Universitair geschoolden hoeven we ook niet (meer) serieus te nemen.quote:Inclusief onderwijs en onderzoek, een veilige en toegankelijke leer- en werkomgeving en een goede afspiegeling van de samenleving. Het nieuwe werkplan Diversiteit en Inclusie bepaalt de richting van het universitaire beleid en wil een universiteit realiseren waar iedereen zich gerespecteerd en thuis voelt. Diversity officer Aya Ezawa over de belangrijkste stappen op de weg daarnaartoe.
De afgelopen vijf jaar hebben we het thema diversiteit stevig op de kaart gezet, stelt diversity officer Aya Ezawa. Ze schreef het werkplan Diversiteit en Inclusie dat onlangs door het college van bestuur is aangenomen en de komende jaren wordt uitgevoerd. Een representatieve genderbalans aan de top is inmiddels veel vanzelfsprekender geworden en er is een toenemend aantal vrouwelijke hoogleraren en bestuurders. Ook het aantal internationale docenten en studenten groeit flink in de meeste faculteiten. Over etnische diversiteit, met name Nederlanders met een migratieachtergrond hebben wij nog geen cijfers.
Diverse gemeenschap nog geen inclusieve gemeenschap
En er zijn nog veel meer facetten van diversiteit: naast gender, nationaliteit en etniciteit gaat het ook om ook seksuele oriëntatie, gezondheid, beperkingen, religie, leeftijd, sociaaleconomische achtergrond en meer. ‘Een diverse gemeenschap is niet automatisch een inclusieve gemeenschap waar iedereen zich thuis voelt en zijn of haar talenten volledig kan ontplooien’, benadrukt Ezawa. De recente protesten rondom Black Lives Matter onderstrepen het belang de structurele oorzaken van ongelijkheid, en met name institutioneel racisme, aan te pakken. Waarom is er zo weinig etnische diversiteit bij docenten? Wat moeten wij als universiteit anders doen om iedereen gelijke kansen te bieden?
Trainingen en bewustwording
Het plan noemt diverse doelstellingen voor de korte termijn die deels al in gang zijn gezet en nu breed worden uitgerold. Zo komen er meer trainingen op het gebied van onbewuste vooroordelen, inclusief onderwijs en curricula, die in het najaar van 2020 van start gaan. Alle medewerkers, maar met name bestuurders en leidinggevenden, kunnen trainingen volgen die hen leert bewust te zijn van hun eigen vooroordelen in werving en selectie, en hoe zij hierover met elkaar in gesprek kunnen gaan. Ezawa: ‘Dat begint al in de vacaturetekst. Inclusief leiderschap betekent dat je als leidinggevende weet hoe de diversiteit van een team het vakgebied kan verrijken en een ieder kansen biedt om zich te ontplooien. En dat je weet hoe je over gevoelige onderwerpen met elkaar in gesprek kan gaan. Dat schept een ander beeld van leiderschap en kan ook een bredere groep kandidaten aantrekken.’
Voor docenten zijn er cursussen over inclusieve didactiek, en voor opleidingen een cursus om als team aan een inclusief curriculum te werken. Hoe creëer je in colleges een speelveld dat voor iedereen werkt? Wat is er nodig om een inclusief curriculum te bevorderen die de diversiteit van de samenleving weerspiegelt?
Institutioneel racisme
Een open klimaat waar studenten en medewerkers zich durven uit te spreken en met elkaar in gesprek gaan over gevoelige onderwerpen is extra belangrijk nu racisme, in de maatschappij en ook binnen de universiteit, de laatste maanden veel aandacht trekt. Ezawa is blij dat vicerector Hester Bijl in een interview onlangs de structurele oorzaken van racisme aankaartte en het belang onderstreepte van een cultuuromslag die racisme in de dagelijkse praktijk kan tegengaan.
