abonnement Unibet Coolblue
pi_193970123
Blue Whale challenge duikt weer op in Nederland

De Blue Whale Challenge duikt weer op in Nederland. De NOS heeft diverse meldingen van kinderen en jongeren gekregen die zijn uitgenodigd om aan het gevaarlijke spel mee te doen. Ook in 2017 werd het in Nederland gesignaleerd.

113 zelfmoordpreventie noemt de Blue Whale Challenge op zijn website "een dodelijk spel dat gespeeld wordt via sociale media". In het spel worden jongeren aangemoedigd om in 50 dagen 50 opdrachten uit te voeren die steeds moeilijker en gevaarlijker worden en waarmee ze zichzelf kunnen verwonden. Aan het einde van het spel krijgen ze de opdracht om zelfmoord te plegen.

'Het is nep'
Vaak gaat het spel gepaard met afpersing en dreiging. Jongeren die ermee willen stoppen krijgen de boodschap dat hun persoonlijke gegevens te grabbel zullen worden gegooid op internet als ze de opdrachten niet uitvoeren.

"Het allerbelangrijkste is dat kinderen weten dat het nep is", zegt kinderpsycholoog Tischa Neve tegen NOS Stories. "Je hoeft de challenge niet te doen. Helemaal niet."

Ze ontraadt jongeren dan ook om aan het spel te beginnen. "Als je toch zo'n bericht krijgt, dan kun je dat het beste direct verwijderen. Je hoeft niet bang te zijn dat jouw gegevens meteen op straat liggen of dat er iets met je familie gebeurt als dat er staat. Dat zijn dingen die niet gebeuren."

Tips
Op de website van 113 zelfmoordpreventie staan tips over wat je kunt doen als je je zorgen maakt over iemand van wie je vermoedt dat die meedoet aan de Blue Whale Challenge. Ook staan hier tips voor mensen die er zelf aan meedoen.

Bron: https://nos.nl/artikel/23(...)op-in-nederland.html
=======================================
Ik kende dit niet en het idee schijnt uit Rusland te komen.
Internet is een mooi iets maar dit is zorgwekkend.
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 7 juli 2020 @ 09:27:43 #2
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_193970144
Je moet kinderen dan ook geen smartphone geven. Ze kunnen er blijkbaar niet mee omgaan.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_193970165
Dit klinkt als een Black Mirror aflevering :7 Wat een idioterie.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  dinsdag 7 juli 2020 @ 09:30:01 #4
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_193970177
Oh ja, kan me inderdaad de eerste keer nog herinneren dat dit rond ging. Geen idee of er daadwerkelijk mensen zelfmoord om gepleegd hebben trouwens, het werd destijds een beetje gebracht als een urban myth geloof ik.
pi_193970211
Ik las er vanochtend over in een blog.
Omdat ik het niet kende keek ik op Google maar dat staat bol van de nieuwsberichten erover.
Klinkt inderdaad als een Black Mirror aflevering.
pi_193970220
Hoeveel losers hebben dit spel eigenlijk uitgespeeld en zijn ze daarmee dan niet in plaats van losers winnaars? :@
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_193970226
quote:
9s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 09:30 schreef herverwijderd het volgende:
Oh ja, kan me inderdaad de eerste keer nog herinneren dat dit rond ging. Geen idee of er daadwerkelijk mensen zelfmoord om gepleegd hebben trouwens, het werd destijds een beetje gebracht als een urban myth geloof ik.
Dat idee had ik ook.. maar kunnen jongeren niet meer nadenken?

Vroeger had je ook van die kettingmails... als je deze mail doorzet naar 10 andere mensen dan komt er een meisje met een mes je vermoorden... Ik was al blij, eindelijk vrouwelijk contact. Nog steeds niets gezien!
pi_193970236
Challenges, triest gedoe.
  dinsdag 7 juli 2020 @ 09:40:11 #10
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_193970290
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 09:34 schreef indiaantje89 het volgende:

[..]

