abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_194002263
Good morning!

Ik kreeg vandaag weer het maandelijkse verbruiksmailtje van Oxxio. 361 kwh.. Dat is hoger dan een gemiddeld vijfpersoonshuishouden in Oxxio en wij zijn maar met z'n tweeën.

Dit is al sinds we hier wonen zo. Het zit me een beetje dwars en ik wil er graag achter komen of ik hier iets aan kan doen. Ik heb alleen niet zo goed een idee hoe. Het plan wat ik zelf had was namelijk per dag een groep uitzetten, en dan kijken wat dat met het stroomverbruik doet (in die app kan je dat per dag zien). Echter hoe kan ik dan dagelijkse variaties zoals weer e.d. erin verwerken? Of maak ik dat nu groter dan dat het is?

Beetje info over onze situatie:
- tweepersoons huishouden
- Twee onder een kap woning
- Veel elektronische apparatuur in huis, veel aparaten hebben wel A++ of A+++ labels.
- Uiteraard overal LED verlichting e.d., lampen blijven nooit aanstaan.

Ik heb ook niet echt een vermoeden wat de boosdoener is. Qua apparaten die altijd aanstaan is er een TV op standby, een Quooker die natuurlijk altijd water warmhoud, een ketel die in 2017 vervangen is en twee koel/vriescombinaties die allebei A+++ zijn. Meer zou ik me even niet kunnen bedenken.

Heeft iemand tips hoe dit aan te vliegen? M'n vader suggereerde al dat we even moesten kijken of de buren geen wietplantage aangesloten hadden via de kruipruimte... Daar kon ik dus niet heel veel mee :D
  Spellchecker donderdag 9 juli 2020 @ 08:35:43 #2
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_194002276
Mij vallen meteen de altijd standby TV op, de Quooker en twee koel-/vriescombinaties.
  donderdag 9 juli 2020 @ 08:43:39 #3
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_194002349
De koelkast in je schuur?

Of een defecte cooker, die zou je los kunnen koppelen. Zolang je niet elektrisch verwarmt heeft het weer vooral invloed op andere apparaten die de temperatuur beïnvloeden.

[ Bericht 26% gewijzigd door Fretwork op 09-07-2020 08:49:04 ]
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_194002352
Kook je op gas of stroom?
  Forum Admin donderdag 9 juli 2020 @ 08:50:25 #5
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_194002403
Van google:

Het Quooker reservoir gebruikt hiervoor 423 kWh per jaar om het water te verwarmen en 87,5 kWh om het water op temperatuur te houden. Een totaal verbruik van 511 kWh per jaar.
Komt dus neer op 42.5 kWh per maand.

Twee koel-vriescombinaties voor een tweepersoons huishouden is misschien wat veel. Zou je misschien eens kunnen heroverwegen. Als een van die apparaten in je tuinschuur staat dan zou ik daar eens goed naar kijken. Die moet flink aan het werk met hogere buitentemperaturen. Sluiten de deuren goed? Geen ijsvorming?

Met een apparaatje als bijvoorbeeld youless kan je direct op je telefoon je actuele verbruik in watt zien. Ik kwam er daardoor achter dat alle apparaten in ons huis op standby bij elkaar 240 watt verbruikten in de nacht. Dat heb ik naar de helft terug kunnen brengen.
  donderdag 9 juli 2020 @ 08:53:57 #6
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_194002424
quote:
7s.gif Op donderdag 9 juli 2020 08:50 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Van google:

Het Quooker reservoir gebruikt hiervoor 423 kWh per jaar om het water te verwarmen en 87,5 kWh om het water op temperatuur te houden. Een totaal verbruik van 511 kWh per jaar.
Komt dus neer op 42.5 kWh per maand.

Twee koel-vriescombinaties voor een tweepersoons huishouden is misschien wat veel. Zou je misschien eens kunnen heroverwegen. Als een van die apparaten in je tuinschuur staat dan zou ik daar eens goed naar kijken. Die moet flink aan het werk met hogere buitentemperaturen. Sluiten de deuren goed? Geen ijsvorming?