Gezamenlijke verantwoordelijkheid
Net als de vicerector stelt de diversity officer dat een inclusieve universiteit alleen mogelijk is als de hele organisatie meedoet. ‘Het moet echt een gezamenlijke verantwoordelijkheid worden; iedereen heeft een rol en verantwoordelijkheid om aan een inclusieve leer- en werkomgeving bij te dragen.’ Daarom gaan de faculteiten op basis van het centrale werkplan D&I nu hun eigen plannen ontwikkelen. Dat begint met een versterkte infrastructuur. Facultaire diversity officers, klankbordgroepen, en commissies op facultair en instituutsniveau kunnen diversiteit en inclusiviteit op de agenda zetten, monitoren en aanjagen. Met behulp van trainingen, instrumentarium en advies van het Expertisebureau D&I worden de ambities vertaald van het universitaire beleid naar de dagelijkse praktijk op opleidings- en instituutsniveau.
Veel vragen bij de opleidingen
Veel instituten geven zelf al aan dat ze inclusiever willen worden en zijn al aan de slag. Ezawa: ‘Het is een onderwerp dat sterk leeft. Bijvoorbeeld omdat docenten nu allerlei vragen hebben over hoe ze met collega’s en studenten over Black Lives Matter in gesprek kunnen gaan.' Sommige opleidingen zijn nog bezig met het voortraject: hoe zorgen wij voor meer diversiteit onder studenten en hoe passen we ons voorlichtingsmateriaal daaropaan? Daarom krijgen bijvoorbeeld ook communicatie- en marketingmedewerkers een inclusiviteitstraining. Opleidingen willen tevens meer ondersteuning bieden aan studenten die minder binding en meer drempels ervaren. De zogenoemde POPcorners - propedeuse ondersteuningspunten - zijn belangrijke aanspreekpunten die studenten maatwerk en ondersteuning bieden.
Toegankelijker gebouwen
Een ander aspect is de inrichting van gebouwen en de faciliteiten: die moeten beter worden aangepast aan de behoeftes van gebruikers. Ze moeten bijvoorbeeld toegankelijker worden voor studenten en medewerkers met een beperking. Ezawa: ‘Het gaat niet altijd om grote ingrepen zoals een lift. Soms kan zoiets simpels als de printkaarthouder lager maken al een hoop schelen.’ Ook agendeert het plan onder andere stilteruimtes in de faculteiten en minstens één genderneutraaltoilet per gebouw.
Coronacrisis
Ezawa wijst tot slot op de coronacrisis die de onderlinge verschillen vergroot. We beschikken niet allemaal over dezelfde apparatuur, netwerken en fijne studeer-en werkplekken om ons soepel aan te passen aan de nieuwe situatie. Dezelfde pandemie wordt heel verschillend ervaren, afhankelijk van je persoonlijke situatie. ‘Leidinggevenden hebben hier een belangrijke rol: hoe heb je in deze periode ervoor gezorgd dat je collega’s goed kunnen werken onder deze omstandigheden, en hoe zorg je ervoor dat medewerkers niet afgerekend worden op basis van hun persoonlijke situatie?’ Ze hoopt dat het D&I-plan handvatten gaat bieden om de leer- en werkomgeving werkelijk inclusiever te maken. ‘De universiteit wil nadrukkelijk een open gemeenschap zijn waar iedereen zich thuis voelt en gelijke kansen krijgt. Dat krijgen we nogmaals alleen voor elkaar als we ons samen inspannen.’
Het Diversity Office wordt de komende jaren omgevormd naar het Expertisebureau D&I dat advies, richtlijnen en handvatten biedt, onderzoek en monitoring verricht, bewustwording en deskundigheid bevordert. Het Expertisebureau ondersteunt faculteiten, expertisecentra en beleidsdirecties, en de universitaire gemeenschap in het bereiken van de doelstellingen van het universitaire beleid op het gebied van diversiteit en inclusiviteit.
https://www.universiteitl(...)amenlijke-inspanning
Als 52% van de bevolking naar het Hoger Beroepsonderwijs kan dan is er iets goed mis met het niveau van het HBO.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 12:45 schreef Gia het volgende:
Om diversiteit op de universiteit te bewerkstelligen, heb je wel voldoende mensen van kleur *bibber* nodig die dat niveau aankunnen.