Dat idee had ik ook.. maar kunnen jongeren niet meer nadenken?

Vroeger had je ook van die kettingmails... als je deze mail doorzet naar 10 andere mensen dan komt er een meisje met een mes je vermoorden... Ik was al blij, eindelijk vrouwelijk contact. Nog steeds niets gezien!
Ik kan me nog wel voorstellen dat je als je jong bent meer vatbaar bent voor groepsdruk... maar toch niet zover dat je er zelfmoord voor gaat plegen?
pi_193970295
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 09:29 schreef Isabeau het volgende:
Dit klinkt als een Black Mirror aflevering :7 Wat een idioterie.
Oh ja. Moest even denken waar ik dit van ken. Prima aflevering. :)
pi_193970308
Beetje natuurlijke selectie kan geen kwaad
pi_193970311
Zorgwekkend dat hier waarschuwingen voor nodig zijn.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193970319
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 09:40 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Oh ja. Moest even denken waar ik dit van ken. Prima aflevering. :)
Had wel een andere premisse.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  dinsdag 7 juli 2020 @ 09:45:43 #15
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_193970354
quote:
6s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 09:27 schreef Nikonlover het volgende:
Je moet kinderen dan ook geen smartphone geven. Ze kunnen er blijkbaar niet mee omgaan.
Mee eens. Zelfde eigenlijk met gameconsoles.
Ze zijn helemaal vastgeplakt aan die dingen. Als je de hele dag Fortnite speelt ben je jeugd in de emmer aan het gooien.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_193970434
quote:
9s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 09:40 schreef herverwijderd het volgende:

[..]

Ik kan me nog wel voorstellen dat je als je jong bent meer vatbaar bent voor groepsdruk... maar toch niet zover dat je er zelfmoord voor gaat plegen?
Het blijkt vaker dan eens te gaan om mensen die toch al bezig waren met plannen zelfmoord.
pi_193970673
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 09:50 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Het blijkt vaker dan eens te gaan om mensen die toch al bezig waren met plannen zelfmoord.
In het YT filmpje wordt dat gesuggereerd en het zal in veel gevallen om, zoals de psychiater altijd zo mooi zegt, mensen met een kwetsbaar brein gaan. En daarbij kun je ook nog bedenken dat er een heel groot verschil is tussen zelfmoordgedachten en het daadwerkelijk zelfmoord plegen.
Je tot waanzin laten drijven door een challenge, ik vind het zorgelijk.
  dinsdag 7 juli 2020 @ 10:10:16 #18
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_193970680
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 09:45 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Mee eens. Zelfde eigenlijk met gameconsoles.
Ze zijn helemaal vastgeplakt aan die dingen. Als je de hele dag Fortnite speelt ben je jeugd in de emmer aan het gooien.
Ja gewoon isoleren die kinderen toch? :')
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_193970693
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 10:09 schreef Xqtress het volgende:

[..]

