abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_193990155
Hallo!

Over enkele weken verhuizen wij naar een huis waar door de vorige bewoners op alle wanden binnen leemstuc hebben aangebracht. Dit is mooi gedaan, maar de kleur, geel/beige, vinden we minder mooi.

Om de vochtregulerende werking van de leemstuc te behouden zou het verstandig zijn om minerale verf van bijvoorbeeld Auro of Keim te gebruiken.
Met wat zoeken kom ik ook uit op kalk- en krijtverf. Dit lijken me ook mooie en geschikte producten, al vind ik de afwerking van krijtverf mooier dan die van kalkverf.

Al deze verfsoorten zijn een stuk duurder dan de standaard flexa /histor. Richting de 300 euro voor 10 liter gemengde kleur.

Heeft iemand ervaring met het overschilderen van leemstuc met minerale/kalk/krijt- verf? Wat zijn dingen om rekening mee te houden? Is het de moeite waard te investeren in zulke relatief dure verf, of niet?

Ik hoor graag jullie adviezen.

[ Bericht 1% gewijzigd door 21Sievert op 08-07-2020 21:33:57 ]
pi_194085462
Niemand?
pi_194085696
flexa/histor zou ik niet gebruiken, dan kan je net zo goed water erop smeren.
Waarom zou je de binnenwanden vochtregulerend houden? Is er geen spouw of ventilatie?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194090884
met name om de positieve ademende en natuurlijke eigenschappen van leemstuc te behouden. huis is goed geïsoleerd. Als je latex op deze muren smeert neem je deze eigenschappen grotendeels weg.
pi_194091380
Als je zoekt op leemverf kan je verschillende vinden. Zo is deze bijvoorbeeld 92 euro

https://www.eco-bouwmater(...)ino-ipaint-10-liter/

Of deze met veel meer keuze aan kleuren 159

https://www.eco-bouwmater(...)emverf-wit-10-liter/

Kiem is ook geen 300 euro maar 166 voor 12,5 liter. Staat niet bij dat de ademende eigenschappen behouden blijven.

https://www.eco-bouwmaterialen.nl/product/keim-innostar-125l/

[ Bericht 15% gewijzigd door brulaap112 op 14-07-2020 21:44:31 ]
pi_194095154
Dank voor de tips.

Ik vraag me vooral af in hoeverre het echt voordelen geeft om deze natuurlijke verfsoorten te gebruiken in vergelijking met 'gewone' latex.
pi_194095510
Ik denk niet dat Latex op leem blijft zitten. Voorstrijken kan helpen, maar denk dat leem teveel zuigt waardoor het vocht weg is voordat de latex hard is. zo ook bij onbehandelde gips gestucte muren, maar die kun je behandelen.

Maar wanneer je het vergelijjt met Histor en Flexa ben je wel echt appels met peren aan het vergelijken.
Ik gebruik vaak Drost latex een budget kwaliteits product, die kost ook 75 euro, en 90 euro advies.
Al die bouwmarkt zooi is leuk om de gele plekken van de vorige bewoner in je huur huis te verbergen, in een koopwoning gebruik je beter kwaliteit komt uiteindelijk weer terug.
pi_194096869
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2020 08:31 schreef 21Sievert het volgende:
Dank voor de tips.

Ik vraag me vooral af in hoeverre het echt voordelen geeft om deze natuurlijke verfsoorten te gebruiken in vergelijking met 'gewone' latex.
je moet zowiezo eerst voorstrijken, maar ik zou nooit en te nimmer een flexa of histor gebruiken in mijn huis.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194100344
De marmermeel verf van Kreidezeit Natuurverf werkt daar heel goed op.. Zo werd het vroeger ook gedaan...

Je kunt het vinden in winkels met historische bouwmaterialen voor monumenten ed. Het is niet eens zo gek duur... En ook nog eens ecologisch verantwoord omdat het op bv. lach niet, Karnemelk (caseïne) basis...

Wanneer je het erop smeert denk je, fuck het dekt niet, maar het droogt dekkend op en het resultaat mag er best wezen. Wat dan wel weer beetje vreemd is, je toko stinkt een paar dagen naar zure melk. :')

Vraag het hier eens, die kunnen je adequaat adviseren.
https://www.kwartsenco.nl/

[ Bericht 5% gewijzigd door Watuntrik op 15-07-2020 14:30:28 ]
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')