abonnement Unibet Coolblue
pi_193975141
quote:
Het nieuwe coronavirus zou al veel langer kunnen bestaan dan we denken. Dat zegt epidemioloog Tom Jefferson van de universiteit van Oxford in de Britse krant The Telegraph. De wetenschapper gelooft dat het net als veel andere virussen al in sluimertoestand over de hele wereld verspreid geweest kan zijn, wachtend op de ideale omstandigheden om uit te breken.

Volgens Jefferson – die verbonden is aan het Centre for Evidence-Based Medicine (CEBM) van de universiteit van Oxford – zijn er steeds meer aanwijzingen dat het virus ook al elders aanwezig was, vóór de uitbraak in China.

Afvalwater
Vorige week maakten Spaanse virologen bekend dat ze sporen van de ziekteverwekker hadden gevonden in stalen van afvalwater die ze in maart 2019 verzamelden, negen maanden voor het coronavirus voor het eerst opdook . Wetenschappers in Brazilië vonden sporen in november en Italiaanse onderzoekers midden december, in rioolstalen uit Milaan en Turijn. ,,Ik denk dat het virus al over de hele wereld verspreid was voor het uitbrak”, aldus Jefferson. ,,Het gaat vermoedelijk om een sluimerend virus dat onder de juiste omstandigheden wakker is geworden.”

Begin februari was er een geval op de dunbevolkte Falklandeilanden in de zuidelijke Atlantische Oceaan. ,,Waar kan dat vandaan gekomen zijn”, vraagt Jefferson zich af in The Telegraph. ,,Er werd ook een geval ontdekt op een cruiseschip dat van de Verenigde Staten naar Argentinië voer. Alle passagiers werden vooraf getest en op dag 8 bleek er opeens een besmetting te zijn. Zat het in klaargemaakt voedsel dat ontdooid was, waardoor het virus geactiveerd werd?”

Spaanse Griep

Volgens de epidemioloog zou iets soortgelijks gebeurd zijn ten tijde van de Spaanse Griep. Zo stierf in 1918 ongeveer een derde van de bewoners van de westelijke Samoa-eilanden aan de ziekte, zonder dat ze enig contact hadden gehad met de buitenwereld. ,,De verklaring zou kunnen zijn dat deze virussen niet zomaar ontstaan of verdwijnen, maar dat ze altijd onder ons zijn en dat er iets is wat ze activeert. Misschien de mate waarin mensen dicht bij elkaar leven of omgevingsfactoren. Dat is dan ook wat we moeten onderzoeken. De ecologie van het virus. Wat het triggert en hoe het muteert.”

Onderzoeken waarom er zoveel uitbraken zijn bij vleesverwerkende bedrijven en voedingsfabrieken kan daar bijvoorbeeld zinvol bij zijn.

Jefferson vermoedt dat het nieuwe coronavirus doorgegeven wordt via riolen en gedeelde toiletten, en dus niet alleen via druppeltjes die ontstaan bij het spreken of hoesten. ,,Er zijn al aanwijzingen dat er op heel wat plaatsen hoge concentraties van het virus in de riolen zitten. En steeds meer bewijs dat het via de uitwerpselen overgedragen kan worden. Er is een hoge concentratie waar het rioolwater vier graden is, wat op een ideale omgeving kan wijzen. Dat is ook de temperatuur die je in heel wat vleesverwerkende bedrijven hebt.”

Het goede nieuws uit de theorie van Jefferson is dat een virus even plots weer kan verdwijnen als het verschijnt. Zoals het SARS-virus. ,,Waar ging SARS1 naartoe? Het verdween gewoon”, besluit de man.
‘Corona-achtig virus werd al in 2013 naar Wuhan gestuurd’
Monsters van een virus die zeven jaar geleden naar het Wuhan Istitute of Virology werden gestuurd voor onderzoek, zouden sterk lijken op Covid-19. Dat bericht The Sunday Times op basis van een rapport over de oorsprong van de wereldwijde pandemie.

Wetenschappers stuurden al in 2013 monsters van uitwerpselen van vleermuizen vanuit een voormalige kopermijn in het zuidwesten van China naar het Wuhan Insitute of Virology, zo staat in The Sunday Times te lezen. Zes onderzoekers die er de ontlasting van vleermuizen onderzochten, hadden een ernstige longontsteking opgelopen. Drie van hen stierven, aldus de krant.

De meest waarschijnlijke oorzaak was een door een vleermuis overgedragen virus, zo schrijft The Sunday Times. De krant refereert aan een medicus wiens leidinggevende werkte op de intensieve zorg waar de mannen werden behandeld. Dezelfde mijn in de provincie Yunnan werd vervolgens bestudeerd door Shi Zhengli, een expert in SARS-achtige virussen aan het Wuhan Institute of Virology.

Shi, bijgenaamd ‘de vleermuisvrouw’ door haar expedities in grotten, zei in februari dat Covid-19 maar liefst 96,2 procent lijkt op een monster van het virus RaTG13 dat in 2013 in Yunnan werd onderzocht. The Sunday Times meldt tot slot dat RaTG13 ‘bijna zeker het virus is dat in de verlaten mijn werd gevonden’.