In het YT filmpje wordt dat gesuggereerd en het zal in veel gevallen om, zoals de psychiater altijd zo mooi zegt, mensen met een kwetsbaar brein gaan. En daarbij kun je ook nog bedenken dat er een heel groot verschil is tussen zelfmoordgedachten en het daadwerkelijk zelfmoord plegen.
Je tot waanzin laten drijven door een challenge, ik vind het zorgelijk.
Het is ook idioot. Net als naaktfoto's delen op internet en dan verbaasd zijn dat dat negatief uit pakt.
pi_193970709
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 10:10 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Ja gewoon isoleren die kinderen toch? :')
Nee. Gewoon regels stellen wat men mag spelen en hoalang. Daarnaast andere dingen aanbieden voor de vrije tijd zoals mss sport.
pi_193970727
Nou ik denk dat we onze kinderen hier één of twee keer voor moeten waarschuwen. Ze moeten even weten dat gevaarlijke dingen gevaarlijk zijn, en dat zelfmoord de dood tot gevolg heeft, en vanaf daar moeten we toch natuurlijke selectie zijn werk laten doen.
-nee-
  dinsdag 7 juli 2020 @ 10:13:23 #22
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_193970738
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 10:11 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Nee. Gewoon regels stellen wat men mag spelen en hoalang. Daarnaast andere dingen aanbieden voor de vrije tijd zoals mss sport.
Lijkt me beter ja.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_193970776
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 10:12 schreef Marsenal het volgende:
Nou ik denk dat we onze kinderen hier één of twee keer voor moeten waarschuwen. Ze moeten even weten dat gevaarlijke dingen gevaarlijk zijn, en dat zelfmoord de dood tot gevolg heeft, en vanaf daar moeten we toch natuurlijke selectie zijn werk laten doen.
Hoezo 1 a 2 ? We hebben het over labiele kinderen.
pi_193970817
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 10:15 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Hoezo 1 a 2 ? We hebben het over labiele kinderen.
Nou vooruit, drie keer dan.
-nee-
pi_193970821
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 10:15 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Hoezo 1 a 2 ? We hebben het over labiele kinderen.
Die zou je misschien beter 10 kunnen waarschuwen idd.
  dinsdag 7 juli 2020 @ 10:23:51 #26
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_193970893
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 10:10 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Ja gewoon isoleren die kinderen toch? :')
Gewoon naar buiten trappen zoals vroeger.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  dinsdag 7 juli 2020 @ 10:31:01 #27
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_193971012
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 09:25 schreef Xqtress het volgende:
Blue Whale challenge duikt weer op in Nederland

De Blue Whale Challenge duikt weer op in Nederland. De NOS heeft diverse meldingen van kinderen en jongeren gekregen die zijn uitgenodigd om aan het gevaarlijke spel mee te doen. Ook in 2017 werd het in Nederland gesignaleerd.

113 zelfmoordpreventie noemt de Blue Whale Challenge op zijn website "een dodelijk spel dat gespeeld wordt via sociale media". In het spel worden jongeren aangemoedigd om in 50 dagen 50 opdrachten uit te voeren die steeds moeilijker en gevaarlijker worden en waarmee ze zichzelf kunnen verwonden. Aan het einde van het spel krijgen ze de opdracht om zelfmoord te plegen.

'Het is nep'
Vaak gaat het spel gepaard met afpersing en dreiging. Jongeren die ermee willen stoppen krijgen de boodschap dat hun persoonlijke gegevens te grabbel zullen worden gegooid op internet als ze de opdrachten niet uitvoeren.

"Het allerbelangrijkste is dat kinderen weten dat het nep is", zegt kinderpsycholoog Tischa Neve tegen NOS Stories. "Je hoeft de challenge niet te doen. Helemaal niet."

Ze ontraadt jongeren dan ook om aan het spel te beginnen. "Als je toch zo'n bericht krijgt, dan kun je dat het beste direct verwijderen. Je hoeft niet bang te zijn dat jouw gegevens meteen op straat liggen of dat er iets met je familie gebeurt als dat er staat. Dat zijn dingen die niet gebeuren."

Tips
Op de website van 113 zelfmoordpreventie staan tips over wat je kunt doen als je je zorgen maakt over iemand van wie je vermoedt dat die meedoet aan de Blue Whale Challenge. Ook staan hier tips voor mensen die er zelf aan meedoen.

Bron: https://nos.nl/artikel/23(...)op-in-nederland.html
=======================================
Ik kende dit niet en het idee schijnt uit Rusland te komen.
Internet is een mooi iets maar dit is zorgwekkend.
De NOS moet nodig zeggen dat iets ‘nep’. Is..
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 7 juli 2020 @ 10:41:40 #28
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_193971201
quote:
9s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 09:30 schreef herverwijderd het volgende:
Oh ja, kan me inderdaad de eerste keer nog herinneren dat dit rond ging. Geen idee of er daadwerkelijk mensen zelfmoord om gepleegd hebben trouwens, het werd destijds een beetje gebracht als een urban myth geloof ik.
Volgens mij zijn er wereldwijd een hele rits zelfmoorden toegeschreven aan het "spel" zonder ook maar een echte bevestiging.

Lijkt me dus een broodje aap wat om de zoveel jaar geregurgiteerd wordt door de media.
pi_193971302
"Oh deze app zegt dat ik zelfmoord moet plegen. Tja, dan doen we dat maar he?"

Op dit punt zijn dit soort challenges niets minder dan Darwin in actie. De achterlijken en zwakken worden gescheiden van de sterken. Want als je zelfmoord gaat plegen omdat een paar woorden op een scherm dit tegen je zeggen dan ben je echt te dom om te functioneren in deze samenleving.
No amount of money ever bought a second of time.
  dinsdag 7 juli 2020 @ 10:53:06 #30
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_193971368
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 09:34 schreef indiaantje89 het volgende:

[..]

Dat idee had ik ook.. maar kunnen jongeren niet meer nadenken?

Vroeger had je ook van die kettingmails... als je deze mail doorzet naar 10 andere mensen dan komt er een meisje met een mes je vermoorden... Ik was al blij, eindelijk vrouwelijk contact. Nog steeds niets gezien!
Haha ik veranderde die mails altijd in iets doms voordat ik ze doorstuurde. Kijken of mensen het uberhaupt lezen.

Wel grappig puntje, de mensen van wie ik ze kreeg zijn nu allemaal van die conspiracy gekkies.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_193971846
Challenges :')

Ik maar denken dat die hype alweer vijf jaar over is, maar nee dus :')
  dinsdag 7 juli 2020 @ 11:30:56 #32
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_193971905
50 opdrachten? wat voor opdrachten dan?
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
  dinsdag 7 juli 2020 @ 11:38:47 #33
240618 Micson
The lonely stoner
pi_193972118
Waar kan ik dit spel spelen? Klinkt wel aardig.
pi_193972214
quote:
6s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 09:27 schreef Nikonlover het volgende:
Je moet kinderen dan ook geen smartphone geven. Ze kunnen er blijkbaar niet mee omgaan.
Dit.
Hebban olla vogala nestas hagunnan, hinase hic anda thu
{o,o}
|)__)
-"-"-
pi_193972333
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 10:48 schreef TigerXtrm het volgende:
"Oh deze app zegt dat ik zelfmoord moet plegen. Tja, dan doen we dat maar he?"

Op dit punt zijn dit soort challenges niets minder dan Darwin in actie. De achterlijken en zwakken worden gescheiden van de sterken. Want als je zelfmoord gaat plegen omdat een paar woorden op een scherm dit tegen je zeggen dan ben je echt te dom om te functioneren in deze samenleving.
Ja eens. Dit dus eigenlijk.
  dinsdag 7 juli 2020 @ 11:57:32 #36
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_193972445
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 11:38 schreef Micson het volgende:
Waar kan ik dit spel spelen? Klinkt wel aardig.
Maak een facebook account aan en doe of je een depressieve tiener bent. De mysterieuze zelfmoordgroep neemt dan kennelijk vanzelf contact met je op.
Hier is de lijst met opdrachten (post geedit om een andere lijst die ik vond te plakken die iets beter te begrijpen is)

