abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
  donderdag 9 juli 2020 @ 22:03:28 #1
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_194014296
Melody (17) te zwaar om kapster te worden: ‘Schaam je, ROC van Twente’

In een half uurtje tijd viel haar droom in duigen. Melody Schoemaker (17) wil haar leven lang al kapster worden. Maar na het intakegesprek bij het ROC in Enschede is ze totaal ontredderd: ze kreeg te horen dat haar overgewicht een probleem kan zijn tijdens de opleiding.

https://www.ad.nl/binnenl(...)van-twente~aa80817b/
pi_194014331
Nou ja als je worstenvingers hebt is zo’n klein schaartje de hele dag om je vingers heen niet goed.
pi_194014375
Ze moet wel in staat zijn om de hele dag te kunnen blijven staan en werken met de armen. En de schaar op een veilige manier vast kunnen houden.

Als ze dat niet kan lijkt het mij logisch dat ze afgewezen is.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  donderdag 9 juli 2020 @ 22:09:31 #4
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_194014415
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2020 17:33 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Welkom op FOK!.

De waarheid ligt ongetwijfeld ergens in het midden tussen ROC en kind, maar het is overduidelijk een belangrijk thema in dat gesprek geweest en dat geeft, wat mij betreft, geen pas.

Als overgewicht leidt tot fysieke ongemakken dan kom je daar tijdens die opleiding of stage vanzelf achter. Kun je het dan altijd nog bespreekbaar maken, maar dan heb je een concrete aanleiding. Die was er nu helemaal niet.
Tja ik vind het dan weer netjes dat ze niet om de hete brei heendraaien en melden dat fors overgewicht in dat vak een probleem kan zijn. Beter dan dat ze dat moet ervaren door allerlei fysiek leed te ondergaan.

Het is natuurlijk de toon die de muziek maakt

"Zeg Melody, even open en eerlijk, we zien dat je wel behoorlijk zwaar bent. Dat kan als kapster behoorlijk in de weg gaan zitten. Want het werk is fysiek erg intensief en onze ervaring is dat kapsters met overgewicht vaak fysieke klachten krijgen. Dus we raden wel aan om daar wat aan te doen."

is wat anders dan

"Hee dikzak, deze opleiding is er niet een voor vadsige vrouwen want die wil niemand!"
pi_194014416
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2020 22:04 schreef Azula het volgende:
Nou ja als je worstenvingers hebt is zo’n klein schaartje de hele dag om je vingers heen niet goed.
Pakt ze toch gewoon zo'n schaar

206278_zwilling-huishoudschaar-41370-001.jpg?width=1000&height=1000
pi_194014492
Lijkt me wel nice!!!
Van die jetsers die in je nek rusten.
  donderdag 9 juli 2020 @ 22:14:10 #7
489305 Borisboemboem
Boris boem boem bam bam boem!
pi_194014497
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2020 22:09 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Pakt ze toch gewoon zo'n schaar

[ afbeelding ]
Dat ding heeft zelfs zo'n stuk om noten tussen te kraken.
Boem <br />Bam <br />Boem<br />Boem
pi_194014540
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2020 22:14 schreef Borisboemboem het volgende:

[..]

Dat ding heeft zelfs zo'n stuk om noten tussen te kraken.
Precies. Bij vervelende klanten pak je gewoon even een vingertje.
  donderdag 9 juli 2020 @ 22:20:14 #9
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_194014610
Gisteren dacht ik: Ja terecht dat ze er iets van zeggen.

Maar ik heb mijn mening bijgesteld. Zij heeft net als ieder ander de vrijheid om die opleiding te doen. Of haar obesitas later in de weg zit is haar eigen verantwoordelijkheid.
  donderdag 9 juli 2020 @ 22:49:14 #11
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_194015192
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2020 22:20 schreef BasEnAad het volgende:

Maar ik heb mijn mening bijgesteld. Zij heeft net als ieder ander de vrijheid om die opleiding te doen. Of haar obesitas later in de weg zit is haar eigen verantwoordelijkheid.
Die vrijheid had ze sowieso

Maar uiteindelijk is het toch prettiger voor haar om meteen open en eerlijk te horen dat het een probleem kan zijn, dan dat ze het indirect moet leren omdat iedereen maar sociaal wenselijk praat. Aan haar verder of ze het ter harte neemt.
  donderdag 9 juli 2020 @ 23:00:07 #12
308523 the-eye
Loof de peer want hij is goed
pi_194015492
quote:

Daarom was ze ook al toegelaten en werd ze er alleen maar even op attent gemaakt.
pi_194015505
"H vetklep, zou je niet iets aan je moddervette bacolichaam doen?"
pindazakje
pi_194015532
Via de facebook van die moeder kan je fotos zien maar dat meisje is echt niet te dik.... kan niet eens zeggen dat ze mollig is, of ze is ineens ontzettend aangekomen..

