abonnement Unibet Coolblue
pi_194005729
Ik heb een wcd in de meterkast die gevoed wordt vanuit een lasdoos in één van de afgaande groepen.
Nu wil ik een extra wcd maken die vanaf een andere groep gevoed wordt.
Heb echter geen ruimte om een lasdoos te monteren in een van pvc buizen.

Is het toegestaan om een extra draad aan te sluiten op een automaat?
Er zijn namelijk wel mogelijkheden om vanuit de hager-kast netjes naar buiten te komen.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
  donderdag 9 juli 2020 @ 13:33:26 #2
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_194005865
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2020 13:21 schreef quo_ het volgende:
Is het toegestaan om een extra draad aan te sluiten op een automaat?
Als de automaat meerdere aansluitingen heeft wel.
quote:
Er zijn namelijk wel mogelijkheden om vanuit de hager-kast netjes naar buiten te komen.
Dan zou je nog kunnen proberen een van de bestaande groepen te verleggen, zodat-ie niet meer via de bovenkant, maar via de zijkant de kast binnenkomt. Dan kan je daar een lasdoos plaatsen met een stopcontact.
So we just called him Fred
  Moderator donderdag 9 juli 2020 @ 13:35:42 #3
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_194005889
Dat ligt aan de uitvoering van de automaat of dit mogelijk is. Ik zou daar niet zomaar even van uit gaan.

In ieder geval mag je geen lasdoppen in de verdeler plaatsen !
pi_194008079
quote:
7s.gif Op donderdag 9 juli 2020 13:33 schreef Fred het volgende:

[..]

Als de automaat meerdere aansluitingen heeft wel.
[..]

Dan zou je nog kunnen proberen een van de bestaande groepen te verleggen, zodat-ie niet meer via de bovenkant, maar via de zijkant de kast binnenkomt. Dan kan je daar een lasdoos plaatsen met een stopcontact.
Daar zijn de draden te kort voor.



quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2020 13:35 schreef Vonkenboer het volgende:
Dat ligt aan de uitvoering van de automaat of dit mogelijk is. Ik zou daar niet zomaar even van uit gaan.

In ieder geval mag je geen lasdoppen in de verdeler plaatsen !
Kan zo niet zien of deze hager automaten daar geschikt voor zijn. Zie overigens wel dat de beltrafo-groep op de automaat afgetakt. Is een flexibele draad voorzien van kabelschoentjes.
Is dit in orde?
En zo ja, mag ik dan op dezelfde manier ook naar "buiten" om een wcd aan te sluiten?



Bij het maken van de foto's bedenk ik me net dat het maken van een wcd vanaf de 3-fasen groep veruit het eenvoudigst is qua ruimte binnen en buiten de kast.
Als ik de klemmen zo bekijk past daar zonder probleem een draadje naast.
Is dit een optie die aan de regels voldoet?

"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_194009459
Waarom vanaf een andere groep? Wat voor materiaal heb je in je meterkast dat de groep overbelast wordt?
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  Moderator donderdag 9 juli 2020 @ 18:07:19 #6
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_194009472
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2020 16:35 schreef quo_ het volgende:

Bij het maken van de foto's bedenk ik me net dat het maken van een wcd vanaf de 3-fasen groep veruit het eenvoudigst is qua ruimte binnen en buiten de kast.
Als ik de klemmen zo bekijk past daar zonder probleem een draadje naast.
Is dit een optie die aan de regels voldoet?
Nee, dat is helaas niet toegestaan. Je mag geen 1 fase verbruikers uit 3 fasen halen zonder een verdeelinrichting (dus met beveiliging als automaten/smeltpatronen).

quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2020 16:35 schreef quo_ het volgende:
Kan zo niet zien of deze hager automaten daar geschikt voor zijn. Zie overigens wel dat de beltrafo-groep op de automaat afgetakt. Is een flexibele draad voorzien van kabelschoentjes.
Is dit in orde?
En zo ja, mag ik dan op dezelfde manier ook naar "buiten" om een wcd aan te sluiten?
Waarom is die specifieke automaat eigenlijk 2 polig 25A ? :?

De klemmen van die automaten zijn niet geschikt om tweemaal een harde draad te kunnen klemmen.
pi_194009645
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2020 18:07 schreef Vonkenboer het volgende:

Waarom is die specifieke automaat eigenlijk 2 polig 25A ? :?

Ik denk dat dat een 2-p schakelaar is om de beltrafo uit te zetten.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_194009657
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2020 13:35 schreef Vonkenboer het volgende:
Dat ligt aan de uitvoering van de automaat of dit mogelijk is. Ik zou daar niet zomaar even van uit gaan.

In ieder geval mag je geen lasdoppen in de verdeler plaatsen !
In een beugeltje op de din rail wel ;)
  Moderator donderdag 9 juli 2020 @ 18:15:28 #9
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_194009676
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2020 18:14 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik denk dat dat een 2-p schakelaar is om de beltrafo uit te zetten.
Dat klopt. Sorry, even niet verder gekeken dan mijn neus lang was.

https://www.hager.nl/prod(...)cten/sb225/38357.htm
pi_194009731


Deze moet je hebben. En dan haal je gewoon een of 2 wcds voor op de din rail, is de makkelijkste oplossing.
pi_194009733
quote:
0s.gif [b]Op Zie overigens wel dat de beltrafo-groep op de automaat afgetakt. Is een flexibele draad voorzien van kabelschoentjes.
Is dit in orde?
Ja, dat is prima. Brengt met wel op een idee: als je die beltrafo buiten de kast plaatst, kan je de 230 V. ook naar buiten voeren, T-stuk in en daaruit je beltrafo en je nieuwe WCD voeden?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator donderdag 9 juli 2020 @ 18:20:32 #12
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_194009802
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2020 18:14 schreef Makrolon het volgende:

[..]

In een beugeltje op de din rail wel ;)
Dat mag dan weer wel; maar niet zomaar los in je verdeler :)

Voor meer informatie https://www.wago.com/nl/g(...)s-verbindingsklemmen
pi_194013566
Prachtige ideeen en suggesties !

De reden dat ik een tweede wcd op een andere groep zoek heeft betrekking op de voeding van mijn netwerkcomponenten
Ik wil een extra wcd op een andere groep voor het voeden van mijn netwerk componenten. Als de ene groep uitgeschakeld moet worden voor het uitvoeren van een klus kun je de stekker in de andere wcd prikken.

Voortbordurend op de suggestie van makrolon betreffende de rail wcd denk ik dat het realiseren van een volledig losstaande extra groep met wcd een nog betere oplossing is.
In het rechter gedeelte is nog ruimte voor een extra aardlek en 2 automaten en 2 wcd's
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_194130234
Gefixt !
Wel laten doen door een installatiebedrijf overigens.

"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')