1. Carve with a razor "f57" on your hand, send a photo to the curator.

2. Wake up at 4.20 a.m. and watch psychedelic and scary videos that curator sends you.

3. Cut your arm with a razor along your veins, but not too deep, only 3 cuts, send a photo to the curator.

4. Draw a whale on a sheet of paper, send a photo to curator.

5. If you are ready to "become a whale", carve "YES" on your leg. If not, cut yourself many times (punish yourself).

6. Task with a cipher.

7. Carve "f40" on your hand, send a photo to curator.

8. Type "#i_am_whale" in your VKontakte status.

9. You have to overcome your fear.

10. Wake up at 4:20 a.m. and go to a roof (the higher the better)

11. Carve a whale on your hand with a razor, send a photo to curator.

12. Watch psychedelic and horror videos all day.

13. Listen to music that "they" (curators) send you.

14. Cut your lip.

15. Poke your hand with a needle many times.

16. Do something painful to yourself, make yourself sick.

17. Go to the highest roof you can find, stand on the edge for some time.

18. Go to a bridge, stand on the edge.

19. Climb up a crane or at least try to do it.

20. The curator checks if you are trustworthy.

21. Have a talk "with a whale" (with another player like you or with a curator) in Skype.

22. Go to a roof and sit on the edge with your legs dangling.

23. Another task with a cipher.

24. Secret task.

25. Have a meeting with a "whale."

26. The curator tells you the date of your death and you have to accept it.

27. Wake up at 4:20 a.m. and go to rails (visit any railroad that you can find).

28. Don't talk to anyone all day.

29. Make a vow that "you're a whale."

30-49. Every day you wake up at 4:20am, watch horror videos, listen to music that "they" send you, make 1 cut on your body per day, talk "to a whale."

50. Jump off a high building. Take your life.

[ Bericht 35% gewijzigd door herverwijderd op 07-07-2020 13:45:04 ]
pi_193972470
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 10:48 schreef TigerXtrm het volgende:
"Oh deze app zegt dat ik zelfmoord moet plegen. Tja, dan doen we dat maar he?"

Op dit punt zijn dit soort challenges niets minder dan Darwin in actie. De achterlijken en zwakken worden gescheiden van de sterken. Want als je zelfmoord gaat plegen omdat een paar woorden op een scherm dit tegen je zeggen dan ben je echt te dom om te functioneren in deze samenleving.
Kinderen met zelfmoordneigingen zijn waarschijnlijk in de war.
pi_193972868
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 11:59 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Kinderen met zelfmoordneigingen zijn waarschijnlijk in de war.
Als je zo beïnvloedbaar bent, hoe zou je je verdere leven dan overleven?
pi_193972887
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 12:25 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Als je zo beïnvloedbaar bent, hoe zou je je verdere leven dan overleven?
Wss wat moeizaam. Neemt niet weg dat je dit moet proberen te voorkomen. Vooral omdat men nog niet volwassen is.
  dinsdag 7 juli 2020 @ 12:44:46 #40
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_193973184
Dit was toch een hoax?
Of heeft het mensen geïnspireerd
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_193973240
Als het waar is zie ik het vooral als aangemoedigd darwinisme.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  dinsdag 7 juli 2020 @ 12:54:02 #42
471046 YoungDriller
Stampt graag op lange tenen
pi_193973318
Play stupid games, win stupid prizes
pi_193973392
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 12:44 schreef Drekkoning het volgende:
Dit was toch een hoax?
Of heeft het mensen geïnspireerd
Een beetje onduidelijk allemaal. Maar als je er op zoekt (ook bij kinderbescherming) dan lijkt het iets dat bestaat maar vooral in Rusland. Hoeveelheid doden lijkt ook niet duidelijk.
pi_193973447
Klinkt goed, wat voor opdrachten moeten ze doen?
  dinsdag 7 juli 2020 @ 13:21:56 #45
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_193973680
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 13:02 schreef BeriBeri het volgende:
Klinkt goed, wat voor opdrachten moeten ze doen?
Staat in een post hierboven ;) Voornamelijk in je arm snijden en walvissen tekenen :')
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  dinsdag 7 juli 2020 @ 15:13:48 #46
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_193975058
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 12:44 schreef Drekkoning het volgende:
Dit was toch een hoax?
Of heeft het mensen geïnspireerd
Klinkt vooral iets waar 40 plussers intrappen en denken dat hun kinderen weer eens gevaar lopen. _O-
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
  dinsdag 7 juli 2020 @ 15:20:54 #47
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_193975122
quote:
10s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 15:13 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Klinkt vooral iets waar 40 plussers intrappen en denken dat hun kinderen weer eens gevaar lopen. _O-
Echt he :D
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')