Met een apparaatje als bijvoorbeeld youless kan je direct op je telefoon je actuele verbruik in watt zien. Ik kwam er daardoor achter dat alle apparaten in ons huis op standby bij elkaar 240 watt verbruikten in de nacht. Dat heb ik naar de helft terug kunnen brengen.
Dat win je dan voor een groot deel dan wel weer op je gasverbruik voor warm water
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_194002425
Ik heb een app van Engie en die geeft me elke dag het stroomverbruik per uur op.

Dan weet je in ieder geval je 'stille' verbruik, je verbruik als verder alles uitstaat, als je je energieverbruik 's nachts analyseert.

Meestal:

- CV-ketel (maar die in 2017 vervangen zie ik dus moet hem nie zijn)
- Warmhoudtoestellen
- Onzuinige koelkasten
  Forum Admin donderdag 9 juli 2020 @ 08:58:54 #8
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_194002473
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2020 08:53 schreef Fretwork het volgende:

[..]

Dat win je dan voor een groot deel dan wel weer op je gasverbruik voor warm water
Ongetwijfeld maar dat was de vraag niet. :s)
quote:
2s.gif Op donderdag 9 juli 2020 08:54 schreef skrn het volgende:
Ik heb een app van Engie en die geeft me elke dag het stroomverbruik per uur op.

Dan weet je in ieder geval je 'stille' verbruik, je verbruik als verder alles uitstaat, als je je energieverbruik 's nachts analyseert.

Meestal:

- CV-ketel (maar die in 2017 vervangen zie ik dus moet hem nie zijn)
- Warmhoudtoestellen
- Onzuinige koelkasten
Precies. Dat stille of sluipverbruik. Daar heb ik ook naar gekeken en dat viel best tegen.

Bij mij waren het diverse laders van apparaten. Ook een oude netwerkswitch en NAS bleken niet heel erg efficiënt qua verbruik.
pi_194002479
Maar 360 kWh voor een vijfpersoons huishouden is laag hoor, reken maar eerder iets van 450 kWh. Je verbruik is hoog, maar naar mijn mening ook niet buitensporig.

Kijk, en als je gewend bent alles in de droger te filkkeren, alle was op 60 graden te wassen, twee keer per dag de vaatwasser aan te zetten, en in het weekend vijf taarten in de oven te bakken, gaat het ook hard.
pi_194002504
Ja, precies, je modem, opladers, weet ik veel allemaal.

Ik ga dit binnenkort ook doen, ik verbruik ook gewoon 0.2kWh, continu, dus ook 's nachts. Dat is dus al 150 kWh per maand.
  donderdag 9 juli 2020 @ 09:03:47 #11
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_194002522
Hoe je hier achter komt?
Door een verbruiksmeter aan te schaffen en deze tussen je apparaat en het stopcontact te zetten, bijvoorbeeld eens beginnen bij je Quooker.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  Moderator donderdag 9 juli 2020 @ 09:24:43 #12
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_194002736
Ik had deze vraag ook toen ik mijn verbruik zag stijgen, en ik ben nu zo ver dat ik in de nacht, of als we niet thuis zijn, is mijn verbruikt 68 watt per uur.

Wij hebben geen Quooker, maar ik heb op bijna alle apparaten in huis (muv de oven, magnetron en afzuigkap) smart stekkers zitten die het verbruik monitoren. Ik heb daardoor in juni 59kWh bespaard t.o.v. mei. Mijn verbruik zat in juni op 255kWh. In mei op 309, april 353 en in maart 463.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_194002932
Vergeet je wasmachine en wasdroger niet.
Dat kan ook veel verschil maken met programmakeuze en aantal keren gebruik
pi_194003153
Koop eens een verbruiksmeter en hang die tussen de verschillende stekkers, dan kun je daarmee dingen aanpassen.

Hier bleek onverwacht een harde schijf die aan een game console hing een vreter.
De wasmachine blijkt bij het lange eco-programma minder stroom te gebruiken dan het snelle programma.

