abonnement Unibet Coolblue
pi_193968908
Nee geen typefout maar ik ben op zoek naar informatie over kippeNglas. Geen kippenbrilletjes of kippen eieren. Heb in delpher enkele advertenties kunnen vinden. Wat ik zoek is oude kennis over dit type glas.



Jeroentje.
  dinsdag 7 juli 2020 @ 06:45:56 #2
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_193968936
Ik kom tegen dat het ook wel tuindersglas heet. Een andere kwaliteit glas die voor kassen werd/wordt gebruikt.
The love you take is equal to the love you make.
pi_193969258
Je afbeeldingen zijn niet zichtbaar... :)

Maar ik denk het is een productnaam is, dat ooit heeft bestaan maar nooit een ® noch faam heeft gekent.

Met glas valt maar weinig speciaals te doen om er iets anders dan standaard glas van te maken.

Gewoon glas, blank floated is niet gehard en standaard gebruik. Daarnaast kun je met hitte behandeling het glas harder maken. Alle andere eigenschappen bestaan uit toevoegingen die niets met glas te doe hebben.

Hoofdbestanddeel is gesmolten zand Calciumsilicaat en er zit een klein deel ijzer in die het standaard glas de groene gloed geven. Filtert men voor/tijdens het productieproces het ijzer deels eruit dan wordt het extra helder glas dat minder groen is. Maar het blijft een gietproces als bij blank floated. En dan is er nog Boriumsilicaat glas bekend als laboratorium of vuurvast glas dat een hogere smelttemperatuur heeft en daarom economisch dus niet standaard.

Je kunt er dan wat kleurstoffen bijvoegen of draadgaas in de gietmal leggen, of een gietmal met motief. Het eindproduct blijft qua glas vrij standaard en als het dan een motiefje heeft die nog al bewerkelijk zijn dan komen daarmee ook de fantasienamen kijken. Zoals
Figuurglas
Kathedraalglas
Crepi glas
gehamerd glas
tuindersglas (blank floated met oneffenheden en luchtbellen)

En ergens in dit rijtje zal ook wel eens KippeNglas voorgekomen zijn.
  dinsdag 7 juli 2020 @ 08:08:48 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_193969270
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 08:06 schreef Watuntrik het volgende:
Je afbeeldingen zijn niet zichtbaar... :)

Maar ik denk het is een productnaam is, dat ooit heeft bestaan maar nooit een ® noch faam heeft gekent.

Met glas valt maar weinig speciaals te doen om er iets anders dan standaard glas van te maken.

Gewoon glas, blank floated is niet gehard en standaard gebruik. Daarnaast kun je met hitte behandeling het glas harder maken. Alle andere eigenschappen bestaan uit toevoegingen die niets met glas te doe hebben.

Hoofdbestanddeel is gesmolten zand Calciumsilicaat en er zit een klein deel ijzer in die het standaard glas de groene gloed geven. Filtert men voor/tijdens het productieproces het ijzer deels eruit dan wordt het extra helder glas dat minder groen is. Maar het blijft een gietproces als bij blank floated. En dan is er nog Boriumsilicaat glas bekend als laboratorium of vuurvast glas dat een hogere smelttemperatuur heeft en daarom economisch dus niet standaard.

Je kunt er dan wat kleurstoffen bijvoegen of draadgaas in de gietmal leggen, of een gietmal met motief. Het eindproduct blijft qua glas vrij standaard en als het dan een motiefje heeft die nog al bewerkelijk zijn dan komen daarmee ook de fantasienamen kijken. Zoals
Figuurglas
Kathedraalglas
Crepi glas
gehamerd glas
tuindersglas (blank floated met oneffenheden en luchtbellen)

En ergens in dit rijtje zal ook wel eens KippeNglas voorgekomen zijn.
Ik zie gewoon foto’s, hoor.
The love you take is equal to the love you make.
pi_193969294
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 08:08 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik zie gewoon foto’s, hoor.
Ik zie een grijs verkeersbordje geen toegang 1 richting.. :)
  Moderator dinsdag 7 juli 2020 @ 09:25:35 #6
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_193971224
Het zal wel via Google Drive of zoiets zijn, want de URL bevat "googleusercontent.com"
en dan zien alleen de medegebruikers dat wel als public share. En voor niet leden van Google Drive is het dan dus ook niet Public.. :)

Mogelijk is er een instelling om het Public For Everyone te maken... Geen idee eigenlijk, ik gebruik die service dus niet...

Maar doe je niet de moeite... :) Ben er 99% van overtuigt dat het een fantasienaam is uit vervlogen tijden toen er nog kleinere lokale glasfabriekjes bestonden. Die dan glas van verschillende kwaliteiten produceerden. En dat het gewoon standaard glas betreft van een andere kwaliteitsklasse.

Zoals Tuindersglas is gewoon slordig geproduceerd standaard glas waarbij de mal niet (meer) 100% vlak is en het glas even snel doorheen gehaald word en nog luchtbellen bevat. 3 x niks voor thuis in het raam te zetten maar voor een tuinkasje perfect en goed aan de prijs... Dus we verkopen het als Tuindersglas voor kassen.

Tegenwoordig zul je dat zo snel niet meer vinden.. Als je het al vind zal het voor antiek restauratie gebruikt worden en dan betaal je extra omdat het geen standaard productieproces meer is. Vraag en aanbod gevalletje...

Tegenwoordig met veiligheidsvoorschrift etc. wordt in kassen waarschijnlijk gelaagd glas dan wel kunststof gebruikt.. Dat niet met grote messcherpe stukken op je bol valt wanneer het breekt. Daar hadden ze vroeger schijt aan.. Of door schade en schande wordt men wijs en gelaagd glas werd uitgevonden.

[ Bericht 17% gewijzigd door Watuntrik op 07-07-2020 11:08:18 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')