(edit: dat lijkt het geval te zijn of het waren oude fotos die in januari geplaats waren: https://www.rtlnieuws.nl/(...)Pf6EUWjPomas1Dbz9NJI)
~ The seminar how to handle disappointments, sadly has been cancelled ~
  donderdag 9 juli 2020 @ 23:02:45 #15
308523 the-eye
Loof de peer want hij is goed
  donderdag 9 juli 2020 @ 23:05:35 #16
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_194015629
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2020 23:00 schreef the-eye het volgende:

[..]

Daarom was ze ook al toegelaten en werd ze er alleen maar even op attent gemaakt.
Ja ik zie het al voor me.

Melody moet een stage vinden. Ze wordt eerst 8x met allerlei vage smoesjes afgewezen. Dan heeft ze een stage. Dat mislukt omdat ze fysiek teveel moeite heeft. Maar ze wordt weggestuurd met als slap verhaal dat "ze niet in het team past". Daarna vind ze nog een stage. Maar na een paar maanden krijgt ze last van haar knieen en valt ze uit. Ze gaat naar de dokter en die zegt "Ik zie dat je als kapster wel fysiek werk doet. En je bent er eigenlijk te zwaar voor. Daarom zijn je knieen overbelast geraakt".

En dan roept moeder "WAAROM HEEFT DE OPLEIDING DAT NIET VERTELD!! ZE MOETEN ZICH SCHAMEN!!!!"

Helemaal top dat om de hete brei heendraaien
pi_194016086
Lol edit
pi_194018071
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2020 23:01 schreef joyvke het volgende:
Via de facebook van die moeder kan je fotos zien maar dat meisje is echt niet te dik.... kan niet eens zeggen dat ze mollig is, of ze is ineens ontzettend aangekomen..

(edit: dat lijkt het geval te zijn of het waren oude fotos die in januari geplaats waren: https://www.rtlnieuws.nl/(...)Pf6EUWjPomas1Dbz9NJI)
Uit dit artikel blijkt dat het wat genuanceerder ligt. Ik was niet bij het gesprek, maar het is vaak zo dat mensen met uiterlijke onzekerheden dingen verkeerd of te dramatisch opvatten en daar een eigen draai aan geven.

Ik zie trouwens 2 verschillende foto's in dat artikel. Die onderste, da's toch niet Melody?
pi_194018084
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 07:57 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Uit dit artikel blijkt dat het wat genuanceerder ligt. Ik was niet bij het gesprek, maar het is vaak zo dat mensen met uiterlijke onzekerheden dingen verkeerd of te dramatisch opvatten en daar een eigen draai aan geven.

Ik zie trouwens 2 verschillende foto's in dat artikel. Die onderste, da's toch niet Melody?
Geen van beiden volgens mij. Iemand gaf aan dat ze er op haar facebook pagina er redelijk uitziet.
pi_194018251
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 07:58 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Geen van beiden volgens mij. Iemand gaf aan dat ze er op haar facebook pagina er redelijk uitziet.
Heb ik ook bekeken, maar die foto's zijn voor zover ik kan zien van 3 jaar terug.
pi_194018372
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 07:57 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

tja, een communicatie medewerker van de school zal het inderdaad iets genuanceerder brengen dan 2 dames die de intake doen.
pi_194018390
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2020 23:05 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ja ik zie het al voor me.

Melody moet een stage vinden. Ze wordt eerst 8x met allerlei vage smoesjes afgewezen. Dan heeft ze een stage. Dat mislukt omdat ze fysiek teveel moeite heeft. Maar ze wordt weggestuurd met als slap verhaal dat "ze niet in het team past". Daarna vind ze nog een stage. Maar na een paar maanden krijgt ze last van haar knieen en valt ze uit. Ze gaat naar de dokter en die zegt "Ik zie dat je als kapster wel fysiek werk doet. En je bent er eigenlijk te zwaar voor. Daarom zijn je knieen overbelast geraakt".

En dan roept moeder "WAAROM HEEFT DE OPLEIDING DAT NIET VERTELD!! ZE MOETEN ZICH SCHAMEN!!!!"