Vooral waar het de studenten betreft.
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)migratieachtergrond-
Je kunt zien dat 52% van de westerse bevolking HBO of hoger haalt en slechts 36% van de niet-westerse bevolking.
Zolang die percentages niet gelijk komen, krijg je nooit een afspiegeling van de samenleving.
Konden we dat dan? Die hele krankzinnige woke shit is juist ontstaan op de universtiteiten.. in Amerika en UK. Vandaar uit is dit vergif doorgesijpeld in de normale wereld.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 10:28 schreef Nober het volgende:
Een inclusieve universiteit door gezamenlijke inspanning
[..]
Universitair geschoolden hoeven we ook niet (meer) serieus te nemen.
Er zwerft via Google een overzicht op gemeten intelligentie binnen Europa alsmede binnen de gehele wereld.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 12:45 schreef Gia het volgende:
Om diversiteit op de universiteit te bewerkstelligen, heb je wel voldoende mensen van kleur *bibber* nodig die dat niveau aankunnen.
Vooral waar het de studenten betreft.
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)migratieachtergrond-
Je kunt zien dat 52% van de westerse bevolking HBO of hoger haalt en slechts 36% van de niet-westerse bevolking.
Zolang die percentages niet gelijk komen, krijg je nooit een afspiegeling van de samenleving.
Wist je dat op Harvard jarenlang Aziaten (met spleetogen dus, niet de dommere varianten) zijn gediscrimineerd bij het toelatingsproces? Zij scoorden vaak hoger dan andere etniciteiten, maar werden op sneaky wijze toch geweigerd vanwege diversiteit.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 13:02 schreef cempexo het volgende:
[..]
Er zwerft via Google een overzicht op gemeten intelligentie binnen Europa alsmede binnen de gehele wereld.
Dan wil je geen Afrika en omgeving bij hebben als IQ selectiemiddel in andere EU landen.
Nee dat wist ik niet. Racisme en alles wat er bij behoort ic bij gefantaseerd is bestaat niet. Niet weten om te gaan met andere groepen mensen wel. Zie Maslow.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 13:09 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Wist je dat op Harvard jarenlang Aziaten (met spleetogen dus, niet de dommere varianten) zijn gediscrimineerd bij het toelatingsproces? Zij scoorden vaak hoger dan andere etniciteiten, maar werden op sneaky wijze toch geweigerd vanwege diversiteit.
Dat klopt, het is dan ook puur windowdressing. Door voortdurende verlaging van het niveau heten gemiddeld opgeleiden nu hogeropgeleiden en HBO-ers universitair opgeleiden. De middelmaat regeert, de laaggeletterde hogeropgeleiden bestaan al. Het probleem is vooral dat de echte talenten, de beste studenten, de bloem der natie, geen geschikte leeromgeving mee hebben.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 12:57 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Als 52% van de bevolking naar het Hoger Beroepsonderwijs kan dan is er iets goed mis met het niveau van het HBO.
quote:Op vrijdag 10 juli 2020 12:14 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Diversity officer
Excuusbaantje voor vrouwen met een migratieachtergrond.
Uniform is anders, de mentaliteit waarschijnlijk precies hetzelfde.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 15:01 schreef nixxx het volgende:
Zie ik eerder zoiets voor me, bij de term diversiteitsofficer
[ afbeelding ]
52% van de westerse bevolking.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 12:57 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Als 52% van de bevolking naar het Hoger Beroepsonderwijs kan dan is er iets goed mis met het niveau van het HBO.
Bestonden 35 jaar geleden ook al.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 14:35 schreef Weltschmerz het volgende:
De middelmaat regeert, de laaggeletterde hogeropgeleiden bestaan al.