En verder letten op standby apparatuur, ledlampen, geen cooker nemen :P


We verbruiken nu ca 3000 kwh per jaar met 4 personen.
In een hoekhuis, waar bijna altijd wel iemand thuis is. En overdag altijd wel een pc of tv aanstaat.
pi_194003230
Hier rond de 210 kWh gemiddeld in de maand juni, ook een tweepersoons huishouden met een Quooker, inductie kookplaat, losse koelkast, een losse vrieskast, NAS en twee televisies die altijd in stand-by staan. Droger gebruiken we ongeveer 6x per maand en de vaatwasser draait ook elke week wel een paar keer op de warmste stand.

Heb je toevallig een jacuzzi in de tuin staan?
pi_194003259
Als je iets wilt weten dan moet je meten. Zo simpel is het.

Hoewel het zorgwekkend is maar op internet staat hoe je kan meten.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194003311
quote:
2s.gif Op donderdag 9 juli 2020 08:59 schreef skrn het volgende:
Maar 360 kWh voor een vijfpersoons huishouden is laag hoor, reken maar eerder iets van 450 kWh. Je verbruik is hoog, maar naar mijn mening ook niet buitensporig.

Kijk, en als je gewend bent alles in de droger te filkkeren, alle was op 60 graden te wassen, twee keer per dag de vaatwasser aan te zetten, en in het weekend vijf taarten in de oven te bakken, gaat het ook hard.
Nou, vind 360kWh voor 2p wel behoorlijk. Wij gebruikten (2p huishouden) 150kWh per maand in de vorige woning. En we waren niet superzuinig met elektriciteit Zeker, hangt af van wat je allemaal voor luxe in je huis hebt (die Qooker bijv.) want nu met vloerverwarming verbruik ik ook meer. Maar denk dat je nog een hoop kunt besparen.

quote:
2s.gif Op donderdag 9 juli 2020 09:03 schreef daNpy het volgende:
Hoe je hier achter komt?
Door een verbruiksmeter aan te schaffen en deze tussen je apparaat en het stopcontact te zetten, bijvoorbeeld eens beginnen bij je Quooker.
Dit ja. Heb in maart zo'n ding aangeschaft en zet hem dan een maand lang tussen bepaalde apparaten. Daardoor toch besloten om 's nachts de stekker uit het stopcontact te halen van bijv. mijn "mediamuur" (tv, stereo, hdd).
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_194003333
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2020 09:54 schreef Rectum het volgende:
Hier rond de 210 kWh gemiddeld in de maand juni, ook een tweepersoons huishouden met een Quooker, inductie kookplaat, losse koelkast, een losse vrieskast, NAS en twee televisies die altijd in stand-by staan. Droger gebruiken we ongeveer 6x per maand en de vaatwasser draait ook elke week wel een paar keer op de warmste stand.

Heb je toevallig een jacuzzi in de tuin staan?
Wow, oké dat klinkt dan weer weinig voor veel.

Zou me wel interesseren hoe veel één kookbeurt op inductie nou verbruikt. Maar kan natuurlijk m'n metertje daar niet even tussen plaatsen. :P
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  donderdag 9 juli 2020 @ 10:03:46 #19
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_194003343
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2020 10:01 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Nou, vind 360kWh voor 2p wel behoorlijk. Wij gebruikten (2p huishouden) 150kWh per maand in de vorige woning. En we waren niet superzuinig met elektriciteit Zeker, hangt af van wat je allemaal voor luxe in je huis hebt (die Qooker bijv.) want nu met vloerverwarming verbruik ik ook meer. Maar denk dat je nog een hoop kunt besparen.
Wij verwachten ca 7000kWh te gebruiken op jaarbasis. En zijn ook met zijn 2en :+

quote:
Dit ja. Heb in maart zo'n ding aangeschaft en zet hem dan een maand lang tussen bepaalde apparaten. Daardoor toch besloten om 's nachts de stekker uit het stopcontact te halen van bijv. mijn "mediamuur" (tv, stereo, hdd).
Ah, verschrikkelijk. Mijn vriendin vind het ook leuk om stekkers van apparaten die op aan het laden zijn eruit te trekken. Blijf er gewoon af.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_194003402
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2020 10:03 schreef daNpy het volgende:

[..]