Helemaal top dat om de hete brei heendraaien
je vult wel heel erg in hoor.
ik zou zeggen kijk dat wervingsfilmpje even, genoeg wat minder slanke dames die daar gewoon bezig zijn.

en eenmalig aangeven in een gesprek dat het mogelijk een probleem kan zijn ipv door zeuren dat ze toch echt een dietiste moet gaan bezoeken want anders lukt het niet is heel wat anders.
pi_194018395
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 08:40 schreef Noudanzeg het volgende:

[..]

ik zou zeggen kijk dat wervingsfilmpje even, genoeg wat minder slanke dames die daar gewoon bezig zijn.

en eenmalig aangeven in een gesprek dat het mogelijk een probleem kan zijn ipv door zeuren dat ze toch echt een dietiste moet gaan bezoeken want anders lukt het niet is heel wat anders.
Je vult nu zelf ook in.
Ik ken Melody niet maar jij ook niet(?)
pi_194018401
quote:
2s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 08:41 schreef kovenant het volgende:

[..]

Je vult nu zelf ook in.
Ik ken Melody niet maar jij ook niet(?)
lees de originele post dan maar eens.

dit is de link die in de originele post stond: https://www.ad.nl/binnenl(...)van-twente~aa80817b/
pi_194018415
quote:

[..]

Dan kom je toch terug op hoe dik deze dame dan wel niet is. En dat weten we niet.
pi_194018420
gedaan maar daar staat het niet in.
misschien in de link naar het AD maar die ga ik niet lezen nee.
  vrijdag 10 juli 2020 @ 09:07:12 #27
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_194018670
quote:

[..]

Nouja ik maak een schets van hoe "dat ze zelf moet ervaren dat teveel overgewicht tot problemen zal leiden" er mogelijk in praktijk uit ziet. Een hoop onnodig leed.

Die kapsters in dat filmpje zijn niet allemaal slank, en dat hoeft ook niet. Maar er zijn er ook geen bij die echt moddervet zijn.

Nou kan ik me voorstellen dat de vrouwen in dat gesprek zich misschien op een respectloze manier hebben uitgelaten dus dat is niet goed. Maar dat ze haar attent maken op mogelijke problemen vind ik wel netjes. Beter het met de mantel der liefde bedekken en het daarna mis laten gaan.
pi_194018703
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 09:07 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Nouja ik maak een schets van hoe "dat ze zelf moet ervaren dat teveel overgewicht tot problemen zal leiden" er mogelijk in praktijk uit ziet. Een hoop onnodig leed.

Die kapsters in dat filmpje zijn niet allemaal slank, en dat hoeft ook niet. Maar er zijn er ook geen bij die echt moddervet zijn.

Nou kan ik me voorstellen dat de vrouwen in dat gesprek zich misschien op een respectloze manier hebben uitgelaten dus dat is niet goed. Maar dat ze haar attent maken op mogelijke problemen vind ik wel netjes. Beter het met de mantel der liefde bedekken en het daarna mis laten gaan.
En de school heeft excuses aangeboden. Dit had je kunnen afdoen met een 'boze' brief na het gesprek.
  vrijdag 10 juli 2020 @ 09:10:56 #29
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_194018713
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 09:10 schreef Jaroon het volgende:

[..]

En de school heeft excuses aangeboden. Dit had je kunnen afdoen met een 'boze' brief na het gesprek.
Klopt, maar mevrouw wil de boodschap kennelijk ook niet horen.
pi_194018750
quote:

Maar dan kost het de maatschappij ook geld.
Ik ben HSG-Bomber niet.
pi_194018788
quote:

Ze mag de opleiding ook gewoon doen.
pi_194018835
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 09:14 schreef HSG het volgende:

[..]

Maar dan kost het de maatschappij ook geld.
Ik vind dit altijd zo'n dooddoener. Zo'n meisje die mogelijk (want dat is niet eens zeker) de opleiding niet kan af maken of haar werk niet kan uitoefenen, wat gaat zij jou persoonlijk kosten? Je gaat dat niet eens merken.
pi_194018856
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 09:19 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Ik vind dit altijd zo'n dooddoener. Zo'n meisje die mogelijk (want dat is niet eens zeker) de opleiding niet kan af maken of haar werk niet kan uitoefenen, wat gaat zij jou persoonlijk kosten? Je gaat dat niet eens merken.
Jij snapt het niet. :)
Ik ben HSG-Bomber niet.
pi_194018864
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 09:19 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Het lijkt mij eerder het meisje te beschermen voor een misschien wel erg zware toekomst. Maar dan moet je over dat overgewicht niet een hele intake gaan zeuren.
pi_194018907
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 09:20 schreef HSG het volgende:

[..]