De directeur van het Wuhan Institute of Virology zei in mei nog dat er geen staal van het RaTG13-virus in het laboratorium was. Het was bijgevolg onmogelijk dat het virus buiten het lab verspreid werd, zo concludeerde de directeur.

https://www.ad.nl/buitenl(...)a-ontstond~a193ec6c/

Aanvullend artikel over de potentiële vervuiling van rioolwater in Barcelona in maart (2019!)
https://theconversation.c(...)in-march-2019-141582
Nogal een verhaal als dit blijkt te kloppen. Ook de eventuele activatie en overdracht via vervuild water is intrigerend te noemen.
blablablabla
pi_193975330
Vreemd verhaal. Wat ik me kan voorstellen is dat het virus al lang aanwezig was onder sommige dieren, dat het af en toe oversloeg naar mensen, maar dat deze "migratie" niet tot grote uitbraken leidde. Wat ik me niet kan voorstellen (lees ik snap de biologie daarvan niet) is dat het virus al lang sluimerde en rond dezelfde tijd epidemisch werd op verschillend plaatsen in de wereld. Het lijkt me wel waarschijnlijk dat in alle landen behalve China (of een ander land) het virus door een mens geintroduceerd is.
  User die overal opduikt 2022 dinsdag 7 juli 2020 @ 16:14:10 #3
186611 Haags
pi_193975744
Wat een complete mindfuck moet dit zijn als dit blijkt te kloppen.
Zonder wrijving geen glans
pi_193975875
quote:
De verklaring zou kunnen zijn dat deze virussen niet zomaar ontstaan of verdwijnen, maar dat ze altijd onder ons zijn en dat er iets is wat ze activeert. Misschien de mate waarin mensen dicht bij elkaar leven of omgevingsfactoren.
Dus toch geactiveerd door 5G? :')
  Moderator dinsdag 7 juli 2020 @ 18:32:03 #5
54278 crew  Tijger_m
42
pi_193977850
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 15:42 schreef DrParsifal het volgende:
Vreemd verhaal. Wat ik me kan voorstellen is dat het virus al lang aanwezig was onder sommige dieren, dat het af en toe oversloeg naar mensen, maar dat deze "migratie" niet tot grote uitbraken leidde. Wat ik me niet kan voorstellen (lees ik snap de biologie daarvan niet) is dat het virus al lang sluimerde en rond dezelfde tijd epidemisch werd op verschillend plaatsen in de wereld. Het lijkt me wel waarschijnlijk dat in alle landen behalve China (of een ander land) het virus door een mens geintroduceerd is.
Het kan zo zijn dat er een kleine mutatie heeft plaatsgevonden waardoor de besmettelijkheid fors toenam.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  dinsdag 7 juli 2020 @ 18:35:01 #6
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_193977888
Als ik de afgelopen maanden een ding geleerd heb dan is het wel dat virologie een hele interessante wetenschap is.
pi_193978156
Wat een bizar verhaal.
  dinsdag 7 juli 2020 @ 18:59:02 #8
307331 aloa
Steeds harder, steeds sneller
pi_193978193
Wel vreemd dat het dan altijd in China lijkt te ontstaan.
94257 - 478969
In my dreams I'm dying all the time
pi_193978212
quote:
10s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 16:24 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Dus toch geactiveerd door 5G? :')
Dat was nog niet actief in NL toen.
pi_193979994
Aannemelijker dar het verhaal van barcelona 2019 een false positive is dan het er al langer was.
pi_193980917
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 18:32 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Het kan zo zijn dat er een kleine mutatie heeft plaatsgevonden waardoor de besmettelijkheid fors toenam.
Ja maar dan zou nog steeds het overgrote deel van de verdere verspreiding "afstammen" van die mutatie. Het is niet zo dat het het al licht verspreid was over de hele wereld en opeens overal hard ging verspreiden.
pi_193981352
quote:
3s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 18:59 schreef InverHouse het volgende:
Wel vreemd dat het dan altijd in China lijkt te ontstaan.
groot bevolking
ze eten/aten alles vanwege hongersnood in het verleden
1+1= 2
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
  Moderator woensdag 8 juli 2020 @ 01:29:35 #13
54278 crew  Tijger_m
42
pi_193983483
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 21:39 schreef DrParsifal het volgende:

[..]

Ja maar dan zou nog steeds het overgrote deel van de verdere verspreiding "afstammen" van die mutatie. Het is niet zo dat het het al licht verspreid was over de hele wereld en opeens overal hard ging verspreiden.
Dat is de vraag, nietwaar? Het is nu aangetroffen in een beperkt aantal tests en plaatsen, als er intensiever getest gaat worden op COVID in oudere watermonsters e.d. dan zou het best zo kunnen zijn dat COVID wel op heel veel plaatsen al aanwezig was.
Het is op zich niet noodzakelijk dat het al op veel plaatsen aanwezig was, een virus wat lokaal muteert en daarna zich, eerst langzaam en daarna snel verspreid kan ook kloppen met wat we nu zien.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_193985546
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2020 01:29 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Dat is de vraag, nietwaar? Het is nu aangetroffen in een beperkt aantal tests en plaatsen, als er intensiever getest gaat worden op COVID in oudere watermonsters e.d. dan zou het best zo kunnen zijn dat COVID wel op heel veel plaatsen al aanwezig was.
Het is op zich niet noodzakelijk dat het al op veel plaatsen aanwezig was, een virus wat lokaal muteert en daarna zich, eerst langzaam en daarna snel verspreid kan ook kloppen met wat we nu zien.
Het hangt er van af wat je precies bedoelt. Als er eerst langzame verspreiding was en het toch al redelijk uitgebreid onopgemerkt aanwezig was en dan pas een voordelige mutatie optrad, dan maakt die eerdere spreiding weinig uit. Het is niet zo dat als het virus muteert dat dat overal gebeurt, het gebeurt op 1 plek en alle virussen met deze positieve mutatie "stammen af" van dat ene gemuteerde virus. Als je van deze theorie uitgaat is het missschien goed mogelijk dat "de mutatie" in Wuhan heeft plaatsgevonden maar het virus ergens anders ontstaan is of van dier op mens gesprongen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')