Wij verwachten ca 7000kWh te gebruiken op jaarbasis. En zijn ook met zijn 2en :+
[..]

Ah, verschrikkelijk. Mijn vriendin vind het ook leuk om stekkers van apparaten die op aan het laden zijn eruit te trekken. Blijf er gewoon af.
Maar jij/jullie hebben zo'n dikke unit van een huis toch? En verbouwen? :P

Oké, genuanceerder: ik heb zo'n afstandbediening met schakelaar die dan tussen een 5-stekkerdoos. Dus gewoon 's ochtends naast de lichtknop alle apparaten inschakelen. ;)
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  donderdag 9 juli 2020 @ 10:11:12 #21
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_194003435
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2020 10:08 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Maar jij/jullie hebben zo'n dikke unit van een huis toch? En verbouwen? :P
Valt allemaal wel mee :+
Maar de warmtepomp verbruikt wel aardig, dat tikt héél hard aan.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_194003473
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2020 10:11 schreef daNpy het volgende:

[..]

Valt allemaal wel mee :+
Maar de warmtepomp verbruikt wel aardig, dat tikt héél hard aan.
Bij mij is dat de helft.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194012785
quote:
1s.gif Op donderdag 9 juli 2020 08:44 schreef Angelfrouk het volgende:
Kook je op gas of stroom?
gas :)
pi_194012825
quote:
1s.gif Op donderdag 9 juli 2020 08:43 schreef Fretwork het volgende:
De koelkast in je schuur?

Of een defecte cooker, die zou je los kunnen koppelen. Zolang je niet elektrisch verwarmt heeft het weer vooral invloed op andere apparaten die de temperatuur beïnvloeden.

nee, alles staat binnenshuis.

Maar zo te lezen is Quooker de suspect #1, dus daar ga ik eens eerst naar kijken. Mocht die het blijken te zijn dan is het jammer maar helaas, want dat ding is wel superhandig ;). Maar dan weet ik het in ieder geval!
pi_194012872
quote:
7s.gif Op donderdag 9 juli 2020 08:50 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Van google:

Het Quooker reservoir gebruikt hiervoor 423 kWh per jaar om het water te verwarmen en 87,5 kWh om het water op temperatuur te houden. Een totaal verbruik van 511 kWh per jaar.
Komt dus neer op 42.5 kWh per maand.

Twee koel-vriescombinaties voor een tweepersoons huishouden is misschien wat veel. Zou je misschien eens kunnen heroverwegen. Als een van die apparaten in je tuinschuur staat dan zou ik daar eens goed naar kijken. Die moet flink aan het werk met hogere buitentemperaturen. Sluiten de deuren goed? Geen ijsvorming?

Met een apparaatje als bijvoorbeeld youless kan je direct op je telefoon je actuele verbruik in watt zien. Ik kwam er daardoor achter dat alle apparaten in ons huis op standby bij elkaar 240 watt verbruikten in de nacht. Dat heb ik naar de helft terug kunnen brengen.
Okay, dat klinkt goed! Alles staat bij ons binnenshuis. Een inbouwcombinatie in de keuken (niet zo groot) en een normale 1.80m koelvries in de bijkeuken. Moet zeggen dat de inbouw wel wat ijsvorming heeft, maar ik kan niet bij de stekker om hem te ontdooien zonder de hele koelkast eruit te moeten halen :D. Daar moet ik dus nog even wat op verzinnen.

Wat betreft de standby in de nacht, daar ga ik dan eens naar kijken. Er liggen hier natuurlijk wel altijd 2 telefoons op te laden 's nachts en laptops e.d., maar ik had niet het idee dat dat nou per sé de boosdoeners waren (zeker omdat het verbruik t.o.v. pre-corona niet gestegen is en toen waren die laptops altijd op kantoor overdag).
  Spellchecker donderdag 9 juli 2020 @ 21:04:20 #26
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_194013052
quote:
6s.gif Op donderdag 9 juli 2020 20:56 schreef kirsten. het volgende:

[..]

Okay, dat klinkt goed! Alles staat bij ons binnenshuis. Een inbouwcombinatie in de keuken (niet zo groot) en een normale 1.80m koelvries in de bijkeuken. Moet zeggen dat de inbouw wel wat ijsvorming heeft, maar ik kan niet bij de stekker om hem te ontdooien zonder de hele koelkast eruit te moeten halen :D. Daar moet ik dus nog even wat op verzinnen.

Wat betreft de standby in de nacht, daar ga ik dan eens naar kijken. Er liggen hier natuurlijk wel altijd 2 telefoons op te laden 's nachts en laptops e.d., maar ik had niet het idee dat dat nou per sé de boosdoeners waren (zeker omdat het verbruik t.o.v. pre-corona niet gestegen is en toen waren die laptops altijd op kantoor overdag).
Beetje telefoon is in 1,5 uur opgeladen, kan dus best overdag. Bv tussen opstaan en de deur uit naar je werk. Of op je werk O-)
pi_194014366
quote:
2s.gif Op donderdag 9 juli 2020 08:59 schreef skrn het volgende:
Maar 360 kWh voor een vijfpersoons huishouden is laag hoor, reken maar eerder iets van 450 kWh. Je verbruik is hoog, maar naar mijn mening ook niet buitensporig.

Kijk, en als je gewend bent alles in de droger te filkkeren, alle was op 60 graden te wassen, twee keer per dag de vaatwasser aan te zetten, en in het weekend vijf taarten in de oven te bakken, gaat het ook hard.
Dat valt bij ons redelijk mee. Maar misschien zijn het inderdaad de opladers, want daar hebben we zoals elk huishouden ook wel wat van staan en liggen.

Ik ga maar eens achter zo'n verbruiksmeter aan. Ik wist niet dat die bestonden voor tussen apparaat en stopcontact, ik dacht dat dat een 'slimme meter' was net zoals ik die nu heb met dat appje van Oxxio.
pi_194014372
quote:
2s.gif Op donderdag 9 juli 2020 09:03 schreef daNpy het volgende:
Hoe je hier achter komt?
Door een verbruiksmeter aan te schaffen en deze tussen je apparaat en het stopcontact te zetten, bijvoorbeeld eens beginnen bij je Quooker.
Ga ik doen :) Ik dacht dat een verbruiksmeter een slimme meter was :D Weer wat geleerd.
pi_194014434
quote:
1s.gif Op donderdag 9 juli 2020 21:04 schreef maily het volgende:

[..]

Beetje telefoon is in 1,5 uur opgeladen, kan dus best overdag. Bv tussen opstaan en de deur uit naar je werk. Of op je werk O-)
Eigen baas en op dit moment ook vanaf huis werkzaam ;). Maar je hebt gelijk, kantoor heeft zonnepanelen en dat zou eigenlijk een stuk slimmer zijn.
pi_194014473
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2020 09:54 schreef Rectum het volgende:
Hier rond de 210 kWh gemiddeld in de maand juni, ook een tweepersoons huishouden met een Quooker, inductie kookplaat, losse koelkast, een losse vrieskast, NAS en twee televisies die altijd in stand-by staan. Droger gebruiken we ongeveer 6x per maand en de vaatwasser draait ook elke week wel een paar keer op de warmste stand.

Heb je toevallig een jacuzzi in de tuin staan?
Jacuzzi, mocht ik willen ;)! Vaatwasser draait zo'n 2-3x per week en wasmachine/warmtepompdroger zo'n 2x per week gemiddeld. Dus dat zal zeker bijdragen hoor.

Het is ook niet zo dat ik geen vrede kan hebben met dit stroomverbruik, als dit is wat onze 'levensstijl' qua wassen/schoonmaak/ etc om het zo maar even te noemen kost. Maar als er ergens iets stroom staat te vreten wat ook prima uit kan staan dan is dat natuurlijk zonde.

Ik ga dus even zoeken naar zo'n verbruiksmeter :)
pi_194014697
Bij Oxxio kun je een maand (of 14 dagen) Oxxio Pro gratis uitproberen via de app.

Hij gaat je energieverbruik dan opdelen in categoriën en vergelijkt dat met het gemiddelde. Dat maakt het wat makkelijker om inzicht te krijgen.

pi_194014863
Hetzelfde probleem hier en voor 2 tientjes een kwh meter gekocht.
Hierdoor erachter gekomen dat een weinig gebruikte vriezer nogal wat verbruikte en de deur uit gedaan, maar het verbruik is nog niet wat ik zou willen.
2 volwassenen en 2 kids van rond de 10 en we staan op het laatste tabje qua verbruik :(

Everything in the world is about sex except sex. Sex is about power.
  donderdag 9 juli 2020 @ 22:33:14 #33
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_194014890
Sinds we thuis moeten werken zijn we hier ook van een "3 persoonshuishouden" naar een "5 persoonshuishouden" gegaan.

Werken jullie toevallig ook thuis?
So we just called him Fred
pi_194014904
quote:
7s.gif Op donderdag 9 juli 2020 22:33 schreef Fred het volgende:
Sinds we thuis moeten werken zijn we hier ook van een "3 persoonshuishouden" naar een "5 persoonshuishouden" gegaan.

Werken jullie toevallig ook thuis?
o ja dat natuurlijk ook sinds begin maart (en nog steeds) dat ga ik ook wel merken straks met het overzicht.
Everything in the world is about sex except sex. Sex is about power.
  Moderator donderdag 9 juli 2020 @ 22:50:52 #35
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_194015240
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2020 22:24 schreef GuitarJJ het volgende:
Bij Oxxio kun je een maand (of 14 dagen) Oxxio Pro gratis uitproberen via de app.

Hij gaat je energieverbruik dan opdelen in categoriën en vergelijkt dat met het gemiddelde. Dat maakt het wat makkelijker om inzicht te krijgen.

[ afbeelding ]
Hoe weet die app dat?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_194015384
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2020 22:50 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Hoe weet die app dat?
Volgens oxxio (stalkers die nooit stoppen met bellen na je contract :( )
We herkennen de hartslag
Hoe we dit weten? We herkennen de hartslag! Elk apparaat in huis heeft een unieke “hartslag”. Dit is een herkenbaar verbruikspatroon. Oftewel: een algoritme. Door soorten apparaten te herkennen aan hun hartslag, kunnen we ze indelen in categorieën, zoals koken of wassen. En met de gegevens van je slimme meter kunnen we jouw verbruik per categorie nauwkeurig analyseren.
:]
  Moderator donderdag 9 juli 2020 @ 23:04:27 #37
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_194015611
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2020 22:56 schreef wootahH het volgende:

[..]

Volgens oxxio (stalkers die nooit stoppen met bellen na je contract :( )
We herkennen de hartslag
Hoe we dit weten? We herkennen de hartslag! Elk apparaat in huis heeft een unieke “hartslag”. Dit is een herkenbaar verbruikspatroon. Oftewel: een algoritme. Door soorten apparaten te herkennen aan hun hartslag, kunnen we ze indelen in categorieën, zoals koken of wassen. En met de gegevens van je slimme meter kunnen we jouw verbruik per categorie nauwkeurig analyseren.
I see. Nu zit ik niet bij Oxxio en dat blijft ook zo. Ik heb gewoon een slimme stekker op vrijwel alle apparaten die er toe doen, muv oven en magnetron. Ik hou dat ook in Excel bij, per apparaat, per maand.

:')
Breitling - Instruments for Professionals
pi_194015792
Heb je misschien ook nog een oude wisselstroom mechanische afzuiging op zolder draaien? Deze dingen lusten ook nog wel wat. Een gelijkstroom variant is een stuk zuiniger. Die gebruiken zo 80% minder.
  donderdag 9 juli 2020 @ 23:15:36 #39
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_194015840
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2020 08:35 schreef maily het volgende:
Mij vallen meteen de altijd standby TV op, de Quooker en twee koel-/vriescombinaties.
Heb ik ook allemaal en wij zijn met 3en thuis. 3 tv's, amerikaanse koelkast, extra koelvries combi, quooker, inductie kookplaat, NAS, switch, mobiele airco die wat uren maakt in de zomer etc.

3500 - 4000 kWh / jaar.

Vind je verbruik dus niet zo extreem, al zou het iets lager kunnen.

[ Bericht 14% gewijzigd door leolinedance op 09-07-2020 23:28:46 ]
pi_194018153
quote:
7s.gif Op donderdag 9 juli 2020 22:33 schreef Fred het volgende:
Sinds we thuis moeten werken zijn we hier ook van een "3 persoonshuishouden" naar een "5 persoonshuishouden" gegaan.

Werken jullie toevallig ook thuis?
klopt, maar dit is al sinds we hier wonen een issue (3 jaar nu). Moet zeggen dat het in de vorige woning ook zo was alhoewel die een stuk slechter was geísoleerd ed. Ten opzichte van pre-corona is het stroomverbruik nauwelijks veranderd (tov dezelfde maand dat jaar daarvoor, that is).
pi_194018159
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2020 23:13 schreef scooby69 het volgende:
Heb je misschien ook nog een oude wisselstroom mechanische afzuiging op zolder draaien? Deze dingen lusten ook nog wel wat. Een gelijkstroom variant is een stuk zuiniger. Die gebruiken zo 80% minder.
Nou, dat zou heel goed kunnen nu je het zegt. We hebben inderdaad een mechanische afzuiging geeërfd van de vorige eigenaren en die zit er denk ik al sinds de bouw (20 jaar).

Ik ga eens zoeken naar een typenummer ed. zodat ik er wat meer over te weten kan komen!
pi_194018416
Bij ons bleek de elektrische vloerverwarming veel meer te verbruiken dan wij dachten. Dit jaar voor het eerst vanaf april in de vakantie modegezet. En dat was bij het verbruik zeer duidelijk zichtbaar.
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
  vrijdag 10 juli 2020 @ 09:02:35 #43
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194018613
quote:
2s.gif Op donderdag 9 juli 2020 08:59 schreef skrn het volgende:
Maar 360 kWh voor een vijfpersoons huishouden is laag hoor, reken maar eerder iets van 450 kWh. Je verbruik is hoog, maar naar mijn mening ook niet buitensporig.

Kijk, en als je gewend bent alles in de droger te filkkeren, alle was op 60 graden te wassen, twee keer per dag de vaatwasser aan te zetten, en in het weekend vijf taarten in de oven te bakken, gaat het ook hard.
En toch hè, ik gooi alles in de droger, was minimaal 1 was per week op 60 graden (maar vaak 2), we koken al 7 jaar elektrisch, de vaatwasser draait iedere dag, er staan 2 TV's op stand-by als ze niet aan staan, ik ben de hele dag thuis, dus dan wordt er ook stroom voor de laptop gebruikt bijvoorbeeld.

En toch komen we met z'n 3en op zo'n 2.650 kWh per jaar uit.

En dat was in een ruime tweekapper, het zal nu we tijdelijk in een appartementje wonen wellicht nog wat minder zijn, maar het zal niet heel veel schelen.
We hadden in de tweekapper geen MV, in het appartement wel.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator vrijdag 10 juli 2020 @ 09:12:43 #44
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_194018730
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 09:02 schreef Leandra het volgende:

[..]

En toch hè, ik gooi alles in de droger, was minimaal 1 was per week op 60 graden (maar vaak 2), we koken al 7 jaar elektrisch, de vaatwasser draait iedere dag, er staan 2 TV's op stand-by als ze niet aan staan, ik ben de hele dag thuis, dus dan wordt er ook stroom voor de laptop gebruikt bijvoorbeeld.

En toch komen we met z'n 3en op zo'n 2.650 kWh per jaar uit.

En dat was in een ruime tweekapper, het zal nu we tijdelijk in een appartementje wonen wellicht nog wat minder zijn, maar het zal niet heel veel schelen.
We hadden in de tweekapper geen MV, in het appartement wel.
Mja, maar die TV's op standby verbruiken dus (zal afhankelijk van de TV zijn?) nauwelijks iets. Wij hebben hier 5 TV's, en op 4 daarvan zit een slimme stekker, en in standby wordt daar gewoon niets op gemeten.