Jij snapt het niet. :)
dan zal jij wel niet zo duidelijk zijn want ik snap jou niet :D
pi_194018952
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 09:20 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Het lijkt mij eerder het meisje te beschermen voor een misschien wel erg zware toekomst. Maar dan moet je over dat overgewicht niet een hele intake gaan zeuren.
Als daar de hele intake over gemekkerd is, waarom heeft die vader dan zijn klep niet opengetrokken? Die zat er toch bij?
  vrijdag 10 juli 2020 @ 09:27:24 #37
35768 descon
Music is the answer
pi_194018983
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 09:25 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Als daar de hele intake over gemekkerd is, waarom heeft die vader dan zijn klep niet opengetrokken? Die zat er toch bij?
Of die dacht : hoort ze het eens van een ander dat ze te dik is :+
Mixing for a living
pi_194019020
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 09:27 schreef descon het volgende:

[..]

Jamaar echt. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat ze daar zo bot gaan doen tegen dat meisje als haar vader erbij zit. Of hij ziet eruit als een lulletje rozenwater.
pi_194019044
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 09:25 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Ik weet niet wat die vader gedaan heeft.
  vrijdag 10 juli 2020 @ 09:32:28 #40
35768 descon
Music is the answer
pi_194019049
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 09:30 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Jamaar echt. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat ze daar zo bot gaan doen tegen dat meisje als haar vader erbij zit. Of hij ziet eruit als een lulletje rozenwater.
Sommige mensen vinden het lastig om de waarheid te horen. Kun je het nog net zo netjes brengen maar ze duiken dan toch standaard in de slachtoffer rol.
Mixing for a living
pi_194019095
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 09:32 schreef descon het volgende:

[..]

Sommige mensen vinden het lastig om de waarheid te horen. Kun je het nog net zo netjes brengen maar ze duiken dan toch standaard in de slachtoffer rol.
Daarom dat ik zeg dat ik denk dat het gesprek anders is verlopen dan dat de moeder zegt (die er uiteindelijk ook niet bij was) .
pi_194019143
De school had niets hoeven te zeggen, elk weldenkend mens weet dat overgewicht uiteindelijk tot last leidt. Eigen verantwoordelijkheid, maar ja ze konden het nou eenmaal niet laten, wat toch wijst op een oncontroleerbare drang om dikkerds te veranderen omdat het niet in hun ideaalbeeld past.

Wel suf dat moeders nog even moet zeggen van 'ze sport wel hoor'! Alsof dat het beter maakt. Dat betekent alleen maar dat ze nog meer eet.. Verder, linedancing :')
pi_194019167
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 09:41 schreef Cockwhale het volgende:
De school had niets hoeven te zeggen, elk weldenkend mens weet dat overgewicht uiteindelijk tot last leidt. Eigen verantwoordelijkheid, maar ja ze konden het nou eenmaal niet laten, wat toch wijst op een oncontroleerbare drang om dikkerds te veranderen omdat het niet in hun ideaalbeeld past.

Wel suf dat moeders nog even moet zeggen van 'ze sport wel hoor'! Alsof dat het beter maakt. Dat betekent alleen maar dat ze nog meer eet.. Verder, linedancing :')
Het had gewoon een waarschuwing van 1 minuut kunnen zijn. Je bent er verder voor een intake.
pi_194019169
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 09:27 schreef descon het volgende:

[..]

13c72cc0cc655edaf70d1fa59a94e223--ice-ice-baby-word-up.jpg
  vrijdag 10 juli 2020 @ 09:47:53 #45
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_194019218
Dit is een tweede topic waard ja?......Ok.
pi_194019220
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 09:43 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Het had gewoon een waarschuwing van 1 minuut kunnen zijn. Je bent er verder voor een intake.
Bij een kappersopleiding? Kom op zeg. Tegenwoordig zitten veel kappers ook op zo'n stoel die een zadelvorm hebben. Dit ging gewoon om een schoonheidsideaal. De meeste kappers zijn namelijk van die make-up poppetjes, die 99% van de dag met beauty stuff bezig zijn.
pi_194019230
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 09:48 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Bij een kappersopleiding? Kom op zeg. Tegenwoordig zitten veel kappers ook op zo'n stoel die een zadelvorm hebben. Dit ging gewoon om een schoonheidsideaal. De meeste kappers zijn namelijk van die make-up poppetjes, die 99% van de dag met beauty stuff bezig zijn.
Het wordt gezien als een van de zwaardere beroepen. Niet voor niets lijkt mij.
pi_194019273
2002-Renault-Clio-Review.gif
Late night swimming and alcohol: it's a winning combination!
pi_194021189
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 09:23 schreef Noudanzeg het volgende:

[..]

dan zal jij wel niet zo duidelijk zijn want ik snap jou niet :D
Maar dat wil jij ook niet. :)
Ik ben HSG-Bomber niet.
  zaterdag 11 juli 2020 @ 08:39:14 #50
230450 ShevaJB
What have we become... Animals
pi_194032949
quote: