. Maar of ik het nu ook verstandig vind ben ik nog niet helemaal over uit.

Laten we hopen dat er in ieder geval een uitspraak ligt voor de volgende GR-verkiezingen. Dat is het belangrijkste.
En zo kun je weer een politicus voor onbepaalde tijd kaltstellen. Dit land is een dikastocratie.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_209002231
Dit gaat gewoon een veroordeling worden dat weet iedereen.

quote:
Het Openbaar Ministerie (OM) heeft donderdag hoger beroep ingesteld tegen de uitspraak van de rechtbank Rotterdam in het strafproces tegen oud-wethouder Richard de Mos en medeverdachten.

Het OM zet deze stap om de wettelijke termijn voor hoger beroep veilig te stellen. Het vonnis wordt op dit moment nog bestudeerd. Het gaat om een complexe strafzaak met maatschappelijke impact, dit vraagt om een zorgvuldige afweging ten aanzien van het hoger beroep. Hiervoor heeft het OM meer tijd nodig.

De Mos en zijn medeverdachten zijn door de rechtbank Rotterdam op 21 april jl. vrijgesproken van alle aan hen tenlastegelegde feiten. Alleen een medeverdachte is veroordeeld voor wapenbezit.

https://www.om.nl/actueel(...)praak-richard-de-mos


[ Bericht 89% gewijzigd door Nober op 04-05-2023 16:03:00 ]
  donderdag 4 mei 2023 @ 16:21:36 #229
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_209002415
Hoe lang heeft het OM eigenlijk om het hoger beroep inhoudelijk te onderbouwen? Zoals ik het uit de berichtgeving begrijp hebben ze dat nog niet gedaan. Je kunt niet zomaar voor de zekerheid in hoger beroep, zonder dat inhoudelijk te motiveren.
Never explain, never apologize.
pi_209002573
Schaam je kapot OM. Pak je verlies en stop met het gijzelen van de democratie in Den Haag.

En dat op 4 mei.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_209002623
Al meer dan 10 miljoen schade.

twitter
pi_209002876
Dit is wat ze in Amerika 'weaponization of institutions against political enemies' noemen.

Zogenaamde onafhankelijke instituten (op papier dus) worden ingezet tegen politieke tegenstanders.

Deze flopzaak van het OM dat jaren duurt en nu weer in hoger beroep, is hier een mooi voorbeeld van.

"rechtsstaat Nederland". "trias politica". Uhuh.

En bedenk ook; er liggen letterlijk meer dan duizend ernstige zedenmisdrijven op de plank, omdat het OM 'daar geen tijd voor heeft'. En wie weet wat nog meer.
  donderdag 4 mei 2023 @ 17:33:13 #233
65846 Bocaj
Vαmonos!
pi_209003083
quote:
1s.gif Op donderdag 4 mei 2023 15:56 schreef Nober het volgende:
Dit gaat gewoon een veroordeling worden dat weet iedereen.
[..]

Nee hoor! :N
pi_209003205
quote:
1s.gif Op donderdag 4 mei 2023 15:56 schreef Nober het volgende:
Dit gaat gewoon een veroordeling worden dat weet iedereen.
Het komt de zittende coalitie in Den Haag in ieder geval wel goed uit, die houden hun excuus om de grootste partij er buiten te houden nog even.

Daarnaast is het aanwijzingsproces van rechters voor een zaak nog steeds volkomen ondoorzichtig. Daar krijg je rare dingen van zoals bij dat turbospoedberoep van Rutte die dan een rechter krijgt die heeft samengewerkt met Van Dissel en hem ook als getuige hoorde ondanks dat die niks mbt de kern van de zaak in had kunnen brengen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_209003721
quote:
1s.gif Op donderdag 4 mei 2023 16:43 schreef superniger het volgende:
Schaam je kapot OM. Pak je verlies en stop met het gijzelen van de democratie in Den Haag.

En dat op 4 mei.
Schandelijke vertoning inderdaad. Politieke inmenging door de rechterlijke macht past prima bij een bananenrepubliek of een dictatuur maar niet bij een volwassen democratie.
Wat zijn we dan eigenlijk?
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_209005581
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2023 18:30 schreef quo_ het volgende:

[..]
Schandelijke vertoning inderdaad. Politieke inmenging door de rechterlijke macht past prima bij een bananenrepubliek of een dictatuur maar niet bij een volwassen democratie.
Wat zijn we dan eigenlijk?
Een semi-dictatuur? Een leider die al meer dan 12 jaar aan de macht is en van geen wijken weet, overduidelijke politieke inmenging bij het OM, een pers wat op schoot van de macht zit, en ga zo maar door.

Toch geloof ik in de kracht van het stemhokje. Ik hoop op een electorale aardverschuiving a la Pim Fortuyn als BBB, Omtzigt en JA21 gaan samenwerken en optrekken als 1 nieuwe volkspartij dat als speerpunten herstel van de democratie en rechtstaat heeft en het omgooien van het stikstof en asielbeleid. Zou zomaar 60 zetels kunnen scoren. Dan zit je aan het roer en kunnen echte veranderingen plaatsvinden.

Wie weet.
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 4 mei 2023 @ 21:41:48 #237
408813 crew  trein2000
pi_209007457
Heeft er iemand ook maar het begin van bewijs dat hier politieke sturing plaatsvindt?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie Sport donderdag 4 mei 2023 @ 21:44:07 #238
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_209007496
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2023 21:41 schreef trein2000 het volgende:
Heeft er iemand ook maar het begin van bewijs dat hier politieke sturing plaatsvindt?
De politieke gevolgen zijn er al geweest, dit gaat geen gevolgen hebben tenzij het nog tot de volgende gemeenteraadsverkiezingen doorsuddert.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_209007525
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2023 21:41 schreef trein2000 het volgende:
Heeft er iemand ook maar het begin
van bewijs dat hier politieke sturing plaatsvindt?
Als iets heel obvious is heb je in de rechtspraak de omkering; toon jij maar aan dat het niet zo is.
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 4 mei 2023 @ 21:46:28 #240
408813 crew  trein2000
pi_209007543
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2023 21:45 schreef Homey het volgende:

[..]
Als iets heel obvious is heb je in de rechtspraak de omkering; toon jij maar aan dat het niet zo is.
:')
Geen begin van bewijs dus. Staat genoteerd.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie Sport donderdag 4 mei 2023 @ 21:59:23 #241
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_209007847
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2023 21:46 schreef trein2000 het volgende:

[..]
:')
Geen begin van bewijs dus. Staat genoteerd.
Moet heel eerlijk zeggen dat ik dit ook wel een lachwekkende gang van zaken vind. Alsof de Mos zo veel meer corrupt is dan elke andere politicus.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 4 mei 2023 @ 22:02:13 #242
408813 crew  trein2000
pi_209007920
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2023 21:59 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Moet heel eerlijk zeggen dat ik dit ook wel een lachwekkende gang van zaken vind. Alsof de Mos zo veel meer corrupt is dan elke andere politicus.
Dat mag je vinden hoor. Maar dat is nog wat anders dan dat Mark Rutte of lui in het Ijspaleis hier bemoeienis mee hebben.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie Sport donderdag 4 mei 2023 @ 22:05:49 #243
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_209008012
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2023 22:02 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Dat mag je vinden hoor. Maar dat is nog wat anders dan dat Mark Rutte of lui in het Ijspaleis hier bemoeienis mee hebben.
Nou ja, een wethouder van de derde stad van Nederland vervolgen zal vast niet van een lage pief zijn gekomen. Dat doet het OM niet zomaar, zeker niet als je zo'n belachelijk slechte zaak hebt.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 4 mei 2023 @ 22:07:32 #244
408813 crew  trein2000
pi_209008067
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2023 22:05 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Nou ja, een wethouder van de derde stad van Nederland vervolgen zal vast niet van een lage pief zijn gekomen. Dat doet het OM niet zomaar, zeker niet als je zo'n belachelijk slechte zaak hebt.
Oh dat de top van het OM hier over besloten heeft lijkt me wel een zekerheidje. Alleen die heten geen Mark Rutte en zetelen ook niet in het IJspaleis.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie Sport donderdag 4 mei 2023 @ 22:12:16 #245
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_209008163
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2023 22:07 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Oh dat de top van het OM hier over besloten heeft lijkt me wel een zekerheidje. Alleen die heten geen Mark Rutte en zetelen ook niet in het IJspaleis.
Het ding is dat de stap naar de ministerraad dan niet zo heel erg groot meer is. het enige verschil tussen corruptie en lobbyen is dat het tweede leuker klinkt. We zullen nooit weten wie het in gang heeft gezet, maar je kan echt niet uitsluiten dat de politiek hierbij betrokken is. Zeker als je ziet van welke partij de minister van justitie kwam.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 4 mei 2023 @ 22:14:33 #246
408813 crew  trein2000
pi_209008224
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2023 22:12 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Het ding is dat de stap naar de ministerraad dan niet zo heel erg groot meer is. het enige verschil tussen corruptie en lobbyen is dat het tweede leuker klinkt. We zullen nooit weten wie het in gang heeft gezet, maar je kan echt niet uitsluiten dat de politiek hierbij betrokken is. Zeker als je ziet van welke partij de minister van justitie kwam.
Ik kan dat in die zin uitsluiten, als de minister van justitie besluit dat er vervolgd moet worden (dat kan en dat mag) dan moet dat in het strafdossier staan…
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie Sport donderdag 4 mei 2023 @ 22:16:59 #247
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_209008276
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2023 22:14 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ik kan dat in die zin uitsluiten, als de minister van justitie besluit dat er vervolgd moet worden (dat kan en dat mag) dan moet dat in het strafdossier staan…
Een minister kan nog steeds lobbyen zonder dat het waar dan ook opgeschreven wordt. Ik ga niet zeggen dat hier automatisch kwaad bloed achter zit, maar van de VVD zou me echt niets verbazen.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 4 mei 2023 @ 22:17:42 #248
408813 crew  trein2000
pi_209008301
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2023 22:16 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Een minister kan nog steeds lobbyen zonder dat het waar dan ook opgeschreven wordt. Ik ga niet zeggen dat hier automatisch kwaad bloed achter zit, maar van de VVD zou me echt niets verbazen.
Extraordinary claims require extraordinary evidence. En er is nog geen begin van een aannemelijkheid.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie Sport donderdag 4 mei 2023 @ 22:18:33 #249
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_209008328
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2023 22:17 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Extraordinary claims require extraordinary evidence. En er is nog geen begin van een aannemelijkheid.
Ik claim ook niets, ik sluit het alleen niet uit. En dat is eigenlijk al behoorlijk triest in een land als Nederland.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_209008508
Als hij in hoger beroep wordt veroordeeld dan krijgt zn partij gewoon de meerderheid van de stemmen.
pi_209011729
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2023 22:16 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Een minister kan nog steeds lobbyen zonder dat het waar dan ook opgeschreven wordt. Ik ga niet zeggen dat hier automatisch kwaad bloed achter zit, maar van de VVD zou me echt niets verbazen.
Nou, ik zeg dat wel. Mark Rutte en Dilan Yesilgφz zitten hierachter. No way dat die twee zogenaamd hier niks vanaf weten. Die moeten goedkeuring hebben gegeven. Als je denkt dat het OM volledig onafhankelijk opereert ben je of hemeltergend naοef of een fanatieke aanhanger van Rutte.

Bedenk ook, er liggen letterlijk meer dan duizend ernstige zedenmisdrijven (!!!) op de plank, want "het OM heeft geen tijd".

Deze zaak is een enorm grof schandaal, en tekenend voor de staat van de rechtsstaat en trias politica in Nederland. Onder 12+ jaar lang bewind van Mark Rutte.
pi_209011759
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2023 22:26 schreef BokitoHarambe het volgende:
Als hij in hoger beroep wordt veroordeeld dan krijgt zn partij gewoon de meerderheid van de stemmen.
Dan doet hij niet meer mee en andere partijen doen sowieso een cordon sanitaire.

Richard de Mos is politiek kaltgestelt met deze nepzaak tegen hem, die ze jaren en jaren kunnen laten voortduren. Die man wordt gewoon kapot gemaakt. Zijn geld raakt op een gegeven moment ook op.

Grappig dat we hier in Nederland documentaires hebben over kangaroo courts in andere landen, terwijl we gewoon hier dat live meemaken. Zou een ander land niet een scherpe documentaire kunnen maken over ons?
pi_209013125
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2023 09:42 schreef Homey het volgende:

[..]
Dan doet hij niet meer mee en andere partijen doen sowieso een cordon sanitaire.

Richard de Mos is politiek kaltgestelt met deze nepzaak tegen hem, die ze jaren en jaren kunnen laten voortduren. Die man wordt gewoon kapot gemaakt. Zijn geld raakt op een gegeven moment ook op.

Grappig dat we hier in Nederland documentaires hebben over kangaroo courts in andere landen, terwijl we gewoon hier dat live meemaken. Zou een ander land niet een scherpe documentaire kunnen maken over ons?
Een meerderheid regeert hier gewoon...
pi_209013141
Richard de Mos, de Navalny van Nederland?
pi_209013778
Deze rechter denkt anders. Op naar de volgende.

twitter
pi_209014741
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2023 11:53 schreef Homey het volgende:
Richard de Mos, de Navalny van Nederland?
Het jaar is nog niet om, maar we hebben er weer eentje voor domste fokposts van 2023.
pi_209016643
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2023 13:37 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Het jaar is nog niet om, maar we hebben er weer eentje voor domste fokposts van 2023.
Het zou een mooie titel zijn voor een scherpe docu over het optreden van het OM en de politieke inmenging van de VVD/D66 top. Of kangaroo court in het haagsche. Verzin een titel.
pi_209025521
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2023 16:36 schreef Homey het volgende:

[..]
Het zou een mooie titel zijn voor een scherpe docu over het optreden van het OM en de politieke inmenging van de VVD/D66 top. Of kangaroo court in het haagsche. Verzin een titel.
Zo'n scherpe docu laat dan ook zien dat De Mos voor wat geld in zijn partijkas vergunningen en voordeeltjes regelt.
pi_209026441
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 mei 2023 11:16 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Zo'n scherpe docu laat dan ook zien dat De Mos voor wat geld in zijn partijkas vergunningen en voordeeltjes regelt.
Hou een vergrootglas op elke willekeurige politicus en je vindt altijd wat.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_209026475
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 mei 2023 11:16 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Zo'n scherpe docu laat dan ook zien dat De Mos voor wat geld in zijn partijkas vergunningen en voordeeltjes regelt.
De rechter heeft hem vrij gesproken. Jouw beschuldigingen zijn dus ongegrond en onbewezen.

Wat die docu wel kan laten zien: Mega donaties aan D66 en VVD, het gratis appartement voor Pechtold, etcetera.
pi_209026631
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 mei 2023 12:14 schreef Homey het volgende:

[..]
De rechter heeft hem vrij gesproken. Jouw beschuldigingen zijn dus ongegrond en onbewezen.
Het staat helemaal niet ter discussie dat De Mos voordeeltjes regelde voor geld in zijn partijkas.

De rechter heeft vooral gezegd dat de link partijkas - De Mos niet sterk is, en dat er geen kwade bedoelingen achter staken. Vandaar de vrijspraak. Wat mij betreft opvallend soft van de rechter.
pi_209029379
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 mei 2023 12:21 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Het staat helemaal niet ter discussie dat De Mos voordeeltjes regelde voor geld in zijn partijkas.

De rechter heeft vooral gezegd dat de link partijkas - De Mos niet sterk is, en dat er geen kwade bedoelingen achter staken. Vandaar de vrijspraak. Wat mij betreft opvallend soft van de rechter.
Irrelevant wat jij vindt. De rechter bepaalt. Jij hebt er duidelijk geen verstand van, dus blijf lekker werken in het magazijn van Ikea. Rechter zijn is niks voor jou.
  zaterdag 6 mei 2023 @ 16:55:20 #263
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_209030397
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 mei 2023 11:16 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Zo'n scherpe docu laat dan ook zien dat De Mos voor wat geld in zijn partijkas vergunningen en voordeeltjes regelt.
Dat is nu juist het punt: het is niet de partijkas van De Mos, maar de kas van Hart voor Den Haag, waar hij geen persoonlijk voordeel uit haalt. Of wil je zeggen dat het verkeerd is als een partijleider politiek kan bedrijven door donaties aan zijn partij? Dan kun je het hele politieke bestel wel opdoeken en letterlijk elke politiek leider strafrechtelijk vervolgen.

Prima dat het OM dit heeft willen toetsen aan het strafrecht, maar de rechter heeft heel duidelijk gemaakt dat dit eerst en vooral een politieke kwestie is die door de (landelijke) politiek moet worden opgelost. Ik had het logischer gevonden als van der Burg zich met de uitspraak in de hand tot het kabinet had gericht met de oproep voor betere wetgeving. Zoeken naar een geitenpaadje in de bestaande regelgeving om tot een veroordeling te komen is echt de verkeerde route.
Never explain, never apologize.
pi_209030528
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 mei 2023 16:55 schreef Lurf het volgende:
Dat is nu juist het punt: het is niet de partijkas van De Mos, maar de kas van Hart voor Den Haag, waar hij geen persoonlijk voordeel uit haalt.
Een goed gevulde partijkas levert een lijsttrekker geen voordeel op? Wel of geen geld hebben als partij maakt veel uit als je campagne wil voeren en jezelf positief op de kaart wil zetten.

quote:
Of wil je zeggen dat het verkeerd is als een partijleider politiek kan bedrijven door donaties aan zijn partij?
Als een partijleider voor ondernemers voordeeltjes regelt vanwege gestort geld in de partijkas, zie ik dat zeker als problematisch.

Het is toch kwalijk als een partijleider omkoopbaar is? En of het geld dan via etentjes, boottochtjes of via de partijkas binnenkomt, maakt vrij weinig uit.
pi_209030558
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 mei 2023 15:33 schreef Homey het volgende:

[..]
Irrelevant wat jij vindt. De rechter bepaalt. Jij hebt er duidelijk geen verstand van, dus blijf lekker werken in het magazijn van Ikea. Rechter zijn is niks voor jou.
Vond je het ook wel terecht dat de moordenaar van Pim Fortuyn na 12 jaar weer vrij rondliep? Ik denk het wel. Dat was immers door een rechter bepaald.

[ Bericht 0% gewijzigd door luxerobots op 06-05-2023 19:13:43 ]
pi_209030694
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2023 21:41 schreef trein2000 het volgende:
Heeft er iemand ook maar het begin van bewijs dat hier politieke sturing plaatsvindt?
Het lijkt er meer op de het OM moedwillig iemand politiek kapot wilt maken. Het verlengen van dit proces is schadelijker voor De Mos en co dan het OM want er zijn toch geen gevolgen voor het OM en wel voor de Mos.
pi_209037823
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 mei 2023 17:09 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Vond je het ook wel terecht dat de moordenaar van Pim Fortuyn na 12 jaar weer vrij rondliep? Ik denk het wel. Dat was immers door een rechter bepaald.
Domme jij-bak, maar irrelevant wat ik daarvan vind. Het is een uitspraak van de rechter, en in een rechtsstaat kan je dat respecteren. That’s it.
pi_209037899
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 mei 2023 23:19 schreef Homey het volgende:

[..]
Domme jij-bak, maar irrelevant wat ik daarvan vind. Het is een uitspraak van de rechter, en in een rechtsstaat kan je dat respecteren. That’s it.
Jij schaart je alleen achter het oordeel van de rechter als het je uitkomt.

En over domme jij-bakken gesproken:

quote:
0s.gif Op zaterdag 6 mei 2023 15:33 schreef Homey het volgende:

[..]
Irrelevant wat jij vindt. De rechter bepaalt. Jij hebt er duidelijk geen verstand van, dus blijf lekker werken in het magazijn van Ikea. Rechter zijn is niks voor jou.
pi_209038575
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 mei 2023 23:22 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Jij schaart je alleen achter het oordeel van de rechter als het je uitkomt.

En over domme jij-bakken gesproken:
[..]

Weer een jij-bak. Heb je niks inhoudelijks te melden?
pi_209038850
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 mei 2023 23:59 schreef Homey het volgende:

[..]
Weer een jij-bak. Heb je niks inhoudelijks te melden?
Ik reageer heel wat inhoudelijker dan jij. Lees maar terug, jij begint hier op de persoon te spelen.
pi_209072566
twitter
pi_209113267
PVV-leider wil dat Dilan Yeşilgφz hoger beroep tegen De Mos stopt

PVV-leider Geert Wilders en Wybren van Haga (BVNL) willen dat minister van Justitie en Veiligheid Dilan Yeşilgφz (VVD) een stokje steekt voor het aangekondigde hoger beroep van het Openbaar Ministerie (OM) in de zaak rondom Richard de Mos. De twee willen dat de minister gebruik maakt van haar 'aanwijzingsbevoegdheid'; daarmee kan ze het OM opleggen per direct met de zaak De Mos te stoppen, 'zodat het (democratische) helingsproces in de Hofstad kan aanvangen en de volledig vrijgesprokenen niet langer hoeven te bungelen'.

De Mos wil terug in college
De Mos en de zijnen werden vorige maand vrijgesproken na een zich jaren voortslepend proces. De Haagse gemeenteraad debatteert donderdagavond over de kwestie. De Mos wil het coalitieakkoord openbreken en dat zijn partij Hart voor Den Haag/Groep de Mos weer onderdeel van het college gaat uitmaken.

Wilders en De Mos niet de beste vrienden
Wilders en De Mos hebben een gezamenlijke geschiedenis bij de PVV. De Mos was van 2009 tot en met 2012 Kamerlid totdat Wilders hem niet meer op de kieslijst wilde. De Mos in zijn memoires over die kwestie: "Achteraf had ik de mededeling van Wilders wel moeten zien aankomen. In mei 2012, toen we allemaal een sollicitatiebrief moesten schrijven en op gesprek bij hem mochten komen, zei hij: ‘Je bent te veel in het nieuws en je ligt moeilijk in de fractie. De helft van de fractie houdt van je en de andere helft moet je niet. De helft van Nederland houdt van je, de andere helft heeft een hekel aan je.’ Mijn reactie: ‘Nou dan lijken wij toch op elkaar? Net als de PVV, die vind je niet een beetje leuk of een beetje aardig. Je bent er voor of je bent er tegen. Ik pas volgens mij perfect in het profiel.’"

https://www.nieuwnieuws.n(...)hard-de-mos-te-hulp/
[/quote]
pi_209129029
twitter




twitter
pi_209397787
Bruno Bruins ingeschakeld.

twitter
pi_209442838
https://nos.nl/artikel/24(...)-hoger-beroep-de-mos

Het OM is nog niet klaar met haar geloofwaardigheid en de democratie vernietigen.
pi_209570037
Iedereen wist 't.

twitter


https://www.hartvoordenha(...)s-politiek-gekleurd/

Openbaar Ministerie beperkt hoger beroep in zaak tegen Richard de Mos


quote:
Het Openbaar Ministerie (OM) zet het hoger beroep tegen Richard de Mos en zes medeverdachten door in beperkte vorm. In het hoger beroep zal het vooral gaan om twee verdenkingen: omkoping en schending van de geheimhoudingsplicht. Tegen de vrijspraak van meineed en deelname aan een criminele organisatie gaat het OM niet in hoger beroep. Het OM realiseert zich dat het voor alle betrokkenen van belang is om zo snel mogelijk duidelijkheid te krijgen. Daarom heeft het OM ervoor gekozen het hoger beroep vooral toe te spitsen op de twee belangrijkste aanklachten. Het OM verwacht dat het hof daardoor sneller tot een oordeel kan komen.

In de zaak draait het om de verdenking dat Richard de Mos en een andere voormalig wethouder van de gemeente Den Haag zich hebben laten omkopen. Vijf ondernemers uit dezelfde stad zouden partijdonaties hebben gedaan. Volgens het OM houden deze donaties en andere giften verband met latere besluiten in de Haagse gemeentepolitiek waarin er in het voordeel van de donateurs werd beslist. Het OM ziet dit als omkoping.

De Mos en medeverdachten zijn door de rechtbank in april vrijgesproken van vrijwel alle tenlastegelegde feiten. Eιn medeverdachte is veroordeeld voor wapenbezit.

Standpunt Openbaar Ministerie
Het OM is het niet eens met de rechtbank dat de omkoping niet bewijsbaar is. Dit verschil van inzicht zit voor een deel in de waardering van het beschikbare bewijs. Voor een ander deel komt het verschil van inzicht doordat de rechtbank volgens het OM een te beperkte en onjuiste uitleg geeft aan de omkopingsbepalingen in het Wetboek van Strafrecht. Het gaat dan om vragen als: wanneer is iets een gift aan een ambtenaar? Wanneer is sprake van een tegenprestatie door die ambtenaar? En welk verband moet er zijn tussen de gift en de tegenprestatie om het strafbaar te maken?

Ambtenaren, onder wie wethouders, moeten onkreukbaar zijn. Dit betekent dat zij objectief moeten komen tot besluitvorming en hun beslissingen niet ‘te koop’ mogen zijn. Integriteit van het openbaar bestuur en de bestrijding van omkoping staan om die reden in Nederland hoog op de agenda.

Beperkt hoger beroep: zorgvuldig en spoedig
Het OM ziet de maatschappelijke noodzaak om zo spoedig mogelijk en op een zorgvuldige manier duidelijkheid te krijgen in deze zaak. Het is belangrijk dat het gerechtshof, een hogere feitenrechter, zich over deze verdenkingen uitlaat. Niet alleen omdat het OM van oordeel is dat het bewijs voor omkoping wel degelijk aanwezig is, maar ook omdat wanneer het OM zich zou neerleggen bij deze vrijspraak, het vonnis precedentwerking kan hebben. Dit betekent dat door dit vonnis het moeilijker wordt om toekomstige corruptieonderzoeken uit te voeren.

Omdat het OM zich met name toespitst op de twee belangrijkste aanklachten wordt het hoger beroep tegen ιιn van de verdachten, een voormalig gemeenteraadslid, ingetrokken. Het gaat in hoger beroep namelijk niet meer over de feiten waarvan deze verdachte werd beschuldigd.

https://www.om.nl/actueel/nieuws/2023/06/19/zaak-tyrus
pi_209570077
Ach na de akwasi rel heb ik het OM toch niet meer serieus genomen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  User die overal opduikt 2022 maandag 19 juni 2023 @ 17:53:06 #279
186611 Haags
pi_209570080
Hebben nog niet genoeg voor lul gestaan, het OM.

Ga je tijd nuttiger besteden, stelletje koekenbakkers.
Zonder wrijving geen glans
pi_209698917
Coalitie Den Haag gevallen, VVD stapt uit college om omgang met partij De Mos
https://nos.nl/artikel/24(...)ng-met-partij-de-mos

VVD trekt de stekker eruit. GL en PvdA bleven dwarsliggen.

twitter
pi_209700520
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2023 23:19 schreef Jemoederniet het volgende:
Coalitie Den Haag gevallen, VVD stapt uit college om omgang met partij De Mos
https://nos.nl/artikel/24(...)ng-met-partij-de-mos

VVD trekt de stekker eruit. GL en PvdA bleven dwarsliggen.

[ twitter ]
Zo kennen we de linkse kliek weer.

pi_209753159
Arie Slob nieuwe verkenner.

twitter


quote:
Burgemeester Jan van Zanen heeft zojuist bekend gemaakt dat de dertien fractievoorzitters uit de Haagse raad hebben besloten voormalig minister Arie Slob te benoemen als verkenner. Hij zal op korte termijn de mogelijkheden voor een meerderheidscoalitie gaan verkennen. De Haagse raad heeft daarbij gevraagd om een transparant proces, met openbare verslaglegging aan de gemeenteraad.

In de gemeenteraadsvergadering van 29 juni heeft de VVD-fractie haar steun aan de coalitie opgezegd. Wethouders Anne Mulder en Kavita Parbhudayal namen met onmiddellijke ingang ontslag. Daardoor is de coalitie, die naast de VVD bestond uit D66, GroenLinks, PvdA en CDA, haar meerderheid kwijt.

Het besluit van de Haagse VVD volgde op een debat over het advies van Bruno Bruins. Bruins heeft als onafhankelijk gespreksleider met alle partijen uit de Haagse raad gesproken over de gevolgen van de uitspraak in de zaak De Mos/Guernaoui. Onderwerpen die daarbij aan de orde kwamen waren de ontstane situatie, waaronder het grijze gebied, de verhoudingen en het vertrouwen tussen partijen, de verschillen in partijfinanciering (ongelijk speelveld en transparantie) en de samenstelling van het college.

Arie Slob is 25 jaar lid geweest van de Tweede Kamer, en was van 2017 tot 2022 minister voor Basis en Voortgezet Onderwijs en Media in het kabinet Rutte III. Slob is ook (in)formateur geweest van het college van Zwolle in 2022. De afgelopen maanden was hij informateur bij de coalitieonderhandelingen in de provincie Zuid-Holland.

https://www.denhaag.nl/nl(...)gd-als-verkenner.htm
pi_210203351
twitter
pi_210304918
twitter
pi_210305157
Ik ben fan van De Mos-GOD.


Maargoed ik heb ook in een achterstandswijk van Den Haag gewoond en gewerkt.

De Mos en de SP kwamen voor mijn wijk op O+
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_211066837
OM geeft toe: term 'criminele organisatie' past niet bij zaak-De Mos

quote:
DEN HAAG - De verdenking van een criminele organisatie drukt een stempel op de Haagse corruptiezaak 'die het niet verdient'. Dat zei het Openbaar Ministerie (OM) dinsdagochtend tijdens de voorbereidende zitting in het hoger beroep tegen politicus Richard de Mos en zijn medeverdachten. De aanklager heeft deze tenlastelegging laten vallen, maar naar eigen zeggen vooral om tijd te besparen.

De veronderstelde deelname aan een criminele organisatie was misschien wel de meest gehekelde verdenking tijdens de eerste behandeling van de strafzaak, waarin de acht ondernemers en politici in april werden vrijgesproken. Verdachten merkten op dat dit hen in eenzelfde frame plaatste als criminelen zoals Ridouan Taghi, zeker omdat deze verdenking publiekelijk bekend werd voordat zij zich in de rechtbank of verhoorkamer konden verweren.

Vanwege 'de grote maatschappelijke impact op verdachten' was het OM 'niet over ιιn nacht ijs gegaan' met deze tenlastelegging, merkte de officier van justitie tijdens de eerste strafzaak op. Maar toen de aanklager dinsdagochtend toelichtte waarom er hoger beroep is aangetekend, was tijdsbesparing voor het hoger beroep het enige argument voor het schrappen van deze verdenking.

Zijdelingse opmerkingen
Dit tot ergernis van advocaat Peter Plasman, die de voormalige Hart voor Den Haag-wethouders De Mos en Rachid Guernaoui bijstaat: 'Het OM zegt nu deze verdenking te laten vallen vanwege tijdswinst, zonder uit te leggen hoe die winst in tijd eruit ziet. Wij advocaten weten hoe die winst is: beperkt.' Plasman wilde daarom vooral horen dat het OM echt overtuigd is van het schrappen van deze verdenking, en later niet zijdelings gaat opmerken dat de Hart voor Den Haag-aanhangers 'toch wel veel weghebben van een criminele organisatie'.

Daarmee verleidde Plasman de advocaat-generaal (een soort officier van justitie, maar dan in hoger beroep) tot een verdere toelichting: 'Wij vinden niet dat deze zaak de stempel van een criminele organisatie verdient. Technisch-juridisch zou het kunnen kloppen, omdat er veel sprake is van samenwerking, maar het voegt weinig toe aan de huidige verdenkingen. Die zijn al zwaar genoeg.’ Concreet zegde hij toe: 'Wij gaan niet slinks beginnen over georganiseerde misdaad.'

Levensgevaarlijk experiment
De regiezitting van dinsdag was in veel opzichten anders dan die van pakweg een jaar geleden: een kleinere zaal, een andere stad, een minder markante rechter, geen groen-gele limousine, geen bus met aanhangers. En zelfs geen Richard de Mos.