Ik vind dat ook vreemd, maar ik kan ook gewoon mijn slimme meter uitlezen, zelf, en als ik de stekkers waarop die TV's zitten uitschakel, dan zie ik in de readouts van de slimme meter gewoon helemaal niets gebeuren.

Ik blijf het vreemd vinden, want een standby lampje verbruikt ook stroom zou je zeggen he, en die meters blijven gewoon 0 aangeven. Zodra de TV's aan gaan wordt dat anders natuurlijk.

2.650kWh is echt heel netjes. Dat haal ik van z'n leven niet (meer). Ik zat voor 2019 al op 3843 kWh, en voor dit jaar zit ik NU al op 2290 kWh, en er is dan ook geraamd dat we voor dit jaar boven de 4000 uitkomen, terwijl we met z'n 3en zijn waarvan 1 peuter, en dat vond ik wel een beetje overdreven, vandaar dat ik er nu meer mee bezig ben om te kijken of ik dat kan terug dringen.

2.650....ik zou het willen :D
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 10 juli 2020 @ 09:14:02 #45
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194018749
In jaren 70 tweekapper 150m²:
05-2019: 224 kWh
06-2019: 188 kWh

In nieuwbouw appartement 83m²:
05-2020: 204 kWh
06-2020: 189 kWh

Zelfde huishouden, alleen wel Corona thuiswerk dit jaar uiteraard, zowel partner als kind.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_194019433
Doe Quooker is niet echt een probleem en ook onmeetbaar omdat afhankelijk van je kokend waterverbruik.
Wat wil je gaan doen? Minder kokend water gebruiken? Of de CV ketel laten stoken? Schiet je niets mee op. Alleen het standby verbruik is relevant en die kan je praktisch (qua comfort) gezien alleen verminderen door hem uit te zetten tijdens vakanties. Standby verbruik is ook niet super spannend.

Kijk eens of die tv in Standby iets significants gebruikt. Kijk ook naar router/tvbox/switch etc.
Consoles of computers die uit staan kunnen toch aardig wat gebruiken.
Dat zijn boosdoeners wat je veel elektra kan kosten maar waar je ook daadwerkelijk gemakkelijk op kan besparen.
Laptop oplader uit stopcontact zodra laptop vol zit.

Die mechanische afzuiging zeker controleren of die vervangen moet worden

[ Bericht 7% gewijzigd door Piger op 10-07-2020 10:16:16 ]
Eerst denken, dan typen
  vrijdag 10 juli 2020 @ 10:16:03 #47
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194019477
Die quooker is geen probleem als je regelmatig kokend water tapt.
Voor 10 potten thee per jaar en 3 keer in de week een pan water kan het waarschijnlijk niet uit.

Bij ons komt hij er iig niet in, het zou een stijging van bijna 20% van ons stroomverbruik betekenen en wij zitten in de categorie 10 potten thee per jaar en 3 pannen water per week.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 10 juli 2020 @ 10:18:57 #48
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194019497
Samsung adviseert overigens de TV niet van de stroom te halen maar op stand-by te laten; het opstarten dat de TV moet doen na helemaal van de stroom te zijn geweest is ongeveer vergelijkbaar met wat de TV anders in stand-by gebruikt zou hebben.

Ik verwacht dat het bij TS ook de MV is als de rest van de apparatuur A++ of A+++ is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 10 juli 2020 @ 10:19:46 #49
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_194019509
Pomp van de vloerverwarming is ook een leuke slurper, mechanische ventilatie bdiw 24/7 draait.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_194019658
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 10:19 schreef fathank het volgende:
Pomp van de vloerverwarming is ook een leuke slurper, mechanische ventilatie bdiw 24/7 draait.
Ja pomp van vloerverwarming indien van toepassing, een pompschakelaar tussen zetten.
Eigenlijk gewoon bij elk nieuw apparaat even checken wat qua stroomverbruik handig is.
Eerst denken, dan typen
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')