Sommigen slagen erin van hun hobby hun beroep te maken, Aya Ezawa maakte van haar geslacht, etniciteit en huidsklaar het hare. Lang leve de diversiteit! Hoezee, hoezee, hoezee, white privilege weg ermee!quote:
Inderdaad. Daarom ook lijkt het diversiteitstreven vaak nogal onoprecht, omdat het op enkele specifieke eigenschappen (je kleurtje, je plassertje, je voorkeur voor mannetjes of vrouwtjes), maar niet andere mogelijke variaties is gericht. Zo'n inclusiviteitsbobo gaat zich er niet druk om maken als het aantal PVV-stemmers onder de leerlingen geen afspiegeling van de maatschappij is, of dat er procentueel te weinig linkshandige studenten zijn, de afwezigheid van modeltreinfanaten, niet genoeg Limburgers in je Amsterdamse universiteit, etc.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 12:52 schreef Gehrman het volgende:
Dit gaat alleen over de diversiteit van huidskleurtjes maar hoe zit het met de diversiteit aan meningen e.g. wat wordt er gedaan voor studenten met opvattingen die niet in lijn liggen met het gewenste progressieve gedachtengoed.
Je bedoelt de echte Alfatalenten.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 14:35 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat klopt, het is dan ook puur windowdressing. Door voortdurende verlaging van het niveau heten gemiddeld opgeleiden nu hogeropgeleiden en HBO-ers universitair opgeleiden. De middelmaat regeert, de laaggeletterde hogeropgeleiden bestaan al. Het probleem is vooral dat de echte talenten, de beste studenten, de bloem der natie, geen geschikte leeromgeving mee hebben.
Deels. In de exacte wetenschappen wordt het niveau meer bepaald door de materie zelf en minder door een te bepalen ondergrens. Maar alfa's en gamma's zijn ook belangrijk, zeker maatschappelijk zoals maar weer blijkt. We zitten nu nog maar net met een generatie die bullshit niet van goede teksten kan onderscheiden en die is toch al op grote schaal maatschappelijke schade aan het aanrichten. Dat is niet per se minder gevaarlijk dan instortende bruggen of falende sowftware in het een of het ander. .quote:
Het gaat inmiddels al zover dat het principe van tijd een 'witte' uitvinding wordt geacht. Op tijd komen voor een afspraak, of überhaupt een tijd afspreken is een vorm van onderdrukking.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 15:28 schreef Dejannn het volgende:
Dit is niets nieuws. Leiden en andere universiteiten in Nederland zijn hier al langer mee bezig. En zij zullen ook wel moeten wil je nog enigszins een rol van betekenis spelen in de wereld der wetenschap. De wetenschap, en dan vooral de Amerikaanse wetenschap, is namelijk de bakermat van de hele nieuwe religie der diversiteit-en inclusiviteit.
Ik heb in een zeer diverse omgeving les gekregen, studenten en docenten van over de hele wereld. Allerlei verschillende etniciteiten, huidskleuren en seksuele voorkeuren. Het punt is echter dat voor de minderheden het nooit genoeg is, die willen een soort van overcorrectie zien. Dus dat meer dan de helft van de docenten vrouw is, minstens de helft niet wit is en ook minstens 25% LGBT. Tevens was er op nogal een onvrede over de vele literatuur van Westerse komaf, dus ik gok dat hier ook de bezem wel doorheen zal worden gehaald de komende jaren.
Wat er mis gaat?quote:Op vrijdag 10 juli 2020 18:02 schreef cempexo het volgende:
Hoe inclusief is de universiteit?
(Institutioneel) racisme, diversiteit en inclusie op de universiteit.
Hoe inclusief is je onderzoeksveld? En hoe zorg je ervoor dat je studie diverser en toegankelijker wordt voor iedereen? Die vragen stelden we aan alle Faces of Science.
“Tijdens mijn studie en borrels heb ik regelmatig te maken gehad met vormen van racisme. Zogenaamd onschuldige grapjes over mensen met een andere huidskleur zorgden voor veel ongemakkelijkheid,” geeft Face of Science Renushka Madarie als antwoord op de vragen die we voor deze special stelden. En ze is niet de enige. Andere Faces of Science van kleur delen haar ervaring.