Plasman verklaarde zijn afwezigheid: 'Mijn cliλnt heeft veel eerder een afspraak gemaakt om mee te doen aan een levensgevaarlijk experiment', waarmee hij doelde op het tv-programma De Gevaarlijkste Wegen Van De Wereld, waarvoor De Mos momenteel waarschijnlijk langs diepe kloven in Argentiniλ rijdt. Plasman: 'Ik hoop dat we hem nog terug gaan zien. Ik ben zelf niet echt onder de indruk van zijn rijvaardigheden.'

Onbegrip bij verdachten
Wat wel onveranderd is, is het onbegrip bij verdachten. Over de tijdsbesparing van het OM met de criminele organisatie zegt Rachid Guernaoui bijvoorbeeld: 'Vier jaar van ons leven zijn we kwijt door deze beschuldiging en nu opeens heeft het OM haast.'

Maar nog meer ergeren de verdachten zich aan de verdenkingen die nog wel op de tenlastelegging staan. Bijvoorbeeld aan de giften van de ondernemers die zouden hebben geleid tot 'een onzuivere relatie' met de politici, waaronder tienduizenden euro's voor de campagne, drie etentjes, twee boottochten en het regelen van een bouwkraan. Vooral die laatste feiten wekken wrevel. 'Het OM persisteert in standaard-onzin', aldus horecaondernemer Atilla Akyol.

Omvang van gift niet belangrijk
De verdachten kregen hier in april gelijk in van de Rotterdamse rechtbank, maar het OM lichtte dinsdag toe waarom het zich niet kan verenigen met dat oordeel. Zo gaat het bij omkoping niet om de omvang van de gift, aldus de aanklager, maar of deze van enige waarde is voor de ontvanger. 'Materieel of immaterieel.' Ook hoeft een donateur voor het OM geen kwade bedoelingen te hebben: 'Het besef dat een ambtenaar wordt bewogen iets te doen, is voldoende.'

Verder werd er nog kort gediscussieerd over enkele aanvullende onderzoekswensen. Advocaat Ed Manders van Erdinc Akyol wilde nog vijf sleutelfiguren rond de start van het onderzoek verhoren, waaronder een Rijksrechercheur en de advocaat van een getuige, omdat hij vindt dat er te zware opsporingsmiddelen zijn ingezet op basis van een onjuist gerucht over vergunningenverkoop. Het OM bracht hier tegenin dat pas later bleek dat deze informatie niet klopte, en dat zelfs dat niet onomstotelijk bewezen is. Het college ging daar in mee en wees de onderzoekswensen af, waarmee het dossier klaar is om in maart te worden behandeld.
Inhoudelijke behandeling
quote:
Voor de inhoudelijke behandeling van het hoger beroep zijn tussen 5 en 20 maart zes zittingsdagen uitgetrokken. Er is minder tijd nodig voor deze behandeling dan de zaak in eerste aanleg, omdat veel dossiers eerder dit jaar al uitgebreid zijn besproken. Ook de verklaringen die verdachten toen hebben gegeven, zijn nu opgenomen in het dossier.
Anti-Corruptie Congres
quote:
Op 24 november is er in Den Haag het Anti-Corruptie Congres 2023, dat zich opmerkelijk genoeg sterk richt op de vrijspraak van april. De advocaat van een van de verdachten zal er spreken over partijdonaties en de lessen uit deze zaak. De rechters willen het congres bijwonen, kondigde de voorzitter dinsdag aan, 'mits daar geen bezwaar tegen is'. Een spreker van het OM heeft zich teruggetrokken, omdat het congres te veel inzoomt op de zaak rond De Mos.
https://www.omroepwest.nl(...)niet-bij-zaak-de-mos
  dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:33:21 #288
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_211066925
quote:
Vanwege 'de grote maatschappelijke impact op verdachten' was het OM 'niet over ιιn nacht ijs gegaan' met deze tenlastelegging, merkte de officier van justitie tijdens de eerste strafzaak op.
En dan laat de rechter je alle hoeken van de kamer zien.

Prutsers.

quote:
'Vier jaar van ons leven zijn we kwijt door deze beschuldiging en nu opeens heeft het OM haast.'
Het is gewoon een zwaktebod van dit OM.

quote:
Zo gaat het bij omkoping niet om de omvang van de gift, aldus de aanklager, maar of deze van enige waarde is voor de ontvanger. 'Materieel of immaterieel.'
Nou, dat scheelt weer voor de VVD.
https://fd.nl/politiek/14(...)ties-van-ondernemers
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_211262679
twitter
pi_212699012
twitter

twitter

twitter

twitter

twitter




abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')