Omdat Faces of Science bestaat uit veel verschillende gezichten uit alle hoeken van de wetenschap, legden we de vraag aan iedereen voor, en kregen dan ook soms totaal verschillende antwoorden.
“Het is denk ik moeilijk om specifieke voorbeelden van institutioneel racisme te zien als je zelf tot de meerderheidsgroep behoort,” zegt wiskundige Clara Stegehuis bijvoorbeeld. “Wel vind ik het heel opvallend dat de studie wiskunde weinig divers is, terwijl wiskunde juist een universele taal is die voor iedereen gelijk is. Ergens gaat er dus wel echt iets mis. Het lijkt mij dus vooral belangrijk om erachter te komen waar dit door komt, en hoe we dit tegen kunnen gaan.”
Lees hier alle verschillende verhalen over hoe inclusief (of juist niet) de universiteit is:
https://www.nemokennislin(...)-is-de-universiteit/
Roodkapje? Assepoester? Welk sprookje precies?quote:Op vrijdag 10 juli 2020 18:29 schreef ZarB het volgende:
Een maatschappij gebaseerd op een sprookje. Wie droomt er niet van
[ afbeelding ]
Plaatje deed t niet. Alice in Wonderland.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 18:32 schreef van_Lamehuizen het volgende:
[..]
Roodkapje? Assepoester? Welk sprookje precies?
quote:Op vrijdag 10 juli 2020 18:33 schreef ZarB het volgende:
[..]
Plaatje deed t niet. Alice in Wonderland.
Zure millennial gespot die geen participatietrofee kreeg en het daarom ook de huidige jeugd misgunt. Jammer dame, nu doet wél iedereen ertoe. Behalve witte mannen want die zijn oververtegenwoordigd dus kunnen maar beter even niet meedoen om één en ander gelijk te trekken.quote:
Iedereen doet ertoe. Wat een faalmaatschappij krijg je dan. Man man man. Allemaal gekwetste egootjes tot in de eeuwigheidquote:Op vrijdag 10 juli 2020 18:37 schreef van_Lamehuizen het volgende:
[..]
[..]
Zure millennial gespot die geen participatietrofee kreeg en het daarom ook de huidige jeugd misgunt. Jammer dame, nu doet wél iedereen ertoe. Behalve witte mannen want die zijn oververtegenwoordigd dus kunnen maar beter even niet meedoen om één en ander gelijk te trekken.
Niet je slachtofferschap claimen ten behoeve van equity. JIJ DISCRIMINEERT EN MARGINALISEERT MAAAAAIIIJJJJ!!!!quote:Op vrijdag 10 juli 2020 18:40 schreef ZarB het volgende:
[..]
Iedereen doet ertoe. Wat een faalmaatschappin krijg je dan. Man man man. Allemaal gekwetste egootjes tot in de eeuwigheid
Ben een trotse discriminator.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 18:41 schreef van_Lamehuizen het volgende:
[..]
Niet je slachtofferschap claimen ten behoeve van equity. JIJ DISCRIMINEERT EN MARGINALISEERT MAAAAAIIIJJJJ!!!!
Heeft Fok! eigenlijk al een diversity officer? Zo niet dan wil ik me graag als kandidaat melden! Ik ben zeer divers en achtergesteld!quote:
Ja ik.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 18:46 schreef van_Lamehuizen het volgende:
[..]
Heeft Fok! eigenlijk al een diversity officer? Zo niet dan wil ik me graag als kandidaat melden! Ik ben zeer divers en achtergesteld!
Inderdaad. Op een universiteit zou het toch over denken moeten gaan. Echter afwijkende denkbeelden zijn op veel faculteiten niet echt welkom. Lekker divers.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 12:52 schreef Gehrman het volgende:
Dit gaat alleen over de diversiteit van huidskleurtjes maar hoe zit het met de diversiteit aan meningen e.g. wat wordt er gedaan voor studenten met opvattingen die niet in lijn liggen met het gewenste progressieve gedachtengoed.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |